برای جلوه های ویژه پرده آبی بهتره یا پرده سبز، فرقشون چیه؟

خلاصه :

اینکه میگیم پرده آبی یا پرده سبز، در واقع یک جنس از انواع پارچه یا فوم هستند که در زمان فیلمبرداری یا عکاسی در استودیو و فضای باز، در بکگراند (پشت سوژه) قرار داده میشوند تا حین تدوین فیلم با نرم افزارهایی مانند پریمیر، افترافکت، فاینال کات، داوینچی، این رنگ ها حذف بشه و بجاش صحنه یا بکگراندی مثل جنگل، نمای دریا، نمای داخل ساختمان و هر چیز دیگر را قرار دهیم.

پرده سبز و آبی استفاده میکنیم تا یک شخص واقعی را در فضای غیر واقعی قرار بدیم

این کل کاری هست که از پرده سبز و پرده آبی استفاده میشود، اما پر از نکات و قواعدی است که عدم تسلط روی آنها، تفاوت ویدیو و جلوه ویژه تولید شده میان تولیدکنندگان را بوجود می آورد.

در جلوه ویژه از پرده سبز استفاده کنیم یا پرده آبی؟

بیاید اینطور شروع کنیم، قصد دارید از یک سوژه فیلمبرداری کنید، اینکه پشت سرش از پرده سبز استفاده کنیم یا پرده آبی، کاملا بستگی به چند عامل دارد :

  • در زمان تدوین فیلم قرار است چه نمایی بجای پرده سبز یا آبی قرار بگیرد؟
  • رنگ لباس سوژه و محیط تون های رنگ سبز بیشتر دارد یا آبی آن بیشتر است (داره تخصصی میشه نه؟!)
  • نمای بکگراند نهایی روشن است یا تیره؟

به تصویر زیر توجه کنید

در بکگراند آبی، حاشیه ابرها دارای تاریکی و روشنایی کمتری هست اما در بکگراند سبز حاشیه ی ابر دارای روشنایی بیشتری نسبت به ابر درون بکگراند آبی هست، همین اختلاف در نوع روشنایی لبه ها درون هر رنگ یکی از مهمترین عوامل انتخاب رنگ بکگراند برای پروژه ویدیویی و تولید جلوه های ویژه میباشد، که به آن خواهید رسید، در واقع ما در زمانهایی خاص از بکگراند سبز استفاده میکنیم و اینطور نیست که همیشه از سبز استفاده بشه، خیلی اوقات حتما باید از آبی استفاده بشه، پس استفاده از هر کدام مطلق یا همیشگی نیست.

در جلوه ویژه از پرده سبز استفاده کنیم یا پرده آبی؟

با پرسیدن این دو سوال، تعیین میشود که از پرده سبز (گرین اسکرین Green Screen) استفاده کنیم یا پرده آبی (بلو اسکرین Blue Screen)، متوجه نشدین!!! اشکال نداره، الان موضوع رو کامل براتون شرح میدم. اکثر مشکلات کار با پرده سبز و پرده آبی به زمان تدوین فیلم و قراردادن یک نما بجای اونها برمیگرده، فرض کنید از یک شخص فیلمبرداری کردین با پرده سبز مثلا، حالا لباس خود سوژه ای که ازش فیلمبرداری شده هم دارای زنگ سبز هست، موهای سوژه هم بلوند بوده، این یکی از سخت ترین قسمت های استفاده از پرده سبز هست، چون قراره در تصویری که خود سوژه هم دارای بخش های سبز زیادی هست، پرده سبز حذف کنید (واقعا وقت گیره)، پرده سبز را استفاده میکنند تا دست تدوینگر و تولید کننده ویدیو در پروژه بازتر باشه و براحتی بتونه با حذف پرده سبز هر صحنه ای را براحتی جایگزین کنه، اگر قرار باشه برای حذف یک پرده سبز ساده ساعت ها وقت بزاریم که کار خیلی شاقی نکردیم.

در این مرحله به دلیل وجود رنگ های سبز زیاد در خود سوژه، لباسها، موها، حذف پرده سبز به چالش کشیده شده و وای به زمانی که سوژه دارای حرکت های زیادی هم باشه، اصلا باید بی خیالش شد، احتمالا باز هم میپرسید چرا آخه ؟ اول اینکه وقتی در خود سوژه رنگ های سبز وجود داشته باشه، موقع حذف پرده سبز بخش های سوژه که رنگ سبز دارند نامرئی میشه یعنی رنگ خود را از دست میده، در این شرایط مجبور میشیم به سراغ نرم افزاری مثل افترافکت بریم و کل سوژه و حرکاتش رو با تکنیک ترک Track دنبال کنیم که کاری وقت گیر هست، این دو موضوع یعنی وجود رنگ سبز در خود سوژه و داشتن حرکات، در زمان تدوین و اجرای جلوه های ویژه سختی فراوانی رو برای شما بوجود میاره، به همین دلیل باید سعی بشه از رنگ بکگراند، در سوژه وجود نداشته باشه.

پرده سبز و پرده آبی استفاده میکنیم تا سوژه ها را راحت تر از بکگراند جدا کنیم و با صحنه های دیگر ترکیب کنیم

پرده سبز و پرده آبی موجب ترکیب ساده تر سوژه ها با صحنه های دیگر میشوند

در نرم افزارهای تدوین فیلم و جلوه های ویژه تنظیماتی وجود دارد که با انتخاب نوع رنگ

  • سایه ها
  • روشنایی در رنگ
  • لبه ها در رنگ

را کاملا میتوانیم کنترل کنیم، اما با تمام تنظیماتی که نرم افزار برای حذف پرده سبز به ما میدهد، باز هم به دلیل وجود شباهت در رنگ های سبز میان پرده و سوژه با مشکل حذف پرده و تفکیک آن روبرو خواهیم شد، ممکن است برخی بگویند نورپردازی خیلی خوب انجام میدهیم که تفکیک بهتر انجام شود، اما باید بدانید که حتی با نورپردازی خیلی خوب در پرده سبز، باز هم اگر همسان بودن رنگ ها در پرده سبز و سوژه وجود داشته باشد مشکلات بزرگ خود را خواهیم داشت چون نرم افزارها در بسیاری شرایط امکان جداسازی این شباهت در تون های رنگ را نخواهند داشت.

پرده سبز و پرده آبی موجب ترکیب ساده تر سوژه ها با صحنه های دیگر میشوند

چه زمانی از پرده آبی در جلوه های ویژه استفاده کنیم؟

پرده آبی مزیت خیلی بزرگی نسبت به پرده سبز دارد البته در شرایطی خاص. مثال بالا را بیاد بیاورید، شخصی با لباس دارای رنگ سبز، موهای بلوند، به دلیل داشتن تون های رنگ مشابه با پرده سبز، در زمان کار با نرم افزار تدوین فیلم و حذف آن، ما را خیلی به دردسر می انداخت، اما حال اگر بجای پرده سبز، از پرده آبی در بکگراند استفاده کنیم، دیگر خبری از همسان بودن تون های مشابه سبز وجود ندارد، چون بکگراند یا پرده آبی است، هیچ وجه اشتراکی با موی بلوند، لباس با تون سبز ندارد، براحتی، بکگراند آبی حذف میشود و دیگر نگران این نخواهیم شد که تارهای مو یا فلان جزئیات را باید بیشتر از دست بدهیم و این خبر خیلی خوبی است.

از طرف دیگر وقتی قرار است بکگراند غیرواقعی ما یعنی همان نمایی که وجود ندارد و میبایست بجای پرده قرار بگیرد، تاریک باشد، استفاده از رنگ آبی برای جلوه ویژه انتخابی بهتر است چون درخشندگی رنگها در آبی کمتر و در تاریکی بکگراند جدید خود کمتر تاثیر میگذارد.

 چه زمانی از پرده آبی در جلوه های ویژه استفاده کنیم؟

چرا رنگ های آبی و سبز برای جلوه های ویژه انتخاب شد، چرا قرمز یا... انتخاب نشد؟

چه سوال مهمی. به پوست خود نگاه کنید، سفید، صورتی، زرد، سرخ گونه، سبزه، در تمامی پوست هایی که رنگ آنها را گفتم رنگ قرمز که همان رنگ خون میباشد وجود دارد، درست است که رنگ پوست را مثلا سبزه میبینیم اما در واقعیت همین رنگ پوست دارای قرمزی های رنگ گوشت یا خون را در خود دارد. از آنجایی که در همه فیلمبرداری ها و نماهایی که سوژه در مقابل پرده جلوه های ویژه قرار میگیرد، رنگ قرمز، یا رنگ گوشت یا رنگ پوست دارند.

بکگراند را قرمز انتخاب کنند، با جداسازی صورت، گوش، دست، پا و کلا بدن با مشکلات بزرگی روبرو خواهیم شد. این فقط یک نکته بود که در ادامه با نکات دیگری نیز آشنا خواهید شد.

چه زمانی از پرده سبز در جلوه های ویژه استفاده کنیم؟

میرسیم به پرده سبز و دلایلی که موجب میشود از آن در تدوین فیلم و جلوه های ویژه استفاده کنیم.

در سالهای گذشته استفاده از رنگ آبی خیلی مرسوم بود، رفته رفته با بدست آوردن تجربیات، تیم های فیلمسازی به این نتیجه رسیدند که برای نداشتن مشکلاتی که در فیلمبرداری با پرده آبی دارند، میبایست یک رنگ جایگزین انتخاب شود، مگه مشکل پرده آبی چیه؟

همانطور که در بالاتر توضیح داده شد، رنگ آبی در شرایطی که قصد داریم در خارج از نور روز جلوه های ویژه تولید کنیم، یعنی مقداری تاریک، خیلی مناسب است البته وقتی هم که بکگراند جدید تون آبی داشته باشد هم مناسب است اما در سایر زمینه ها مشکلاتی را ایجاد مینماید، مثلا در بکگراند قرمز، روشن بدون آبی و ...، به همین دلیل رنگ سبز انتخاب شد.

رنگ پرده سبز از رنگ پوست انسان نسبت به رنگهای دیگر دورتر است و موجب میشود گزینه ی مناسبی برای انتخاب در جلوه های ویژه شود.

پرده رنگ سبز دارای لومیناسیتی خیلی بالاتری نسبت به پرده آبی و حتی سایر رنگ های دیگر بود، که همین موضوع موجب شد امروزه مصرف پرده سبز برای اهداف کامپوزیشن های نهایی که روشن هستند انتخاب شود.

چه زمانی از پرده سبز در جلوه های ویژه استفاده کنیم؟

بکگراند فلت (تخت) در پرده سبز و پرده آبی و کنترل روشنایی

یکی از دلایلی که پرده سبز را برای فیلمبرداری انتخاب میکنند، داشتن لومیناسیتی (روشنایی) بالاتر در رنگ سبز از هر رنگ دیگری است.

موقعی که دوربین پرده سبز را رکورد میکند، رنگ سبز، هم بسیار درخشانتر و هم خیلی تمیزتر ذخیره میشود، با این ویژگی در رنگ پرده سبز، امکان مجزا شدن سوژه از بکگراند با یک نورپردازی به خود پرده سبز خیلی راحت انجام میشود، اما رنگ آبی دارای روشنایی کمتری نسبت به پرده سبز است و از قدرت جداکنندگی سوژه در زمان تدوین میکاهد، به همین دلیل مجبور میشویم که در زمان فیلمبرداری از پرده آبی، نورپردازی خیلی بیشتری نسبت به نورپردازی در پرده سبز انجام دهیم تا ضعف لومیناسیتی را جبران و سوژه بهتر تفکیک جدا شود و در صحنه غیر واقعی خود قرار بگیرد.

بکگراند فلت (تخت) در پرده سبز و پرده آبی و کنترل روشنایی

به عکس بالا خوب نگاه کنید، ستون اول سمت چپ، دو عکس پایین که ابر دارند، به ابر با بکگراند رنگ سبز توجه کنید (شماره1)، حالا چشم خود را دو ستون سمت راست بیاورید، تا به ستون Green Channel برسید، میبینید که بکگراند سفید شده(شماره2)، سفید همان رنگ سبز است، حالا خوب به حاشیه ی ابر در همان بکگراند سفید بالای ابر را نگاه کنید، خیلی جزئی سایه یا پیکسل مشاهده میشود، حالا بیایید سطر آخر که بکگراند آبی است(شماره3) و ابر را درون خود دارد، حالا چشم خود را سه ستون سمت راست بیاورید، تا به ستون Blue Channel برسید(شماره4)، آخرین گزینه را نگاه کنید، ابر را میبینید با بکگراند سفید، حالا بالای ابر را نگاه کنید، مقداری تیرگی و پیکسل های زیاد خواهید دید، اگر همین عکس را با کانال سبز مقایسه کنید، خواهید دید که رنگ سبز، دارای روشنایی بیشتری است پس نسبت به آبی، تاریکی های کمتری را نشان میدهد، همین نکته بزرگترین دلیل انتخاب رنگ سبز بجای رنگ آبی را تعیین مینماید.

موها، بزرگترین مشکل در پرده سبز و پرده آبی

از مهمترین مشکلاتی که در زمان جدانمودن سوژه از بکگراند در پرده سبز و آبی وجود دارد، نواحی موها میباشد، موی سر، موی دست، این دو بخش اغلب کسانی که جلوه های ویژه کار میکنند را به چالش میکشاند، مخصصوصا زمانی که لومیناسیتی بکگراند کم باشد و همچنین اگر دارای نورپردازی ضعیفی باشیم، پس لومیناسیتی هر چه بیشتر باشد جدانمودن سوژه حتی با موهای افشان راحت تر و دقیقتر انجام خواهد شد.

بکگراند فلت (تخت)


چند کلید جلوه های ویژه

پرده سبز Green Screen

یک رنگ است که برای جدانمودن سوژه از بکگراند مورد استفاده قرار میگیرد، این رنگ باید سبز روشن و کاملا دور از رنگ پوست باشد تا در زمان جدانمودن سوژه کمترین مشکلات را در حین Keying داشته باشیم.

Chroma Key کروماکی

اگر در یک دست پرده سبز را قرار دهیم و در دست دیگر کروما کی Chroma Key هر دو تقریبا با هم برابر هستند، یعنی اصطلاح کروماکی تقریبا همان تکنیک پرده سبز است. در این تکنیک، با لایه های زیادی کار میشود، لایه ها با هم ترکیب ( کامپوزیشن) میشوند تا صحنه ی نهایی خلق شود. در کروماکی تنظیم رنگ حرفه ای لازم خواهید داشت، چون سوژه ی شما از یک محیط (استودیویی) به فضای کاملا متفاوتی منتقل میشود پس باید با هنر کالوریست، نور و رنگ و سایه ها و تمام وجود سوژه خود را با صحنه ی جدید هماهنگ کنید که کار هر کسی نیست مگر اینکه تخصصی آموزش دیده باشد.

Keying

یکی دیگر از مراحل کار با پرده سبز را کی اینگ میگوییم، در این مرحله که پس از فیلمبرداری انجام میشود، فایلها با پرده سبز را به نرم افزار تدوین فیلم وارد نموده و پرده سبز را کاملا حذف میکنیم تا هیچ اثری از آن باقی نماند مخصوصا حاشیه بدن و موهای سوژه. وقتی سبز کاملا حذف شد میتوانیم هر تصویری را جای آن قرار دهیم، چه تصویری؟ کاملا به پروژه شما بستگی دارد، فضایی شود، دریایی شود، آسمانی شود و... دقیقا هنرنمایی افرادی که در جلوه های ویژه مسلط هستند (تدوینگر است، در افترافکت مسلط است، یک کالوریست است) خود را نشان خواهد داد، چون این همه هزینه برای رکورد پرده سبز یک طرف، واقع گرایانه شدن یعنی واقعی شدن سوژه و بکگراند جدید با هم، در طرف دیگر است.

Spill پیل

نشت رنگ سبز است. وقتی نورپردازی به پرده سبز انجام میشود، به دلیل بازتاب این رنگ و نورهای تولید شده، حاشیه سوژه مثلا موها، دستها و همه ی حاشیه، انعکاس رنگ سبز را به خود جذب مینماید، همین مشکل، چالش بزرگی برای همه تدوینگران و بحث جلوه های ویژه است. مانی سافت با تدریس استاد محمد ملکی در پکیج های آموزشی خود تمام نکات را در خصوص آموزش داده است.

ویدیو نمونه ی پرده سبز اجرا شده توسط مانی سافت است

تیزر معرفی پکیج آموزش فاینال کات

21 دقیقه


طولانی نوشتیم اما احتمالا به خواندش می ارزد

میدانم که همه شما مشغله های کاری خود را دارید اما بالا برویم و پایین بیایم، با مطالعه نمودن مقاله های مانی سافت و تجربیات استاد محمد ملکی، همیشه نکاتی خاص را بدست خواهید آورد، این مقاله طولانی است چون قرار است شما را با 6 وضعیت در انجام جلوه های ویژه روبرو نمائیم :

1. چه جنسی از پرده سبز انتخاب کنم؟

جنس پارچه ای که انتخاب میکنید، هیچگونه انعکاسی نداشته باشد، یعنی وقتی به آن نور می تابد، بازتاب نداشته باشد. تا میتوانید رنگ پرده سبز شما روشن باشد، چون رنگ روشن در زمان جداسازی سوژه مناسب تر است، جنس پرده سبز را فوم انتخاب کنید، فوم به دلیل انعطافی که دارد شکسته نمیشود، وقتی با کفش روی آن برویم دیرتر خراب میشود، همچنین میتوانید از پارچه و فوم استفاده نکنید، دیوار و کف استودیو را رنگ کنید، رنگ سبز روشن، اینکه دقیقا چه تون رنگ سبز باشد از تصویر زیر کمک بگیرید. وزن جنس پرده سبز را سنگین انتخاب کنید تا اگر لازم شد شخص در پشت آن قرار بگیرد یا وزش باد وجود داشت با کمترین مقدار تحت تاثیر قرار نگیرد.

انتخاب خود پرده سبز بدون در نظر گرفتن رنگ آن، تابع شرایطی است، آیا فیلمبرداری شما همیشه در جای ثابت انجام میگردد؟ آیا نیازمند پرده سبز بزرگ هستید؟ آیا پرده سبز را باید جابجا کنید؟ آیا وقت کافی برای راه اندازی یک پرده سبز با ریل های سقفی را ندارید؟ آیا فضای خیلی بزرگی را برای پرده سبز و کروماکی باید آماده کنید؟ 

پاسخ این سوالات تعیین کننده ی جنس، نورپردازی و کیفیت پرده سبز شما خواهند بود.

نمونه رنگ مورد نظر

بهترین رنگ پرده سبز برای استودیو کروماکی

2. سوژه را از بکگراند دور کنید

فاصله سوژه را از پرده سبز حدود دو متر و بیشتر در نظر بگیرید تا هیچ سایه ای توسط سوژه ایجاد نشود چون سایه دار بودن سوژه در زمانی که سایه نمیخواهید یکی از مشکلات بزرگ شما خواهد بود. نکه ی جالب دیگر اینکه با اینکار مانع ایجاد انعکاس یا Spill در اطراف سوژه خواهید شد ( این کمک بزرگی بود).

3. با فرمت Raw رکورد کنید

درباره Raw بیشتر بدانید، تا میتوانید با فرمت Raw در دوربین رکورد کنید، تا میتوانید با بیت ریت بالا رکورد کنید، تفاوت زیادی میان جداسازی سوژه در پرده سبز میان ویدیو با بیت 8 و بیت 10 میباشد، هر چقدر بیت بیشتر داشته باشید کیفیت شما بی نظیرتر، مشکلات شما کمتر خواهد بود، این سعی را داشته باشید حتی اگر Raw نتوانستید رکورد کنید، میزان بیت را بالا ببرید، درباره بیت بیشتر یاد بگیرید.

4. نورپردازی را تفکیک کنید

نورپردازی به سوژه انجام دهید، نورپردازی جداگانه نیز به بکگراند سبز انجام دهید، مانی سافت در تولیدات آموزشی خود، از این تکنیک ها استفاده میکند و در پکیج آموزشی که برای رکورد ویدیوهای آموزشی تولید خواهد نمود همه چیز را از صفر خواهد گفت.

خیلی اوقات دیده ایم که افراد قصد دارند با دو عدد نور، بهترین نتیجه را بدست آورند اما این غیر ممکن است برای یک ویدیوی حرفه ای، شما باید به سوژه و بکگراند، جداگانه نورپردازی کنید تا انعکاس تفکیک شود و سایه ها کنترل گردند.

5. سرعت شاتر را افزایش دهید

تجربه مانی سافت بیانگر این موضوع است که هرچقدر سرعت شاتر دوربین در زمان فیلمبرداری بیشتر باشد، اطراف سوژه هایی که متحرک هستند کمتر بلور میشود، بلور کمتر یعنی جدانمودن سوژه خیلی عالی تر، پس در زمان فیلمبرداری سرعت شاتر را بیش از 100 قرار دهید و اگر نیازمند ایجاد بلور حرکت در اطراف سوژه بودید، در حین تدوین انجام بدین اما ویدیو خام را بدون موشن بلور رکورد کنید.

6. هنر تدوین را درست بیاموزید

هیچ چیز سخت نیست اگر درست یاد بگیریم و استاد خوبی داشته باشیم. اگر قرار باشد هر شخصی مستقیم به داوینچی، پریمیر، فاینال کات، افترافکت، برود و افکت Keying را اجرا و بهترین نتیجه را بگیرد که همه ی ویدیوها در سطح عالی میشد، اما همانطور که در تولیدات دیگران و حتی شرکتهایی که برای کشور خود فیلم می سازند، شاهد وضعیت بسیار بدی در اجرای کروماکی با پرده سبز هستیم، نرم افزار تدوین خود را انتخاب کنید، از آموزشهای قابل اعتماد استفاده کنید، شک نکنید به دیگران وابسته نخواهید بود و برای همیشه مستقل خواهید شد.

مقداری عمیقتر به پرده سبز نگاهی بیندازیم

تصویر بالا را بیاد می آورید، صحنه ای از فیلم سینمایی و بسیار جذاب ماتریکس است، یکی از فیلمهایی که خالق صحنه های بسیار زیبا بود. همانطور که میبینید، اطراف کاملا با رنگ سبز پوشانده شده است. حال به تصویر پایین توجه کنید.

خوب به عکس نگاه کنید، در این صحنه ی پرده سبز، از 100 عدد دوربین استفاده شد، یعنی هر دوربین یک عکس گرفت که در مجموع 100 عدد عکس گرفته شد و حاصل این 100 عکس و اجرای جلوه ویژه توسط افترافکت و سینما فوردی و هنرنمایی های دیگر، ویدیویی خلاقانه و شگفت انگیز شد که در پایین نمونه نهایی آنرا ببینید.

تاثیر پرده سبز بر ایجاد جلوه های ویژه

2 دقیقه


یک جمع بندی ساده

پرده سبز میتواند جزئیات بیشتری را به شما بدهد، به نورپردازی خیلی کمتری نسبت به پرده آبی نیاز دارد، پرده سبز برای زمانی که بکگراند نهایی شما روشن باشد خیلی مناسب تر است، مثلا آسمان بگذارید، دریا بگذارید، یعنی نور روز داشته باشد، در این شرایط اصلا نگرانی از جزئیات و لبه ها نخواهید داشت. وقتی که قرار است از بکگراندهای بدون نور روز یعنی عصر تا شب استفاده کنید، پای پرده آبی به میان می آید چون لبه های سوژه شما دارای مقداری جزئی آبی خواهد بود، این آبی که از بکگراند به سوژه منعکس شده، در تصحیح رنگ خیلی راحت تر با تاریکی هماهنگ شده و موفقیت شما را کامل خواهد نمود.

نکته ای که در فیلمبرداری با پرده آبی باید مد نظر بگیرید، این است که نورپردازی رنگ آبی خیلی بیشتر از پرده رنگ سبز است یعنی اگر به پرده سبز دو نور می تابانید، به پرده رنگ آبی باید 4 نور بتابانید چون درخشندگی یا لومینانس آن نسبت به سبز کمتر است.

راهنمای استفاده از پرده آبی و سبز برای جلوه های ویژه


در زمان مشاهده نتیجه کار پرده سبز، از خود بپرسید، آیا واقعی شده یا نه؟

موضوع این است که شما هم میتوانید با آموزشهای مانی سافت همانند تیم های حرفه ای هالیوودی و تیم های موفق، تدوین و جلوه های ویژه را انجام دهید، اما چه کسانی موفق میشوند؟ آیا همه ؟ پاسخ این سوال به عوامل زیادی بستگی دارد :

  1. چقدر پشت کار داشته اید
  2. خلاقیت شما چه میزان است
  3. نورپردازی پرده سبز چطور بوده
  4. جنس پرده سبز درست انتخاب شده
  5. با چه فرمت هایی رکورد انجام داده اید
  6. دوربین شما چه کیفیت و بیتی را ارائه داده
  7. در نرم افزار خود چقدر مسلط هستید
  8. آیا فنون هماهنگ سازی صحنه ها را خوب آموخته اید
  9. تمام دانسته های خود را به کار گرفته اید

 در زمان مشاهده نتیجه کار پرده سبز از خود بپرسید، آیا واقعی شده یا نه؟

 

با پاسخ گویی به سوالات بالا، حتما به نتیجه مطلوب خود خواهید رسید.

مانی سافت نیز در فکر تمام هنرجوها و علاقمندان فارسی زبان است و پله پله آنها را توسط تجربیات به تخصص خواهد رسانید.

از پکیج های آموزشی ما دیدن کنید.