آموزش حرفه ای پریمیرپرو Premiere pro CC 2019 2020

منابع مختلفی برای آموزش پریمیر پرو Premiere pro وجود دارد که از هر کدام می توان نکاتی را بدست آورد اما نکته مهم این است که آیا آموزش پریمیر پرو Premiere pro حرفه ای یاد بوده است ؟ در این صفحه می خواهم به طور دقیق آموزش پریمیر پرو Premiere pro را با نکات خیلی خوبی از پله ی صفر به شما آموزش دهم تا شاید نقطه شروعی برای آینده ای موفق باشد و تا پایان عمر تدوین خود با نرم افزار پریمیر پرو به یاد بسپارید که چیزی بعنوان آموزش صفر تا صد یا استادی وجود ندارد!

همینطور شروع نکنید ، ممکن است توضیحاتمان طولانی باشد ولی مهم است.

برای داشتن آینده ای روشن و موفق لطفا به خاطر خودتان ، توضیحاتی که می دهیم را کاملا مطالعه کنید.

  • از خود بپرسید که چرا نرم افزار پریمیر پرو را انتخاب نموده ام ، بدون شک ممکن است به خاطر اطرافیان یا تبلیغات و شنیده ها از دیگران باشد. اگر این چنین است ممکن است پا در راه اشتباهی گذاشته باشید ، چون احتمال این وجود دارد که نرم افزار پریمیر پرو اصلا برای نیاز و ویدیو های شما مناسب نباشد ، بله این یک واقعیت است. شما نباید با هر نرم افزاری بدون تحقیق و بررسی تولید ویدیو انجام دهید چون شرکت تولید کننده آن برای اهداف مشخصی آن را طراحی نموده است. برای اینکه متوجه شوید نرم افزار پریمیر پرو همانی است که به دنبالش هستید حتما مقاله بهترین نرم افزار ساخت کلیپ و تدوین فیلم را مشاهده کنید.
  • لپ تاپ گزینه ی مناسبی برای تدوین فیلم با نرم افزار پریمیر پرو نیست ، به این توصیه حرفه ای گوش کنید. درست است که لپ تاپ دارای مشخصات فنی بالایی است ولی توقعی که شما برای تدوین حرفه ای فیلم با نرم افزار پریمیر پرو از آن دارید ممکن است خیلی قراتر از توانایی آن باشد. ما با انواع لپ تاپ های شرکت اپل ، دل ، وورک استیشن ، با نرم افزار حرفه ای پریمیر پرو تدوین انجام داده ایم ، ابتدا همه چیز خوب است اما وقتی با اموزش های مانی سافت متوجه توانایی های نرم افزار پریمیر پرو می شوید ، توقع تان از خودتان بیشتر می شود و میخواهید همه تکنیک ها و افکت های حرفه ای پریمیر پرو را اجرا کنید ، از طرفی به سراغ جلوه ها می روید ، پروژه های شما در ابتدا کوتاه است اما کم کم بزرگ می شوند ، اینجاست متوجه کندی های زیاد در نرم افزار پریمیر پرو خواهید شد ، مقصر اصلی لپ تاپ شما خواهد بود. پس حتما در فکر سیستم باشید. اگر جای شما باشیم ، لپ تاپ را می فروشیم و یک سیستم متوسط که امکان ارتقا در آینده داشته باشد را خریداری می کنیم. یک پیشنهاد دیگر نیز داریم ، اگر سیستم و یا لپ تاپ هم اکنون دارید مطابق آموزش های زیر با نرم افزار پریمیر پرو شروع کنید ، اگر با مشکلات و کندی ها روبرو شدید مشاوره قطعات سیستم میکس و تدوین فیلم با پریمیر و افترافکت و داوینچی را با دقت مشاهده کنید.
  • نرم افزار پریمیر پرو مانند بسیاری برنامه های دیگر دارای مشکلات مخصوص به خود می باشد ، هنگ می کند ، یک دفعه خارج می شود ، تصاویر را ممکن است درست نمایش ندهد. تعریف هایی که می شنوید که مثلا فیلم سینمایی با آن تدوین می کنند ، موزیک ویدیو می سازند ، کلیپ فرمالیته عروسی تدوین می کنند ، همه درست است ولی مشکلات متعددی نیز بر سر راه شما خواهد بود. پیشنهاد می کنم قبل از شروع امکانات جدید و رفع مشکلات نرم افزار پریمیر را مطالعه کنید.

اگر همچنان بر یاد گیری نرم افزار حرفه ای پریمیر پرو برای تدوین فیلم و تولید ویدیو اصرار دارید ، آموزش های زیر را نگاه کنید ، اگر همه چیز اوکی بود به راه خود ادامه دهید.

آموزش های نرم افزار پریمیر پرو که در پایین قرار داده ایم ، فقط برای آشنایی اولیه هستند ، اینکه مقداری پریمیر پرو را بشناسید و اینکه آیا می توانید با آن ارتباط برقرار کنید یا نه ؟ اگر خوشتان آمد ، در انتها پکیج های اصلی مانی سافت را تهیه کنید.


درس اول : آموزش نصب نرم افزار پریمیر پرو Premiere pro

در حال مشاهده قسمت اول از آموزش ساخت ویدیو با نرم افزار پریمیر پرو Premiere pro هستید.

بریم سراغ اولین آموزش کار با نرم افزار پریمیر پرو سی سی که برای هر تازه کار و مبتدی مهم است و البته قدم اول برای شروع تدوین با نرم افزار پریمیر پرو نیز هست.

می دانم که نصب نرم افزار پریمیر پرو کار بسیار ساده ای است ولی لازم دانستم چند نکته کاربردی را به شما آموزش بدهم.

8 دقیقه
  • همیشه جدیدترین نسخه از آپدیت نرم افزار پریمیر پرو را نصب کنید چون در هر آپدیت جدید تغییرات خوبی انجام می شود و مشکلات قبلی برطرف خواهد شد. برای اینکه متوجه شوید در هر آپدیت نرم افزار پریمیر پرو چه تغییراتی رخ داده است به لینک https://www.manisoft.ir/release/release-premiere-pro مراجعه کنید.
  • نرم افزار پریمیر پرو دارای دو نوع نسخه می باشد که شرکت ادوبی آنرا تولید نموده

- نرم افزار پریمیر پرو المنت

- نرم افزار پریمیر پرو

برای اینکه تفاوت آنها را بدانید به لینک https://www.manisoft.ir/news/premiere-pro-vs-premiere-element مراجعه کنید 

حال نوبت به دانلود نرم افزار پریمیر پرو می باشد که در این آموزش نصب به آن می پردازیم. برای دانلود فایل نصب برنامه به لینک زیر مراجعه کنید

https://manicontent.com/product/premiere

  • اگر در حال حاضر نسخه 2019 را نصب نمایید چنانچه در آینده نسخه 2020 ارائه شود ، نسخه 2019 حذف نخواهد شد و هر دو نسخه کنار یکدیگر باقی خواهند ماند یعنی همزمان روی سیستم هم اپدیت 2019 را دارید و هم آپدیت 2020 که این سیاست شرکت ادوبی است.
  • چنانچه هم اکنون نسخه آپدیت 2020 را داشته باشید بدانید که هر نسخه ، دارای چندین آپدیت است یعنی اگر نسخه پریمیر پرو 2020 باشد همین نسخه دارای آپدیت هایی مانند 2020.1 و 2020.2 و الی بیشتر می باشد که در هر کدام امکانات و قابلیت ها بهبود یافته و مشکلاتی نیز برطرف می گردد.
  • می توانید نرم افزار پریمیر پرو را هم بر روی ویندوز و هم بر روی مک نصب کنید
  • نرم افزار پریمیر پرو هم نسخه غیرقانونی یا کرک شده دارد و هم نسخه اوریجینال و اصلی که می توانید آنرا از مانی سافت تهیه کنید برای مطالعه قیمت به لینک زیر مراجعه نمایید

https://www.manisoft.ir/on-eye/sale-original-license

نصب نرم افزار بسیار ساده است ، با دابل کلیک روی فایل اصلی آنرا شروع کنید در حین نصب نرم افزار اگر نسخه غیرقانونی را استفاده می نمایید توجه کنید که باید با فایروال قوی مانع از اتصال آن به اینترنت شوید چون پس از مدتی ممکن است کرک فایل از کار افتد و مجبور به نصب دوباره شوید برای جلوگیری از اتصال پریمیر پرو به اینترنت اگر نسخه اصلی ندارید از لینک زیر استفاده کنید

https://manigroup.net/support/video-learn/category/drweb

نصب نرم افزار پریمیر پرو که تمام شد آیکون آن در منوی استارت وجود دارد با یک کلیک آنرا اجرا و شروع به تمرین کنید.


درس دوم : با محیط نرم افزار پریمیر پرو آشنا شوید

در حال مشاهده قسمت دوم از آموزش ساخت ویدیو با نرم افزار پریمیر پرو Premiere pro هستید.

هر نرم افزاری که با آن وارد تدوین فیلم شوید ، دارای محیط اختصاصی خود می باشد و شرکت تولید کننده آن بر اساس تجربه کاربرانش ، تنظیمات مختلفی را قرار داده ، نرم افزار پریمیر پرو نیز از این موضوع پیروی می کند. در تدوین فیلم با نرم افزار پریمیر پرو با اصطلاحی بنام وورک فلو workflow آشنا شوید. این اصطلاح یعنی روش و کار با نرم افزار چه مسیری را طی می نماید. روشن تر توضیح می دهم. نرم افزار پریمیر پرو را اجرا کنید ، پنجره هایی مشاهده می کنید ، ویدیو ها از قسمت پنجره پروجکت وارد می شوند ، پیش نمایش آنها در پنجره سورس source دیدن می شوند ، نماهای خوب انتخاب خواهند شد ، نماها و مدیا ها از سورس یا به صورت مستقیم در تایم لاین یا خط زمان چیده می شوند ، هر چه را که در تایم لاین قرار می دهید ، تصویر و نتیجه اش در پنجره ی پروگرم program دیده می شود ، اگر تغییرات ظاهری بخواهید بدهید که از پنجره افکت کنترل effect control کمک می گیرید. به این مراحلی که پشت سر گذاشتید ، وورک فلو workflow می گوییم.

9 دقیقه

محیط نرم افزار پریمیر پرو از آن نوعی است که می تواند کاملا سفارشی شود یعنی اینکه کدام پنجره در کجا باشد ، اندازه پنجره ها چه اندازه باشد ، می توانیم کاملا محیط را اختصاصی کنیم اما چرا ؟ مگر غیر این است چون نرم افزار پریمیر پرو را انتخاب نموده ایم پس باید به محیط و چیدمان نیز عادت کنیم ؟ شرکت ادوبی در این موضوع خیلی خوب تصمیم گرفته است. با نرم افزار های زیادی در حال کار هستیم ، بسیاری از آنها اجازه تغییر اندازه پنجره ها و تغییر جای آنها را به شما نمی دهند اما ادوبی پریمیر پرو اینطور نیست ، مثل موم یا خمیر ، هر طور که بخواهید شکل آن تنظیم خواهد شد که به این موضوع محیط دوستانه یا user friendly می گویند.

یکی دیگر از نکات خیلی خوبی که در محیط نرم افزار پریمیر پرو قرار داده شده است امکان ایجاد محیط کاری های فراوان بر اساس نیاز تدوینگران است. در نرم افزار پریمیر پرو به منوی window بروید و گزینه workspace را باز کنید. گزینه هایی مانند editing , color correction و چندین مورد دیگر را خواهید دید. این محیط های کاری به صورت پیش فرض وقتی که نرم افزار پریمیر پرو نصب می شود فعال خواهند شد اما برای چی؟ شرکت ادوبی اینطور فرض می نماید که ممکن است افرادی با حرفه های زیر با نرم افزار کار کنند :

  • تدوین فیلم انجام دهند
  • کالوریست یا رنگ شناس باشند و فقط در زمینه دستکاری رنگ فعالیت کنند
  • تمایل به ویرایش صدا دارند
  • نه موزیک ویدیو و نه فیلم سینمایی ، بلکه موشن گرافیک با پریمیر پرو می سازند
  • متخصص در ویدیو افکت و جلوه با پریمیر پرو هستند

حال ممکن است شما شخصی باشید که به اغلب این محیط های کاری علاقه داشته باشید اما بخواهید مقداری آنرا سفارشی کنید. براحتی میتوانید با گرفتن و کشیدن عنوان هر پنجره در محل مورد نظر ، محیط را اختیاری کنید و از گزینه save as new workspace محیط را ذخیره کنید. ادوبی پریمیر پرو می داند که با یک سیستم یا لپ تاپ ممکن است چندین شخص فعالیت داشته باشند پس همه آنها باید محیط های کاری و تدوین خود را داشته باشند بدون اینکه تداخلی از لحاظ ظاهر ایجاد شود. چه خوب که به همه چیز فکر شده است.

  • یک اصطلاح در نرم افزار پریمیر پرو داریم که می گوییم پنجره ی فعال ، اگر روی هر پنجره کلیک کنید یک کادر آبی رنگ ظاهر می شود در این حالت می گوییم آن پنجره فعال است این مورد را به یاد بسپارید.
  • اگر به اشتباه یک پنجره را بستید ، نگران نباشید ، می توانید با رفتن به منوی window و کلیک روی نام آن ، مجدد فعال کنید
  • نکته جالبی وجود دارد، فرض کنید در سیستم دیگری یک وورک اسپیس را تنظیم نموده اید، حال تمایل دارید در سیستم جدید هم آنرا داشته باشید ، آخرین گزینه منوی window و سپس workspace یعنی import workspace from project را فعال کنید ، با اینکار پروژه تدوین پریمیر پرو ، تشخیص می دهد که در سیستم قبلی حین تدوین چه محیط کاری تنظیم شده است ، همان را در سیستم جدید شما اجرا خواهد نمود ، انتقال تنظیمات محیط کاری رخ خواهد داد.
  • شاید بخواهید اندازه پنجره ها تمام صفحه مانیتور را بگیرید ، میتوانید پنجره را فعال کنید و روی کیبورد کلید ( ` ) را فشار دهید ، معادل این کلید ، در منوی window گزینه maximize frame می باشد.
  • دستورات فراوانی وجود دارد که بر روی محیط کار تدوین فیلم با نرم افزار پریمیر پرو تاثیر می گذارد که آنها را کم کم یاد خواهید گرفت.

درس سوم : برای شروع تدوین فیلم با نرم افزار پریمیر پرو باید یک پروژه استاندارد بسازید

در حال مشاهده قسمت سوم از آموزش ساخت ویدیو با نرم افزار پریمیر پرو Premiere pro هستید.

پس از شناخت محیط نرم افزار و امکانات اولیه ای که در اختیارمان قرار گرفته است باید شروع به تدوین فیلم کنیم. باز هم یک قدم مهم جلوی پای ما قرار دارد و آن ایجاد یک پروژه خام با تمام جزییات می باشد. بدانید که اغلب تنظیمات زمان ساخت پروژه جدید را می توانیم در حین تدوین را نیز ویرایش کنیم. پس از اگر اشتباهی انجام دهید برخی از آنها را می توان تغییر داد.

9 دقیقه

برای اینکه بتوانیم در نرم افزار پریمیر پرو ویدیو ها را وارد کنیم و نماهای مناسب را انتخاب کنیم ، می بایست دستوری را مانند ایجاد پروژه جدید انتخاب کنیم برای اینکار دو راه وجود دارد :

  1. وقتی نرم افزار را اجرا می کنیم در صفحه خوش آمد گویی کلید new project را انتخاب کنیم
  2. از منوی file سپس گزینه new ، گزینه project را انتخاب کنیم

هر دو گزینه یک نتیجه خواهند داشت. به عنوان حرفه ای آینده که شما هستید ، نظم و دقت را یاد بگیرید

  • برای پروژه خود نام مناسب انتخاب کنید. نام پروژه پریمیر پرو می تواند انگلیسی یا به هر زبان دیگر باشد که معمولا خود ما بر اساس نوع پروژه یا نام مشتری نامگذاری را انتخاب می کنیم
  • مسیر ذخیره شدن پروژه را در یکی از درایو های هارد انتخاب کنید. دسکتاپ ، درایو سی ، پوشه دانلود ، پوشه داکومنت ، هیچکدام مناسب این کار نیستند. روش ما اینطور است که در یکی از درایو های هارد سیستم و یا لپ تاپ ، یک پوشه بنام مشتری ایجاد می کنیم سپس یک پوشه دیگر بنام پروژه یا project می سازیم و این مسیر را انتخاب خواهیم نمود.

سربرگ جنرال General

رندر و نمایش Video Rendering and playback

  • در مرحله بعد وارد تب یا سربرگ General شده ایم. Video Rendering and playback یکی از مهمترین گزینه ها در تدوین فیلم با پریمیر پرو است. این گزینه تعیین میکند که نرم افزار پریمیر پرو بابت سرعت بهتر و پردازش راحت تر ویدیو افکت و جلوه ها از چه منبعی استفاده کند. منابع ما می توانند : کارت گرافیک نصب شده روی سیستم باشد ، کارت گرافیک روی خود مادربورد باشد ، اینکه چه کارت گرافیکی برای تدوین با پریمیر پرو لازم است را در مقاله کارت گرافیک برای تدوین فیلم با پریمیرپرو و افترافکت را مشاهده کنید. اگر کارت گرافیک مطابق مشاوره ای که خوانده اید از سری حرفه ای باشد پس باید در لیست این گزینه Mercury Playback Engine Gpu Acceleration که مخفف این جمله Cuda می باشد. وظیفه این گزینه این است که از کارت گرافیک کمک گرفته و سرعت تدوین را افزایش دهد. اگر این گزینه نبود احتمالا دو گزینه دیگر وجود دارند ، Mercury Playback Engine Software Only که همیشه در این لیست وجود دارد حتی اگر کارت گرافیک حرفه ای نداشته باشید. زمانی این گزینه را انتخاب کنید که Cuda وجود نداشته باشد. گزینه سومی که گاها ممکن است دیده شود Opencl است که معمولا وفتی کارت گرافیک Radeon داریم قابل مشاهده است. حال برای شما اولویت بندی میکنم ، به ترتیب انتخاب های شما اول Cuda و دوم Opencl و در نهایت Software only می باشد. اگر در مورد کودا سوال دارید مقاله آموزش راه اندازی کودا Cuda در پریمیر و افترافکت را مشاهده کنید.

ویدیو Video

  • گزینه Video توسط آن تعیین می کنیم که تایم لاین یا خط زمان بر چه معیاری به ما نمایش داده شود ، پیش فرض و گزینه خوب آن timecode می باشد گزینه های Feet برای مصارف خاص بر اساس پروژه های 16 میلی متر است. گزینه frame برای زمانی مناسب است که ممکن است بخواهید بر اساس تعداد فریم های فیلم تدوین را انجام دهید.

صدا Audio

  • گزینه Audio را روی همان Audio Sample قرار دهید

ذخیره سازی یا انتقال Capture

  • گزینه Capture کپچر ، برای زمانی کاربرد دارد که می خواهید توسط کارت سخت افزار فیلم های کاست را توسط نرم افزار پریمیر پرو بر روی سیستم ذخیره کنید. در گذشته کارت حافظه نبود و اغلب فیلم ها روی کاست ضبط می شدند انتخاب هر یک از این گزینه ها در ایجاد پروژه تاثیری ندارد ولی برای اینکه شناخت خوبی پیدا کنید مقاله شناخت کارت سخت افزاری کپچر و تدوین فیلم را مشاهده کنید.

مدیریت رنگ Color Management

این بخش برای زمانی است که قصد دارید از ویدیو های HDR در پروژه خود استفاده کنید. موضوع HDR نیازمند مطالعه است و چون تازه اول راه هستید می توانید از این موضوع فعلا گذر کنید اما اگر علاقه دارید مقاله ندانسته های محدوده داینامیک رنج Dynamic Range HDR , HLG را مطالعه کنید. انتخاب هر یک از این گزینه ها را انتخاب کنید در پروژه های تدوین که ویدیو ها HDR نباشند تاثیری نخواهد گذاشت. تدوینگری که از HDR استفاده می نماید می بایست مجهز به یک مانیتور با این قابلیت نیز باشد.

سربرگ Scratch Disks

اسکرچ دیسک محل های نگهداری و ذخیره برخی فایل های تولید شده حین تدوین و همین پروژه ای است که آنرا ساخته اید. فرض کنیم شما یک تایم لاین را چیده اید و پروژه به انتها رسیده ، حال می خواهیم برخی بخش های تایم لاین که نیاز دارند برای پخش روان تر عملیات رندر روی آنها انجام شود را ببینید. پس کلید اینتر enter کیبورد را فشار می دهید. سیستم شروع به نمایش عملیات رندر نموده و خواهید دید که خط قرمز رندر ، به سبز تبدیل می شود. این پیش نمایشی که در پروژه تولید شده است دقیقا در بخش اسکرچ دیسک در مسیر گزینه Video Preview نگهداری می شوند و تا زمانی که شما کش یا حافظه موقت و فایل های ایجاد شده را در نرم افزار پریمیر پرو حذف نکنید باقی خواهند ماند.

same as project

در مقابل هر گزینه یک توضیح با عنوان same as project وجود دارد به این معنی که اگر این مسیر را تغییر ندهید تمام فایل های موقت را در مسیری که بالاتر برای ذخیره نموده پروژه تعریف نموده ایم نگهداری خواهند نمود البته در پوشه های مجزا و مرتب. پس نکته کلیدی اینکه اگر پروژه شما در مسیری بجز محل های گفته شده در بالاتر تعیین شده است نیازی به تغییر آدرس های این قسمت ندارید ولی ممکن است به دلیل اینکه مسیر نگهداری پروژه دچار کمبود فضا شده باشد مجبور شویم به جهت جلوگیری از اشغال فضای درایو، این فایل های موقت را در درایو دیگری نگهداری کنیم. که این موضوع به شرایط زمان تدوین فیلم شما با پریمیر پرو و پروژه حین انجام بستگی دارد.

مسیر های ذخیره سازی رسانه ها در پریمیر پرو :

Captured Video : ویدیو های کپچر شده را ذخیره می نماید

Captured Audio : صدای فایل های کپچر شده را ذخیره می نماید

Video Preview : وقتی که رندر انجام می دهیم تصاویر را در این مسیر نگهداری می نماید

Audio Preview : وقتی که رندر انجام می دهیم صدا را در این مسیر نگهداری می نماید

Project Auto Save : در تنظیمات پریمیر پرو می توانیم کاری کنیم که حداقل هر یک دقیقه یکبار خود پریمیر پرو پروژه را ذخیره نماید اگر این گزینه فعال نباشد می بایست از کلید های ctrl+s کیبورد استفاده کنیم

CC Libraries Download : کسانی که اکانت اوریجینال از شرکت ادوبی برای نرم افزار پریمیر پرو خریداری نموده اند ، شرکت ادوبی فایل های کمکی و مناسبی را به آنها می دهد که درون خود پریمیر پرو دانلود می شوند ، این مسیر نگهداری آنها می باشد لینک لایسنس فتوشاپ، پریمیر، فاینال کات، داوینچی، افترافکت را مشاهده کنید

Motion Graphic Template Media : وقتی که از بخش حرفه ای موشن گرافیگ نرم افزار پریمیر پرو طراحی انجام می دهیم آنها را در این مسیر نگهداری می نماید. مقاله چگونه یک طراح موشن گرافیک Motion Graphic شویم را مطالعه کنید


درس چهارم : کارایی بخش اینجست Ingest را یاد بگیرید

در حال مشاهده قسمت چهارم از آموزش ساخت ویدیو با نرم افزار پریمیر پرو Premiere pro هستید.

کلمه ای اینجست ingest به فارسی ، با کارایی آن متفاوت است. پس سعی میکنم این قابلیت را از لحاظ فنی و تکنیکی در نرم افزار پریمیر پرو برای شما به نحوی آموزش دهم که خود شما هر نوع معنایی خواستید را برای آن انتخاب کنید.

5 دقیقه

شرکت ادوبی ، در نرم افزار پریمیر پرو سی سی در پنجره پروجکت خود بخشی را بنام اینجست ingest ایجاد نمود که با اهداف چند گانه در تدوین فیلم به ما یاری می رساند که در زیر لیستی از آنها را آورده ام :

  • گزینه Copy : حرفه ای ها وقتی که می خواهند ویدیو ها و رسانه های تصویری خود را از کارت حافظه به سیستم کپی نماید در ویندوز به پنجره اکسپلور و در مک به پنجره فایندر نمی روند ، در اینجست دستور کپی را انتخاب می نماید تا یک نسخه از فایل ها ویدیویی با مشخصاتی که در آپشن های پایین تر در این آموزش می بینید نسخه کپی تهیه نمایند.
  • گزینه Transcode : می تواند از ویدیو هایی که وارد نرم افزار می کنید یک نسخه تبدیل به اندازه دلخواه شما ایجاد کند. برای زمانی مناسب است که می خواهید نسخه اصلی فایل ها را داشته باشید و همزمان یک نسخه کم حجم مستقل هم ایجاد کنید ، این نسخه کم حجم را برای دوستان یا تیم خود در جای دیگری ارسال می کنید و یا برای آرشیو یا نگهداری با حجم کمتر استفاده نمایید.
  • گزینه پراکسی  ، می تواند از ویدیو هایی که با کیفیت اصلی هستند و به پنجره پروجکت وارد می کنید یک نسخه با کیفیت پایینتر تولید کند تا سرعت تدوین فیلم خیلی خیلی بالاتر برود . این کاهش حجم فقط برای افزایش سرعت تدوین است و با تکنیک هایی که یاد می گیرید روی فایل خروجی یا نهایی تاثیری نمی گذارد.
  • گزینه Copy and create proxy : این دستور دو کار گزینه اول و گزینه سوم را همزمان برای شما انجام می دهد ، یعنی هم از کارت حافظه یا ویدیو ها از مسیر اصلی یک کپی بدون هیچ تغییری ذخیره می نماید و هم یک نسخه خیلی کم حجم شده که پراکسی نام دارد ایجاد خواهد نمود.

حالا فکر کنید چه معنایی برای اینجست انتخاب می کنید ؟ تصمیم با شما.

عملیات اینجست در مسیر هایی که شما مشخص می نمایید ذخیره و ایجاد می شوند.

چند نکته مهم در اینجست و پراکسی نمودن ویدیو در نرم افزار پریمیر پرو سی سی

  • این عملیات فقط برای ویدیو های خام رکورد شده با دوربین انجام می شود و نباید ویدیو های تدوین شده یا تبدیل شده را با آن انجام دهید چون حجم ویدیو ایجاد شده از ویدیو اصلی بیشتر خواهد شد ، این فانون است.
  • عملیات پراکسی با توجه به تنظیمات شما در گزینه های بالاتر ، حجم را کاهش می دهد پس هر چقدر اندازه کمتر انتخاب شود کاهش حجم نیز بیشتر خواهد شد.
  • اگر از گزینه های quick time استفاده کنید سیستم سرعت نرم تری در تدوین فیلم خواهد داشت.

درس پنجم : وارد نمودن فیلم و عکس و موزیک (رسانه یا مدیا) به نرم افزار پریمیر پرو

در حال مشاهده قسمت پنجم از آموزش ساخت ویدیو با نرم افزار پریمیر پرو Premiere pro هستید.

برای اینکار روش های مختلفی وجود دارد که هر تدوینگر پس از مدتی که آموزش را پشت سر گذاشت ، بهتر است تصمیم بگیرد که با کدامیک راحت تر و سرعت بیشتری خواهد داشت . همه مدیاها از پنجره ی پروجکت وارد می شوند و در همانجا نیز دسته بندی خواهند شد.

6 دقیقه

در پایین به چند گزینه اشاره می کنم :

  • با دابل کلیک می توانیم رسانه ها را وارد کنیم
  • می توانیم از درون اکسپلور ویندوز یا فایندر مک مدیا را گرفته و به داخل پنجره پروجکت رها کنیم
  • می شود یک پوشه کامل را به روش قبلی وارد نمود
  • در پنجره پروجکت پوشه بندی انجام دهید تا نظم بهتری داشته باشید
  • اگر در حین وارد نمودن مدیا با خطا روبرو شوید یعنی مشکلاتی مانند : خراب بودن مدیا ، استاندارد نبودن مدیا از نظر نرم افزار پریمیر پرو سی سی روبرو شده اید.
  • اگر در زمان وارد نمودن ویدیو با خطا روبرو شده اید ، چند حالت وجود دارد ، ممکن است ویدیو شما فایل Raw باشد و ویندوز یا مک شما چون آپدیت نیست مکمل آنرا ندارد ، پس باید سیستم عامل خود را همیشه آپدیت کنید
  • اگر خطای وارد نمودن ویدیو Raw همچنان باقی است لازم است جدید ترین نسخه نرم افزار پریمیر پرو را مطابق آموزش قبل انجام دهید
  • اگر با در زمان وارد نمودن ویدیو های معمولی روبرو شده اید مثلا ویدیویی که از منبعی دانلود نموده اید احتمالا ساختار ویدیو استاندارد نیست پس می بایست ویدیو را تبدیل کنید تا نرم افزار پریمیر پرو آنرا قبول کند ، برای اینکار لینک https://www.manisoft.ir/free-learning/category/handbrake را مشاهده کنید.
  • اگر زمان وارد نمودن عکس با خطا روبرو شده اید می بایست عکس را با نرم افزار فتوشاپ باز نموده و یکبار با فرمت jpeg ذخیره نمایید لینک https://www.manisoft.ir/free-learning/category/free-photoshop-learn مشاهده کنید.
  • اگر زمان وارد نمودن موزیک به پریمیر پرو با خطا روبرو شوید ، احتمالا باز هم نیازمند تبدیل فایل موزیک خود هستید ، اینکار را می توانید با نرم افزار مدیا انکودر یا آودیشن انجام دهید.
  • اگر میخواهید دقیقا همان پوشه ها و نظمی که در درایو های هارد دیسک خود دارید را در نرم افزار پریمیر پرو نیز داشته باشید کافی است مدیا ها را با پوشه به درون نرم افزار بکشید و رها کنید.
  • هیچ وقت مدیا ها را از روی فلش یا هارد اکسترنال در برنامه استفاده نکنید چون ممکن است نام درایو تغییر نموده و مسیر رسانه ها در نرم افزار گم شوند که مشکل جدی است.

درس ششم : برای داشتن سرعت روان حین تدوین با نرم افزار پریمیر پرو  ، پراکسی تولید کنید

در حال مشاهده قسمت ششم از آموزش ساخت ویدیو با نرم افزار پریمیر پرو Premiere pro هستید.

اگر از تدوینگران با سابقه و قدیمی هستید ، پیشنهاد می کنم با سیستم پراکسی یا proxy در نرم افزار پریمیر پرو سی سی استفاده کنید. این سیستم موجب می شود تا سرعت تدوین شما بسیار بالاتر برود. شرکت ادوبی سیستم پراکسی را تولید نموده تا سیستم های با مشخصات پایین از لحاظ سخت افزار ، بتوانند فایل های ویدیویی حتی با فرمت یا ساختار Raw و همچنین رزولوشن های بالاتر از اچ دی را براحتی تدوین کنند. تصور کنید که بخواهید با مقدار رم 16 گیگابایت و پردازنده core i5 ویدیوهای با اندازه 2k یا 4k را تدوین کنید ، اصلا شدنی نیست و با کندی های فراوان روبرو خواهید شد اما به لطف استفاده از پراکسی این امکان میسر می شود.

سیستم پراکسی در نرم افزار پریمیر پرو دارای تنظیمات متعددی است که بهتر است همه آنها را یاد بگیرید چون در شرایطی نیازمند آنها خواهید شد. قبل از اینکه به سراغ یادگیری پراکسی در پریمیر پرو برویم اجازه دهید با یک ویدیو آموزشی درک اولیه و خوبی از نحوه عملکرد و تاثیر آن روی تدوین فیلم به شما نمایش دهم :

6 دقیقه

همانطور که متوجه شده اید پراکسی عملیاتی مشترک از دو نرم افزار پریمیر پرو سی سی و مدیا انکودر سی سی می باشد که هر دو نرم افزار باید روی سیستم شما نصب شده باشند. نکته کلیدی که بین این دو نرم افزار برای ساخت ویدیو های پراکسی وجود دارد این است که هم نسخه و هم آپدیت دو نرم افزار باید هماهنگ باشند. فرض کنید نرم افزار پریمیر پرو سی سی شما نسخه 2019 می باشد و مدیا انکودر نسخه 2020 باشد ، در این شرایط عملیات ساخت پراکسی امکان پذیر نخواهد شد اما اگر هر دو نسخه برنامه 2019 یا 2020 باشند این امکان میسر می گردد. برای دانلود جدیدترین نسخه نرم افزار ادوبی مدیا انکودر به لینک https://manicontent.com/product/media-encoder مراجعه نمایید.

پراکسی یا پروکسی در پریمیر دارای عملکردهای زیادی است و در عین حال برای بسیاری افراد در تولید فایل و استفاده پروکسی یا پراکسی با پریمیر سوالات زیادی وجود دارد.

محمد ملکی مدرس دوره های حرفه ای تدوین که تا این لحظه 100 ها ساعت آموزش تخصصی پریمیر تولید نموده است، تصمیم به تولید این آموزش پراکسی پریمیر گرفته تا یکبار برای همیشه به تمامی سوالات شما و دیگر تدوینگران با پریمیر را یکجا پاسخ داده باشد.

پراکسی یا پروکسی Proxy در پریمیر موجب افزایش سرعت تدوین فیلم خواهد شد.

مفهوم پراکسی در تدوین یا پروکسی در پریمیر

  • پروکسی در پریمیر یک تکنولوژی در صنعت ویدیو میباشد که به ما امکان تدوین فیلمهای بسیار با کیفیت در 8K و حتی پایینتر را در سیستم هایی با مشخصات پایین را میدهد.
  • پروکسی امکان تدوین فیلم با فرمت های سنگین در نرم افزار تدوین و میکس را به صورت گروهی را ایجاد مینماید
  • پروکسی به دارندگان لپ تاپ فرصت یادگیری و اجرا تدوین های حرفه ای را میدهد چرا که دارندگان لپ تاپ ها اغلب بخاطر سنگینی فایلهای ویدیویی با کندی روبرو هستند
  • پراکسی امکان گروهی کار نمودن که ما قصد داریم در مورد‌ آن خیلی مفصل توضیح دهیم را برای تیم های تولید فیلم و میکس فیلم بوجود می آورد
  • پروکسی در پریمیر پروکسی در فاینال کات پروکسی در داوینچی پروکسی در اوید کاملا مورد استفاده قرار میگیرد پس پروکسی مختص به نرم افزار خاصی نیست
  • پروکسی در پریمیر دارای آپشن ها و گزینه های بیشتری است اما دلیل نمیشود که بگوییم پروکسی پریمیر از سایرین برتر است 
  • در نهایت با پروکسی نمودن ویدیوها و فیلم میتوانید با سیستم های معمولی هم تولید کلیپ یا فیلم را بسازید

روشهای تولید

  1. برای ایجاد پراکسی از فایلهای ویدیویی چندین راه وجود دارد ، اول اینکه میتوانیم در تنظیمات پروژه اصلی پراکسی پریمیر بگوییم که هر زمان من فایلی رو وارد کردم ، نرم افزار پریمیر اتوماتیک به فرمت پراکسی تبدیل کند.
  2. اگر کار اول را انجام ندادیم ، ویدیوها که وارد پریمیر شد ممکن است لازم نباشد از همه ی آنها پراکسی تولید شود پس روی هر ویدیو یا با انتخاب چند ویدیو راست کلیک کرده به گزینه ی پراکسی در پریمیر رفته و Create Proxy را زده و از نمونه ها گزینه ی مورد نظر که میتواند  Mp4 یا Mov باشد ، با تعیین اندازه مورد نظر انتخاب تا مراحل ساخت فایلهای پراکسی در پریمیر شروع شود.
  3. حالت سوم که برای بسیاری افراد عادت به آن سخت میباشد ، استفاده از پنجره ی پرکاربرد Media Browser در پریمیر است که برای استفاده از این پنجره یعنی پروجکت ، نیازمند رفتن به پنچره ی ویندوز نیست و همه چیز از همین پنچره مدیریت میشود ، پس از ورود به این پنجره و انتخاب آپشن Ingest و کلیک روی شکل آچار و انتخاب پراکسی در پنجره مدیا بروزر پریمیر مورد نظر ، به محض اینکه یکی از ویدیوها را از پنجره Media Browser به تایم لاین بکشید ، عملیات پراکسی در پنجره Progress فعال خواهد شد و در مسیری که شما تعیین نموده اید پراکسی نگهداری میشوند پس لازم است که فضای ایجاد پراکسی در پریمیر نیز فضای کافی داشته باشد.

تفاوت Mp4 و MOV

اغلب کاربران ویندوز از Mp4 استفاده میکنند و فرمت MOV بیشتر برای کاربران اپل هست چون در مک این ساختار رکورد و فرمت MOV استفاده ی بهتری دارد ، دلیل دیگر این است که در فرمت MOV فشرده سازی ویدیو خیلی کمتر است به همین دلیل برای نمایش آن از سی پی یو استفاده کمتری میشود پس سرعت نمایش خیلی روان و بهتر خواهد بود و در عین حال ممکن است حجم فایل پراکسی شده با فرمت MOV بیشتر شود ، انتخاب نهایی با شماست اگر سیستم قوی است که میتوانید همان Mp4 را انتخاب کنید.

هشدار

فایلهای اصلی و پراکسی نشده را حتما روی هارددیسک خود کپی نمائید و مستقیم از روی دوربین یا کارت حافظه پراکسی تولید نکنید که دلیل آنرا تا انتها و در فیلم آموزش پریمیر نیز میتوانید متوجه شوید.

قانون پراکسی در پریمیر

قانون پراکسی این است که در انجام تبدیل ، کیفیت و اندازه را به ¼ اندازه کیفیت اصلی کاهش میدهد که در واقع شبیه زمانی است که ما در پنجره Program در پریمیر عدد کیفیت پخش را روی ¼ قرار میدهیم اما در پراکسی کیفیت اصلی به ¼ کاهش یافته و حالا میتوانیم در زمان تدوین فیلم عدد کیفیت در پنجره Program پریمیر را روی Full قرار دهیم.

استانداردسازی ساختار ویدیو توسط پراکسی در پریمیر

گاهی اوقات وقتی ویدیویی تبدیل شده یا معمولی را وارد میکنیم میبینیم حجم پراکسی درست شده در پریمیر بالاتر رفته ، دلیلش این است که ویدیو باید ساختارش استاندارد باشد یعنی با دوربین های حرفه ای گرفته شده و بیشتر برای کیفیت های فول اچ دی بالاتر هست که فایلها بهینه شوند اما حالا میتوانیم از فوال اچ دی هم استفاده و پایینتر بیاریم ، پس اگر فایلی دانلود کردین کم حجم بود اما بعد از تبدیل به پراکسی در پریمیر حجمش بالاتر رفت نگران نباشید چون نرم افزار ادوبی ساختارش را استاندارد مینماید.

پریست سفارشی پراکسی در پریمیر

  1. زمانی هست که میخواهیم یک پریست برای تبدیل پراکسی ها در پریمیر درست کنیم ، به یاد داشته باشید که حتما باید طول و عرض ویدیو را استاندارد تعیین کنید و الی در زمان تبدیل حین پراکسی در پریمیر ممکن است طول و عرض شما درست نباشد و ویدیوهای تولید شده کشیدگی زیاد داشته باشند پس زمان وارد نمودن طول و عرض ، اول Match  رو فشار میدهیم ، بعد تیک Match را غیر فعال و به عرض Width ویدیو در پریمیر اندازه ای مثل 1024 تعیین میکنیم فقط شکل زنجیر را غیر فعال نکنید تا خودش ارتفاع را بر اساس عرضی که وارد نموده اید تعیین کند ، در این شرایط اول باید در پنجره ی اکسپورت پریمیر ، یک پریست خروجی با اندازه ی دلخواه درست کنیم ، بیت ریت رو روی مثلا 4 قرار میدهیم و صدا را در پایینترین حالت ، و کلید ذخیره ی پریست را میزنیم ، ضمنا در زمان انجام پریست میتوانیم گزینه هایی مانند لوک یا عنوان نویسی را نیز انجام دهیم ، در نهایت کلید ذخیره پریست در پریمیر را فشار داده و نام مناسبی برای آن تعیین میکنیم.
  2. وارد نرم افزار میدیا انکودر میشویم از منوی Preset گزینه  Create Ingest Preset را انتخاب مینمائیم ، در کادر preset Name یک نام مناسب مثلا Manisoft Proxy 1024 را وارد کنید ، در کادر Transfer هیچیک از گزینه ها را فعال نکنید ، چون نیاز نیست که از فایلها یک کپی جدید نیز گرفته شود ، در کادر Transcode File to Destination گزینه را فعال و مسیری را وارد کنید در گزینه Format ، H264 را انتخاب کنید ، در کادر بعدی که Preset میباشد آن پریستی که ساخته بوده اید را انتخاب کنید حال کلید Ok را فشار دهید ، خواهید دید که در سمت چپ Media Encoder در قسمت Preset Name نام پریست های درست شده نمایش داده میشوند که برای ویرایش تا تغییر هر یک میتوانید روی آن راست کلیک و گزینه ی Preset Setting را انتخاب و ویرایش و در نهایت مجدد Ok نمائید.
  3. وارد پریمیر میشویم ، روی یکی از فایلهایی که قرار است از آن پراکسی ساخته شود راست کلیک و گزینه Proxy و سپس Create Proxy را انتخاب کنید ، حال کلید Add Ingest Preset  را فشار دهید ، باید به مسیر نگهداری پریست های اکسپورت پریمیر و اینجست ادوبی بروید برای اینکه خیلی ساده این مسیر نگهداری را پیدا کنید ، در مدیا انکودر در سمت چپ روی پریست مورد نظر راست کلیک و گزینه Reveal Preset File را انتخاب کنید تا محل نگهداری پریست ها باز شود ، مسیر را نگاه نموده و در پنجره ی add Ingest Proxy ، پریست مورد نظر را انتخاب کنید ، خواهید دید که پریست مورد نظر در لیست پراکسی های میدیا انکودر ظاهر میشود و منبعد میتوانید پریست خاص خود را داشته باشید.

مشاهده تولید پراکسی در پریمیر

وقتی در پریمیر پراکسی شروع به تولید شد اگر از پنجره Window در پریمیر گزینه Progress را فعال نموده باشید حین انجام پراکسی در پریمیر فایلهای در حالت تبدیل نمایش داده میشوند و حالت دیگر اینکه همزمان نرم افزار میدیا انکودر اگر بسته باشد ، اجرا شده و شروع به تبدیل مینماید که شما شاهد آن خواهید بود ، مزیت استفاده از مدیاانکودر این است که به هر دلیلی مثلا اینکه سیستم شاید در همین زمان در حال انجام کار سنگین دیگری میباشد ، میتوانید توسط کلید توقف ، عملیات تولید پراکسی میدیا انکودر را عقبتر بیندازید.

فعالسازی پراکسی حین تدوین فیلم با پریمیر

حالا قابلیت استفاده پراکسی در پریمیر را چطور فعال کنیم یعنی کاری کنیم که موجب سرعت بیشتر شود ، در پنجره ی پروگرم شکل + را بزنید و شکل دو مربع کوچک و بزرگ را نگه داشته و کنار بقیه ی اشکال آورده و پنجره را Ok کنید ، شرط استفاده از فایلهایی که در پریمیر پراکسی شده اند این است که این شکل آبی رنگ باشد ، وقتی آبی رنگ میشود ممکن است تصویر شما کوچکتر شود و اگر از دو مانیتور استفاده میکنید در مانیتور دوم ممکن است تصویر پراکسی در پریمیر به دلیل اینکه اندازه اش از مانیتور دوم شما کوچکتر باشه با کیفیت پایینتری نمایش داده شود ، مشکلی نیست چون این کیفیت پایین موقتی است و در نهایت فایلها با کیفیت نهایی خروجی گرفته میشوند ، با آبی نمودن کلید پراکسی در پریمیر ، شروع به تمرین کنید و پروژه رو تا آخر ببرید ، اگر لازم شد که در حین تصحیح رنگ یا اجرا بخواهید که برای لحظاتی کیفیت نهایی را در تایم لاین ببینید ، میتوانید کلید پراکسی در پریمیر را غیر فعال کنید تا از حالت آبی خارج شود و مجدد با یک کلیک روی آبی شده و حالت استفاده از پراکسی فعال شود ، در نهایت پروژه را در حالت پراکسی به انتها برسانید ، وقتی که قصد داشتید خروجی را تهیه کنید یعنی کل فایل را به یک فایل MP4 تبدیل کنید ، باید کلید آبی رنگ پراکسی پریمیر را کلیک نموده تا از حالت آبی خارج شود و کیفیت نهایی در تایم لاین فعال شود.

درباره Reconnect Full Resolution Media در پراکسی پریمیر

خیلی اوقات هست که شما روی هارددیسک یا حافظه فضای کافی برای نگهداری از فایلهای با کیفیت اصلی را ندارید ، در این شرایط همه فایلها یا در دوربین هستند یا در روی حافظه ای بجز هارددیسک خود سیستم ، پس حافظه را به سیستم متصل میکنید ، پراکسی از همه ی ویدیوها بسازید ، پراکسی را در Program فعال میکنید و حافظه مورد نظر را از سیستم جدا نمائید ، چند روز بعد که نوبت به خروجی گرفتن نهایی از سیستم شد در پنجره ی Project  همه ویدیوها را انتخاب نموده و از گزینه ی Proxy پریمیر ، گزینه ی Reconnect Full Resolution Media را انتخاب میکنید ، صفحه ای باز میشود کافیست که یکی از فایل های در لیست را انتخاب و کلید Locate  را زده و به مسیر همان حافظه بروید و فایل را انتخاب و تائید کنید ، به این صورت طی چند دقیقه تمام پراکسی ها در پریمیر مجدد به فایلهای اصلی خود متصل میشوند و میتوانید خروجی با کیفیت را از پریمیر بگیرید ، یادتان باشد حین عملیات خروجی گرفتن حافظه ی جانبی باید در تمام مدت به سیستم متصل باشد ( این نوع تولید ویدیو را مانی سافت توصیه نمی کند اما اگر مجبور باشید چاره ای است).

اگر تمایل داشتید مقاله کامل پراکسی را بخوانید لینک https://www.manisoft.ir/free-learning/video/premiere-pro-proxy را مشاهده کنید. حال می توانید آموزش تاثیر پراکسی را در ویدیو آموزشی زیر که با پریمیر پرو ساخته ایم ببینید :

45 دقیقه

درس هفتم : شناخت تایم لاین یا خط زمان نرم افزار پریمیر پرو سی سی

در حال مشاهده قسمت هفتم از آموزش ساخت ویدیو با نرم افزار پریمیر پرو Premiere pro هستید.

به بخش دیگری از آموزش نرم افزار پریمیر پرو سی سی premiere pro cc با موضوع تایم لاین timeline یا خط زمان می رسیم. در این قسمت قصد داریم قدم دیگری را برای تبدیل شدن به یک تدوینگر ماهر برداریم. در آموزش های قبلی پریمیر پرو یاد گرفتید که مدیا ها را وارد می کنیم حال باید این مدیا ها را در پنجره ای بنام تایم لاین یا خط زمان بچینیم.

چیدن مدیا در تایم لاین پریمیر پرو همینطوری نیست و باید بر اساس قواعد و اصول باشد. یعنی ویدیو و موزیک و تصویر باید بر اساس نوع پروژه فیلم کنار هم قرار داده شوند.

13 دقیقه

میخواهم آناتومی یا ساختار بدنه تایم لاین نرم افزار پریمیر پرو را برایتان شرح دهم :

  • در تایم لاین می توانیم انواع مدیا ها مانند عکس و فیلم و موزیک و جلوه را قرار دهیم
  • مدیا ها با هر سلیقه و نیازی در تایم لاین چیده می شوند پس محدودیت نداریم
  • تایم لاین پریمیر پرو تشکیل شده است از تعداد فراوانی خط افقی که به آنها ترک track می گوییم ، تعداد این ترک یا شیار ها می تواند تا این زمان 99 تا باشد و ممکن است در آینده و آپدیت های بعدی نیز بیشتر شوند
  • تایم لاین پریمیر پرو به صورت افقی به دو قسمت اصلی تقسیم می شود ، ترک هایی که انواع مدیا های دیداری در آنها قرار می گیرد ، ترک هایی که انواع مدیا های شنیداری یا صدا در آن قرار می گیرد.
  • ترک های ویدیو و صدا در اولین قسمت خود از یکدیگر تفکیک می شوند. یعنی اولین ترک ویدیو و اولین ترک صدا کنار یکدیگر هستند و ترک های 2 به بیشتر در بالای ترک های اول قرار دارند. اینرا گفتم چون برخی نرم افزارهای تدوین فیلم در تایم لاین خود می توانند هر نوع مدیا را کنار هم یا زیر هم قرار دهند ولی پریمیر پرو اینطور نیست و البته یک مشکل نیز نیست و قاعده این نرم افزار است.
  • نام گذاری ترک های ویدیو با V و ترک های صدا با A انجام می شوند این حروف را سمت چپ تایم لاین در کنار هر ترک مشاهده می کنید
  • بالای تایم لاین یک خط زمان وجود دارد ، این زمان چند موضوع را برای شما مشخص می نماید. مدت زمان کل پروژه ای که در حال تدوین آن هستید ، دقیقا زمانی که در پنجره پروگرم که بعدا با آن آشنا خواهید شد را نشان می دهد. این زمان بر حسب ساعت ، دقیقه ، ثانیه و فریم است یعنی مثلا به شکل 10:05:03:24 اگر باشد یعنی پلی هد یا همان تیغه نمایش در پنجره پروگرم به این حالت که هم اکنون در ساعت 10 ، دقیقه 05 ، ثانیه 03 و دقیقا روی فریم 24 قرار گرفته اید عمل خواهد نمود که نکته خیلی مهمی برای یک تدوینگر است.
  • اگر روی خط زمان راست کلیک کنید ، در انتها گزینه Show Audio time unit را فعال کنید ، حال بجای واحد تصویر که گفتم ، واحد صدا را نمایش خواهد داد برای زمانی که روی مبحث صدای پروژه فیلم خود باید دقت بیشتری داشته باشید.
  • اگر می خواهید بدانید که چند ساعت می توانید در تایم لاین ، پروژه قرار دهید باید بگویم که خیلی. ما پروژه های خیلی طولانی را تولید نموده ایم اما واقعا به انتها نرسیده ایم. بدانید که هر چقدر مدت زمان پروژه تدوین شما طولانی تر شود نیازمند میزان رم بیشتر و قدرت بالاتر سیستم خواهید شد. نگران مدت زمان فیلم های طولانی خود نباشید.
  • در سمت چپ تایم لاین ، یک آیکون چشم وجود دارد. اگر روشن باشد یعنی تمام آن ترک در پنجره پروجکت دیده می شوند ، می توانید با یک کلیک آنرا غیر فعال کنید تا تمام محتوای آن ترک چه تصویر و چه صدا ، غیر فعال شوند.
  • شکل قفل در سمت چپ تایم لاین معنی جلوگیری از هرگونه دستکاری در آن ترک را دارد. در نرم افزار پریمیر پرو دستوراتی وجود دارد که ممکن است ناخودآگاه توسط ما روی ترک های دیگر تاثیر بگذارد ، مانند Ripple delete که تمام فضای خالی را با حول دادن به عقب حذف خواهد نمود که این اتفاق روی ترک های دیگر نیز تاثیر می گذارد که اگر تکنیک هایی مانند مارک گذاری و تنظیم خاص داشته باشید را خراب خواهد نمود. ممکن است بخواهید عملیات برش یا کات را اجرا کنید اگر قفل را فعال کنید روی آن ترک تاثیر نمی گذارد. خلاصه اینکه این قفل خیلی مفید است ولی زمانی باید فعال شود که نیاز داریم نه اینکه دائما فعال شود چون مانع کار ما خواهد شد.
  • آیکون توگل سینک لاک Toggle sync lock آپشن موثری است برای زمانی که ممکن است با دستورات مورد قبلی ، فاصله ای میان بخش ویدیو و صدای یک مدیا بگذارد. با فعال نمودنش مانع از این اتفاق شوید ولی باز هم نیاز نیست که همیشه فعال باشد مگر در شرایط خاص.
  • در ترک های صدا آیکون M وجود دارد ، به معنای mute یا خفه است. اگر آنرا فعال کنید صدا آن ترک کاملا غیر فعال خواهد شد.
  • آیکون دیگری در ترک های صدا وجود دارد به شکل S که به معنای solo می باشد. solo یعنی همه را به جز این یکی که من فعال نموده ام غیر فعال کن. اگر آنرا فعال کنید صدای تمام ترک ها را خفه می کند تا فقط صدای همان ترک شنیده شود. زمانی که تدوینگر حرفه ای شوید تمام این آپشن ها کمک بزرگی برای شما خواهند شد.
  • پایین ترین ترک صدا بنام مستر master نام دارد. این ترک برای صداهای چند کانال یا دالبی کاربرد دارد که در اغلب پروژه های تدوین ما غیر فعال است.

چند گزینه عملیاتی تایم لاین

بالا سمت چپ تایم لاین 5 آیکون یا شکل می بینید که به ترتیب از سمت چپ آنها را معرفی میکنم :

  • یسکونس از نست Sequence as nest ، وظیفه مهم اجازه قرار دادن مدیا ها از پنجره سورس را به عهده دارد و همچنین زمانی که از دستورات ترنزیشن ( افکت های منتقل کننده ) استفاده می کنید را بر عهده دارد.
  • آهن ربا snap ، وقتی که این گزینه فعال باشد مدیا ها در تایم لاین وقتی به هم نزدیک می شوند ، حالت چسبیدن به خود می گیرند. این کار موجب می شود به صورت اشتباه ، مدیا ها روی لبه های یکدیگر قرار نگیرند و از فریم ها یا زمانهایشان حذف نشود.
  • مدیا های متصل یا Linked Selection ، خیلی پر کاربرد است. وقتی که در تایم لاین مدیا وارد می کنیم ، فرض کنید یک ویدیو ، اغلب ویدیو ها دارای تصویر و صدا هستند ، با کشیدن ویدیو به درون تایم لاین ، همزمان ویدیو آن به ترک ویدیو و صدای آن به ترک صدا منتقل می شود ، حال این آیکون ، فعال باشد ، سعی کنید که ویدیو را گرفته و به چپ و راست حرکت دهید ، خواهید دید که صدا نیز حرکت می کند ، حال آیکون اتصال را با یک کلیک غیر فعال کنید ، ویدیو را جابجا کنید ، صدا حرکت نخواهد نمود. همین کار را می توانید برعکس با صدا انجام دهید. دستور مدیاهای متصل خیلی مهم است آنقدر که برخی کاربران متوجه این نیستند و آنرا غیر فعال نموده و مدیا ها جدا از هم قرار می گیرند . حالا شما می دانید پس مواظب باشید و اغلب آنرا فعال نگه دارید.
  • گزینه Add Marker یا اضافه نمودن نشانه ، یکی از مهمترین امکانات نرم افزار پریمیر پرو می باشد. تدوینگران استفاده های متعددی از این ابزار دارند. برخی برای گذاشتن یاد آوری و توضیح از آن استفاده می کنند ، برخی برای اصطلاحا گرفتن سر ضرب موزیک یا مارک گذاری برای موزیک در کلیپ های فرمالیته و عروسی و همچنین موزیک ویدیو از آن استفاده می نماید. مارکر یا نشانه گذار در پروژه های بزرگ مانند فیلم های سینمایی می تواند نقش یک دفترچه یادداشت را نیز ایفا کند تا همینطور که در پروژه رو به جلو می رویم یادداشت گذاری نموده و در انتها می توانیم از پنجره ی نشانه گذاری شده ها ، تمام آنها را در دست داشته و ویرایش کنیم و از همه مهمتر می توانیم تکنیک هایی که در ابتدا در ذهن خود داشته ایم را روی این بخش ها اجرا کنیم.
  • آچار ، گزینه دیگر است که بیشتر وظیفه حالات نمایشی ویدیو کلیپ ها و ظاهر تایم لاین را به همراه برخی امکانات به عهده دارد.

تمرکز بیشتر بر روی جزییات تایم لاین

در پروژه های کوتاه و کوچک تمام اجزا و مدیا های چیده شده در تایم لاین خوب به نظر می رسند اما همینکه پروژه تدوین فیلم بزرگتر و زمان آن طولانی شد چند کلید عملیاتی خیلی پر کاربرد می شوند :

  • برای بزرگ و کوچک نمودن تایم لاین پریمیر پرو سی سی به صورت افقی که همان طول پروژه است چند راه وجود دارد ، پایین ترین بخش تایم لاین یک اسکرول حرکت کننده وجود دارد اگر ابتدای سمت راست آنرا بگیرید و به چپ بکشید درشت نمایی افقی در تایم لاین رخ خواهد داد و بلعکس که کوچک نمایی انجام می شود. دو کلید معادل این عملیات ، کلید بعلاوه در مرکز و بالای کیبورد و منهای کنار آن هستند.
  • کلید نمای کلی پروژه یا بک اسلش ( / ) که اگر این کلید را فشار دهید فرقی نمی کند طول تایم لاین شما چقدر می باشد ، تمام آنرا در یک نما به شما نمایش خواهد داد تا هم کل پروژه را ببینید و هم خیلی سریع تر به زمان دلخواه در تایم لاین بروید.
  • اگر همزمان روی کیبورد کلید شیفت را نگه دارید و کلید بعلاوه را بزنید ، ارتفاع تمام ترک ها بیشتر می شود تا جزییات آنها بهتر دیده شوند و برای برگشتن می توانید کلید شیفت را نگه داشته و کلید منفی - را بزنید.
  • دستور دیگر و خیلی پر کاربردی برای دشت نمایی در ارتفاع ترک ها وجود دارد که فقط روی ترک های ویدیو عمل می کند. اگر کلید کنترل را نگه دارید و کلید بعلاوه وسط را چند بار فشار دهید به اندازه هر دفعه ، ارتفاع بیشتر خواهد شد و کلید - منها نیز برعکس خواهد شد.
  • اگر لازم شد به صورت کاملا اختیاری و سفارشی ارتفاع فقط یکی از ترک ها را خیلی بیشتر و یا کمتر کنید ، موس را روی لبه بالای آن برده ، دقیقا رو خط ، کلیک چپ موس را نگه دارید و موس را به بالا و پایین جایجا کنید. گاها لازم است که به دلیل وجود جزییات در ویدیو یا تصویر ، برای راحتی و نمایش بهتر ، این درشت نمودن ارتفاع ترک ها را انجام دهید.

روش های ایجاد ترک بیشتر در تایم لاین

همینطور که در تدوین فیلم با نرم افزار پریمیر پرو مسلط تر می شوید ، نیازمند ترک های بیشتر خواهید شد. برای اینکار چند راه دارید :

  • اگر یک مدیا را در فضای خالیه بالاترین ترک تصویر بکشید ، یک ترک جدید ایجاد می شود
  • اگر روی یکی از ترک ها راست کلیک کنید و گزینه add track را بزنید باز هم ترک ایجاد خواهد شد
  • اگر بخواهید چندین ترک را همزمان ایجاد کنید ، روی نام یکی از ترک ها راست کلیک نموده و گزینه add tracks را انتخاب کنید

این موارد تنها بخشی از توانایی های شما در زمان کار با تایم لاین پریمیر پرو سی سی می باشند.


یک ویدیو حرفه ای باید صدای استاندارد داشته باشد

در حال مشاهده قسمت هشتم از آموزش ساخت ویدیو با نرم افزار پریمیر پرو Premiere pro هستید.

هر چقدر ویدیو و تصویر در پروژه تدوین فیلم شما با نرم افزار پریمیر پرو مهم باشد ، صدا هم همان میزان اهمیت دارد. ویدیو بدون صدای خوب احساس را نمی تواند منتقل کند. چرا ویدیو می سازیم ؟ چون هدف داریم. می خواهیم یک پیام را به مخاطب برسانیم. تصویر بدون صدا مانند یک شخص بدون کلام است ، پس نمی تواند آنطور که باید جذاب باشد. نکته ای که در مورد صدای خوب ویدیو تولید شده با نرم افزار پریمیر پرو باید مد نظر بگیرید اینکه صدا اصطلاحا باید استاندارد باشد. صدای استاندارد گوش مخاطب را آزار نمی دهد. باعث نمی شود که مخاطب با کنترل دستگاه خود دائما صدا را کم و زیاد کند. ویدیو زیر راهنمای خوبی برای استاندارد نموده صدای پروژه شما می باشد.

14 دقیقه

تا اینجا در آموزش نرم افزار پریمیر پرو می توانید با ویدیو ها در تایم لاین تمرین کنید. اغلب ویدیو هایی که دانلود می کنیم یا با دوربین ضبط می کنیم دارند پس می رویم به سراغ ترک صدا. مطابق دستورات تایم لاین ارتفاع ترک یا شیار صدا را رو به بالا افزایش دهید تا نمودار گرافیکی فرکانس های صدا واضح شوند. در این حالت شاهد یک سری خطوط عمودی به حالت کمرگ و پر رنگ و با ارتفاع های متفاوت خواهید شد. به این ارتفاع فرکانس ها قله یا peak می گوییم. هر چقدر قله بلند تر باشد صدا در آن قسمت بیشتر است و بلعکس هر چقدر قله ارتفاع کمتری داشته باشد صدا در آن قسمت کمتر می باشد.

مخاطب ویدیو را اذیت نکنید

برای ارتفاع قله های صدا یک حد استاندارد وجود دارد تا مخاطب موقع شنیدن موزیک بکگراند یا صدا گویش یا صدای اصلی ویدیو، اذیت نشود. یعنی با هر صدای بلند مجبور نشود صدا را پایین بیاورید و مجدد برای صدا های کوتاه ، صدا را افزایش دهد. احتمالا برای شما پیش آمده که موقع دیدن یک فیلم یا ویدیو ، با کنترل تلویزیون صدا را دائما کم و زیاد کنید. درست است که یک فیلمبردار یا صدا بردار شبط را انجام داده اما این شما هستید که در نهایت تمام این مدیا ها و پروژه را می بینید و تدوین می کنید ، یک پله دیگر برای مهم بودن کار خود برداشتید و حال می دانید که نقش مهمی دارید.

چطور متوجه شویم که صدا استاندارد است

به سمت راست تایم لاین نگاه کنید. یک جعبه با دو ستون وجود دارد البته اگر آنرا تغییر نداده باشید. حال توسط کلید اسپیس در تایم لاین ، دستور پخش را اجرا کنید ، سمت راست دو کادر عمودی سبز رنگ بالا و پایین می شوند. همینطور که ویدیو یا صدا در حال پخش است یک نگاه به تایم لاین و قله ها و نگاهی دیگر به جعبه نمایش قدرت صدا بیندازید هر جا که ارتقاع قله زیاد باشد در جعبه صدا نیز میله های سبز رنگ بالاتر می روند و همینطور این روند ادامه دارد. حال در جعبه صدای نرم افزار پریمیر پرو به سمت راست ستون اعداد توجه کنید بالاترین عدد صفر است و همینطور رو به پایین می آید. در یک کلام صدا استاندارد آن است که ستون های سبز رنگ موقع پخش صدا از عدد 6 بالاتر نرود. اگر از عدد 6 بالاتر بروند لبه باکس های سبز به رنگ نارنجی و اگر بالاتر برود قرمز خواهند شد. رنگ قرمز بدترین اتفاق است.

چه زمانی صدا به محدوده قرمز برسد

در زمان گویش و مکالمه هیچ وقت. بیشتر زمانی اجازه این میزان قرمز را بدهید که می خواهید عمدا صدایی خیلی بلند مانند ضربه یا شکستن را پخش نمایید.

چگونه صدا را به درجه استاندارد برسانیم

باید سعی کنید که صدا نزدیک به عدد 6 برسد می تواند مقداری پایینتر نیز باشد اما بالاتر ریسک نکنید. برای استاندارد نمودن صدا یا موزیک در نرم افزار پریمیر پرو premiere pro روی صدا در تایم لاین راست کلیک کنید، گزینه قدرت صدا یا Audio Gain را بزنید تا کادر باز شود. این کادر چندین گزینه دارد که در حال حاضر به سراغ اولین مورد که Set Gain to می باشد می رویم. برای بدست آوردن بهترین گزینه عجله نکنید چون براحتی انجام خواهید داد. ابتدا به جعبه های سبز رنگ نگاه کنید هر مقدار که بود می توانید با نوشتن عدد منفی آنرا کاهش دهید. مثلا اگر روی 6 بود می توانید با وارد نمودن عدد -3 آنرا 3 درجه کاهش دهید. وقتی که اعداد را تایید می کنید شاهد دو اتفاق خواهید شد

  • قله ها یا peak در تایم لاین پایین تر می روند
  • جعبه های سبز رنگ سمت راست تایم لاین از محدوده قبلی بالاتر نمی روند و پایینتر ضربه خواهند زد.

امیدوارم از این به بعد صدای استاندارد را حفظ کنید.


 هر روز به این صفحه آموزش پریمیر پرو Premiere pro به صورت درس جدید اضافه می شود.


در پریمیرپرو سی سی شاهد تغییرات چشمگیری هستیم

از اتفاقات خیلی خوب پریمیرپرو سی سی میتوانیم به اضافه شدن منحنی های حرفه ای و جدید در لومتری،افکت های بهتر جهت تصحیح مشکلات صدا،افکت های جدید نوشتاری و موشن گرافیک و... اشاره نمود.

اغلب بخش های لومتری،مجهز به منحنی شده اند!

آموزش پریمیرپرو و تغییرات جدید Premiere pro CC2019

مجموعه افکت های لومتری که در نسخه های سی سی جان تازه ای گرفته بودند،اینبار مجهز به منحنی یا کورو شده اند تا تصحیح کننده رنگ یا ادیتور بتواند با ابزار کورو دقت بیشتری داشته باشد.

در آموزشهای تصحیح رنگ و نور مانی سافت با تدریس محمد ملکی،تاکید فراوانی بر استفاده از منحنی ها شده و مخصوصا لوما کورو و آرجی بی کورو،و این تاکیدها بی دلیل نبود چرا که هم اکنون شاهد گسترده شدن Curve در پریمیرپرو هستیم.

9 دقیقه

در بخش تغییرات در پریمیرپرو سی سی 2019 شاهد ایجاد شدن 5 منحنی در بخش هو ساچوریشن Hue Saturation زیر هستیم :

  1. توانایی تصحیح رنگ فیلم میان Hue و Saturation که قبلا وجود داشت اما اینبار به نرمی و دقت بالاتری میتواند تفکیک پذیری رنگ در پریمیرپرو را انجام دهد
  2.  اتفاقی جدید در انتخاب طیف های رنگ در پریمیرپرو سی سی 2019 که با این کار میتوان براحتی تصحیح رنگ ها را با Hue از رنجی به رنج دیگر تغییر داد و حرکت نمود،این تغییرات تاثیر مستقیم بر اجرای رنگ فصلها بر روی درخت ها ، آبی آسمان ، میگذارد
  3. تغییر خیلی خوب در بخش هو Hue و همخوانی با روشنایی ها
  4. امکان تغییر ساچوریشن در بخش لوما یا همان نور
  5. اینبار میتوانید در بخش ساچوریشن میزان و مقدار اعمال شده را جداسازی کنید ( برای درک تغییرات باید آموزش ببینید )
  6. اضافه شدن افکت های اماده جدید در لومتری و اینبار قابلیت تغییر نام ، اضافه کردن و جابجا کردن در مجموعه های لومتری
24 دقیقه

تقویت بخش تایتل و موشن گرافیک در پریمیرپرو سی سی 2019

 تقویت بخش تایتل و موشن گرافیک در پریمیرپرو سی سی 2019

موشن گرافیک و تکنیک های نوشتاری سینمایی در پریمیرپرو ، موجب میشود که بتوانید زیبایی پروژه های خود را گسترش داده و کلاس تولید ویدیوها را بالاتر ببرید

  1. اضافه شدن قابلیت جدید نوشتن مانند افترافکت اینبار در پریمیرپرو سی سی 2019 و همخوانی میان این دو که در این ابزار میتوانید از لیست های تولید شده براحتی نمونه های خود را اجرا و در ویدیو پیاده کنید
  2. امکان مدیریت نوشتارهای سینمایی اوریجنال به صورت آنلاین برای کسانی که لایسنس اوریجینال دارند اینجا کلیک کنید
  3. قابلیت جدید نمایش وکتورها و نمونه های نوشتاری و موشن گرافیک جدید در پنجره افکت کنترل به صورت متحرک یا انیمیشن و زنده
  4. امکان ویرایش و تغییر نوع فونت برای نوشتارهای سینمایی

قابلیت وارد نمودن صفحات گسترده نوشتاری در موشن گرافیک تغییری بزرگ در پریمیرپرو سی سی 2019

قابلیت وارد نمودن صفحات گسترده نوشتاری در موشن گرافیک تغییری بزرگ در پریمیرپرو سی سی 2019

همینطور که به سمت آینده پیش میرویم،ادوبی نیز دو نرم افزار خود یعنی پریمیرپرو و افترافکت را مجهزتر به امکانات موشن گرافیک حرفه ای تر مینماید.اگر بخواهیم تغییر جدیدی را در پریمیرپرو سی سی 2019 بگوییم میتوانیم به گزینه دیتا درایون اینفوگرافیکس اشاره کنیم که ادوبی به واسطه آن در پنل اشنشیال گرافیک خود میتواند زیباترین افکت های نوشتاری یا موشن گرافیک را اجرا کند که برتری این قابلیت جدید امکان گرفتن و کشیدن افکت بر روی ویدیو به صورت مستقیم است.( پریمیرپرو را با تدریس محمد ملکی ، درست و حرفه ای یاد بگیرید).

رفع مشکلات صدا در پریمیرپرو سی سی با آپدیت جدید

رفع مشکلات صدا در پریمیرپرو سی سی 2019 با آپدیت جدید

وجود مشکلات صدا مانند نویز ، هوا دو عاملی که اغلب وجود دارد،چه در زمینه تولید فیلم سینمایی و چه در زمان تصویربرداری فیلم عروسی یا مراسمات.از طرفی امکان تقویت نمودن صدای نریشن یا گوینده نیز همیشه دارای اهمیت میباشد.

پریمیرپرو سی سی در امکانات خود دو بخش را خیلی خوب تقویت نموده است.

  1. بهینه سازی افکت و بخش دی نویزر Denoiser برای صداهایی که با نویز رکورد شده اند
  2. بهینه سازی بخش دی ریورب Dereverb برای بهینه سازی صدا

پریمیرپرو در این دو افکت که در تدوین فیلم و در واقع صدای فیلم در پریمیرپرو سی سی 2019 بسیار مهم هستند،از الگوریتم ها و محاسبات زیادی استفاده نموده تا شما بتوانید براحتی نویز صدا را برطرف کنید و برای اینکار پنل اشنشیالی ایجاد کرده که بنام Essential Sound Panel میباشد.

بهینه سازی بخش VR180 درجه در پریمیرپرو سی سی

بهینه سازی بخش ویدیوهای 260 درجه در پریمیرپرو سی سی 2019

ویدیوهای 360 درجه یکی دیگر از خلاقیت های امروزی هستند که برخی افراد به سمت آن میروند.ادوبی با اضافه نمودن قابلیت پذیرش تصاویر VR180 به شما کمک میکند تا بتوانید تصاویر دوربین هایی که 360 درجه رکورد میکنند را براحتی تدوین نمائید.

در این بخش افکت های اماده نیز افزوده که برای ایجاد جذابیت این نوع ویدیوها در پریمیرپرو قابل اعمال شدن هستند.

پذیرش فرمت ها و ساختار بهتر پریمیرپرو سی سی 2019

  1. اضافه نمودن فرمت های جدید ویدیویی از دوربین ها و سخت افزارهایی مانند کارت های تدوین گرس والی ، دوربین هاب Arri Alexa , HEIF , RED 7.0.8 , MXF
  2. بهینه سازی سرعت و کارایی بهتر که همیشه در همه اپدیت های خود آنرا در نظر میگیرد
  3. سرعت رندر نهایی و نمایش ویدیوها حین تدوین نیز بهبود بخشیده شده است