پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

فایل عکس JPEG ، JPG چیست همه چیز را در مورد آن بدانید

موضوع : آشنایی کامل با فرمت عکس JPEG و اینکه چه کاربردهایی دارد و نکات بیشتری که باید در مورد آن دانست.

امروزه در گوشی های موبایل، تبلت، لپتاپ و سیستم، سایت های اینترنتی و همه جا، عکسهایی با فرمت JPEG وجود دارد اما چرا این نوع فرمت عکس محبوب شده است؟ برای رسیدن به پاسخ اینکه JPEG چیست نکات بیشتر را در ادامه مشاهده کنید.

فایل عکس JPEG چیست.

یکی از استانداردترین ساختارهایی که برای نمایش عکس و تصاویر در دنیای دیجیتال وجود دارد، فایل JPEG میباشد. این فایل در سال 1980 میلادی ساخته شد و در سال 1980 به عنوان یک فایل رسمی و پرکاربرد معرفی گردید. در همان زمان دوربین های دیجیتال نیز به دلیل خوبی هایی که داشت در تنظیماتشان امکان ذخیره نمودن عکس با فرمت JPEG را قرار دادند. کلمه JPEG از Joint Photographic Experts Group آمده است.

فرمت فایل JPEG یک خانواده بزرگ است، در زیر با اعضای آن آشنا شوید :

  • JPG
  • JPEG
  • JPE
  • JIF
  • JFIF
  • JFI

یک فایل JPEG با حداکثر فشردگی، مقدار 24 بیت رنگ را در خود نگهداری میکند. منظور از فشرده سازی، کم حجم شدن فایل است. این قابلیت به افراد در ارسال عکس برای دیگران و ذخیره نمودن آن کمک فراوانی مینماید و شاید همین دلایل موجب محبوبیت فایل JPEG شده است که افراد میتوانند عکس هایی را با کیفیت نزدیک به عکس اصلی اما با حجم خیلی کمتر نگهداری کنند. 

چرا فایل JPEG ساخته شد.

در حدود سالهای 1986 بسیاری از عکاسان با مشکل عملیات پست پروداکشن روبرو شدند که زمان زیادی از آنها را قبل از چاپ عکس های دوربین میگرفت. قابلیت ذخیره شدن عکسها با فرمت JPEG در دوربین، موجب شد که حجم ذخیره سازی عکس پایینتر باشد و وقتی عکسها توسط پردازشگر دوربین تنظیم میشدند نیازی به سیستم برای تنظیم نبوده و براحتی عکسها پرینت شوند.

با توجه به اینکه فایل PNG بسیاری با کیفیت و عالی است اما در تعداد زیاد نیازمند هارددیسک و فضای بیشتر جهت ذخیره سازی دارد اما در مقابل، فایل JPEG با کیفیت بالا و حجم کم نیازمند فضای خیلی کمتری میباشد.

طراحان سایت برای استفاده از فرمت PNG با مشکلات کندی در لود تصاویر آنهم در تعداد زیاد روبرو شدند، در همینجا فایل JPEG با حجم کم خود، جایگیزین خیلی خوبی برای آن شد.

فایل JPEG چه زمانی استفاده میشود.

امروزه این فایل میتواند 16.8 میلیون رنگ بیشتر را با حجم خیلی کم ذخیره کند و به همین دلیل فایل محبوب طراحان سایت و عکاسان شده است. 

کاربرد در عکاسی.

عکاس ها در دوربین های خود فرمت با کیفیت و بی نظیری بنام Raw راو را ذخیره میکنند. این فرمت تمام جزییاتی که از لنز به سنسور دوربین میرسند را با دقتی بالا ثبت میکند اما مشکلی وجود دارد. عکاسها همیشه نیازمند ذخیره فرمت راو نیستند و بسیاری اوقات تمایل دارند که عکسها را بصورت آنلاین و خیلی سریع و بدون ویرایش برای دیگران ارسال کنند. حجم کم و ارسال با سرعت بالا یکی از مزیت هایی است که هر عکاس را موجب میکند از فایل JPEG استفاده کند.

طراحان سایت و وبلاگرها.

این دسته از افراد همیشه تمایل دارند سایت ها و صفحاتی که در اینترنت میسازند با سرعت خیلی بالا لود شوند. لود سریع عکس یعنی رضایت بیشتر مخاطب سایت و ماندگاری او. پس فایل JPEG همان گزینه ای است که میتواند این امتیازات را به این گروه بدهد.

نکات مثبت و منفی فایل JPEG.

مبادله های میان کیفیت و حجم عکس، موضوع داغی است میان گرافیست ها و افرادی که از این نوع فایلها استفاده میکنند اما نکات بیشتری وجود دارد.

مزیت های فایل JPEG.

  • سازگارترین فرمت عکس میباشد که با انواع دستگاه ها، مرورگرها، سیستم ها همخوانی دارد و بصورت جهانی مورد قبول واقع شده است.
  • حجم خیلی کم آن باعث شده تا ارسال و انتقال ان سرعت بیشتری داشته باشد و در کنار حجم کم، چشم انسان نیز براحتی نمیتواند افت کیفیتی که حاصل از کاهش حجم میباشد را تشخیص دهد و این نکته مهمی است.
  • مرحله ادیت عکس ساده تر میشود چون برخی کارها مانند تنظیم اکسپوژر، وایت بالانس توسط دوربین، از قبل انجام شده است.

معایب فایل JPEG.

  • هرچند که کاهش حجم برای ذخیره سازی و ارسال امتیازی ویژه است اما کاهش خیلی زیاد حجم میتواند به لبه های پیکسل ها آسیب زده و از شفافیت و وضوح تصویر بکاهد.
  • کاهش خیلی زیاد حجم میتواند پوسترایز شدن تصویر را بوجود بیاورد. با عملیات کاهش حجم شدید، مرز میان رنگ ها خراب خواهد شد و بلاک ها یا پیکسل های مربعی بوجود خواهند آمد. در واقع تصویر از حالت واقعی خارج میشود، بلور خواهد شد و احتمالا نویز ایجاد میشود.  البته همیشه راه هایی برای جلوگیری از این اتفاقات وجود دارد اما دقت نیاز خواهد داشت که با آموزش و یادگیری شدنی است.

نحوه نمایش فایل JPEG.

به دلیل ساختار نوع فایل، در تمام مرورگرها، دستگاه ها، نرم افزارها، به راحتی و بدون نیاز به برنامه ای خاص قابل مشاهده میباشد.

نحوه ایجاد فایل JPEG.

زمانی که میخواهید پروژه های گرافیکی خود را از نرم افزاری مانند فتوشاپ و مشابه آن ذخیره کنید این امکان وجود دارد که فایل با فرمت JPEG ذخیره شود. این کار با دستور save as انجام خواهد شد. 

بسیاری سایت های اینترنتی نیز هستند که به صورت آنلاین هر فایلی به آنها بدهید، آنرا به فایل JPEG تبدیل مینمایند.

پرسش و پاسخ در مورد JPEG

آیا فایل JPG همان JPEG میباشد؟

بله دقیقا یکی هستند. در گذشته چون سیستم عامل MS DOS نمیتوانست پسوندهای 4 حرفی را نمایش دهد، به صورت 3 حرفی مانند JPG نشان داده میشد. فایل JPEG نام جدید و امروزی میباشد.

فایل JPEG چگونه حجم عکس را کاهش میدهد؟

با تغییر مقادیر رنگ و مسدود کردن گروه‌های پیکسل با رنگ یکنواخت‌تر، اندازه فایل را کاهش می‌دهد. طوری که نیازی به ذخیره تعداد زیادی از پیکسل‌های مختلف نیست. در حالی که این کار اندازه فایل را کاهش می دهد، با تغییر رنگ ها، تصویر واقعی را نیز تغییر می دهد. مقداری پیچیده است ولی این توضیح به زبان ساده تر اینگونه میشود که، در پیکسل های هر عکس، پیکسل های مشابهی وجود دارد که اگر آنها را حذف کنیم ماهیت اصلی عکس تغییر نمیکنید. فشرده سازی اینکار را انجام میدهد.

متا دیتا یا EXIF در فایل JPEG چیست؟

یک سری اطلاعات بیشتری هستند مانند :

  • تاریخ و زمانی که عکس ایجاد شده است.
  • مشخصات دوربین به همراه تنظیماتی مانند اپرچر، سرعت شاتر و ... که عکس را گرفته است.
  • کپی رایت کسی که عکس را گرفته است.
  • موقعیت جغرافیایی که عکس در آن گرفته شده است.

برای شناخت دقیقتر EXIF صفحه اگزیف EXIF در عکس چیست : چگونه به عکاس کمک میکند، چرا مهم است؟ را مشاهده کنید.

منبع

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.