پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

تدوین خطی و غیر خطی Non Linear Editing چیست؟

تدوین خطی و تدوین غیر خطی دو اصطلاح در هنر تدوین و ساخت ویدیو هستن که بهتره تفاوت هاشون رو بدونید اگر قصد فعالیت در این زمینه رو دارید.

با 2 اصطلاح کلی در این زمینه آشنا بشید :

  1. ویرایش یا تدوین خطی Linear Editing
  2. ویرایش یا تدوین غیر خطی None Linear Editing

از اولین روزی که هنر تدوین فیلم بوجود اومد اصطلاح تدوین غیرخطی هم ایجاد شد پس، نوع غیرخطی دارای سابقه بیشتریه. تدوین خطی فیلم Linear Editing و تدوین غیرخطی فیلم Non Linear Editing دو سبک یا روش ویرایش ویدیو هستند.

1. تدوین خطی فیلم Linear Editor

فرض کنید در حال مشاهده ی مسابقه فوتبال به صورت زنده از تلویزیون هستید، در پایین تصویر هر از گاهی نام بازیکنان و پیامهایی دیده میشود ،این پیامها توسط سیستم کامیپوتری روی تصاویر انجام میگیرند آنهم به صورت لحظه ای و زنده، یعنی این نوشتار و گرافیک ها از قبل در نرم افزار و سخت افزار مورد نظر تنظیم شده و در زمان فوتبال فقط جای نام بازیکنان و عدد های مربوطه ویرایش و با یک کلیک پایین صفحه نمایش داده می شوند. به این نوع تدوین، تدوین خطی یا LE = Linear Editing میگیم.

آشنایی با تدوین فیلم به روش خطی

تدوین خطی فیلم نیازمند دستگاه های خاص و همچنین اتصالات سخت افزاری است.

در یک مراسم یا همایش، سه دوربین داریم، هر سه باید به یک سیستم توسط کابل یا بی سیم متصل شوند، این اتصال باید توسط یک سخت افزار مخصوص انجام شود. تصویر هر سه دوربین همزمان وارد نرم افزاری که با سخت افزار هماهنگ می باشد شود.
اپراتور ( شخص ویرایشگر ویدیو ) با توجه به نیاز در زمان مشخص میتواند تصویر یک دوربین را به عنوان اصلی در نظر بگیرد. نوشتارها و حالت های گرافیکی که از قبل اماده نموده را فراخوانی و همان لحظه روی تصویر به نمایش بگذارد و میتواند تصویر در تصویر و یا ترنزیشن نیز اجرا کند.

تا اینجا هر دوربین را که خواست انتخاب و همه جلوه ها و نوشتارها را نیز اعمال نمود، حاصل چه میشود و کجا میرود؟ در این زمان از همان سیستمی که ویرایش ها لحظه ای درونش انجام می شود یک خروجی تصویر به تجهیزات صدا و سیما یا برودکست و یا دستگاهی که قابلیت رکورد داشته باشید متصل شده و هر ان چیزی که اپراتور میبیند روی آن دستگاه ذخیره خواهد شد.

بیشتر مصرف تدوین خطی برای نمایش برنامه های زنده کاربرد دارد. هر کاری که انجام دهیم امکان بازگشت یا تصحیح ندارد چون زنده در حال پخش شدن و مشاهده از سوی بسیاری مخاطب است، پس اپراتور تدوین خطی باید مسلط باشد چون امکان مرور نمودن  فیلم را نداریم و همه ی تصاویر همان لحظه از مقابل دیدگان ما گذر خواهند نمود.

بدون بازگشت
همین نوع ویرایش لحظه ای موجب شده که به آن ویرایش یا تدوین خطی گفته شود، ویرایشی که امکان بازگشت نخواهد داشت. 

2. تدوین غیر خطی فیلم Non Linear Editor

به زبان ساده، تدوین غیر خطی همان ویرایش ویدیو با سیستم و نرم افزارهای ویرایشگر ویدیو می باشد.

تدوین خطی و غیر خطی چیست؟

بر خلاف تدوین خطی، در تدوین غیر خطی دست ما خیلی باز تر است و شرایط خیلی بهتری داریم که در پایین به آنها اشاره میکنم :

  • لحظه میتوانیم اشتباهات را تصحیح کنیم
  • هر نوع افکتی بگذاریم و آنرا تغییر دهیم
  • امکان مرور نمودن تمام پروژه بارها شدنی است
  • وقت کافی داریم و هیچ استرسی وجود ندارد
  • فیلمها از قبل رکورد شده اند، با موبایل یا دوربین، سپس به سیستم منتقل میشوند
  • شما میتوانید بارها و بارها اشتباه کنید، از اول شروع کنید، حذف نموده و تولید مجدد کنید.

کاربردهای تدوین خطی

درست است که این روش تدوین کار سختی می باشد اما کاربری که آموزش دیده و خبره باشد نگرانی از آن نخواهد داشت چون هم تجربه کسب نموده و هم این راه را بارها طی نموده. با توجه به اینکه روش تدوین غیر خطی امکان اشتباه را خیلی زیاد از بین می برد اما همچنان امکان استفاده از غیر خطی در بسیاری پروژه های ویدیویی امکان پذیر نیست. مانی سافت لیستی از این مواقع را در زیر آورده :

  • مراسمات مذهبی زنده
  • مسابقات ورزشی
  • همایش های رسمی و دولتی

چطور تدوین غیر خطی None Linear Editing یاد بگیریم ؟

برای اینکارمنابع فراوانی وجود دارد که هر کدام سعی در آموزش نکاتی دارند. برای اینکه راه یادگیری تدوین فیلم غیر خطی را درست طی کنید چند نکته برای شما دارم :

  • آموزش تدوین فیلم هیچوقت به 100 نمیرسد
  • یادگیری تدوین فیلم پله پله و مستمر است
  • باید یک نرم افزار تدوین فیلم را بر اساس نوع ویدیوها و نیاز خود انتخاب کنید.

لینک مفید

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
سلام . با تشکر از مطلب جامعتان، لطفا بفرمایید آیا در تدوین، صرفا کارت گرافیک تاثیر دارد؟ یا منظورتان اینست که نسبت به بقیه اجزا مهمتراست؟ منظورم اینست که اولویت کارت گرافیک ، رم ، سی پی یو و مادر بورد را نسبت به بقیه و نقش هر یک را بیان فرمایید؟ تا بدانیم هر کدام چه وظیفه و چه میزان نقش دارند.
avatar
1396-10-27 17:40
سلام
در تدوین فیلم ، بیشترین تاثیر توسط سی پی یو گذاشته میشود ، سپس مادربورد ، سپس رم و سپس کارت گرافیک.
سی پی یو وظیفه اصلی را داشته و بیشترین عملیات نمایش آنی افکت و رندر و دیکود و نکود ویدیوها را بر عهده دارد که در عملیات رندر نمایش آنی افکت ها در ویدیوها ، کارت گرافیک به کمک آن می آید.
رم وظیفه ایجاد گنجایش اجرای افکت ها و باز نمودن ویدیوها را بر عهده دارد اگر رم را به یک اتاق تشبیه کنیم ، هر چقدر رم بیشتر باشد ، تعداد نفراتی که در ان جا میشوند نیز بیشتر است حال اگر رم بیشتر باشد تعداد ویدیوها و عملیاتی که انجام میدهیم در آن بیشتر جا شده و به طبق سرعت سیستم دیرتر کند میشود.
مادربورد که مطمئنا برای هماهنگ سازی تمامی قطعات همیشه حرف برای گفتن دارد.
هارددیسک های اس اس دی را فراموش نکنید ، چرا که دارای بیشترین تاثیر در ادیت آنی و رندر را میگذارد.

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.