پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

کسب درآمد تدوین فیلم - حقوق واقعی ایران - چک لیست موفقیت

باید باور کنید که فقط یک تدوینگر در ایران از ماهی 6 تا 45 میلیون تومان کسب درآمد میکنه و حقوق واقعیشه اما چه کسی به این میرسه و چه شرایطی باید داشته باشه رو در این صفحه نوشتم ، بیاید و به پاسخ سوالهاتون برسید و چک لیست کلیدی هم ببینید.

خلاصه : قصد دارم تجربیات و مبالغ واقعی که تیم مانی سافت و هنرجوهاش در مدتی که گذشت رو کسب کردن اینجا براتون بگم. تمام عددها و شرایط ، واقعی بودن و هستن پس با اعتماد بخونید. میخوام بهتون بگم چقدر میتونید از تدوین فیلم/ویدیو پول در بیارید و چه کسانی در این راه موفق میشن. پیشنهاد میکنم قبل از ادامه، اگه نمیدونید که یک تدوینگر واقعا کیه و چه کارهای رو باید انجام بده صفحه شغل تدوین - نکاتی که یک تدوینگر باید بداند رو ببینید.

 

سوال مهم - آیا با تدوین فیلم پول خوبی در میاد؟

این شاید مهمترین سوالی باشه که هر تدوینگر یا تولیدکننده محتوای ویدیویی میخواد جواب واقعی رو درمورد بدست بیاره.

خیلی صریح بگم که بله پول خوبی درمیاره اما شاید همه نتونن بهش برسن اما خیلی ها هم میرسن اما چرا برخی میتونن و برخی نمیتونن؟

آیا شرایط اقتصادی بد جامعه مانعی برای پول در آوردن از تدوینه ؟

آیا شرایط اقتصادی بد جامعه مانعی برای پول در آوردن از تدوینه ؟

تجربه ما نشون داده که میتونه تاثیر داشته باشه اما نه برای اونهایی که واقعا میخواد پول در بیارن. امکان نداره که شرایط اقتصادی تاثیرش رو نزاره اما چرخ زندگی و کسب و کارها نمتونه متوقف بشه پس تا زمانی که میبینید کارخونه ها کار میکنن، آموزشگاه ها شاگرد دارن، کسب و کارها دارن فعالیت میکنن میتونید امیدوار باشید که کسب و کار شما هم چرخش میچرخه ولی باید آیتم هایی که بالاتر گفتم رو دقت کنید.

دستمزد واقعی که از تدوین فیلم/ساخت ویدیو در ایران بدست میاد چقدره؟

دستمزد واقعی که از تدوین فیلم/ساخت ویدیو در ایران بدست میاد چقدره؟

اینهم یکی از اون سوالهای کلیدی و مهمه که حق دارید جوابی نزدیک به واقعیت دربارش داشته باشید.

حالا که این سوال رو میپرسید پس کمی حوصله داشته باشید و تا آخر با من باشید تا شما رو با دستمزد تدوینگرهای ویدیو آشنا کنم.

  • دستمزد تدوینگر فیلم عروسی
    این افراد اوایل کار چه بصورت حضوری در استودیو و چه بصورت دورکاری مشغول تدوین انواع فیلم و کلیپ عروسی میشن. تازه کارها چون توانایی اولیه ای دارن ممکنه دستمزدشون کم باشه اما کم کم که بیشتر یاد میگیرن و تجربه کسب میکنن مورد اعتماد استودیوها میشن.

    دستمزد اولیه برای شروع بابت یک فیلم عروسی کامل 2 ساعته بین 800 هزار تومان تا 1 میلیون تومان هست. ممکنه بپرسید در ماه چندتا فیلم میتونم آماده کنم؟ اگه خصوصیات یک تدوینگر خوب که بالاتر رو گفتم داشته باشید، در کندترین حالت ، هر 5 روز یک فیلم عروسی رو تحویل میدین. اگه یکماه رو تقسیم به 5 کنیم میشه 6 پس شما ماهی بین 5 تا 6 میلیون تومان پول از تدوین در میارید اما کمه ؟ 

    دستمزد بیشتر این افراد زمانی اتفاق میوفته که دستشون روان شده، با تکنیکهای خیلی بیشتری آشنا شدن و سرعت تدوینشون بالاتر رفته. همونطور که این اتفاقها میوقته، دیگه مثل قبلا فکر نمیکنن و دنبال پروژه های عادی نیستن پس میرن دنبال پروژه های حرفه ای تر. وقتی به این درجه میرسن دیگه فیلمی 800 تومان نمیگیرن بلکه کلیپ 1 تا 3 دقیقه ای رو تا 1.5 میلیون میگیرن. شاید فکر کنید نه بابا نمیدن همینجا از این طرز فکر بیرون بیاید. یه زمانی کل پول تدوین یه فیلم عروسی 1 تا 2 تومان بود اما الان دیگه زیر 5 تومان نیست و اگه باشه شاید اون فیلم عروسی نیست. حالا خودتون با روش محاسبه ای که بهتون یاد دادم، دستمزدتون رو حساب کنید.

    دستمزد ایده آل این افراد زمانی بدست میاد که دیگه برای یک استودیو کار نمیکنن بلکه با استودیو کار میکنن. وقتی با استودیو کار میکنید ، در کل پروژه سهیم میشید و از هر پروژه کامل عروسی ، درصدی سهم خواهید داشت که پولش خیلی بیشتر از قبل میشه. برای رسیدن به این درجه بالا چک لیست رو داشته باشید.

    چیزهایی که بهتون گفتم رو خودم از 20 سال پیش تا حالا تجربه کردم و خوشحالیه هزاران هنرجوی مانی سافت رو هم دارم میبینم، پس چرا شما خوشحال نباشید.

  • دستمزد تدوینگر فیلم آموزشی
    این افراد با اشخاص و تیم ها و موسسات کار میکنن. فیلمهای آموزشی رو تدوین میکنن، ریلز و پست شبکه های اجتماعی رو میسازن و خلاصه اینکه پروژه های کوتاه کار میکنن و باید بگم که دستمزدشون خیلی خوبه.
    فریلنسر به تدوینگری میگن که بصورت انفرادی هر پروژه ای که تمایل داشت رو میگیره و کلا تنها کار میکنه.

    دستمزد تدوین ویدیو آموزشی این افراد معمولا با توجه به نوع پروژه تعیین میشه و بین اون و مشتری توافق صورت میگیره. پروژه های آموزشی معمولا بصورت ساعتی از 400 تا 800 تومان محاسبه میشن. این نوع پروژه ها خیلی راحت هستن و هر پروژه بین 3 تا 7 ساعت زمانش هست. با تجربه ای که کار با چند تیم آموزشی داشتم با اینکه فیلمهاشون با 3 دوربین ضبط شده بود برای هر ساعت 600 تومان به توافق رسیدیم. میانگین هر پروژه شد 6 ساعت و گاها تا 10 ساعت هم میرفت. دستمزد من در 1 ماه بین 14 تا 17 میلیون تومان میشد. جالب اینجا که اینکار خیلی راحت از فیلم های عروسی بود و دردسر کمتری هم داشت و کلی وقت میموند تا پروژه های دیگه هم از مشتری های دیگه بگیرم که یعنی پول بیشتری در ماه در میاوردم.

    حالا فیلمهای آموزشی تدوین میکنم که سطحشون پیشرفته تره و دستمزدم را خیلی بالاتر میبرن. بدونید که هیچوقت در یک سطح نمیمونید اگه مسیر رو درست طی کنید.

  • دستمزد تدوینگر تولیدکننده محتوا
    این افراد برای کسانی تدوین میکنن که در شبکه های مجازی مثل اینستاگرام، یوتیوب، آپارات و... ویدیو منتشر میکنن. 

    من برای چندین پیج و کانال کار میکردم. برخی شون کارشناسان مارکتینگ دیجیتال بودن، توی اتاق از خودشون فیلم ضبط میکردن و برای من میفرستادن و میگفتن که مثل فلان پیج باشه. دقیقا همین جمله باعث میشد که درآمد من بیشتر بشه چون برخی پیجها ویدیوهای حرفه ای تری میساختن پس زحمت من هم بیشتر میشد اما دستمزدم بالاتر میرفت البته خب همیشه فراز و نشیب هایی وجود داره.

    دستمزد این تدوینگران دارای تنوع خیلی زیادیه چون مشتری هاشون خیلی متفاوت و البته خیلی زیاد هستن. اگه کسی بتونه با چالش های این نوع تدوین کنار بیاد شاید درآمدش سایر تدوینگرها خیلی بیشتر باشه. معمولا بابت یک کلیپ 1 دقیقه ای که میشه 4 تا استوری ، مبلغی بین 200 تا 300 تومان درآمدزایی میشه. البته این مبلغ برای ویدیوهای خیلی حرفه ای نیست مثل اونها که کل ویدیو دارای موشن گرافیک باشه. حالا حساب کنیم، اگه 1 دقیقه ویدیو که شامل زیرنویس، تنظیم رنگ ساده، کات زدن، چند تا تکنیک کات و افکت باشه مدت زمان 1 ساعت از من بگیره دستمزدم فقط برای 1 ساعت میشه 300 تومان. همون مشتری هر 3 روز 5 تا ویدیو 1 دقیقه ای میخواست که من تونستم در 2 روز همشون رو بزنم پس دستمزد من در 2 روز شد 1.5 میلیون تومان . با این حساب حقوق واقعی من در همین ایران ماهیانه میشه 22.5 میلیون تومان.

    حالا در شرایطی هستم که دیگه برای یک مشتری کار نمیکنم بلکه برای چندین مشتری کار میکنم و هر روز کار میکنم و جالب اینکه قیمتی که میدم برای برخی هاشون بابت هر ویدیو به 400 تا 700 تومان میرسه. برخی هاشون استوری موشن میخوان که تا 1.5 میلیون هم میرسه و من هر روز میتونم یکی بسازم. حالا شما جمع و ضرب کنید دستمزد من ماهیانه به چند تومان میرسه ؟  ولی خب دیگه، شب و روز ندارم ها ولی به پولش می ارزه.

  • دستمرد تدوینگران تیزر و تبلیغات
    این دسته میتونن خیلی خوشحال باشن چون پروژه هاشون کوچک اما دستمزدشون میتونه زیاد باشه. وقتی اسم کلیپ تبلیغاتی و تیزر میاد موضوع کاملا عوض میشه و مشتری میدونه که باید بیشتر از ویدیوهای دیگه پول خرج کنه و درست هم هست چون پای خلاقیت ، تکنیک و جذابیت وسط میاد.

    دستمزد این نوع ویدیوها معمولا بصورت تیمی بین حداقل 2نفر تقسیم میشه. این 2نفر هم از سناریو، فیلمبرداری، صدابرداری و تدوین رو خودشون انجام میدن. حداقل پولی که خود من برای یک تیزر گرفتم که 59 ثانیه بود ، رفتم توی یک فروشگاه، فروشنده صحبت کرد، از وسیله هاش فیلم گرفتم، یه تدوین خوب انجام دادم و کلا 1 روز وقت من رو گرفت 3 میلیون تومان بود. یک تیزر کاملا معمولا. 

    دستمزد ساختن تیزرهای تلویزیونی و حرفه ای، میتونه از 20 تا 200 میلیون تومان بشه که وابسته به خیلی شرایط هست. مبلغ 200 تومان که من خودم شاهدش بودم و میدونم که الان تا 500 میلیون تومان هم میره و برای اون مشتری اصلا پولی نیست، به تکرار رخ میده.

  • دستمزد تدوینگران فیلم و سینما
    این افراد فقط پروژه ای کار میکنن. دستمزدهاشون با توجه به نوع پروژه فیلم کاملا متفاوته. برخی هاشون کل فیلم یا سریال رو تدوین میکنن و برخی دیگه وظیفه تنظیم و درجه بندی رنگ فیلم رو مثل یک کالریست بعهده دارن که دستمزد هر دو متفاته.

    حقیقتش از دستمزدشون خیلی اطلاع ندارم اما به محض اینکه متوجه شدم ایجاد براتون مینویسم.

 

ذهنتون رو باز کنید
شما نباید ذهنتون رو اونقدر ببندین که حتی نتونید به پول های بزرگ فکر کنید. شما در یک بازار کاملا باز و بدون وسعت وارد شدین پس خودتون رو آمادش کنید. باورش کنید و اونقدر تمرین کرده و آموزش ببینید تا بدستش بیارید. چطوره که بقیه تونستن ، شما هم میتونید.

 

چک لیست دلایل موفقیت/عدم موفقیت در کسب درآمد بالا از تدوین فیلم

چک لیست دلایل موفقیت/عدم موفقیت در کسب درآمد بالا از تدوین فیلم

برخلاف جواب قبلی که دادم، جواب این موضوع رو نمیتونم خیلی سریح بگم چون مثل یک زنجیر، خیلی موضوعاتش بهم وابسته هستن و تا تک تک اونها کنار هم خوب قرار نگیرن پول خوب درنمیارید. 

چک لیست دلایل موفقیت و عدم موفقیت در کسب درآمد خوب از تدوین فیلم :

  • نحوه یادگیری تدوین فیلم و ساخت محتوای ویدیویی
  • نحوه معرفی خودتون به افراد
  • نوع تدوینی که انتخاب میکنید و در اون مسیر جلو میرید
  • نوع همکاری که با افراد خواهید داشت
  • انعطافی که در حین کار با مشتری دارید
  • نوع قیمت گذاری که روی کارهاتون میزارید
  • میزان پشتکار و ناامیدی که دارید
  • توانایی هاتون در ساختن نمونه کار برای مشتریهای جدید
  • چقدر میتونید مثل ویدیوهای دیگران بسازید
  • فقط نگاه نکنید و توهمی نباشید، بسازید
  • برای افراد ویدیو رایگان بسازید تا استرس تون بریزه
  • اشکالی نداره اگه اولش کارمند جایی بشید و براشون کار کنید

اینها چندتا از موضوعاتی هست که سر راهتون قرار دارن و نحوه عملکرد شما در اونها روی پولی که از تدوین بدست میارید تاثیر میزارن.

 

سوالات پرتکرار

فقط باید کامپیوتر باشه یا لپتاپ هم میشه؟

با هر دوتاش میشه.

کامپیوترم چه مشخصاتی داشته باشه؟

بستگی به نوع تدوینی داره که میخواید انجام بدین. من حداقل رو بهتون میگم و شما از این پایینتر نگیرید. این مشخصات هم در کیس هست و هم لپتاپ و هم کامپیوتر رومیزی. سعی کنید از اینها بالاتر بگیرید.

Cpu : Core i5

Ram : 16

Hdd : SSD

GPU : GTX1650

منظور از درآمد دلاری از تدوین چیست؟

  • سایت هایی وجود دارد که شما ابتدا باید در آنها عضو شوید مانند https://www.upwork.com/ و https://www.freelancer.com/ . افراد از سراسر دنیا به این سایت وارد میشوند و اعلام میکنند که برای نیازشان به یک تدوینگر نیاز دارند. پروژه شان را توضیح میدهند. در این فاصله تدوینگران زیادی از سراسر دنیا آن درخواست را مشاهده کرده و به آن شخص اعلام آمادگی برای انجام میدهند. آن شخص به رزومه پروفایل هر یک از تدوینگران نگاه میکند و به دلخواه یکی را انتخاب میکند. برخی اوقات تا رسیدن به گرفتن اولین پروژه از مشتری ممکن است چند ماه طول بکشید و شاید هم بلعکس. برای اینکار نیاز دارید که یک اکانت خیلی مطمئن در آن سایت ها بسازید. تا 30 روز میتوانید بدون هزینه در این سایت فعالیت کنید ولی پس از آن مهلت شما تمام شده و باید پرداخت دلاری انجام دهید تا اکانت تان اجازه دادن درخواست با صاحبین کار را داشته باشد.

  • روش بعدی شروع به فعالیت در یوتیوب است. ویدیو میسازید، در کانالتان قرار میدهید. اگر تعداد بازدید خوب باشد آرام آرام به شریک یوتیوب تبدیل میشوید و بابت بازدیدهایتان به شما به دلار پول میدهد. البته موضوع کمی پیچیده تر از این است. مثلا باید به چند هزار بازدید برسید تا امکان دریافت پول فعال شود. پول در صورتی به شما داده میشود که به یوتیوب یک حساب خارج کشور معرفی کنید و حساب ایران قابل قبول نیست. یک ویدیو خیلی باید بازدید شود تا ارزش پرداخت دلاری داشته باشد و .. ولی این کار غیرممکن نیست و بسیاری افراد موفق شده اند. خود مانی سافت نیز موفق به این کار شده و در این لینک میتوانید کانال آنرا مشاهده کنید.

  • روش بعدی کانال ایرانی آپارت است. آنهم شبیه به یوتیوب میباشد و شرایطش مقداری آسانتر است. البته خود ما فعالیت کردیم ولی در گزارشات پرداختی شان میگفتند که واریز شده اما واریز نشده بود.

آیا میشود کار تدوین را در منزل انجام داد؟

بله البته. بعد از شیوع بیماری کرونا، بیشتر تدوینگرها در منازل خود کار تدوین را انجام میدادند و بعد از آن نیز تقریبا کار در منزل برای یک تدوینگر به شغل او تبدیل شد و بسیاری تدوینگران اکنون در منازل خود درآمدهای بالایی کسب میکنند. این هنر، دیجیتال است و با وجود اینترنت، شاید نیازی به رفت و آمد هم نباشد.

آیا شغل تدوینگری قابل اعتماده؟

بله. این پاسخ من طی 20 سال گذشته بهم ثابت شده. تازه اون سالها ویدیو خیلی روی بورس نبود اما الان کل دنیا بهش وابسته شدن و بدون اون دیگه نمیشه. پس اعتماد کنید.

استخدام جایی بشم یا برای خودم کار کنم؟

اگه حوصله داری که به جوابش برسی صفحه شغل تدوین - نکاتی که یک تدوینگر باید بداند رو ببین.

 

لینک مفید

موضوعات

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.
پیام ویژه دارید