آموزش واقعی دنیای عکس و فیلم وظیفه ای اصلی مانی سافت برای فارسی زبان هاست.

 درباره 8bit , 10bit , 32bit رنگ

سوالات خیلی زیادی در مورد اینکه چه تفاوتی بین 8bit , 16bit , 32bit در نرم افزارهای تدوین فیلم مثل پریمیر ، فاینال کات ، داونچی و اوید هست از ما پرسیده میشه مخصوصا زمانی که آیکون 32بیت در افکت های پریمیرپرو ظاهر شد.

سوال میپرسن که آیا این عدد 32 بیت در خروجی توسط مرکوری کودا محدودیت ایجاد میکنه ؟ پاسخ خیر هست ، منظور از این عدد 32 این هست که نرم افزار از 32 بیت رنگ شناور در تصحیح رنگ استفاده میکند.

یکی از گیج کننده ترین کارهای دنیا اینه که بخواهیم بفهمیم واقعا رنگ در فیلم چه معنایی داره!چون اصطلاحات خیلی زیادی در این راه وجود داره،مثلا از کلمات 8 بیت و 16 بیت تصویر در دوربین ها استفاده میشه و این در حالیه که نرم افزارهای تدوین فیلم صحبت از 8 و 16 و 32 بیت رنگ در هر کانال دارن! اگر این سوالات در ذهن شما هم هست و سخت پیگیر هستید که یکبار برای همیشه یادشون بگیرید پس با حوصله تا آخر بخونید چون توسط استاد محمد ملکی زحمات زیادی بابت تهیه این مقاله کشیده شده.

8 بیت

وقتی دوربین شروع به رکورد فیلم میکند و نور از لنز وارد میشود ، دوربین مجبور است که برای هر رنگ نور یک عدد تعیین کند،واحد رنگ RGB میباشد که در حالت عادی برای R=0 , B=0 , G=0 در نظر گرفته میشود که عدد صفر یعنی سیاهی کامل ، هر چقدر این عدد جلوی سه رنگ اصلی بزرگتر بشه یعنی اون رنگ روشنتر شده که در دوربین ذخیره میشه.

اگر در این موضوع عدد صفر به معنی سیاه باشه پس چه چیزی سفید را نشان میده ؟ این لحظه زمانی هست که کلمه عمق بیت  Bit Depth بوجود میاد ، هرچقدر که این عدد از صفر بزرگتر باشه ما میگیم عمق بیت Bit Depth  بیشتر شده.

یک مثال میزنیم تا بهتر متوجه بشید ، فرض کنیم یک رنگ آبی داریم ، رنگ آبی میتونه عددی بین 0 تا 255 رو بخودش بگیره ، عکس زیر را ببینید

درباره 8bit , 16bit , 32bit رنگ

حالا فرض کنید هر بار این دایره رو میچرخونید و کم و زیاد میکنید ، همونطور که میبینید عدد 255 کاملا مشخص شده و معنیش این هست که وقتی روی 255 قرار میگیرید ، از روشنترین رنگ تا غلیظ ترین رنگ 255 عدد وجود داره که شما کم کم اونها رو طی کرده و به 255 رسیدین و در واقع این 255 آبی نیست و اگر دنبال رنگ آبی هستیم عدد 128 آبی هست ، هر چقدر از 128 به 0 نزدیک بشیم رنگ از آبی به تیره میرسه و هر چقدر از 128 به 255 برسیم رنگ روشن و روشنتر میشه ، به این سیستم که تا 255 نقطه حرکت میکنه 8 بیت میگیم.

10 بیت

حالا نگاهی به 10 بیت بندازیم

درباره 8bit , 16bit , 32bit رنگ

حالا اگر همون رنگ آبی رو در نظر بگیریم ، تعداد نقاط ثبت شونده به 1023 تا میرسن ، همینجا دقت کنید و اشتباهی که خیلی ها میکنن شما نکنید ، اغلب تصور میکنن وقتی عدد از 255 به 1023 میرسه یعنی آبی ما خیلی پررنگ تر هست ، اما اینطور نیست ، معنی 1023 اینه که برای رسیدن به عدد 1023 در سایه ، گامهای بیشتر وجود داره ، دقت کردین ، گفتم در سایه ، پس یک نتیجه تا اینجا بگیرید که وقت بیت بیشتر میشه ، یعنی ما با سایه سروکار داریم.وقتی خوب به این موضوع و صحبت من فکر کنید ، به این نتیجه برسید که ارزش رنگ آبی که یک مثال است ، دقیقا یکیه یعنی عدد 255 رنگ آبی با عدد 1023 رنگ آبی یک ارزش و یک اندازه دارند اما چیزی که متفاوت میشه ، مقدار سایه هایی هست که در 1023 یا 10بیت بوجود میاد و ظرافت و جزئیات تصویر رو بیشتر میکنه.

12 بیت

درباره 8bit , 16bit , 32bit رنگ

واااااای رسیدیم به 12 بیت.

به عدد نهایی نگاه کنید شده 4095 نقطه ، یعنی ظرافت بسیار زیاد در رنگ و سایه ها یه دیگه بگ جزئیات تصویر ، هرچقدر عدد بیشتر میشه ، وضوح و جزئیات خیلی بالاتر میره و دست من به عنوان یک تدوینگر یا طراح خیلی بازتره تا بتونیم تصحیح رنگ سینمایی انجام بدم.

بدونید که هر پیکسل بیشتر از یک رنگ داره در واقع هر پیکسل سه رنگ داره که همون RGB هست ، پس هر پیکسل سه رنگ داره که رنگهاش هم آبی و قرمز و سبز هستند ، که از این به بعد بجای آر جی بی RGB میتونیم بگیم YUV.

خوب دقت کنید که گیج نشید ، تا اینجا فهمیدیم که هر پیکسل دارای 3 رنگ هست ، حالا اگر یک دوربین با 8 بیت رکورد کنه یعنی هر کدام از 3 عدد به صورت جداگانه دارای 8 عدد هستند و به زبان ساده تر آبی 8 تا ، قرمز 8 تا و سبز هم 8 تا.

در صنعت فیلم دوربین ها دارای 8 بیت ، 10 بیت و 12 بیت هستند که اکثر دوربین ها با فرمت 8 بیتی رکورد میکنن ( یعنی در هر کانال رنگ 8 بیت دارن که میشه 24 ) ، دروبین های 10 بیت هم که کیفیت بهتری دارند اما دوربین های 12 بیت دیگه خیلی با کیفیت تر هستند که میشه مدل هایی مثل RED One.

نرم افزارهایی مثل پریمیرپرو و افترافکت از بیت های 8 و 16 پشتیبانی میکردن که امروزه دیگه در افترافکت و پریمیر عدد 32 هم دیده میشه یعنی از 32 بیت هم پشتیبانی میکنن.

شناور

اگر دقت کرده باشید لابلای صحبت هام از کلمه شناور استفاده کردم معنیش این هست که اگر هر عدد در رنگ از 0 تا 255 شروع بشه و ما بخوایم مثلا برای آبی عدد 128 بزاریم ، ممکنه نتونیم عدد 128 دقیق بزاریم و عدد ممکنه بشه 127 یا بشه 129 که به این حالت شناور میگیم.

اگر میخواهید از سیستم 16 بیت استفاده کنید نرم افزار افترافکت و فتوشاپ این قابلیت رو دارند و نکته ای که باید مد نظر بگیرید اینکه اگر فیلم های یک دوربین 16 بیت رو وارد نرم افزاری مثل پریمیر با 8 بیت وارد کنید ، پیکسلها 8 بیت در نظر گرفته میشن و نرم افزار اونرو مثل یک فیلم 8 بیتی تصحیح رنگ میکنه.

مقایسه 8و16 بیت با 32 بیتی

به عکس زیر نگاه کنید ، بالا سمت راست سر سوژه که در سفیدی خالص داره غرض میشه ، این یک ویدیو 8 و 16 بیتی بوده که با افزایش میزان نور در تصحیح رنگ به این اندازه رسیده و تمام اعداد هر سه کانال قرمز ، آبی ، سبز به انتها رسیده 

مقایسه 8و16 بیت با 32 بیتی

حالا به تصویر پایین نگاه کنید ، اصلاح نور در یک ویدیو 32 بیت هست

حالا به تصویر پایین نگاه کنید ، اصلاح نور در یک ویدیو 32 بیت هست

بالا سمت راست سر رو نگاه کنید ، چقدر عالی همه جزئیاتش مشخصه !!!

یک نتیجه عالی میتونیم بگیریم ، وقتی در حال تصحیح رنگ و نور در نرم افزار هستیم ، خیلی اوقات اسلایدر تغییر رنگ و نور در پریمیر یا داوینچی یا اوید با افترافکت یا فاینال کات رو به انتها میرسونیم و میبینیم که تصویر خراب شده ، اما در تصویر 32 بیتی در خیلی اوقات این اتفاق خراب شدن نمی افته چون 32 بیتی جزئیات رو برای شما حفظ میکنه و تصویری خواهید داشت بی نظیر ، ( حال کی بره دوربین 32 بیتی بخره ).

در 8 بیت وقتی مقادیر ما 255 بود ، به دلیل شناور بودن مقادیر هر پیکسل ، در 32 بیتی ما انتهایی نداریم و کیفیت در اغلب شرایط مطلوب و خرابی نخواهیم داشت که باعثش همون شناور بودن هست البته در 32 بیت.

Maximum Bit Depth

برسیم به این گزینه که در نرم افزار پریمیر و افترافکت و میدیا انکودر دیده میشه ، وقتی در تنظیمات خروجی این گزینه ر ا فعال میکنیم ، نرم افزار سعی میکنه با حداکثر بیت یعنی همون 32 خروجی رو بگیره که در برخی شرایط افکت هایی مثل گرادینت خوب در میان اما بدونید که وقتی این گزینه رو فعال میکنید اول اینکه پردازش خیلی سنگینتر میشه ، رم بیشتری مصرف میشه ، سرعت خروجی گرفتن پایین میاد ، اما بدونید اگر ویدیو شما 8 بیت باشه و خروجی رو روی 32 بیت بزارید نباید انتظار اتفاق خاصی رو داشته باشید و از طرفی دیگه برای دیدن بیت های بیش از 8 ، باید مانیتور شما هم امکان پخش میزان بیت بیشتر رو داشته باشد.

 

عکس زیر نمونه ای از اختلاف 8 بیت و 16 بیت در فتوشاپ هست

درباره 8bit , 10bit , 32bit رنگ

حتما این مورد در فتوشاپ براتون پیش اومده وقتی گرادینت میزنید یا براش در یک تک رنگ استفاده مکنید 

 

این بود ماجرای بیت در تدوین فیلم و طراحی که توسط محمد ملکی مدرس نرم افزارهای ادوبی ، داوینچی ، فاینال کات و اوید ، در ایران به صورت مفصل و بسیار کامل تقدیم به شما شد.

از لیست محصولات آموزشی که تنها هدفشون موفقیت شماست دیدن کنید.

 

نه دوبله ، نه زیرنویس ، نه شبیه سازی ، وقت و هزینه خود را تلف نکنید

تمام آموزشهای ویدیویی را که قبلا دیده اید فراموش کنید ، به شما اصول و تجربه را خواهیم آموخت