پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

فایل PNG گرافیکی چیست و چگونه میتوانید آنرا باز کنید؟

موضوع : آشنایی با فایل یا فرمت گرافیکی پی ان جی PNG و نحوه باز نمودن و مشاهده آن.

یکی از انواع فرمت های عکس گرافیکی و دیجیتالی است که در طراحی سایت و قرار گرفتن در انواع سایت های اینترنتی استفاده فراوانی دارد. عکسهایی با این فرمت بسیار با کیفیت هستند. از فرمت PNG برای کاهش حجم عکس استفاده نمیشود. وقتی هدف از داشتن عکسهایی با این فرمت، عکس هایی با کیفیت بالا میباشد. برای دانستنی های بیشتر در خصوص نکات مثبت و منفی پی ان جی ادامه دهید.

فرمت PNG چیست.

کلمه PNG از جلمه Portable Network Graphic گرفته شده است. یک نوع از تصاویر است که با خاصیت کنار هم قرار گرفتن پیکسل ها که به اصلاح رستر Raster به آن گفته میشود تشکیل شده است. به ویژه یکی از فرمت های مورد علاقه طراحان سایت است چون این فرمت میتواند با خاصیت بدون بکگراند یا ترنسپرنت Transparent در سایت قرار بگیرد. فرمت یا عکس PNG را میتوان با اغلب نرم افزارها مشاهده نمود و مانند فرمت PSD فقط مختص به یک نرم افزار نیست.

تاریخچه عکسهای PNG از کجاست.

این فرمت در سال 1995 بوجود آمد. سازنده آن یک متخصص کامپیوتر بنام Oliver Fromme میباشد که در ابتدا نام این نوع عکس را PING گذاشت و بعدها به PNG کوتاه شد.

فرمت PNG انقلاب دیگری برای تکامل فرمت GIF هستند. فرمت GIF نوع دیگری از تصاویر است که اغلب بصورت انیمیشن در سایت های اینترنتی استفاده میشود. این فرمت توانایی استفاده از 256 رنگ را داشت که برای نمایش در مانیتورهای با کیفیت، واقعا کم بود. به همین دلیل فرمت PNG با توانایی پالت Palete های رنگی بیشتر بوجود آمد. البته فرمت PNG مانند GIF قابلیت انیمیشن ندارد. در زمان اختراع آن فرمتی بود که بتواند رنگ های بیشتری را نمایش دهد.

فرمت PNG برای چه کارهایی استفاده میشود.

با توجه به نیاز گرافیست یا طراح، استفاده های متعددی از آن میشود که در اینجا به آنها اشاره مینماییم:

  • لوگو بدون بکگراند.
    طراحان معمولا لوگوها را با فرمت PNG و بدون زمینه ذخیره میکنند. چون وقتی به کمک نداشتن رنگ زمینه، بر روی هر نوع بکگراندی به سادگی قرار میگیرد و طراحی را واقعی تر جلوه خواهد داد.
  • نمودارهای گرافیکی آنلاین.
    فرمت PNG دارای حداقل فشرده سازی برای کاهش حجم را دارد، یعنی عکس هایی با این فرمت وقتی ذخیره میشوند تمام کانالها و جزییات رنگ را در خود نگهداری میکنند و به همین دلیل خیلی با کیفیت هستند. وقتی که در پروژه های گرافیکی مانند طراحی سایت یا پاورپوینت، افراد قصد دارند نمودارها و چارت های نمایشی با کیفیت و البته بدون زمینه ای را نمایش دهند، بهترین فرمت PNG میباشد چون نباید رنگ ها و کیفیت آنها تغییر کند.

png jpg sampleعکس سمت چپ حالت PNG و بدون زمینه است

نکات مثبت و منفی فرمت PNG.

در حالی که استفاده از این فرمت امتیازات و خوبی هایی دارد، برعکس نکات منفی نیز دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد:

نکات مثبت فرمت PNG.

  • با توجه به اینکه پس از ذخیره شدن، مقدار خیلی فراوانی از رنگ ها را درون خود نگهداری میکند، پس خیلی بیشتر از فایلهای GIF دارای کیفیت خواهد بود.
  • فرمت PNG به اصطلاح یک فرمت باز است یعنی برای دیدن آن نیاز به نرم افزار خاصی نیست و با اغلب برنامه ها دیده میشود.
  • در ذخیره سازی این فرمت، هیچ اطلاعات یا جزییاتی از دست نخواهد رفت و همین نکته موجب میشود که نسبت به فرمت عکس JPEG برتری داشته باشد.
  • اگر عکس را با فرمت PNG را با حالت ترنسپرنت یا بدون زمینه خروجی بگیرید آنرا روی هر زمینه ای قرار دهید، به زیبایی نشان داده میشود.

نکات منفی فرمت PNG.

  • با توجه به اینکه هیچ فشرده سازی در آن انجام نمیشود، حجم نهایی چنین فایلی خیلی بیشتر از فایلهای GIF و JPEG میشود پس برای نگهداری از این فایلها، فضای هارددیسک بیشتری نیاز است.
  • چون این فرمت برای قرار گرفتن در فضای اینترنت و سایت بوجود آمده است نمیتوان از آن انتظار داشت که با ساختار CMYK پرینت شود چون فضای اینترنت با گستره رنگ sRGB میباشد. در پرینت نمودن فرمت PNG رنگ ها با مشکل روبرو خواهند شد.
  • با اینکه در حین ذخیره سازی کیفیت بالایی دارد و حجم آن نیز بیشتر است، میتواند موجب کندی در باز شدن صفحات سایت نیز شود. البته نکاتی وجود دارد که یک طراح سایت حرفه ای میتواند با رعایت آنها مانع شود.

فایلهای PNG چگونه باز میشوند؟

تقریبا همه نرم افزارهایی که برای ویرایش عکس ساخته شده اند میتوانند PNG را باز کنند. در ویندوز و مک با دابل کلیک نمودن، براحتی باز میشود و همچنین میتوان نرم افزارهای را برای باز نمودن انتخاب نمود. تقریبا همه مرورگرها مانند گوگل کروم، موزیلا، ادج و ... میتوانند چنین فایلی را نمایش دهند.

چگونه میتوان فایل PNG ساخت.

یکی از راه ها، استفاده از نرم افزار فتوشاپ است:

  1. هر تصویری که دارید را در فتوشاپ باز کرده و به منوی Save as بروید.
  2. در لیست فرمت ها، گزینه PNG را انتخاب نموده و در مسیر مشخصی آنرا ذخیره کنید.

چند پرسش و پاسخ در مورد فرمت PNG

آیا با فرمت PNG میتوان تصاویر انیمیشن ساخت

خیر. فقط با فرمت GIF امکانپذیر است.

تفاوت فرمت PNG با JPG چیست

ساده ترین پاسخ این است که در فرمت PNG دارای کمترین میزان فشرده سازی نسبت به فرمت JPEG میباشد. به این معنی که موقع ذخیره نمودن PNG، مانند JPEG هیچ پسکلی را از دست نخواهد داد و با بالاترین کیفیت ذخیره میشود ولی خب، همین کیفیت خیلی بالا، نیازمند فضای بیشتری برای نگهداری نیز میباشد.

صفحه تفاوت و مقایسه فرمت JPEG با PNG - کدامیک باید استفاده شود را مشاهده نمایید.

فرمت PNG آیا یک فایل Raster است یا Vector وکتور

این فرمت از نوع Raster رستر میباشد. به این معنی که از تعداد ثابت پیکسل های رنگی تشکیل شده است اما در حالت وکتور Vector بجای وجود تعداد پیکسل ثابت، از الگوریتم های ریاضی استفاده میشود. فایلهای Raster مانند PNG معمولا برای داشتن عکسهایی با کیفیت جهت استفاده در وب کاربرد دارند اما فایلهای Vector اغلب برای طراحی لوگو و تصاویر خلاقانه ای که طراحی میشوندبه کار برده میشوند.

آیا فایل PNG از اطلاعات EXIF اگزیف پشتیبانی میکند

اگزیف EXIF در عکس هایی که با دوربین عکاسی گرفته میشود معمولا مشخصاتی مانند میزان نور، رنگ، جی پی اس و جزییات بیشتری را نگهداری میکند و این موارد شامل PNG نمیشوند یعنی چیزی از اطلاعات اگزیف Exif دوربین نگهداری نمیکند.

منابع 1 2

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.