پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

انتخاب کارت‌‌گرافیک مناسب پریمیر‌‌‌‌‌پرو - حداقل/بهترین/تاثیر

بهترین کارت گرافیک برای پریمیرپرو در ویندوز از شرکت Nvidia سری RTX و از شرکت AMD سری RX 6500 به بعد و یا W6400 میتونه باشه و در کامپیوتر اپل ، همان آنبورد خودش با تعداد هسته و پردازنده بیشتر مناسبه.

خلاصه
چون سرعت رندر و سرعت حین کار و سرعت خروجی گرفتن در پریمیرپرو برای تدوینگران خیلی اهمیت دارد باید در خرید/انتخاب کارت گرافیک مناسب پریمیرپرو بیشترین دقت را داشته باشند. راهنمایی/مشاوره برای خریدن حداقل تا بهترین کارت گرافیک و تاثیرش در کار با پریمیرپرو در این صفحه گفته شده است.

تاثیر کارت گرافیک در کارایی پریمیرپرو

پریمیرپرو میتواند با یک کارت گرافیک آنبورد یا یکپارچه و یا معمولی هم تدوین را انجام دهد ولی کم کم متوجه مشکلات کندی هایی خواهید شد که در نهایت شما را مجبور به خریدن یک کارت گرافیک مناسب یا حرفه ای خواهد نمود.

  • بسیاری ویدیو افکتهای پریمیرپرو و پلاگینهایی که نصب میکنید نیاز به پردازش گرافیکی سریع دارند
  • برای نمایش سریع ریل‌تایم کارت گرافیک قوی الزامی است
  • موجب میشود رندر هوشمند خیلی سریع انجام شود
  • خروجی گرفتن در زمان خیلی کمتری انجام خواهد شد
  • اگر تنظیم/درجه بندی رنگ را حرفه ای انجام میدهد امکان اتصال مانیتورهای بیشتر را مهیا میکند
  • برای تدوین ویدیوهای بزرگتر از فول‌اچ‌دی نیاز به حافظه بیشتری در کارت گرافیک دارید
  • هر چقدر که اندازه طول و عرض ویدیوها بزرگتر میشود به کارت گرافیک قویتر نیاز است
  • افکت های شتاب دهنده به آن خیلی احتیاج دارند
  • اگر Trackهای زیاد کار میکنید به این قطعه خیلی احتیاج دارید.

nvidia   amd   mac  

هشدار
روی صحبت ما با جدیدترین نسخه پریمیرپرو میباشد و توضیحات داده شده ارتباطی به نسخه های حتی سال قبل نیز ندارد چون شرکت ادوبی هر از گاهی تغییراتی در نرم افزارش میدهد که موجب میشود کارتهای گرافیکی از رده استفاده آن خارج شوند.

انتخاب مدل/برند کارت گرافیک برای پریمیر پرو

در حالت کلی سه شرکت اصلی کارت گرافیک میسازند که ما بقی برندها از همان سه شرکت، به نام خودشان کارت گرافیک تولید میکنند. این سه شرکت اصلی عبارتند از :

  • انویدیا NVIDIA.
    در میان تمام مدلهای کارت گرافیک این شرکت دو نوع به نامهای GTX - RTX برای پریمیر پرو مناسب هستند و بین این دو تا RTX بهترین است و احتمالا GTX از رده خواهد شد پس بعنوان یک آینده نگری بهتر است RTX تهیه کنید.
  • ای ام دی  رادئون  AMD RADEON.
    در میان کارتهای گرافیکی این شرکت از مدل RX 6500 به بعد و W6400 قابل قبول هستند.
    مدل های مورد تایید برای جدیدترین نسخه پریمیر پرو در این لینک هستند.

  • اینتل INTEL.
    کارت گرافیک های این شرکت معمولا برای کارهای معمولی در هر کیس و لپتاپ مورد استفاده قرار میگیرند. میتوانید با این کارت گرافیک کار کنید اما در رندر و ریل تایم با کندی های زیادی روبرو میشوید.

  • اپل Apple
    لپتاپ ها و کیس هایی که شرکت اپل میسازد دارای کارت گرافیکی هستند که مخصوص به خود این شرکت است. یعنی هیچکدام یک از برندهای گفته شده قبل نیستند. این کارت گرافیک ها هم نام سی پی یو آنها یعنی چیزهایی مشابه M1 - M2 هستند. در زمان خرید کامپیوترهای شرکت اپل، تعداد هسته این کارت گرافیک خیلی قوی تر است و هر چقدر هسته ها بیشتر باشد بهتر هستند.

مدلهای تایید شده برای پریمیرپرو
فیلرشکن روشن کنید روی این لینک بزنید و به قسمت Supported GPU برید در انتهای صفحه تا تمام مدلهای کارت گرافیک سازگار با جدیدترین نسخه پریمیرپرو را ببینید.

 

color wheel

کارت گرافیک حرفه‌ای‌تر برای نمایش تعداد رنگ بیشتر

حدود 90% کارتهای گرافیکی دنیا میتوانند رنگی با گسترده sRGB را نمایش دهند که دقیقا همان رنگی است که یوتیوب، اینستاگرام و همه تلویزیون ها هم میتوانند آنرا نشان دهند اما برای بعضی از نمایشگرها و شبکه های جهانی کافی نیست و آنها میخواهند گسترده های رنگ بزرگتری مانند Rec709 و بزرگتر را نشان دهند تا به این وسیله بتوانند پیکسلهای رنگی خیلی زیادتری را به کاربر نشان دهند که همین موضوع در برخی ویدیوکلیپها کاملا قابل مقایسه است.

کارت گرافیکی که بتواند مقدار رنگهای بیشتری را نمایش دهد البته به این شرط که مانیتور هم بتواند همان مقدار رنگ را نشان دهد برای تدوینگر پریمیرپرو دارای اولویت است به این شرط که بخواهد وارد کارهای سینمایی و جهانی شود.

لینک مفید

 

تاثیر حافظه خود کارت گرافیک در سرعت در پریمیرپرو

بجز حافظه ای که بنام Ram بر روی کامپیوتر وجود داره، کارت گرافیک ها هم یک یک حافظه مخصوص به خودشون دارن که بهش VRAM گفته میشه. این حافظه زمانی خیلی کارآمده که پروژه های حرفه ای رو کار میکنید. مثلا سکانسی که در هر Track اون ویدیوهای Full HD و بزرگتر وجود داره و یا زمانی که از پلاگینهای حرفه ای مثل BCC و Mocha pro استفاده میکنید. هر چقدر حافظه خود کارت گرافیک بیشتر باشه دیرتر به کندبودن میخورید.

در جدول زیر میبینید که حداقل حافظه کارت گرافیک برای تدوین ویدیوها با اندازه های مختلف چقدر باید باشه.

 اندازه ویدیوهاحداقل حافظه مورد نیاز به گیگابایت
SD  1
 HD  1
2K  3
4K  4
5K  6

هشدار
فقط زیاد بودن حافظه کارت گرافیک مهم نیست. مثلا AMD RADEON مدلهایی بنام RX640 - RX650 و مشابه دارد که حافظه 8 گیگابایت دارند ولی مناسب پریمیرپرو نیستند و بیشتر برای بازی ها ساخته شده اند.

 

حداقل کارت گرافیک برای پریمیرپرو

اگر امکان خریدن کارت گرافیک حرفه‌ای را ندارید مشکلی نیست چون بعدها هم میتونید. حداقل مشخصات کارت گرافیک برای پریمیرپرو :

  • 2 تا 4 گیگابایت حافظه داشته باشه
  • کاملا جدید باشه و از سالی که درونش هستید 1 سال بیشتر قدیمی نباشه.

نحوه مقایسه نمودن کارت های گرافیک

برای شروع مقایسه روی https://gpu.userbenchmark.com/  کلیک کنید. در لیست ، ستون Avg.bench معیار انتخاب میباشد. با یکبار کلیک روی آن به ترتیب قوی ترین تا ضعیفترین را لیست خواهد نمود. برای بررسی کارت گرافیک فعلی که روی سیستم دارید، روی کلید Free Download کلیک نموده نرم افزار رایگان بنچمارک گرفتن را دانلود و آزمایش را شروع کنید٬ در نهایت یک امتیاز به شما نمایش خواهد داد. البته این آزمایش بیشتر از نظر بازی ها ملاک قرار داده میشود و برای پریمیر پرو نیست.

استفاده همزمان از چند کارت‌گرافیک در پریمیر پرو

به واسطه تکنولوژی های ( SLI / Crossfire ) میتوان بصورت همزمان از چند کارت گرافیک استفاده نمود. پریمیر پرو برای نمایش دادن تایم لاین از یک کارت گرافیک استفاده میکند اما اگر قابلیت crossfire اجرا شود که دو کارت گرافیک شبیه یک کارت گرافیک شوند، در زمانهای رندر In and out و خروجی گرفتن از هر دو کارت آنها استفاده خواهد نمود.منبع

سوالات متداول

بروزرسانی در 1402/11/10

آیا کارتهای گرافیکی GT و MX مناسب و حرفه‌ای هستند؟

حرفه ای نیستند اما برای کار معمولی مناسب هستند. معمولی یعنی افکتهای کم و چیدن ویدیوها و تغییرات عادی. توصیه نمیشوند.

آیا کارتهای گرافیک با 4گیگابایت حافظه برای تدوین FullHD پریمیرپرو کافیه؟

بله.

آیا کارتهای گرافیک با 8 بیت رنگ برای پریمیرپرو مناسبه؟

بله به شرط اینکه مانیتور و محلی که میخواید ویدیوها را نمایش دهید نیازی به ویدیو 10 بیت یا بیشتر از 8 نداشته باشد.

بین 2 کارت گرافیک یکسان ولی از دو شرکت کدامیک را بخریم؟

اونکه قیمتش پایینتره. چون خیلی هاشون روی زیبایی و برخی قسمتهای بدنه تغییراتی انجام دادن که در کارایی خیلی مهم نیست و بیشتر جنبه زیبایی داره.

پورتهای اتصال بیشتر مانیتور در روی کارت گرافیک به چه کاری در پریمیرپرو میاد؟

اگه روزی کمی حرفه‌ای‌تر بشید ممکنه لازمتون بشه که برای تنظیم رنگ یا تقسیم کردن پریمیرپرو به بخش های بزرگتر ، با دقت و راحتی بیشتری تدوین کنید.

کارت گرافیک کوادرو Quadro که میگن خوبه؟

این کارت گرافیک بیشتر برای رندر در برنامه های 3بعدی بکار میره. البته به دلیل توانایی در نمایش تعداد بیت رنگ بیشتر ، در درجه بندی رنگ در تدوین هم بکار میره اما خیلی از کارتهای گرافیک RTX و AMD الان از 10 بیت پشتیبانی میکنن پس کوادرو برای پریمیرپرو خیلی مناسب نیست.

آیا اندازه کارت گرافیک مهمه؟

خیر.

آیا تعداد خنک کننده کارت گرافیک مهمه؟

اگه تمام فعالیت شما خروجی گرفتن باشه بله اما اگه تدوینگر هستید و در انتهای پروژه هاتون خروجی میگیرید، نه مهم نیست چون باید پول بیشتری بابتش پرداخت کنید.

آیا برند یا سازنده کارت گرافیک مهمه؟

خیر. بابت اسمشون پول بیشتری از ما میگیرن در صورتیکه همون کارایی برندهای قیمت پایینتر رو دارن.

 

لینک مفید

موضوعات

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
متولی آغاز کننده
سلام کار با پریمیر ۲۰۱۹ با فایل یک ساعته 4k دارم
حداقل گرافیکی که باید داشته باشم تا کار بدون لگ و کندی باشه رو معرفی میکنین
avatar
1402-11-08 14:24
سلام. خیلی قدیمیه نسخه برنامه. فقط باید کارت گرافیکها رو تست کنید تا یکیشون مناسبش بشه. برید به نسخه جدید.
avatar
نادر آغاز کننده
سلام وقت بخیر.کارت گرافیک من AMD Radeon (TM) R9 200 Series اینه. موقعی ک کلیپ داخل پریمیر باز میکنم صدای کلیپ با سرعت متفاوتی پخش میشه و لگ داره DDR3 24 cpu i74790k به نظر شما ایراد از چی میتونه باشه ؟ البته هم 2018 نصب کردم هم 2020 داخل هردو همین جوریه
avatar
1401-07-16 19:14
سلام ممنون. پاسخ تمام راه حل های شناخته شده و ناشناخته در این لینک : manisoft.ir/.../... میباشد.
avatar
متین آغاز کننده
سلام خسته نباشید.من میخام کارتدوین رو شروع کنم با پریمیر و افترافکت.واسه خریدسیستم۳۰تومن بودجه دارم.بنظرتون گرافیک چی بخرم؟اصلا‌گرافی ک بخرم یا اینکه گرافیک آن‌بوردCPU کافیه؟
اگه نخام گرافیک بخرم،سی‌پی‌یو چی‌ بخرم که گرافیک انبوردش کم نیاره؟
ممنون
avatar
1401-05-01 12:34
سلام ممنون. اگه کارهای معمولی میکنید همون گرافیک یکپارچه کافیه اما اگه افکت های رنگ و پلاگین استفاده میکنید حتما باید گرافیک هایی که گفته شده بخرید. ترجیح با سری های RTX هست. اصلا به این موضوع فکر نکنید که سی پی یو یی پیدا کنید که گرافیکش کم نیاره چون شدنی نیست. میتونید سی پی یو کمتر بگیرید و بجاش گرافیک بگیرید. باید بالا و پایین کنید تا جور در بیاد.
avatar
امیر رضا آغاز کننده
سلام ببخشید می خواستم بپرسم کارت گرافیک mx350 برای پریمیر مناسب هستش یا خیر
من می خوام لپ تاپ اچ پی میان رده بگیرم که دو گیگ از این گرافیک رو داره
می دونم گرافیک قوی نیست ولی خواستم ببینم اجرا می کنه یا خیر بعد سوالی که داشتم میشه این گرافیک رو تعویض کرد با یه کرات گرافیک rtx3050
اینو می دونم که ارتقا نمیشه داد ولی میشه تقویض کرد یا خیر
هنوز این لپ تاپ رو نخریدم بیشتر نیاز دانشجویی رو می خواستم برطرف کنم من مهندسی عمران می خونم و می خوام بدونم تا 10 یا 20 سال اینده این لپ تاپ جواب میده یا خیر لینک اون لپ تاپ رو همین زیر براتون میفرستم ممنون میشم جواب بدین خیلی ممنون
avatar
1401-04-10 15:14
سلام. مشخصات لپتاپ رو دیدم.
برای نسخه های جدید مناسب نیست اما این صفحه : manisoft.ir/.../... بشما کمک میکنه که پریمیر پرو مورد نظر رو انتخاب کنید.
و اما یه سوال. چرا پریمیر پرو ؟ واقعا شاید برای خیلی ها مفید نباشه. این صفحه manisoft.ir/.../... باعث میشه انتخاب بهتری انجام بدین و به صحبت های تبلیغاتی در اینترنت و شبکه های مجازی خیلی اهمیت ندین.
امکان تغییر یا تعویض کارت گرافیک در لپ تاپ ها نیست.
این گرافیک این لپ تاپ مناسب کارهای شما نخواهد بود.

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.