پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

پریمیر پرو Premiere pro چیست - معرفی - نکات فنی - آشنایی کامل

اگر میخواهید بدانید نرم افزار پریمیر پرو چیست و چه کارهایی انجام میدهید و برای چه ویدیوهایی مناسب است و کدام افراد باید از آن استفاده کنند، این راهنما برای شماست.

پریمیر پرو چیست.

یک نرم افزار حرفه ای برای ادیت ویدیو و ساخت فیلم های کوتاه و بلند و موزیک ویدیو و انواع ویدیوهای دیگر که توسط شرکت ادوبی ساخته شده است. 

با پریمیر پرو میتوانید ویدیوهایی که با موبایل یا دوربین ضبط کرده اید رو میتوان ویرایش یا ادیت یا تغییر داد. میتوانید روی ویدیوها نوشته و عنوان بگذارید. ویدیوها را کنار همدیگر بچینید. میتوانید رنگ ویدیوها را تغییر دهید. رنگ ویدیوها را بهتر کنید.  میتوانید بین هر کلیپ با کلیپ دیگر ، افکت هایی بنام ترنزیشن TRNASITION بگذارید تا رفتن از یک کلیپ به کلیپ دیگر هم جذابتر و هم حرفه ای تر باشد و بیننده خسته نشود. تاریخچه ای کوتاه از ویکیپدیا.

این نرم افزار میتواند ویدیوها و عکس ها و نوشته ها و موزیک ها را به روشی کنار هم بچیند که در نهایت یک کلیپ یا فیلم زیبا از آنها بوجود بیاید.

پریمیر پرو یک نرم افزار خیلی قدرتمند برای تدوین ویدیو و تدوین انواع فیلم های سینمایی حرفه ای به حساب می آید تا آنجا که بسیاری فیلمهای سینمای هالییوود با آن ساخته میشوند و هر روز به تعداد این فیلم ها اضافه میشود. برای دیدن فیلمهای ساخته شده با آن روی این لینک بزنید.

ممکن است پریمیر پرو یکی از انتخاب های شما برای ساختن ویدیوهایتان باشد همانطور که بسیاری یوتیوبرها، اینستاگرامرها و فیلم سازان و تولیدکنندگان از آن استفاده میکنند.

آیکون و لوگو نرم افزار پریمیر پرو

نام اصلی و آشنایی با لوگو
پریمیر پرو.

همانطور که در تصویر بالا میبینید، این لوگوی برنامه پریمیر پرو یا PREMIERE PRO میباشد. این لوگو از گذشته تا حالا تغییرات زیادی کرده اما در حال حاضر به رنگ صورمه ای و نوشته آبی Pr میباشد. بسیاری افراد بهش پریمایر، پریمر یا پریمیر هم میگویند اما صحیح آن پریمیر پرو میباشد. در انتهای نام این نرم افزار حتما باید کلمه پرو Pro گفته شود چون چندین نوع برنامه بنام پریمیر نیز وجود دارد.

برخی افراد بجای اینکه بگن پریمیر پرو ، میگن پریمیر که هم درسته و هم اشتباه. درسته چون پریمیر هست اما اشتباهه چون 3 تا پریمیر داریم که یکیشون همین پریمیر پرو هست که این صفحه اون رو به شما معرفی میکنه. سعی کنید تا میتونید بگین پریمیر پرو مخصوصا جایی که در بین چند همکار حرفه ای هستید.

پریمیر پرو میتواند اصلاح و تنظیم رنگ و
نور را انجام دهد. 

یکی از توانایی های خاصی که باعث میشود پریمیر پرو را بسیاری از فیلمسازان و تدوینگران ویدیو انتخاب کنند ، امکانات و توانایی های آن در مورد اصلاح و تنظیم رنگ و نور ویدیوها میباشد. بسیاری نرم افزارها چنین امکاناتی دارند اما پریمیر پرو امکاناتی به مراتب حرفه ای تر را دارد. دستکاری های رنگ در این نرم افزار خیلی دقیق و حرفه ای تر انجام میشوند. 

پریمیر پرو میتواند صداها را تنظیم و
تغییر و با کیفیت کند.

پریمیر پرو میداند که اگر چه ویدیو و رنگ و ظاهر آن خیلی مهم است ولی صداها و موزیک ها را نمیتوان نادیده گرفت. صداها و مشکلاتشان و کیفیت آنها میتواند موجب امتیاز بیشتر یک فیلم سینمایی یا کلیپ شوند و همچنین بلعکس، میتواند موجب بد شدن آنها بشود. این نرم افزار میتواند کیفیت صداها را بیشتر کند، مشکلات صداها را کاهش دهد، نویز صدا را کم و یا از بین ببرد، میتواند صداها را در ترک های متعدد روی هم بچیند و با هم ترکیب کند.

پریمیر پرو بین برش و کات ها
افکت ترنزیشن میگذارد.

برای اینکه ویدیوهای نهایی جذابتر و حرفه ای تر شوند، پریمیر پرو میتواند بین هر برش یا Cut افکت هایی بنام Transition بگذارد تا تغییر یک نما به نمای دیگر با هدف بهتری انجام شود. در کلیپ سازی و ساخت انواع فیلم ها ، امکان ندارد که از ترنزیشن استفاده نشود. ترنزیشن یک امتیاز در پریمیر پرو محسوب میشود که اگر نباشد ، جای خالی آن احساس خواهد شد.

پریمیر پرو کراس پلتفورم
Cross Platform است.

پریمیر پرو این قابلیت را دارد که بجز نصب در ویندوز ، در سیستم عامل مک و روی کامپیوترهای اپل هم نصب شود. کراس پلتفورم یعنی ، فرض کنید در ویندوز و با پریمیر پرو یک پروژه ساخته اید و به دلایلی میخواهید پروژه را در کامپیوتر اپل Apple برده و آنجا ادامه ادیت را انجام دهید. پریمیر پرو را در کامپیوتر اپل نصب میکنید و پروژه بدون هر مشکلی در آن باز میشود. این کار برعکسش هم انجام میشود. یعنی میتواند ابتدا در اپل ساخته شود و بعدا در ویندوز ادامه ویرایش را انجام دهد.

این قابلیت برای افرادی که بصورت تیمی با پریمیر پرو کار میکنند و دارای کامیپوترها با سیستم عامل های مختلف هستند بسیار کاربرد دارد.

میتوان افکت جدید و پلاگین به
پریمیر پرو اضافه نمود.

اگر چه خود نرم افزار پریمیر پرو امکانات بسیار زیادی دارد اما بدون شک هیچوقت کافی نیست. هر چقدر که تدوینگر بیشتر با پریمیر پرو کار میکند نیازها و توقعاتش نیز بیشتر خواهد شد. به همین دلیل نرم افزارهایی بنام پلاگین Plugin روی پریمیر پرو نصب میشوند. برخی از پلاگین ها امکانات جدیدی به پریمیر پرو اضافه میکنند، برخی دیگر همان کارهایی که در پریمیر پرو ممکن است زمان طولانی تری برای انجام کار بخواهند را در زمان کمتر و با سرعت بیشتری انجام می دهند. برخی دیگر بعنوان مکمل و قابلیت های پریمیر پرو کار میکنند.

پریمیر پرو با فتوشاپ و افترافکت و
مدیا انکودر ، ارتباط داینامیکی دارد.

نرم افزارهای فتوشاپ Photoshop و افترافکت After Effects و مدیا انکودر Media Encoder هر کدام یک نرم افزار کامل و مستقل هستند و مانند پریمیر پرو توسط شرکت ادوبی ساخته شده اند.

پریمیر پرو با فتوشاپ و افترافکت ارتباط داینامیکی دارد.

منظور از ارتباط داینامیکی بین پریمیر پرو با فتوشاپ و افترافکت این است که از درون پریمیر پرو میتوان به این دو نرم افزار رفت، آنها را اجرا نمود، ویرایش هایی که لازم است را در پروژه های فتوشاپ و افترافکت انجام داد و با یک ذخیره کردن یا Save زدن، همه چیز در پریمیر پرو آپدیت و تغییرات ذخیره شده اند. این قابلیت منحصر به فرد به تدوینگر کمک میکند تا بدون نیاز به اجرای جداگانه نرم افزارهای فتوشاپ و افترافکت و باز کردن پروژه و خروجی گرفتن فایلها و ایمپورت Import کردن مجدد به پریمیر پرو ، با چند کلیک ساده تمام این مراحل را حذف و تدوین ویدیو را سریعتر انجام دهد.

ارتباط پریمیر پرو و مدیا انکودر نیز به این صورت است که وظیفه ساختن فایل نهایی پروژه یعنی یک فایل Mp4 و مشابه آن توسط مدیا انکودر انجام میشود. وظیفه ساختن فایلهای پراکسی کم حجم و سبک در حین تدوین ویدیو ها نیز توسط مدیا انکودر انجام میشود.

پریمیر پرو یک نرم افزار
پولی است.

اگر چه ممکن است امروزه در اغلب کامپیوترها مدل ها و نسخه های متفاوتی از پریمیر پرو نصب شده باشد ولی اکثر آنها مدل کرک شده یا قفل شکسته و غیراصلی پریمیر پرو هستند.

کسی که میخواهد از تمام قابلیت های پریمیر پرو بصورت کامل و بی نقص استفاده کند باید نسخه اورجینال آنرا خریداری کند. برخی امکانات پریمیر پرو در نسخه غیراصلی آن یا اصلا کار نمیکند یا با نقص و مشکل کار میکند. 

تاریخچه تمام نسخه ها
از سال 2003 به بعد دیگه دائما هر از گاهی یک آپدیت یا نسخه جدید از پریمیر پرو توسط ادوبی تولید شد. دلیل این اتفاق هم٬ درخواست تولیدکنندگان فیلم و ویدیو از این شرکت بود که تمایل داشتن امکانات مورد نیازشون به برنامه ای که دارن باهاش کار میکنن اضافه بشه. فکر میکنم براتون جالب باشه که بدونید چه نسخه هایی از اول درست شد و هر کدوم در چه سالی بود و چه امکانات مهمی داخلشون گذاشته شد٬ روی این لینک تاریخچه نسخه ها و آپدیت های ادوبی در ویکیپدیا کلیک کنید و ببینید در چه زمانهایی کدام نسخه ها و آپدیت ها رو ایجاد کرده. 
اینقدر درخواست کنندگان و علاقمندان به این نرم افزار زیاد شد تا اینکه شرکت ادوبی یک قابلیت بنام کراس پلتفورم Cross Platform رو برای محصولاتش و همینطور پریمیر پرو ایجاد کرد. 

9. قابلیت های اصلی نرم افزار پریمیر پرو Premiere pro چیست؟

حالا میخوام نظر شما رو جلب کنم به برخی قابلیت های ویژه ای که در این نرم افزار حرفه ای باهاش روبرو میشید. ممکنه برخی از این قابلیت ها و امکانات رو دست داشته باشید و حتی منتظر شنیدنشون بودین پس منتظرتون نمیزارم :

  • ایمپورت تعداد خیلی زیادی از انواع فرمت های ویدیویی٬ تصویری٫ صوتی.
  • مجهز به دو پنجره مستقل و هماهنگ که یکی برای پیشنمایش و انتخاب بخش ها خام و دیگری برای دیدن نتیجه نهایی پروژه است.
  • امکان ایجاد تعداد نامحدود سکانس های متعدد با تنظیمات مختلف.
  • قابلیت استفاده همزمان چندین پروژه و امکان کپی نمودن کلیپ ها به یکدیگر.
  • مجهز به بیش از 100 ویدیو افکت٬ ترنزیشن و افکت صوتی که همزمان با نرم افزار نصب می شوند.
  • استفاده از قابلیت ماسک Mask در هر ترک Track.
  • امکان ایجاد صدها ترک Track تصویر و صدا.
  • اجرای حذف پرده سبز و هر رنگ مورد نظر شما با دقت خیلی بالا.
  • توانایی انجام موشن گرافیک و انیمیشن های خیلی حرفه ای.
  • مجهز به انواع دستورات و افکت هایی که برای حذف مشکلات صدا و افزایش کیفیت صدا مورد استفاده قرار میگیرند.
  • امکان سینک و میکس همزمان ویدیوهای چند دوربین یا اصطلاحا Multicamera.
  • توانایی تولید فایل نهایی پروژه با انواع کیفیت ها و پسوندهای مورد نیاز.
  • امکان استفاده به صورت تیم و از راه دور.
  • امکان اجرای جلوه های ویژه حرفه ای با کمک پلاگین ها و اکستنش ها.
  • قابلیت استفاده همزمان از نرم افزار فتوشاپ٬ مدیا انکودر٬ انکور٬ افتر افکت٬ آودیشن.
  • امکان تبدیل پروژه ها به نرم افزارهای دیگری مانند فاینال کات پرو.
  • قابلیت آپلود مستقیم خروجی تولید شده در سرورهایی مانند یوتیوب و ...
  • مجهز به بخش تنظیم رنگ کاملا حرفه ای و تخصصی.
  • امکان استفاده از قابلیت مارک گذاری برای مدیریت و دقت بهتر پروژه.

10. چند پرسش و پاسخ خیلی مهم برای اینکه پریمیر پرو را بهتر بشناسید

نرم افزار Premiere Pro برای چه نوع فیملها و ویدیوهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

از کوچکترین پروژه های ویدیویی که در ذهن بیاورید تا فیلم های سینمایی هالیوودی که توسط آن ساخته شده. مهم نیست که چه نوع پروژه را میسازید٬ مهم این است که اگر ادوبی پریمیر پرو را خوب یاد گرفته باشید محدودیتی نخواهید داشت. پس میتوانید این نرم افزار را مانند یک ماشین همه کاره در نظر بگیرید. ویدیوهای شبکه های اجتماعی٬ عروسی٬ موزیک ویدیو و...

آیا فیلم های سینمایی حرفه ای و هالیوودی با پریمیر پرو ادیت و ساخته شده اند؟

البته که ساخته شده. برای مشاهده این فیلمها مقاله کدام فیلمهای سینمایی هالیوود با پریمیر پرو ساخته شده اند؟ را مطالعه کنید.

 آیا نرم افزار پریمیر پرو Premiere pro نقاط ضعف دارد و یا از سایر برنامه ها ضعیف تر است؟

هیچ نرم افزاری به تکامل نخواهد رسید چون افراد متعددی از آن استفاده میکنند٬ توقعات کاملا متفاوت است. اینکه بگوییم ضعیف تر است شاید صحیح نباشد چون باید ببینیم داریم پریمیر پرو را به کدام نرم افزار و برای چه کاری مقایسه میکنیم. این مقایسه قابلیت ها باید عادلانه باشد. کسی میتواند مقایسه حرفه ای انجام دهد که با هر دو نرم افزار مورد مقایسه سالها کار کرده باشد. اما در پاسخ سوال٬ بله. مانند بسیاری نرم افزارهای دیگر مشکلاتی دارد که در هر آپدیت برطرف شده و قابلیت های جدیدی نسبت به سایر برنامه ها به آن افزوده میشود.

بهترین روش یاد گرفتن پریمیر پرو Premiere pro چیه؟

انواع روشها برای یادگیری این نرم افزار وجود دارد. شبکه های اجتماعی٬ آموزشگاه ها٬ دوره های آنلاین٬ ویدیوهای آفلاین وجود دارد اما٬ برای اینکه پاسخ کاملتری بدست بیاورید و مانند دیگران مسیر خود را روشنتر کنید : آموزش تدوین فیلم نکاتی که یک تدوینگر باید بداند

چرا انتهای نام پریمیر پرو کلمات CC و CS نوشته میشود؟

شرکت ادوبی تمام محصولاتش از جمله پریمیر پرو را بر اساس ساختاری سیستمی تولید میکند. در گذشته انتهای نام پریمیر پرو CS نوشته میشد که مخفف Creative Suite بود. در این مدل ، فعالسازی لایسنس نرم افزارها بصورت وارد کردن یک کد نرم افزار پریمیر پرو انجام میشد. در این مدل پریمیر پرو به صورت Adobe Premiere pro CS نوشته میشود.

پس از چند سال، شرکت ادوبی ساختار نرم افزارهایش را ارتقا داد و کلمه CS جای خود را به CC داد که مخفف Creative Cloud میباشد. در این کارایی جدید، فعال شدن لایسنس نرم افزار پریمیر پرو فقط آنلاین و از طریف اکانت کاربر انجام میشود و دیگر خبری از لایسنس و کد نیست. البته کریتیو کلود کاراهایی خیلی بیشتری دارد که دانستن آنها شاید لازم باشد. در این مدل پریمیر پرو به حالت Adobe Premiere pro CC نوشته میشود.

آیا با هر سیستم و سخت افزار و لپ تاپی میتوان با پریمیر پرو کار کرد؟

برای رسیدن به پاسخ دقیق صفحه سیستم مورد نیاز مناسب پریمیر پرو Premiere Pro - مشاوره و راهنمایی را ببینید.

آیا پریمیر پرو میتواند سوژه را دنبال کند یا ترک Tracking کند؟

بله به کمک قابلیت ماسک میتوانید. برای آشنایی با آن صفحه آموزش انواع ماسک Mask پریمیر پرو - تکنیک و کاربردها را ببینید.

روش دیگر که خیلی دقیقتر و حرفه ای تر است استفاده از موکاپرو میباشد. صفحه معرفی و آموزش پلاگین بوریس موکاپرو Boris Mocha pro را ببینید.

آیا میشه در پریمیر پرو تایتل موشن گرافیک درست کرد بدون نیاز به افترافکت؟

موضوعات

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
Ja آغاز کننده
سلام
ممنون سایت خوبتون من اگه بخوام این آموزش ها رو دانلود کنم باید پول پرداخت کنم بابتش؟
avatar
1399-11-04 19:29
درود بر شما.
خواهش میکنم.
می تونید از رایگان ها در صفحه www.manisoft.ir/free-learning استفاده کنید اما اگر می خواهید واقعا در تدوین به تسلط برسید پکیج های اصلی ما را در صفحه www.manisoft.ir/course تهیه کنید.

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.