پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

کدک Codec و کانتینر Container چی هستن؟ ویژه تدوینگرها

کدک Codec در فیلمبرداری و تدوین ویدیو بکار میره و وقتی میخوایم در مورد نوع فشرده سازی فیلم ها صحبت کنیم ازش استفاده میشه. برخی از کدک های معروف مثل H264, H265 هستن.

کدک Codec چیه

کدک ها ساختار و محتواهای دیجیتالی هستند. کدک ها همان چیزهایی هستند که در سیستم کامپیوتری یا موبایل بعنوان ویدیو یا عکس یا موزیک میبینیم و می شنویم. این فایلها در دنیای دیجیتال، موقع ساخته شدن، اصصلاحا رمزنگاری میشوند. منظور، گذاشتن رمز نیست بلکه به نحوه درست شدن این نوع محتواها، رمزنگاری گفته میشود که توسط همان 0 و 1 ها ذخیره میشوند.

کانتینرها Container چیه

کدک ها اصطلاحا در یک ظرف یا چهارچوب نگهداری می شوند. بعنوان مثال برخی کانتاینرها مانند AVCHD - MOV - AVI میباشند. هنگامی که به یک فایل در پنجره های سیستم عامل نگاه میکنید انتهای برخی فایلهای ویدیویی پسوندهایی مانند MP4 - MOV - AVI - WAVE را خواهید دید. این پسوندها همان کانتاینر هستند که درون خود محتواهای دیجیتال یا کدک ها را نگهداری میکنند.

محتویات یک فایل ویدیویی میتواند ترکیبی از صدا و تصویر باشد. وظیفه اصلی کانتاینر این است که به پخش کننده، مثلا ویدیو پلیر سیستم عامل یا نرم افزار تدوین بگوید که درون این کانتاینر چه کدک هایی وجود دارد و باید آنها را پخش کند.

وقتی که در حال مشاهده یک ویدیو هستید، نرم افزار پخش کننده باید درون خود امکان نمایش کدک ها را داشته باشد. مثلا نرم افزاری مانند پریمیر پرو بدون نصب کردن یک پلاگین مخصوص، امکان ایمپورت نمودن کدک MKV را ندارد و حتما باید نرم افزار آن روی برنامه نصب شود.

نحوه بیان کدک و کانتاینر و استفاده از فرمت

افراد بسیاری کمی با اصطلاح کانتاینر آشنا هستند و جالب است بدانید که معمولا بجای اینکه بگویند کانتاینر MP4 ، میگویند کدک MP4. نمیتوانیم بگوییم که دقیقا اشتباه است چون در دنیای تدوین فیلم و ساخت محتوای دیجیتال، خیلی ها از آنها به این صورت نام میبرند. برخی دیگر بجای گفتن کدک MP4 میگویند فرمت MP4. این هم نمیتواند بصورت مطلق اشتباه باشد. در هر حال، شما میتوانید برای سادگی صحبت با دیگرانی که ممکن است با کانتاینر آشنا نباشد، از همان فرمت استفاده کنید.

کدک و فرمت های رایج

صدها کدک وجود دارد که می توانند در موارد مختلف استفاده شوند. در زیر برخی از رایج ترین کدک ها و کانتاینر و اهداف آنها آورده شده است :

  • H.264 
    این کدک با نام MPEG-4 نیز شناخته می شود و یکی از پرکاربردترین کدک های ویدئویی است. از فشرده سازی زیادی بهره میبرد و به طور گسترده ای در تولید از آن استفاده می شود. بسیاری از دوربین ها این کدک را ضبط می کنند. این استاندارد برای اکثر میزبانی ویدیوهای وب و استفاده های عمومی و شبکه های اجتماعی مناسب است.
  • REDCODE 
    Red Digital Cinema از کدک مخصوص خود برای دوربین های سینمایی خود استفاده می کند. فشرده سازی تصویر با کیفیت بالا را با حدلقل کاهش کیفیت انجام میدهد. REDCODE توسط بسیاری از نرم افزارهای ویرایش حرفه ای پشتیبانی می شود. این کدک در کانتاینر r3d قرار میگیرد. به نوعی فایلهای ضبط شده با این کدک، راو Raw میباشند.
  • ProRes
    Apple ProRes یک کدک فشرده سازی بدون افت کیفیت و عالی است که توسط شرکت اپل و مخصوصا استفاده در نرم افزارهایی مانند فاینال کات پرو میباشد و برای کارهای پس از تولید متوسط ​​طراحی شده است. ProRes جایگزین کدک Apple Intermediate است. ProRes به عنوان یک کدک اکتسابی بسیار محبوب است و به طور گسترده توسط شرکت های نرم افزاری پشتیبانی می شود. این کدک موجب میشود که فشار کمتری به سی پی یو ها برای عملیات دیکدینگ وارد شده و سرعت تدوین بالاتر برود. نرم افزاری مانند فاینال کات پرو، در حین کار با این کدک بسیار سریع است. البته سایر نرم افزارها هم سرعت خوبی با آن خواهند داشت.
  • DNxHD
    این کدک نیز مانند کدک Prores با کمترین افت کیفیت بوده و توسط شرکت اوید Avid تولید شده که برای کار با نرم افزار همین شرکت مناسب است. بسیاری از سازندگان دوربین های حرفه ایه سینمایی این کدک را ضبط میکنند.

کدام کانتینرها رایج ترین هستند؟

  • CinemaDNG 
    این کانتینر توسط شرکت Adobe طراحی شده است، به گونه ای ساخته شده که قالبی استاندارد برای فیلم های بلند باشد. CinemaDNG می‌تواند فایل‌های فشرده یا غیرفشرده را پشتیبانی کند.
  • AVI
    کانتینر (avi) دارای بیشترین تعداد کدک های صوتی و تصویری در بین هر کانتینر است. خاصیت این کانتاینر، اجازه می دهد تا تقریباً توسط هر نرم افزار تدوین فیلم ویرایش شود.
  • MOV
    کانتینر MOV توسط شرکت اپل APPLE ساخته شد. در گذشته فقط روی سیستم عامل مک قابل مشاهده بود اما امروزه روی ویندوز نیز امکان استفاده دارد. تدوینگرانی که با نرم افزار فاینال کات پرو کار میکنند ، حین تدوین ویدیوهایی با این ساختار، سرعت خیلی بیشتری دارند چون میزان فشردگی آن بسیار کمتر از H.264 میباشد.
  • AVCHD
    این کانتینر به عنوان یک فرمت ضبط HD توسط شرکت های سونی و پاناسونیک ساخته شد. به طور گسترده توسط بسیاری از نرم افزارهای ویرایش فیلم پشتیبانی می شود و چند نوع از پسوندهای آن MTS - M2TS هستند.

کدک های مناسب تدوین فیلم

بسیاری از تدوینگران، بدون اینکه توجه به کدک ها و کانتاینرهایی که میخواهید تدوین کنند، سیستم یا لپتاپ میخرند و نرم افزار تدوین فیلم انتخاب میکنند. مهم این نیست که دیگران چه میگویند بلکه مهم این است که شما باید بدانید کدام نوع را میخواهید ویرایش کنید. ممکن است سوال بپرسید که مگر فرقی هم دارد؟

بله فرق دارد!

  • فایلهای PRORESS یا MOV با سی پی یو های شرکت اپل خیلی سریعتر و روانتر از سی پی یو های اینتل تدوین میشوند.
  • فایلهای H.264 و MTS به دلیل فشردگی که در حین ضبط شدن دارند توانایی بیشتری از سی پی یو ها را استفاده میکند پس فشار بیشتری می آورند.

 

سوالات پرتکرار

تدوینگرها کدام کدک ها رو باید انتخاب کنن؟

برای خروجی گرفتن ، معروف ترین و پرکاربردترین اونها H264 و احتمالا در آینده H265 هست چون روی 99% دستگاه و پلتفورم ها پخش میشن.

آیا کدک ها میتونن موجب ذخیره فضای بیشتر بشن؟

بله البته. کدک ها برخی هاشون مثل H264 دارای فشردگی زیادی هستن که همین باعث میشه در فضای ذخیره سازی ابری و هارددیسک ها صرفه جویی بشه.

بهترین کدک برای سرعت بیشتر در تدوین فیلم کدومه؟

MOV بهترینه چون دارای کمترین فشردگیه. همین کدک در کامیپوترهای اپل باعث میشه نرم افزارهای تدوین خیلی سریعتر کار کنن.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
Fguf آغاز کننده
خب چطوری ما همه ی کدک ها رو بشناسیم مثلا تو پریمیر فرمت های زیادی هست از کجا بفهیمیم اون coodc ها چی هستن و کجا باید استفاده کرد
avatar
1401-07-25 17:20
سلام. مقاله امروز از ابتدا نوشته شد. مجدد مطالعه نموده و اگر سوالی در ذهن داشتید بپرسید.

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.