پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

کاملترین پاسخ بیت رنگ 8bit , 10bit , 12bit و عمق رنگ

احتمالا درباره بیت رنگ Bit یا عمق رنگ یا عمق کیفیت یا Bit Depth شنیدین. در این صفحه بصورت فنی بسیاری از نکات آنرا یاد خواهید گرفت و تفاوت انواع 8bit , 10bit , 12bit را بدست می آورید.

تدوینگران و تولیدکنندگان محتوا
مخاطب اصلی این راهنما افرادی هستند که با نرم افزارهای تدوین فیلم مثل پریمیر ، فاینال کات ، داونچی و اوید ویدیو میسازن و سوالاتی در مورد اینکه چه تفاوتی بین 8bit , 10Bit , 12Bit هست رو دارن.

بیت رنگ - گیج کننده اما مهم

یکی از گیج کننده ترین کارهای دنیا اینه که بخواهیم بفهمیم واقعا رنگ در فیلم چه معنایی داره چون اصطلاحات خیلی زیادی در این راه وجود داره، مثلا از کلمات 8 بیت و 10 بیت در دوربین ها استفاده میشه و این در حالیه که نرم افزارهای تدوین فیلم صحبت از 8 و 10 و 12بیت رنگ در هر کانال دارن!  با من باشید تا کامل یادش بگیرید.

8 بیت رنگ یا عمق رنگ

وقتی دوربین شروع به رکورد فیلم میکند و نور از لنز وارد میشود ، دوربین مجبور است که برای هر رنگ نور یک عدد تعیین کند،واحد رنگ RGB میباشد که در حالت عادی برای R=0 , B=0 , G=0 در نظر گرفته میشود که عدد صفر یعنی سیاهی کامل ، هر چقدر این عدد جلوی سه رنگ اصلی بزرگتر بشه یعنی اون رنگ روشنتر شده که در دوربین ذخیره میشه.

اگر در این موضوع عدد صفر به معنی سیاه باشه پس چه چیزی سفید را نشان میده ؟ این لحظه زمانی هست که کلمه عمق بیت Bit Depth بوجود میاد ، هرچقدر که این عدد از صفر بزرگتر باشه ما میگیم عمق بیت Bit Depth بیشتر شده.

یک مثال میزنیم تا بهتر متوجه بشید ، فرض کنیم یک رنگ آبی داریم ، رنگ آبی میتونه عددی بین 0 تا 255 رو بخودش بگیره ، عکس زیر را ببینید

درباره 8bit , 16bit , 32bit رنگ

حالا فرض کنید هر بار این دایره رو میچرخونید و کم و زیاد میکنید ، همونطور که میبینید عدد 255 کاملا مشخص شده و معنیش این هست که وقتی روی 255 قرار میگیرید ، از روشنترین رنگ تا غلیظ ترین رنگ 255 عدد وجود داره که شما کم کم اونها رو طی کرده و به 255 رسیدین و در واقع این 255 آبی نیست و اگر دنبال رنگ آبی هستیم عدد 128 آبی هست ، هر چقدر از 128 به 0 نزدیک بشیم رنگ از آبی به تیره میرسه و هر چقدر از 128 به 255 برسیم رنگ روشن و روشنتر میشه ، به این سیستم که تا 255 نقطه حرکت میکنه 8 بیت میگیم.

وقتی که میگوییم 0 یعنی در عدد صفر هیچ رنگ قرمز ، سبز ، آبی نیست و وقتی میگوییم مثلا 154 یعنی در هر رنگ 154 واحد رنگ از هر کدام وجود دارد. حالا اگر بگوییم 8 بیت ، یعنی در رنگ قرمز 255 واحد خواهیم داشت. وقتی که عدد رنگ به 255 برسد اصطلاحا میگوییم غلظت کامل یا Full Saturated در رنگ قرمز.

آموزش درجه‌ بندی‌ رنگ در پریمیرپرو - کالرگریدینگ -
درجه بندی رنگ در پریمیرپرو به کارهایی مثل عوض کردن رنگ ، تغییر رنگی به رنگ دیگه ، ایجاد یک احساس با رنگ ، ساختن یک رنگ جدید از رنگ های قبلی گفته
بیشتر بدانید
آموزش درجه‌ بندی‌ رنگ در پریمیرپرو - کالرگریدینگ - Look

درباره 8bit , 16bit , 32bit رنگ

10 بیت رنگ یا عمق رنگ

حالا اگر همون رنگ آبی رو در نظر بگیریم ، تعداد نقاط ثبت شونده به 1023 تا میرسن ، همینجا دقت کنید و اشتباهی که خیلی ها میکنن شما نکنید ، اغلب تصور میکنن وقتی عدد از 255 به 1023 میرسه یعنی آبی ما خیلی پررنگ تر هست ، اما اینطور نیست ، معنی 1023 اینه که برای رسیدن به عدد 1023 در سایه ، گامهای بیشتر وجود داره ، دقت کردین ، گفتم در سایه ، پس یک نتیجه تا اینجا بگیرید که وقت بیت بیشتر میشه ، یعنی ما با سایه سروکار داریم.وقتی خوب به این موضوع و صحبت من فکر کنید ، به این نتیجه برسید که ارزش رنگ آبی که یک مثال است ، دقیقا یکیه یعنی عدد 255 رنگ آبی با عدد 1023 رنگ آبی یک ارزش و یک اندازه دارند اما چیزی که متفاوت میشه ، مقدار سایه هایی هست که در 1023 یا 10بیت بوجود میاد و ظرافت و جزئیات تصویر رو بیشتر میکنه.

نکته : اگر مقدار هر سه رنگ هم اندازه باشد یعنی قرمز =123 ، سبز=123 ، آبی=123 رنگی که حاصل می شود از ادغام این سه تا خاکستری با کد رنگ 646464 خواهد شد که در فتوشاپ قابل بررسی است. اگر مقدار هر کدام  0 باشد سیاه تشکیل می شود و اگر مقدار هر سه 255 باشد سفید تشکیل خواهد شد.

مانیتور مناسب برای تنظیم و درجه‌ بندی رنگ فیلم و ت
مانیتوری که IPS باشه و فضای رنگ sRGB 99% و حتما فضای رنگ Rec.709 رو حداقل داشته باشه برای اصلاح/درجه‌بندی/تنظیم رنگ فیلم کاملا مناسبه اما مولفه ه
بیشتر بدانید
مانیتور مناسب برای تنظیم و درجه‌ بندی رنگ فیلم و تدوین

درباره 8bit , 16bit , 32bit رنگ

12 بیت رنگ یا عمق رنگ

به عدد نهایی نگاه کنید شده 4095 نقطه ، یعنی ظرافت بسیار زیاد در رنگ و سایه ها یه دیگه بگ جزئیات تصویر ، هرچقدر عدد بیشتر میشه ، وضوح و جزئیات خیلی بالاتر میره و دست من به عنوان یک تدوینگر یا طراح خیلی بازتره تا بتونیم تصحیح رنگ سینمایی انجام بدم.

بدونید که هر پیکسل بیشتر از یک رنگ داره در واقع هر پیکسل سه رنگ داره که همون RGB هست ، پس هر پیکسل سه رنگ داره که رنگهاش هم آبی و قرمز و سبز هستند ، که از این به بعد بجای آر جی بی RGB میتونیم بگیم YUV.

خوب دقت کنید که گیج نشید ، تا اینجا فهمیدیم که هر پیکسل دارای 3 رنگ هست ، حالا اگر یک دوربین با 8 بیت رکورد کنه یعنی هر کدام از 3 عدد به صورت جداگانه دارای 8 عدد هستند و به زبان ساده تر آبی 8 تا ، قرمز 8 تا و سبز هم 8 تا.

در صنعت فیلم دوربین ها دارای 8 بیت ، 10 بیت و 12 بیت هستند که اکثر دوربین ها با فرمت 8 بیتی رکورد میکنن ( یعنی در هر کانال رنگ 8 بیت دارن که میشه 24 ) ، دروبین های 10 بیت هم که کیفیت بهتری دارند اما دوربین های 12 بیت دیگه خیلی با کیفیت تر هستند که میشه مدل هایی مثل RED One.

نرم افزارهایی مثل پریمیرپرو و افترافکت از بیت رنگ 8 و 10 پشتیبانی میکردن که امروزه دیگه در افترافکت و پریمیر عدد 12 هم دیده میشه یعنی از 12بیت رنگ هم پشتیبانی میکنن.

شناور

اگر دقت کرده باشید لابلای صحبت هام از کلمه شناور استفاده کردم معنیش این هست که اگر هر عدد در رنگ از 0 تا 255 شروع بشه و ما بخوایم مثلا برای آبی عدد 128 بزاریم ، ممکنه نتونیم عدد 128 دقیق بزاریم و عدد ممکنه بشه 127 یا بشه 129 که به این حالت شناور میگیم.

اگر میخواهید از سیستم 16 بیت استفاده کنید نرم افزار افترافکت و فتوشاپ این قابلیت رو دارند و نکته ای که باید مد نظر بگیرید اینکه اگر فیلم های یک دوربین 16 بیت رو وارد نرم افزاری مثل پریمیر با 8 بیت وارد کنید ، پیکسلها 8 بیت در نظر گرفته میشن و نرم افزار اونرو مثل یک فیلم 8 بیتی تصحیح رنگ میکنه.

آموزش کالیبره‌ نمودن مانیتور در تمام ویندوزها
کالیبره نموده مانیتور یعنی استاندارد شدن میزان نمایش روشنایی، 3رنگ آبی و قرمز و سبز و کنتراست. کالیبره میکنیم تا رنگها و سایه ها رو خوب ببینیم تا
بیشتر بدانید
آموزش کالیبره‌ نمودن مانیتور در تمام ویندوزها

مقایسه 8بیت رنگ با 10 و 12بیت رنگ در عمق رنگ

به عکس زیر نگاه کنید ، بالا سمت راست سر سوژه که در سفیدی خالص داره غرض میشه ، این یک ویدیو 8 و 16 بیتی بوده که با افزایش میزان نور در تصحیح رنگ به این اندازه رسیده و تمام اعداد هر سه کانال قرمز ، آبی ، سبز به انتها رسیده

مقایسه 8و16 بیت با 32 بیتی

حالا به تصویر پایین نگاه کنید ، اصلاح نور در یک ویدیو 12 بیت هست

حالا به تصویر پایین نگاه کنید ، اصلاح نور در یک ویدیو 32 بیت هست

بالا سمت راست سر رو نگاه کنید ، چقدر عالی همه جزئیاتش مشخصه !!!

یک نتیجه عالی میتونیم بگیریم ، وقتی در حال تصحیح رنگ و نور در نرم افزار هستیم ، خیلی اوقات اسلایدر تغییر رنگ و نور در پریمیر یا داوینچی یا اوید با افترافکت یا فاینال کات رو به انتها میرسونیم و میبینیم که تصویر خراب شده ، اما در تصویر 32 بیتی در خیلی اوقات این اتفاق خراب شدن نمی افته چون 32 بیتی جزئیات رو برای شما حفظ میکنه و تصویری خواهید داشت بی نظیر ، ( حال کی بره دوربین 32 بیتی بخره ).

در 8 بیت وقتی مقادیر ما 255 بود ، به دلیل شناور بودن مقادیر هر پیکسل ، در 32 بیتی ما انتهایی نداریم و کیفیت در اغلب شرایط مطلوب و خرابی نخواهیم داشت که باعثش همون شناور بودن هست البته در 32 بیت.

پکیج آموزش پلاگین مجیک بولت Magic Bullet در پریم
دستیابی به رنگهای خیره کننده موزیک ویدیو و فیلمهای سینمای هالیوود با چند کلیک ساده با قابلیت ویرایش و فراتر.
شماره پکیج : 24
تعداد دروس : 13
ورود به صفحه پکیج
پکیج آموزش پلاگین مجیک بولت Magic Bullet در پریمیر پرو - تنظیم و ایجاد رنگ

معنی Maximum Bit Depth

برسیم به این گزینه که در نرم افزار پریمیر و افترافکت و میدیا انکودر دیده میشه ، وقتی در تنظیمات خروجی این گزینه ر ا فعال میکنیم ، نرم افزار سعی میکنه با حداکثر بیت یعنی همون 12بیت رنگ خروجی رو بگیره که در برخی شرایط افکت هایی مثل گرادینت خوب در میان اما بدونید که وقتی این گزینه رو فعال میکنید اول اینکه پردازش خیلی سنگینتر میشه ، رم بیشتری مصرف میشه ، سرعت خروجی گرفتن پایین میاد ، اما بدونید اگر ویدیو شما 8 بیت باشه و خروجی رو روی 12بیت رنگ بزارید نباید انتظار اتفاق خاصی رو داشته باشید و از طرفی دیگه برای دیدن بیت های بیش از 8 ، باید مانیتور شما هم امکان پخش میزان بیت بیشتر رو داشته باشد.

 

عکس زیر نمونه ای از اختلاف 8 بیت و 16 بیت در فتوشاپ هست

درباره 8bit , 10bit , 32bit رنگحتما این مورد در فتوشاپ براتون پیش اومده وقتی گرادینت میزنید یا براش در یک تک رنگ استفاده مکنید

تشخیص تعداد بیت ویدیو

نیاز به برنامه ای بنام Media info دارید. این برنامه هم در مک و هم در ویندوز کار میکنه و باید نسخه مورد نظر رو برای اون دانلود کنید.

دانلود برای ویندوز

دانلود برای مک

برنامه را دانلود و نصب کنید. بعد از نصب در ویندوز ، روی هر ویدیویی راست کلیک کنید گزینه Media info میاید اونو بزنید. اگر در ویندوز یا مک این گزینه نیومد، خود برنامه رو اجرا کنید، از منوی File یک ویدیو انتخاب کنید تا عکس زیر ظاهر بشه.

media1تصویری از برنامه مدیا اینفو

حالا از منوی View , گزینه ی Tree را انتخاب کنید، تا تصویر زیر و گزینه ی مشخص شده را ببینید

جایی که با فلش مشخص کردم نشان دهنده مقدار بیت ویدیویی هست که دارید بررسی میکنید.

پکیجهای آموزشی برای موفقیت

ورود به دنیای یادگیری هنرهای عکس و فیلم به روش مانی سافت، قدم به قدم محکم و دقیق.

...

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
اشکان آغاز کننده
استاد همه چی خوب داشت پیش میرفت که یهو گفتید سیستم 16 بیت یا عدد 32 رو آوردین. واقعا گیج شدیم اینجا. بدون مقدمه ای این اعداد رو اوردین در حالی که ما در اعداد 8 بیت و 10 بیت و 12 بیت بودیم و همچنین روی 255 بودیم. این اعداد 16 بیت و 32 از کجا اومدن
avatar
1400-01-12 11:23
علوم به هم وابسته هستند. ویدیو تا این تاریخ که برای شما مینویسم تا 12 بیت تولید شده است. مقادیر 16 و 32 برای عکس گفته شده اند.
avatar
SAM-STAR آغاز کننده
سلام. چطور میشه ویدئوی ۱۰ بیت رو به ۸ بیت تبدیل کرد؟
من یه تعداد فیلم فورکی دارم، وقتی روی کامپیوتر اجراشون میکنم توی پلییر رنگ فیلم کمتر از حد نرمال نشون داده میشه، بقولا کمرنگه، اما وقتی فیلم رو با هارد روی تلوزیون فورکی اجرا میکنم رنگ فیلم طبیعی و پر رنگ دیده میشه.
راهی هست که بتونم رنگ فیلم رو توی پلییر سیستم هم طبیعی و پررنگ ببینم؟
avatar
1399-11-16 23:06
درود بر شما. ویدیوهای شما لاگ هستند. احتمالا مقداری خاکستری. باید با نرم افزارهایی مثل فاینال کات ، پریمیر پرو ، فیلمورا ، رنگشون استاندارد به. بالای سایت بخش رایگان رو مشاهده کنید و بعد قسمت پکیج اموزشی.

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.