پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

پراکسی PROXY در پریمیر پرو چیست - آموزش + نکات فنی

در یک تعریف ساده، قابلیت و تکنولوژی پراکسی یا پروکسی یا proxy برای داشتن سرعت بیشتر ویرایش ویدیو به صورت ریل تایم در پریمیر پرو ایجاد شده است. یعنی با پراکسی میتوانیم با یک سیستم معمولی، مانند یک سیستم قوی تر، ویدیوهای تقریبا سنگین و حجیم را ویرایش نموده و به پردازنده یا cpu کمک کنیم تا عملیات دیکودینگ را انجام دهد.

امروزه برای کار کردن با نرم افزارهای تدوین فیلم در سیستم ها و لپ تاپ ها نیاز به سخت افزار مناسب میباشد. مانند گذشته نمیتوان این توقع را داشت که هر نرم افزاری بتواند با هر سخت افزاری هر نوع فیلم یا ویدیویی را به صورت روان و سریع تکنیک ها و دستورات تدوینگر را به روانی و بدون گیر کردن یا کند بودن انجام دهد پس چاره چیست، آیا باید برای هر نسخه جدیدی از نرم افزارهای تدوین، سخت افزارها را ارتقا داد و قطعات قوی تر گذاشت یا راهکارهایی وجود دارد که بتوان بدون انجام اینکار با سخت افزارهای متوسط ویدیوهای سنگین را نیز تدوین نمود. نکات متعددی وجود دارد که در ادامه آنها را خواهید دید.

اجازه دهید تعریفی کاملا واقعی از ریل تایم داشته باشیم تا دلیل استفاده از پراکسی بعنوان یک راه حل جهت داشتن سرعت بیشتر تدوین ویدیو با پریمیر پرو را بیشتر درک کنید. وقتی که ویدیوها را در پریمیر پرو ایمپورت میکنیم، وظیفه پردازنده است که آنها را آنالیز نموده و در حین ویرایش، روان و بدون گیر کردن آنها را نمایش دهد. در پریمیر پرو وقتی درون پنچره source و پروگرم ویدیوها را نگاه میکنیم به سرعت جاری ریل تایم میگوییم. ریل تایم realtime یعنی لحظه در زمان. برای اینکه وقت شما را نگیریم پیشنهاد خواندن یک مقاله را به شما میکنیم.

تعاریف و نکاتی که در مورد پراکسی پریمیر پرو باید بدانید

  • با پراکسی در پریمیر پرو سرعت ریل تایم افزایش می باید
  • تکنولوژی پراکسی در پریمیر پرو مقداری از فشار پردازنده cpu می کاهد و سیستم آزادتر خواهد شد
  • دارندگان لپ تاپ اهمیت پراکسی پریمیر پرو را بهتر درک خواهند نمود
  • با این قابلیت میتوانید ویدیوها با رزولوشن 8k را با پردازنده core i5 به روانی ویرایش کنید
  • پراکسی ارتباط مستقیم با فایل های حجیم ویدیویی دارد
  • پراکسی پریمیر پرو از نسخه های اصلی راش یا فوتیج های سنگین، یک نسخه کپی با کیفیت پایین تر تولید می نماید
  • قابلیت پراکسی مختص به نرم افزار پریمیر پرو نیست و در سایر برنامه های حرفه ای ویرایش ویدیو نیز وجود دارد
  • برای استفاده از پراکسی در پریمیر پرو نیازمند داشتن نرم افزار ادوبی میدیا انکودر هسنیم چون عملیات تولید ویدیوهای کم حجم را آن انجام می دهد
  • استفاده از پراکسی در پریمیر پرو موجب می شود تا مدتی به سراغ ارتقا پردازنده و قطعات نرویم
  • پراکسی تاثیر مستقیمی در اجرای افکت و جلوه های پریمیر پرو ندارد 
  • حین گرفتن خروجی از سکانس باید نسخه اصلی راش ها انتخاب شود چون نسخه پراکسی در صورت فعال بودن خروجی گرفته خواهد شد
  • پراکسی ها تولید شده باید در مسیر یک حافظه ی پرسرعت نگهداری شوند تا در زمان فراخوانی موجب کند شدن ویرایش ریل تایم نشوند
  • میتوانیم ساختارهای متفاوتی برای تولید پراکسی ایجاد کنیم
  • امکان انتقال فایلهای پراکسی تولید شده توسط میدیا انکودر به سیستم دیگر نیز وجود دارد
  • تیم های بزرگ تولید فیلم که دارای لپ تاپ هستند از قابلیت کپی نمودن فایلهای پراکسی در لپ تاپ برای داشتن سرعت بیشتر استفاده میکنند
  • پراکسی ها ممکن است خراب و یا گم شوند پس بهتر است
  • نسخه نرم افزار میدیا انکودر و پریمیر پرو باید یکسان باشند تا دستور به درستی اجرا شود

روشهای تولید

  1. برای ایجاد پراکسی از فایلهای ویدیویی چندین راه وجود دارد ، اول اینکه میتوانیم در تنظیمات پروژه اصلی پراکسی پریمیر پرو بگوییم که هر زمان من فایلی رو وارد کردم، نرم افزار میدیا انکودر بصورت اتوماتیک باز شده و پراکسی را از راش ها تولید کند.
  2. اگر کار اول را انجام ندادیم، ویدیوها که وارد پریمیر شد ممکن است لازم نباشد از همه ی آنها پراکسی تولید شود پس روی هر ویدیو یا با انتخاب چند ویدیو راست کلیک کرده به گزینه ی پراکسی در پریمیر رفته و Create Proxy را زده و از نمونه ها گزینه ی مورد نظر که میتواند  Mp4 یا Mov باشد ، با تعیین اندازه مورد نظر انتخاب تا مراحل ساخت فایلهای پراکسی در پریمیر پرو شروع شود.
  3. حالت سوم که برای بسیاری افراد عادت به آن سخت میباشد، (سخت به این دلیل که شاید درست آموزش ندیده اند) استفاده از پنجره ی پرکاربرد Media Browser در پریمیر است که برای استفاده از این پنجره یعنی پروجکت ، نیازمند رفتن به پنچره ی ویندوز نیست و همه چیز از همین پنچره مدیریت میشود ، پس از ورود به این پنجره و انتخاب آپشن Ingest و کلیک روی شکل آچار و انتخاب پراکسی در پنجره مدیا بروزر پریمیر مورد نظر ، به محض اینکه یکی از ویدیوها را از پنجره Media Browser به تایم لاین بکشید ، عملیات پراکسی در پنجره Progress فعال خواهد شد و در مسیری که شما تعیین نموده اید پراکسی نگهداری میشوند پس لازم است که فضای ایجاد پراکسی در پریمیر نیز فضای کافی داشته باشد.

تفاوت فرمت های ویدیویی Mp4 و MOV در پراکسی

اغلب کاربران ویندوز از Mp4 استفاده میکنند و فرمت MOV بیشتر برای کاربران اپل هست چون در مک این ساختار رکورد و فرمت MOV استفاده ی بهتری دارد ، دلیل دیگر این است که در فرمت MOV فشرده سازی ویدیو خیلی کمتر است به همین دلیل برای نمایش آن از سی پی یو استفاده کمتری میشود پس سرعت نمایش خیلی روان و بهتر خواهد بود و در عین حال ممکن است حجم فایل پراکسی شده با فرمت MOV بیشتر شود ، انتخاب نهایی با شماست اگر سیستم قوی است که میتوانید همان Mp4 را انتخاب کنید.

هشدار
فایلهای اصلی و پراکسی نشده را حتما روی هارددیسک خود کپی نمائید و مستقیم از روی دوربین یا کارت حافظه پراکسی تولید نکنید که دلیل آنرا تا انتها و در فیلم آموزش پریمیر نیز میتوانید متوجه شوید.

قانون پراکسی در پریمیر پرو

در انجام تبدیل، کیفیت و اندازه را به ¼ اندازه کیفیت اصلی کاهش میدهد که در واقع شبیه زمانی است که ما در پنجره Program در پریمیر عدد کیفیت پخش را روی ¼ قرار میدهیم اما در پراکسی کیفیت اصلی به ¼ کاهش یافته و حالا میتوانیم در زمان تدوین فیلم عدد کیفیت در پنجره Program پریمیر را روی Full قرار دهیم.

افزایش حجم پراکسی و استاندارد نمودن ساختار ویدیو

گاهی اوقات وقتی ویدیویی تبدیل شده یا معمولی را وارد میکنیم میبینیم حجم پراکسی درست شده در پریمیر بالاتر رفته ، دلیلش این است که ویدیو باید ساختارش استاندارد باشد یعنی با دوربین های حرفه ای گرفته شده و بیشتر برای کیفیت های فول اچ دی بالاتر هست که فایلها بهینه شوند اما حالا میتوانیم از فوال اچ دی هم استفاده و پایینتر بیاریم ، پس اگر فایلی دانلود کردین کم حجم بود اما بعد از تبدیل به پراکسی در پریمیر حجمش بالاتر رفت نگران نباشید چون نرم افزار ادوبی ساختارش را استاندارد مینماید.

پریست سفارشی پراکسی در پریمیر پرو

  1. زمانی هست که میخواهیم یک پریست برای تبدیل پراکسی ها در پریمیر درست کنیم ، به یاد داشته باشید که حتما باید طول و عرض ویدیو را استاندارد تعیین کنید و الی در زمان تبدیل حین پراکسی در پریمیر ممکن است طول و عرض شما درست نباشد و ویدیوهای تولید شده کشیدگی زیاد داشته باشند پس زمان وارد نمودن طول و عرض ، اول Match  رو فشار میدهیم ، بعد تیک Match را غیر فعال و به عرض Width ویدیو در پریمیر اندازه ای مثل 1024 تعیین میکنیم فقط شکل زنجیر را غیر فعال نکنید تا خودش ارتفاع را بر اساس عرضی که وارد نموده اید تعیین کند ، در این شرایط اول باید در پنجره ی اکسپورت پریمیر ، یک پریست خروجی با اندازه ی دلخواه درست کنیم ، بیت ریت رو روی مثلا 4 قرار میدهیم و صدا را در پایینترین حالت ، و کلید ذخیره ی پریست را میزنیم ، ضمنا در زمان انجام پریست میتوانیم گزینه هایی مانند لوک یا عنوان نویسی را نیز انجام دهیم ، در نهایت کلید ذخیره پریست در پریمیر را فشار داده و نام مناسبی برای آن تعیین میکنیم.
  2. وارد نرم افزار میدیا انکودر میشویم از منوی Preset گزینه  Create Ingest Preset را انتخاب مینمائیم ، در کادر preset Name یک نام مناسب مثلا Manisoft Proxy 1024 را وارد کنید ، در کادر Transfer هیچیک از گزینه ها را فعال نکنید ، چون نیاز نیست که از فایلها یک کپی جدید نیز گرفته شود ، در کادر Transcode File to Destination گزینه را فعال و مسیری را وارد کنید در گزینه Format ، H264 را انتخاب کنید ، در کادر بعدی که Preset میباشد آن پریستی که ساخته بوده اید را انتخاب کنید حال کلید Ok را فشار دهید ، خواهید دید که در سمت چپ Media Encoder در قسمت Preset Name نام پریست های درست شده نمایش داده میشوند که برای ویرایش تا تغییر هر یک میتوانید روی آن راست کلیک و گزینه ی Preset Setting را انتخاب و ویرایش و در نهایت مجدد Ok نمائید.
  3. وارد پریمیر میشویم ، روی یکی از فایلهایی که قرار است از آن پراکسی ساخته شود راست کلیک و گزینه Proxy و سپس Create Proxy را انتخاب کنید ، حال کلید Add Ingest Preset  را فشار دهید ، باید به مسیر نگهداری پریست های اکسپورت پریمیر و اینجست ادوبی بروید برای اینکه خیلی ساده این مسیر نگهداری را پیدا کنید ، در مدیا انکودر در سمت چپ روی پریست مورد نظر راست کلیک و گزینه Reveal Preset File را انتخاب کنید تا محل نگهداری پریست ها باز شود ، مسیر را نگاه نموده و در پنجره ی add Ingest Proxy ، پریست مورد نظر را انتخاب کنید ، خواهید دید که پریست مورد نظر در لیست پراکسی های میدیا انکودر ظاهر میشود و منبعد میتوانید پریست خاص خود را داشته باشید.

مشاهده مرحله تولید پراکسی در پریمیر پرو

وقتی در پریمیر پراکسی شروع به تولید شد اگر از پنجره Window در پریمیر گزینه Progress را فعال نموده باشید حین انجام پراکسی در پریمیر پرو فایلهای در حالت تبدیل نمایش داده میشوند و حالت دیگر اینکه همزمان نرم افزار میدیا انکودر اگر بسته باشد ، اجرا شده و شروع به تبدیل مینماید که شما شاهد آن خواهید بود ، مزیت استفاده از مدیاانکودر این است که به هر دلیلی مثلا اینکه سیستم شاید در همین زمان در حال انجام کار سنگین دیگری میباشد ، میتوانید توسط کلید توقف ، عملیات تولید پراکسی میدیا انکودر را عقبتر بیندازید.

فعالسازی پراکسی حین ویرایش ویدیو با پریمیر پرو

حالا قابلیت استفاده پراکسی در پریمیر را چطور فعال کنیم یعنی کاری کنیم که موجب سرعت بیشتر شود. در پنجره ی پروگرم شکل + را بزنید و شکل دو مربع کوچک و بزرگ را نگه داشته و کنار بقیه ی اشکال آورده و پنجره را Ok کنید ، شرط استفاده از فایلهایی که در پریمیر پراکسی شده اند این است که این شکل آبی رنگ باشد ، وقتی آبی رنگ میشود ممکن است تصویر شما کوچکتر شود و اگر از دو مانیتور استفاده میکنید در مانیتور دوم ممکن است تصویر پراکسی در پریمیر به دلیل اینکه اندازه اش از مانیتور دوم شما کوچکتر باشه با کیفیت پایینتری نمایش داده شود ، مشکلی نیست چون این کیفیت پایین موقتی است و در نهایت فایلها با کیفیت نهایی خروجی گرفته میشوند ، با آبی نمودن کلید پراکسی در پریمیر ، شروع به تمرین کنید و پروژه رو تا آخر ببرید ، اگر لازم شد که در حین تصحیح رنگ یا اجرا بخواهید که برای لحظاتی کیفیت نهایی را در تایم لاین ببینید ، میتوانید کلید پراکسی در پریمیر را غیر فعال کنید تا از حالت آبی خارج شود و مجدد با یک کلیک روی آبی شده و حالت استفاده از پراکسی فعال شود ، در نهایت پروژه را در حالت پراکسی به انتها برسانید ، وقتی که قصد داشتید خروجی را تهیه کنید یعنی کل فایل را به یک فایل MP4 تبدیل کنید ، باید کلید آبی رنگ پراکسی پریمیر را کلیک نموده تا از حالت آبی خارج شود و کیفیت نهایی در تایم لاین فعال شود.

درباره Reconnect Full Resolution Media در پراکسی پریمیر پرو

خیلی اوقات هست که شما روی هارددیسک یا حافظه فضای کافی برای نگهداری از فایلهای با کیفیت اصلی را ندارید ، در این شرایط همه فایلها یا در دوربین هستند یا در روی حافظه ای بجز هارددیسک خود سیستم ، پس حافظه را به سیستم متصل میکنید ، پراکسی از همه ی ویدیوها بسازید ، پراکسی را در Program فعال میکنید و حافظه مورد نظر را از سیستم جدا نمائید ، چند روز بعد که نوبت به خروجی گرفتن نهایی از سیستم شد در پنجره ی Project  همه ویدیوها را انتخاب نموده و از گزینه ی Proxy پریمیر ، گزینه ی Reconnect Full Resolution Media را انتخاب میکنید ، صفحه ای باز میشود کافیست که یکی از فایل های در لیست را انتخاب و کلید Locate  را زده و به مسیر همان حافظه بروید و فایل را انتخاب و تائید کنید ، به این صورت طی چند دقیقه تمام پراکسی ها در پریمیر مجدد به فایلهای اصلی خود متصل میشوند و میتوانید خروجی با کیفیت را از پریمیر بگیرید ، یادتان باشد حین عملیات خروجی گرفتن حافظه ی جانبی باید در تمام مدت به سیستم متصل باشد ( این نوع تولید ویدیو را مانی سافت توصیه نمی کند اما اگر مجبور باشید چاره ای است).

مشکل Mismatched Audio Channels Warning پراکسی در پریمیر پرو

برای تولید نمودن پراکسی در پریمیر نرم افزارهای جانبی دیگری نیز وجود دارند که یکی از آنها پلورال ایز Plural Eyes است که توسط توسط شرکت ردجاینت غول تولید جلوه های ویژه تولید شده است ، این نرم افزار نیز میتواند جداگانه پراکسی را تولید کند که توسط گزینه ی Attach Proxy میتوانیم فایلهای تولید شده توسط این نرم افزار را به نسخه اصلی آنها متصل کنیم ، اما مشکلی که وجود دارد اینکه ادوبی پریمیر پرو در زمان اتصال پراکسی های تولید شده چنین نرم افزارهایی به فایلهای اصلی ، خطایی بنام Mismatched Audio Channels Warning را نمایش میدهد که متاسفانه راهکاری برای رفع آن نیست مگر آنکه پراکسی توسط خود پریمیر پرو ساخته شود و امیدواریم که این مشکل بعدا توسط ادوبی برطرف شود.

پراکسی برای کار تیمی در پریمیر پرو

خیلی اوقات در تیم کاری تولید ویدیو شما با پریمیر با لپ تاپ عملیات تدوین انجام میشود ، لپ تاپ ممکن است فشار فراوانی را برای تولید پراکسی از ویدیوهای بسیار با کیفیت تحمل کند ، در این شرایط شما میتوانید پراکسی ها را توسط سیستم قوی تری در پریمیر تولید کنید و آنها را به لپ تاپ کپی کنید و پس از وارد نمودن پروژه ی ساخته شده در پریمیر در لپ تاپ ، میتوانید در پنجره ی باز شده جهت اتصال به فایلها ، پراکسی را انتخاب و پروژه را با پراکسی هایی که حالا یا در لپ تاپ کپی نموده اید یا در هارددیسک جانبی متصل نموده اید اجرا و پروژه خود را به صورت کامل تدوین کنید و در نهایت با دستور Reconnect Full Resolution  پراکسی ها را به نسخه اصلی در مراحل قبلی متصل و خروجی نهایی را بگیرید ، "متوجه شدین چیشد ؟ ما یک تیم هستیم ، دو تامون سیستم قوی داریم و یکی دیگه لپ تاپ ، برای اینکه لپ تاپ هم بتونه در تولید این پروژه کمک کنه ، اینکارو میکنیم ، در یکی از سیستم ها از فایلهای اصلی پراکسی ساخته و به همراه فایل اصلی پروژه پریمیر توسط یک هارددیسک به لپ تاپ منتقل میکنیم ، پروژه را توسط پریمیر لپ تاپ باز نموده و مسیر پراکسی های درون هارددیسک را به آن میدهیم ، تدوینگر با لپ تاپ پروژه را کامل مینماید ، فایل پروژه را مجدد به سیستم قبلی منتقل نموده و توسط آن خروجی نهایی گرفته میشود " این سناریو بسیار ساده و بی نظیر است ، بدانید که بسیاری تیم های حرفه ای خارج از ایران به این روش از لپ تاپ در پروژه های خود استفاده میکنند.

بررسی کارکرد پراکسی در پریمیر پرو

پریمیر برای تولید پیش نمایش هایی که شما در حین تدوین آنها را می بینید ، تولید فایل نهایی و آنالیزنمودن فریم ها ، از نسخه با کیفیت ویدیوها همیشه استفاده میکند حال اگر ما تمام مراحل پراکسی پریمیر را انجام داده باشیم چگونه میتوانیم مطمئن شویم که پراکسی در حال استفاده است حتی با آبی بودن رنگ کلید پراکسی ؟ برای اینکار روی ستون متادیتا Metadata  در پریمیر راست کلیک نموده و گزینه Metadata Display را زده و در پنجره ی بعد در کادر جستجو تایپ کنید Proxy ، چند گزینه ظاهر میشود که یکی از آنها فقط همین کلمه را دارد ، تیک آنرا فعال کنید تا در لیست متاها در پنجره ی پروجکت ظاهر شود و سپس ستون نام آنرا گرفته و به ابتدا سمت چپ در پروجکت بکشید تا همیشه در مقابل چشم شما باشد ، این گزینه ی پراکسی اغلب خالی است ، وقتی پراکسی تولید کنید نوشته ی Attached را نشان میدهد یعنی این فایل به نسخه پراکسی خود در پریمیر متصل و به خوبی کار میکند اما اگر فایل پراکسی موجود نباشد یا حذف و یا تغییری در نام آن ایجاد شده باشد این گزینه Offline خواهد بود که میبایست روی آن راست کلیک از گزینه پراکسی Proxy ، گزینه ی Attach Proxy را زده و در پنجره ی بعدی به دنبال فایل مربوطه باشید ، اگر پیدا شد که هیچ اگر نشد میبایست مجدد از فایلها در پریمیر پراکسی بسازید.

لینک مفید

موضوعات

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.