تولید محتوا به معنای ایجاد مطالب و ویدیوهایی است که میتواند اطلاعات مفید یا سرگرمی برای مخاطبان فراهم کند. با یادگیری این حرفه، میتوانید محتوای جذاب بسازید و آن را در پلتفرمهای مختلف به اشتراک بگذارید تا به رشد کسبوکار خود کمک کنید.
شما فقط کافیست در لینکدین برای هشدارهای شغلی ثبتنام کنید تا متوجه شوید که شرکتهای زیادی روزانه به دنبال افرادی برای مشاغل رسانههای دیجیتال، بهویژه تولید محتوا، هستند. این مسئله ممکن است شما را به فکر بیندازد که به عنوان یک تولیدکننده محتوا فعالیت کنید.
اما برای تبدیل شدن به یک تولیدکننده محتوا چه مهارتهایی لازم است و چطور میتوانید این مسیر را شروع کنید؟
اگر به شغل تولید محتوا فکر میکنید، قصد دارید کسبوکاری به عنوان تولیدکننده محتوا راهاندازی کنید یا اگر هماکنون در این مسیر هستید و میخواهید سطح خود را ارتقا دهید، این مطلب میتواند به شما کمک کند.
تولیدکننده محتوا کیست؟
تولیدکننده محتوا کسی است که محتوای سرگرمکننده یا آموزشی را تولید میکند تا از طریق هر رسانهای به مخاطب منتقل شود.
تولید محتوا بهویژه برای محتوای دیجیتال در شبکههای اجتماعی اهمیت دارد، چون بیشتر محتوا در این پلتفرمها مصرف میشود و همچنین منبع درآمدزایی برای تولیدکنندگان است.
برای کسبوکارها، تولید محتوا میتواند شامل ایجاد و ارائه خبرنامهها، ایمیلها، وبینارها، مطالب بازاریابی دیجیتال، بروشورها، پستهای شبکههای اجتماعی، مقالات، گزارشهای سالانه، پیامهای تبلیغاتی و سایر موارد باشد.
برای افراد نیز، تولید محتوا به معنای خلق محتوای جدید برای شبکههای اجتماعی، مانند لایو، ولاگ، یا سایر محتوای تصویری و ویدیویی است، که اغلب با هدف تعامل و ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف خود صورت میگیرد. همچنین، اصطلاح "بازاریابی تأثیرگذار" نیز در اینجا مطرح میشود.
تعریف محتوا چیست؟
برای فهمیدن بهتر نقش تولیدکننده محتوا، باید بدانید که محتوا چیست. در صنایع نشر، ارتباطات و هنر، محتوا شامل تمامی اطلاعات و تجربیاتی است که از طریق نوشتار، سخنرانی یا هنرهای مختلف به کاربر نهایی منتقل میشود و به او ارزشی اضافه میکند.
برای کسبوکارها، محتوا شامل موادی است که کاربران، خوانندگان یا بینندگان از آن بهره میبرند.
در سطح پایه، محتوا شامل موارد زیر است:
- اطلاعات و/یا تجربه
- رسانه یا کانال انتقال اطلاعات
- هر ویژگی مفیدی که رسانه به اطلاعات یا تجربه اضافه میکند
در حالی که رسانه انتقال محتوا مهم است، اطلاعات و تجربه اهمیت بیشتری دارند. برای مثال، یک کانال یوتیوب بدون ویدیو یا مجله موردعلاقه شما بدون مقالات یا تصاویر بیارزش خواهد بود.
مزایای همکاری کسبوکارها با تولیدکنندگان محتوا
کسبوکارها بیشتر به ارزش همکاری با تولیدکنندگان محتوای آزاد پی بردهاند. آنها مشاهده کردهاند که محتوای باکیفیت کاربران را ترغیب به انجام اقدام میکند و میتواند از طریق تعامل با برند یا جامعه آن، باعث ایجاد حس وفاداری شود.
محتوایی که تولیدکنندگان محتوا ایجاد میکنند
به اطراف خود نگاه کنید، تقریباً تمام محتوا توسط کسی تولید شده که برای این کار دستمزد گرفته است؛ از نوشته روی بستهبندی غلات صبحانه گرفته تا ویدیوهایی که در اینستاگرام تماشا میکنید.
مسئولیتهای تولیدکنندگان محتوا میتواند متنوع باشد و شامل موارد زیر شود:
- نوشتن، ویرایش، وبلاگنویسی و بهروزرسانی محتوا برای بروشورها، مواد بازاریابی و تبلیغاتی، ایمیلها، وبسایتها و وبلاگها
- اطمینان از رعایت بهترین روشهای بهینهسازی موتور جستجو (SEO) برای محتوای دیجیتال
- ایجاد پستهای شبکههای اجتماعی و مدیریت حسابها، شامل تعامل با کاربران
- همکاری با بخشهای مختلف شرکت و به اشتراک گذاشتن ایدهها برای رفع نیازهای محتوایی آنها
- نظارت بر شاخصهای عملکردی وبسایت و شبکههای اجتماعی
انواع محتوا که توسط تولیدکنندگان ایجاد میشود
انواع محتوای متداول شامل موارد زیر است:
- مقالات
- تصاویر هنری
- صدا
- پستهای وبلاگ
- بروشورها
- کتابهای الکترونیکی
- ایمیلها
- نمودارها
- فیلمها
- عکسها
- اینفوگرافیکها
- اخبار
- توضیحات محصول
- محتوای شبکههای اجتماعی
- ویدیوها
- اوراق سفید
با اینکه تعداد زیادی از انواع محتوا وجود دارد، لازم نیست در همه آنها حرفهای باشید. تنها کافیست بر اساس تخصص خود، نوع محتوایی که دوست دارید تولید کنید را انتخاب کرده و در آن زمینه حرفهای شوید.
پلتفرمهای محبوب برای تولید محتوا
محتوا کجا نمایش داده میشود؟ برخی از پلتفرمهای اصلی محتوا عبارتند از:
- شبکههای اجتماعی (یوتیوب، تیکتاک، اینستاگرام، فیسبوک و ...)
- اینترنت (وبلاگها، پادکستها، وبسایتها، کتابهای الکترونیکی و ...)
- رویدادهای زنده (کنفرانسها، اجراها، همایشها و ...)
- مواد چاپی (کتابها، بروشورها، مجلات و ...)
- رادیو، سینما و تلویزیون
ویژگیهای مشترک تولیدکنندگان موفق محتوا
همه تولیدکنندگان محتوا یک سری ویژگیها و عادات مشترک دارند که آنها را متمایز میکند.
۵ ویژگی که بهترین تولیدکنندگان محتوا دارند
تولیدکنندگان محتوای موفق میدانند که برای موفقیت در این حوزه تنها نوشتن بهترین محتوا کافی نیست (هرچند که این یک شروع عالی است و برای افرادی مانند کپیرایترها بسیار موثر است).
با رعایت این اصول، شما میتوانید به بهترینها در دنیای تولید محتوا بپیوندید.
۱. بهروز باشید
در هر حوزهای که فعالیت میکنید، باید همواره در جریان جدیدترین اخبار و روندها باشید. تولیدکنندگان محتوا یا برندهایی که در زمینه شما فعالیت میکنند را دنبال کنید. به انجمنها بپیوندید یا وبلاگهای معتبری که درباره استراتژی محتوا بحث میکنند، دنبال کنید. اگر روند جدید یا خبری که با برندتان مرتبط است پدید آمد، سریعا محتوای باکیفیتی برای آن تولید کنید.
۲. مخاطب خود را بشناسید
هرچه شناخت شما از مخاطب خود یا مشتریتان بیشتر باشد، میتوانید بهتر با آنها ارتباط برقرار کنید. بازار هدف خود را بشناسید. میانگین سنی آنها چقدر است؟ کجا زندگی میکنند؟ چه سبک زندگیای دارند؟ از ابزارهای تحلیلی در شبکههای اجتماعی مانند تیکتاک، اینستاگرام، فیسبوک یا یوتیوب استفاده کنید تا بیشتر در مورد افرادی که با محتوای شما تعامل دارند، بدانید و محتوای خود را متناسب با نیازها و علایق آنها تنظیم کنید.
۳. از ابزارهای کمکی استفاده کنید
تولید محتوا تنها به نوشتن محدود نمیشود. همانطور که پیشتر ذکر شد، شامل مدیریت شبکههای اجتماعی، طراحی بروشورها و تولید ویدیو نیز میشود. با بهکارگیری ابزارهای بهروز، میتوانید زمان کمتری صرف طراحی کنید و محتوای بصری جالبتری ایجاد کنید. بسیاری از تولیدکنندگان محتوا از قالبهای آماده آنلاین استفاده میکنند تا در وقت خود صرفهجویی کنند و به طور منظمتر پست بگذارند.
۴. بهصورت مداوم پست بگذارید
نوشتن و خلاقیت نیازمند تمرین مداوم است. علاوه بر این، تولیدکنندگان محتوای موفق استراتژیهای بازاریابی خود را حول ماندگاری و بهروز بودن میچینند و بهصورت مداوم پست میگذارند.
ایجاد حجم بالای محتوا نیازمند نظم در برنامهریزی است. از یک تقویم محتوایی یا زمانبندی استفاده کنید تا بتوانید پستهای خود را برای هر ماه برنامهریزی کرده و خود را مسئول بدانید.
۵. بهینهسازی برای سئو
بخشی از موفقیت در تولید محتوا، استراتژی مناسب است. شما میتوانید محتوایی بنویسید که شکسپیر را به اشک بیندازد، اما اگر از کلمات کلیدی مناسب استفاده نکنید، محتوای شما دیده نمیشود و نتیجهای ندارد.
با استفاده از کلمات کلیدی یا هشتگهای پرکاربرد، به محتوای خود ترافیک جذب کنید. در انتخاب سرتیترها و توضیحات دقت کنید. از ابزارهای رایگان مانند Google Trends استفاده کنید تا بفهمید مردم در حال حاضر چه چیزی جستجو میکنند و بر اساس آن پستهای خود را بهینهسازی کنید. در گوگل بهتر دیده شوید
این مطلب توسط اریکا لنکرت نوشته و در اصل در بلاگ Adobe Express منتشر شده است.
دیدگاه ها
ایمیل شما نمایش داده نمیشود