پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

آموزش تدوین فیلم - شغل تدوین - نکاتی که یک تدوینگر باید بداند

اگر میخواهید وارد حرفه ی تدوین فیلم یا ادیت ویدیو شوید بدون شک نکات حساسی وجود دارد که از آنها بی خبر هستید و در آینده برای شما چالش ایجاد میکنند. تدوین کردن ، فقط ادیت ویدیو نیست.

در این راهنما مراحل آموزش تدوین ویدیو و فیلم گرفته تا تبدیل شدن شما به یک تدوینگر ، توضیح داده شده است.

واژه ها.
در برخی قسمت های این صفحه کلمه ویدیو نوشته شده و برخی دیگر از فیلم استفاده شده است. منظور هر دوی آنها ، همان ویدیو یا کلیپ هایی هست که در نرم افزارها مورد ویرایش قرار میگیرند.
به دلیل اینکه بسیاری افراد بجای ادیت ویدیو از تدوین فیلم استفاده میکنند، این راهنما منظورش از تدوین فیلم ، همان ادیت ویدیو میباشد.

تفاوت تدوین فیلم و ادیت
ویدیو و مونتاژ فیلم.

قبل از اینکه ادامه موضوع را بخوانید، بهتر است بدانید که بین دو واژه تدوین فیلم و ادیت ویدیو تفاوت هایی وجود دارد. در زبان فارسی ، تدوین فیلم به دستکاری ویدیوها و ساخت ویدیو گفته میشود ولی شاید ادیت ویدیو برای آن مناسب تر است چون تدوین فیلم یک واژه حرفه ای یا بخشی مهم از مراحل ساخت ویدیو یا فیلم است.

برای آشنایی دقیق با معنی تدوین فیلم روی این لینک بزنید.

برای تمام تدوینگران فیلم.

این راهنما اختصاص به گروه خاصی از تولیدکنندگان ویدیو ندارد مثلا فیلم سازان یا ... بلکه برای هر فردی است که قصد دارد وارد دنیای تولید فیلم یا ادیت ویدیو و ساخت انواع ویدیو کلیپ شود.

میخواهیم درصد اشتباهات آینده حرفه ای شما را به حداقل میزان خود برسانیم. پس با جان و دل بخوانید.

تدوین فیلم یا ادیت ویدیو چیست.

به مجموعه ویرایش ها و ادیت هایی که در نرم افزارهای کامیپوتری بر روی ویدیوها اعمال میگردد تا در نهایت یک فایل کامل بعنوان کلیپ و فیلم تولید شود ، تدوین فیلم گفته میشود.

برای انجام تدوین فیلم و ویدیو نرم افزارهای مختلفی تحت عنوان غیرحرفه ای و حرفه ای وجود دارد که تدوینگر باید یکی از آنها را بر اساس نوع تدوینی که میخواهد انجام دهد، انتخاب کند. 

برای آشنایی با نرم افزارهای تدوین فیلم ، روی این لینک بزنید.

تدوینگر ویدیو کیست.

شخصی که با نرم افزارهای تدوین فیلم ، تغییرات و ویرایش ها را روی قطعات فیلم و کلیپ ها انجام میدهد ، تدوینگر گفته میشود.

مونتاژ ویدیو از ساده ترین حالت خود شروع می شود یعنی بتوانیم بخش هایی از نماها ( همان ویدیو ) را حذف کنیم ، از موسیقی و نوشتار استفاده کنیم و در نهایت یک ویدیو کلیپ را در دست داشته باشیم.

این کار را بسیاری افراد حتی در موبایل نیز میتوانند انجام دهند به این افراد میتوانیم بگوییم مونتاژ کار ویدیو یا تدوینگر ویدیو یا ویرایشگر ویدیو .

اما توانایی ها به این مقدار خلاصه نمی شود و برای تبدیل شدن به چنین شخص حرفه ای ، مسیری را باید طی نمود.

برخی توانایی های یک
تدوینگر ویدیو.

بسیاری افراد تصور می کنند که چون می توانند فیلم را تکه تکه نموده ، موزیک گذاشته و رنگ های فیلم را تغییر دهند پس باید به آنها تدوینگر گفت. البته که میتوانند چنین انتظاری داشته باشند ولی با نگاهی به لیست زیر میتوان مقایسه نمود که یک تدوینگر توانمند و واقعی ویدیو چه کسی است :

  • دانش کافی را مطابق آموزش های تخصصی بدست آورده باشد.
  • نرم افزار ویرایش فیلم خود را مانند حرفه ای ها بشناسد.
  • تاثیرگذاری بر مخاطب را بداند.
  • نماها را بشناسد.
  • رنگ شانسی را درک نموده باشد.
  • موزیک شناس خوبی باشد.
  • داستان گویی را با ویدیو اجرا کند.
  • تکنیک های ویدیویی را بشناسد.
  • روش های برطرف نموده مشکلات ویدیو را بداند.
  • زیبایی شناسی را بداند.

ویرایشگر ویدیو می تواند بسیاری از نقاط ضعف فیلمبرداری و مشکلات صدا و ویدیو را با تکنیک و توانایی خود پوشش داده و کاری کند که به چشم مخاطب دیده نشود.

سختی های تدوین فیلم.

این هنر و خلاقیت هر چند دارای جذابیت و نتایج شگرفی میباشد اما به نوبه خود در بسیاری شرایط با سختی هایی نیز روبرو خواهد شد :

  • برخی پروژه ها ممکن است با سلیقه شما جور نباشد پس خسته کننده می شود.
  • ممکن است توسط کارگردان برخی نماها که در دکوپاژ تعیین شده بوده ، ویرایش شوند.
  • تغییرات متعددی که توسط یک مشتری دائما ایجاد می شود.
  • درخواست هایی از کارگردان و مشتری که شما توانایی انجام آن را نداشته باشید.
  • ویرایش های تکراری و فوتیج های مشابه ، مانند افرادی که ویدیو مذهبی و عروسی تدوین میکنند.
  • عدم توانایی نرم افزار ویرایش ویدیوها که مشغول کار با آن هستید.

به کدام نوع تدوین فیلم
علاقه دارید.

قبل از اینکه بخواهید ادیت ویدیو یا تدوین فیلم را یاد بگیرید شاید بد نباشد با انواع ویدیوهایی آشنا شوید که نوع تدوین کردن آنها مقداری با هم متفاوت است. 

مهم است که در شروع بدانید به کدام نوع تدوین پروژه ها علاقه دارید چون ممکن است تا مدت های طولانی وارد انواع دیگر نشوید پس خریدن یک کامپیوتر گران برای پروژه های ویدیویی که خیلی سنگین هستند و شما تا مدت ها شاید قرار نباشد به سراغ آن بروید، کار منطقی نیست. نوع پروژه ها و ویدیوها تعیین میکند که چه کامپیوتر یا لپ تاپی را باید تهیه کنید.

در زیر با انواع پروژه های ویدیویی و تدوین آشنا شوید:

  • ساخت تیزر و ویدیو تبلیغاتی.
  • تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام.
  • تدوین ویدیو ها برای کانال های یوتیوب.
  • ورود به ویرایش ویدیوهای آموزشی.
  • مونتاژ ویدیوهای عروسی و کلیپ فرمالیته.
  • ویرایش ویدیو فیلم های سینمایی.
  • همکاری با مراکز صدا و سیما.
  • مونتاژ ویدیو های گزارشی و همایشی.

کدام نرم افزار ادیت ویدیو
بهتر است.

هر تدوینگر باید حداقل در یک نرم افزار ویرایش ویدیو مهارت داشته باشد و یکی از سوالاتی که بسیاری افراد همیشه میپرسند همین است که کدام برنامه یا نرم افزار از بقیه برنامه های تدوین بهتر و قوی تر است. 

در واقع این سوال شاید اشتباه باشد چون هر نرم افزاری برای انواعی از روشهای تدوین ویدیوها ساخته شده است. شاید یک نرم افزار وجود نداشته باشد که بتواند در 100 درصد پروژه های ویدیویی کارآمد شود. 

شما باید نرم افزاری را انتخاب کنید که بتواند پروژه هایی که میخواهید تدوین کنید یا ادیت هایی که میخواهید انجام دهید را انجام دهد نه اینکه نرم افزاری باشد که از همه بهتر باشد. بهتر بودن آن ممکن است هیچوقت کارآمد نشود. پس این اشتباه را نکنید.

برای آشنایی با قابلیت های نرم افزارهای مناسب تدوین فیلم و ادیت ویدیو روی این لینک بزنید.

مراحل کار یک تدوینگر کدامند؟

  • مرحله ی اسمبلی(Assembly)
    در این مرحله تدوین گر از روی فیلمنامه و یادداشت های گزارش صحنه برای ایجاد نظم بین نماها پلان ها را از پلان اول تا آخر به ترتیب شماره نما و صحنه و سکانس شماره بندی می کند. در این مرحله هیچ حذفی صورت نمی گیرد.
    شماره ی هر پلان و سکانس و برداشت آن بر روی کلاکت نوشته می شود و در هنگام فیلم برداری جلوی دوربین شماره ی هر پلان نمایش داده می شود و صدای تقه ی کلاکت هم برای تدوین صدا لازم است.

  • مرحله ی راف کات
    در هنگام فیلم برداری در ابتدا و انتهای یک پلان مقداری بیشتر از آنچه مورد نیاز است فیلم برداری می شود تا به هنگام تدوین مونتور بتواند هر لحظه را که مناسب دید برای بریدن انتخاب کند. این مرحله را در واقع اولین مرحله ی واقعی تدوین می دانند اما هنوز پلان ها پیوند نهایی و منطقی خود را به دست نیاورده است.

  • مرحله ی فاین کات
    در این مرحله مونتور تصمیم نهایی را درباره ی نقطه ی برش یا کات و لحظه ی پیوند آن دو با یکدیگر می گیرد. اینک پلان هایی که به هنگام ساختن فیلم به طور جداگانه و در زمان ها و مکان های مختلفی فیلم برداری شده اند از نظر موضوع جریان وقایع و زمان و مکان دارای تداوم می گردد.
    تدوین گر باید زمان مناسب کنار یکدیگر قراردادن صحنه های فیلم را به خوبی تشخیص داده و به جزئیات توجه زیادی داشته باشد. همچنین باید صبور بوده و کارها را در زمان مقرر انجام و تحویل دهد. در این شغل مهارت های فنی، تجربه و ویژگی های فردی، برای بسیاری از کارفرمایان از مدارک تحصیلی ارزشمندتر است. علاقه مندان می توانند  تجربه لازم را با کارآموزی ، انجام کارهای داوطلبانه رایگان و یا دوره های تخصصی موجود کسب کنند.

تدوینگر نیاز به یک کامپیوتر
خوب دارد.

امیدوارم که در مرحله قبلی لینک آشنایی با نرم افزارها را دیده باشید. پس از آن نوبت به این میرسد که بدانید با هر کامپیوتر یا لپتاپی نمیشود که با هر نرم افزاری ادیت ویدیو انجام داد.

برخی نرم افزارها نیاز به سخت افزار قوی تری دارند. البته یک موضوع دیگر که نباید فراموش شود اینکه ، نوع پروژه های ویدیویی یا نوع کلیپ هایی که قرار است ساخته شوند نیز روی مشخصات سخت افزار تاثیر میگذارند. یعنی ممکن است بخواهید برای اینستاگرام ویدیو ادیت کنید ، پس نیازی به یک نرم افزار حرفه ای ندارید و بعد از آن ، باز هم نیازی به سخت افزار گران قیمت و خیلی قوی نخواهید داشت و این شاید خبر خوبی باشد.

اگر نرم افزار را انتخاب نموده اید وقت آن میرسد که روی این لینک بزنید و با سخت افزارهای مورد نیاز نیز آشنا شوید.

تدوین ویدیو
یک هنر نامرئی است.

تدوین ویدیو به عنوان یک هنر یا مهارت توصیف می شود ، تنها هنری که منحصر به سینما است و فیلم سازی را از سایر اشکال هنری دیگر مانند شعر و رمان نویسی و موارد مشابه دیگر جدا میکند. از تدوین فیلم غالباً به عنوان "هنر نامرئی یاد می شود زیرا وقتی این کار به خوبی انجام شود ، بیننده می تواند به میزان قابل توجهی درگیر نماها ، صداها و داستان فیلم شود حتی خیلی بیشتر و فراتر از خواندن یک کتاب.

تدوین فیلم در اساسی ترین سطح خود ، هنر و روش جمع آوری تصاویر، مدیا و تبدیل آنها به یک سکانس (بخشی از یک فیلم) منسجم است. وظیفه تدوینگر ( کسی که ویرایش ویدیو انجام میدهد ) صرفاً جمع کردن قطعات فیلم ، بریدن تکه های فیلم یا ویرایش صحنه های گفتگو نیست. یک تدوینگر فیلم باید خلاقانه با لایه های تصاویر ، داستان ، دیالوگ ، موسیقی و همچنین بازی های بازیگران اصطلاحا قاطی شود تا شاید بتواند تاثیر فراوانی بر روی حاصل بگذارد و حتی فیلم را بازنویسی کند. تدوینگران معمولاً نقش پویایی در ساخت فیلم دارند.

تدوینگر باید خلاق باشد.

در اوایل ساختن ویدیو ، همه چیز لذت بخش است و با انبوهی از افکت و جلوه ، کلیپ ها زیبا میشوند اما کم کم افکت ها تکراری میشوند ، کارها شبیه به هم میشوند. در همین لحظه تدوینگر باید یک سوال مهم است خود بپرسد :

چه فرقی بین ویدیو من با دیگران است که مشتری را مجذوب کند؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال باید ویدیو خود و دیگران را بارها نگاه کنید. آیا واقعا جذب ویدیو خود میشوید یا نه همچنان فکر میکنید برخی جاهای ویدیو دیگران بهتر است. این نوع تفکر شما هیچ ایرادی ندارد و همین باعث پیشرفت میشود.

برای تبدیل شدن به یک تدوینگر یا ادیتور ویدیو خلاق ، باید دائما در حال یادگیری آموزش و تمرین باشید. تا مدت ها ممکن است تقلید از دیگران کنید اما کم کم باید برای کار روی چند ثانیه ، زحمت زیادی بکشید و کاری کنید که دیگران نمیتوانند.

باید متمایز باشید.

همه چیز در اختیار شما قرار گرفته، نرم افزار و تکنیک ها ، انواع مدیا ، حالا چکار باید کرد ؟ سوال مهمی که در شروع تدوین هر ویدیو کلیپ یا پروژه ویدیویی شما را در خود فرو می برد. من همیشه چند سوال را از خودم قبل از شروع می پرسم که شاید شما هم باید از خود بپرسید :

  • برای شروع ویدیو چی بنویسیم ؟
  • از چه فونتی استفاده کنم ؟
  • آیا موزیک کوتاه بزارم یا بی صدا شروع کنم ؟
  • چطور نوشته ها و موزیک را با موضوع پروژه همخوان کنم ؟
  • از چه طیف رنگی برای انتقال احساس و رساندن مخاطب به هدفی که پروژه داره استفاده کنم ؟
  • کدام افکت های انتقالی مناسب این پروژه هستند ؟
  • آیا با اتمام سکانس باید چیزی بنویسم ؟
  • آیا لازمه جاهایی از افکت های صوتی استفاده کنم ؟
  • آخر پروژه را چطور تمام کنم ؟

همانطور که از لیست بالا مشخص است یک پروژه تدوین ویدیو از بخش های متعددی تشکیل شده که باید نظم، زیبایی، رعایت اصول و تاثیرگذاری را در خود داشته باشد.

وظایف تدوینگر کدامند.

بسته به تخصص، نوع و اندازه پروژه کاری، وظایف تدوین گر عبارتند از :
  • فهمیدن نیازهای پروژه از طریق کارگردان یا مشتری

  • انتقال نسخه اولیه فیلم ها و ویدئو ها به کامپیوتر

  • بررسی نسخه اولیه و مشخص کردن بخش های مناسب و بخش های حذفی

  • جدا کردن و متصل کردن بخش ها با کمک نرم افزارهای ویرایشی

  • حفظ داستان اصلی فیلم علیرغم ویرایش های انجام شده

  • ایجاد نسخه خام از بخش های انتخاب شده

  • افزایش کیفیت تصاویر به صورت دیجیتالی

  • استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری برای اضافه کردن عناوین، تصاویر گرافیکی، صداها و افکت های تصویری

  • گذاشتن همه بخش ها در کنار هم و تهیه نسخه نهایی

  • تهیه نسخه خروجی

برخی نکات مثبت
از شغل تدوینگر :

  • سقف مبلغ برای انجام کارها وجود ندارد و همه چیز با مشتری یا طرفه معامله توافقی است.
  • مالیات به بسیاری از تدوینگران آزاد در بازار تعلق نمیگیرد.
  • مشتریان فراوانی در شبکه های مجازی برای جذب وجود دارند.
  • تدوینگران غیر سینمایی حوضه فعالیت وصیعتری نسبت به تدوینگران سینمایی دارند

برخی نکات منفی
از شغل تدوینگر.

  • شکل گیری استودیوهای تدوین فراوان غیر مجاز در کشور و عدم نظارت مسئولین بر آنها که در نهایت منجر به صدمه زدن به افراد حرفه ای در این بخش می شود.
  • نداشتن امنیت شغلی
  • نیاز به داشتن صبر و تلاش فراوان

منبع با مقداری ویرایش

 

کارکردن بعنوان تدوینگر با استودیوها

در شرایطی ممکنه مجبور به تصمیم گیری بشید که آیا برای یک استودیو کار کنم یا نه ؟ در زیر برخی نکات مثبت و منفی وجود داره که کاملا به شرایط تون وابسته است و روی تصمیم تون تاثیر میزاره.

خوبی های تدوینگری
برای استودیوها

  • تجربیات زیادی بدست می آورید.
  • با نحوه برخورد با شرایط کاری آشنا میشوید.
  • در اول کار چون درآمدی ندارید، پس اینکار درآمد برای شما ایجاد میکند.
  • با انواع سلیقه های مشتری ها آشنا میشوید.
  • در کار تیمی اتفاقات خوشایند زیادی رخ میدهد.
  • نیازهای آنها میتواند شما را به سطح یک تدوینگر مسلط برساند. 
  • میتوانید پاداش دریافت کنید.
  • امکان بیمه شدن دارند.
  • میتواند ادامه دار باشد و تا سالها ادامه یابد.
  • با افراد جدیدی که در زمینه کاری شما هستند آشنا خواهید شد.
  • نیازی به تبلیغ کردن برای گرفتن مشتری ندارید.
  • میتوانید حقوق ثایت داشته باشید و افزایش هم بیابد.
  • گاها نیازی به داشتن سیستم قوی ندارید و خود استودیو تامین میکند.

بدی های تدوینگری
برای استودیوها

  • باید با تایم کاری آنها کار کنید.
  • ممکن است لازم باشد برای کار کردن در محل آنها حضور داشته باشید.
  • احتمال اینکه لحظاتی استرس دار در کار باشد و طبیعی است. 
  • نیازمند روحیه کار تیمی هستید.
  • موارد فورس ماژور ممکن است رخ دهد که باید از زمان شخصی خود بابت کار بزنید.
  • باید منظم باشید.
  • میبایست چیزهایی را که تیم از شما در تدوین توقع دارند برآورده کنید.
  • حقوق شما در یکسال ممکن است ثابت باشد.
  • فشار کار میتواند زیاد شود.

 

کارکردن بعنوان یک تدوینگر مستقل یا فریلنسر

وقتی که برای صاحبین دیگر تیم ها کار میکنید، کوهی از تجربیات را بدست می آورید و کم کم به این فکر خواهید رسید که شاید وقت آن است خود شما مدیر یک تیم شوید و یا یک تدوینگر مستقل باشید . اما بیایید چند دلیل را که موجب چنین تصمیم گیری می شوند بررسی کنیم : بیشترین پول را مدیر تیم می برد - این مدیر تیم است که تعیین میکند از مشتری چقدر پول گرفته شود - تمام زحمات را تدوینگر میکشد اما پول اصلی را مدیر می برد ( این نکته را بدانید، مدیر یا مسئول تیمی که شما برای آن تدوین میکنید، سالها یا زمان زیادی طول کشیده تا به این درجه برسد و اعتماد سازی های لازم را برای رسیدن به این درآمد انجام داده است.

خوبی های تدوینگری مستقل.

  • زمان انجام کاملا در اختیار شماست.
  • مبلغ پروژه توسط خود شما و مشتری تعیین میشود.
  • پیشنهاداتی میتوانید بدهید که شاید در تدوین فیلم به کمک آنها راحت تر باشید.
  • هیچ محدودیتی در اجرای تکنیک و کار ندارید.
  • میتوانید برای مشتری مداری کارهای زیباتری بسازید.
  • تمام سود انجام کار مشتری برای خود شماست.

بدی های تدوینگری مستقل.

  • باید در شبکه های مجازی به دنبال معرفی کردن خود باشید.
  • بهتر است یک سایت اینترنتی داشته باشید.
  • باید تمام راه های پیدا کردن و جذب مشتری را بشناسید.
  • درآمد شما دقیقا مساوی زحمت شماست.
  • حتما باید یک سیستم مناسب و قوی داشته باشید.
  • مشتری باید به شما اعتماد کند تا کار بدهد.

آیا میخواهید تیمی کار کنید یا مستقل؟

 

 

نقطه شروع یادگیری
تدوین ویدیو کجاست.

منابع برای شروع یادگیری تدوین فیلم زیاد است. از شبکه های اجتماعی گرفته تا سایت ها و آموزشگاه ها.

همینجا اعلام میکنم که اگر در انتخاب مسیر اشتباه کنید ، زمان و عمر و حوصله را از دست میدهید. هستند افراد بسیار زیادی که پس از گذشت چند سال آموزش دیدن از شبکه های اجتماعی به یک نتیجه واحد رسیده اند : آموزشها ریشه یادگیری ندارند و کسی پاسخگو نیست.

بعنوان پیشنهاد ، شاید بد نباشد روی این لینک بزنید و از مجموعه پکیج های آموزشی دیدن کنید. تحقیق کنید. سوال بپرسید و در کمال آرامش از طی کردن صحیح را اطمینان حاصل کنید.

منابع : 1 2 3

موضوعات

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
Fguf آغاز کننده
مثل همشه کامل و عالی ممنون از زحمتاتون
avatar
1401-07-24 13:56
سلام. از اینکه تلاش هایمان نتیجه ای ثمربخش داشته باشند انرژی زیادی میگیریم. ممنون از اینکه نظرتان را صادقانه اعلام نمودید. از جستجوی سایت برای پیدا نمودن چیزهای بیشتر استفاده کنید.

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.