فرمت ویدیویی Raw یا فوتیج Raw

درباره فوتیج را Raw بیشتر یاد بگیریم.

چند سوال در ذهن من هست که شما هم باید از خودتان بپرسید :

  • آیا میتوانیم ویدیوخام Raw را در مانیتور ببینیم؟
  • چرا باید فوتیج با فرمت Raw رکورد کنیم؟

یکی از بزگترین اتفاقات دنیای تولید ویدیو، توانایی رکورد ویدیوخام Raw توسط دوربین ها میباشد و اولین شرکت تولیدکننده ویدیوخام Raw که توانست فرمت Prores Raw را طراحی نماید، اپل است.

با دوربین های فیلمبرداری میتوانیم انواع فرمت ها مانند Mp4, Mts, Mov,  را رکورد کنیم اما آنچه مهم است اینکه هر فرمت ویدیو مزایای خود را دارد ولی مهمترین نکته، نتیجه ی مطلوب در تصویر نهایی میباشد.

فرصت مناسبی است تا با واقعیت های پشت پرده ویدیوخام Raw بخوبی آشنا شوید.

با موج جدیدی از دوربین های تولید شده، امکان رکورد فرمت Raw برای ما بوجود آمده است، دوربین هایی مانند Arri Alexa , Canon C500, Red Epic همچنین دوربین سینمایی بلک مجیک دیزان Black Magic Design’s که میتوانند ویدیوها را به صورت Raw رکورد کنند.

قبل از ادامه ی مطالعه پیشنهاد میکنم که فوتیج را به صورت حرفه ای بشناسید.

فوتیج را Raw

فرمت Raw یک نوع روش ذخیره ویدیو در دوربین هست، در زمان رکورد فوتیج Raw، کوچکترین و جزئی ترین اجزایی که روی سنسور دوربین تشکیل میشود در این نوع فایل ویدیویی ذخیره میشود، در واقع فایل ویدیویی Raw دارای بیشتر جزئیاتی است که یک فوتیج میتواند داشته باشد.

فوتیج Raw کاملا دست نخوره است، هیچ پردازشی از درون دوربین روی آن انجام نشده است، هیچ فشرده سازی مانند فرمت Mp4 روی آن اتفاق نیفتاده، هیچ ادغام یا ترکیب رنگ روی آن پیاده نشده، در واقع فوتیج Raw یک فایل است تا یک ویدیو، و باید به کمک ابزارهایی که پایینتر گفته میشود مانند یک ویدیو از آن استفاده نمود، فوتیج Raw بسیار با کیفیت و دارای وضوحی بی نظیر است. وقتی میگویم هیچ تغییری توسط دوربین روی آن انجام نشده، یعنی عملیاتی مانند وایت بالانس و نوردهی در تصاویر آن اعمال نشده اند، این عملیات در زمان ذخیره سازی ویدیوها در دوربینهای دیگر روی فایل ویدیویی تاثیراتی میگذارند که نمیتوانم بگویم بد است، کسی که فایل یا فرمت ویدیویی Raw رکورد میکند میخواهد تمام عملیات تنظیم رنگ، وایت بالانس، نوردهی، تنظیم تون، گستره رنگ (مقاله ای مهم)و ... را خودش در زمان تدوین روی ویدیو انجام دهد، یعنی کنترل کاملی روی تمام جزئیات ویدیو داشته باشد و به دوربین اجازه ندهد با برخی دستورات اتوماتیک مانع ذخیره ی یک تصویر خام شود.

فرمت ویدیویی Raw یا فوتیج Rawبه عکس بالا توجه کنید، سمت راست تمام عملیاتی هستند که گفتم، حین تدوین فیلم با نرم افزارغیرخطی روی ویدیو این تغییرات را پیاده میکنیم، در سمت چپ مشاهده میکنید که درون دوربین فقط ذخیره سازی اعداد صفرویک اتفاق می افتد یعنی فقط فایل، این فایلی که در دوربین ذخیره میشود بدون تبدیل شدن و بدون استفاده از نرم افزار خاص قابل دیدن نیست، در واقع ویدیو نیست، یک فایل است که محتویات ویدیو دارد، یعنی نمی توانیم فایل Raw که با دوربین فیلمبرداری گرفته شده را با دابل کلیک در نرم افزارهای پخش فیلم نگاه کنیم!

برخی ممکن است فکر کنند پس دوربین هایی به این قیمت خیلی خیلی خیلی گران فقط رکورد میکنند و هیچ تنظیماتی ندارند! اینطور نیست، علاوه بر قابلیت های فنی که دارند، میتوانیم عملیات کاهش نویز، برطرف نمودن لبه ی پیکسل در ویدیو، اجرای پروفایل رنگ را نیز درون دوربین پیاده کنیم.

اسامی فرمت Raw در ویدیو و تدوین

فوتیج Raw همچنین با نامهای :

  • ویدیو را Raw
  • فوتیج اصلی
  • فوتیج مادر نیز نامیده میشود، جالب بود نه؟ چند تا اسم داره و بهتره این اسم های فوتیج Raw رو به حافظه بسپارید اگر قصد حرفه ای شدن رو دارید چون ممکنه یه روز در جمعی باشید که لازمه این فرمت ها و اسامی رو بلد باشید و یا بیان کنید.

کدک Codec فوتیج Raw

برای مشاهده ی آن نیازمند تبدیل یا نصب مبدل یا کدک Codec هستید (کدک چیه) بدون آنها امکان مشاهده نیست و اغلب تدوینگران پریمیرپرو، داوینچی، فاینال کات و اوید، با نصب کدک Codec امکان مشاهده این فایل را برای خود فراهم می آورند، مانی سافت نیز در پکیج آموزش اصول واقعی تدوین فیلم با پریمیرپرو سری اول، این کدک Codec نمایش فوتیج Raw را در اختیار هنرجوهای خود قرار داده است. همانطور که بالاتر اشاره شد نمیتوانیم فوتیج Raw را بصورت عادی مشاهده کنیم و اغلب باید وارد نرم افزار تدوین شده تا امکان مشاهده و ویرایش وجود داشته باشد.

کدک Codec فوتیج Raw

حجم زیاد فوتیج Raw

با توجه به میزان اطلاعاتی که دوربین در زمان ذخیره نمودن فرمت Raw انجام میدهد، با حجم سنگینی از فایل روبرو خواهید شد، به طور مثال 10 ثانیه فیلم با فرمت Raw چیزی حدود چند گیگابایت خواهد شد، برای تدوین فیلم با فرمت Raw نیازمند سخت افزار قدرتمند هستید، البته میشود با یادگیری تکنیک پراکسی در تدوین فیلم، این موضوع را مقداری به نفع خود تمام نمود اما باز هم سخت افزار مناسب لازم است. وقتی با فوتیج فرمت Raw کار میکنید به دلیل حجم بالای این فرمت نیازمند هارد با ظرفیت های بالا هستید، نیازمند Ram بیشتر خواهید بود، در کل زمان تدوین فیلم با فوتیج ویدیویی Raw مشخصات سخت افزارهای شما باید بالا باشند اما نکته ای جالب اینکه فایلهای Raw در زمان تدوین بسیار روان تر اجرا میشوند یعنی مانند فایلهای mp4 یا mts که حین پخش شدن در نرم افزار تدوین گیر میکنند، این فایل اینگونه نیست.

نحوه ذخیره سازی فرمت فوتیج Raw در دوربین فیلمبرداری

در عکس بالا نحوه نمایش از سمت چپ، فوتیج Raw، وسط فوتیج لاگ، سمت راست فرمت Rec.709 را ببینید، وقتی در ویندوز یا مک، این فرمت ها را مشاهده میکنید، فرمت فوتیج Raw کاملا ناشناخته و نامفهوم است، به همین دلیل میگویم براحتی قابل دیدن نیست و نیازمند کدک و مبدل هستیم.

داینامیک رنج بالا (پویای بالاتر) در فوتیج Raw

فوتیج Raw دارای داینامیک رنج بسیار بالاتری نسبت به فوتیج های دیگر است که به صورت اتوماتیک توسط دوربین ها ذخیره میشوند، این داینامیک رنج بالا، زمان تدوین فیلم ها توانایی خیلی عالی را برای تصحیح نور و رنگ و رفع مشکلات مرتبط برای ما ایجاد خواهند نمود. داینامیک رنج بالا میتواند نتیجه ای متفاوت ارائه کند.، برای درک بهتر، وقتی داینامیک رنج ما در زمان رکورد فوتیج بالا باشد تصویر انعطاف پذیری تدوین خیلی بیشتر میشود به نسبت ویدیوهایی که خود دوربین عملیات پردازش تصویر را انجام داده است (منظور دوربینی است که فوتیج Raw رکورد نمیکند) پیچیده شد؟ طبیعیه، وقتی در دنیای ویدیو وارد میشید نکات فراوانی وجود داره، که اغلب به هم وابسته هستند و باید کنار هم چیده بشن تا نتیجه گرفت. اول باید مبحث بیت را یاد بگیرید(بیت چیه)، با این فرض که حال بیت را میشناسید، باید بدانید در فوتیج Raw بخاطر وجود بیت های بیشتر تصحیح نور، اصلاح رنگ، اعمال افکت و جلوه، خیلی بهتر و قوی تر از فوتیج هایی است که Raw نیستند و دارای بیت پایین تری هستند، الان دیگه با مطالعه بیت و این مقاله فوتیج Raw میتونید نتیجه بهتری بگیرید.

داینامیک رنج بالا (پویای بالاتر) در فوتیج Raw

هرچقدر بیت تصویر بالاتر باشد، استاپ های تشکل پیکسل های روشن و تاریک هم بیشتر میشوند، مثلا در تصویر بالا فرض کنید بیت فوتیج Raw رکورد شده 12 باشد، اگر همین بیت به 8 کاهش یابد، عدد از 1 تا 9 خواهد شد(فرضی است) میخواهم بدانید وقتی بیت بیشتر میشود جزئیات فایل هم خیلی بالاتر میرود، تصحیح رنگ عالی تر، رفع مشکلات نور خیلی بهتر، پخش ویدیو خیلی خیلی روان خواهد بود. فایل ویدیویی Raw دارای جزئیات زیادی است، اینطور باید گفت همان چیزی است که یک تدوینگر حرفه ای فیلم به آن نیاز دارد، ویدیویی که تصحیح رنگ خیلی عالی روی آن اجرا میشود، به خاطر مقدار بیت بیشتر تصحیح نور عالی انجام میشود، اکثر رنگ ها و افکت ها دارای زیبایی بیشتری هستند، پیکسل ها خیلی درخشانتر به چشم میرسند.

رنگ فوتیج فایل Raw

رنگ فایل ویدیویی Raw صاف، فلت، بی روح است، در اصل اینطور طراحی شده است و اتفاقی نیست، وقتی به یک فوتیج Raw نگاه میکنید رنگ ها انگار مرده اند بی روح هستند، جان ندارند، انگار زندگی در این فوتیج از بین رفته، بله، همه اش بخاطر این است که تدوینگر بتواند در زمان تولید ویدیو کنترل کاملی روی رنگ، نور، سایه، روشنایی، سیاهی، سفیدی داشته باشد، در نهایت وقتی به فوتیج تدوین شده نگاه میکنید، کاملا با فوتیج Raw اول متفاوت میباشد، زندگی در رنگهای آن جریان پیدا نموده، زیبا و حرفه ای خواهد شد، البته این موضوع به توانایی تدوینگر که یک کالوریست میباشد یا نه نیز بستگی دارد.

رنگ فوتیج و فایل Raw

وقتی که با فایل ویدیویی Raw تصحیح رنگ انجام میدهید، امکان ندارد افت کیفیت داشته باشید در مقایسه با ویدیوهای فشرده شده ی دیگر، مثلا فرض کنید در پریمیرپرو با رنگ آبی و نارنجی وایت بالانس تنظیم انجام میدهید، در ویدیوهای غیر فوتیجRaw اگر عدد را به سمت آبی حدود 20 تغییر دهید، بخش هایی از تصویر ممکن است پکسل ایجاد نموده و خرابی ایجاد شود اما این موضوع در Raw به ندرت اتفاق می افتد که یکی از دلایلش هم داشتن بیت بیشتر است، یک مزیت بزرگ است که پیکسل ها و تون ها در فرمت ویدیو Raw دارای گستردگی فراوانی هستند، به همین دلیل است ویدیو برخی تیم های تولید خیلی متفاوت تر در رنگ و نور و جلوه نسبت به ویدیوهای شما است و شما دائما دنبال این نکته هستید که چرا ویدیوی آنها متفاوت است.

صدای فوتیج Raw

در زمان رکورد فوتیج Raw اغلب صدا را جداگانه رکورد مینمایند. یعنی با رکوردر صدای مستقل. در این شرایط حرفه ای ها فوتیجRaw را گرفته و صدای بسیار شفاف را نیز بصورت جداگانه ذخیره میکنند و در زمان تدوین فیلم با نرم افزار غیرخطی، عملیات سینک صدا را انجام میدهند و صدای با کیفیت را جایگزین صدای معمولی خواهند نمود.

آیا باید فوتیج Raw رکورد کنیم؟

به نیازهای ویدیویی منحصربفرد برند شما بستگی دارد. اگر میخواهید از ویدیوها در آینده دائما استفاده و ویرایش کنید، بدون شک داشتن فایل خام Raw یک سرمایه است، در غیر اینصورت هزینه ای که برای دوربین و ابزار نگهداری میکنید صرف نخواهد داشت.

این وظیفه ی شما و تیم شما است که تصمیم بگیرید در پروژه های ویدیویی خود از چه فرمت ویدیویی استفاده کنید، اگر Raw استفاده کنید نیازمند دوربین و همچنین میزان فضای هارد زیاد برای نگهداری فایلها و همچنین یک سیستم قدرتمند برای تدوین فایل خام Raw خواهید بود.

من (محمد ملکی) به شما پیشنهاد میکنم به دلایل فراوان تا جایی که میتوانید کلیپ های فرمالیته و موزیک ویدیو و صحنه های خاص یا پروژه های کوتاه خود را حتما Raw رکورد کنید، با دیدن ویدیو زیر نظر شما کاملا جلب خواهد شد.

چرا باید ویدیو با فرمت Raw رکورد کنیم؟

2 دقیقه

جالب اینکه اگر مجبور بشید ویدیویی با آیزو 1200 بگیرید که بدون شک در تصویر نویز ایجاد میشه، در زمان تدوین فرمت Raw این آیزو کنترل میشه و میتونیم به 400 یا 200 هم کاهشش بدیم اما اگر اینکارو با یک فرمت mp4 یا mts انجام بدین مطمئن باشید با مشکل بزرگ خراب شدن تصویر روبرو خواهید شد.

ذخیره سازی مختلف دوربین ها

ما میتوانیم با نرم افزارهایی مانند داوینچی، پریمیرپرو، فاینال کات، فایلهای خام Raw را وارد و تدوین و مشاهده کنیم، اما نکته ی مخفی وجود دارد، سازندگان، دوربین خود را مجهز به مشخصات اختصاصی فایل خام ویدیویی Raw نموده اند یعنی هرکدام نحوه ذخیره سازی شان متفاوت است، این تفاوت باعث میشود اگر ما از کدک ها و نرم افزارهای درست استفاده نکنیم برخی از جزیئات خیلی مهم این ویدیو خام را بدست نخواهیم آورد، پس باید از کدک درست و مخصوص به همان دروبین استفاده کنیم چون این کدک باید بتواند تمام اطلاعاتی را که سنسور دوربین ذخیره نموده است را نمایش دهد و بسیار مهم است.

برخی کارهایی که یک مبدل میتواند برای نمایش یک ویدیو خام انجام دهد را در زیر آورده ام:

  • اجرا وایت بالانس یا تعادل سفیدی
  • کالوریمتریک
  • تصحیح گاما
  • کاهش نویز
  • تصحیح لبه ها
  • ایجاد شارپ یا وضوح

بیاد داشته باشید برای تبدیل ویدیو خام از چه مبدل و کدک هایی استفاده کنید.

چطور با فوتیجRaw شروع به کار کنیم؟

قبل از هر چیزی باید اول نرم افزار تدوین فیلم را انتخاب کنید (مشاوره انتخاب نرم افزار تدوین)، پس از اینکه نرم افزار تدوین فیلم خود را انتخاب نمودید، باید کدک Codec برای فوتیج Raw را نصب کنید، اغلب موقع خرید این دوربین هایی که Raw رکورد میکنند، یک نرم افزار داده میشود اما اگر نبود به دنبال REDCINE-X باشید که در سایت مانی کانتنت امکان دریافت آن وجود دارد نصب نموده و فوتیج های خود را وارد برنامه ویرایش نمائید، پراکسی بسازید و تولید ویدیو را شروع کنید.

امیدوارم دید شما نسبت به شناخت فوتیج Raw یا ویدیو خام را بیشتر کنم و الان دیگه میدونید فرمت Raw چقدر خوبه.