پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

درباره اسلوموشن/سوپر‌اسلوموشن/حرکت آهسته در تدوین

اسلوموشن یا حرکت آهسته در فیلمبرداری و تدوین ویدیو کاربرد داشته و به آهسته شدن یا خیلی آهسته شدن پخش فریم ها و نماها گفته میشه. اینکار میتونه توسط برخی دوربینها و همچنین توسط نرم افزارهای تدوین فیلم انجام بشه اما نکات خیلی بیشتری وجود داره.

اسلوموشن Slow motion یا حرکت آهسته چیست

یک تنظیم در برخی دوربین ها و همچنین یک تکنیک در نرم افزارهای ادیت ویدیو میباشد که به کمک آن حرکت پخش در ویدیو آهسته می شود. در زمان انگلیسی به آن اسلوموشن Slow motion  گفته می شود و معادل های دیگری به اسامی Slo-mo و Slow-mo نیز دارد. 

مدت زمان ویدیو : 8دقیقه

 

نوع تکنیک صحنه آهسته در قرن بیستم توسط August_Musger خلق شد. در این روش فیلم با سرعت عادی ضبط میشد اما در زمان تدوین و توسط نرم افزار، سرعت آن کاهش یافته و در نهایت آهسته تر میشد.

امروزه برخی دوربین های فیلمبرداری نیز هستند که در زمان فیلمبرداری امکان ضبط ویدیو به صورت صحنه آهسته را دارند.

تاثیر فریم در فیلم صحنه آهسته

معیار سرعت پخش فیلم یا ویدیو، تعداد فریم های آن در 1 ثانیه هستند. مثلا بسیاری ویدیوها در یک ثانیه 24 فریم دارند. یعنی در یک ثانیه تعداد 24 عدد تصویر پشت سر هم قرار میگیرند که 1 ثانیه از ویدیو را تشکیل میدهند. 

محاسبه سرعت صحنه آهسته

اگر سرعت پخش ویدیو همان 24 فریم بر ثانیه باشد، پس یک سرعت عادی است دقیقا همانگونه که ضبط شده است. سرعت عادی را عدد 100% در نظر میگیریم. اگر در نرم افزار ادیت ویدیو 100% را به 50% کاهش دهیم یعنی سرعت پخش عادی را نصف کرده و 50% آرام تر کرده ایم. به این صورت صحنه آهسته اجرا میشود.

سوپراسلوموشن Super slow motion یا حرکت خیلی آهسته

صحنه آهسته زیبایی های خود را دارد اما فیلمسازان به آن راضی نشدند و تصمیم گرفتند که سرعت را خیلی بیشتر از 50 درصد کم کنند. در نرم افزارهای ادیت ویندوز میتوانیم سرعت را 99درصد کم کنیم و صحنه بسیار بسیار کند شود اما این کار روی هر نوع ویدیویی جواب نمیدهد. 

تکنیک سوپر اسلوموشن روی ویدیوهایی به خوبی جواب میدهد که فریم آن در زمان ضبط شدن بیشتر از بیشتر از 200 فریم باشد.

امروزه دوربین هایی ساخته شده اند که در یک ثانیه، چند هزار فریم را ذخیره میکنند که به آنها اسلومو Slow mo گفته میشود.

dog slowmotion 2

دلایل استفاده از تکنیک های حرکت آهسته

نظر شما را جلب میکنم به چند دلیلی که تا کنون برای آنها از تکنیک های صحنه آهسته استفاده میشود :

  • نمایش جزییات بیشتر
  • ایجاد جذابیت سینمایی
  • بررسی دقیقتر نما
  • ایجاد تفاوت میان دو نما
  • استفاده در فعالیت های ورزشی
  • برای به تصویر کشیدن یک لحظه کلیدی که معمولا بعنوان تکرار صحنه انجام میشود
  • پدیده های طبیعی مانند ریزش باران یا حرکات حیوانات
  • ایجاد دلهره و وحشت

 

کشش زمان چیست

به کشش زمان، حرکت آهسته دیجیتال گفته می شود . این نوع حرکت آهسته با قرار دادن فریم های جدید در بین فریم هایی که واقعاً توسط دوربین گرفته شده اند به دست می آید. 

اسلوموشن Slow motion یا حرکت آهسته چیست؟قسمت هایی که با X مشخص شده اند فریم هایی هستند که باید بصورت دیجیتال ساخته شوند

از آنجایی که فریم های بیشتر  هرگز ضبط نشدند، فریم های جدید باید ساخته شوند. گاهی اوقات فریم های جدید به سادگیه تکرار فریم های قبلی هستند، اما اغلب با قرار گرفتن بین فریم های اصلی ایجاد می شوند. بسیاری از الگوریتم‌های پیچیده وجود دارند که می‌توانند حرکت بین فریم‌ها را دنبال کنند و فریم‌های میانی را بر اساس همان صحنه قبل و بعد تولید کنند.

دقیقا همان کاری که در مرحله پست پروداکشن انجام میدهیم. تکنیک صحنه آهسته در واقع شبیه به کمی سرعت کمتر است و اسلوموشن واقعی نیست.

دستکاری زمان.
اگر یک فیلم 10 ثانیه ایه با تعداد فریم 60 بر ثانیه ضبط شود و به 24 فریم در ثانیه کاهش یابد، حرکت آهسته خواهد شد که یک اثر دستکاری زمان منحصر به فرد است.

لحظه یخ زده.

در تکنیک های سینمایی تکنیکی بنام Bullet time وجود دارد که به معنای زمان گلوله معروف شده است. در فیلم ماتریکس زمان که نئو روی پشت بام با شخص مقابل روبرو میشود و آن شخص شروع به شلیک گلوله میکند، نئو با حرکتی بسیار بسیار آهسته گویی که زمان متوقف شده است به پشت خم شده و به گلوله های جا خالی میدهد. به این تکنیک که زمان واقعا متوقف میشود لحظه یخ زده ، زمان مرده نیز میگویند.

چند نمونه از تکنیک صحنه آهسته.

در سال 1993 در فیلم وسوولود پودوفکین در فیلم خودکشی سال 1933 برای نمایش یک خودکشی استفاده شد. در زمان پریدن شخص در آب، امواج به آرامی پاشیده میشدند یا جان وو در فیلم کبوترهای در حال پرواز استفاده کرد. ماتریکس با استفاده از دوربین های متعدد و همچنین ترکیب حرکت آهسته با اکشن زنده در صحنه های دیگر، موفقیتی متمایز در اعمال افکت در صحنه های اکشن به دست آورد.

روش های ضبط حرکت آهسته.

از لحاظ فنی دو روش برای ضبط ویدیوهای حرکت آهسته وجود دارد روش بلادرنگ یا ریل تایم Real time و روش ساده.

  • روش بلادرنگ Real time.
    با ویدیو به عنوان یک ویدیوی معمولی در حین ضبط آن رفتار می کند. فایل ویدیوی خروجی دارای همان نرخ فریم خروجی یا ضبط شده است. مدت زمان فیلم در فایل نهایی نیز با مدت زمان ضبط واقعی مطابقت داشته و این ویدیو صدا نیز دارد.
    در این نوع از دوربین های GoPro  و  Sony RX10/RX100 بجز دوربین های اختصاصی که برای صحنه آهسته تولید شده اند استفاده میگردد. همچنین شرکت هایی مانند اپل و سامسونگ نیز در موبایل های تولید شده خود چنین قابلیتی را قرار داده اند.
    هر دوربینی که بتواند 60 فریم بر ثانیه و بیشتر را ذخیره کند به آن دوربین مجهز به صحنه آهسته یا حرکت نرم گفته میشود.

    مزایای این نوع ویدیو.
    . در خود دوربین با همان حرکت آهسته پخش می شود
    . در سیستم ها و نمایشگرها با همان حرکت آهسته پخش می شود
    . برای آهسته شدن نیازی به تدوین یا ویرایش ویدیو نیست
    . زمان ویدیو در ثانیه بدون دستکاری میباشد
    . ویدیو به همراه صدا میباشد

  • روش منیال Menial.
    در این روش که باز هم با خود دوربین به صورت مستقیم ضبط میشوند از حالت کشیدگی در زمان و همچنین بدون صدا ذخیره میکند. نرخ تعداد فریم در فایل ذخیره شده با فایل اصلی که روی سنسور دوربین تشکیل میشود متفاوت است.  برعکس این حالت ویدیوهای تایم لپس میباشد که در آن تعداد فریم های ذخیره شده کمتر از ویدیوهای معمولی است. 
    اگر فرض کنیم سرعت پخش عادی ویدیو 1x میباشد، در این نوع ویدیو سرعت از 1x کمتر خواهد شد.

    دوربینهایی که توانایی ضبط چنین ویدیوهایی دارند : 
    . Panasonic Lumix DMC-FZ1000
    . Samsung Omnia 2
    . Sony FDR-AX100
    . Sony RX100

معرفی نرم افزار برای اسلوموشن

امروزه در بسیاری از نرم افزارهای نیمه حرفه ای و حرفه ای تدوین فیلم امکان اجرای حرکت آهسته وجود دارد و جالب اینکه برخی از آنها دو روش نیز دارند. خیلی از تدوینگرانی که خوب آموزش دیده اند در برخی صحنه ها گفتی می آفرینند. برای آشنایی بیشتر، در زیر برخی از نرم افزارها را معرفی نموده ایم : 

هر نرم افزاری که قابلیت تغییر در تعداد فریم ویدیو را داشته باشد، امکان اجرای تکنیک های حرکت آهسته را نیز خواهد داشت.

معرفی پلاگین حرکت آهسته

بجز قابلیت ها و افکت های درون هر نرم افزار، پلاگین هایی وجود دارند که به نرم افزارها اضافه میشوند و به کمک آنها میتوان خلاقیت هایی در انجام صحنه آهسته و سوپر اسلوموشن را انجام داد.

درست است که در نرم افزارها میتوان به سادگی با کم نمودن تعداد فریم، حرکت آهسته ایجاد نمود و البته که در سطح اولیه کافی است اما وقتی وارد تکنیک های حرفه ای تر شده و با انواع ویدیوها کار میکنید ممکن است خود نرم افزارها مقداری ضعیف عمل کنند. البته شرکت های تولید کننده همیشه سعی در بهبود کارکرد آنها دارند ولی شاید بد نباشد با گزینه های دیگری نیز آشنا شوید.

  • پلاگین تویکستور Twixtor

 

مشکل کشیدگی فریم در صحنه آهسته

ممکن است بشود بر روی بسیاری از ویدیوها حرکت آهسته یا اسلوموشن را انجام داد اما روی بسیاری از ویدیوها امکان اجرای سوپر اسلوموشن نیست و خرابی در تصویر بوجود می آید که به آن وارپ یا کشیدگی فریم گفته میشود.

برخی افراد بدون توجه به این موضوعات روی هر کلیپی که 24 یا 30 و حتی 50 فریم دارد میخواهند که تا 90 تا 99 درصد سرعت را کاهش دهند و تکنیک سوپر اسلوموشن را اجرا کنند اما با مشکل گفته شده روبرو میشوند. اکنون شما میدانید.

 

لینک مفید

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.