پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

فرمت وکتور چیست Vector - نحوه ایجاد/ویرایش/نمایش

فایل وکتور Vector یک نوع عکس دیجیتالیه که با نرم افزارهایی مثل ایلوستریتور بوجود میاد و به دلیل کیفیت خیلی بالایی که نسبت به فرمتی مثل JPG یا PNG داره خیلی محبوبه و افت کیفیت نمیکنه. در این راهنمای مانی سافت دربارش بیشتر یاد بگیرید.

فایلهای وکتور Vector یکی از دو نوع ساختار تصاویر دیجیتالی است که در طراحی کاربرد فراوانی دارد. معمولا وکتور Vector در کنار فایل Raster رستر شناخته میشود. وکتور معمولا در زمان طراحی لوگو و طراحی عکس های دیجیتالی جدید مورد استفاده قرار میگیرد. در این راهنما نکات مثبت و منفی و ساختار وکتور را خواهید شناخت تا در زمان ایجاد عکسهای دیجیتالی در انتخاب خود دقت بهتری داشته باشید.

فایل وکتور Vector یا برداری چیست.

برای شناخت بهتر این نوع فایل باید یک قدم به عقب تر گذاشته شود. در حالت کلی دو نوع فایل دیجیتال با عنوان وکتور و رستر وجود دارد. هر کدام دارای مشخصاتی هستند که با هم تفاوت دارد و از لحاظ استفاده نیز فرق میکنند. فایل Raster دارای تعداد پیکسل های ثابت و از قبل تعیین شده است. به این معنی که اگر تعداد پیکسل های آن تغییر داده شود میتواند موجب کاهش یا افزایش حجم آن شود. فایل Vector از پیکسل تشکیل نشده و بر اساس محاسبات ریاضی، خط و منحنی ساخته میشود. به این معنی که میتواند در اندازه خیلی بزرگ و خیلی کوچک ایجاد شود اما بدون از دست دادن کیفیت و رزولوشن. طبق قانون، فایل وکتور اصلا کیفیت خود را از دست نمیدهد حتی اگر اندازه آن خیلی بزرگ یا کوچک شود.

بعنوان یک نکته، نباید فایلهای وکتور و شطرنجی را با فایل راو مقایسه نمود چون فایل راو بصورت مستقیم و بدون هرگونه فشرده سازی و دستکاری بر روی سنسور دوربین و کارت حافظه ذخیره میشوند. هر کدام از این 3 نوع فایل دارای مزیت ها و معایب خود هستند.

لینک مفید : Raster رستر یا شطرنجی چیست - طراحان باید بدانند

لینک مفید : فرمت/فایل راو RAW چیست - ویرایش/مشاهده/نکات مثبت و منفی

فایل وکتور در چه مواردی استفاده میشود.

زمانی که لازم شود یک فایل دیجیتالی بوجود بیاید که قابلیت بزرگنمایی و تغییر رزولوشن داشته باشد اما بدون هرگونه افت کیفیت. وقتی بحث وکتور باشد یعنی حجم فایل مهم نیست بلکه مهم این است عکس در هر اندازه ای هیچ مشکلی در نمایش و کیفیت نداشته باشد.

برخی از فایلهای خیلی پرکاربردی که از نوع وکتور میباشند عبارتند از : AI (Adobe Illustrator), EPS (Encapsulated PostScript), PDF (Portable Document Format), and SVG (Scalable Vector Graphics).

6 آموزش کاربردی کمرا راو Camera raw - ACR - هدیه
مجموعه ای از آموزشهای کاربردی ویرایش/ادیت عکس با نرم افزار کمرا راو ACR - Camera raw مختص به عکاسها و کسانی که در زمینه طراحی با نرم افزارهایی مث
بیشتر بدانید
6 آموزش کاربردی کمرا راو Camera raw - ACR - هدیه

نکات مثبت فایل وکتور.

  • وضوح بی نهایت
    عملاً هیچ محدودیتی برای تغییر در اندازه این نوع تصاویر بدون از دست دادن وضوح آن وجود ندارد. در مقابل، فایل‌های شطرنجی تنها زمانی وضوح خود را حفظ می‌کنند که در اندازه‌ای خاص قرار بگیرند. هرچه آنها را بزرگتر کنید، کیفیت آنها بیشتر کاهش می یابد.
  • اندازه فایل های سبک تر
    فایل‌های برداری نسبت به تصاویر شطرنجی، مانند عکس‌های دوربین های عکاسی دارای جزییات زیادی هستند و در عین حال سبک‌ نیز هستند.
  • کاربردهای فراوان در طراحی
    می توانید اشکال، متن، رنگ های مختلف و فیلترها را برای ایجاد تصاویر و طرح های منحصر به فرد اضافه کنید - به علاوه، می توانید به راحتی به عقب برگردید و بارها و بارها ویرایش کنید.

یادگیری طراحی و گرافیک

کاملترین و دقیقترین پکیجهای آموزشی فتوشاپ برای برداشتن گامها از صفر تا حرفه‌ای شدن.

...

معایب تصاویر وکتور.

  • برای عکس های پیچیده کمتر مفید است
    طراحی ها و عکس‌های دیجیتالی با جزئیات بالا ممکن است برای فرمت شطرنجی مناسب‌تر باشند چون میشود پیکسل‌های آنها را جداگانه ویرایش کرد. فایل های وکتور بیشتر برای گرافیک های ساده مناسب هستند تا عکس.
  • مسائل مربوط به سازگاری
    برای باز کردن و کار بر روی فایل های وکتور به یک برنامه طراحی مبتنی بر وکتور مانند Adobe Illustrator نیاز دارید . ویرایش بردارها در نرم افزارهای مبتنی بر شطرنجی می تواند دشوار باشد. یعنی ویرایش وکتور در نرم افزاری مانند فتوشاپ بسیار سخت خواهد بود.

سوالات پرتکرار

نحوه تشخیص یک فاکتور وکتور از فایل شطرنجی چگونه است؟

فایل را در نرم افزار نمایش ویندوز یا مک یا نرم افزاری مانند فتوشاپ، تا 200 درصد بزرگنمایی کنید. اگر پیکسل ها در هر کجای تصویر دیده شوند، عکس از نوع شطرنجی است.

چگونه میتوان یک فایل برداری را ویرایش نمود؟

این نوع فایل با هوش مصنوعی ذخیره میشود تا امکان ویرایش سریع داشته باشد. بهترین نرم افزار برای اینکار ادوبی ایلوستریتور Adobe Illustrator میباشد.

پسوندهای فایل برداری اصلی به چه معناست؟

  • فایل های AI در Adobe Illustrator قابل ویرایش هستند. برای طراحی لوگو عالی است.
  • پسوند EPS مخفف عبارت Encapsulated PostScript است. این نوع فایل قدیمی تر است AI بوده و گرافیک و متن دو بعدی را مدیریت می کند.
  • پسوند PDF مخفف عبارت Portable Document Format است و به آماده سازی و اشتراک گذاری تصاویر برداری کمک می کند.
  • نوع فایل SVG (گرافیک برداری مقیاس پذیر) برای استفاده در وب طراحی شده است.

آیا بهتر است لوگو را به صورت وکتور یا شطرنجی ایجاد کنیم؟

در حالی که از نظر فنی می توانید یک لوگو را در قالب شطرنجی یا برداری ایجاد کنید، بسیاری از مردم ترجیح می دهند از وکتور استفاده کنند. فرمت فایل برداری به این معنی است که می توانید از لوگوی خود در هر اندازه ای در طیف وسیعی از موارد تبلیغاتی، از کارت ویزیت گرفته تا وب سایت ها و بیلبوردها استفاده کنید. یک فایل شطرنجی زمانی که بزرگتر از اندازه مورد نظر خود باشد تار و پیکسلی می شود.

سفارش طراحی سایت

تیم مانی سافت سایت و فروشگاه های زیادی برای کسب و کارها طراحی کرده که همشون پشتیبانی حرفه‌ای دارن، روی ما میتونید حساب کنید.

...

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.