پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

سیستم مناسب و مورد نیاز فاینال کات پرو Final Cut Pro

با این راهنما و مشاوره کمکتون میکنیم سخت افزار و سیستم مناسب فاینال کات پرو برای ادیت ویدیو رو تهیه کنید. با سیستم های پیشنهادی، حداقل سیستم مورد نیاز و توضیحاتی که گذاشتیم قطعات رو شناسایی کنید و با اهمیت شون در سرعت حین کار و رندر آشنا شده و به نتایج مهمی برسید.

سیستم مناسب و مورد نیاز فاینال کات پرو Final Cut Pro

شناخت انواع دستگاه های
اپل برای فاینال کات پرو.

شرکت اپل در لیست محصولاتش چندین سیستم مناسب فاینال کات پرو معرفی کرده که در همشون میشه فاینال کات رو نصب کرد و مقداری هم ادیت ویدیو انجام داد ولی همشون قدرت لازم رو برای کارهای سنگین ندارن. حالا دستگاه ها رو بهتون معرفی میکنم :

  • مک پرو Mac Pro
    قوی ترین سیستم های شرکت اپل برای این نرم افزار هستند. در واقع چیزی شبیه به کیس ویندوز و با قابلیت سفارشی سازی قطعاتش. لیست مک پرو ها رو ببینید.
  • مک استودیو Mac Studio
    یکی دیگه از غول های شرکت اپل که در رده دوم و بعد از مک پرو قرار میگیره. لیست مک استودیو رو ببینید.
  • مک مینی Mac Mini
    نوعی از سیستم های جمع و جور اپله که شبیه یه جعبه کوچکه. نه مانیتور نه کیس و نه موس هیچکدوم رو نداره و باید بهش وصل کنید. مشخصات فنی خوبی داره و بعد از دو مدل قبل قرار میگیره. لیست مک مینی رو ببینید.
  • آی مک Imac
    سیستم های رومیزی شرکت اپل هستند برای اونهایی که میخوان کیس و مانیتور باهم باشن و مشکل کمبود جا دارن. البته مشخصاتش خوبه ولی هدف اصلی تولیدش همینه. لیست آی مک ها رو ببینید.
  • مک بوک پرو Macbook Pro
    قوی ترین لپ تاپ های اپل همین مک بوک پرو هست. مشخصات بالا و عالی برای ادیتورهایی که هم کمبود جا دارن و جابجایی شون زیاده. لیست مک بوک پرو رو ببینید. 
  • مک ایر Mac Air
    این هم یکی دیگه از لپ تاپ های شرکته اپله که خیلی ظریفه. البته مشخصاتش بد نیست ولی به دلیل کوچگ بودن مانیتور و مشخصات پایینتر از مدلهای قبلی در رده بعد قرار میگیره. لیست مک ایر رو ببینید.

با انواع دستگاه هایی که باهاشون میتونید نرم افزار فاینال کات پرو رو یاد گرفته و ویدیو بسازین آشنا شدین.

در ویدیو زیر با نرم افزار فاینال کات پرو بیشتر آشنا خواهید شد.

{manivideo 17}

حداقل ها برای سیستم
مناسب فاینال کات پرو.

وقتی میگم حداقل، منظورم ادیت ویدیوها در حد ساده و معمولی هست. یعنی چند تا برش و کات و شاید چند تا افکت ساده و در نهایت تبدیل کل پروژه به یه فایل مثلا MP4. به جدول زیر نگاه کنید :

جدول حداقل مشخصات سیستم برای Final Cut Pro
ردیف نوع قطعه مشخصات فنی
1 سی پی یو 2 هسته ای
2 حافظه رم 4 گیگابایت
3 کارت گرافیک 1 گیگابایت
4 هارد نگهداری اطلاعات 4 گیگابایت SSD
5 سیستم عامل نسخه 11.5.1

این مشخصات رو خود شرکت اپل معرفی کرده که میتونید در این صفحه حداقل سخت افزار مورد نیاز برای فاینال کات پرو ببینید. 

کارت گرافیک مناسب.

شرکت اپل روی دستگاه های خودش یک کارت گرافیک یکپارچه خیلی خوب ( داخلی ) داره که خود من سالها با فاینال کات پرو و این کارت گرافیک کارهای زیادی انجام دادم و راضی بودم. اما نرم افزار تغییرات میکنه و جدیدتر میشه و افکت ها هم توانایی بیشتری میخوان اما خب باز هم اینکه چه کارت گرافیکی داشته باشید و چقدر حافظه داشته باشه بستگی به نوع ویدیوها و تدوین شما با این نرم افزار داره. کارتهای گرافیکی اپل از تکنولوژی متال استفاده میکنن.

حتما شتاب دهنده گرافیکی متال Metal باشه

شتاب دهنده گرافیکی
متال Metal.

از ترکیب تکنولوژی سی پی یو و پردازنده گرافیکی دستگاه های اپل شتابدهنده گرافیکی بنام متال Metal بوجود میاد که باعث افزایش سرعت در نمایش افکت و ترنزیشن میشه و سرعت ریل تایم و تدوین در کار فاینال کات پرو رو بیشتر میکنه. متال رو شاید نتونیم از سخت افزار اپل جدا کنیم چون همچنان در جدیدترین دستگاه هایی که تولید میکنه وجود داره و مجهزش کرده به هسته های شتاب دهنده. 

پبشنهاد ویژه جهت جلوگیری
از خرید سیستم جدید.

در مراحل قبلی با حداقل مشخصات سیستم آشنا شدین. اگر اون رو تهیه کنید که در جدول بالا نوشتم، با فاینال کات میتونید در سطح اولیه و کارهای معمولی تدوین کنید. اگه دستگاهی از قبل دارید بهتره فعلا هزینه سخت افزار نکنید کمی برای یادگیری خود فاینال کات وقت بزارید چون بارها دیدیم که همون دستگاهی که داشتن با فاینال کات یه مقدار نسخه عقب تر خیلی خوب کار کرده و نوع تدوین هایی هم که انجام دادن راضی کننده بوده پس چرا هزینه کنید وقتی نیاز نیست؟
پیشنهاد میکنم قبل از تغییر دستگاه و هزینه ی زیاد، این دوره آموزشی فاینال کات رو تهیه کنید. نرم افزار همراهش هست و خیلی عالی میتونید فاینال کات رو یاد بگیرید. حین آموزش و تمرین کاملا مشخص میشه که آیا دستگاهی که دارید برای روش کار و ویدیوهاتون مناسب هست یا خیر.
این پیشنهاد ما خیلی اوقات باعث شده که ادیتور سیستم جدید نخره و با همون دستگاهی که داره کار کنه.

سیستم مناسب
فاینال کات پرو.

امیدوارم اگه دستگاه قبلی داری، پیشنهادی رو که دادم حتما عملی کرده باشی اما اگه به این مرحله رسیدی و میخوای سخت افزار قوی تر تهیه کنی پس در ادامه با من باشن. جدول زیر رو ببینید

جدول مشخصات پیشنهادی سیستم برای Final Cut Pro
ردیف نوع قطعه مشخصات فنی
1 سی پی یو کورآی 5 و چند هسته ای
2 حافظه رم 8 تا 32 گیگابایت
3 کارت گرافیک 1 گیگابایت
4 هارد نگهداری اطلاعات 200 گیگابایت SSD
5 سیستم عامل نسخه 11.5.1

نیاز به سرعت خیلی زیاد.

  • سی پی یو سریعتر انتخاب کنید
  • فضای حافظه بیشتری بگیرید برای ویدیوها
  • تا میتونید رم بیشتری بزارید

قطعات اصلی و
تاثیرگذار در سرعت.

در هر دستگاه اپل قطعات متعددی وجود داره اما چند تا از اونها خیلی مهمن و تاثیر مستقیم روی سرعت کار و ادیت با این نرم افزار میزارن.

  1. سی پی یو یا پردازنده.
  2. کارت گرافیک.
  3. حافظه یا رم.
  4. هارددیسک.

حالا میریم سراغ نکات مهم این گزینه ها که بتونید یه سیستم قوی انتخاب کنید.

1. پردازنده یا سی پی یو
مناسب فاینال کات پرو.

هرچقدر که میتونید برای این قطعه هزینه کنید. این مغز اصلی دستگاه شما باعث میشه خروجی هایی که میگیرید ( تبدیل کل پروژه به یک فایل ) سریعتر انجام بشه. حین ادیت با این نرم افزار پخش شدن ویدیوها خیلی نرم و عادی باشه. افکت که میزارید بدون مشکل اعمال و نشون داده بشه. این رو هم بگم که شاید گرانترین قطعه دستگاه شما باشه. 

وقتی میخواید سی پی یو انتخاب کنید با دو تا گزینه مهم روبرو میشید. تعداد هسته و سرعت. سرعت سی پی یو با واحد گیگاهرتز اندازه گیری میشه و هسته با تعداد. مثلا 1 هسته تا 28 هسته. این 28 تا هسته یعنی خیلی خیلی قدرتمنده. این صفحه معرفی مک پرو رو نگاه کنید توی مشخصات دستگاه تعداد هسته ها رو ببینید. تعداد هسته های بیشتر یعنی امکان انجام عملیات و پردازش های چند تایی روی سیستم بیشتر میشه. یعنی اگه چند تا کار رو همزمان به سیستم بدیم با سرعت خیلی خوبی همشون رو اجرا میکنه.

شرکت اپل فاینال کات پرو رو محدود نمیکنه که روی چه سی پی یو هایی نصب بشه. در واقع روی همه اونها نصب میشه. اگه سرعت و قدرت براتون مهم نیست و یه دستگاه اپل معمولی دارید میتونید بجای نسخه نرم افزار فانیال کات پرو، نسخه ایکس رو نصب کنید که با دستگاه شما سازگار باشه.

تعداد هسته برای انواع ادیت

  • اگه ادیتور معمولی هستید تعداد پردازنده 4 هسته ای براتون کافیه یعنی تقریبا میشه Core i5

  • اگه میخواید حرفه ای ادیت کنید بهتره 8 هسته ای مثل Core i7 تهیه کنید

  • اگه میخواید 4K کار کنید و افکت های سنگین بزارید پس باید بیشتر از 8 هسته یعنی Core i9 و بالاتر تهیه کنید.

  • اگه میخواید 8K ادیت کنید و افکت های سنگین اجرا کنید پس باید 28 هسته ای بگیرید که خیلی هم گران میشه و مخصوصا استودیوهای حرفه ای هست.

  • سری های جدید پردازنده های اپل معروف شدن به چیپ M1 و M2. در واقع این ساختار جدید موجب شده هم سرعت پردازنده بالا بره و هم تعداد هسته های کارت گرافیک. M2 از M1 قویتر و جدیدتره. فقط خواستم بگم موقع خرید اگه با این اسم برخورد کردین بدونید جریان چیه.

2. کارت گرافیک مناسب.

سی پی یو وظیفه داشت که عملیات محاسباتی اصلی و زیادی رو همزمان پردازش کنه. کارت گرافیک هم پردازش میکنه اما خیلی کمتر. بیشتر وظیفه پردازش افکت و ترنزیشن هایی رو داره که روی ویدیو ها میزاریم. در واقع با پردازش هایی که انجام میده موجب میشه در زمان ادیت ویدیو سرعت ریل تایم خوبی داشته باشیم و موقع خروجی گرفتن هم سرعتمون بهتر باشه.

به کمک آپدیت های جدیدی که در نرم افزار فاینال کات پرو انجام شده الان میتونیم همزمان از چندین کارت گرافیک جداگانه که به دستگاه اپل متصل میشن استفاده کنیم. آخه افکت ها و جلوه های ویژه زیادی دارن ایجاد میشن که با کارت های گرافیکی تک و معمولی کندتر رندر Render میشه. این کارتهای گرافیک به کمک محفظه هایی با کابل به دستگاه متصل میشن و بعد از شناسایی توسط فاینال کات، از حافظه و قدرت پردازش شون کمک گرفته میشه. لیستی از کارتهای گرافیک مورد تایید رو براتون میزارم که میتونید بصورت جداگانه روی دستگاه مک استفاده کنید :

  • AMD Radeon HD 7950 Mac Edition
  • NVIDIA GeForce GTX 680 Mac Edition 
  • NVIDIA Quadro K5000 for Mac
  • AMD Radeon VII
  • MSI Gaming Radeon RX 560 128-bit 4GB GDRR5
  • SAPPHIRE Radeon PULSE RX 580 8GB GDDR5
  • SAPPHIRE Radeon HD 7950 Mac Edition
  • NVIDIA Quadro K5000 for Mac
  • NVIDIA GeForce GTX 680 Mac Edition
  • AMD Radeon RX 560
  • AMD Radeon RX 570
  • AMD Radeon RX 580
  • AMD Radeon Pro WX 7100
  • AMD Radeon RX Vega 56
  • AMD Radeon RX Vega 64
  • AMD Radeon Pro WX 9100
  • AMD Radeon Frontier Edition

به دلیل اینکه دستگاه کارت گرافیک اکسترنال مقداری قیمتش در ایران زیاده کمتر استفاده میشه و در بیشتر شرایط انتخاب ما پردازنده گرافیکی چند هسته ای میشه و از کارت گرافیک های بالا استفاده نمیکنیم مگر اینکه استودیوها و تیم های خیلی حرفه ای که پردازش های خیلی سنگین رو بخوان انجام بدن.

پردازنده گرافیکی چند
هسته ای اپل.

شرکت اپل در سالهای گذشته با شرکتی مثل انویدیا همکاری میکرد. بخش هسته کارت گرافیک دستگاه هاش رو اون شرکت میزد. به دلایلی در سال 2018 این همکاری موقف شد و شرکت اپل با تمرکز بیشتری ادامه داد تا یه پردازنده اختصاصی برای خودش تولید کرده که به M1 که خیلی خیلی سریعتر و عملکرد بیشتری نسبت به انویدیا داره مخصوصا در نرم افزارهای خود شرکت اپل مثل فاینال کات پرو.

3. حافظه یا رم Ram مناسب.

نقش بسیار موثری در سرعت ادیت با این نرم افزار داره. وقتی که رم در سیستم کم باشه سیستم عامل مجبور میشه بجای اون از هارددیسک کمک بگیره که در اون صورت سرعت ادیت ویدیو پایین میاد. خبر خوب اینه که در دستگاه های اپل از حداقل رم 2 گیگابایت شروع میشه و تا 1500 گیگابایت یعنی 1.5 ترابابت وجود داره. برای ادیت های معمولی مقدار رم 4 گیگ کافیه اما اگه میخواید ویدیو 360 درجه و 4K ادیت کنید بهتر 8 گیگابایت در نظر بگیرید. اینها پیشنهاد شرکت اپل هست.

به پیشنهاد مانی سافت و تجربه ما هم توجه کنید. این تولیدکنندگان سخت افزار معمولا خیلی دست پایین میگیرن و مشخصات رو کم اعلام میکنن. ما طی 7 سال با 16 گیگ رم کار کردیم و ویدیوها فول اچ دی بود یعنی خیلی کمتر از 4K بود و کندی داشتیم. توصیه میکنم حداقل رم برای ادیت های حرفه ای با این نرم افزار رو 16 گیگابایت و هر چقدر میتونید بهش اضافه کنید یعنی بشه 32 و 64 گیگابایت. اگه دستگاه رو با 16 گیگابایت بخرید بعدا میتونید ارتقا بدین.

4. هارددیسک نگهداری اطلاعات.

اگه سه گزینه قبلی رو خیلی خوب در نظر بگیرید اما حافظه کافی برای مدیاها نداشته باشید با مشکلاتی روبرو خواهید شد. داشتن حافظه کافی در موارد زیر براتون خیلی اهمیت داره :

  • برای کپی کردن کلیپ های خام
  • ایجاد کش و ذخیره های موقت
  • رندر پروژه در حین ادیت
  • تولید فایل نهایی

موقع خرید دستگاه مک توجه داشته باشید که حافظه اش حتما SSD و البته بهتر از اون Nvme باشه. دستگاه های مک هاردشون مثل سیستم های ویندوزی ارزان نیست و براحتی نمیشه مثلا 4 ترابایت بهش اضافه کرد. موقع خرید اگر حافظه اش 500 باشه و شما بخواید 1000 بزارن اختلاف قیمتش خیلی میشه. پس چاره چیه؟ اکثر ادیتورهای نرم افزار فاینال کات پرو از حافظه های جانبی استفاده میکنن. اگه در حد چند گیگابایت فضای بیشتر لازم داشته باشید دو تا راه دارید :

  1. از وسایل ذخیره سازی جانبی بنام NAS استفاده کنید. داخل این دستگاه چند تا هارد گذاشته میشه و با کابل به دستگاه وصل میشه. یه مقداری قیمتش بالاست.
  2. هارد اکسترنال پرسرعت تهیه کنید. خیلی مهمه که هارد ها خیلی سریع باشن.

پیشنهاد میکنم برای اتصال هارد دیسک های اکسترنال حتما از پورت های تاندربولت یا تایپ سی استفاده کنید چون سرعتشون از USB 3 بالاتره. اگه سرعت هاردها و کابل اتصالی پایین باشه حتی اگه 3 قطعه قبلی هم خیلی خوب باشن چون کندی در خواندن و نوشتن هارد وجود داره پس سرعت تون حتما پایین میاد. برای شروع از حافظه های 200 خود دستگاه استفاده کنید و بعدا هارد جداگانه تهیه کنید. محمد ملکی

نکات نهایی در خرید سیستم
مناسب فاینال کات پرو.

میخوام چند تا نکته تکمیلی بهتون بگم که هم دستگاه خوبی انتخاب کنید و هم از تدوین با فاینال کات پرو لذت بیشتری ببرید :

  • پردازنده حداقل M1 با هشت هسته باشه
  • کارت گرافیک حتما متال با هشت هسته باشه
  • رم حداقل ۱۶ گیگابایت باشه
  • هارددیسک بهتره حداقل ۲۵۶ گیگ روی خود دستگاه باشه.
  • هارداکسترنال جداگانه با سرعت بالا و مطابق توضیحاتی که دادم بگیرید
  • اگر بجز آی مک٬ چیز دیگه ای گرفتید حتما یه مانیتور ۲۴ اینج جداگانه بهمراه موس و کیبورد اگه شد بیسیم بگیرید. در این حالت دستگاه مک شما حتی اگه لپتاپ هم باشه نقش یک کیس خوب رو ایفا میکنه. خود من سالهاست که به این روش ادیت رو انجام میدم.
  • دقت کنید که مدل دستگاهتون دو تا سه سال بیشتر ازش نگذشته باشه چون شرکت اپل حدود ۷ سال که از تولید دستگاه میگذره دیگه نمیزاره آپدیت بشه پس کم کم فاینال کات هم ممکنه نتونه آپدیت بشه. گفتم دو تا سه سال گذشته باشه که چند سالی فرصت استفاده ازش داشته باشید.

 

لینک مفید

موضوعات

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.