پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

آنامورفیکAnamorphic و نسبت‌تصویر Pixel Aspect Ratio در تدوین

آنامورفیک در فیلمبرداری و دوربینها کاربرد داره نوعی اندازه از ضبط فیلمه که افق خیلی بیشتری از نما رو ضبط میکنه و نسبت تصویر به نحوه چیدمان پیکسلهای افقی و عمودی و تشکیل یک تصویر مربعی یا مستطیلی گفته میشه. البته نکات بیشتر و جذاب تری هم در این صفحه ازش میخونید.

آنامورفیک‌ Anamorphic چیست - شیوه فیلمبرداری

آنامورفیک در صنعت سینما و فیملسازی به روشی از فیلمبرداری به سبک صفحه ی کشیده یا Wide Screen در ساختار 35 میلی متر است. در زمان مشاهده یک تصویر آنامورفیک احساس کشیده بودن یا به اصطلاح دراز بودن به ما دست میدهد، تصویری که از بالا و پایین کاملا جمع شده و در مرکز یک خط افقی در حال نمایش تصاویر است.

تصاویر معمولی که اغلب دوربین ها رکورد میکنند به شکل یک مستطیل است که تمام لبه ی نمایشگر را تصویر پوشش میدهد اما آنامورفیک از بالا و پایین از حاشیه نمایشگر فاصله بسیار فراوانی دارد.

کلمه ی آنامورفیک از کلمات یونانی morphe بوده که به معنای شکل میباشد. در سالهای 1990 تا 2000 میلادی بسیاری از تیم های فیلمسازی به سمت رکورد و تولید فیملهای آنامورفیک رفتند و از تصاویری که مقداری از گوشه ها انحنا داشت فاصله گرفتند در واقع حرکت جدیدی در تولید فیلم شد.

مقایسه تصویر معمولی با یک تصویر آنامورفیک

 

چطور تصویر آنامورفیک Anamorphic بگیریم؟

برای رکورد تصاویر آنامورفیک نیازمند لنزهای ویدیویی سینمایی هستیم و همچنین دوربین باید در تنظیمات خود استاندارد رکورد آنامورفیک را داشته باشند، استاندارد نمایشی و نسبت تصویر فیلم آنامورفیک 2.39:1 (429 * 1024) میباشد در صورتی که تصاویر فول اچ دی 16:9 میباشند، اگر به عدد نسبت تصویر آنامورفیک که 2.39:1 میباشد دارای سه بخش عدد است اما نسبت تصویر فول اچ دی 16:9 میباشد. یعنی اختلاف زیادی در حال نمایشی موجود است.

ما دو نوع تصویر آنامورفیک میتوانیم بگیریم، یکی آنامورفیک بدون لنز اما روش دیگر با لنز مخصوص است. تصویر تمام سعی خود را برای تکمیل نمودن کادر نمایش، هم در عرض و هم در ارتفاع مینماید که حاصل تکمیل شدن تصویر در ارتفاع ایجاد کشیدگی در بالا و پایین تصویر است و در نهایت کشیدگی که در فیلم ایجاد خواهد شد.

مقایسه تاثیر لنزهای آنامورفیک در نمایش عرض تصویر

در تصویر بالا، بخش سمت چپ بالا، تصاویر معمولی 16:9 میباشد که اغلب دوربین ها آنرا ذخیره میکنند. بالا سمت راست به کمک لنز 1.33x مخصوص آنامورفیک گرفته شده است. تصویر پایین با لنز آنامورفیک 1.55x ضبط شده که دارای عرض بیشتر و محتوای بیشتر نیز میباشد.

به اعداد نسبت تصویر دو آنامورفیک توجه کنید، بالایی 2.4:1 و پایینی 2.76:1 میباشد.

8 آموزش هلیشات/کوادکوپتر/پهپاد با مویک/فانتوم - هد
از اونجایی که خیلیها وقتیکه دوربین هوایی مثل هلیشات/کوادکوپتر/مویک/فانتوم از شرکت DJI خریداری میکنن دوست دارن که منوها و تنظیمات رو یاد بگیرن و ع
بیشتر بدانید
8 آموزش هلیشات/کوادکوپتر/پهپاد با مویک/فانتوم - هدیه

مشکل بزرگ استفاده از لنزهای آنامورفیک Anamorphic.

این نوع لنزها در حالت عادی موجب ایجاد اعوجاج یا کشیدگی در خطوط خطوط عمودی میشود که میبایست با تکنیک های رولینک شاتر نسبت به کاهش آنها اقدام نمود. بعدها قابلیت هایی در لنز برای رفع این مشکل نیز اعمال گردید که تصاویر بهبود یافت.

دلایل استفاده کمتر از لنزهای آنامورفیک.

  • لنز آنامورفیک Anamorphic میتواند در نحوه نمایش مصنوعات مانند دیوار و اشیا تحریف ایجاد نماید یعنی آنها را کشیده تر از حالت عادی نمایش دهد.
  • لنزهای آنامورفیک Anamorphic از لنزهای دیگر سینمایی کروی گرانتر هستند.
  • دریچه ی دیافراگم لنز آنامورفیک Anamorphic خیلی کوچکتر از دیگر لنزها میباشد پس دو مشکل رخ میدهد اول اینکه نیازمند نورپردازی بیشتر هستیم و دوم اینکه سرعت لنز پایینتر خواهد آمد.

نمونه ای از یک لنز آنامورفیک

به تصویر توجه کنید، این یک نمونه از لنز آنامورفیک است، در مرکز لنز، بیضی بودن عدسی مشخص است و همین موضوع موجب کشیده تر شده عمودی و تحریف در نمایش اشیا شود در صورتی که لنزهای دیگر اغلب دایره ای هستند.

حذف پیکسل از نما در آنامورفیک.

میخواهم نظر شما را به نکته ای جلب کنم، وقتی میخواهیم آنامورفیک رکورد کنیم باید در موقعیت نمای باز باشیم یعنی تا میشود از سوژه ها و محدود دورتر برویم یا از لنزهای اوترا واید استفاده کنیم تا تمام جزئیات در تصویر ثبت شود و هیچ بخش مهمی از تصویر از بالا و پایین حذف نشود، چون پس از فیلمبرداری اگر به سوژه ها نزدیک باشیم ممکن است از سر و پا سوژه ها بریده شوند یا در تصویر جا نشوند، این نیز نکته ای است که باید مدنظر بگیرید که با دیدن تصاویر پایین بهتر متوجه خواهید شد.

تدوین و ساخت ویدیو

با یادگیری پریمیرپرو به سبک مانی سافت هر ویدیویی را حرفه‌ای بسازید.

...

نسبت تصویر یا Aspect Ratio.

در بالاتر از نسبت های تصویر گفته شد که در دنیای ویدیو آنها به ثبت رسیده اند. بد نیست شما هم بدانید که نسبت هایی مانند 2:39 یا 16:9 چگونه بدست می آیند.

فرض کنیم که طول پیکسلهای آنامورفیک 1024 و عرض آنها 429 میباشد یعنی چیزی در حد تصاویر اچ دی و کوچکنر، خب حالا با ماشین حساب عدد 1024 را بر 429 تقسیم کنید، عددی مانند 2.386946386946387‬ بدست می آید که برای ساده شدن آن مینویسید 2.39:1 که یک قانون است. حالا فول اچ دی را آزمایش کنیم، طول 1920 پیکسل را تقسیم بر 1080 پیکسل کنید حاصل میشود عدد 1.777777777777778 با این حساب نسبت میشود 1.7:1 که در استاندارد جهانی نمایشگرها نسبت 16:9 را برای آن ایجاد نمودند.

تبدیل ویدیو نسبت 16:9 به آنامورفیک Anamorphic

هم بله هم خیر. بله برای اینکه میتوانید مثلا در پریمیرپرو با ایجاد لترباکس letterbox بالا و پایین تصویر را تا حد مورد نظر سیاه نمائیم اما مشکلی که وجود دارد اینکه بخش های زیادی از تصویر حذف میشوند، تصویر زیر را ببینید :

آیا میتوانیم رکورد شده 16:9 را به آنامورفیک تبدیل کنیم؟

آیا میتوانیم رکورد شده 16:9 را به آنامورفیک تبدیل کنیم؟

با توجه به دو تصویر بالا میتوجه میشوید که اگر سعی کنیم یک ویدیو 16:9 را به آنامورفیک Anamorphic تبدیل کنیم بدون شک خیلی از اجزای آن را از دست خواهیم داد، حالا ممکنه به فکرتون برسه که خوب ویدیو را کوچک میکنیم، در بهترین شرایط اگر موفق بشید شاهد کم شدن بخش سمت راست و چپ ویدیو خواهید شد و یا شاهد کشیده شدن ویدیو. با این نتیجه متوجه میشویم که اگر میخواهیم آنامورفیک رکورد کنیم باید در تنظیمات دوربین این آپشن را فعال کنیم، مثلا دوربین پاناسونیک GH5 این اپشن را دارد.

آماده اید برای یک شروع موفق؟

مجموعه کاملی از پکیج و دوره های آموزشی تدوین با نرم افزارهای مختلف منتظر شما هستن.

...

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
مراد فرجی آغاز کننده
سلام استاد. H.265 یا H.264 ؟ من با 64 برخورد کردم.
avatar
1394-05-29 15:09
با سلام
ممنون از اشاره شما
نسخه h.264 صحیح است.
آپدیت در 1401/01/23 : البته در حال حاضر نسخه h.265 هم بوجود اومده.
avatar
یوسف کنعان آغاز کننده
مرسی واسه توضیحات.
کاربردی بود.
امیدوارم بازهم از این قبیل مطالب تو سایتتون ببینم
avatar
1401-01-24 02:16
خواهش میکنم. البته که مقالات متعددی داریم. بخش وبلاگ را مشاهده نمایید.

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.