پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

تفاوت/مقایسه فرمت JPEG با PNG - کدامیک بهتراست

عکس PNG با JPEG در مواردی مانند فشرده سازی، وضوح، حجم تفاوتهای متعددی دارن و طراح باید با توجه به نوع پروژه اش استفاده از اونها رو انتخاب کنه. هیچکدوم در تمام شرایط بهتر از اونیکی نیست و هرکدام مزیت ها و معایبی دارن.

در مقطعی از زندگی، ممکن است با تصمیم بسیار مهمی روبرو شوید که آیا تصاویر دیجیتال خود را به صورت JPEG یا PNG ذخیره کنید. این دو مورد از محبوب‌ترین انواع فایل‌های تصویر شطرنجی (یعنی مبتنی بر پیکسل) هستند که به‌صورت آنلاین استفاده می‌شوند. در مورد شباهت ها و تفاوت های بین JPEG و PNG بیاموزید و بدانید که چه زمانی از هر نوع فایل استفاده کنید - و نه استفاده کنید.

کمی درباره  JPG - JPEG

فایل‌های Joint Photographic Experts Group (JPEG) یکی از رایج‌ترین روش‌های ذخیره عکس‌های دیجیتال است. بسیاری از دوربین های مدرن از آنها برای عکاسی و ذخیره تصاویر استفاده می کنند. JPEG ها برای کاهش قابل توجه اندازه فایل تصویر، فرآیند فشرده سازی را طی می کنند - ذخیره و بارگذاری آنها در صفحات وب آسان تر می شود. تصاویر JPEG می توانند تا 16 میلیون رنگ داشته باشند.

لینک مفید : فایل عکس JPEG ، JPG چیست همه چیز را در مورد آن بدانید

کمی درباره PNG

فایل های گرافیکی قابل حمل (PNG) قابل فشرده سازی هستند و مانند JPEG می توانند 16 میلیون رنگ را مدیریت کنند. آنها بیشتر برای گرافیک های وب، آرم ها، نمودارها و تصاویر به جای عکس های با کیفیت بالا استفاده می شوند، زیرا فضای ذخیره سازی بیشتری را نسبت به JPEG ها اشغال می کنند. یکی از چیزهایی که PNG ها ارائه می دهند که JPEG ها ندارند، توانایی مدیریت گرافیک با پس زمینه شفاف است.

لینک مفید : فایل PNG چیست - روش مشاهده/مزایا/معایب/تبدیل/ذخیره پی‌ان‌جی

تفاوت بین فایل های JPEG و PNG چیست؟

با وجود شباهت ها و استفاده گسترده، تفاوت های زیادی بین فایل های JPEG و PNG وجود دارد. به دلیل فرآیندهای فشرده سازی متفاوت، JPEG ها حاوی داده های کمتری نسبت به PNG هستند – و بنابراین، معمولاً از نظر اندازه کوچکتر هستند. برخلاف JPEG ها، PNG ها از پس زمینه های شفاف پشتیبانی می کنند که باعث می شود برای طراحی گرافیکی ترجیح داده شوند.

تفاوت های بیشتری را در زیر بیابید:

  • فشرده سازی با ضرر و فشرده سازی بدون ضرر.
    درک اتفاقاتی که در زمان فشرده سازی متفاوتی که در هر نوع فایل انجام میشود، هنگام بررسی اینکه آیا از JPEG یا PNG به عنوان نوع فایل خود استفاده کنید، مهم است.

    JPEG ها برای ذخیره سازی بهتر عکس های دیجیتال و با کیفیت بالا و با جزئیات و رنگ ایجاد شده اند. آنها تصاویر بزرگ را در اندازه های بسیار کوچکتر فشرده می کنند و اشتراک گذاری و آپلود آنلاین آنها را آسان تر می کنند. اما این بهایی دارد.

    JPEG ها از یک فرآیند فشرده سازی با ضرر استفاده می کنند - به این معنی که برخی از داده ها از تصویر زمانی که کوچکتر شوند برای همیشه حذف می شوند. این می تواند کیفیت فایل شما را در دراز مدت به خطر بیندازد زیرا هر بار که آن را ویرایش و ذخیره می کنید، داده های بیشتری را از دست می دهید. به همین دلیل، برخی از عکاسان حرفه ای ترجیح می دهند از فایل های خام فشرده نشده استفاده کنند.

    در مقابل، فایل های PNG از فشرده سازی بدون ضرر سود می برند. این بدان معناست که هنگام فشرده‌سازی تصویر، هیچ داده‌ای از بین نمی‌رود - مهم نیست که چند بار فایل را ویرایش و ذخیره کنید، کیفیت ثابت می‌ماند. تصویر تار یا تحریف نمی‌شود. PNG‌ها برای آرم‌های واضح و نمودارهایی که دارای تعداد زیادی شکل هستند ایده‌آل هستند.
  • اندازه های فایل.
    ممکن است کیفیت ها با فشرده سازی زیاد به خطر بیوفتند، اما JPEG ها می توانند تصاویر بزرگ را به اندازه فایل های قابل مدیریت تر کاهش دهند. اگر فضای دیسک زیادی برای نگهداری ندارید - و همچنین می تواند زمان بارگذاری صفحه را افزایش دهد، مفید است.

    مشکل PNG ها این است که فشرده سازی بدون ضرر آنها، موجب ایجاد فایل های بزرگ تری میشود، زیرا اطلاعات بسیار بیشتری را حفظ می کنند. آنها به طور کلی بزرگتر از JPEG و GIF هستند ، فضای ذخیره سازی اضافی را مصرف می کنند و به طور بالقوه سرعت لود صفحات وب را کاهش می دهند.
  • شفافیت.
    یکی از تفاوت های عمده بین فایل های JPEG و PNG توانایی آنها شفافیت در تصاویر است.

    JPEG از پس زمینه شفاف ( بدون پس زمینه ) پشتیبانی نمی کند. در نتیجه، آرم‌های غیر مستطیلی و گرافیک‌هایی که دارای متن‌های زیادی هستند، بعید است در این قالب به خوبی کار کنند. تصاویر JPEG همچنین برای ترکیب یکپارچه با صفحات وب که دارای رنگ‌های پس‌زمینه متفاوت هستند، مشکل دارند.

    از سوی دیگر، فایل‌های PNG از شفافیت پشتیبانی می‌کنند. طراحان وب می توانند پس زمینه های شفاف را روی تصاویر خود اعمال کنند و حتی درجات مختلف شفافیت. این بدان معناست که تصاویر PNG با رنگ‌های پس‌زمینه مختلف در یک صفحه بهتر ادغام می‌شوند و خواندن متن آسان‌تر است.
  • عکس های دیجیتال در مقابل گرافیک های وب.
    JPEG ها بین عکاسان و کسب و کارهایی که آرشیوهای بزرگ تصویر را مدیریت می کنند بسیار محبوب هستند. کوچک بودن اندازه فایل به آنها اجازه می دهد تا چندین عکس دیجیتال را به طور همزمان به اشتراک گذاشته و دانلود کنند. با استفاده کارآمد از فضای ذخیره سازی، JPEG ها می توانند آرشیوهای تصویر را نسبتا کم حجم نگه دارند آنهم بدون زمان انتظار طولانی برای باز شدن فایل ها.

    فایل های JPEG در طیف گسترده ای از سیستم عامل ها و برنامه ها، قابل مشاهده و ویرایش هستند - بنابراین بعید است که برای کار بر روی آنها به نرم افزار تخصصی نیاز داشته باشید.

    در مقایسه، PNG ها واقعا برای ذخیره عکس های با کیفیت بالا ساخته نشده اند. آنها در حفظ جزئیات و گرافیک های وب با کنتراست بالا تخصص دارند. آنها اغلب، فرمت پیش فرض برای تصاویر اسکرین شات ( ذخیره تصویر از صفحه ) هستند زیرا می توانند نمایش بسیار دقیقی از دسکتاپ شما ارائه دهند و پیکسل ها را با هم فشرده نمی کنند. پالت رنگی عظیم و فشرده‌سازی بدون ضرر را تضمین می‌کند که جزئیات زیادی را حفظ می‌کنند - آنها را به انتخابی محبوب برای تصاویر و نمودارها تبدیل می‌کند.

    توانایی PNG ها در حفظ تصاویر شفاف نیز به آنها در طراحی لوگو، برتری نسبت به JPEG می دهد. به عنوان مثال، می‌توانید یک لوگوی شرکت با پس‌زمینه شفاف ایجاد کنید، سپس آن را روی دیگر تصاویر یا صفحات وب قرار دهید.

    همانند JPEG، می‌توانید PNG را در بسیاری از برنامه‌ها و مرورگرهای وب باز کنید.

 

سوالات پرتکرار

آیا فایل های JPEG یا PNG از انیمیشن پشتیبانی می کنند؟

خیر. فایل‌های JPEG و PNG از تصاویر متحرک پشتیبانی نمی‌کنند. فرمت فایل GIF اجازه می‌دهد که لایه های به صورت عکسهای انیمیشن ذخیره شوند.

فایلهای JPEG و PNG آیا وکتور هستند یا شطرنجی؟

هر دو نوع فایل تصویری شطرنجی هستند.

آیا فایل های JPEG یا PNG با CMYK سازگار هستند؟

PNG ها از حالت های رنگی CMYK پشتیبانی نمی کنند زیرا بیشتر برای استفاده از صفحات اینترنت در نظر گرفته شده اند تا چاپ. JPEG ها معمولا از RGB روی CMYK پشتیبانی می کنند.

آیا محدودیت طول و عرض برای فایل های JPEG و PNG وجود دارد؟

حداکثر عرض و ارتفاع 65535 پیکسل برای تصاویر JPEG میباشد که در هنگام ذخیره تصاویر با جزئیات بسیار قابل توجه است. ابعاد فایل‌های PNG در تئوری نامحدود است، اما در عمل توسط عواملی مانند فضای حافظه و نرم‌افزاری که برای مشاهده فایل استفاده می‌کنید محدود خواهید شد.

آیا داده های EXIF دوربین ها در JPEG یا PNG ذخیره می شود؟

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.