میخوام دوربین عکاسی بخرم اما نمیدونم چه مدلی

قصد داریم تجربیات فنی مناسبی را در زمینه انتخاب یک دوربین عکاسی مناسب با کار و نیاز در اختیار شما قرار دهیم.

دوربین های دیجیتال امروزی را DSLR یا Digital Single Lens Reflex میگوییم. نام دی اس ال آر از نوع کارایی نمایش تصویر آمده است. وقتی نور از لنز عبور کرد، به یک آینه با زاویه 45 درجه برخورد می کند. نور مستقیماً به سمت منظره یاب پرتاب می شود (چشمی که چشم را به آن می چسبانید)، دقیقاً آنچه در مقابل لنز وجود دارد، به شما نشان می دهد. این یک مسیر مستقیم نور است و هیچ پردازشی دیجیتالی بین آن وجود ندارد. هنگامی که عکس می گیرید ، آینه زاویه دار از زاویه ی خود خارج می شود و یک سنسور تصویر در پشت آن آشکار می شود و هر آنچه که میبینیم روی سنسور ایجاد و در نهایت روی کارت حافظه ذخیره میشود - به صدای صوتی "کر-تکه" یا چیک چیک همان صدایی که شما موقع فشار دادن کلید گرفتن عکس آنرا میشونید با طی شدن مراحل گفته شده به گوش ما میرسد، تا اینجا میدانید که کلمه ی DSLR از کجا آمده است.

انتخاب دوربین برحسب نیاز

یکی از مهمترین عواملی که موجب انتخاب دوربین عکاسی شما شود، باید نیاز یا سبک کاری باشد که میخواهید انجام دهید، یعنی چی؟ یعنی دوربین یک عکاس ورزشی با دوربین یک عکاس پرتره و آتلیه متفاوت است. شما نباید اینطور فکر کنید که من این دوربین عکاسی را بخرم و برای همه مصارف و نیازها از آن استفاده کنم، اگر اینطور بود که یک دوربین عکاسی میخریدیم و تا زنده هستیم از آن استفاده میکنیم، سوالی پیش می آید، اگر قرار بود با یک دوربین همه ی کارها و نیازهای عکاسی را تامین کنیم پس چرا اینقدر مدل های متفاوت در دوربین عکاسی وجود دارد؟ پاسخ بسیار ساده است، سازندگان دوربین های عکاسی، تمام امکانات و قابلیت ها را در یک دوربین قرار نمیدهند، که این موضوع دلایلی متعددی دارد، یکی از دلایل آن، حجیم شدن دوربین، گرانتر شدن و همچنین سوق دادن شما به سمت مدل های دیگر و در نهایت میتواند جلوگیری از هزینه ی اضافه ای باشد که شما برای یک دوربین عکاسی میپردازید اما به بسیاری از قابلیت های آن نیاز ندارید.

میخواهید چه سبکی عکاسی کنید؟

  • عکاسی ورزشی و پرتحرک
  • عکاسی آتلیه و پرتره
  • عکاسی حیات وحش و طبیعت
  • عکس های خانوادگی و دوستان

با انتخاب هر روش از سبک های عکاسی گفته شده، نیازمند امکانات و قابلیت های متفاوتی در دوربین عکاسی خواهید بود.

عکاسی ورزشی و پرتحرک

در این عکاسی، چون اغلب سوژه های شما با سرعت بالایی حرکت میکنند، مثلا یک موتور سیکلت یا ماشین، نیازمند سرعت بالا در ذخیره ی عکس درون کارت حافظه هستید، نیازمند داشتن سرعت شاتر بالاتر هستید، هر دوربینی چنین قابلیت هایی را یکجا ندارد. توانایی گرفتن عکسهای مکرر یا پشت سرهم به تعداد بالا نیاز دارید، مثلا اغلب دوربین ها 5 تا 7 عکس میگیرید که همین 5 تا 7 عکس با مدت زمان آهسته ای گرفته میشود اما برخی مدلهای دیگر 9 تا 12 عکس میگیرند و فاصله گرفتن هر عکس بسیار کم است یعنی خیلی خیلی پرسرعت گرفته میشوند، حالا سرعت کارت حافظه ی شما و همچنین سرعت دوربین شما در ذخیره این تعداد عکس چقدر است کاملا به مدل و مشخصات آن بستگی دارد. یکی از بزرگترین مشکلات عکاسی ورزشی و سوژه های پرسرعت، بلور یا تار شدن اطراف سوژه است، دوربین عکاسی ورزشی باید سرعت شاتر بالا و امکان نوردهی خیلی خوبی داشته باشد تا حداقل بلور یا تار شدن اطراف و خود سوژه را داشته باشد.

عکاسی آتلیه و پرتره

برخلاف سبک عکاسی ورزشی و پرتحرک، در عکاسی آتلیه و پرتره، شما نیازی به سرعت خیلی بالا مانند عکاسی ورزشی ندارید، اغلب سوژه ها دارای تحرک کم و در حال ژست هستند، داشتن وضوح و شارپ در ثبت تصاویرآتلیه و پرتره دارای اهمیت است، یکی دیگر از توانایی های دوربین آتلیه و پرتره، توانایی در گرفتن عکسهای با عمق میدان کم است در اینجا باید به فکر یک دوربین فول فریم باشید.

درعکاسی آتلیه و پرتره نیازمند توانایی خیلی بالای عکاسی در نور کم نخواهید بود چون اغلب در شرایط نور روز، عصر و نورهای استودیویی عکس گرفته میشود. 

عکاسی حیات وحش و طبیعت

اگر میخواهید وارد دنیای جذاب عکاسی حیات وحش، حیوانات و طبیعت شوید، نیازمند یک دوربین با توانایی آیزو بالا و امکان گرفتن عکس در نور کم هستید، در این سبک عکاسی نیاز خیلی واجبی به داشتن دوربین فول فریم ندارید.

برخی مواقع در حیات وحش با گرفتن عکسهایی مانند عکاسی ورزشی روبرو میشویم، مانند لحظه ی شکار یا دویدن پرسرعت یک آهو. وقتی که از حیوانات عکاسی میکنیم، به دلیل اینکه خیلی دارای تحرک هستند اغلب عکسهای ما تار خواهند شد مخصوصا اگر توانایی در فوکس نمودن را بلد نباشیم، توانایی در نورسنجی کافی را نداشته باشیم، مثلت نوردهی را درست اجرا نکنیم، دوربین عکاسی از حیات وحش تقریبا شبیه به دوربین عکاسی از صحنه های ورزشی است.

در عکاسی حیات وحش شما نمیتوانید به حیوانات خیلی نزدیک شوید و گاها باید از ده ها متر و بیشتر عکس بگیرید، پس نیازمند لنزهای تله فوتو خواهید بود.

گاها در حین گرفتن عکس از حیوانات و حیات وحش به لحظات غروب و تاریک خواهید رسید، دوربین شما باید توانایی گرفتن عکس با آیزو بسیار بالا و نویز خیلی کم باشد. نویز در عکس موجب خراب شدن کیفیت خواهد شد، هر دوربینی که بتواند در نور کم نویز پایین تری را ثبت کند بدون شک نمره ی بالاتری را خواهد گرفت البته قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

اندازه سنسور در انتخات دوربین عکاسی

ما در مقاله ای کاملا مفصل در مورد اینکه سنسور دوربین ما کراپ (بسته تر) باشد یا فول فریم باشد بحث خوبی را انجام دادیم، که میتوانید مقاله ی سنسور فول فریم دوربین چه مزیت هایی داره ؟ را مشاهده کنید. سنسور فول فریم مزیت های زیادی دارد اما قرار نیست که تمام نیازهای ما را برآورده نماید و احتمالش است که به سراغ کراپ سنسور برویم.

رزولوشن یا مگاپیکسل در انتخاب دوربین

متاسفانه اغلب افراد در زمان تهیه ی دوربین عکاسی به موضوع مگاپیکسل دوربین اهمیت زیادی میدهند اما سخت در اشتباه هستند. قبول دارم که مگاپیکیل مهم است اما باز هم باید نیازتان را بسنجید، چطور؟ اگر در زمینه ی چاپ عکس های خیلی بزرگ مثلا بیل بورد یا استند یا بزرگتر فعالیت دارید، که مگاپیکسل گزینه ای مهم است، اما اگر در آتلیه و پرتره و صحنه های ورزشی و عکس میگیرید، مگاپیکسل خیلی برای شما مهم نباشد، چون حداکثر اندازه ی چاپ عکس شما چاپ روی بوم 100 تا 150 سانتی متر است پس تا این اندازه نیازمند مثل 40 مگاپیکسل نخواهید بود، بهتر است در خرج نمودن پول خود برای تهیه مگاپیکسل بالا صرفه جویی نموده و با توجه به نیاز خود در عکاسی قابلیت های دیگر دوربین را مدنظر بگیرید. گفتن این که "هر چه رزولوشن بالاتر کیفیت بهتر"، راحت‌ است، ولی این موضوع همیشه صدق نمی‌کند. اگر دوربین را فقط برای ارسال تصاویر روی وب و ایمیل و یا تماشای تصاویر روی کامپیوتر می‌خواهید، با رزولوشن پایینتر کارتان راه می‌افتد.

سرعت شاتر در انتخاب دوربین برای عکاسی

یکی از اضلاع مثلث نوردهی که قانونی اصلی در عکاسی است، میزان سرعت شاتر است. دوربین های عکاسی اغلب دارای یک سرعت شاتر همانند نیستند، یعنی با توجه به مدل و برند دوربین، سرعت های شاتری که در اختیار شما قرار میدهند بسیار مهم است، عکاسی ورزشی یا پرتحرک نیازمند سرعت شاتر خیلی بالا هستند. جالب است بدانید خیلی افراد تمام تلاش خود را میکنند که حتما دوربین فول فریم تهیه کنند اما پس از تهیه دوربین، متوجه میشوند که سرعت شاتر پایین است و نیاز آنها را برآورده نمیکند، پس کراپ سنسور و فول فریم همیشه نمیتوانند معیارهای اصلی خرید یک دوربین باشند.

وزن و اندازه دوربین حین انتخاب برای عکاسی

نکته ای که خیلی افراد به آن توجه نمیکنند، وزن و اندازه دوربین عکاسی است. دوربین هرچقدر سنسور بزرگتری داشته باشد، سنگینتر خواهد بود، هرچقدر دوربین سنگینتر شود، نگهداشتن طولانی مدت آن کار سخت تری خواهد بود. توانایی جسمی خود را بسنجید منظورم این نیست که نمیتوانید هر دوربین عکاسی را بدست بگیرید البته که میتوانید، اما موضوع زمانی است که مجبورید ساعتهای طولانی در همایش و مراسم و پروژه ها یک دوربین را با وزن زیاد حمل کنید و از همه بدتر دوربین شما یک لنز نیز دارد. فرض کنید یک دوربین کانن مارک3 دارید که مجهز به لنز 24-105 یا 70-200 است، اوه! چه وزنی، خود من که از نظر فیزیکی درشت هستم، بعد از مدت طولانی خسته میشوم، حاصل جمع وزن این دوربین با یکی از این لنزها، اصطلاحا شما را از کت و کول می اندازد. عرق شما را در می آورد و آرزوی زودتر تمام شد برنامه را دارید. یک عکاس باید صبور باشد و با حوصله، وزن سنگین دوربین شما را زود خسته نموده و شما از اجرای خلاقیت و نوآوری باز میدارد.

ذخیره چندگانه

دوربین های امروزی به دلایل متعدد روش های مختلفی را برای ذخیره نمودن عکس بر روی کارت حافظه تعبیه نموده اند. مثلا دروبین کانن مارک4 به روشهای زیر میتواند روی کارت حافظه ذخیره عکس انجام دهد :

  • همزمان عکس را بر روی دو کارت حافظه ذخیره کند
  • میتوان تنظیم نمود فرمت Raw بر روی یک کارت حافظه و کیفیت Jpeg روی کارت حافظه ی دیگر و به اندازه ی کوچکتر ذخیره شود.
  • میتوان تنظیم نمود که عکسها روی کارت حافظه ی اول ذخیره شوند وقتی حافظه پر شد اتوماتیک ادامه عکسها روی کارت حافظه ی دوم ذخیره شوند.

این تنظیمات روی همه ی دوربین ها نیست، اینکه همزمان روی دو کارت حافظه دوربین ذخیره شود خیلی خیلی مهم است چون هر لحظه امکان سوختن یا گم شدن کارت وجود دارد، با این روش همیشه یک نسخه ی پشتیبان خواهید داشت.

لرزشگیر برای کاهش تاری تصویر

شکی در این نیست که هرچقدر هم به درجه حرفه ای بودن در عکاسی برسیم، احتمالا رخ خواهد داد که عکس هایی تار بگیریم، تاری که ناشی از لرزش دست یا عدم دقت در زمان فشردن کلید شاتر است. با ایجاد لرزش حین گرفتن عکس، جزئیات عکس کاهش می یابد. در فتوشاپ فیلتری برای کاهش لرزش دست حین عکاسی وجود دارد اما تا حدی توانایی دارد و نباید اینطور فکر کنیم که اشکال ندارد عکسها اگر تار شد میتوانیم با برنامه های ویرایش عکس، آنها را تصحیح کنیم، تصحیح نمودن عکسی که با لرزش گرفته شده باشد، اغلب با شکست روبرو میشود و آن نتیجه که انتظار داشته باشیم را نخواهد داشت.

امکان لرزشگیر اغلب روی برخی لنزها وجود دارد اما در داخل تنظیمات دوربین نیز این امکان فراهم شده که به چند حالت الکترونیکی یا دیجیتالی میتواند در کاهش لرزش های ضعیف کمک زیادی داشته باشد. وجود لرزشگیر مهم است چون اگر نباشد هرچقدر هم که دقت داشته باشید ضربان قلب، نوع تنفس حین فشار دادن کلید شاتر، بدون شک لرزش ایجاد خواهد نمود اما داشتن این قابلیت لرزشگیر مانع از رخ دادن لرزش های اولیه میشود مگر اینکه دوربین خیلی تکان خورده باشد که دیگر کاری از لرزشگیر بر نخواهد آمد.

وای فای یا ارتباط بی سیم

دوربین های امروزی در سخت افزار خود مجهز به ارتباط بی سیم شده اند، با ارتباط بی سیم در دوربین دیجیتال میتوانید به فلاش ها، پرینت ها، گوشی موبایل متصل شوید و بدون کابل انتقال و پرینت و کنترل دوربین را انجام دهید.

خود من از دوربین پاناسونیک لومیکس جی اچ فایو GH5 استفاده میکنم، با قابلیت بی سیم میتوانم از طریق موبایل، تمام عملیات گرفتن فیلم، فوکس، شاتر اسپید، آیزو، گرفتن عکس و سایر تنظیمات را کنترل کنم که یک امتیاز محسوب میشود، اما خب باز هم بستگی به شما و نحوه کارتان خواهد داشت.

عمق میدان در انتخاب دوربین عکاسی

من عاشق عمق میدان کم در عکاسی هستم. با عمق میدان خیلی کم، عکسهایی میگیرم که بکگراند یا پشت سر سوژه کاملا بلور و فوکس بر روی سوژه قرار میگیره، بکگراندی کاملا یکدست، بدون نویز، و سوژه ای کاملا برجسته. دوربین های فول فریم این قابلیت خیلی جذاب را به شما خواهند داد و نکته بارز این است که در دوربین فول فریم میتوانید قبل از گرفتن عکس، پیش نمایش واقعی عمق میدان را در نمایشگر ال سی دی دوربین ببینید و اگر مناسب بود عکس نهایی را ذخیره کنید. عمق میدان یا Depth Of Field به نوع لنز شما نیز بستگی دارد، در واقع دوربین باید امکان پذیرش عمق میدان خیلی کم و زیاد را داشته باشد تا بتواند از لنز استفاده کند. موقع خرید دوربین عکاسی میتوانید این گزینه را نیز بررسی کنید.

سیستم عکسهای مکرر یا Burst Mode در انتخاب دوربین عکاسی

وقتی که به سبک ورزشی یا اکشن عکاسی میکنید، احتمالا عکسی که ذخیره میکنید تار خواهد شد، چون شکار یک سوژه با سرعت بالا در حرکت، کاری آسان نیست و اینطور نمیتوانیم بگوییم که فقط حرفه ای ها میتوانند با یک با دو شات زدن (عکس گرفتن) عکسی ثابت و بدون تاری را بگیرند، اصلا به این حرف گوش نکنید، تولیدکنندگان دوربین میدانند که حتی اگر سالها عکاسی کرده باشید باز هم با تار شدن عکس صحنه های خوب را از دست خواهیم داد، پس قابلیت برست مود Burst Mode را در دوربین تهیه نموده اند. وقتی که میخواهیم از یک سوژه ی متحرک عکس بگیریم، مهم است که دوربین ما در این حالت با نگه داشتن کلید شاتر، چند عکس پشت سر هم را در چه زمانی میتواند ذخیره کند، برخی دوربین ها 5 و برخی 12 فریم را میتوانند ذخیره کنند، این گزینه برای عکاسان اکشن و ورزشی و حیات وحش بسیار مهم باشد چون نمیتوانید با یک یا دو عکس به عکس مطلوب برسید مخصوصا اینکه در لوکیشنی که هستید ممکن است شرایط نور متغییر باشد و نمیتوانید پشت سرهم نوردهی را در فاصله های کوتاه زمانی تغییر دهید.

محافظت از گرد و غبار و آب و ذرات

بعضی وقت ها چیزهایی میشنویم که عجیب به نظر میرسد، مثلا در مشخصات دوربین ها مینویسند، ضد گرد و غبار، ضد آب، یعنی چی؟ اغلب ما روی دوربین هایمان حساس هستیم و نهایت دقت را میکنیم که آب یا گرد و خاک روی آن تاثیر نگذارد، اما گاها رخ میدهد که در روز پروژه ی عکاسی، ناگهان باران میگیرد، سر صحنه ی ورزشی، موتور سوار با چرخش خود موجب پرتاب گل و لای و آب به دوربین شود، استرس وجود ما را میگیرد، دوربین چند میلیونی خیس شد، گلی شد، خاک گرفت، دقیقا همینجاست که برخی دوربین ها واقعا در برابر اینگونه اتفاقات محافظت میشوند، طراحی بدنه ی این دوربین ها به گونه است که مانع از ورود خاک، ذرات، آب به داخل و جاهای حساس شود یا حداقل از دوربین های دیگر خیلی کمتر نفود میکند.

پس اگر ممکن است در مجاورت چنین مواردی قرار بگیرید به این گزینه در توضیحات و قابلیت های دوربین توجه نمائید.

دوربین بدون آینه Mirrorless یا DSLR کدام بهتر است؟

این دو گزینه بحث رقابتی را ایجاد نموده اند به این صورت که دائما شاهد تغییرات و برتری هایی در مورد دوربین بدون آینه Mirrorless هستیم، کیفیتی که دوربین بدون آینه دارد مخصوصا در زمانی که نور کم است و دوربین DSLR امکان ذخیره مقدار زیادی نویز دارد که اصلا خوب نیست، دوربین بدون آینه با کیفیتی خیلی خوب حداقل نویز را ذخیره خواهد نمود. شرکت های تولید کننده هر یک در حال تولید سری های جدید دوربین های خود در ساختار بدون آینه هستند و احتمالش هست که در آینده همه ی دوربین ها بدون آینه شوند.

در ابتدی مقاله گفتم که در دوربین DSLR همان تصویری که در مقابل لنز است به یک آینه با زاویه 45 درجه منعکس شده و سپس به چشمی که ما در آن نگاه میکنیم بازتاب میشود، وقتی که کلید گرفتن عکس یا شاتر را تا انتها فشار میدهیم، آن آینه ی 45 درجه کنار میرود و هر چه که در چشمی دیده ایم روی سنسور پشت آینه ذخیره میشود که در نهایت روی کارت حافظه نگهداری خواهد شد، اما در دوربین بدون آینه، آن آینه 45 درجه دیگر وجود ندارد، تصویری که در مقابل لنز است مستقیم به سنسور و همزمان در چشمی و روی ال سی دی پشت دوربین نمایش داده میشود، وقتی کلید شاتر را فشار میدهیم همان لحظه روی کارت حافظه ذخیره میشود، این اتفاق که پس از سالها تجربه به دست آمده است، چند مزیت دارد

  • با حذف آینه عمر باطری بیشتر میشود چون نیازی به تغییر زاویه آینه به صورت مکانیکی ندارد.
  • بدون تغییر زاویه یا بهتر بگویم بدون آینه، دیگر صدایی مانند چیک چیک که بر اساس برخورد فیزیکی آینه رخ میداد، شنیده نمیشود.
  • با حذف آینه، دوربین کوچکتر میشود و همچنان سبکتر.
  • برخی عملیات مانند فوکس خودکار یا اتوماتیک روی خود سنسور انجام میشود که یعنی فوکس خیلی سریعتر.

شاید برخی بگویند که همچنان دوربین های با آینه دارای سنسور فول فریم هستند، خبر خوب اینکه دوربین های بدون آینه با سنسور فول فریم نیز تولیده شده اند پس دیگر جای نگرانی از نداشتن سنسور فول فریم در دوربین های بدون آینه نخواهیم داشت و میتوانیم تا اینجا کیفیت برابری را از لحاظ عمق میدان و کیفیت داشته باشیم.

با توجه به اینکه منظره یاب یا چشمی دوربین های بدون آینه دیجیتالی است، یعنی مستقیم از لنز به چشم شما میرسند، با نتیجه ای که رکورد میشود خیلی واقعی تر از دوربین های با آینه اس. خیلی اوقات رخ میدهد در دوربین های DSLR چیزی را که در چشمی دیده ایم، پس از گرفتن عکس متفاوت میبنیم، این اختلاف وحشتناک در دوربین بدون آینه رخ نمیدهد.

سرعت بیشتر عکاسی مدام در دوربین بدون آینه

به دلیل اینکه دیگر آینه ای در کار نیست و چند مرحله از زمان رسیدن نور لنز به سنسور وجود ندارد، پس سرعت گرفتن عکسهای پشت سر هم یا همان Burst خیلی بالاتر میرود، حالا که سرعت گرفتن عکسهای پشت سر هم بالاتر میرود، توقع تولیدکنندگان دوربین نیز بیشتر شده و امکان گرفتن عکسهای 6K را در دوربین ایجاد نموده اند.

 در یک مقایسه ی کوچک، یکی از بهترین دوربین های کانن Canon 1dX Mark2 که با آینه میباشد میتواند 14 عکس پشت سرهم بگیرد اما دوربین های بدون آینه ی پاناسونیک جی9 یا سونی آلفا آ9 میتوانند هرکدام 20 فریم پشت سرهم میگیرند، یعنی یک عکاسی عالی.

اما... باید واقعیت را نیز در نظر بگیریم، برخی دوربین های بدون آینه امکان گرفتن 60 فریم هستند اما این یعنی پرشدن سریع کارت حافظه، گشتن بین 60 عکس برای اتنخاب بهترین آنها و در نهایت سرعت بالا در ذخیره سازی روی کارت حافظه، در انتخاب دوربین دقت کنید چه دوربینی مناسب کار شما میباشد.

در نهایت، انتخاب یک دوربین مناسب برای عکاسی، کاملا وابسته به نیاز شما است، سری به پکیج های آموزشی ما بزنید.