5اشتباه مبتدی ها در تصحیح رنگ و نور

وقتی که تازه تدوین فیلم با پریمیر را شروع میکنید یکی از جذابترین بخش ها کار با رنگ ها در پریمیر است،اگر با پریمیر کار میکنید بدون شک سراغ لومتری رفته و شروع به کم و زیاد نمودن اسلایدرهای رنگ و نور خواهید نمود،اشتباهی که خیلی ها میکنند اینکه بدون دانستن کارایی هر اسلایدر در لومتری پریمیر میخواهند به نتیجه برسند اما بعد از ساعت ها نشستن بدون رسیدن به نتیجه خسته شده و به دنبال روش ها و نرم افزار دیگر میروند (متنفرم ازش) ، میخوام با 5 نکته ی ساده اما مهم به شما و آینده ی کاریتان کمک کنم.در انتها با یادگرفتن نکات هم در وقت خود صرفه جویی نموده اید هم مانند حرفه ای بخشی از راه برایتان روشن خواهد شد.

 

دستکاری رنگ یعنی چی

قبل از اینکه با اشتباهات مبتدی ها در تصحیح رنگ و نور آشنا شوید بهتر است درک مناسبی از کلمه ی دستکاری رنگ بدانید.

دستکاری رنگ یک کلمه ی کاملا فارسی و ساده است و زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که تدوینگر ، تازه در حال یادگیری و آشنایی با رنگ و نور و مشکلات مرتبط و همچنین درجه بندی رنگ است که شاید روزی به یک کالوریست تبدیل شود.

دستکاری نمودن رنگ در نرم افزار غیرخطی انجام میشود،مقاله تدوین غیر خطی،نرم افزارهایی مانند پریمیر ، فاینال کات ، داوینچی و اوید از نوع غیرخطی هستند.

در هر نرم افزار تدوین فیلم که بهتر است برای انتخاب نرم افزار تدوین خود نهایت دقت را داشته باشید،ابزارهایی وجود دارد تا بتوانید میزان درخشندگی نور،سیاهی،سایه،روشنایی،سفیدی و کانالهای رنگ ها را تغییر دهید و در نهایت به نتیجه ی مطلوب خود برسید ، به این مجموعه کارهایی که بر روی نور و رنگ فیلم انجام میشود دستکاری رنگ میگوییم.

 

آموزش تصحیح رنگ فیلم

 

تغییر رنگ ها

اصلا چرا رنگ ها را تغییر میدهیم،مگر نباید رنگ های طبیعی را حفظ کنیم؟

تغییر رنگها یا دستکاری رنگها برای هدف هایی که داریم انجام میشوند :

  • یکی میخواهد رنگ ها مقداری سرد شوند یعنی کمرنگ
  • یکی میخواهد رنگها تیره تر شوند
  • یکی میخواهد رنگها شادابتر یا پررنگ تر شوند
  • یکی میخواهد رنگهای بی جان را جان تازه ای ببخشد
  • یکی میخواهد رنگی هایی که به صورت واقعی توسط دوربین ذخیره نشده اند را تصحیح کند

بنابراین هر تدوینگر برای نیاز خود میتواند دستکاری رنگ را انجام دهد فقط اینکه دستکاری رنگ تجربه و علم میخواهد.

مبتدی در دستکاری رنگ کیست

وقتی که تازه تدوین فیلم و ساخت ویدیو یاد میگیرید و در همین حین با تنظیمات رنگ در برنامه ی تدوین فیلم خود سعی در دستکاری رنگ ها یا کم و زیاد نمودن ها دارید،دقیقا یک مبتدی هستید،تازه کار هستید و بدون شک تجربه ی کافی را ندارید،نگران نباشید همه از همین مرحله شروع نموده اند

دستکاری رنگ یکی از شاخه های هنر سینما و تدوین فیلم است که هر تدوینگر اگر درست آموزش دیده باشد با همان نرم افزار تدوین فیلم خود انجام میدهد اما اگر درست آموزش ندیده باشد،در هر نقطه ای از دستکاری رنگ احساس ضعف نرم افزار خود را داشته و به خود میگوید احتمالا این نرم افزار نمیتواند،پس یا به سراغ ویدیو افکت میرود یا سعی در شروع به کار با نرم افزار تدوین فیلم دیگر خواهد نمود ( چقدر بد که زمان زیادی از دست میرود ).

شما ممکن است تدوینگر ماهری باشید اما دلیل نمیشود یک کالوریست نیز باشد درباره کالوریست بیشتر بدانید،بنابراین مانند روزهای اولی که تدوین فیلم و تولید ویدیو را شروع نموده و اشتباهات فراوانی داشته اید در دستکاری رنگ نیز همین اتفاق خواهد افتاد،باز هم نگران نباشید چون مانی سافت با آموزش کالوریست این تخصص را به شما میدهد.

حالا معرفی 5 اشتباه مبتدی ها در پریمیر

1. گذاشتن وقت بیش از حد در دستکاری رنگ

شما نباید فکر کنید اگر وقت زیادی روی یک کلیپ برای دستکاری رنگ یا تصحیح رنگ گذاشته اید پس حتما به نتیجه خواهید رسید،بارها در کلاسهای مانی سافت دیده ایم که تدوینگر بجای گذاشتن وقت حدود 1 دقیقه برای دستکاری رنگ و رسیدن به نتیجه مطلوب،10 دقیقه و حتی بیشتر نیز وقت گذاشته اما به نتیجه ی دلخواه نرسیده،دستکاری رنگ قواعدی دارد که مانع از اتلاف وقت میشود و همین درست است،پس با بازی نمودن و کم و زیاد شدن اسلایدرهای تنظیمات به نتیجه نهایی نخواهیم رسید.

2. موضوع فیلمبرداری نقطه ی تمرکز است

وقتی ویدیو یا پروژه ای به شما میدهند باید کاملا متمرکز بر داستان یا موضوع ویدیو شوید،قرار نیست برای خود خیال بافی کنید و ساعت ها وقت را برای اینکه مثلا کدام رنگ به این فیلم می آید صرف کنید،کاملا باید با موضوع ویدیو و فیلم همراه باشید،مثلا موضوع فیلم ناراحت کننده است،پس باید سایه ها را بیشتر کنید،درخشندگی ها کمتر شود و از رنگهای خاکستری و ادغام با مقداری تیرگی استفاده کنید،پس موضوع پروژه و فیلمبرداری نقطه ی تمرکز شما باشد و از تست نمودن کلی رنگ و بازی های بی فایده با تنظیمات خودداری کنید،البته شاید توقع من الان زیاد باشه از این گفته ها اما چاره ای نیست حالا که میخواهید وارد دنیای تصحیح رنگ یا دستکاری رنگ بشید باید قواعد را درست بیاموزید.

محمد ملکی :
برخی افراد سعی دارن تا اسم تصحیح رنگ میاد بگن برو داوینچی،یعنی منطقیه من دارم با فاینال کات کار میکنم ویدیوهامو برای رنگ ببرم داوینچی و دوباره بیارم فاینال کات اینکه میشه دوبار خروجی و کلی عملیات ، یعنی فاینال کات و پریمیر ضعیفن ؟ ،خب یک دفعه میرم داوینچی و اصلا سراغ پریمیر و فاینال کات نمیرم،فریب چنین صحبت هایی رو نخورید،هر نرم افزار اونم الان که نسخه های جدید خیلی قوی شدن توانایی کافی رو داره،مشکل مسلط نبودن تدوینگر و کالوریست هست.

3. استفاده نمودن از LUT یا پریست آماده دیگران

احتمالا از من متنفر خواهید شد اما بهتر است واقعیت را قبول کنید،اگر قرار است وارد بازی تصحیح رنگ یا دستکاری رنگ شوید پس قواعد بازی را باید یاد بگیرید،رنگ را درک کنید مقاله ی رنگ،باید بدانید هر ابزار چه کاری انجام میدهد،چه موقع از ابزار استفاده کنید،پریست آماده یا Lut آماده دیگران شما را فلج خواهد نمود،فکر میکنید اگر پریست های آماده رنگ دیگران را استفاده کنید ویدیوهای شما مانند آنها خواهد شد،در بسیاری شرایط این اتفاق نمی افتد چون ویدیوهای شما با هم فرق دارد،شرایط فیلم ها از لحاظ نور و زمان فیلمبرداری متفاوت هستند،تنظیمات دوربین هم بسیار موثر است،کمتر از 10 درصد ممکن است نمونه ی کار شما مانند پریست دیگران شود.

4. وابستگی به پلاگین و افکت های رنگ در پریمیر

استفاده از پلاگین تصحیح رنگ شما را تنبل خواهد نمود،موجب میشود با پیشنهاداتی که به شما میدهد روی ویدیو اجرا نمایید،راه را برای شما ساده تر کند اما با اینکار تنبل شدن شما شکل خواهد گرفت،دیگر به خود زحمت فکر کردن نمیدهید،سریع پلاگین رنگ را روی ویدیو یا ادجاست (ابزاری در پریمیر که افکت کلی روی ویدیوها قرار میدهد) میگذارید و اوکی میکنید حالا فرض کنیم میگویید مقداری دستکاری میکنم،استفاده از ویدیو افکت مشکلات خود را دارد،چرا وقتی میشود بدون پلاگین ، بدون رندر ، بدون سنگین شدن پروژه ، بدون مشکلات از کار افتادن پلاگین ، خیلی سریع و دقیق رنگ ها را دستکاری و تصحیح رنگ خوبی را اجرا کنیم چنین اشتباهی را مرتکب شویم،اگر تازه کار هستید به سمت استفاده از پلاگین ها خواهید رفت،اوایل اشکال ندارد اما کم کم باید قواعد بازی را یاد بگیرید و پلاگین را کنار گذاشته و حرفه ای به یک کالوریست تبدیل شوید.

5. راه یک شبه

تدوینگر میخواهد یک شبه کالوریست شود،میخواهد هر رنگی که دوست دارد را روی ویدیو اجرا کند و مانند کالوریستی که مدت ها در حال دستکاری رنگ است با ویدیوافکت و پریست آماده به آن برسد،مگر میشود؟،خود را گول نزنید و این فکر را از ذهن خود خارج کنید که با ویدیوافکت و پریست دیگران به شما حرفه ای بگویند،چون زمانی جایی گیر خواهید افتاد و برند و نام شما زیر سوال خواهد رفت،حرفه ای ها بسیار زحمت کشیده اند،شبها تا دیروقت،مطالعات فراوان داشته اند،موفق شدن اتفاقی نیست.

سخت تلاش کنید ، وسواس داشته باشد ، بر رنگ چیره شوید

پیشنهاد ما

در این مرحله که تازه شروع به کار نموده اید و فعلا در پیچ و تاپ نصب نمودن افکت و استفاده از پریست های آماده هستید ( اصلا توصیه نمیکنم )،وقتی که مدت کوتاهی گذشت باید به صورت عملی و کاربردی وارد بشید،مدتی از ویدیوهای رایگان ما استفاده کنید،بعد اگر دنبال کسب درآمد هستید پکیج های آموزشی را تهیه کنید، چرا میگم بعد پکیج های آموزشی را تهیه کنید؟چون آموزش رایگان اغلب از نقطه ی صفر نیستند پس برای یک موفقیت بهتره شروعی از ابتدا داشته باشید،نگران زمان و وقت نباشید چون به روش ما طی 10 روز معادل چند سال تجربه تدوین فیلم و ساخت ویدیو خواهید داشت.