مواظب باشید ، با اشتباهاتی که در تدوین فیلم و پروژه خود میکنید ، ممکن است به سرعت در بین مشتری ها و تیم های فیلمسازی به شما برچسب تدوینگر آماتور و غیرحرفه ای زده شود.

 3 اشتباه تولیدکنندگان ویدیو

در حین انجام تدوین در پریمیر ، فاینال کات ، داوینچی و اوید عملیات و تکنیک های زیادی انجام میشود که همه روی احساس مخاطب تاثیر میگذارند ، امروز میخواهم روی سه نکته ی مهم در ویدیوها تمرکز کنم.

مواظب باشید ، با اشتباهاتی که در تدوین فیلم و پروژه خود میکنید ، ممکن است به سرعت در بین مشتری ها و تیم های فیلمسازی به شما برچسب تدوینگر آماتور و غیرحرفه ای زده شود.

از کات های ناگهانی پرهیز کنید

هیچ چیز مثل یک کات فیلم نادرست و غیر فنی حواس مخاطب را از موضوع فیلم پرت نمیکند،"اصلا میدونید دارم درباری چی حرف میزنم؟" وقتی در حال مشاهده ی فیلم هستیم اگر در یک لحظه همزمان هم تصویر و هم صدا با هم کات شوند که به موجب آن ناگهانی از یک کات به کات دیگر تصویر عوض خواهد شد ، مخاطب ممکن است سر رشته ی فیلم و موضوع را گم کند ، مطمئنم این اتفاق را دوست ندارید چون یک نکته منفی است.

مشکل اصلی این است که وقتی همزمان قطع فیلم و برش صدا با هم اتفاق می افتند،تمام تمرکز مخاطب روی دقیقا کات یعنی محلی که این برش انجام میشود متمرکز میشود که خوب نیست.

جالب اینجاست برخی اوقات وقتی چنین کاری را در تدوین فیلم با پریمیر یا فاینال کات یا داونچی یا اوید انجام میدهید آنهم ناخواسته ، وقتی برخی افراد آنرا مشاهده میکنند ممکن است خوششان آید ، اینجاست که شما احساس میکنید که کار خوبی را انجام داده اید اما بدانید این اتفاقی است که مخاطبی از این کات ناگهانی خوشش آمده باشد.

شما ممکن است تا این لحظه فکر کنید که چون کات نمودن و تدوین فیلم را بلد هستید ، پس درک درستی از کات دارید اما در اغلب شرایط اینطور نیست و بسیاری افراد در اجرای کات فیلم در پریمیر و فاینال کات و داونچی و اوید دچار اشتباهاتی میشوند چون کات نمودن قوانین دارد.

افرای که دانش آموخته مانی سافت هستند میدانند که برای کات نمودن تصویر روش های مختلفی مانند ال و جی وجود دارد که رعایت نمودن آن بسیار لازم و کاربردی است.

اسلوموشون یا صحنه آهسته ی بد

امروزه میبینیم که هر تدوینگری که وارد میشود برای جذاب نمودن کلیپ و صحنه ها ، فیلم خود را صحنه آهسته مینماید ، سوال اینجاست که اگر صحنه آهسته زیباست پس چرا همه ی صحنه های آهسته در کلیپ ها و فیلم مانند هم زیبا از آب در نمی آیند؟

در اینکه صحنه آهسته ای زیبا نمیشود عدم رعایت استاندارد در تدوین فیلم است ، صحنه آهسته قانون دارد ، زمان دارد و شرایط خاص.

برای رکورد یا خلق صحنه آهسته در تدوین فیلم یا باید دوربینی داشته باشید که رکورد زنده ی صحنه آهسته داشته باشد و یا اینکه در زمان تدوین از نرخ فریم بر ثانیه کمک بگیرید،اگر بخواهیم در لوکیشن فیملبرداری دائما صحنه آهسته رکورد کنیم ، نمیتوانیم دائما انجام دهیم چون تصاویر صحنه آهسته بعدا در تدوین فیلم دست ما را خواهد بست و از طرفی هم نمیتوانیم کل فیلم را آهسته رکورد کنیم ، از طرف دیگر هم ما نمیتوانیم کل فیلم مراسم را به صورت فریم بر ثانیه خیلی بالا مثل 90 یا 120 رکورد کنیم ، این اشتباهاتی است که تدوینگران و البته اول فیلمبردارها مرتکب میشوند ، پس چاره چیست ؟

از دیدگاه محمد ملکی مدرس محصولات ادوبی در ایران :

بهترین راهکار این است که مانند یک حرفه ای رکورد خود را از قبل بنویسید و در زمان رکورد فیلم صحنه های مورد نظر را به صورت صحنه آهسته یا خیلی آهسته رکورد کنید.

رکوردهای خیلی کوتاه ، رکوردهای خیلی طولانی

مورد قبلی را توانستیم با برنامه ریزی برطرف کنیم اما این یکی مقداری چالش برانگیز است.

موضوع ، رکورد فیلم ها و صحنه های خیلی کوتاه و طولانی است و مشکلاتی که موجب میشوند ما در رکورد صحنه های طولانی ناکام بمانیم و گاها صحنه ای در فیلم یا موزیک ویدیو یا کلیپ آنقدر سریع اتفاق می افتد که امکان رکورد یک صحنه ی کوتاه هم نداریم و گاها با فردی گیج و غیرحرفه ای نیز ممکن است روبرو شویم که حتی نمیتوانیم صحنه های مورد نظر را از او رکورد کنیم اینجاست که در هر دو کار ناکام خواهیم ماند.

سوال اینجاست که آیا باید شات های بلند بگیریم یا شات های کوتاه ؟

کی میدونه ؟ بدون شک همه چیز را پروژه تعیین مینماید اینکه این شاتی که در حال گرفتن هستیم بلند موثر است یا کوتاه ! هر ویدیویی لحن و هدف خود را بیان میکند و نمیتوانیم همه شات ها را بلند یا همه را کوتاه بگیریم ، در هر پروژه ای به هر دو نیاز داریم و هیچکدام از این دو نمیتوانند مطلق باشند.

به طور مثال کارگردان یک صحنه ی صلح و دوستی دارد پس میتواند این شات را طولانی درخواست کند یا یک صحنه ی مبارزه میتواند از چندین شات کوتاه تشکیل شود چرا که این صحنه به صورت بلند جذابیتی ندارد.

همانطورکه در پکیج آموزش اصلاح رنگ و تولید احساس سینمایی به نام کالوریست در پریمیرپرو اشاره کردم ، گرفتن شات های بلند یا شات های طولانی ارتباط مستقیمی با پیام هر سکانس و کل پروژه ویدیویی دارد و کارگردان میبایست این موضوع را تعیین نماید.

 بهترین پیشنهادی که میتوانم به شما داشته باشم نمایش ویدیو به نفر اول و درخواست به دیگران برای دیدن آن است.

پس از اینکه فیلم را مشاهده نمودند از آنها نظرخواهی کنید که چه احساسی در خصوص فیلم دارند،مثلا ممکنه بگن که فلان شات خیلی طولانی بود و حوصلم سر رفت و یا ممکنه بگن فلان شات اینقدر کوتاه بود که نفهمیدم چی شد.

در نهایت به شما پیشنهاد میکنیم تا میتوانید شات های متعدد بگیرید چون به مرور زمان خیلی چیزها برایتان روشن خواهد شد ، زاویه ها را بهتر درک خواهید نمود البته اگر به روش استاد محمد ملکی فیلمبرداری و اصول آنرا فرا گرفته باشید.

همانطور که در عنوان این مقاله نوشتم " تازه کار " پس اگر میبینید مدت ها در حال تدوین و تولید هستید و این موارد در کارهای شما دیده میشود، پیشنهاد میکنم که قدمهای خود را با مانی سافت از ابتدا شروع کنید چون موضوعات تخصصی برای یادگیری بسیار فراوان هستند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده و با دوستان خود به اشتراک بگذارید.