پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

مقایسه اندازه های SD - HD - FHD - 4K - ویژه تدوینگران

تفاوت های بین کیفیت های ویدئویی SD-HD-FHD-4K

در تدوین فیلم ویدیوهای متفاوتی از لحاظ اندازه و کیفیت بنامهای SD-HD-FHD-4K وجود دارد. به عنوان یک تدوینگر میبایست آنها را بشناسید. این راهنما توضیحات کامل را به شما ارائه مینماید.

اندازه ویدیو SD

اندازه ی SD اس مخفف کلمه Standard Definition هست یعنی کیفیت استاندارد که طول آن 576 پیکسل و عرض آن 720 پیکسل میباشد و در گذشته خیلی پرکاربرد بود. روزگاری که فلش وجود نداشت و از دی وی دی و سی دی استفاده میشد و برای دیدن فیلمها از دستگاه پلیر استفاده میکردیم فیلمهای قابل پخش آنها اس دی SD بودند.

 تفاوت های بین کیفیت های ویدئویی SD-HD-FHD-4K

به تصویر بالا توجه کنید، کادر تیره رنگ پایین سمت چپ همان اندازه ی اس SD میباشد که کوچکتر اندازه ی نمایشی البته در زمان حال میباشد که ممکن است هنوز برخی افراد برای نیازهای خود مانند نمایش در ویدیو پروجکتور استفاده نمایند.

کیفیت و اندازه ویدیو اچ دی HD

واژه HD مخفف عبارت High Definition (کیفیت بالا) است. این اصطلاح اغلب برای توصیف تلویزیون ها و فیلم هایی استفاده می شود که در مقایسه با نمونه های استاندارد کیفیت بالاتری دارند. فیلم های HD از بالا تا پایین معمولا از 720 تا 1080 ردیف پیکسل تشکیل شده اند. لذا 720p/1080p نیز نامیده میشوند.

هدف اصلی صفحات نمایش HD آن است که در مقایسه با نمایشگرهای SD تصویر بسیار بهتری ارائه دهند. تفاوت بین فیلم های HD و SD ، زمانی که با نمایشگرهای کوچک روبرو هستیم چندان محسوس نیست. ولی زمانی که از نمایشگرهای بزرگتر استفاده شود، آشکار می شود که تصاویر SD گوشه دارتر و نامتعادلتر از تصاویر HD هستند. این مسئله به خاطر آن است که مستقل از میزان بزرگی نمایشگر یا تصویر، همواره از تعداد ثابتی پیکسل برای نمایش تصویر استفاده می شود. نمایشگرهای کوچکتر دارای پیکسلهای کوچکتر و نمایشگرهای بزرگتر دارای پیکسلهای بزرگترند که احتمالا به چشم می آیند.

برای آنکه بتوانید از مزایای خصوصیت یک فیلم HD به طور کامل بهره مند شوید، باید یک تلویزیون با کیفیت HD داشته و به یک سیگنال ویدیوی HD نیز دسترسی داشته باشید. استفاده از یک نمایشگر SD برای مشاهده یک فیلم HD ، بدین معناست که سیگنال ویدیویی HD باید Compress یا فشرده شود تا بتواند در نمایشگر Fit شود پس کیفیت اچ دی را نمیتوانید در یک مانیتور اس دی لمس کنید.

عکس این موضوع نیز نتایج مشابهی دارد. یعنی برای آنکه یک سیگنال SD در نمایشگر HD بطور کامل Fit شود باید Stretch یا کشیده شود (فشرده سازی). البته تلویزیونهایی نیز وجود دارند که به واسطه مجهز بودن به الگوریتمهای پیچیده میتوانند به شکل مناسبی میزان کشیدگی یک سیگنال SD را برای استفاده در نمایشگرهای HD تنظیم کنند. که نتیجه این کار نمایش بهتر تصویر در مقایسه با نمایش آن بر روی یک نمایشگر SD است.

اندازه ی ویدیو اچ دی اغلب 1280 در عرض و ارتفاع 720 پیکسل میباشد. که به نوعی تصویر کشیده است.

کلمات یا اصطلاحاتی مانند SD - HD - FHD - 4K ، ویدیوهایی از لحاظ تعداد پیکسل در طول و عرض هستند.

کیفیت و اندازه ویدیو FHD

FHD مخفف Full HD یا Full High Definition است که اندازه ی این ویدیو 1920 پیکسل در عرض افقی و 1080 پیکسل در ارتفاع میباشد و در مقایسه با کیفیت اچ دی در عرض پیکسل های بیشتری دارد.

کیفیت اندازه 4K

یکی دیگر از اندازه های ویدیویی که هنوز در کشور ما خیلی استفاده عمومی ندارد اندازه فورکی 4K میباشد، ویدیو 4k در عرض 3460 و در ارتفاع 2180 پیکسل دارد و نسبت به اندازه های قبلی خیلی بزرگتر و دارای وضوح بیشتری میباشد.

مقایسه ی اندازه های SD - HD - FHD - 4K

تصویر زیر یک مقایسه ی خوب از بررسی کیفیت نمایش تصاویر در اندازه های ذکر شده ی بالا میباشد.

روی تصویر کلیک کنید. 4k Full HD HD SD small

وقتی با دقت به تصویر بزرگ شده نگاه میکنید متوجه میشوید که از سمت راست به سمت چپ تصاویر با کیفیت و وضوح خیلی بیشتری نمایش داده شدده اند، بله هر چه اندازه ی ویدیو بزرگتر میشود از لحاظ پیکسل، منظور ویدیو اصلی رکورد شده میباشد نه اینکه ما در نرم افزار اندازه ی ویدیو را بزرگتر کنم، کیفیت بالاتر خواهد رفت، پس فورکی رکورد کنیم اما چاره چیست که نمیتوانیم آنرا به همه مشتری ها و افراد بدهیم، چون بسیاری افراد هنوز نمایشگر فورکی ندارند.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.