پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

Raster رستر یا شطرنجی چیست - طراحان باید بدانند

Raster/رستر به نحوه تشکیل شدن عکسهای دیجیتالی بر اساس پیکسلهای کنار هم گفته میشه مثل فرمتهای JPG - PNG. نقطه مقابل این ساختار ، گزینه Vector وجود داره که بصورت پیکسلی نیست و کاملا متفاوته. در این راهنمای مانی سافت در مورد Raster بیشتر یاد بگیرید.

یک فایل شطرنجی/Raster/رستر چیست

وقتی یک عکس یا طرح گرافیکی میخواد ایجاد بشه جزییاتش باید به نحوی کنار هم قرار بگیرن تا اون شکل کامل بشه که بهش ساختار جزییات تصویر میگیم و یکی از این ساختارها اسمش رستر Raster است. در این نوع ، ساختار عکس بصورت قرارگرفتن پیکسلها کنار هم شکل میگیره که بهش پیکسلی/شطرنجی/رستر میگیم. چند تا از فایلهای محبوب شطرنجی را میتوان Raw - JPEG - PNG - GIF دانست.

از آنجایی که تعداد پیکسل آنها ثابت است، تصاویر شطرنجی می توانند در صورت تغییر اندازه برای پر کردن فضای بزرگتر یا کوچکتر، تحریف یا تار شوند. به همین دلیل است که تصاویر وکتور، بیشتر برای ایجاد عکسهای دیجیتالی گرافیکی و لوگوها استفاده می‌شوند.

لینک مفید : فرمت وکتور چیست Vector - نحوه ایجاد/ویرایش/نمایش

علت عنوان شطرنجی

این تصاویر از کنار هم قرار گرفتن پیکسل ها تشکیل شده اند. این پیکسل ها یک فضای شطرنج مانند را تشکیل میدهد. وقتیکه در یک نرم افزار مانند فتوشاپ خیلی روی یک عکس زوم میشود پیکسل ها که رنگی هستند ظاهر خواهند شد که اصطلاحا شطرنجی میشود. به تصویر زیر نگاه کنید. بر روی قسمتی از عکس زوم شده تا در سمت راست پیکسل های شطرنجی ظاهر شود. به این نوع عکس ها که پیکسل های آنها نمایان میشود Raster یا شطرنجی گفته میشود.

چرا عنوان شطرنجی به تصاویر داده شده است.

کاربردهای ساختار شطرنجی Raster

اگر فرمت عکسهای قدیمی bitmap را بیاد بیاورید، فایل شطرنجی شبیه به همان و یک فرمت مناسب برای نگهداری عکسها با کیفیت بالا است. اغلب تصاویر دیجیتالی با فرمت شطرنجی ذخیره میشود و برای پرینت نمودن مناسب هستند.

نرم افزارهایی مانند فتوشاپ میتوانند تک تک پیکسل های تصاویر شطرنجی را ویرایش داده و تغییر دهند. اغلب طراحان سایت ها، گرافیست ها، مراکز چاپ و عکاسان از این فایلها استفاده میکنند و فقط در شرایطی که تعداد پیکسل خیلی مهم است و نیاز به طراحی لوگو میباشد از فرمت Vector استفاده میشود. به زبان ساده اینکه، 99 درصد عکس های دیجیتالی با این فرمت هستند چه در موبایل و چه در دستگاه های دیگر.

مزایای فایل های Raster.

  • توجه به جزییات
    وقتی در ابعاد مناسب نمایش داده شوند، فایل های شطرنجی می توانند تمام جزئیات پیچیده و رنگ های موجود در عکس های با وضوح بالا را نشان دهند. هرچه تعداد پیکسل های یک فایل بیشتر باشد، کیفیت تصویر قوی تر است.
  • ویرایش دقیق
    شما این قدرت را دارید که هنگام ویرایش یک گرافیک شطرنجی یا عکس، هر پیکسل را به صورت جداگانه تغییر دهید. این به شما امکان می دهد تصویر را با نیازهای خود بهبود بخشید و تطبیق دهید.
  • به طور گسترده سازگار است
    فایل های شطرنجی می توانند در طیف گسترده ای از برنامه ها و مرورگرهای وب باز شوند و مشاهده، ویرایش و به اشتراک گذاری تصاویر شما را آسان می کنند.

معایب فایل های شطرنجی.

  • وضوح محدود
    برخلاف تصاویر وکتور، فایل‌های شطرنجی هنگام تغییر اندازه وضوح خود را حفظ نمی‌کنند. رنگ‌ها و جزئیات آن‌ها هنگام بزرگ‌نمایی می‌توانند تغییر شکل دهند و تعداد روش‌های استفاده از این تصاویر را کاهش می‌دهند.
  • اندازه فایل های بزرگتر
    یک فایل شطرنجی ممکن است شامل میلیون ها پیکسل باشد. در حالی که این یک تصویر بسیار دقیق و با کیفیت است اما موجب حجم بیشتر عکس شده و سرعت بارگذاری را نیز افزایش می دهد.
  • مشکلات چاپ روی پارچه
    پیکسل های مربعی که تصاویر شطرنجی را تشکیل می دهند همیشه به خوبی روی پارچه و لباس چاپ نمی شوند. به همین دلیل، هنگام ایجاد لوگو و چاپ تی شرت، تصاویر وکتور انتخاب رایج تری هستند.

سوالات پرتکرار

انواع اصلی فایل های شطرنجی کدامند؟

JPEG , PNG , GIF , TIFF

چگونه می توانم یک تصویر شطرنجی را تشخیص دهم؟

تصویری که وقتی درشت نمایی آنرا تا بیش از 200 درصد بزرگ می‌کنید تار یا مخدوش می‌شود، معمولاً یک تصویر شطرنجی است. فقط فایل های برداری یا وکتور می توانند وضوح دقیق خود را با تغییر اندازه حفظ کنند.

آیا می توان از تصاویر شطرنجی به عنوان لوگوی شرکت استفاده کرد؟

یک تصویر شطرنجی می تواند به عنوان لوگوی شما عمل کند اگر فقط در یک مکان استفاده شود و ابعاد آن همیشه یکسان باشد، مانند کارت ویزیت. اگر اندازه لوگوی شما برای استفاده های دیگر در چاپ و آنلاین - به عنوان مثال، در پوسترها، کارت های ویزیت یا صفحات وب نیاز به تغییر اندازه دارد، یک فایل برداری انتخاب بهتری خواهد بود زیرا وضوح آن را از دست نمی دهد.

تفاوت بین فایل های JPEG و PNG چیست؟

اگر می‌خواهید فایل‌های JPEG و PNG را با هم مقایسه کنید، به نحوه عملکرد هر فرمت با کیفیت و اندازه تصویر نگاه کنید. با فشرده‌سازی تصاویر، فایل‌های JPEG کوچک‌تر می‌شوند و سرعت بارگذاری بالاتری دارند - اما این منجر به افت کیفیت می‌شود زیرا برخی از داده‌ها از بین می‌روند. در مقایسه، فرآیند فشرده‌سازی مورد استفاده برای کوچک‌تر کردن تصاویر PNG بر کیفیت آنها تأثیر نمی‌گذارد، اما حجم فایل‌های آنها را بیشتر می‌کند.

فایل های شطرنجی چند پیکسل می توانند داشته باشند؟

هر فایل شطرنجی بسته به کیفیت و پیچیدگی تصویر دارای تعداد پیکسل متفاوتی خواهد بود. عکس‌های پیچیده‌ای که با دوربین‌های دیجیتالی رده بالا گرفته می‌شوند، احتمالاً میلیون‌ها پیکسل دارند که سطح جزئیات نمایشگر را منعکس می‌کند. اما همیشه به یاد داشته باشید - تعداد پیکسل بیشتر معمولاً اندازه فایل را افزایش می دهد.

سفارش طراحی سایت

تیم مانی سافت سایت و فروشگاه های زیادی برای کسب و کارها طراحی کرده که همشون پشتیبانی حرفه‌ای دارن، روی ما میتونید حساب کنید.

...

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

رویدادها

از سراسر مانی سافت