تفاوت Scene file , Lut , Look در تصحیح رنگ 

امروزه دوربین هایی تولید میشوند که با فرمت Raw رکورد میکنند و یکی از مزیت های این فرمت کنترل خیلی خوب کانترست و رنگ ها میباشد ، این دوربین ها که بنام Red یا Arri Alexa هستند ویدیو را به صورت فلت یا تخت رکورد نموده تا کالوریست بتواند در زمان تصحیح رنگ خیلی راحت کنترل همه چیز را در دست داشته باشد ، کنترل یعنی بتواند روی همه جزئیات مانند اکسپوژر ، سفیدی ، سیاهی ، سایه ، روشنایی ، کانترست و سه کانال رنگی جزیئات را تغییر دهد بدون اینکه مانند دوربین های دیگر موجب خرابی پیکسل ها شود.

لوت Lut و Look لوک در تصحیح رنگ فیلم با هم متفاوت هستند اما اغلب فقط میدانند که میتوانیم روی فیلم اعمال و رنگ و نور آنرا تنظیم کنیم.

هر دوربینی تنظیماتی درون خود برای ذخیره نمودن حالت های مختلف تور و رنگ را دارد که میتواند آنرا ذخیره و در زمان رکورد به صورت پیشفرض روی ویدیو ایجاد نماید ، همین موارد موجب میشوند که این مطلب توسط مانی سافت برای کالوریست ها در پکیج آموزش کالوریست خودنمایی نمائید ، حالا در ادامه با من باشید تا کاملا توضیح دهم اختلاف لوک و لوت در چه چیزهایی است.

Scene File , Picture Profile , Custom Look

اکثر دوربین ها با ساختار Rec.709 رکورد میکنند ( در سایت جستجو کنید Rec.709 ) این فرمت فاقد تصحیح رنگ داخلی یا تغییرات است که معمولا برای نمایش در سینمای خانگی و تلویزیون کشور مورد استفاده قرار میگیرد،به این دوربین ها میگوییم برودکست Broadcast.دوربین های برودکست دارای محدودیت در ذخیره داینامیک رنج Dynamic Range میباشند ولی همان فرمت اچ را ذخیره میکنند و در زمان رکورد فیلم کنترل خیلی خوبی میتوانند روی رنگ و کانترست و جزئیات اعمال کنند یعنی قبل از رکورد نمودن فیلم میتوانیم روی این موارد تغییر داده تا با تغییرات ما فیلم رکورد شود،که ما در فیلمبرداری به اون نوع تغییرات میگوییم Scene File یعنی فایلی که تغییرات رنگ  و کانترست و جزئیات را در دوربین ذخیره مینماید مثلا شرکت پاناسونیک اسم این فایل را گذاشته Scene File و سونی گذاشته Picture Profile و کانن گذاشته Custom Profile و اگر بخواهم کاملتر بگویم این فایل درون خود تنظیماتی مانند تغییرات گاما  Gamma Adjustment ، اشباء رنگ Color Saturation , تغییرات ماتریکس رنگ ها Color Matrix Adjustment و جزئیات بیشتری را نگهداری مینماید.این تغییرات درون فایل دوربین شما ذخیره میشوند و فقط با همان برند مثلا کانن یا سونی یا پاناسونیک کار میکنند و نمیتوانیم فایل را روی دوربینی از شرکتی دیگر اعمال کنیم که در عالم حرفه ای ها به این تنظیمات منبعد فایل گفته میشود نه تنظیمات ، یادتون باشه دیگه به این تغییرات انجام شده ، تنظیمات نمیگیم ، میگیم فایل میدونید چرا ؟ چون این تنظیمات درون یک فایل داخل مموری یا حافظه ی دوربین ذخیره میشود و میتوانم آنرا به دوربین های دیگر از همان برند منتقل و مجدد استفاده کنیم بدون اینکه بخواهیم تمام مراحل انجام تنظیمات دوربین را تکرار کنیم ، حالا باید بدونید که این کار یک مزیت بزرگ است ، چون شما وقتی در صحنه رکورد دوربین هایی از یک شرکت را داشته باشید با تنظیم یکی از اونها و درست نمودن فایل رنگ میتوانید فایل را به دوربین های دیگر منتقل کنید به این صورت تمام شرایط ویدیوها در همه دوربین ها مشابه و بدون تغییر خواهند بود انگار که کالور مچ یا هارمونی رنگ ( یکی از بحث های مهم پکیج آموزش کالوریست مانی سافت ) را در زمان تدوین اجرا کرده اید و این یک موفقیت است که دیگر مجبور نیستید فیلمهای دوربین های خود را به نرم افزار تدوین فیلم برده و عملیات تصحیح رنگ و تنظیمات را روی آن اجرا کنید.

وقتی دوربین خود را خوب بشناسید ، رنگ و نور را خوب بشناسید ، بسیاری از مراحل تدوین ویدیو شما با نرم افزار بسیار ساده تر و حرفه ای تر خواهد شد ، پکیج آموزش فیلمبرداری مانی سافت راهکاری جامع است

Lut چیست  Lookup Table ؟

Lut در زبان ساده به معنای جستجو میباشد که در علم ریاضی تشکیل شده است از محاسبات.لوت درون خود اطلاعاتی را ذخیره میکنند که اگر بخواهیم هر سری برای استفاده از لوت این محاسبات را انجام دهیم زمان زیادی از دست خواهد رفت ، با استفاده از تکنولوژی لوت ، این محاسبات از قبل درون این جدول انجام شده و کار خیلی سریع اجرا میشود.

لوت Lut شما را به سرعت از مرحله ی input یعنی ورود تصویر به دوربین ، به مرحله ای output یعنی خروجی از دوربین که همان فیلم رکورد شده یا فوتیج نهایی میباشد میبرد و این فوق العاده است.

Lut چیست؟

ما میتوانیم این لوت Lut را به هر تصویری که رکورد نموده ایم اضافه کنیم و نیازمند دوربین خاصی نیستیم.

حالا حواستون را خوب بمن بدهید ، Lut در حالت کلی شبیه به مکعب سه بعدی است که به آن 3D Lut میگوییم ، هر D یا هر بعد D که میشود 1D درون خود جزئیات از سه رنگ قرمز ، آبی ، سبز نگهداری میکند آنهم کاملا مجزا و جداگانه که این خاصیت لوت Lut است که موجب میشود اغلب وقتی روی رنگ قرمز تغییرات ایجاد میکنیم ، این تغییر روی رنگ آبی رخ نمیدهد.حال وقتی هر سه قسمت این مکعب با هم جمع میشوند گستره ی بزرگی از تغییرات در رنگ ها را برای ما ایجاد مینمایند.

در 1D Lut ما کنترل خیلی کمتری در Hue , Saturation , Brightness داریم و بیشتر در قسمت گاما میتوانیم تصحیح تغییر ایجاد کنیم و بدانید که پسوند این فایل تک بعدی Lut. میباشد اما 3DLut که کنترل خیلی کاملی در آن روی تصاویر داریم با پسوند Cube. موجود هستند ، پس دو اختلاف بزرگ لوت Lut یک بعدی و لوت Lut سه بعدی را میدانید.

کالیبره نمودن مانیتور با لوت Lut یکی از راهکارهای خیلی عالی برای تصحیح رنگ فیلم است

در عالم لوت Lut گاها کلماتی مانند کالیبره لوت Lut میبینیم که برای کالیبره نمودن مانیتورها بکار میرود ، یعنی ما از لوت جای دیگری نیز استفاده میکنیم تا به واسطه ی آن بتوانیم چند مانیتور را به صورت یکسان کنیم و اصطلاحا کالیبره کنیم ( کالیبره تخصصی مانیتور یکی از بحث های پکیج آموزش کالوریست مانی سافت است ) اما به یاد داشته باشید پس از کالببره نمودن چند مانیتور ممکن است تغییرات خیلی جزئی باهم داشته باشند که خیلی مهم نیست.وقتی مانیتوری را بر اساس لوت Lut کالیبره میکنیم در واقع میتوانیم انتظار داشته باشیم که روی فرمت Rec.709 تصاویر استاندارد را به ما نمایش دهد اینجا سوال پیش می آید که مگر ما نمیتوانیم با تنظیمات داخل مانیتور کالیبره صحیحی انجام دهیم ، هم بله هم خیر ، بله چون برخی مانیتورها تنظیمات بسیار زیادی برای کالیبره شدن دارند ، خیر چون برخی دیگه این امکانات زیاد رو ندارن،پس تکلیف چیه؟ اینجاست که لوت Lut به کمک ما آمده و موجب میشود کالیبره مانیتورها مانند یکدیگر شود.

با داشتن لوت Lut میتوانیم تصاویری کاملا یکدست در دوربین داشته باشیم آنهم زمان رکورد فیلم با دوربین

وقتی در حال رکورد فیلم با دوربین هستیم تصویری خروجی ما یعنی همان فیلمی که رکورد شده میتواند شامل مشخصات فایل لوت Lut باشد که شبیه به همان Scene File است،اینجاست که وقتی پای لوت Lut در دوربین به میان می آید فرمت های رکورد و خروجی دوربین بنام S-Log و Log C تولید میشوند همان فرمت هایی که بنام فلت Flat معروف هستند ، حالا نکته ای جالب بدانید ، وقتی که در زمان فیلمبرداری با دوربین از لوت Lut از قبل آماده که میتواند توسط خود شما تولید شده باشد استفاده میکنیم ، میتوانیم همان لوت Lut را به نرم افزارهایی مانند پریمیر ، افترافکت ، داوینچی ، فاینال کات و اوید ( برای هر یک از این نرم افزارها یک پکیج کالوریست توسط مانی سافت ارائه میشود ) مورد استفاده قرار بگیرید و شاید الان متوجه نباشید که چقدر موثر است ! من به شما توضیخ میدهم ، فرض کنید که در زمان فیلمبرداری از لوت Lut در دوربین استفاده کرده باشیم پس استاندارد سازی در دوریین های ما انجام شده ، حالا تصور کنید که در دوربین دیگری این لوت Lut اجرا نشده ، چاره چیست ؟ باید در نرم افزارهای گفته شده شروع به کالورکارکشن کنیم که ممکن است با تصویر دوربین یکی نشود ، اینجاست که لوت Lut در نرم افزار به کمک ما می آید و با وارد نمودن آن در قسمت Input تصحیح رنگ نرم افزار جوری شبیه سازی میکنیم که انگار همین فیلم در زمان رکورد با همین لوت Lut رکورد شده ، با این کار تصاویری که با دوربین و لوت Lut رکورد کردیم با تصاویری که با همان دوربین گرفتیم و لوت Lut نداشته ، یکی میشن و یک اتفاق عالی برای کالوریست ( کسی که دانش آموخته مانی سافت در خصوص رنگ و نور ) است.

حالا میتوجه میشوید که چرا در نرم افزارها بخشی بنام input وجود دارد که درون آن گزینه هایی از دوربین های Alexa , Amira , Arri وجود دارد و دیگر برای شما سوال نخواهد شد چون میدانید این لوت Lut ها برای کسانی تولید شده که این دوربین ها را در سراسر جهان داردن و نیازمند انجام تنظیمات استاندارد رکورد نمودن هستند ، پس با اعمال لوت Lut در روی دوربین حین تدوین فیلم استاندارد سازی خیلی خوبی انجام میشود.

میتوانیم برای دوربین خود لوت Lut تولید کنیم

وقتی که دوربین خود را خوب بشناسیم و این شناخت توسط آموزشهای مانی سافت انجام شده باشد ، میتوانیم مانند تمام تیم های حرفه ای تولید ویدیو برای فیلم های خودمان و دوربین مان لوت Lut بسازیم تا اگر در زمان رکورد از لوت Lut استفاده نکردیم و یا فیلم برای ما فرستادند بتوانیم از لوت Lut تولید شده استفاده و یک مرحله ی بسیار مهم در دستکاری رنگ را پشت سر بگذاریم.

تفاوت Scene file , Lut , Look در تصحیح رنگ

لوک Look چیست ؟

شرکت های Arri , Red دوربین هایی تولید نموده اند که فیلم را با فرمت Raw ( فرمتی که لایه های رنگ ها و نورها کاملا بدون پردازش و خام هستند ) را رکورد میکند که در تنظیمات دوربین هیچ تصحیح یا تغییر رنگی انجام نشده است،به فرمتی که Arri رکورد میکند Log C میگوییم،این تصاویر کاملا فلت هستند یعنی شما هیچ اثری از نقاط سفید یکدست یا سیاه یکدست یا کانترست زیاد نمیبینید و احساس میکنید که تصویر کدر یا خاکستری است،این دو دوریین دارای بخشی هستند که میتوانیم فایلی را درون آن لود کنیم که به این فایل مختص به این دوربین ها Look لوک میگوییم که شبیه با لوت Lut میباشد.

یکی از تفاوت های اصلی لوت Lut و لوک Look در تغییر کلی احساس تصویر است

look لوک میتواند حس و حال فیلم را کاملا تغییر دهد فیلم را به قدیم ببرد ،غمگین کند ،کانترست را زیاد کند ، خشمگین و ناراحت و .... ، لوک توسط افراد به هدف ایجاد احساس مورد نظر روی ویدیو تولید میشود و فروخته میشود و یا تیم آنرا برای پروژه های خود نگهداری میکند تا دیگر همه مراحل درجه بندی رنگ را مجدد مجبور به طی نمودن نشود.

در هنر تدوین فیلم و تولید ویدیو هم از کلمه ی لوت Lut و هم لوک Look برای درجه بندی رنگ استفاده میشود پس متعجب نشوید اگر هر دو را مشاهده نمودید.

به دلایل متعدد باید از فایلهای Luts استفاده کنیم که شامل زیر میباشند : 

  1. وقتی میخواهیم تولید احساس در فیلم یا ویدیو انجام دهیم
  2. سرعت ما برای اجرای درجه بندی رنگ بسیار بالا میرود
  3. نه تنها سرعت بالا میرود بلکه اگر صحنه های جدیدی داشته باشیم که لوت Lut با آن سازگار نباشد براحتی میتوان با اجرای لوک به تغییر مورد نظر رسید.

حالا نظر شما جلب میکنم به انواع لوت Lut که همان لوک Look هم گفته میشود :

  • لوت Lut که وظیفه ی استاندارد سازی تصویر را به عهده دارد ، همان است که بر روی دوربین با تصاویر دوربین در بخش input انجام میشود
  • لوت Lut که وظیفه ی ایجاد احساس یا تجاری بودن ویدیو را به عهده دارد.

Luts ها چون در بخش Saturation ( اشباء رنگ ) , کانترست ( تشدید نقاط روشن و تاریک ) بیشتر تاثیرگذار هستند ، پس در فیلم هایی که قرار است جنبه تجاری بودن را داشته باشند کاربرد دارد مانند فیلم سینمایی ، تیزر که پبشنهاد میکنم لوت Lut های سه بعدی که کاربرد بیشتری دارند را روی فیلم های لاگ Log آزمایش کنید.

تفاوت Scene file , Lut , Look در تصحیح رنگ

درباره لاگ Log

امروزه برخی دوربین ها در تنظیمات خود دارای سیستمی بنام لاگ Log هستند که بواسطه ی آن وقتی فیلم رکورد میشود احساس میکنیم که تمیز نیست ، مقداری خاکستری است ، سایه ها بی جان و سفیدی ها کدر هستند ، بله این خاصیت فرمت و فیلم های لاگ Log هست ، تیم های فیلمسازیه کاملا حرفه ای ، لاگ Log رکورد میکنند میدانید چرا ؟ چون در این فرمت اغلب جزئیات تصویر پردازش نشده اند و کاملا خام هستند و همین امر موجب میشود یک کنترل بی نظیر روی آنها داشته باشیم که یکی از فرمت ها و اسامی مهم این ساختار S-Log میباشد.

نقطه ضعف بسیاری از تدوینگران غیر حرفه ای ، اینکه فکر میکنند با اعمال Luts های آماده میتوانند به نتیجه نهایی برسند اما غافل از این هستند که بسیاری از فایلها برای ویدیوهای Log تولید شده اند

تا این مرحله دیگر میدانید که فایلهای لاگ و لوت و لوک چه هستند و چه کارایی هایی دارند ، در آخر به یاد داشته باشید برای اینکه یک کالوریست واقعی شوید بهتر است به سبک مانی سافت آموزش ببینید و همیشه قبل از استفاده از لوت های سه بعدی ، مرحله ی استاندارد سازی ویدیو را مطابق آموزشهای ما عالی انجام دهید و سعی کنید لوت های سه بعدی را بسازید بجای اینکه دانلود کنید و ساعت ها وقت در نت و یررسی ها بگذارید.