پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

فرقی بین ویدیو لاگ Log با ویدیو خام راو Raw در تدوین فیلم

هردوتا با دوربینهای حرفه ای فیلمبرداری ضبط میشن اما اختلافشون در مقدار جزییاتیه که در نواحی روشنایی و سایه ذخیره میکنن. ویدیولاگ به خاکستری معروفه و ویدیو راو به اینکه دوربین هیچ داخلتی در نوع ذخیره شدنش نداره و کاملا دست نخورده است در این راهنمای مانی سافت با نکات بیشتری آشنا میشید.

کمی درباره ویدیو لاگ Log - خاکستری

این ویدیو در زمان ضیط روی دوربین بصورت خاکستری ذخیره میشه انگار که کیفیتش پایینه و رنگها جان ندارن و البته بی دلیل نیست. هدف اینه که در زمان تدوین فیلم بتونیم اصلاج/تنظیم/درجه بندی رنگ رو خیلی خوب انجام بدیم و البته نکاتش کمی بیشتر از اینه که گفتم.

لینک مفید : ویدیو لاگ LOG چیست - کارایی در تدوین و اصلاح/تنظیم رنگ

تفاوتهای اصلی ویدیو لاگ Log و ویدیو راو Raw

  • لاگ Log یک ویدیو است ولی Raw ویدیو نیست و فایل راو فقط در نرم افزارهای تدوین قابل مشاهده و ادیت است و در محیط ویندوز و مک قابل مشاهده نیست.
  • برای اینکه ویدیو Raw را بتوانیم ببینیم باید حتما تبدیل شود، توسط دوربین هیچ تغییری در انجام نمی شود ولی در ویدیو لاگ Log مواردی مانند وایت بالانس می توانند تاثیرگذار شوند.
  • این دو ساختار هیچ شباهتی به یکدیگر ندارد ولی در هر دو تمام سعی بر آن است که بیشتر جزییات تصویر را درون خود ذخیره نمایند.
  • هر آنچه که از لنز به سنسور برسد بدون کوچکترین تغییری بر روی حافظه ذخیره میشود ولی برعکس، در ذخیره سازی فرمت لاگ Log سعی بر آن است که تمام تون ها را ذخیره نماید با این حال همچنان با یکدیگر تفاوت دارند.
  • ویدیولاگ نسبت به ویدیو راو فشرده میشه به ساختار ProRes اما راو اصلا فشردگی نداره.
  • فایلهای راو بجز اینکه در تنظیم و درجه بندی رنگ نتایج خوبی بهمون میدن به دلیل وجود کیفیت خیلی بالا در جلوه های ویژه خیلی استفاده میشه.
  • حجم فایلهای راو خیلی خیلی سنگینتر از ویدیو لاگ است.
  • در ویدیو راو میتونید آیزو ویدیو رو تغییر بدین مثل زمانی که میخواستید در دوربین تنظیمش کنید و نور رو کاملا ریکاوری کنید.
  • وقتی در شرایط نور شدید روز فیلمبرداری میکنید، ویدیو لاگ میتونه 2 استاپ روشنایی رو در حین ضبط کم کنه تا تصویر بهتر بشه اما ویدیو راو میتونه تا 12 استاپ اونرو کم و کنترل کنه یعنی با ویدیو راو امکان نداره که ویدیوهاتون Over Expose بشه.
  • در شرایط نوری که باعث میشه نویزهایی ایجاد بشه، ویدیو لاگ بعد از دستکاری های نور و رنگ نمیتونه اون نتیجه عالی رو بهمون بده ولی ویدیو راو در این زمینه بی نظیره. البته اگه تنظیمات دوربین و نورمحیط رو خوب کنترل کرده باشید نویز در ویدیوهای لاگ خیلی کم میشه. البته اینطور برداشت نکنید که ویدیو لاگ کلا نویز داره ، نه نداره فقط میخوام بگم که ویدیو راو در زمینه نویز خیلی عالیتره.
  • برای سینما و موزیک ویدیوهای خیلی حرفه ای، ویدیوهای راو در پخش شدن خیلی نرم یا راونتر هستن مخصوصا زمانی که سوپراسلوموشن انجام میدم.
  • ویدیو لاگ کنتراستش در حداقله چون مقدار خاکستری تصویر زیاده اما ویدیو راو اگه در محیطی باشه که کنتراستش زیاد باشه همونطور با کنتراست زیاد ضبط میکنه و درسته چون تمام سعیش اینه که مشابه دید چشم ما ضیط کنه.
  • برای نگهداری فایلهای راو فضا یا هارددیسک های خیلی بیشتری لازم دارید.
  • کامپیوتری که قراره ویدیوهای راو رو ادیت کنه خیلی قوی تر از کامپیوتریه که ویدیوهای لاگ رو ادیت میکنه.

درباره سوپر‌ اسلوموشن و حرکت آهسته - تدوین و فیلمب
اسلوموشن یا حرکت آهسته در فیلمبرداری و تدوین ویدیو کاربرد داشته و به آهسته شدن یا خیلی آهسته شدن پخش فریم ها و نماها گفته میشه. اینکار میتونه توس
بیشتر بدانید
درباره سوپر‌ اسلوموشن و حرکت آهسته - تدوین و فیلمبرداری

ویدیو تاثیر استفاده از ویدیو لاگ در تدوین

در ویدیو زیر که خودمون ادیتش کردیم بهتون نشون میدم که ویدیو لاگ در حین تدوین اگه تنظیم رنگ رو خوب یاد بگیرید چقدر میتونه مفید باشه.

به ویدیوهای لاگ - خاکستری و فلت Flat هم گفته میشه.

ویدیو راو - یک ویدیو نیست بلکه یک فایل است

در ساختار ویدیو خام یا Raw ما به حالت عادی تصویری نخواهیم دید. در نمونه بالا در فرمت Raw فقط سیگنال خواهیم دید. سیگنالی که در آن هر پیکسل رنگی با درخشندگی کامل نمایش داده میشود. در زمان رکورد ویدیو Raw گزینه هایی مانند آیزو iso و وایت بالانس و تنظیمات رنگ هیچ تاثیری نخواهند گذاشت و تنها هدف، ذخیره یک تصویر با بیت ریت بسیار بالا می باشد که با دستکاری و استاندارد نمودن و در نهایت درجه بندی به واقعیت دلخواه کالوریست یا رنگ شناس برسد.

چه فرقی بین ویدیو Log و فایل خام Raw وجود دارد؟

دروبین های گران قیمت و حرفه ای مانند رد Red یا Alexa به شما اجازه رکورد ساختار Raw می دهند پس فرمتی گران است چون میزان بیت ها آنقدر بالاست که در زمان تدوین جزییات بسیار کمی را از دست خواهیم داد.

دلیل محبوبیت ویدیو راو Raw - بدون دستکاری در ذخیره

یکی از تفاوت های مهم میان پروفایل لاگ Log و ساختار ویدیو خام Raw این است که در زمان فیلمبرداری با پروفایل لاگ، میبایست تنظیمات آیزو و نور را انجام داده و مواظب آن باشیم اما در ساختار Raw هر آنچه لنز می بینید، بدون هرگونه تغییری مستقیم روی سنسور نقش بسته و در کارت حافظه و دوربین ذخیره خواهد شد و این یک شاهکار است.

اهمیت فضای رنگ Rec709 در تدوین - Color Space/COLOR
Rec709 به فضای رنگی گفته میشود که در آن رنگ و نور فیلم شبیه به چیزی است که چشم انسان میبینید. چون هنوز خیلی از دوربین ها نمیتوانند مانند چشم انسا
بیشتر بدانید
اهمیت فضای رنگ Rec709 در تدوین - Color Space/COLOR GAMUT/P3

لاگ Log ضبط کنیم یا خام Raw

هم لاگ بگیریم و هم Raw. این موضوع به توانایی مالی و شرایط شما بستگی دارد. فرمت لاگ با کنتراست خیلی کم و ذخیره بیشترین میزان تون ها در اغلب دوربین ها وجود دارد ولی ضبط فرمت خام Raw فقط در دوربین های گران قیمت وجود دارد. اگر امکان رکورد خام داشتید که پیشنهاد میکنم آنرا انجام دهید ولی اگر نبود خب چاره ای نیست. در میان فرمت های غیر خام، مانند لاگ، رک 709، بهتر است لاگ بگیرید.

چرا نباید لاگ ضبط کنیم؟

تدوینگرهای حرفه ایه زیادی اعلام کردن که به دلایل مختلفی که در ادامه میگم نباید لاگ ضبط کنیم حتی اگه راو هم نداشته باشیم :

  • وقتیکه لاگ ضبط میکنیم بیت ریت 8 میشه درصورتیکه خیلی از دوربینها در حالت عادی میتونن بیت ریت 10 ضبط کنن که عالیه. وقتیکه بیت کم میشه بسیاری تونهای رنگ و نور رو از دست میدیم در مقایسه 8 بیت با 10 بیت. در این اتفاق موضوعی بنام بندیگ یا پله پله شدن تونهای رنگ یکدست هم رخ میده که معمولا در آسمان دیده میشه.
  • با توجه به اینکه خود دوربینها تنظیماتی برای کاهش نویز دارن اما در زمان ضبط محدوده سیاه در ویدیولاگ، نویز ایجاد میشه البته زمانی اونرو مشاهده میکنیم که درجه بندی رنگ انجام دادیم.
  • با ضبط کردن ویدیولاگ مراحل بیشتری رو در تدوین بوجود میاریم که یکیشون استانداردکردن رنگ و نور هست در صورتیکه میتونیم با وایت بالانس درست در دوربین اینکارو انجام بدیم و این مرحله رو اصلا حین تدوین انجام ندیم.
  • به دلیل خاکستری بودن بخش های تیره ی ویدیو در برخی مانیتورها نمیتونیم کنتراست واقعی رو ببینیم البته بیشتر در مانیتورهای دوم و سوم.

با اینکه دلایل مختلفی رو نوشتم ، این شما هستید که بعد از مدتی تجربه هایی بدست میارید که آیا واقعا باید لاگ ضبط کنید اگر عادی ضبط کنید همه چیز بهتره.

فوتیج چیست - انواع/کاربرد/خام/دستکاری‌شده/تدوین/دا
فوتیج کلا به ویدیوکلیپ یا ویدیوهای ضبط شده یا درست شده گفته میشه انواعی داره و هرکدامشون با مفهموم و کاربردی خاص. بعضی‌هاشون خام و دستنخورده و بع
بیشتر بدانید
فوتیج چیست - انواع/کاربرد/خام/دستکاری‌شده/تدوین/دانلود

سوالات پرتکرار

من دوربینم نمیتونه هیچکدام رو ضبط کنه آیا مشکلی پیش میاد؟

اگر وایت بالانس و تنظیمات دوربین بخوبی انجام شده باشن درصد وجود مشکل خیلی کم میشه و خیلی جای نگرانی نیست. لینکهای زیر رو برای آشنایی با تنظیمات دوربین ها ببینید.

لینک مفید : 4 آموزش دوربین کانن Canon 5D Mark iv - منو و تنظیمات - هدیه

لینک مفید : 3 آموزش دوربین نیکون Nikon D810 فارسی - هدیه

کدام دوربین ها راو ضبط میکنن؟

2تا از بهترین هاشون ARRI و Amira هستن.

راو ضبط کنیم یا لاگ؟

اگه دوربین امکان راو داشته باشه حتما ویدیوها رو راو ضبط کنید.

آیا درسته که میگن ویدیو راو در ویندوز و مک قابل مشاهده نیست؟

بله درسته. در واقع ویدیو راو، یک ویدیو نیست بلکه یک فایله. فقط در نرم افزارهای تدوین میتونید مشاهده و ادیت کنید.

آماده اید برای یک شروع موفق؟

مجموعه کاملی از پکیج و دوره های آموزشی تدوین با نرم افزارهای مختلف منتظر شما هستن.

...

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
مصطفی آغاز کننده
سلام
بالاخره یکجا پیدا شد اصولی تفاوت این دو تا رو توضیح بده به زبونی که ما هم متوجه شیم
ممنونم
avatar
1403-01-18 13:54
سلام‌ خداروشکر. خواهش میکنم.

رویدادها

از سراسر مانی سافت