پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

میخواهید جلوه ویژه بسازید؟ جهنمی است برای خود - راهنما ورود

اگر میخواهید وارد کار ساختن جلوه ویژه ویدیویی شوید ، میخواهیم پیش زمینه ای به شما دهیم تا برای ورود به این راه سخت و البته شیرین ، کمی آمادگی داشته باشید.

جلوه ویژه ویدیویی چیست.

کلمه ی جلوه ویژه یا Special Effects یا Visual Effects بیشتر در صنعت فیلمسازی و ساخت ویدیو کاربرد دارد.

جلوه ویژه میتواند خیلی تفاوت ایجاد کند و یا کاملا شبیه سازی عین واقعیت را انجام دهد. اگر اهل دیدن فیلمهای اکشن هالیوودی باشید انفجارها، سیلاب، زلزله، سونامی و خیلی از این اتفاقات با تکنیک های جلوه ویژه ساخته میشوند.

اشتباه نکنید.

هنر ساخت جلوه های دیداری میتواند یک شغل پردرآمد باشد اما برای خود جهنمی پر از مشکلات. فراز و نشیب های فراوان است. همین ابتدا به شما بگویم که اگر فکر میکنید دنیای یادگیری و ساخت جلوه دیداری و جلوه ویژه در فقط در نرم افزار افترافکت خلاصه میشود از این اشتباه خارج شوید. تا انتها با من باشید نکات فراوان و جالبی برای شما روشن شود آنگاه میتوانید بهتر تصمیم بگیرید که وارد شغل پردرآمد تولید جلوه ویژه و جلوه دیداری بشوید یا نه و اصلا اینکه واقعا جلوه های ویژه همان چیزی است که فکر مکنیم؟ خیلی پیچیده تر است.

شاید فقط برای ساختن جلوه ویژه
بدنیا آمده باشید.

وقتی که در این صفحه هستید یعنی سعی در یافتن شغلی دارید که شور و شوق خود را برای فیلم، فناوری، طراحی و هنر دیجیتال تعریف کند. شما فردی هستید که می داند برای کارهایی مانند امور مالی و داروسازی ساخته نشده است.

شما همچنین می دانید که هیچ وقت نمی خواهید لباس کار به تن کرده و در کارخانه مشغول شوید پس برای شروع به کمی کمک و همچنین راهنمایی نیاز دارید.

جلوه های دیداری چیست؟

ویژوال افکت (مخفف VFX) فرایندی است که با استفاده از آن تصاویر دیجیتالی را بر حسب نیاز دستکاری یا تقویت نموده تا هر چه بیشتر به فیلم های دنیای واقعی که با دوربین فیلمبرداری شده، نزدیک یا دقیقا همان شود. تا جایی که میشود با دوربین های واقعی تصاویر گرفته میشود، برخی صحنه ها با پرده سبز و پرخی با پرده آبی پوشش داده میشود و در نهایت توسط جلوه های دیداری با هم ادغام خواهند شد اما اینکه چرا جلوه های ویژه مورد استفاده قرار میگیرند به این دلیل که ضبط نمودن خیلی از صحنه ها بسیار خطرناک، دارای هزینه های بالا، گاها غیر عملی، نیازمند تنظیم و برنامه ریزی فراوان هستند، پس علم تدوین و تولید ویدیو به این سمت میرود که بسیاری صحنه ها حتی در محیط های کوچک رکورد میشوند مانند سوله های بزرگ و در نهایت با جلوه ویژه دیداری ادغام خواهند شد.

اما اینکه چرا بجای واژه جلوه ویژه از جلوه های دیداری استفاده میکنیم چون این جلوه ها دیدنی هستند و معنای اصلی Visual Effect جلوه های دیداری است اگر میخواهید بگویید جلوه های ویژه باید عبارت Special Effect را استفاده کنید.

جلوه های ویژوال فقط به فیلم های بزرگ محدود نمی شوند بلکه معمولاً در تبلیغات تلویزیونی، سریال های پخش شده، معماری، تبلیغات و موارد دیگر مشاهده می شوند.

یکی از قوی ترین اجرای جلوه های دیداری و همچنین جلوه های ویژه در فیلم اونجرز Avengers انجام شده، با مشاهده دو تا سه مرتبه ویدیو زیر، متوجه خواهید شد که بسیاری از صحنه های این فیلم اصلا وجود خارجی ندارند یعنی واقعی نیستند و کاملا شبیه سازی شده اند یعنی با تکنیک های دیجیتالی عین واقعی طراحی شده اند و بیننده محو تماشای این صحنه ها شده و نتواند جلوه ویژه درست شده را از واقعیت جدا کند.

از خود بپرسید که چرا می خواهید
وارد جهنم ساخت جلوه های
ویژه Special Effects شوید.

شاید به این دلیل که شغلی است ترکیب کامل از داستان پردازی، فناوری برتر و خلاقیت. همچنین می تواند به این دلیل باشد که شما عاشق فیلم ها هستید و می خواهید به مجموعه ای بپردازید که توسط ستاره های فیلم احاطه شده است(فیلمهای سینمایی مانند اونجرز و ...). شاید دنبال راهی هستید که به شما امکان دهد در جهان سفر کنید (با طراحی لوکیشن و نماهایی که در ذهن دارید)، شاید به این دلیل باشد که شما عاشق ترسیم و ساخت وسایل با دستان خود و رایانه هستید. دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید جلوه ویژه کار کنید. هر دلیلی که داشته باشد بدانید اگر وارد این راه شوید زمان زیادی را باید صرف یاد گرفتن، تمرین و آپدیت علم خود کنید.

بدانید تنها بودن (یک نفر) در این زمینه میتواند عامل شکست شما باشد چون جلوه های دیداری یا Visual Effect VFX در کنار اینکه خیلی پردرآمد است اما کار یک نفر نیست و باید تیمی کار کنید چون خلاقیت لازم دارد، همفکری میخواهد، وقت فراوان برای فکر نمودن و ایده پردازی نیاز دارد، به تمام تیم های فیلمسازی نگاه کنید مانند مارول، نت فلیکس، اینها دارای تیم های بزرگ و متشکل از نفرات فراوانی هستند که چند تن از آنها فقط وظیفه ی اجرای ایده های جلوه ویژه تیم را برعهده دارد، نورپرداز، تصویربردار، صدابردار، عوامل، تجهیزات، اما اصلا نترسید چون موفقیت راهی است که خیلی ها آنرا قبل از شما طی نموده اند. با چشم بسته وارد راهی شدن، اشتباه بزرگی است مخصوصا با صحبت افرادی که قصد دارند به نام جلوه ویژه به شما افکت یا نرم افزار بفروشند. ممکن است در زمانی با افترافکت و المنت تری دی و سینما فوردی کارهای اولیه ای مانند وارد نمودن آبجکت مانند تانک یا هواپیما کنید، گرما تولید کنید، از یوتیوب تقلید نموده و تکنیک هایی پیاده نمایید، البته که به همین کارهای کوچک نیز میتوان جلوه ویژه گفت ولی اصل جلوه ویژه خیلی بزرگتر و جذابتر و البته سخت تر است.

نقش ها و بخش های
کلیدی
VFX.

روند ایجاد جلوه های دیداری Visual Effects، طولانی، چالش برانگیز و بسیار فنی است. تیم های بزرگ و بسیار متنوعی وجود دارد که در زمینه خلق جلوه ویژه فعالیت دارند و این بدان معنی است که در هر تیم افراد مختلف و بخش های متعددی در تولید جلوه های تصویری نقش اساسی دارند. تعدادی از رایج ترین نقش های خلاق و بخش های فنی را در زیر لیست شده اند:

  • دپارتمان هنر Art Department
  • پیش از ایجاد جلوه  Pre-Viz
  • دپارتمان ابزارها و دارایی ها Asset Department
  • تحقیق و توسعه Research and Development
  • هماهنگ سازی حرکات
  • شبیه سازی FX
  • روشنایی Lighting
  • رنگ مات Matte Paint
  • روتوسکوپی Rotoscoping
  • ترکیب Compositing

دپارتمان هنر
Art Department.

این دپارتمان وظیفه ترجمه چشم انداز کارگردانان و فیلمنامه را به صورت تصویری برعهده دارد که می تواند با کل تیم به اشتراک گذاشته شود تا چالش های خلاقانه و فنی پیش رو قابل درک شوند. این افراد تمام نکات مفهومی و تصویر و همه چیز را از صفحه داستانی گرفته تا آثار هنری فوتورئالیستی (واقع گرایی عکس وار) را ایجاد می کنند. به عکس پایین توجه کنید، قبل شروع به طراحی نمای دیجیتالی یا انیمیشن ابتدا با ترکیب عکسهای چندگانه که بسیار واقعی هستند سعی در نمایش نمای نزدیک به واقعیت و آنچه که در ذهن دارد خواهند نمود در واقع آنقدر این تغییرات را با کنار هم گذاشتن عکسها ادامه میدهند تا به بهترین نتیجه از هر لحاظ رنگ، نور، سایه، زاویه، داستان و ... برسند. اشتباه نکنید این سناریو (داستان نویسی نیست) فقط برای جلوگیری از خطاهای تولید انیمیشن و فیلمبرداری و ایجاد هزینه های فراوان، ابتدا با عکس چیدمان صحنه ها انجام میشود.

شروع یادگیری جلوه ویژه و تبدیل شدن به آرتیست Visual Effect VFX

پیش از ایجاد
جلوه  Pre-Viz.

وظیفه ایجاد اولین نمایش سه بعدی از جلوه های دیداری نهایی را این بخش یعنی Pre-Viz بعهده دارد. آنها از آثار هنری و مدلهای اصلی 3D برای ایجاد نسخه های معمولی با کیفیت پایین از سکانس های اکشن استفاده می کنند تا مدیر بتواند برنامه ریزی برای قرار دادن دوربین و نیازهای خلاقانه / فنی را آغاز کند. وقتی که با نرم افزارهای جلوه ویژه صحنه هایی را خلق میکنیم، این صحنه ها میتوانند بسیار با کیفیت باشند یعنی با رزولوشن بالا، اما تهیه خروجی بسیار با کیفیت زمانی را از بین خواهد برد، پس بجای اینکه نمونه های خیلی با کیفیت را تهیه کنند، همان نمونه ها را با رزولوشن پایینتر خروجی میگیرند، چون در این مرحله از ساخت جلوه های ویژه هدف این است یک پیش نمایش سه بعدی برای آشنایی و بررسی های اولیه در دست باشد نه نسخه نهایی کار. فرض کنید یک پروژه تیزرتبلیغاتی را انجام داده اید و مشتری قصد مشاهده اصطاحات پیش نمایش آنرا دارد، رندر بسیار با کیفیت آنهم پس از اعمال ویرایش های متعدد بسیار زمانبر است، پس بیت ریت و اندازه را پایین آورده و خروجی های سریعتر و کیفیت پایینتر میگیرید، همان وظیفه ی بخش Pre-Viz است.

دپارتمان ابزارها و
دارایی ها Asset Department.

در یک پروژه ویدیویی مانند تیزرتبلیغاتی، فیلم سینمایی یا هر تولید دیگر که نیازمند ساخت جلوه دیداری و جلوه ویژه باشد تمام سعی میشود که جلوه دقیقا مانند واقعیت باشد. این جلوه ها بیشتر توسط هنرمندان مدل سازی، نقاشان بافت، توسعه دهندگان و در نهایت افرادی که در دنیای مجازی میتوانند گزینه هایی را خلق کنند طراحی و تولید میشوند. قبل از شروع پروژه ساخت جلوه ابتدا دارایی ها بررسی میشود، دو تصویر پایین را مشاهده کنید، ابتدا بررسی میشود که برای داشتن چنین صحنه ای میتوان فیملبرداری انجام داد؟ اگر بله که برنامه ریزی انجام میشود، هزینه ها بررسی خواهد شد حال تمام هزینه و زمان ساخت صحنه واقعی با دوربین را در یک طرف و هزینه های ساخت مدل سه بعدی به همراه جلوه ویژه را از طرف دیگر با هم مقایسه مینمایند، گزینه ی به صرفه تر معمولا مدل سه بعدی است که انتخاب میشود، ممکن است پرسیده شود که همیشه نسخه سه بعدی ممکن است ارزانتر شود پس چرا کلی بررسی و اتلاف وقت برای بررسی دارای ها جهت فیلمبرداری واقعی انجام دهیم؟ بدانید که صحنه های نمای نزدیک اغلب نیازمند داشتن جزئیاتی از دنیای واقعی هستند مثلا وجود پل در تصویر به مدل های سه بعدی خیلی کمک خواهد نمود تا نتیجه واقعی تر شود، همانطور که در پیش نمایش فیلم اونجرز مشاهده نمودید تصاویر در دنیای واقعی گرفته شده بودند اما بخشی از قسمت ها با پرده آبی پوشانده گشته تا در زمان جلوه ویژه همانند سازی اجرا شود. صحنه ها را میتوان کاملا از ابتدا به صورت انیمیشن طراحی نمود و هیچ ادغامی با دنیای واقعی نداشته باشند اما گاها ممکن است احساس غیرطبیعی بودن بوجود آید، برای همین مورد تولیدکنندگان نرم افزارهای جلوه ویژه دائما مشغول آپدیت و افزودن توانایی و قابلیت هستند مخصوصا در بخش بافت یا جزئیات تصویر.

vfx model 01

vfx model 02

عکس سمت راست نسخه وایرفریم و طراحی چهارچوب فریم است و عکس چپ نتیجه ی رندر شده، تنظیم سایه، نورپردازی و ایجاد جلوه نهایی است. میبینید چقدر طبیعیه؟

تحقیق و توسعه
Research and Development.

که یک بخش بسیار فنی از تیم تولید جلوه ویژه در نظر گرفته می شود، هنرمندان R&D مسئول ساختن نرم افزارها و ابزارهای جدیدی برای انجام کارهایی هستند که نمی توانند انجام دهند، یا صرفاً خیلی وقت گیر هستند تا هنرمندان بارها و بارها به صورت دستی با ابزارهای قبلی و پرتکرار انجام دهند. این نقش نیاز به پیش زمینه بسیار قوی در علم کامپیوتر و اشتیاق به حل مسئله دارد.

یعنی این تیم با توجه به دانش برنامه نویسی و شناخت کامل جلوه ها و ابزارها اگر افکتی وجود نداشته باشد آنرا خواهند ساخت، اگر تیم توانایی ساخت نداشته باشد با شرکتی مانند ردجاینت صحبت میکنند و درخواست ساخت یک افکت خواص را میدهند چه جالب اما خیلی سخت و نیازمند تخصص. بطور مثال در فیلم سینمایی دکتراسترج تکنیک باز شدن دایره ی نورانی وجود نداشت، پس این تیم دست به کار شده امکان اجرای افکت جابجایی در زمان را بوجود آورده و استفاده نمودند، حال تصور کنید که این افکت وجود نداشت، بی خیال شدن کلا در ذهن این تیم وجود ندارد، پس تکنیک و جلوه باید ساخته شود، سعی میکنند با افکت های موجود و ترکیب با تصویربرداری و ایجاد آتش با سیم و ... این تکنیک را خلق کنند اما دست به کار شده و این تکنیک را با شرکت معروف ردجاینت، غول ساخت ویدیوافکت و جلوه تولید نمودند که امروز شاهد توانایی های آن در افترافکت و سایر برنامه ها هستیم.

هماهنگ سازی حرکات.

این امر به عنوان ردیابی یا Track حرکت گفته می شود و بدون آن راهی وجود ندارد که بتواند داده های سه بعدی را در فیلم های اکشن زنده وارد کند. برای اینکه دارایی های دیجیتالی (همان تصاویری که توسط سیستم طراحی شده اند) کاملاً واقعی به نظر برسند، به یک دوربین مجازی احتیاج دارید که دقیقاً مانند دوربین در فیلم اکشن زنده حرکت کند. اینجاست که هنرمندان (کسانی که در ساخت جلوه ویژه مسلط هستند) به نجات پروژه می آیند. این وظیفه آنهاست که از فیلم های ویدئویی اکشن زنده و ایجاد یک دوربین مجازی برای همه بخش ها استفاده کنند. کاری که مانی سافت در پکیچ آموزش تولید لوگوهای سینمایی انجام میدهد و روی یک لوگو آنچنان با دوربین حرکت میکند که انگار در یک وسعت بزرگ لوگو به صورت واقعی روی زمین درست شده و با دوربین واقعی روی آن حرکت میکنید. یک مثال ساده، فرض کنید از یک دیوار فیلم با حرکت پن یا چپ به راست سینمایی حرکت دارید، حال باید روی این دیوار یک عکس یا نوشته قرار دهید، اگر به صورت معمول عکس را وارد تصویر کنیم که خیلی ساده و تخت روی تصویر مانند یک تکه اضافه قرار میگیرد اما وقتی با دوربین مجازی کاملا منطبق با دوربین واقعی رکورد کننده هماهنگ شود، هم دیوار و هم تصویر خیلی عالی با هم حرکت خواهند داشت، در پکیج های آموزش افترافکت آموزش کاملا داده شده است.

شبیه سازی FX.

به کسی که طراحی و ایجاد انیمیشن FX، شبیه سازی رویه ای، شبیه سازی پویا و سیستم های ذرات و سیال را ایجاد می کند FX Artist می گوییم. این افراد مسئول بازآفرینی رفتار عناصر دنیای واقعی مانند آتش، آب، انفجار، پارچه، مو و مواردی دیگر هستند. نقشی کاملاً فنی و در عین حال خلاق. تولید ریزش آب، حرکت روی دریای طوفانی، آتش هایی که وجود ندارند اما در تصویر میبینیم، انفجارهایی که اگر واقعی باشند خرابی های بزرگ بوجود خواهند آورد در تخصص آرتیست FX Artist هستند. تبدیل شدن به یک آرتیست جلوه ویژه نیازمند یادگیری تخصصی هنر و علوم است و از طرفی خلاقیت شما متمایزکننده خواهد شد، امروزه در اینترنت سایتهایی پر شده از ویدیوهای آماده آتش، انفجار و ... که با ترکیب هوشمندانه درون ویدیو میتوان تصاویر واقعی را ایجاد نمود اما یک آرتیست چنین صحنه هایی را بیشتر خلق میکند تا اینکه از ویدیو آماده استفاده کند.

نورپردازی.

این هنرمند وظیفه اعمال تمام جلوه های روشنایی در صحنه دیجیتال را دارد. منابع نور صحنه واقعی را مورد توجه قرار داده و از نورپردازی مجازی برای تقلید از روشنایی موجود در محیط استفاده می کند. هدف این است که اطمینان حاصل شود که VFX به عناصر واقعی زندگی یکپارچه می آمیزد گویی هر دو در یک محیط یکسان هستند. به تعریف دیگر با هنر نورپردازی و استفاده از نرم افزارهای نورپردازی سه بعدی و جلوه ویژه به زاویه ها و بخش مختلف تصویر نور میتاباند و آنقدر باید دقت کند که نورها مانند صحنه های واقعی نمایش داده شوند، این نورپردازی در جلوه ویژه اگر درست انجام نشود لایه هایی که یک صحنه را بعنوان ترکیب یا کامپوزیشن بوجود می آورند واقعی و مصنوعی خواهند شد.

بیشترین مشکلاتی که تدوینگران، آرتیست جلوه ویژه و عکسها را به چالش میکشاند همین روشنایی و نورپردازی است، کسی که دانش کافی نداشته باشد به این موضوع اهمیت نمیدهد و تصویر میکند در زمان تدوین یا ایجاد جلوه همه چیز را میتواند واقعی کند اما پس از پایان کار متوجه تفاوت با دنیای واقعی خواهد شد، تازه به این حرف ما خواهد رسید که نور یکی از مهمترین عوامل است.

ترکیب صحنه ها
Matte Painting.

قبل از مطالعه این بخش به سه تصویر زیر توجه کنید، تصویر دارای پرده سبز در استودیو رکورد شده است، تصویر نمای شهر میتواند یک عکس باشد یا توسط نرم افزارهای سه بعدی کاملا طراحی شده باشد، تصویر آخر حاصل انجام تکنیک matte Painting در افترافکت است، به یاد داشته باشید کسی که ترکیب تصاویر و نقاشی مات را انجام میدهد درک عمیقی در هنر رنگ در فیلم را باید داشته باشد که در پکیج کالوریست مانی سافت آموزش داده شده است.

در پکیج های آموزش افترافکت مانی سافت در خصوص مت پینتینگ واقعیت هایی گفته شد که با دیدنش دریچه ای از توانایی و خلاقیت جهت رسیدن به پاسخ بسیاری سوالات باز میگردد. نقاشی مات تصویری است که با استفاده از تکنیک های دیجیتالی ایجاد شده تا تصویری از صحنه ای را ایجاد کند که فیلمسازان در زندگی واقعی نمیتوانند آنرا رکورد کنند، ممکن است به این دلیل باشد که این منظره در دنیای واقعی وجود ندارد، سفر به یک مکان یا گسترش پارامترهای فیلمبرداری از نظر مالی عملی نیست. تولید صحنه ها ممکن است خیلی زمانبر و هزینه ی زیادی بخواهد و یا ممکن است خیلی رویایی و دست نیافتنی باشد پس رنگ مات یا مت پینتینگ Matte Painting به کمک ما خواهد آمد اما نه به همین سادگی، کسانی در این زمینه موفق هستند که با نرم افزارهای مختلفی طی سالها ابتدا آموزش تجاری به سبک مانی سافت دیده اند و پس از آن تولیدات کوچک و بزرگی را انجام داده باشند و باز هم خلاقیت را در لیست توانایی های خود داشته باشند.

کسانی که فیلم های سینمایی مخصوصا اکشن و هیجانی نگاه میکنند میتوانند نمونه های فراوان استفاده از نقاشی مات را ببینند در واقع نقاشی مات یک ترجمه از دو کلمه ی Matte paint است اما در واقع خبری از نقاشی در کار نیست، خلاقیتی دیدنی است که حاصل آن خلق صحنه هایی اعجاب انگیز و جذاب میباشد، ترسناک یا رمانتیک، خلق چنین صحنه هایی در جلوه ویژه توسط نرم افزارهای مختلفی انجام میشود که ساده ترین آنها فتوشاپ و افترافکت است، توجه کردین، گفتم ساده ترین آنها، یعنی خیلی حرفه ای تر هم وجود دارد.

عملیات ترکیب صحنه با نرم افزارهای متعددی، در عکس با فتوشاپ و در فیلم با افترافکت و سایر برنامه ها انجام میشود، در اجرای ترکیب تصاویر همیشه سروکار با ما چند عکس یا چیز ویدیو نیست و پای گزینه های سه بعدی نیز به میان خواهد آمد، مثلا پرواز اشیا. حال نظر شما را جلب میکنم به یکی از صحنه های فیلم سینمایی وولورین X-Men که فقط برای یک صحنه که پرواز هلی کوپتر و ورود به دهانه میباشد که چه کارهای جالی انجام داده اند. تیم raynault

028 rt 001 MP plate

028 rt 001 MP wide v07

028 rt 001 MP precomp

روتوسکوپی Rotoscoping.

از Rotoscoping برای ایجاد یک ماسک برای یک عنصر استفاده می شود، می توان یک سوژه را که ثابت باشد یا متحرک از یک زمینه استخراج و در زمینه یا محیط دیگری قرار داد. هنرمند روتوسکوپی به طور معمول با استفاده از مجموعه ای از ابزارها، یک کانال آلفا جدید را برای یک قسمت خاص از فیلم ایجاد می کند. نرم افزارهای متعددی عملیات روتوسکوپی را انجام میدهد به این صورت که اطراف سوژه یا محدوده را انتخاب نموده و تمام فریم ها را آنالیز و حرکت را دنبال نموده تا ما بتوانیم محدوده های انتخاب نشده و غیرمهم را با تصویر جدید جایگزین کنیم. عملیات روتوسکوپی Rotoscoping یکی از بخش های مهم جلوه ویژه است که گاها در زمانی استفاده میشود که بخش مورد نظر پرده سبز یا آبی ندارد، بسیاری از هنرجوهای پکیج آموزش افترافکت با این گزینه به خوبی آشنا هستند و میدانند که چه راحت میتوان کارهای جالی انجام داد.

ترکیب Compositing.

عمل لایه بندی تمام عناصر مختلف در یک تصویر است. اکشن زنده، مات، چند مرحله از گرافیک CG (Computer Graphic)، نورپردازی سه بعدی، انیمیشن، جلوه های ذرات و ترکیب همه آنها به صورت یکپارچه برای ایجاد ویدیو نهایی واقع بینانه. بله همه چیز آنقدر پیچیده میشود، جهنم تولید جلوه ویژه آنقدر داغ میشود تا نتیجه ی کار کاملا واقعی به نظر برسد با اینکه واقعی نبوده. برای کار در طی مراحل تولید، شما باید با سایر بخش های VFX همکاری کنید تا مشکلات خلاقانه و تکنیکی حل شود. این ترکیب تصاویر مختلف که میتوانند تصاویر فیلمبرداری شده، تولید شده با نرم افزار انیمیمشن، عکس گرفته شده باید آنقدر دقیق با هم تنظیم و هماهنگ شوند که مخاطب احساس واقعی بودن آن را داشته باشد تا معنای جلوه ویژه رنگ واقعی خود را بدست آورده و احساسی که قرار است را منتقل کند.

شروع یادگیری جلوه ویژه و تبدیل شدن به آرتیست Visual Effect VFX

سایر نقش های تولید
جلوه ویژه یا جلوه دیداری.

برای افرادی که مدیریت تیم ها، بودجه ها و برنامه ها را ترجیح می دهند، تعدادی نقش نیز وجود دارد. بالاترین نقش تولیدی در استودیو ، تولید کننده VFX است که با سرپرست VFX همکاری می کند تا پروژه را برای مدیریت کل فرآیند، تعریف منابع مورد نیاز، استخدام هنرمندان و خدمه، مدیریت بودجه در برنامه انجام دهد. سایر نقش های متداول عبارتند از: مدیر تولید و هماهنگ کننده تولید که ایجاد ارتباط با هنرمندان، مشخص نمودن موضوعات و به طور کلی پیگیری پیشرفت و اطمینان از همه چیز از منظر برنامه ریزی را برای تولیدکننده مدیریت می کند.

تنهایی موفق نخواهید شد.

باید متوجه شده باشید وقتی اسم جلوه های ویژه Special Effect به میان می آید فقط نصب افترافکت و چند تکنیک تکه تکه یادگرفته شده نمیتواند شما و پروژه را به موفقیت و کسب درآمد برساند. تولید جلوه ویژه نمیتواند یک نفره باشد و اگر باشد با سختی هایی که در راهش وجود دارد به درآمد بالایی که مدنظر دارد نخواهد رسید چون :

  • وقت خیلی زیادی را برای انجام باید به تنهایی بگذارد که با وجود مشکلات متعدد مانند زندگی شخصی، درآمدی کار را خیلی سخت خواهد نمود.
  • شاید تصور کنید که من از هر جایی نکاتی یاد بگیرم بعد چند تا تکنیک اجرا کنم این موضوع تا جایی لذت بخش است که برای دل خود کار میکنید اما وقتی پای مشتری و سخت گیری ها و هدف پروژه در میان باشد پروژه ها گاها آنقدر وقت گیر و سخت هستند که نمی ارزد و پشیمان میشود از اینکه کار برای مشتری انجام داده اید.
  • اگر وقت کافی برای ایده پردازی و بررسی بسیاری جزئیات نداشته باشید موفق نخواهید شد.
  • خلاق باشید، افراد خلاق کسانی هستند که از لحاظ فکری آزاد هستند و رویاپردازی و خیال پردازی خوبی داشته باشند.

مهارتهای مهم لازم برای
تبدیل شدن به یک
هنرمند VFX.

در صنعت جلوه های دیداری مشاغل زیادی وجود دارد. برای کسانی که علاقه مند به نقش های خلاقانه و فنی تر هستند، قطعاً مهارت های مهمی وجود دارد که باید در اوایل آموزش خود روی آنها تمرکز کنند.

مهارت هایی که به آنها اشاره می کنم مربوط به نرم افزار و فناوری نیست بلکه پایه و اساس محکم بوده و به شما کمک خواهد کرد تا برای سالهای بعد به موفقیت بالایی برسید امیدوارم در سالهای آینده با سبک آموزشهای مانی سافت شاهد تغییرات و خلق جلوه های ویژه بزرگ در ویدیوکلیپ و فیلم های سینمایی باشیم. در ایران نشد خارج از ایران و به دست هنرجوهای مانی سافت.

  • ترکیب و نور
  • زیبایی شناسی بصری
  • رسم
  • مجسمه سازی و آناتومی
  • مکانیک و حرکت
  • مشاهده جهان واقعی
  • مهارت های ارتباطی
  • عکاسی

چقدر می توان در جلوه های
ویژوال پول درآورد.

با توجه به شرایط محل کار، کشور، اقتصاد همیشه استثناء در قانون درآمد وجود دارد، با این حال موارد زیر باید ایده خوبی از میانگین حقوق درگیر در مراحل مختلف شغلی شما باشد. این اطلاعات از چندین بانک اطلاعاتی دولتی و تحقیقات مختلف طی سال 2019 در کشور آمریکا گرفته شده است که جمع بندی ما میباشد و میتواند براساس توانایی شما و نوع پروژه متفاوت باشد و البته اینکه در ایران هنوز رویاپردازی سینمایی آنقدر رواج نیافته تا فیلمهای بزرگ دیجیتالی تولید شود، امیدوار باشیم در آینده این اتفاق رخ دهد.

شروع یادگیری جلوه ویژه و تبدیل شدن به آرتیست Visual Effect VFX

  • تولیدکننده متوسط : 22،000 دلار - 52،000 دلار | GBP: 17،000 پوند - 40،000 پوند | 31000 دلار AUD - 74،000 دلار
  • آرتیست : 67،000 دلار - 100،000 دلار | GBP: 52،000 پوند - 78،000 پوند | AUD 95،000 دلار - 143،000 دلار
  • سرپرست و مدیریت : 100،000 دلار - 136،000 دلار | GBP: 78،000 - - 104،000 پوند | 143،000 دلار AUD - 190،000 دلار

چگونه جلوه های تصویری (VFX)
را یاد بگیریم از کجا شروع کنیم.

دو روش اصلی برای شروع یادگیری جلوه های دیداری وجود دارد. به مدرسه یا کلاس آموزشی بروید، یا خود را در خانه آموزش دهید. یافتن مطالعات برای هر دو مسیر یادگیری بسیار آسان است بنابراین باید کدام یک را انتخاب کنید؟

به نظر من این کاملاً به شما بستگی دارد. برخی از افراد در یادگیری مهارت های خود بسیار عالی هستند و برای بلند کردن سنگینی نیازی به کمک ندارند. از طرف دیگر، افرادی هستند که باید حضوری آموزش ببینند و به برنامه ها و کارهایی دقیق نیاز دارند. این واقعا به شما بستگی دارد ، و اینکه دوست دارید چطور کار کنید.

صرف نظر از این که چه روشی را برای یادگیری جلوه های ویژه انتخاب میکنید، مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که شروع کنید. به همین سادگی، فقط شروع کنید.

  • انتخاب یک کتاب.
  • شروع به طراحی.
  • تماشا و تجزیه و تحلیل یک فیلم.
  • تماشای مستندات درباره جلوه های بصری.
  • شرکت در رویدادهای محلی.

مهم نیست که چه میزان تحصیلات دارید، رشته تحصیلی قبلی با این انتخاب شما همخوانی دارد یا خیر، بدون شک اگر درست آموزش ببینید و البته عاشق تولید جلوه دیداری باشید، میتوانید در گذشت زمان به موفقیت برسید، زمانی کار سخت خواهد شد که نخواهید درست آموزش ببینید و خود را در دریای آموزشهای تکه تکه و پراکنده غرق کنید، علوم تدوین و جلوه های بصری و حتی گرافیک و طراحی، کاملا بهم وابسته هستند روشی را شروع نکنید که اشتباه باشد پس از مدتی یا آنرا کنار بگذارید یا از اول بخواهید آغاز کنید، مشکلی که هم اکنون در ایران و کشور ما وجود دارد یک تکه از هر کجا هیچوقت به موفقیت نخواهد رسید.

چگونه جلوه های تصویری (VFX) را یاد بگیریم

مزایای خودآموز:

  • توانایی تنظیم سرعت خود را دارید
  • یک گزینه ارزان تر است
  • هیچ اتلاف وقتی برای یادگیری نکات غیر ضروری رخ نمیدهد
  • در هر زمان و مکان میتوانید ادامه دهید
  • با استاد در ارتباط باشید
  • پکیج های ممتد را پشت سر هم ادامه خواهید داد

مزایای دانشگاه در خارج کشور:

  • اگر خارج کشور آموزش ببینید به اعتباربخشی برنامه های ویزا کمک می کند
  • دسترسی به امکانات و نرم افزارهای برتر
  • دسترسی مستقیم به کارشناسان صنعت
  • افزایش فرصت های شبکه و تیمی
  • ایجاد انگیزه در محاصره همسالان و استادان

نرم افزارهای رایگان مورد
استفاده در تولید
جلوه ویژه دیداری.

Blender - Fusion - Houdini Apprentice - Foundry Nuke - Sculptris

نرم افزارهای حرفه ای
برای تولید جلوه های
ویژه.

Autodesk Maya - Foundry Modo - Allegorithmic Substance Designer - Foundry Nuke - Houdini - Pixologic Zbrush - 3D Equilizer - Adobe Photoshop - Adobe After Effects

منابع کمکی.

برخی نکات مهم برای شما و اطرافیان.

اگر این مطلب را تا این مرحله خوانده اید، پس روشن است که به این راه اهمیت می دهید، اما احتمالاً هنوز هم با این همه مطالعه سردرگم هستید و فقط می خواهید مطمئن شوید که تصمیمات درستی گرفته شده است. صنعت ویژوال افکت نسبتاً جدید است و راه های بسیاری برای عبور از مهارت های خلاقانه و فنی در این صنعت وجود دارد، در اینجا نکات کلیدی وجود دارد که باید به یاد داشته باشید:

  • صنعت جلوه های بصری درهای زیادی را برای سفر به سراسر جهان باز می کند.
  • فرصت های زیادی در آن وجود دارد و با سرعت رو به جلو حرکت میکند.
  • مهارتهای آموخته شده ویژوال افکت فقط برای فیلم ها نیست. تلویزیون، تبلیغات، معماری، صنعت خودرو، پزشکی، بازی، از VFX استفاده های زیادی می کنند.
  • شما بعنوان یک آرتیست جلوه ویژه و جلوه دیداری می توانید برنده اسکار شوند، به حل مشکلات پزشکی، تجسم شهرها و حتی فضا کمک کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که اگر فرزندان و اطرافیان خود را در این راه قرار میدهید از آنها در پروژه های خلاقانه خود حمایت کنید، خواه فیلم، نقاشی، موسیقی، نوشتن، فناوری یا بازی باشد.
موضوعات

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
Mohi آغاز کننده
واقعا عالی و کامل بود توضیحاتتون خیلی ممنونم از تیم مانی سافت
avatar
1401-03-12 13:35
خواهش میکنم Mohi.
avatar
Zana آغاز کننده
سلام
ببخشید من میخوام قسمتهایی از موزیک ویدیو رو با پرده سبز تصویر برداری کنم لطفا یه برنامه واقع گرایانه برای طراحی پس زمینه و صحنه بهم معرفی کنید ممنون
در ضمن تصویر حرکتی دارم میخوام طراحی صحنه سه بعدی داشته باشم
پیشنهاد دوستان fuision است اما به راهنمایی بیشتر نیازمندم
سپاس از گروه مانی سافت
avatar
1400-10-19 11:36
درود بر شما. مهمترین گزینه در تولید صحنه های واقعی خود شما هستید. ترکیب صحنه ها نیازمند دانش های کافی که در زیر مینویسم هست برای شروع البته :
- شناخت و درک صحیح رنگ
- شناخت فتوشاپ برای ترکیب صحنه ها و رنگهای ثابت
- شناخت خیلی خوب افتر افکتس
- تهیه نمودن فوتیج و نماهای مناسب
- نرم افزار سه بعدی مناسب میتواند :‌سینما فوردی٬ بلندر blender هم باشند.
هیچ نرم افزار به صورت مطلق تمام نیازها را برآورده نخواهد نمود٬‌هر نرم افزاری برای اجرای برخی توانایی ها تولید شده است. ممکن است نیازمند یادگیری خیلی از برنامه ها باشید مخصوصا اگر قصد دارید تنهایی فعالیت کنید.
قدمهای نوشته شده را بهتر است با تلاش و درست طی کنید.
avatar
محمدب آغاز کننده
سلام
خدا قوت
خب ما بخوایم شروع کنیم
باید چکار کنیم وقتی تو ایرانیم و نمیتونیم بریم دانشگاه
avatar
1400-08-02 20:28
درود. نمیدونیم چقدر زمان لازمه اما داریم پله هاشو آرام آرام میسازیم. برخی افراد در دانشگاه های خارج کشور مخصوصا امریکا دارن مشغول یادگیری میشن اما هزینه ها بسیار سنگین هستند. در ایران هم افرادی که جلوه های ویژه رو به طریقی یاد گرفتن اغلب دستو پا شکسته یاد گرفتن که اگر قصد یاد دادن داشته باشن به دلیل وسعت این هنر و علم که ریشه های متعددی داره کارشون خیلی سخت میشه چون جلوه های ویژه کار یک فرد نیست بلکه تیمه. به امید اون روز که پله های این هنر رو مثل بقیه ای که ساختیم، بسازیم.
avatar
Sorena آغاز کننده
ببخشید حداقل سیستمی که بشه تمام جلوه های اونجرز رو باهاش انجام داد چی هست مشخصاتش؟ممنون
avatar
1400-05-22 07:36
سلام اونجرز با چندین سیستم انجام میشه و یک سیستم توانایی ندارد. برخی تکنیکها تک سیستم هستند. قسمت مشاوره سایت را مطالعه کنید.

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.
پیام ویژه دارید