پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

تفاوت و مقایسه 1080i-1080p-1080p 60 در تدوین و فیلمبرداری

به زبان ساده عددهای 1080i-1080p-1080p به نحوه اسکن شدن یا تشکیل شدن تصویر روی نمایشگرها گفته میشه. حرف i میشه interlace و حرف p میشه progressive. اینها دو مدل هستن که یکیشون خطی درست میشه و یکیشون چندتایی و باعث میشه که پخش بهتری داشته باشیم و هر دوتا فول اچ دی هستن.

سیستم های نمایشی.

دو گزینه 1080i و 1080p دو سیستم نمایشی هستند که در تدوین فیلم امکان انتخاب و تعیین نوع نمایش را بر عهده دارند اما دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند.

کیفیت فول اچ دی Full HD به صورت پیکسلی دارای 1920 در 1080 میباشد اما همین طول و عرض به دو حالت بنام های 1080i (درهم interlaced) و 1080p ( پیش رونده Progressived) تقسیم میشود.

بسیاری از پردازشگران تصاویر دیجیتالی از روش یا نوع نمایش 1080p استفاده میکنند اما چه دلیلی دارد که از 1080i هم استفاده کنند؟

معنای دو حرف i و p چیست.

حرف آی i مخفف اینترلیس interlace یا نمایش در هم و حرف p مخفف Progressive یا نمایش پیش رونده میباشند.

تفاوت اصلی 1080i با 1080p در چیست

هر دو توانایی نمایش 1920 در 1080 پیکسل را دارند ولی نحوه نمایش این پیکسل ها و نوع تشکیل شدن آنها در صفحه نمایش است که تفاوت ایجاد میکند.

صفحه نمایش 1080i چگونه کار میکند.

کل تصویر به دو قسمت تقسیم می شود. هر فیلد حاوی نیمی از خطوط است که کل تصویر را تشکیل می دهند: اولی فقط شامل خطوط فرد و فیلد دوم فقط شامل خطوط زوج است. این دو فیلد در حالت‌های متناوب نمایش داده می‌شوند و به مغز انسان اجازه می‌دهند تا کل تصویر را بدون اینکه متوجه شود از دو میدان تشکیل شده است، بازسازی کند.

این فناوری اغلب در تلویزیون هایی با سرعت اسکن 50 هرتز استفاده می شد. اما با توجه به اینکه تلویزیون‌ها دیگر محدود به 50 هرتز نیستند، این روزها با فرمت interlaced زیاد مواجه نمی‌شوید.

سیستم 1080i چگونه تصویر را تشکیل میدهد ؟

 

صفحه نمایش 1080p چگونه کار می کند

در حالی که فرمت نمایش 1080i بین دو فیلد متناوب است که هر کدام فقط نیمی از تصویر را شامل می شود، نمایشگر پیشرونده همه خطوط را همزمان نمایش می دهد.

در حالی که چشم انسان معمولاً نمی تواند فناوری 1080i را تشخیص دهد، 1080p مزایای واضحی در صحنه هایی با حرکت زیاد دارد. در این حالت، یک جسم در حرکت سریع می تواند از میدان اول به میدان دوم منتقل شده باشد و تصویری تقریبا تار برای بیننده ایجاد کند. در مقایسه، اسکن پیشرونده اجازه می دهد تا کل محدوده حرکت نمایش داده شود و تجربه نرم تری را برای بیننده ایجاد کند.

همچنین به همین دلیل است که فرمت نمایش 1080p را در اکثر صفحه نمایش های کامپیوتر و تلویزیون های مدرن امروزی پیدا خواهید کرد.

صفحه نمایش 1080p چگونه کار می کند؟

 

آیتم 1080p60 یعنی چه

گاهی اوقات بعد از عنوان روش نمایش که همان 1080p میباشد، عددی را می بینید که اینجا 60 نوشته شده. این به تعداد فریم ها که در ثانیه نمایش داده می شود اشاره دارد که در نهایت یک تدوینگر میداند که وقتی تصویری 30 فریم داشته باشد و تصویری دیگر 60 فریم، تصویر با 60 فریم نرم تر و بهتر خواهد بود مخصوصا برای تصاویری که سوژه های پرتحرک دارد.

سیستم نمایش 1080i نمیتواند 60 فریم پردازش کند

60 فریم در ثانیه با روش نمایش 1080i، کیفیت تصویر یکسانی را به همراه ندارد.
تفاوت در این واقعیت نهفته است که 1080i اگر دارای 60 فریم باشد 30 خط آن به خطوط فرد و 30 خط دیگر خطوط زوج را نمایش می دهد که در مجموع 30 فریم کامل را ایجاد می کند نه 60. برای مانی سافت مهم است که این نکته را بدانید. توضیح بیشتر، به عکس بالا در سیستم 1080i که خطوط سیاه دارد دوباره نگاه کنید. 30 خط سیاه و 30 خط دارای تصویر وجود دارد. این سیستم فقط میتواند 30 خط دارای تصویر را نشان دهد و 30 تای دیگر همیشه مشکی است. هر چقدر هم که تعداد فریم بالاتر برود تاثیری در عملکرد تعداد خطوط نخواهد گذاشت.

به طور خلاصه.

  • تفاوت بین دو روش نمایش در نحوه اسکن تشکیل شده خطوط نمایشگر نهفته است. با اسکن پیشرونده، خطوط به صورت متوالی در یک پاس نمایش داده می شوند، در حالی که اسکن درهم، تناوب بین دو فیلد، هر کدام نیمی از خطوط را در یک زمان نشان می دهد.
  • اسکن interlaced فناوری منسوخ شده است که در تلویزیون‌ها، مانیتورهای مدرن آنرا نخواهید یافت.
  • سیستم 1080p بهتر بوده و محدودیتی در نمایش تعداد فریم نیز ندارد پس همیشه آنرا انتخاب کنید اگر قرار است ویدیو و خروجی نهایی شما روی مانیتور و تجیهزات جدید نمایش داده شود مگر اینکه تصویر شما برای نمایشگرهای قدیمی مانند برخی تلویزیون ها و ویدیو پروژکتورها باشد.

منبع با ویرایش.

 

لینک مفید

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.