ثانیه -
دقیقه -
ساعت -
روز -
مشاهده دوره‌ها
Loading...
دوره‌ها

افزایش استفاده 100% پریمیر پرو از کارت گرافیک GPU

نهایت استفاده 100% پریمیر پرو از کارت گرافیک GPU - دلایل

احتمالا ناراحت هستید که چرا پریمیر پرو و مدیا انکودر از 100% توان کارت گرافیک یا همان GPU استفاده نمیکند و یا از کارت گرافیک ، خیلی کمتر از سی پی یو استفاده میکنند ، حق دارید چون خود من هم تا مدت ها خیلی ناراحت بودم اما کم کم همه چیز برایم روشن شد و حالا از 100% توان کارت گرافیکم استفاده میشه.

ویدیو مشکل اصلی قبل از تغییرات

در ویدیو زیر ابتدا توضیحات اولیه ای در مورد این مشکل میدم و اینکه نشون میدم که چطور در سیستمم موفق شدم تمام توان کارت گرافیک رو استفاده کنم.

مدت زمان ویدیو : 4دقیقه

 

 دلایل استفاده نشدن 100% کارت گرافیک در پریمیرپرو و مدیا انکودر

چندین دلیل برای این موضوع وجود دارد که برخی از آنها مربوط به سخت افزار هستند و برخی دیگر به نرم افزارها مرتبط اند. زمانی که سخت افزار مناسب را داشته باشید و در کنار آن ، نرم افزارها و تنظیمات شان درست انجام شده و آپدیت باشند نرم افزارهایی مانند پریمیر پرو و مدیا انکودر از تمام توان یا قدرت کارت گرافیک GPU استفاده میکند و درصد استفاده از آن در بسیاری کارها به 100% خواهد رسید. اکنون میپردازیم به دلایل.

هشدار
توضیحاتی که در ادامه میخوانید، تماما به این شرط شما را به 100% استفاده میرسانند که پریمیر پرو و مدیا انکودر هر دو جدیدترین نسخه باشند مثلا در تاریخ حالا 3/12/2023 جدیدترین نسخه 24.0.3 میباشد. شما اکنون باید اینترنت را بررسی کنید که جدیدترین نسخه برنامه ها چند هستن، مطابق لینک مفید زیر آنها را آپدیت کنید. در غیر اینصورت ممکن است به توان استفاده نهایی نرسید.
لینک مفید : راهنمای دانلود و آپدیت پریمیر پرو به نسخه جدید

چک لیست استفاده از 100% کارت گرافیک

در ویدیو زیر بصورت دقیق توضیح میدم که چه کارهایی رو باید در کامپیوتر یا لپتاپ انجام بدین تا بتونید از این به بعد از تمام توان کارت گرافیک در پریمیرپرو در زمانهایی مثل حین تدوین ، رندر داخلی ، خروجی گرفتن و ریل تایم استفاده کنید و سرعت تدوین رو خیلی بالاتر ببرید.

مدت زمان ویدیو : 10دقیقه

 

 

1. دلایل سخت افزاری

یکی از سخت افزارهایی که در هر لپتاپ و کامپیوتر در برنامه هایی مانند پریمیر پرو و مدیا انکودر بر روی سرعت ریل تایم و رندر و خروجی گرفتن تاثیر مستقیم دارد ، کارت گرافیک است.

مدل کارت گرافیک و درایور نرم افزاری آن باید چیزی باشند که این دو نرم افزار به آن نیاز دارند. اکنون باید تشخیص دهید که کارت گرافیک فعلی کامپیوتر یا لپتاپ چه مدلی هستند ، چون باید مناسب نسخه نصب شده ی پریمیر پرو جدید باشند.

  • بررسی مدل کارت گرافیک
    نمیتوانید توقع داشته باشید که هر نوع و مدلی از کارت های گرافیکی با تمام نسخه های پریمیر پرو سازگار باشند. یک سیاستی میان شرکت های تولید کننده سخت افزارها مانند کارت گرافیک و شرکت ادوبی که پریمیر پرو و مدیا انکودر را تولید نموده وجود دارد و این است که وقتی نسخه جدید پریمیر پرو ساخته میشود ، سازگاری آن با برخی کارت های گرافیکی قدیمی از بین میرود حتی اگر آن کارت گرافیک قوی باشد. در این موضوع ، قوی بودن خیلی ملاک نیست بلکه مدل آن است که بیشتر مهم است.

    حالا باید بررسی کنید که کارت گرافیک لپتاپ یا مک بوک یا کامپیوتر شما چه مدلی است. برای تشخیص آن روی لینک مفید زیر را بررسی نموده و پس از مشخص شدن ، مجدد به این صفحه برگردید و ادامه بدین.
    لینک مفید : روشهای شناسایی مشخصات قطعات لپتاپ و کامپیوتر

    اکنون باید بررسی کنید که جدیدترین نسخه پریمیر پرو با مدل کارت گرافیک شما سازگاری دارد یا خیر. شما رو میفرستم به یک لینک که بهتون میگه چه کارت های گرافیکی مورد تایید این برنامه هست یا خیر. برای بررسی روی لینک مفید زیر بزنید. اگر مدل دقیق کارت گرافیک تون رو در اون لیست ادوبی دیدین پس میتونید ادامه این صفحه رو بخونید اما اگر ندیدین باید برید به سراغ خریدن یک کارت گرافیک و اگر لپتاپ دارید باید عوضش کنید. حالا با فرض بر اینکه کارت گرافیک شما برای جدیدترین نسخه پریمیر پرو سازگاری دارد ، این صفحه را ادامه دهید.
    لینک مفید : کارت‌‌ گرافیک مناسب پریمیر‌‌‌‌‌ پرو - کدامیک و چرا؟

  • آپدیت کردن درایور کارت گرافیک
    درایور کارت گرافیک یک نرم افزار است که در ویندوز باید بصورت دستی ، خودمون نصبش کنیم و هر یک ماه یا چند ماه آپدیتش کنیم. این درایور یا نرم افزار ، اگر قدیمی باشد یا اشتباه نصب شود ، شما را به 100% استفاده نخواهد رساند. این درایور معمولا برای کارت های گرافیکی جدید آپدیت میشود اما قدیمی ها دیگر آپدیت نمیشوند.
    لینک مفید : آپدیت‌ درایور کارت‌ گرافیک Nvidia/AMD/Intel

تا اینجا ، بحث سخت افزار تمام میشود. اگر دو مرحله قبلی خوب پیش برود ، مراحلی که از این بعد مینویسم دیگر ساده است پس جلو میرویم.

2. دلایل نرم افزاری

میرسیم به نکاتی که هم مربوط به خود پریمیر پرو و مدیا انکودر است و هم نکاتی که یک تدوینگر باید آنها را حتما رعایت کند تا به 100% استفاده از کارت گرافیک برسد.

نکات زیر باید مطابق شماره گذاری که دارند انجام شوند تا نتیجه بگیرید :

1.2 آپدیت پریمیر پرو و مدیا انکودر 

به دلایل زیاد باید این دو نرم افزار را همیشه آپدیت نموده و پیگیر باشید که جدیدترین نسخه یا آپدیت نهایی آن آیا آمده است یا خیر. بعد از موضوع سخت افزار ، این نکته بسیار کلیدی است. اگر نمیدانید که چگونه باید آنها را آپدیت کنید یا سوالی در مورد آنها دارید از لینک مفید زیر استفاده کنید :
لینک مفید : راهنمای دانلود و آپدیت پریمیر پرو به نسخه جدید

2.2 فعالسازی تنظیمات استفاده از شتاب دهنده H264/HEVC

پریمیر پرو در تنظیمات اصلی خود بخشی را دارد که ممکن است اکنون در نرم افزار شما غیر فعال شده باشد. این بخش وظیفه استفاده از شتاب دهنده های پردازشی کارت گرافیک برای کار با فرمت های H264/HEVC را بعهده میگیرد اگر فعال باشد و کمک فراوانی میکند.

h264 hevc hardware accelerator in premiere pro manisoftاز منوی Edit و گزینه Preferences و گزینه Media به این بخش میرسید

دو گزینه مشخص شده در عکس بالا را حتما فعال کنید. پس از اینکار ، پریمیر پرو را بسته و سیستم را یکبار ریستارت کنید. البته منظورش از restart ، ریستارت کردن خود پریمیر پرو میباشد اما بد نیست که سیستم را یکبار نیز ریستارت کنیم.

3.2 تنظیم موتور افزایش سرعت یا Renderer

بخش دیگری وجود دارد که تدوینگر بر اساس نوع کارت گرافیک خود باید یکی از گزینه های شتاب دهنده استفاده از کارت گرافیک را تعیین کند. بخش عکس زیر توجه کنید :

premiere pro set renderer to cuda or openclاز منوی Edit سپس Project و گزینه General به این بخش میرسید

بسیاری افراد میدانند که این بخش را بهتر است بر روی گزینه اول یعنی CUDA بگذارند اما شاید دقیقا ندانند که کودا چیست و اینکه هر آیتم را چه زمانی باید انتخاب کنند و چه زمانی کاربرد دارند.

اگر کارت گرافیک سیستم شما Nvidia از سری GTX1050 به بالا و RTX2060 به بالاتر میباشد ، این گزینه را حتما روی کودا بگذارید. تا نسخه 2024 پریمیر پرو این گزینه مورد تایید است و خود ما انجامش داده ایم.

لینک مفید : موتور رندر پریمیر پرو - Cuda/Metal/openCL/Software - کودا

4.2 استفاده از افکتهای شتاب دهنده

در پریمیر پرو ، دسته بندی های متعددی برای افکت های تصویری وجود دارد. علاوه بر آنها میتوانیم پلاگین و افکت های جدیدی نیز نصب کرده و به لیست اضافه کنیم. در بین آنها ، توصیه میکنیم که فقط از آنهایی استفاده کنید که آیکون شتب دهنده دارند. به عکس زیر نگاه کنید :

برای افزایش استفاده از کارت گرافیک فقط از افکت های شتاب دهنده استفاده کنیدبخش های قرمز رنگ افکت هایی هستند که از کارت گرافیک برای پردازش آنها استفاده میشود

وقتیکه در حال استفاده از افکت ها هستید ، فقط از این گزینه ها استفاده کنید. ممکن است در ذهن تان سوال باشد ، سایر افکت ها چرا این گزینه را ندارند؟ پریمیر پرو در هر نسخه خود بعضی از آنها را مجهز به شتاب دهنده میکند اما برخی دیگر را کم کم حذف میکند و در این برنامه دیگر وجود نخواهند داشت. شرکت هایی که پلاگین برای این برنامه میسازند نیز از همین قانون برای خود استفاده میکنند.

5.2 فعالسازی انکودینگ در خروجی

با توجه به اینکه چه نوع کارت گرافیکی دارید، جدید است یا قدیم ، در تنظیمات خروجی پریمیر پرو گزینه ای وجود دارد که کمک بسیار زیادی در استفاده از کارت گرافیک میکند و در نهایت موجب کاهش زمان خروجی نیز میشود. به عکس زیر توجه کنید :

افزایش استفاده از کارت گرافیک در پریمیر پرو با فعالسازی انکودینگ سخت افزاریاین بخش در تب اکسپورت و بخش ویدیو قرار دارد

این گزینه برای تمام فرمت ها دیده نمیشود و فقط در برخی از آنها مانند H264 وجود دارد. چون برخی از فرمت ها خیلی فشرده هستند پس پردازش های بیشتری باید روی آنها انجام شود.

سوالات پرتکرار

خیر.

خیر. در نسخه های جدید پریمیرپرو بصورت اتوماتیک فعال هست البته اگه سی پی یو و کارت گرافیک جدید و واجد شرایط رو داشته باشید.

بستگی دارد که چقدر قدیمی باشد. اگر برای 2 تا 3 سال پیش از حال باشد، توصیه نمیشود چون درایورهای نرم افزاری آن کم کم تولید نمیشود و با نسخه های جدید پریمیر پرو نمیتوانید کار کنید.

پریمیر پرو در یک لحظه ، برای پخش در تایم لاین فقط از یک کارت گرافیک استفاده میکند و فقط برای زمانهایی مانند رندر In to Out و خروجی گرفتن از 2 کارت گرافیک بصورت همزمان استفاده میکند. 

موتور رندر کودا فقط از کارت گرافیک حرفه ای مانند Nvidia , AMD , Apple استفاده میکند و بسیاری دستورات دیگر را کارت گرافیک آنبورد انجام میدهد. کارت گرافیک آنبورد به کمک سی پی یو کارهایی مانند انکودیگ و دیکودینگ را انجام میدهند پس در این بخش دیده میشوند.

مدلهای RTX.

خیر. بصورت اتوماتیک با کارهایی که انجام داده اید، نصب شده است.

باید درون تمام سکانس ها و نست های پروژه را بگردید و مشکلاتی که موجب میشوند را پیدا کنید. مثلا اگر افکت قدیمی استفاده شده آنرا حذف نموده و نسخه جدید افکت را قرار دهید و یا اگر نسخه پلاگین نصب شده قدیمی است ، آنرا آپدیت کنید.

اگر از افکت های خود پریمیر پرو استفاده شده که شتاب دار نیستند باید آنها را پیدا نموده و حذف نموده و از افکت های شتاب دار استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
30 تیر 1403
سلام و درود من همه این کارهایی که گفتید و انجام دادم ولی هنوزم مشکل دارم و اصلا کارت گرافیک درگیر نمیشه
avatar
30 تیر 1403
سلام. غیرممکنه اگه خط به خط خونده و انجام داده باشید و نشه. چندبار مرور کنید.
avatar
01 مرداد 1403
کارت گرافیک من rtx3050 هستش
هم کارت گرافیک و هم پریمیر رو به اخرین نسخه ارتقا دادم تمام تنظیماتی هم که گفته بودید داخل پریمیر درست بود اما وقتی میخوای رندر بگیری 100 درصد cpu استفاده میشه و gpu به صورت نوسانی از 0 تا 100 میره و میاد
avatar
02 مرداد 1403
نوسانی که درسته. اگه از افکتهای شتاب دهنده استفاده کرده باشید مقدار استفاده رو به بیشتر شدن میره در غیر اینصورت کارایی دیگه ای نداره. آزمایش کنید اما دائما روی 100 نمیمونه و خودش تصمیم میگیره که چقدر در اون لحظه استفاده کنه.
avatar
27 تیر 1403
سلام مشخصات سیستم من اینه
I9 14900k
Rtx4080super 16g
32g ram
من داخل پریمیر به فیلم رو ادیت زدم و افکت خاصی بهش ندادم فقط رنگ رو بهتر کردم و یه عکس که اول تا آخر فیلم گوشه تصویر هست و یک سری جاها متن میاد روی تصویر و آروم خارج میشه و این ویدیو حدود ۱ساعت و ۳۰ دقیقه هست.
من وقتی دارم رندر میگیرم همه این چیزایی که گفتید رو انجام دادم از ابدیت درایور و گذاشتن گزینه کودا ولی این ویدیو ساده که چیز خاصی داخلش نیست حدود ۴ ساعت زمان برد و داخل تسک منیجیر نشون میده که کارت گرافیک من بین ۱۰۰ درصد تا ۶۰ درصد داره کار می‌کنه اما دمای کارت بالا نمیره و دمای عادی هست که ۳۴ درجه هست و وقتی روی کارت گرافیک میزنم نشون میده که ویدیو انکود ۲ درصد هست و 3d ۹۰ درصد و ۶ گیگ از حافظه گرافیک استفاده میکنه.
چرا اینجوری هست مگه نباید وقتی رندر میگیرم دما بالا بره و چون دارم از همچین گرافیک قوی استفاده میکنم سرعت خوب باشه؟ راهی هست که این مشکل برطرف بشه? و کلا ۱۰ درصد از سی پی یو استفاده میکنه.
avatar
27 تیر 1403
سلام شما یه نکته خیلی مهمی رو نمی‌دونید، گرافیک همیشه استفاده نمی‌شه فقط زمان‌هایی که از افکت‌های شتاب‌دار استفاده کردیم ازش استفاده می‌شه اون مقداری هم که داره استفاده می‌شه به خاطر همون افکت رنگی هست که زدید. زمانی خیلی بالا میره که شما از پلاگین‌ها و افکت‌هایی استفاده می‌کنید که زیاد هستند و نیاز به شتاب دهنده دارن و دقیقاً افکت‌هایی که شتاب دهنده نمی‌خوان و بیشترین فشار رو به کارت گرافیک میارن س در شرایط فعلی به کارت گرافیک شما فشار خاصی وارد نمی‌شه که بخواد داغ بشه.
اما اینکه یک پروژه یک ساعت و نیم زمان خروجیش بشه ۴ ساعت دلیل داره.
1.پریمیر پروی شما نسخه چنده؟ هم نسخه هم آپدیت.
2.با خود پریمیر پرو خروجی می‌گیرید یا با مدیا انکودر؟
3.متن‌هایی که اشاره کردید از جنس متن عادی هستند یا موگارت استفاده کردید؟
avatar
27 تیر 1403
نسخه پریمیر ۲۰۲۴ هست و جدید ترین ابدیتی هست که داخل سافت ۹۸ گذاشتن.
با مدیا انکودر خروجی میگیرم.
متن ها: عادی هستن و مثل یه جور چیز تبلیغاتی که با استفاده از کی فریم روی صفحه میاد و میره همین و حدودا یه ۷ باری این تکرار میشه
avatar
27 تیر 1403
من به جوابم نرسیدم که جنس متن‌ها چیه. اگه موگرت هستند میتونن باعث کندی بشن. درایور کارت گرافیکتون رو چک کنید اون حتماً باید کاملاً آپدیت باشه می‌تونه باعث این مشکل بشه. در برنامه مدیا آپشن موتور رندر رو روی کودا بزارید. ا اینکه ویندوز می‌تونه آپدیت باشه اما وجود ویروس می‌تونه باعث این مشکل بشه.
تمام مواردی که مربوط به مشکل شماست رو بهتون توضیح دادم باید یکی یکی بررسی کنید ببینید از کدومشونه ی می‌تونید اون فایل‌های تایپی رو غیر فعال کنید یا حذف کنید و خروجی بگیرید.
به قسمت دیوایس منیجر برید و ببینید که شاید سخت‌افزاری رو درایورش رو نصب نکرده باشند.
avatar
12 خرداد 1403
سلام مرسی از اموزش خوب شما
من لب تاپم ایسوس جی 17 راگ استریسه
گرافیک ار تی ایکس 2060 و 6 گیگه
سی پی یو هم ای 7 نسل 10 هست
رم هم 16
به نسبت سیستم خوبیه
اما رو حالت تو پس نمیشه این کار رو کرد و حتما باید وان پس باشه همین موضوع هم حجم ویدئو ها رو خیلی زیاد میکنه
و مشکلی دیگه هم که من دارم
با توجه به گفته های شما در سیستم من هم سیپسو و هم گرافیک به نسبت مساوی 100 درصد درگیر میشن حالا یه خورده نوسان تا 70 درصد داره گرافیک ولی سی پی یو 100 هست
مشکل چیه به نظرتون؟
avatar
12 خرداد 1403
سلام ممنون از محبت شما.
برای حجم، پریمیرپرو و مدیا انکودر منطقی عمل میکنن و مشکل از سیستم شما نیست. ابتدا پریمیرپرو و مدیا انکودر رو اپدیت کنید آموزش در همین سایت هست ، برای حجم این یک مشکل نیست و میتونید با یه دوره دقیق آموزشی بنام هندبریک به حجم و کیفیت ایده آل برسید دوره هم در سایت هست.
در مورد استفاده ۷۰درصد طبیعیه و همیشه cpu بیشتر درگیر میشه و انتخاب میزان استفاده و نسبت ها به دست برنامه است. تا همینحا که پیشرفتید عالیه.
avatar
10 بهمن 1402
کارت گرافیک من 1070 هست قبلا کاملا با gpu رندر میگرفت و کارت گرافیک رو که آپدیت کردم متاسفانه الان 15-20 درصد از gpu استفاده میشه. همه این کارهایی که گفتین رو مرحله به مرحله انجام دادم . حتی ویندوز عوض کردم مجددا همه مسیر رو رفتم اما باز مشکل هست.
avatar
04 فروردين 1403
محاله. خط به خط و لحظه لحظه ویدیو رو چندبار نگاه و انجام بدین.
سلام من گرافیک rx570 amd دارم به درد پریمیر میخوره چون من میزم فقط opencl داره ولی cuda نداره ولی بازم رو opncl میزارم بازم لگ مینداره هنگ میکنم ؟؟
avatar
24 دی 1402
سلام. این کارت گرافیک اصلا مناسب پریمیر پرو نیست مگر اینکه نسخه 2015 مثلا نصب کنید. برای نسخه های 2020 به بعد حتما یکی از مدل های RTX بگیرید.
چه آموزشی میخوای؟

چه آموزشی میخوای؟

اگه دوره هامونو دیدی و دوره ای مرتبط و خاص لازم داری بهمون بگو.
طراحی سایت رو بما بسپار

طراحی سایت رو بما بسپار

با یک دهه تجربه و راه اندازی سایتها و فروشگاه های اینترنتی فراوان.
چه آموزشی میخوای؟

چه آموزشی میخوای؟

اگه دوره هامونو دیدی و دوره ای مرتبط و خاص لازم داری بهمون بگو.
طراحی سایت رو بما بسپار

طراحی سایت رو بما بسپار

با یک دهه تجربه و راه اندازی سایتها و فروشگاه های اینترنتی فراوان.