پکیجهای آموزشی
Loading...

همه‌چیز درباره هیو/هو/HUE/HSL/HSB/Saturation/Luminance

هرکسی که با هر نرم افزار گرافیکی و دیجیتالی و ویدیویی کار میکنه بدون شک با آیتمهایی بنام های /HUE/HSL/HSB/Saturation/Luminance برخورد میکنه و باید بدونه که ارتباط مستقیم با رنگ و نور دارن. در این راهنمای مانی سافت توضیحات فنی بیشتری در موردشون خواهید دید.

ویدیو توضیحی و معرفی کامل HSL و HUE

در ویدیو زیر به زبانی ساده اما فنی برای مبتدی ها و کسانی که مدتیه با یکی از نرم افزارهای طراحی و ادیت عکس و تدوین فیلم داره کار میکنه توضیح دقیق دارم که Hue چیه و چطور با کانالهای رنگی میتونیم رنگها رو عوض کنیم یا روشنتر و تاریکتر و کمرنگتر و پررنگتر کنیم.

مدت زمان ویدیو : 8دقیقه

 

مشخصه های هر رنگ

هر رنگی که میبینیم دارای 3 مشخصه اصلیه که توسط یک طراح یا تدوینگر یا کالریست Colorist کنترل و تغییر یپدا میکنن :

  • خود رنگ Hue
  • غلظت رنگ Saturation
  • لومیننس Luminanace یا Brightness یا روشنایی یا نور رنگ

معنی HSB  و HSL در نرم افزارهای گرافیکی

در قسمت مشخصه های رنگ متوجه شدین که هر رنگ از چه چیزهایی تشکیل میشه. HSB همون 3تا مشخصه است که بصورت مختصر نوشته میشن و نوشته کاملشون به صورت زیر هست :

  • H = Hue
  • S = Saturation
  • B = Brightness یا L = Luminance 

احساس در رنگها

در علوم روانشناسی هر رنگی دارای معنی هست. در گرافیک های دیجیتالی وقتیکه با تنظیمات هیو از رنگی به رنگ دیگه میریم در واقع داریم رنگ رو عوض میکنیم. تغییر رنگ میتونه روی احساسی که اون رنگ در تصویر به مخاطب منتقل میکرده تاثیر بزاره و اون احساس رو تغییر بده. یکی از وظایف اصلی Hue تغییر دادن احساس در رنگها هست. اگر سبز خیلی روشن به سبز خیلی تیره تغییر پیدا کنه معنیش اینه که شادابی اون تصویر داره کم میشه یا مثلا فضل بهار به سمت فصل تابستان حرکت داده شده.

آشنایی با رنگ RGB آر جی بی - سبز - آبی - قرمز
در این مقاله سعی میکنم دانستنی های مفیدی برای درک بهتر مدل رنگ RGB به شما ارائه کنم. این مقاله آماده شد تا مقدمه ای باشد برای یادگیری نکات دیگر ک
بیشتر بدانید
آشنایی با رنگ RGB آر جی بی - سبز - آبی - قرمز

کانالهای رنگی هیو/هو/Hue

در تنظیمات رنگ نرم افزارهای حرفه ای در کانال هیو تعداد 8 کانال وجود داره که تمام گستره رنگ رو در اختیارمون قرار میده. اسم کانالها رو در زیر نوشتم :

  1. رنگهای قرمز = Reds
  2. رنگهای نارنجی = Oranges
  3. رنگهای سبز = Greens
  4. رنگهای دریایی = Aquas
  5. رنگهای آبی = Blues
  6. رنگهای بنفش = Purples
  7. رنگهای سرخ آبی = Magentas

به کمک هر کانال میتونیم رنگی رو به هارمونی رنگ دیگه ای برسونیم یا اون رنگ رو تغییر بدیم و از هارمونی خودش دور بشه که در این شرایط یک رنگ جدید درست میکنیم.

کانالهای غلظت رنگ Saturation

در 8 کانالی که قبلا اشاره کردم، هر کدامشان این قابلیت رو دارن که هر رنگی که داریم دستکاری میکنیم رو افزایش غلظت بده یا کاهش غلظت. با کاهش غلظت رنگ قرمز، احساس سرد بودن در قرمز رو ایجاد میکنیم. با کاهش غلظت رنگ سبز، تازگی رو در اون از بین میبریم و سبز مرده درست میکنیم.

کاملترین پاسخ بیت رنگ 8bit , 10bit , 12bit و عمق ر
احتمالا درباره بیت رنگ Bit یا عمق رنگ یا عمق کیفیت یا Bit Depth شنیدین. در این صفحه بصورت فنی بسیاری از نکات آنرا یاد خواهید گرفت و تفاوت انواع 8
بیشتر بدانید
کاملترین پاسخ بیت رنگ 8bit , 10bit , 12bit و عمق رنگ

کانالهای روشنایی رنگ Luminance یا لومیننس

در هر کدام از 8 کانال گفته شده، 8 اسلایدر وجود داره که اجازه میده هر کانال رو به صورت مجزا روشنتر یا تاریکتر کنیم. به زبان دیگه ، لومیننس قدرت کنترل میزان نور در هر رنگ رو داره. میتونیم روشنایی در یک رنگ رو اونقدر کم کنیم تا تاریک بشه. مثلا اگه روشنایی رنگ قرمز رو خیلی کم کنیم اون رنگ تاریک میشه، انگار پررنگ شده اما نباید اشتباه کنیم چون پررنگ نشده بلکه تاریکتر شده.

یادگیری طراحی و گرافیک با فتوشاپ

کاملترین و دقیقترین پکیجهای آموزشی فتوشاپ برای برداشتن گامها از صفر تا حرفه‌ای شدن.

...

در تلگرام مانی سافت را دنبال کنید
در اینستاگرام مانی سافت را دنبال کنید

رویدادها

از سراسر مانی سافت