پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

اندازه و کیفیت عکس و فیلم برای یوتیوب Youtube - از قبل بدانید - شبکه اجتماعی

در این مقاله از سری مقالات آموزش پریمیر، تمام نکات مهم در مورد اندازه و کیفیت فیلم و عکس هایی که برای یوتیوب مناسب است توضیح داده شده است.

اگر به تازگی مدیریت یک کانال یوتیوب را به عهده گرفته اید و یا میخواهید عکس و فیلم های یک کانال یوتیوب قبلی را از لحاظ اندازه و کیفیت بهبود ببخشید و نمیدانید که دقیقا اندازه عکس و فیلم ها باید چگونه باشند، این راهنما برای شما کاربرد دارد.

اندازه و کیفیت برای ویدیو یوتیوب

هر شبکه مجازی برای نمایش عکس و فیلم های خود نیازمند اندازه و کیفیت مشخصی است و این میتوانید در شبکه های مجازی، متفاوت باشد. خیلی خوب است اینکه قبل از راه اندازی یک کانال یوتیوب، بدانید که مشخصات مورد نیاز آن چیست و پس از آن شروع به ضبط ویدیو با دوربین کرده و یا توسط نرم افزارهای ضبط صفحه نمایش و همچنین نرم افزارهای تدوین فیلم، ویدیوهای مورد نظر آن را بسازید و این مهم است که بدانید این شبکه اجتماعی دقیقا نیاز به چه اندازه و کیفیت هایی دارد چون اگر اندازه ها و کیفیت، دقیقا مطابق آن نباشید، پس از درج محتوا در یوتیوب، چون آنها را تبدیل میکند احتمالا با تغییراتی در کیفیت و نمایش ویدیو و عکس های آپلود شده روبرو خواهید شد.

کیفیت و مشخصات برای ویدیو در یوتیوب

یوتیوب در دسکتاپ ها ویدیو را با نسبت تصویر 16 به 9 پخش میکند یعنی یک مستطیل خوابیده. اگر یک ویدیو برعکس یعنی نسبت 9 به 16 را در آن آپلود کنید، ویدیو را قبول میکند، پخش میکند اما سمت چپ و راست آن دو جعبه سیاه عمودی دیده خواهد شد و شاید شما اینرا نخواهید. 

این شبکه اجتماعی امکان آپلود ویدیوهایی حتی با کیفیت 8K را تا این زمان دارد. اما برای اینکه دقیقا بدانید چه اندازه ها و کیفیت هایی را برای ویدیو از شما قبول میکند به تصویر زیر توجه کنید.

کیفیت و مشخصات برای ویدیو در یوتیوب

وقتی که به درون این تصویر یعنی جایی که سیاه است نگاه میکنید اندازه ای بنام 144p را میبینید. این کوچکترین اندازه ویدیویی است که یوتیوب اجازه میدهد شما آپلود کنید. در بیرونی ترین قسمت این تصویر اندازه 2160p یا 4K را میبینید. این یعنی اجازه میدهد ویدیوهایی با این اندازه را آپلود کنید. البته پس از اینکه این تصویر آماده شد، یوتیوب اجازه اندازه ای معادل 8K را نیز به خود اضافه نمود. در زیر لیست تمام اندازه ها را نوشته ایم.

▶️ 4320p (8K) – 7680×4320

▶️ 2160p (4K) – 3840 x 2160 pixels

▶️ 1440p (2K) – 2560 x 1440 pixels

▶️ 1080p (HD) – 1920 x 1080 pixels

▶️ 720p (HD) – 1280 x 720 pixels

▶️ 480p – 854 x 480 pixels

▶️ 360p – 640 x 360 pixels

▶️ 240p – 426 x 240 pixels

▶️ 144p – 256 x 144 pixels

مطابق صحبت گوگل، در سال 2022 امکان پخش نمودن ویدیوها در اندازه های 5K را برداشته است. یعنی شما میتوانید چنین اندازه هایی را آپلود کنید اما در زمان پخش، این اندازه ها را پخش نمیکند. نگران نباشید مشکلی برای ویدیوها رخ نخواهد داد.
حداکثر حجم ویدیو 256 گیگابایت و حداکثر زمان 12 ساعت میباشد. ویدیو نباید از این مقدار بیشتر باشد.

کیفیت و مشخصات برای عکس در یوتیوب

درست است که مهمترین بخش کانال یوتیوب، ویدیو میباشد اما این عکس ها هستند که باعث بیشتر دیده شدن یک ویدیو در اینترنت میشوند. اولین چیزی که یک شخص از ویدیو در یوتیوب میبیند، عکس آن است پس باید اندازه و کیفیت مناسبی داشته باشد.

عکسهایی که یوتیوب از آنها استفاده میکنند چندین نوع هستند که به معرفی آنها میپردازیم.

1. عکس ثامب هر ویدیو یوتیوب

این عکس که ثامب یا ثامبنیل یا Thumbnail نیز گفته میشود همان است که وقتی وارد کانال یک شخص میشویم، قبل از پخش هر ویدیو و کلیک روی آن دیده میشود. نسبت تصویر این عکس مانند ویدیو ها بهتر است 16 به 9 یا خوابیده باشد. مهم نیست که این عکس کاور ویدیو توسط چه نرم افزاری ساخته شده باشد، بلکه مهم این است که کیفیت خوبی داشته باشد، اندازه آن در نسبت 16 به 9 تنظیم باشد و همچنین نکات جلب کنندگی را هم داشته باشد. البته اینجا نمیخواهیم در مورد تکنیک های جذب کاربر در یوتیوب صحبت کنیم اما بعنوان یک نکته کلیدی بهتر است نوع عکس، عناوین نوشته شده با دقت ایجاد شوند تا کاربر راغب شود روی آن کلیک کند.

نمونه ای از ثامبنیل های آپلود شده در کانال یوتیوب مانی سافت

بهترین اندازه و پیشنهاد یویتوب 2560 در 1440 پیکسل و 1280 در 720 برای ثامبنیل یک ویدیو میباشد که در واقع یک مستطیل افقی میباشد. البته مانی سافت اندازه دیگری مانند 853 در 492 را برای ثامب های کانال خود طراحی نموده که بازهم به خوبی دیده میشوند. دلیلش این است که این اندازه بازهم یک مستطیل افقی و نسبت تقریبی 16 به 9 میباشد. برای دیدن نمونه ثامب های مانی سافت روی این لینک کلیک کنید.

ممکن است تعجب کنید که چرا یوتیوب پیشنهاد 2560 در 1440 را میدهد! به این دلیل که چون ویدیوها امروزه در تلویزیون های بزرگ نیز نمایش داده میشوند، میخواد بدانید که در آن اندازه هم عکس شما اگر با کیفیت باشد بهتر است.

حجم این عکس نباید از 2 مگابایت بیشتر باشد. عکس میتواند با فرمت JPEG و PNG و GIF آپلود شود. عرض یا اندازه افقی این تصویر نمیتواند از 640 پیکسل کوچکتر باشد.

2. عکس کاور کانال یوتیوب

وقتی که به صورت مستقیم وارد کانال یوتیوبی مثل مانی سافت میشوید، در بالاترین قسمت، یک کاور یا عکس طراحی شده افقی بزرگ خواهید دید. به این عکس کاور کانال یوتیوب گفته میشود. این عکس در واقع نوعی معرفی کانال یوتیوب به بازدیدکننده ای است که در صفحه اصلی یا لیست ویدیوهای کانال وارد میشود.

نمونه کاور کانال یوتیوب مانی سافت

برای طراحی نمودن کاور کانال یوتیوب، اندازه های مشخصی توسط یوتیوب معرفی شده است که میبایست مطابق آنها انجام شود تا در هر نوع نمایشگری به درستی و مطابق همان چیزی که صاحب کانال در نظر دارد دیده شود. برای اینکه کاور طراحی شده درست باشد به تصویر زیر توجه کنید.

اندازه های کاور کانال یوتیوب

در تصویر بالا 3 نوع اندازه را مشاهده میکنید که با اسامی TV - Tablet - Pc مشخص شده اند. اندازه واقعی هر کاور، عددی است که کنار هر یک نوشته شده اما در زمان طراحی به اندازه ای که بنام safe area نوشته شده باید توجه نمود. محتوای اصلی طرح کاور یعنی نوشته ها و بخص اصلی عکس باید در محدوده و اندازه 1546 * 423 قرار بگیرد. در واقع هر کدام از اندازه ها را طراحی نمودید، در مرکز آن این اندازه را مدنظر گرفته و محتوای اصلی را در درون آن قرار دهید. 

به عکس کاور کانال مانی سافت در بالا نگاه کنید. در سمت راست و سمت چپ محدوده های خالی وجود دارد که فقط رنگ هستند و در مرکز آن مطابق محدوده ای که گفته شد اطلاعات اصلی طراحی قرار داده شده اند. با رعایت این نکته، در 3 نوع اندازه نمایشگرها که گفته شد، بخوبی و کامل دیده خواهد شد.

حجم این عکس نباید از 6 مگابایت بیشتر باشد. عکس میتواند با فرمت JPEG و PNG و GIF آپلود شود.

3. تصویر آیکون یا پروفایل کانال یوتیوب

یکی دیگر از تصاویری که برای کانال خود باید طراحی کنید، مختص به آواتار یا آیکون کانال است. وقتی که شخصی وارد صفحه اصلی کانال شما میشود، این آیکون در کنار نام کانال شما دیده خواهد شد. وقتی که در حال مشاهده یک ویدیو از کانال هستند باز هم کنار نام کانال دیده میشود. به تصویر آیکون کانال مانی سافت در عکس زیر نگاه کنید.

عکس آیکون یا آواتار کانال یوتیوب مانی سافت

این آیکون باید در اندازه مشخصی طراحی شود تا در اندازه های مختلف به خوبی دیده شود. مطابق تصویر زیر، اندازه آن میبایست 800 در 800 پیکسل یعنی مربعی باشد و محتویات اصلی آنرا درون یک دایره در مرکزش قرار دهید چون مانند آیکون پروفایل کانال یوتیوب مانی سافت به صورت یک دایره دیده خواهد شد. در واقع این تصویر برای برندینگ کانال شما در نظر گرفته شده است.

اندازه آیکون و عکس پروفایل کانال یوتیوب

حجم این عکس نباید از 2 مگابایت بیشتر باشد. عکس میتواند با فرمت JPEG و PNG و GIF آپلود شود.

اندازه ویدیو و عکس یوتیوب شورت Youtube shorts

یکی دیگر از ویدیوهایی که این کانال به کاربران اجازه آپلود میدهد و معمولا توسط موبایل انجام میشود، یوتیوب شورت است. یعنی ویدیوهای کوتاه یوتیوب. برای چنین ویدیوهایی طول و عرض عکس و فیلم نیز تعیین شده است تا در تمام شرایط به خوبی دیده شوند. عکس و فیلم در این حالت مطابق تصویر زیر باید 1080 در 1920 بصورت یک مستطیل عمودی باشند.

مشخصات طول و عرض ویدیو و عکس برای یوتیوب شورتس

استراتژی های طراحی یک ثامبنیل یا عکس خوب برای ویدیو

بالاتر به موضوع اهمیت یک عکس خوب برای ویدیو اشاره شد. در این قسمت برخی نکاتی که موجب میشوند تا افراد روی عکس ویدیوهای شما در مقایسه با دیگران بیشتر کلیک کنند را توضیح دهیم. رعایت این نکات بستگی به نوع ویدیو و کسب و کار و همچنین هدف از درج ویدیو نیز دارد. اکنون به عکس زیر توجه کنید.

استراتژی های طراحی یک ثامبنیل خوب برای ویدیو

تجربه ثابت نموده است که اگر نکات زیر در هر عکس ویدیو رعایت شود میتواند موجب کلیک بیشتر شود :

  • استفاده از ایلیوستریشن ها یا تصاویری که مفهوم را بهتر برساند.
  • وجود لوگو یا برند در گوشه ویدیو که اینکار توسط عکسی که بالاتر توضیح داده شد اتوماتیک درج میشود.
  • تصویر چهره شخص با غم و اندوه.
  • وجود رنگ بندی صحیح.
  • عنوان نویسی درست.

پرسش و پاسخ در مورد اندازه عکس و فیلم یوتیوب

چگونه میتوان عکس و کاورهای خوب طراحی نمود؟

برای افرادی که دارای تسلط در گرافیک با فتوشاپ هستند با استفاده از آن میتوانند عکسها و تصاویر زیبایی را طراحی کنند و دستشان کاملا باز است. افرادی که در این زمینه تسلط ندارند با دو راه روبرو خواهند شد. 

  • اینکه نرم افزار فتوشاپ را توسط دوره های آموزشی فتوشاپ مانی سافت یاد بگیرند ( لیست دوره های ویدیویی ).
  • اینکه از سایت هایی که برای اینکار ایجاد شده هم برای ایده و هم برای طراحی کمک بگیرند ( سایت Canva )

چرا پس از آپلود ویدیو، اندازه های بزرگتر در پخش کننده یوتیوب دیده نمیشود؟

پس از آپلود، خود یوتیوب بر اساس اندازه و کیفیت ویدیو آپلود شده اندازه ها را میسازد تا کاربران با اینترنت های متفاوت بتوانند از آنها استفاده کنند.

آیا در دوره جامع پریمیر پرو، درمورد ادیت ویدیو برای یوتیوب صحبت شده است؟؟

بله، با توجه به جامع بودن دوره و نیاز شما عزیزان، ما در دوره آموزش پریمیر پرو مجموعه مانی سافت با ریز جزئیات موارد تخصصی و حرفه ای را در این شاخه در دوره به شما آموزش خواهیم داد.

منبع 1 2 3

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.