رندر چیست رندر گرفتن در پریمیر

خلاصه :

رندر در تدوین فیلم زمانی استفاده میشود که میخواهیم پیش نمایش پروژه و افکت های اجرا شده را به صورت واقعی و بدون مشکل ببینیم.

شناخت کلمه ی رندر Render

اصل کلمه ی رندر Render در گذشته توسط نرم افزارهای سه بعدی و انیمیشن بیشتر بکار برده میشد،زمانی که یک طراح سه بعدی در نرم افزاری مانند تری دی مکس و مایا و اوتوکد یک طرح را کشیده و میخواست نمونه متحرک از نماهای دیگر را نیز ایجاد کند،در این شرایط باید عملیات رندر را انجام میداد که در یک دستور،نرم افزار مطابق کارهای انجام شده زمانی را سپری و فایل نهایی که به صورت یک فیلم انیمیشن یا یک عکس کاملا گرافیکی از طرح بود تبدیل میشد،طی سالها علم پیشرفت نموده و نرم افزارهای تولید ویدیو و فیلم نیز به عملیات رندر نیازمند شدند چون رفته رفته افکت ها سنگین و تغییرات به گونه ای شده که با یک پلی زدن در نرم افزار تدوین فیلم تغییرات براحتی دیده نمیشود و حتما باید عملیات رندر یا تولید پیش نمایش از پروژه اجرا شود.

رندر گرفتن در پریمیر و نرم افزارهای تدوین فیلم

در هر نرم افزار تدوین فیلم مانند پریمیر و فاینال کات و داوینچی و اوید،یک بخشی بنام تایم لاین وجود دارد که تمام مدیاها مانند فیلم،صدا،عکس،نوشتار درون آن چیده میشوند،در حین تدوین فیلم از افکت ها و جلوه های ویژه نیز استفاده میکنیم ، برخی از این افکت ها بسیار سنگین بوده و نرم افزار تدوین فیلم ما نمیتواند به درستی آنرا نمایش دهد،در این زمان میتوانیم بخشی یا کل پروژه را رندر نموده تا تاثیر افکت ها را بصورت یک پیش نمایش در تایم لاین نرم افزار مشاهده کنیم.

 

رندر گرفتن در پریمیر و نرم افزارهای تدوین فیلم

 

پریمیر را مثال میزنیم،فرض کنید ما همه ی مدیاها را با سلیقه و نیاز پروژه فیلم در تایم لاین چیده ایم،حال میخواهیم حاصل زحمات تیم را مشاهده کنیم،در همین حین که مشغول مشاهده نمودن هستیم متوجه خواهیم شد که برخی جاها در تایم لاین گیر میکند یا خیلی کند است یا عمل پریدن فریم اتفاق می افتد،به این معناست که این بخش ها در تایم لاین دارای افکت ها و تاثیراتی هستند که نیازمند عملیات رندر میباشند،یعنی باید توسط روش هایی که در ادامه به شما برای رندر در پریمیر آموزش میدهم این قسمت ها را رندر نموده تا به صورت واقعی و بدون مشکلات گفته شده نمایش دهد.

مدنظر بگیرید که گیر نمودن در زمان پخش حین تدوین فیلم برای همه ی سیستم ها و در اغلب پروژه ها رخ میدهد به عواملی که در پایین به آن خواهیم رسید مرتبط است،پس نگران این موضوع نباشید،حالا باید به سراغ روش های رندر در پریمیر رفته تا این گیرکردن و مشکلات را برطرف کنیم.

روش های رندر در پریمیر

رندر در پریمیر روش های متعددی دارد،رندر پریمیر میتواند محدوده ی خاصی باشد،رندر پریمیر میتواند فقط صدا باشد،رندر پریمیر میتواند کل پروژه باشد،پریمیر میتواند فقط افکت های استفاده شده را رندر بگیرد!(یعنی چی؟)

 

روش های گرفتن خروجی و رندر در پریمیر

 

همانطور که گفتم رندر پریمیر میتواند فقط افکت های استفاده شده باشد،بیشتر توضیح میدم تا خوب متوجه بشید.

وقتی که در حال تدوین فیلم با هر نرم افزار مانند پریمیر،فاینال کات،داوینچی،اوید هستیم بر اساس نیاز روی ویدیوها ویدیوافکت استفاده میکنیم حالا میتواند برای تصحیح رنگ باشد یا صحنه آهسته اجرا نموده باشیم یا جلوه های ویژه و همچنین کی فریم بکار برده باشیم،برخی از افکت ها در نرم افزاری مانند پریمیر به صورت عادی قابل نمایش نیستند حالا یا خیلی سنگین هستند یا تکنولوژی طراحی آن افکت به گونه ای است که با پلی نمودن پروژه در پریمیر بصورت عادی پخش نمیشود،در این شرایط برای اینکه بتوانیم افکت های استفاده شده بر روی ویدیوهای پریمیر را براحتی و با کیفیت نهایی و به صورت تعداد فریم واقعی ببینیم نیازمند رندر هستیم،رندر پریمیر در این مرحله تمام یا قسمتی از پروژه را پردازش نموده ، آنها را به صورت واقعی پلی میکند،همه ی افکت ها حتی سنگین ترین آنها بسیار نرم و عالی پخش خواهند شد اما خب زمان خواهد برد و تابع شرایطی است که پایینتر به آن خواهیم رسید.

مزایای رندر در پریمیر

  • وقتی میخواهیم پروژه پریمیر را بر روی یک دستگاه رکوردر فیلم یا کاست خروجی بگیریم و تصویر تایم لاین را مستقیم برای این دستگاه ها ارسال کنیم بدون اینکه کل پروژه پریمیر را خروجی گرفته باشیم ( گاها لازم میشود که تمام پروژه ی تدوین شده را مستقیم روی دی وی دی یا کاست ویدیو منتقل کنیم ، برای اینکار دستگاه هایی وجود دارد که به سیستم متصل شده که البته نیاز به کارت سخت افزاری در سیستم هم خواهیم داشت ، سپس با پلی نمودن تایم لاین تمام تصویر برای آن ارسال میشود ، اگر رندر نکرده باشیم گیرکردن ها و مشکلات پروژه در همان لحظه روی کاست خروجی نیز ذخیره میشوند پس رندر اینجا خیلی به کار می آید تا کیفیت بدون مشکل به دستگاه رکوردر منتقل شود).
  • زمانی که میخواهیم از درست عمل نمودن و تاثیر صحیح افکت گذاری در پریمیر اطمینان حاصل کنیم
  • حین گرفتن خروجی پریمیر ( تبدیل کل پروژه به یک فایل ) با خطا روبرو میشویم با انجام رندر قبل از خروجی متوجه میشویم که کدام قسمت از پروژه دارای خطا میباشد،در انجام کارهای حرفه ایه ساخت کلیپ با این مشکل روبرو خواهید شد،عملیات خروجی ممکن است با شکست روبرو شود،با این روش براحتی مشکل را پیدا خواهید نمود،اغلب به دلیل ندانستن اصول تدوین فیلم ( نکته ای که مانی سافت همیشه اشاره میکند ) برای بسیاری افراد رخ میدهد که جای نگرانی نیست چون پکیج ها و کلاس های تجاری مانی سافت شما را از این مرحله عبور خواهد داد.
  • زمانی که قصد داریم قبل از تحویل پروژه نهایی به مشتری،مشکلات را کاملا مرور و با کیفیتی نزدیک به واقعیت بررسی کنیم
  • وقتی که افکت سنگینی در پریمیر اجرا نموده ایم و نسخه ریل تایم یا واقعی آنرا میخواهیم مشاهده کنیم
  • نمایش بخش یا جزئی از پروژه که با استفاده از قابلیت هایی مانند انتخاب محدوده ی تایم لاین به ما اجازه خواهد داد 

روش های انتخاب محدوده رندر در پریمیر

1.استفاده از Work Area bar در خروجی پریمیر و نرم افزار تدوین

وورک اریابار Work Area Bar یکی از اجزای تایم لاین در پریمیر است که وظیفه ی انتخاب محدوده ی رندر را بر عهده دارد،خود من طی سالهای گذشته از این دستور که دقیقا در بالای تایم لاین پریمیر قرار دارد استفاده زیادی نموده ام البته دستورات مشابه و راحت تری نیز برای آن وجود دارد که اشاره خواهم نمود.

 

تولید خروجی پریمیر به صورت فایل Mp4

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید و برای شما مشخص نموده ام ، وورک اریابار Work Area Bar در بالای تایم لاین جایی که مدیاها را چیده ایم قرار گرفته است ، اگر این گزینه در پریمیر شما فعال نیست به روش زیر عمل کنید

 

رندر چیست ، رندر گرفتن در پریمیر

 

وورک اریابار Work Area bar در پریمیر چند کار را میتواند برای شما انجام دهد:

  • محدوده ای که قرار است خروجی گرفته شود را توسط تیغه ی آبی سمت راست و چپ خود تعیین میکند
  • محدوده ای که قرار است فقط رندر افکت های آن انجام شود را تعیین میکند
  • محدوده ی وورک اریابار Work Area bar پریمیر جابجا میشود دقیقا در وسط آن چند خط ریز وجود دارد که با حرکت موس روی آن به شکل دست تبدیل شده ، با کلیک چپ نگه دارید و آنرا در تایم لاین پریمیر جابجا کنید،زمانی ممکن است لازم باشد برای تدوین کلیپ های فرمالیته یا سرمجلسی خود خیلی سریع بخواهید از کل کلیپ ها قطعات 20 ثانیه ای جدا کنید،با استفاده از وورک اریابار پریمیر میتوانید اینکار سریع و عالی را انجام داده و تعداد مورد نظر را به مدیاانکودر ارسال تا عملیات تولید تک فایل mp4 یا فرمت مورد نظر انجام شود.

وورک اریابار Work Area bar پریمیر به دو روش محدوده ها را انتخاب میکنید :

  1. با موس،میتوانید ابتدا و انتها را مشخص کنید یعنی ابتدا یا انتها که به رنگ آبی میباشد را با کلیک چپ نگه داشته و به محل مورد نظر بکشید
  2. با کیبورد و روش پیشنهادی من،هر کجا که پلی هد قرار گرفته باشد اگر روی کیبورد کلید Alt را نگهدارید و کلید ] را فشار دهید نقطه شروع آنجا و دوباره پلی هد را جابجا نموده به مقصد برده و کلید Alt را نگهداشته و کلید [ را فشار دهید،خواهید دید که عرض work area bar به اندازه مورد نظر شما تبدیل خواهد شد حالا میتوانید از منوی Sequence در پریمیر یکی از دستورات رندر را صادر نمائید.

2.استفاده از In and Out در رندر و خروجی پریمیر

روش دیگری که میتوانیم برای رندر گرفتن در پریمیر استفاده کنیم دستورات In and Out در تایم لاین میباشد.برای اینکار که بسیار کابردی و سریع و به نظرم بهتر میباشد کافیست ابتدا در تایم لاین پریمیر پلی هد را در نقطه ی شروع قرار دهید و روی کیبورد کلید I را فشار دهید و سپس پلی هد را روی مقصد یا نهایت محدوده قرار داده و روی کیبورد کلید O را فشار دهید.

 

رندر چیست ، رندر گرفتن در پریمیر

 

پس از انجام دستوری که بالاتر برای رندر پریمیر دادم مطابق عکس بالا محدوده ای مشخص و روشنتر میشود،حال میتوانید از منوی Sequence در پریمیر دستور رندر را اجرا کنید.

برای کم و زیاد نمودن محدوده ی In and Out رندر میشود دو کار انجام داد،یا با موس لبه ی سمت چپ و راست را گرفته و تغییر داد یا پلی هد را در جای اصلاحی که مدنظر داریم قرار داده و مجدد از Alt با ] برای تصحیح شروع و از Alt با [ برای تصحیح انتها کمک بگیریم.

برای حذف محدوده ی In and Out در پریمیر با موس روی محدوده راست کلیک و گزینه ی Clear In and Out را انتخاب کنید.

میتوانیم مانند وورک اریابار محدوده ی In and Out را نیز جابجا کنیم،موس را به اواسط محدوده برده وقتی به شکل دست تبدیل شد با کلیک چپ آنرا گرفته و جابجا کنید.

انواع دستورات رندر در پریمیر

مطابق دو دستور انتخاب محدوده پریمیر که یکی Work Area bar و دیگری In and Out بود شما میتوانید 4 نوع رندر از منوی Sequence در بالای پریمیر صادر کنید.

 

انواع دستورات رندر در پریمیر

 

  1. اگر از روش دوم انتخاب محدوده که In and out میباشد استفاده و گزینه ی Render Effect In and Out را انتخاب کنیم فقط تمام افکت هایی که نیازمند رندر در پریمیر هستند را رندر نموده تا مطابق توضیحات قبل براحتی به صورت واقعی نمایش داده شوند چون در بسیاری پروژه های تدوین فیلم پریمیر روی خیلی از ویدیوها کاری انجام نمیدهیم و فقط برخی کلیپ ها تحت تاثیر افکت ها قرار خواهند گرفت پس نیازی به اتلاف وقت برای انتخاب محدوده های کوچک نداریم،کافی است ابتدا و انتها را انتخاب و دستور را صادر کنیم تا به صورت هوشمند فقط افکت ها رندر شوند که این دستور خیلی خوب است.
  2. گزینه اول فقط وظیفه ی رندر افکت ها در محدوده ی انتخاب شده را بر عهده داشت اما این دستور Render In and Out وظیفه دارد تمام تایم لاین پریمیر در محدوده ی انتخاب شده را رندر کند و کاری ندارد که افکت خارجی استفاده نموده اید یا کی فریم زده اید ، همه چیز را بدون استثنا رندر میکند و ممکن است به زمان زیادی نیاز داشته باشد.
  3. با انتخاب گزینه ی Render Selection مطابق عکس زیر فقط کلیپی که با موس روی آن کلیک نموده اید رندر خواهد شد ( آخ که چقدر این قابلیت لذت بخشه ، میدونید چرا ؟ چون دیگه برای رندر یک محدوده چه کوتاه یا چه بلند دیگه نه نیاز هست از In and Out استفاده کنیم یا از Work Area bar ، تنها کافیه روی کلیپ یک کلیک کرده و این گزینه رو انتخاب کنید تا شروع به رندر کنه ، اگر نمیدونستید مطمئنم فوق العاده خواهد بود از نظرتون ، البته در آینده ی نزدیک و حین تدوین فیلم.حالا یک نکته ی جذابتر،شما میتونید در تایم لایم پریمیر با نگهداشتن کلید Shift و کلیک چپ موس چندین کلیپ را در قسمت های مختلف انتخاب کنید و همین دستور را صادر کنید خودشون شروع میکنه و از اولین کلیپ تا آخرین و بین آنهایی که انتخاب نموده اید را رندر میکند ، نکته بد انتخاب چندگانه این است که اگر بین دو کلیپ فضای خالی باشد یا کلیپ های دیگر،آنها را نیز رندر خواهد نمود که ممکن است نیازی نداشته باشیم.

 

انواع دستورات رندر در پریمیر

 

4. گزینه ی چهارم هم که Render Audio هست،هیچ کاری با روش های انتخاب محدوده ندارد و با هر بار اجرای آن اگر از قبل اجرا نشده باشد سعی میکند تا تمام صداها و موزیک های استفاده شده در تایم لاین پریمیر را رندر کند تا اگر افکتی استفاده شده یا مشکلی وجود داشته باشد عملیات به درستی انجام شود.

رندر صدا در پریمیر

5. یک نکته که باز هم در پریمیر خیلی جالب هست،تا اینجا یاد گرفتیم که برای رندر میبایست محدوده انتخاب کنیم،حالا اگر وورک اریابار و In and Out را غیر فعال کنید و قصد انجام رندر را داشته باشید،خواهید دید که در منوی Sequence دستورات Render Effects In and Out و Render In and Out فعال هستند! چرا؟ چون از نگاه پریمیر اولین ثانیه در پروژه در صورتیکه که شما محدوده ای انتخاب نکرده باشید In در نظر گرفته شده و آخرین ثانیه نیز در تایم لاین Out در نظر گرفته خواهد شد،بدون اینکه شما محدوده ای انتخاب کرده باشید،پس با دو دستور و خیلی سریع میتوانیم رندر کامل را انجام دهیم.

امیدوارم تا اینجا حوصلتون سرنرفته باشه و همچنان مشتاق ادامه بدین چون هنور کار داریم در ادامه...

متفاوت شدن دستورات رندر در پریمیر

میخواهم نظر شما را به نکته ی بسیار مهمی در پریمیر جلب کنم.به دو عکس زیر توجه کنید

 

 متفاوت شدن دستورات رندر در پریمیر

 متفاوت شدن دستورات رندر در پریمیر

 

خوب دقت کنید،سمت چپ مربوط به زمانی است که آپشن Work Area Bar در پریمیر غیر فعال و با دستور In and Out محدوده ای را انتخاب نموده اید اما عکس سمت راست زمانی است که از Work Area Bar برای انتخاب محدوده استفاده کردیم ، فکر میکنم تا حالا توجه نکرده بودین ، حتما تست کنید.

نکته ی جالب تر اینکه در پریمیر Work Area bar نسبت به In and out اولویت دارد یعنی اگر Work Area bar فعال باشد و همزمان In and Out نیز فعال باشد ، دستورات رندر بر اساس Work Area bar نمایش داده میشوند.

بسیاری از کسانی که تصور میکنند پریمیر را میشناسند و خیلی محکم میگویند من بر پریمیر مسلط هستم با دیدن پکیج های آموزشی مانی سافت نظرشان عوض خواهد شد چون پریمیر بسیار وسیع است و خیلی فراتر از تکه تکه نمودن و افکت گذاشتن و سرضرب موزیک و خروجی گرفتن است،این وسعت چیزی نیست که در پکیج های اموزش اصطلاحا صفرتاصد یافت شود (البته تا تجربه کسب نکنید این موضوع برایتان شفاف نخواهد شد).

آموزش رایگان پریمیر افزایش سرعت رندر کوییک سینک Quick Sync

40 دقیقه

دستورات رندر برای پیش نمایش هستند نه خروجی

حواستون تا اینجا جمع باشه ، همه ی دستورات رندر تا این مرحله برای تولید پیش نمایش هستند و به معنای تولید فایل نهایی مثلا Mp4 نیستند،برای تولید فایل نهایی باید از دستور اکسپورت استفاده کنیم که البته همین دستورات تولید پیش نمایش رندر در مدت زمان تولید فایل نهایی نیز بسیار موثر هستند البته اگر سرعت خروجی برای شما اهمیت داشت نه کیفیت.

خطوط رنگی رندر تایم لاین پریمیر

اگر با پریمیر مدتی عملیات تدوین فیلم را انجام داده باشید حتما متوجه خطوط رنگی در تایم لاین شده اید.این خطوط دارای رنگ های قرمز ، زرد و سبز هستند که هر کدام معنی خاصی دارد.

 

 خطوط رنگی رندر تایم لاین پریمیر

 

خوب به بالای تایم لاین در عکس بالا توجه کنید،سه رنگ میبینیم،زرد ، قرمز ، سبز ، اینها چه معنی دارن ، الان سریع میگین که آره من اینارو بلدم،اما به توضیحات تخصصی پایین توجه کنید نکات مناسبی برای شما دارند.

سبز : اعلام میکند که هر آنچه افکت و تاثیرات در آن قسمت وجود دارد پیش نمایش رندر آن تولید شده و همه افکت ها به صورت واقعی نمایش داده میشوند.

زرد : نشان میدهد که بر روی کلیپ ها و مدیاهای آن قسمت از افکت های داخلی خود پریمیر استفاده شده است،برخی افکت ها نیازمند عملیات رندر هستند  و برخی دیگر برای دیده شدن نیازی به رندر ندارند.

افکتی مانند لومتری Lumetri از آندسته است که برای نمایش دادن نیاز به رندر ندارد و هر جا که استفاده شود خط رندر زرد خواهد شد.

طبق قانون ادوبی فرمت های ویدیویی که وارد پریمیر میشوند اغلب نیازمند دیکود Decode شدن هستند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد،بابت ویدیوهایی که در تایم لاین میگذاریم و نیاز به دیکود دارند،حتی اگر افکت روی آنها نگذاریم بازهم خط رندر زرد خواهد شد.

قرمز : رنگ قرمز در خط رندر پریمیر در حالاتی مشاهده میشود :

  • برخی از افکت های داخلی پریمیر مانند Sharpen نیازمند رندر هستند که موجب قرمز شدن خط رندر پریمیر میشوند
  • در دنیای پریمیر افکت های جانبی نیز وجود دارند که باید بر روی پریمیر نصب شوند یکی از این افکت ها Neat Video میباشد که برای حذف نویز در پریمیر به خوبی نیاز شما برطرف خواهد نمود.
  • شما باید پریمیر را خوب بشناسید مخصوصا افکت های پریمیر ، اینجا.

 

خطوط رنگی رندر تایم لاین پریمیر

 

یک نکته نامفهموم : ویدیویی که من وارد تایم لاین پریمیر میکنم هیچ افکتی ندارد،هیچ کی فریمی ندارد،هیچ تغییری ندارد،چرا سبز نیست؟

امیدوارم با این توضیح که میدهم مقداری برایتان روشن شود

این مورد ( سبزنبودن رنگ خط رندر کلیپ های بدون تغییر ) به کدک Codec برمیگردد،Codec به نوع ذخیره سازی بافت تصویر گفته میشود که ساختار اصلی و پیچیده ی هر ویدیو است،ویدیوها در زمان رکورد یا تولید دارای ساختاری هستند که در زمان وارد شدن به تایم لاین پریمیر باید دی کد Decode شوند یعنی رمزگشایی شوند ، یعنی برای نرم افزار پریمیر قابل فهم شوند تا بتواند آنها را نمایش دهد،این رمزگشایی را سی پی یو انجام میدهد،پریمیر متوجه میشود که فایل دارای مشخصاتی است که نیازمند پردازش است،پس آنرا به رنگ زرد نمایش میدهد یعنی ویدیو کاملا بدون تغییر نیست.

مطابق صحبت ادوبی فرمت هایی مانند DV , DVCPRO شامل رمزگشایی نمیشوند و عملا هیچ رنگی برای خط رندر آنها نمایش داده نمیشود انگار که هیچ تغییری روی آنها انجام نشده و میتوانیم فرض کنیم که خط رندر این نوع فرمت ها سبز است اما خب پریمیر هیچ خطی نمایش نمیدهد،چون هیچ عملیات دی کد Decode صورت نمیگیرد،تدوین و نمایش این نوع کلیپ ها بسیار بسیار بالا و سریع است،این فرمت ها توسط برخی دوربین ها رکورد میشوند که اغلب امروزه کمتر در مصارف عمومی ما کاربرد دارد،نگران رنگ زرد نباشید.

اشغال فضای هارد توسط رندر در پریمیر و حذف رندر

وقتی که عملیات رندر پریمیر را اجرا میکنید،با توجه به نوع افکت ها و کیفیت ویدیوها و مدت زمان پروژه،پریمیر بر اساس اینکه پروژه شما کجا ذخیره شده یا اینکه محل نگهداری فایلهای پیش نمایش رندر را کجا تعیین نموده اید،بابت انجام رندر ممکن است حجم قابل توجهی را از هارددیسک مصرف کند که شما باید پس از تحویل هر پروژه به مشتری عملیات بهینه سازی هارددیسک و کش پریمیر را انجام دهید،اصول پریمیر را اینجا مشاهده کنید.

در مورد رندرهایی که انجام میدهید بخاطر باگ یا مشکلات نرم افزاری،ممکن است رندرها موجب تداخل در نمایش شوند،پس اگر با مشکلی مانند اینکه ویدیوها جابجا نشان داده میشوند یا افکت دارای خش بود میبایست فایلهای رندر شده را حذف کنید.

 

اشغال فضای هارد توسط رندر در پریمیر و حذف رندر

 

در تصویر بالا دو گزینه برای حذف رندر در پریمیر خواهیم داشت،زمانی این گزینه ها را خواهید دید که رندر انجام داده باشید:

  1. برای زمانی است که میخواهید تمام رندر انجام شده در کل تایم لاین پریمیر را حذف کنید
  2. برای زمانی است که در تایم لاین محدوده ای را سلکت نموده و میخواهید فقط رندر آن محدوده را حذف کنید

چه فرقی دارند؟

انجام رندر کامل تایم لاین زمانبر است گاها بسته به نوع افکت ها ممکن است ساعت ها طول بکشد،پس رندر مجدد اتلاف وقت میشود،حال میتوانیم توسط دستور In and Out محدوده ای که مشکل دارد را انتخاب و فقط رندر آن محدوده را حذف کنیم و مجدد رندر کنیم تا وقت را از دست ندهیم.

به یاد داشته باشید هارددیسک های شما همیشه فضای بسیار زیاد داشته باشد چون اغلب مشکلات تدوینگران به آن توجه نمیکنند.

مدت زمان انجام رندر در پریمیر

خیلی از تدوینگران دائما میپرسند که رندر در پریمیر چقدر زمان میبرد یا چقدر طول میکشد ؟

مدت زمانی که پریمیر برای رندر نیاز دارد به عوامل مختلفی که در پایین به آنها اشاره شده است بستگی دارد :

  1. چه تعداد افکت استفاده شده
  2. چه نوع افکت هایی استفاده شده ( نیازمند رندر یا بدون نیاز به رندر )
  3. مدت زمان کل طول سکانس و پروژه
  4. مشخصات سیستم یا لپ تاپ ( مشاوره ها اینجا و اینجا )
  5. نوع کارت گرافیک ( مشاوره )
  6. نوع هارددیسک شما
  7. پشتیبانی افکت ها از کارت گرافیک
  8. مشکلات چیدمان و ادغام مدیاها که جزئی از اصول است و بسیاری از تدوینگران به آن توجه نمیکنند
  9. هماهنگ بودن قطعات با یکدیگر
  10. مقدار فضای هارددیسک
  11. تعداد پردازش همزمان انجام شده در سیستم

استفاده از رندر انجام شده پریمیر برای خروجی

توجه داشته باشید اگر در حین تدوین فیلم از دستورات رندر استفاده نموده اید،این تصور اشتباه را نداشته باشید که خب من رندر را انجام داده ام حالا دیگر برای خروجی مشکل خاصی ندارم،این تصور هم درست است هم اشتباه ، دارای شرایطی است.

 

استفاده از رندر انجام شده پریمیر برای خروجی

 

در حین تدوین فیلم دستور رندر پریمیر را اجرا میکنیم و خط رندر کاملا سبز میشود،حال میخواهیم عملیات خروجی نهایی را انجام دهیم،دو راه داریم:

  • از موتور خود پریمیر استفاده میکنیم که همان کلید نهایی اکسپورت است
  • از کلید کویی که به میدیاانکودر متصل میشود استفاده میکنیم

از هر دو روش که بروید شرایط یکی است،در صفحه ی خروجی در عکس بالا گزینه Use Previews را اگر فعال کنید و ( توجه کنید ) اگر در تایم لاین رندر گرفته باشید،خروجی بر اساس رندرها انجام میشود و سرعت خروجی بسیار بالا میرود چون رندرها قبلا انجام شده ، اما اگر در صفحه اکسپورت یا خروجی پریمیر این گزینه را فعال نکنید تمام رندرهای انجام شده نادیده گرفته و خروجی توسط موتور رندر انجام میشود.

تفاوت در چیست ؟ عملیات رندر که در مرحله ی آخر توسط خود پریمیر در صفحه ی اکسپورت و یا میدیاانکودر انجام میشود بسیار بسیار با کیفیت است اما استفاده از گزینه Use Previews به آن کیفیت نیست و ممکن است  فایل نهایی خروجی،دارای کیفیتی پایینتر باشد البته در بخشی از فریم ها و نه کل ویدیو.

محمد ملکی ;
بدانید که عملیات رندر حین تدوین برای مرحله ی نهایی تولید فایل کاربردی ندارد و توصیه نمیشود مگر آنکه کیفیت ایده آل مدنظر نباشد و سرعت در خروجی مهم باشد که اگر رندر حین تدوین انجام داده باشید سرعت در خروجی نهایی را حس خواهید نمود اگر گزینه ی Use Previews فعال شود.
مانند بسیاری افراد اشتباه نکنید،تدوین فیلم را درست بیاموزید اینجا کلیک کنید.

سرعت نمایش

بحثی که در خصوص سرعت نمایش ویدیوها به همراه افکت ها در پریمیر وجود دارد اینکه باور داریم اگر سرعت سیستم پایین یا متوسط باشد در نمایش ریل تایم یا عادی پروژه با کندی روبرو خواهیم شد نه تنها خطوط قرمز رنگ بلکه در نمایش بسیاری از زمانهای خطوط زرد رنگ نیز کند خواهد بود حالا اگر سیستم بسیار قوی باشد زرد ها که هیچ ، قرمز ها هم بسیار عالی و بدون کندی و کاملا ریل تایم نمایش داده خواهند شد پس بدانید که سخت افزار حتی در نمایش خط قرمز رندر نیز بسیار تاثیرگذار است.

نتیجه گیری

  1. با دیدن رنگ های زرد و قرمز روی ویدیوهای خود در تایم لاین پریمیر وحشت نکنید.
  2. ادوبی هیچ قول صددرصدی برای اینکه میان رنگ زرد و قرمز تداخلی وجود نداشته باشد نمیدهد،هیچ چیز مطلق و همیشگی نیست و ممکن است که متغیر باشد اما احتمال آن کم است.
  3. 99 درصد ویدیوهایی که وارد تایم لاین پریمیر میکنید خط زرد رنگ دارند در صورتیکه شما هیچ افکت و تغییری در آن نداده اید و این جای تعجب دارد اما ادوبی میگوید این زرد بودن خط رندر برای ویدیوهایی که حتی تغییری در آنها داده نشده است بخاطر کدک یا مشخصات فرمت ویدیویی است که بحث آن در این مقاله ممکن است مقداری گیج کننده باشد ، اما دو فرمت هست که موقع وارد نمودن به تایم لاین هیچ رنگی ندارند ، یکی DV و دیگری DVCPRO،در واقع هیچ پردازشی برای رمزگشایی کدک های ویدیویی آنها نیاز نیست و جالب اینکه از هر فایل ویدیویی بسیار سریعتر و راحت تر تدوین میشوند.
  4. برخی افکت ها بسیار سنگین هستند مانند پلاگین BCC در پریمیر که بخش سه بعدی دارد،انجام پیش نمایش رندر برای دیدن تاثیر افکت بسیار مناسب است پس نگران نباشید و پیش نمایش رندر مطابق روش ها انجام دهید.
  5. همیشه سخت افزار در سرعت کار موثر است حتی در قسمت های قرمز رنگ رندر که بسیاری فکر میکنند حتما باید رندر کنیم اگر سخت افزار خیلی قوی باشد رندر نیاز نخواهد بود.

به سبک مانی سافت اصولی و تجاری آموزش ببینید.