پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

فایل/فرمت PSD فتوشاپ چیست - نمایش محتویات/ فرمت PSB

PSD یعنی Photoshop Dacument که فرمت فایلهای قابل ویرایش و لایه باز در نرم افزار فتوشاپه بهش پی اس دی هم میگیم. اگه 100سال دیگه هم دوباره در این برنامه بازش کنیم میشه همشو ویرایش کنیم. در این راهنمای مانی سافت دربارش بیشتر یاد میگیرید.

PSD یعنی چی؟

این کلمه یعنی PhotoShop Dacument یا پی اس دی.

این فایل توسط نرم افزاری بنام ادوبی فتوشاپ ساخته میشه و یکی از دلایل پرکاربرد و مهم بودنش اینه که تمام تغییراتی که داخلش انجام میشه بصورت لایه باز ذخیره میشه که هر زمان در آینده لازم باشه دوباره میتونیم ویرایشش کنیم. در واقع یک نوع فرمت ذخیره هم هست.

لینک مفید : فتوشاپ Photoshop چیست - معرفی اجمالی - کاربردها

چرا استفاده از فایل PSD اهمیت دارد؟

درون این فایل همه چیز به صورت لایه لایه و جدا از هم ذخیره میشود. به این صورت که اگر 100 سال دیگر یک PSD در نرم افزار فتوشاپ باز شود، همان لایه های قبلی دیده میشوند و از همه جالبتر، لایه ها قابل ویرایش هستند و میتوانیم تغییرات دلخواه را در آنها ایجاد کنیم.

نمایی از پنجره لایر و لایه ها در نرم افزار فتوشاپ

تمام لایه هایی که طراح در یک پروژه ایجاد کرده و کنار هم قرار میدهد در نهایت در یک فایل با پسوند PSD ذخیره میشوند و با باز نمودن دوباره این فایل در فتوشاپ، لایه ها به حالت اول دیده خواهند شد.

حجم فایلهای PSD

نکته قابل توجه در مورد فایلهای PSD این است که این نوع فایل میتواند تا 2 گیگابایت حجم داشته باشد. این حجم زیاد میتواند به دلیل نگهداری انواع لایه های گرافیکی درون آن باشد.

محدودیت های نمایش فایل PSD

یکی از مشکلاتی که این نوع فایل دارد، عدم نمایش آن توسط بسیاری از نرم افزارها و دستگاه ها میباشد. یعنی مانند یک فایل عکس معمولی با فرمت JPEG نمیتوان آنرا در یک سایت اینترنتی نمایش داد یا به موبایل منتقل نمود و براحتی مشاهده کرد. این فرمت در نرم افزارهای مخصوصی امکان نمایش دارد. دلیل این اتفاق، وجود لایه ها و ساختار آن میباشد.

8 آموزش و تکنیک فتوشاپ - هدیه
در این صفحه مجموعه ای از آموزشها و تکنیک های مربوط به نرم افزار فتوشاپ برای مبتدی ها تا پیشرفته رو بصورت هدیه براتون گذاشتم. برخی از اونها تکنیک
بیشتر بدانید
8 آموزش و تکنیک فتوشاپ - هدیه

نحوه ویرایش و مشاهده PSD

برای ویرایش کردن این فرمت فقط خود نرم افزار فتوشاپه که میتونه دقیقا تمام لایه ها رو به تفکیک و قابل ویرایش در اختیار طراح قرار بده. 

برای دیدن محتویاتش بدون حالت لایه باز روشهای مختلفی وجود داره ولی اکثر اونها محتویاتش رو بصورت یک عکس JPG نشون میدن و توانایی نمایش اجزای لایه ها رو ندارن.

  • استفاده از نرم افزار ادوبی بریج
  • استفاده از نرم افزار ACD See
  • استفاده از پنجره خود ویندوز و مک

ادوبی بریج چیست Bridge - دستیار عکاس و طراح و تدوی
یکی از بهترین برنامه‌هاییه که شرکت ادوبی برای عکاسها، طراح‌ها و تدوینگران ویدیو ساخته که برای دیدن عکس و فوتیج ، دسته بندی ، تغییرنام گروهی، تبدی
بیشتر بدانید
ادوبی بریج چیست Bridge - دستیار عکاس و طراح و تدوینگر

درباره پسوند/فرمت PSB فتوشاپ

پروژه هایی که در این نرم افزار بصورت لایه باز و قابل ویرایش برای آینده ذخیره می شوند با فرمت PSD یعنی Photoshop Document یا فایل فتوشاپی میباشند. این نوع پروژه توانایی ذخیره نمودن حداکثر طول و عرض مشخصی به سانتی متر یا میلیمتر را دارد. طراحان بیلبوردهای تبلیغاتی که اغلب بر روی پل های هوایی عابر پیاده و یا اندازه های بزرگ نمیتوانستند با فتوشاپ چنین اندازه هایی را بسازند پس به ناچار باید در فتوشاپ اندازه کوچکتر را طراحی و در نرم افزارهای دیگری مثلا کورل دراو اندازه آنرا بزرگتر میکردند. بزرگترین اندازه ذخیره شدن پروژه های PSD بر حسب پیکسل 30.000 در 30.000 میباشد و حجم چنین پروژه ای 2 گیگابایت خواهد شد.

در نسخه های جدید فتوشاپ برای رفع این مشکل، شرکت ادوبی به صورت اتوماتیک قابلیتی ایجاد نمود که اگر طول و عرض و رزولوشن پروژه بیشتر از اندازه عادی باشد آنرا با فرمت PSB یا Photoshop Big ذخیره مینماید و این فرمت محدودیتی در اندازه پروژه نخواهد داشت. اگر پروژه فتوشاپ از تعداد 30.000 در 30.000 پیکسل بیشتر شود فرمت PSB فعال خواهد شد. شرکت ادوبی اعلام نموده است که میتواند تا نسخه 2023 خود پروژه های با تعداد 300.000 پیکسل و حجم 4 بیلیون گیگابایت ذخیره نماید.

حجم پروژه بیشتر از 2 گیگابایت

فرض کنید در حال طراحی یک طرح گرافیکی هستید که رزولوشن آنرا 300 قرار داده اید، یک پروژه خالی که به حجم بیش از دو گیگابایت نخواهد رسید، شروع به طراحی نموده و عکسهای با کیفیت بالایی را وارد آن میکنید، لایه ها زیاد میشوند، کانالهای رنگی را بهبود میبخشید، ادجاست های متعدد تولید میکنید و همینطور به اجزای پروژه خود می افزایید. به این صورت با افزوده شدن این جزئیات، حجم نهایی پروژه شما در زمان ذخیره نمودن بالا رفته و گاها به بیش از دو گیگابایت میرسد.

معرفی فرمت PSB در فتوشاپ و ذخیره فایل با حجم بیش از 2 گیگابایت

دقت نمائید که اگر زمان ذخیره نمودن فایل فتوشاپ خود با خطای Could not save.. ..the document is bigger than 2 gigabytes روبرو گشتید،از منوی فایل در فتوشاپ گزینه save as و فرمت آنرا PSB قرار دهید تا براحتی فایل شما ذخیره شود.

سوالات پرتکرار

آیا فرمت PSD یک فرمت عکس است؟

بله. نوعی عکس است که امکان ویرایش در آینده را دارد.

آیا فرمت PSD را میتوان در نرم افزاری مانند word باز نمود؟

خیر. این فایل فقط با نرم افزار فتوشاپ قابل ویرایش است. برای استفاده از آن در نرم افزارهای دیگری مانند ورد، ابتدا باید این فایل را در نرم افزار فتوشاپ یا ادوبی بریج باز نمود، از آن یک فرمت یا عکس JPG ذخیره کرد و در نرم افزارهای دیگر استفاده نمود.

لینک مفید : ادوبی بریج چیست Bridge - دستیار عکاس و طراح و تدوینگر

آیا میتوان فایل PSD را به فرمت های دیگر تبدیل نمود؟

بله. هم در خود نرم افزار فتوشاپ و هم برنامه های مختلفی که بالاتر بهشون اشاره کردم میشه.

فایل سالم PSD فتوشاپ را از کجا دانلود کنیم؟

قبل از اینکه به سراغ دانلود این فرمت بروید، بهتر است بدانید ابتدا باید نرم افزار فتوشاپ را بشناسید تا بدانید چه قابلیت هایی دارد و چگونه فایلهای پی اس دی توسط آن ویرایش میشوند.

فایلهای PSD را چه کسانی میسازند؟

هر شخصی که بصورت آماتور یا حرفه‌ای با فتوشاپ کار میکنید. 

برای نمایش محتویات فایل PSD در خود پوشه های ویندوز چکارکنم؟

ابتدا نرم افزار PicIns رو دانلود کنید. حالا موقع نصب فقط تیک 2گزینه PSD و PSB رو فعال کرده و بقیه رو غیرفعال کنید چون خود ویندوز نشونشون میده و نصب رو تمام کنید. حالا راحت میشید.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.