پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

سیستم مناسب فاینال کات پرو - حداقل/بهترین

این نرم افزار حداقل به سیستم عامل macOS 13.5 و جدیدتر ، مقدار حافظه 8 گیگابایت و پیشنهاد 16 گیگابایته ، کارت گرافیک مجهز به Metal و 10 گیگابایت حافظه هارددیسک نیاز داره. جدول حداقل مشخصات رو براتون آماده کردیم.

تمام کامپیوترهای مک برای فاینال‌کات‌پرو

با هرکدام از کامپیوترهای مک بوک پرو، مک ایر، آی مک، مک پرو میتونید با نرم افزار فاینال کات پرو Final cut pro تدوین رو انجام بدین و فرقشون در سرعت انجام و رندر هست. با این راهنما و مشاوره کمکتون میکنیم سخت افزار و سیستم مناسب فاینال کات پرو برای ادیت ویدیو رو تهیه کنید.

جداول مشخصات کامیپوتر برای فاینال کات پرو

وقتی میگم حداقل، منظورم ادیت ویدیوها در حد ساده و معمولی هست. یعنی چند تا برش و کات و شاید چند تا افکت ساده و در نهایت تبدیل کل پروژه به یه فایل مثلا MP4.

حداقل مشخصات برای Final Cut Pro
ردیف نوع قطعه مشخصات فنی
1 سی پی یو 2 هسته ای
2 حافظه رم 4 گیگابایت
3 کارت گرافیک 1 گیگابایت
4 هارد نگهداری اطلاعات 4 گیگابایت SSD
5 سیستم عامل نسخه 11.5.1

مشخصات متوسط برای Final Cut Pro
ردیف نوع قطعه مشخصات فنی
1 سی پی یو کورآی 5 و چند هسته ای
2 حافظه رم 8 تا 32 گیگابایت
3 کارت گرافیک 1 گیگابایت
4 هارد نگهداری اطلاعات 200 گیگابایت SSD
5 سیستم عامل نسخه 11.5.1

حداقل سیستم پیشنهادی خود شرکت اپل

از اونجایی که کامپیوترهای شرکت اپل فقط یک سیستم عامل بنام مک‌او‌اس دارن و مثل ویندوز ورژنهای 7-10-11 و ... رو نداره، سخت افزاری که تهیه میکنید به نسخه فاینال کات پرو وابسته است یعنی همزمان با اینکه دارید یک کامپیوتر معمولی اپل خریداری میکنید باید هواستون به سیستم عاملی که روی اون نصب میشه یا اینکه تا کدام نسخه از مک‌او‌اس رو قبول میکنه باشه و الی ضرر میکنید و شاید مجبور بشید نسخه های خیلی قدیمی تر فاینال‌کات‌پرو را نصب کنید. پس یک لینک براتون میزارم که هرموقع به این صفحه اومدین از زبان شرکت اپل حداقل کامپیوتر برای این برنامه رو بدونید چی هست.

لینک مفید : سایت شرکت اپل

هسته ها در Cpu و کارت گرافیک - سیلیکون Silicon

کامپیوترهای شرکت اپل، امروز به تکنولوژی بنام M مجهز شدن. این شرکت برای سرعت و کارایی بیشتر کامپیوترهاش در نرم افزار فاینال کات پرو از قابلیتی بنام هسته یا سیلیکون Silicon استفاده میکنه که مجبور نباشه از کارت گرافیک های جداگانه ی شرکت هایی مثل Nvidia و AMD استفاده کنه و با یکپارچه کردن ساختار کارت گرافیک و CPU تونسته سرعت و روانی خیلی زیادی رو در حین تدوین بوجود بیاره.

این قابلیت در کامپیوترهای قبلی اپل وجود نداشت اما اگه الان برید و بخواید مدلهای جدید رو برای تدوین بخرید با مدلهایی مشابه M1 - M2- M3 و آینده با اسامی مشابهی روبرو میشید. مدل M1 قدیمی تر از M2-M3 هست و تعداد هسته هایی که داره کمتر هستن. 

تدوین با فاینال کات پرو

با نرم افزار فاینال‌ کات‌ پرو در کامپیوترهای اپل سریعتر از هربرنامه دیگری حرفه‌ای تدوین کنید و ویدیوهای حرفه ای بسازید

...

بهترین کامپیوتر اپل برای فاینال‌کات‌پرو

اگه امکان خرید و هزینه بیشتر دارید بهتون پیشنهاد میکنم تا میتونید کامپیوتر اپل قوی تر و جدیدتری رو بگیرید. در حال حاضر جدیدترین و بهترین های اپل سری M3 هستن. موقعی که برای خرید میرید همین مدل رو بگین و ببینید چه مشخصاتی ازش موجوده. مثل مدلهای زیر رو ببینید : 

  • M3 8-core CPU, 10-core GPU, 100GB/s memory bandwidth
  • M3 Pro 11-core CPU, 14-core GPU, 150GB/s memory bandwidth
  • M3 Pro 12-core CPU, 18-core GPU, 150GB/s memory bandwidth
  • M3 Max 14-core CPU, 30-core GPU, 300GB/s memory bandwidth
  • M3 Max 16-core CPU, 40-core GPU, 400GB/s memory bandwidth

بعد از مدلشون که M3 Max هست نوشته Core CPU که میشه تعداد هسته سی پی یو که هرچی بیشتر باشه بهتره. بعدش نوشته Core GPU که تعداد هسته کارت گرافیکه و اینم هرچی بیشتر باشه بهتره.

انتخاب تعداد هسته برای انواع تدوین

  • اگه ادیتور معمولی هستید تعداد پردازنده 4 هسته ای براتون کافیه یعنی تقریبا میشه Core i5

  • اگه میخواید حرفه ای ادیت کنید بهتره 8 هسته ای مثل Core i7 تهیه کنید

  • اگه میخواید 4K کار کنید و افکت های سنگین بزارید پس باید بیشتر از 8 هسته یعنی Core i9 و بالاتر تهیه کنید.

  • اگه میخواید 8K ادیت کنید و افکت های سنگین اجرا کنید پس باید 28 هسته ای بگیرید که خیلی هم گران میشه و مخصوصا استودیوهای حرفه ای هست.

  • سری های جدید پردازنده های اپل معروف شدن به چیپ M1 و M2. در واقع این ساختار جدید موجب شده هم سرعت پردازنده بالا بره و هم تعداد هسته های کارت گرافیک. M2 از M1 قویتر و جدیدتره. فقط خواستم بگم موقع خرید اگه با این اسم برخورد کردین بدونید جریان چیه.

سیستم مناسب و مورد نیاز فاینال کات پرو Final Cut Pro

شناخت انواع دستگاه های اپل برای فاینال کات پرو.

شرکت اپل در لیست محصولاتش چندین سیستم مناسب فاینال کات پرو معرفی کرده که در همشون میشه فاینال کات رو نصب کرد و مقداری هم ادیت ویدیو انجام داد ولی همشون قدرت لازم رو برای کارهای سنگین ندارن. حالا دستگاه ها رو بهتون معرفی میکنم :

  • مک پرو Mac Pro
    قوی ترین سیستم های شرکت اپل برای این نرم افزار هستند. در واقع چیزی شبیه به کیس ویندوز و با قابلیت سفارشی سازی قطعاتش. لیست مک پرو ها رو ببینید.
  • مک استودیو Mac Studio
    یکی دیگه از غول های شرکت اپل که در رده دوم و بعد از مک پرو قرار میگیره. لیست مک استودیو رو ببینید.
  • مک مینی Mac Mini
    نوعی از سیستم های جمع و جور اپله که شبیه یه جعبه کوچکه. نه مانیتور نه کیس و نه موس هیچکدوم رو نداره و باید بهش وصل کنید. مشخصات فنی خوبی داره و بعد از دو مدل قبل قرار میگیره. لیست مک مینی رو ببینید.
  • آی مک Imac
    سیستم های رومیزی شرکت اپل هستند برای اونهایی که میخوان کیس و مانیتور باهم باشن و مشکل کمبود جا دارن. البته مشخصاتش خوبه ولی هدف اصلی تولیدش همینه. لیست آی مک ها رو ببینید.
  • مک بوک پرو Macbook Pro
    قوی ترین لپ تاپ های اپل همین مک بوک پرو هست. مشخصات بالا و عالی برای ادیتورهایی که هم کمبود جا دارن و جابجایی شون زیاده. لیست مک بوک پرو رو ببینید. 
  • مک ایر Mac Air
    این هم یکی دیگه از لپ تاپ های شرکته اپله که خیلی ظریفه. البته مشخصاتش بد نیست ولی به دلیل کوچگ بودن مانیتور و مشخصات پایینتر از مدلهای قبلی در رده بعد قرار میگیره. لیست مک ایر رو ببینید.

با انواع دستگاه هایی که باهاشون میتونید نرم افزار فاینال کات پرو رو یاد گرفته و ویدیو بسازین آشنا شدین.

سوالات پرتکرار

آیا کارت گرافیک Nvidia که روی خود مک هست برای فاینال کات مناسبه؟

شرکت اپل در سالهای گذشته با شرکتی مثل انویدیا همکاری میکرد. بخش هسته کارت گرافیک دستگاه هاش رو اون شرکت میزد. به دلایلی در سال 2018 این همکاری موقف شد. با کامپیوتری که این کارت گرافیک رو داره فقط میتونید نسخه های تا سال 2018 رو نصب کنید پس اصلا پیشنهادش نمیکنم. هیچکدام از مدلهای قبلی این نوع کارت گرافیک دیگه مناسب فاینال کات پرو نیست.

چقدر هارددیسک لازمه؟

برای نصب برنامه 10گیگ کافیه اما چون به مرور ویدیو وارد میکنید و پروژه هاتون بزرگتر میشه، نیاز به فضای بیشتر دارید. حداقل باید 50 گیگابایت فضای خالی داشته باشید و البته ممکنه برخی پروژه هاتون فضای بیشتری بخواد.

آیا مانیتور مک برای تدوین خوبه؟

مانیتورهای مک جز بهترین ها هستن اما کارکردن طولانی پای لپتاپهاش کار سختیه. شانه ، کتف ، دست ، کمر کلا اذیت میشن. پیشنهاد میکنم برای اینکه در پولتون صرفه جویی کنید و بهینه تر کار کنید، اگه مانیتور لپتاپی که میگیرید کوچک بود بهتره، بجای خرج مانیتور بزرگترش ، یک مانیتور جداگانه از هر نوعی اما با کیفیت و حداقل 24 اینچ بگیرید و حین کار به مک بوک وصلش کنید من خیلی ساله که اینطور کار میکنم. اگه مک پرو گرفتید که مانیتور جداگانه داره و اگه آی مک گرفتید که خودش مانیتور بزرگ داره و این دوتا نیاز به خریدن مانیتور جدا ندارن.

تا چندسال میتونیم با کامپیوترهای مک کار کنیم؟

شرکت اپل از سال تولید هر دستگاه تا 7سال اجازه میده که سیستم عاملش آپدیت بشه. وقتی دستگاه رو میخرید ببینید برای چه سالیه. از اون سال تا 7سال میتونید با جدیدترین نسخه فاینال کات پرو کار کنید چون سیستم عامل مک آپدیت میشه.

تدوین با فاینال کات پرو

با نرم افزار فاینال‌ کات‌ پرو در کامپیوترهای اپل سریعتر از هربرنامه دیگری حرفه‌ای تدوین کنید و ویدیوهای حرفه ای بسازید

...

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

رویدادها

از سراسر مانی سافت