پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

پرسش و پاسخ های عمومی عکاسی و نورپردازی

پاسخ به بسیاری سوالات در مورد عکاسی و نورپردازی که برای یادگیری و کسب و کار به آنها نیاز خواهید داشت.

این صفحه به مرور آپدیت میشود و گزینه های بیشتری به آن اضافه خواهد شد.

دنیای عکاسی و نورپردازی سرتاسر یادگیری و تجربه است. برای موفقیت واقعی آنرا کاملا حرفه ای آموزش ببینید و هیچگاه از یادگیری موقف نشوید.

لیست پرسش و پاسخ ها در مورد عکاسی و نورپردازی

چرا نقطه فوکس در دوربین عکاسی روی عکس در نمایشگر نشان داده نمی شود؟

برای اینکه نقطه قرمز رنگ فوکس در دوربین عکاسی، پس از گرفتن عکس در نمایشگر دیده شود مراحل زیر را مد نظر بگیرید. گاها ممکن است در برخی عکس ها مربع قرمز فوکس را ببینید و در برخی مشاهده نکنید.

برای پیدا نمودن علت، ابتدا عملکرد سیستم فوکس دوربین را با توضیحات زیر مرور نمایید :

شناخت انواع روش های فوکس برای پیدا نمودن این مشکل

دوربین های کانن سه حالت فوکس نمودن را در تنظیمات خود دارند :

  1. On-shot برای گرفتن عکس های بدون تحرک و ثابت
    وقتی که کلید شاتر را تا نیمه نگاه می دارید عملیات فوکس انجام می شود، اگر نورسنج توانایی تفکیک را داشته باشد پس فوکس انجام خواهد شد
  2. AI Servo AF برای گرفتن عکس از سوژه های متحرک
    در این حالت وقتی کلید شاتر تا نیمه گرفته شود دوربین به دنبال سوژه می گردد و سعی در تشخیص نقطه فوکس خواهد نمود.
  3. AI Focus AF برای گرفتن عکس از سوژه هایی که ثابت هستند اما ممکن است متحرک شوند. در واقع همان حالت on-shot بوده با این تفاوت که عکاس احتمال تحرک سوژه ثابت را می دهد، پس از تحرک همان نقطه فوکس اولیه را دنبال خواهد نمود.

کارهایی که باید انجام دهید :

  • گزینه AF که فوکس اتوماتیک می باشد را اغلب روی لنز است فعال کنید
  • در تنظیمات فوکس داخل دوربین، گزینه ی On-shot را فعال نمایید

اگر با دو روش گفته شده مشکل برطرف نشد باطری دوربین را در آورده و چند ساعتی همانطور بماند و سپس باطری را گذاشته و مشکل را مجدد بررسی نمایید.

اگر مشکل برطرف نشد با مرکز خدمات و گارانتی دوربین صحبت نمایید و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

آیا فیلمبرداری با دوربین DSLR عکاسی به آن آسیب جدی وارد میکند؟

آیا واقعا فیلمبرداری با دوربین های عکاسی دی اس ال آر DSLR به آن آسیب می زند یا خیر تا انتها مطالعه نمایید.

موضوعاتی که در پاسخ به این سوال مرور خواهیم نمود :

  • آیا شما یک فیلمبردار هستید یا عکاس؟
  • آیا می توانیم با دوربین عکاسی، عملیات فیلمبرداری را انجام دهیم؟
  • آیا ضبط فیلم یا ویدیو با دوربین DSLR می تواند به دستگاه آسیب وارد نماید؟
  • چگونه از آسیب به دوربین دی اس ال آر DSLR حین فیلمبرداری جلوگیری کنیم؟
  • چگونه متوجه شویم که محدودیت ضبط فیلم دوربین چقدر است؟
  • آیا دوربین DSLR وجود دارد که محدودیت ضبط ویدیو نداشته باشد؟
  • آیا می شود بیشتر از محدودیت دوربین، فیلم ضبط نمود؟
  • استفاده از ضبط کننده اکسترنال برای ضبط بیشتر

با این سوال شروع میکنیم که : 

شما فیلمبردار هستید یا یک عکاس؟

پاسخ این سوال می تواند برای هر شخص چندین گزینه ی متفاوت و مختلف داشته باشد:

  • ممکن است عکاس باشید اما گاها با این دوربین، فیلمبرداری هم انجام دهید
  • شاید فیلمبردار باشید و بخواهید برخی اوقات با دوربین خود عکس هم بگیرید
  • ممکن است به سفارش برخی چون میتوان روی این دوربین ها لنزهای بوکه و حرفه ای قرار داد آن را تهیه نموده باشید
  • احتمالش می رود که به دلیل صرفه جویی، بجای دوربین مخصوص فیلمبرداری، یک دوربین دو منظوره دی اس ال آر DSLR هم برای عکس و هم برای فیلم تهیه نموده باشید

هر دلیلی که داشته باشد، بهتر است با توجه به سبک کاری خود، دوربین را بهتر انتخاب کنید چون تعویض دوربین نیازمند هزینه خواهد شد.

دو صفحه ی خیلی مهم زیر را مشاهده کنید تا شاید به شما در انتخاب های بعدی کمک فراوانی نمایند :

انتخاب یک دوربین عکاسی مناسب - کدام دوربین را بخریم؟

مشاوره خرید - انتخاب دوربین برای فیلمبرداری

آیا می توانیم با دوربین عکاسی، عملیات فیلمبرداری را انجام دهیم؟

هر چه که جلوتر می رویم، تولید کنندگان دوربین های عکاسی، تمرکز بیشتری را روی افزودن امکانات فیلمبرداری به این دوربین ها می گذارند تا آنجا که امروزه برخی از تولیدکنندگان ویدیو، چنین دوربین هایی را فقط برای گرفتن فیلم تهیه نموده و بخش عکاسی آن دارای اهمیت کمتری برای شان دارد. هر شرکتی برای ضبط فیلم با دوربین دی اس ال آر با آینه یا بدون آینه، محدودیت هایی را از لحاظ مدت زمان ایجاد نموده است. مثلا دوربین کانن فایو دی مارک 2، مدت زمان 12 دقیقه ممکن است به صورت بی وقفه ضبط کند و اگر ادامه دهید پس از 12 دقیقه اول، ویدیو را به تکه دوم تقسیم نموده و همینطور قطعات 12 دقیقه ای تولید خواهد نمود. شرکت کانن در دوربین فایو دی مارک 4 این مدت زمان را در بیشتر حالت، به 29 دقیقه و تقریبا 30 دقیقه افزایش داده البته اگر روی کمترین میزان فریم ریت آن را تنظیم کنید. سایر برندها نیز همین تغییرات را در دوربین ها و مدل ها ایجاد نموده اند. پس می توانیم با دوربین های دی اس ال آر DSLR هم فعلا تا این تاریخ، به مدت 30 دقیقه بی وقفه فیلم ضبط کنیم.

آیا ضبط فیلم یا ویدیو با دوربین DSLR می تواند به دستگاه آسیب وارد نماید؟

پاسخ این سوال بستگی به شرایط و نحوه استفاده و انجام کار دارد و نمی توان یک پاسخ مطلق و دقیق ارائه نمود.

وقتی که یک شرکت تولید کننده دوربین، حداکثر زمان ضبط ویدیو را روی 30 دقیقه تنظیم نموده دلایلی داشته، ممکن است به دلیل تکنیک های فروش باشد و در مدل بعدی آن را به 60 دقیقه افزایش دهد و یا ممکن است پس از آزمایش های گوناگون به این نتیجه رسیده باشد، پس شما نیز بهتر است از آن دستور و محدودیت پیروی نمایید. چون به این ریسک نمی ارزد که دستگاه آسیب ببینید.

چه آسیبی ممکن است برسد؟

طبق بررسی های مانی سافت، این نتیجه به دست آمده است که، در چند بخش مانند :

ممکن است با آسیب روبرو شوید. وقتی که از یک دوربین که برای مدت مشخصی ضبط ویدیو تولید شده، کار بیشتری می کشید و به آن فشار می آورید، سنسور و پردازنده و باطری آن دمای زیادی تولید می نمایند و با افزایش دما، این گرما به قطعات رسیده و آرام آرام شاهد نقص هایی در دوربین خواهید شد. پس یکی از جواب های این سوال، بله می باشد.

چگونه از آسیب به دوربین دی اس ال آر DSLR حین فیلمبرداری جلوگیری کنیم؟

دقیقا باید مطابق محدودیت ایجاد شده رعایت کنید. فرض کنیم محدودیت ضبط فیلمبرداری دوربین شما 20 دقیقه می باشد، پس از ضبط این زمان بهتر است چک لیست زیر را رعایت نمایید :

  • ضبط ویدیو را متوقف کنید
  • دوربین را خاموش کنید
  • باطری را از دوربین خارج کنید

با این عملیات، قطعات گفته شده، خنک شده و اگر دمای اضافه ای تولید شده، از بین خواهد رفت. این عملیات مخصوصا زمانی خیلی لازم است که در موقعیت آب و هوایی خشک و گرم با رطوبتی هستید. در این وضعیت ها دمای بیشتری تولید خواهد شد.

احتمال همیشه وجود دارد :  
شاید برخی بگویند که ما این موارد را انجام نداده ایم و حتی بیشتر از توانایی دوربین، فیلمبرداری هم انجام شده، اما هیچ مشکلی برای دوربین رخ نداده، البته که این صحبت درست است اما، هیچ تضمینی نیست که برای همه دوربین ها و افراد این چنین باشد ضمن اینکه هیچ عمر پایانی هم برای دوربین ها مشخص نشده، هر لحظه ممکن است برای هر شخصی بدترین اتفاق رخ دهد و چقدر بد است اگر حین فیلمبرداری پروژه مشتری باشد. ریسک نکنید.

چگونه متوجه شویم که محدودیت ضبط فیلم دوربین چقدر است؟

بهترین روش، مراجعه به سایت اصلی تولید کننده دوربین است. مدل دوربین را که می دانید، پس به این روش عمل کنید، مرورگر خود را با نموده و عبارت canon 5d mark iv video recording time limit را تایپ نمایید. با مقداری سعی نمودن و رفتن به سایت اصلی، می توانید آن را پیدا نمایید.

آیا دوربین DSLR وجود دارد که محدودیت ضبط ویدیو نداشته باشد؟

البته که هست. یکی از این دوربین ها که مانی سافت با آن، فیلمبرداری های زیادی انجام می دهد، لومیکس GH5 و Sony a7R IV می باشد که از نظر تولیدکننده محدودیتی ندارد مگر اینکه مموری پر شود یا باطری تمام شود. ولی باز هم دلیل نمی شود برای ساعات طولانیه بی وقفه، ضبط ویدیو انجام دهیم.

آیا می شود بیشتر از محدودیت دوربین، فیلم ضبط نمود؟

در شرایطی ممکن است. در تنظیمات دوربین های دی اس ال آر DSLR آپشن هایی وجود دارد که معمولا گزینه هایی مانند، تعداد فریم بر ثانیه، حجم ویدیو، نوع ویدیو، فرمت ویدیو، هستند. با تغییر این تنظیمات می توانید گاها مدت زمان را افزایش دهید.

استفاده از ضبط کننده اکسترنال برای ضبط بیشتر

یکی از راه هایی که حرفه ای ها برای ضبط بیشتر و جلوگیری از آسیب به دوربین خود انجام می دهد، استفاده از ضبط کننده های جداگانه و متصل شوند به دوربین مانند Ninja Atomos recorders می باشد. این دستگاه تمام عملیات ضبط را بر روی حافظه خود به مدت شاید 120 دقیقه یعنی 2 نیز انجام می دهد و دقیقا فشار ضبط نمودن و تولید گرمای اضافه را از دوربین حذف خواهد نمود. البته نه به صورت کامل، چون دوربین روشن است و پردازش انجام خواهد داد ولی نه به اندازه اول. برای بررسی یکی از این ضبط کننده ها این لینک را مشاهده نمایید.

علت نقطه یا پیکسل سبز رنگ در وسط تصویر بعد از عکاسی چیست؟

چرا در عکاسی پیکسل سبزرنگ ثبت میشود؟

گاها مشاهده میشود که در مرکز عکس هایی که توسط دوربین دیجیتال میگیریم، نقطه ای مثلا سبز رنگ در تمامی عکسها بصورت ثابت و پیکسل وجود دارد.

این مشکل ممکن است چند دلیل داشته باشد :

  • اول اینکه سعی نمائید لنز خود را باز نموده و جلو و پشت آنرا به دقت با دستمال مخصوص تمیز نمائید
  • دوم اینکه اگر برطرف نشد ، یک لنز دیگر بر روی دوربین خود گذاشته و با آن نیز آزمایش نمائید
  • سوم اینکه اگر همچنان مشکل پابرجا بود به احتمال زیاد روی آینه ها و یا روی سنسور این پیسکل ایجاد شده است که دو حالت دارید :
    یا ابتدا با تمیزکننده های مخصوص بعد از باز نمودن لنز ، اجزا را تمیز نمائید ، اگر اینکار را برای اولین بار است که انجام میدهید ، یا انجام ندهید و یا بسیار دقت نمائید تا از ابزارهایی که مخصوص اینکار است استفاده نمائید.
    حال اگر تمیز نمودید و مشکل پابرجا بود ، به احتمال خیلی زیاد ممکن است بر روی سنسور شما اصطلاحا پیسکل سوخته و خراب شده باشد و چاره ای نیست جز اینکه دوربین را به تعمیرگاه برده و به متخصص نشان دهید.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.