پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

فایل PNG چیست - روش مشاهده/مزایا/معایب/تبدیل/ذخیره پی‌ان‌جی

PNG یا پی ان جی یک فرمت عکس گرافیکی/دیجیتالیه که بسیار با کیفیته و به دلیل خالی بودن اطرافش/بکگراندش ، ترنسپرنت/بدون زمینه بهش میگیم خیلی ازش استفاده میشه. مانی سافت توضیحات کاملتری بهتون میده.

فرمت PNG چیست

کلمه PNG از جلمه Portable Network Graphic گرفته شده است. یک نوع از تصاویر است که با خاصیت کنار هم قرار گرفتن پیکسل ها که به اصلاح رستر Raster به آن گفته میشود تشکیل شده است. به ویژه یکی از فرمت های مورد علاقه طراحان سایت است چون این فرمت میتواند با خاصیت بدون بکگراند یا ترنسپرنت Transparent در سایت قرار بگیرد. 

تاریخچه PNG

این فرمت در سال 1995 بوجود آمد. سازنده آن یک متخصص کامپیوتر بنام Oliver Fromme میباشد که در ابتدا نام این نوع عکس را PING گذاشت و بعدها به PNG کوتاه شد.

فرمت PNG انقلاب دیگری برای تکامل فرمت GIF هستند. فرمت GIF نوع دیگری از تصاویر است که اغلب بصورت انیمیشن در سایت های اینترنتی استفاده میشود. این فرمت توانایی استفاده از 256 رنگ را داشت که برای نمایش در مانیتورهای با کیفیت، واقعا کم بود. به همین دلیل فرمت PNG با توانایی پالت Palete های رنگی بیشتر بوجود آمد. البته فرمت PNG مانند GIF قابلیت انیمیشن ندارد. در زمان اختراع آن فرمتی بود که بتواند رنگ های بیشتری را نمایش دهد.

کارایی های فرمت PNG

با توجه به نیاز گرافیست یا طراح، استفاده های متعددی از آن میشود که در اینجا به آنها اشاره مینماییم:

  • لوگو بدون بکگراند
    وقتیکه لوگویی برای یک برند یا کاری طراحی میشه فرمت خروجی اون با پسوند PNG گرفته میشه چون به دلیل نداشتن رنگ زمینه، اطراف اون کاملا خالیه و روی هر رنگ یا عکسی بزاریمش فقط محتوای لوگو نشون داده میشه و چیزی بعنوان رنگ یا بکگراند دیده نمیشه.

    کارایی png بدون زمینه روی هر بکگراندیکارایی png بدون زمینه روی هر بکگراندی

  • اینفوگرافی و نمودارهای گرافیکی آنلاین
    وقتی که در پروژه های گرافیکی مانند طراحی سایت یا پاورپوینت، افراد قصد دارند نمودارها و چارت های نمایشی با کیفیت و البته بدون زمینه ای را نمایش دهند، بهترین فرمت PNG میباشد چون نباید رنگ ها و کیفیت آنها تغییر کند.

    نمونه ای از طراحی نمودارها و اینفوگرافی های کاربردینمونه ای از طراحی نمودارها و اینفوگرافی های کاربردی

    چنین طراحی هایی وقتیکه ساخته میشوند به گونه ای هستن که در انواع نرم افزارها مثل فتوشاپ، پاورپوینت، حتی برنامه های ویدیویی بدون زمینه قرار میگیرن و برخی هاشون چون لایه دار هستن تمام اجزایی که دارید میبینید از هم جدا میشن و با انیمیشن متحرک میشن.

  • آرشیو برای عکاسها
    اغلب عکاسها تنظیم دوربین رو روی گرفتن فرمت راو میزان. هر عکس راو ممکنه بین 20 تا 40 مگابایت بشه و در طولانی مدت فضای زیادی رو نیاز داره. به کمک نرم افزارهایی میتونیم عکسها راو رو به PNG تبدیل کنیم که کمک میکنه حجم خیلی زیادی رو کاهش بدیم.
  • عکس از صفحه نمایش
    شاید تاحالا براتون پیش اومده باشه که بخواید از صفحه دسکتاپ عکس بگیرید برای عکسی بفرستید یا در سایت تون یا طراحی استفاده کنید ازش. وقتیکه عکس میگیریم اگه بتونیم با فرمت PNG ذخیرش کنیم در هر جایی که استفادش کنیم چون بدون زمینه است جلوه خوبی پیدا میکنه و خیلی قشنگ روی بکگراند قرار میگیره.
  • دستیار طراح ها
    کسانی که برای موبایل و کامپیوتر برنامه طراحی میکنن به اول به دلیل کیفیت خیلی بالا نسبت به سایر فرمتهای سازگار در طراحی و دوم به دلیل نداشتن رنگ زمینه، از این فرمت استفاده زیادی میکنن.

 

png jpg sampleعکس سمت چپ حالت PNG و بدون زمینه است

نکات مثبت PNG 
. با توجه به اینکه پس از ذخیره شدن، مقدار خیلی فراوانی از رنگ ها را درون خود نگهداری میکند، پس خیلی بیشتر از فایلهای GIF دارای کیفیت خواهد بود.
. فرمت PNG به اصطلاح یک فرمت باز است یعنی برای دیدن آن نیاز به نرم افزار خاصی نیست و با اغلب برنامه ها دیده میشود. 
. در ذخیره سازی این فرمت، هیچ اطلاعات یا جزییاتی از دست نخواهد رفت و همین نکته موجب میشود که نسبت به فرمت عکس JPEG برتری داشته باشد. 
. اگر عکس را با فرمت PNG را با حالت ترنسپرنت یا بدون زمینه خروجی بگیرید آنرا روی هر زمینه ای قرار دهید، به زیبایی نشان داده میشود.

نکات منفی PNG 
. با توجه به اینکه هیچ فشرده سازی در آن انجام نمیشود، حجم نهایی چنین فایلی خیلی بیشتر از فایلهای GIF و JPEG میشود پس برای نگهداری از این فایلها، فضای هارددیسک بیشتری نیاز است. 
. چون این فرمت برای قرار گرفتن در فضای اینترنت و سایت بوجود آمده است نمیتوان از آن انتظار داشت که با ساختار CMYK پرینت شود چون فضای اینترنت با گستره رنگ sRGB میباشد. در پرینت نمودن فرمت PNG رنگ ها با مشکل روبرو خواهند شد. 
. با اینکه در حین ذخیره سازی کیفیت بالایی دارد و حجم آن نیز بیشتر است، میتواند موجب کندی در باز شدن صفحات سایت نیز شود. البته نکاتی وجود دارد که یک طراح سایت حرفه ای میتواند با رعایت آنها مانع شود.

مراحل تبدیل شدن به طراح‌گرافیک دیجیتالی - گرافیست
برای اینکه یک طراح خوب بشید و باهاش پول دربیارید یا به موفقیت برسید باید در نرم افزارهای گرافیکی تسلط بالایی پیدا کنید، با هنر رنگ شناسی آشنا بشی
بیشتر بدانید
مراحل تبدیل شدن به طراح‌گرافیک دیجیتالی - گرافیست

ایجاد و تبدیل PNG

به روشهای زیر میتونیم عکس یا فایل با فرمت پی ان جی بسازیم و یا تبدیلش کنیم به فرمتهای دیگه :

  • توسط نرم افزار فوشاپ
  • توسط نرم افزار ادوبی بریج
  • توسط نرم افزارهایی که شرکت کانن و نیکون برای اینکار بوجود میارن
  • کمک گرفتن از نرم افزارهای دیگر
  • استفاده از سایتهای آنلاین. برای آزمایش میتونید ابتدا وارد این لینک بشید یک عکس بهش بدین تا بکگراندش رو حذف کنه بعد با فرمت PNG ذخیرش کنید.

لینک مفید : ادوبی بریج چیست Bridge - دستیار عکاس و طراح و تدوینگر

لینک مفید : فتوشاپ Photoshop چیست - معرفی اجمالی - کاربردها

سوالات پرتکرار

آیا با فرمت PNG میتوان تصاویر انیمیشن ساخت؟

خیر. فقط با فرمت GIF امکانپذیر است.

فرمت PNG رو به چه روشی میشه مشاهده کرد؟

تمام سیستم عامل ها مانند ویندوز - مک - لینوکس - اندروید بدون نیاز به نرم افزار خاصی میتونن پی ان جی رو نمایش بدن. 

فرمت PNG آیا یک فایل Raster است یا Vector وکتور؟

این فرمت از نوع Raster رستر میباشد.

آیا فایل PNG از اطلاعات EXIF اگزیف پشتیبانی میکند

اگزیف EXIF در عکس هایی که با دوربین عکاسی گرفته میشود معمولا مشخصاتی مانند میزان نور، رنگ، جی پی اس و جزییات بیشتری را نگهداری میکند و این موارد شامل PNG نمیشوند یعنی چیزی از اطلاعات اگزیف Exif دوربین نگهداری نمیکند.

یادگیری طراحی و گرافیک با فتوشاپ

کاملترین و دقیقترین پکیجهای آموزشی فتوشاپ برای برداشتن گامها از صفر تا حرفه‌ای شدن.

...

رویدادها

از سراسر مانی سافت