پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

کدام دوربین عکاسی را بخریم؟

دوربین رو باید بر اساس نوع عکسهایی که میخواید بگیرید بخرید. خیلی از دوربینها براتون مناسب هستن اما بعضی تکنیکها و عکس ها با هر دوربینی گرفته نمیشن. اگه دوربین همه کاره میخواید باید مشخصاتی مثل بدون آینه، سرعت شاتر بالا، فول فریم یا کراپ، امکان تعویض لنز رو داشته باشه اما نکات بیشتری هست که در ادامه میخونید.

هر دوربین برای هر عکسی نیست

در یک توضیح ساده، میتونید با هر دوربینی ، هر عکسی بگیرید اما وقتی کمی جلوتر میرید و به عکسها و تکنیکهای حرفه ای تر میرسید اونجاست که متوجه میشید دوربینی که الان دارید نمیتونه اون عکسها رو بگیره. مثلا عکاسی از حیوانات یا حیات وحش و صحنه های ورزشی ، دوربین های خیلی سریعتری نیست به عکاسی آتلیه نیاز داره. 

نوع عکاسی و تکنیکها

در دنیای عکس گرفتن و این هنر زیبا، عکاسی به شاخه های مختلفی تقسیم می شود. در اوایل خرید یک دوربین عکاسی شاید ندانید که آیا برای شما مناسب است یا خیر اما وقتی که کم کم در دنیای عکس گرفتن پیش رفتید به فکر انتخاب یکی از شاخه های عکاسی خواهید افتاد. شاید مقداری دیر باشد اگر قبل از آن دوربین را خریده باشید، پس در همین مرحله، ابتدا نوع عکاسی و مورد علاقه خود را انتخاب کنید چون دوربین عکاسی باید مناسب نوع عکس گرفتن باشد : 

  1. عکاسی ورزشی و پرتحرک.
  2. عکاسی آتلیه و پرتره.
  3. عکاسی حیات وحش و طبیعت.
  4. عکس های خانوادگی و دوستان.

 

1. عکاسی ورزشی و پرتحرک

در این عکاسی، چون اغلب سوژه های شما با سرعت بالایی حرکت میکنند، مثلا یک موتور سیکلت یا ماشین، نیازمند سرعت بالا در ذخیره ی عکس درون کارت حافظه هستید، نیازمند داشتن سرعت شاتر بالاتر هستید، هر دوربینی چنین قابلیت هایی را یکجا ندارد. توانایی گرفتن عکسهای مکرر یا پشت سرهم به تعداد بالا نیاز دارید، مثلا اغلب دوربین ها 5 تا 7 عکس میگیرید که همین 5 تا 7 عکس با مدت زمان آهسته ای گرفته میشود اما برخی مدلهای دیگر 9 تا 12 عکس میگیرند و فاصله گرفتن هر عکس بسیار کم است یعنی خیلی خیلی پرسرعت گرفته میشوند، حالا سرعت کارت حافظه ی شما و همچنین سرعت دوربین شما در ذخیره این تعداد عکس چقدر است کاملا به مدل و مشخصات آن بستگی دارد. یکی از بزرگترین مشکلات عکاسی ورزشی و سوژه های پرسرعت، بلور یا تار شدن اطراف سوژه است، دوربین عکاسی ورزشی باید سرعت شاتر بالا و امکان نوردهی خیلی خوبی داشته باشد تا حداقل بلور یا تار شدن اطراف و خود سوژه را داشته باشد.

نکات فنی

  • اگر گرفتن عکس از سوژه های خیلی سریع و پر تحرک در اولویت شما میباشد، در زمان خرید دوربین به عدد تعداد عکس در یک ثانیه توجه کنید. چون این عدد هر چقدر بیشتر باشد در یک ثانیه عکسهای بیشتری خواهد گرفت.
  • تعداد نقاط فوکوس یا اصطلاح صحیح فوکس Focus باید بیشترین حالت باشد با بتواند در زمان خیلی کوتاهی سوژه را ردیابی و عکس واضحی بگیرد.
  • مگاپیکسل دوربین حداقل 16 کافی است ( معیاری برای کیفیت عکس ).
  • آیزو یا iso دوربین در بالاترین حالت باشد چون در حین گرفتن عکس ورزششی لازم است نور بیشتری وارد دوربین شود و در عین حال عکس باید بدون تار بودن ذخیره گردد. برای گرفتن چنین عکسی دو معیار بنامهای آیزو iso و سرعت شاتر باید اعداد قوی داشته باشند. 
  • سیستم کاهش نویز قوی لازم خواهید داشت چون در سرعت بالا نور کم میشود، با آیزو نور را جبران میکنیم و نور بیشتری وارد میشود اما نویز ایجاد خواهد شد.

 

2. عکاسی آتلیه و پرتره

برخلاف سبک عکاسی ورزشی و پرتحرک، در عکاسی آتلیه و پرتره، شما نیازی به سرعت خیلی بالا مانند عکاسی ورزشی ندارید، اغلب سوژه ها دارای تحرک کم و در حال ژست هستند، اولویت اصلی دوربین در این عکاسی داشتن وضوح یا شارپ است.

عکس های استودیویی یا آتلیه یا پرتره یا عروس و داماد هنری هستند و باید با حوصله گرفته شوند. سوژه ها ژست میگیرند شرایط نوری اغلب مناسب چه در استودیو و چه در فضای باز مهیا میباشد. پس گرفتن عکس کاملا واضح که درون چشم سوژه به خوبی دیده شده و جزییات از دست نروند باید مد نظر شما باشد.

نکات فنی

  • خیلی نیاز نیست مانند دوربین عکاسی ورزشی عکسهای خیلی زیادی در یک ثانیه گرفته شود.
  • نیاز نیست نقاط فوکس دوربین خیلی زیاد باشند.
  • مگاپیکسل دوربین حداقل 16 مگاپیکسل کافی است ( معیاری برای کیفیت عکس ).
  • برخی افراد ممکن است بخواهند حرکات پرسرعت از پرتره بگیرند، در این شرایط شاید بهتر است دوربینی شبیه به دوربین حرکات ورزشی تهیه نمایید.

 

3. عکاسی حیات وحش و طبیعت

اگر میخواهید وارد دنیای جذاب عکاسی حیات وحش، حیوانات و طبیعت شوید، نیازمند یک دوربین با توانایی آیزو بالا و امکان گرفتن عکس در نور کم هستید، در این سبک عکاسی نیاز خیلی واجبی به داشتن دوربین فول فریم ( پایینتر یاد خواهید گرفت ) ندارید.

نکات فنی

  • دوربین عکاسی از حیات وحش تقریبا شبیه به دوربین عکاسی از صحنه های ورزشی است.
  • در عکاسی حیات وحش شما نمیتوانید به حیوانات خیلی نزدیک شوید و گاها باید از ده ها متر و بیشتر عکس بگیرید، پس نیازمند لنزهای تله فوتو ( لنزهایی که خیلی زوم یا نزدیک نمایی میکنند ) خواهید بود.
  • گاها در حین گرفتن عکس از حیوانات و حیات وحش به لحظات غروب و تاریک خواهید رسید، دوربین شما باید توانایی گرفتن عکس با آیزو بسیار بالا و نویز خیلی کم باشد. نویز در عکس موجب خراب شدن کیفیت خواهد شد، هر دوربینی که بتواند در نور کم نویز پایین تری را ثبت کند بدون شک نمره ی بالاتری را خواهد گرفت البته قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.
  • اگر گرفتن عکس از سوژه های خیلی سریع و پر تحرک در اولویت شما میباشد، در زمان خرید دوربین به عدد تعداد عکس در یک ثانیه توجه کنید. چون این عدد هر چقدر بیشتر باشد در یک ثانیه عکسهای بیشتری خواهد گرفت. 
  • همچنین تعداد نقاط فوکوس یا اصطلاح صحیح فوکس Focus باید بیشترین حالت باشد با بتواند در زمان خیلی کوتاهی سوژه را ردیابی و عکس واضحی بگیرد.
  • مگاپیکسل دوربین حداقل 16 کافی است ( معیاری برای کیفیت عکس ).
  • آیزو یا iso دوربین در بالاترین حالت باشد چون در حین گرفتن عکس ورزششی لازم است نور بیشتری وارد دوربین شود و در عین حال عکس باید بدون تار بودن ذخیره گردد. برای گرفتن چنین عکسی دو معیار بنامهای آیزو iso و سرعت شاتر باید اعداد قوی داشته باشند.
  • سیستم کاهش نویز قوی لازم خواهید داشت چون در سرعت بالا نور کم میشود، با آیزو نور را جبران میکنیم و نور بیشتری وارد میشود اما نویز ایجاد خواهد شد.

 

4. عکاسی از دوستان و خانواده

در این نوع عکاسی، اغلب دوربین ها و حتی موبایل نیز برای شما کافی است مگر اینکه عکس هایی که قصد گرفتن آنها را دارید شرایط خاصی داشته باشند. مثلا در تاریکی یا نور کم باشند یا قصد دارید از رقص و صحنه های پرتحرک عکسهای کاملا واضح بگیرید. در این صورت شاخه گرفتن عکاسی از دوستان و خانواده از حالت خود خارج شده و شاید شبیه به عکاسی ورزشی شود.

 

مشخصات اصلی دوربینها

در هر دوربین عکاسی چندین معیار تعیین کننده که روی قیمت و کارایی و عکس نهایی تاثیر مستقیم دارند وجود دارد. این مولفه ها به نوعی مشخصات اصلی هر دوربین نیز هستند.

  • اندازه سنسور
    ما در مقاله ای کاملا مفصل در مورد اینکه سنسور دوربین چیست و اینکه کراپ (بسته تر) باشد یا فول فریم باشد بحث خوبی را انجام دادیم، که میتوانید صفحه دوربین فول فریم چیست - سنسور کراپ بهتر است یا فول فریم را مشاهده کنید. سنسور فول فریم مزیت های زیادی دارد اما قرار نیست که تمام نیازهای ما را برآورده نماید و احتمالش است که به سراغ کراپ سنسور بروید ولی بخشی کاملا مهم نیز میباشد.

  • رزولوشن یا مگاپیکسل
    متاسفانه اغلب افراد در زمان تهیه ی دوربین عکاسی به موضوع مگاپیکسل دوربین اهمیت زیادی میدهند اما سخت در اشتباه هستند. قبول داریم که مگاپیکسل مهم است اما باز هم باید نیازتان را بسنجید. اگر در زمینه ی چاپ عکس های خیلی بزرگ مثلا بیل بورد یا تابلوهای سطح شهر یا بزرگتر فعالیت دارید، مگاپیکسل گزینه ای مهم است، اما اگر در آتلیه عکس میگیرید یا سوژه های شما پرتره، صحنه های ورزشی یا حیوانات هستند، مگاپیکسل با عدد خیلی بزرگ برای شما مهم نباشد چون حداکثر اندازه ی چاپ عکس ممکن است 100 تا 150 سانتی متر است پس تا این اندازه نیازمند مثل 40 مگاپیکسل نخواهید بود.

    بهتر است در خرج نمودن پول خود برای تهیه مگاپیکسل بالا صرفه جویی نموده و قابلیت های دیگر دوربین را مدنظر بگیرید. گفتن این که "هر چه رزولوشن بالاتر کیفیت بهتر"، راحت‌ است، ولی این موضوع همیشه صدق نمی‌کند.
    اگر دوربین را فقط برای ارسال تصاویر روی وب و ایمیل و شبکه های اجتماعی یا تماشای تصاویر روی کامپیوتر می‌خواهید، پس رزولوشن پایینتر یعنی حداقل 16 مگاپیکسل نیز مناسب است.

  • سرعت شاتر
    یکی از اضلاع مثلث نوردهی که قانونی اصلی در عکاسی است، میزان سرعت شاتر است. دوربین های عکاسی اغلب دارای یک سرعت شاتر همانند نیستند، یعنی با توجه به مدل و برند دوربین، سرعت های شاتری که در اختیار شما قرار میدهند بسیار مهم است، عکاسی ورزشی یا پرتحرک نیازمند سرعت شاتر خیلی بالا هستند. جالب است بدانید خیلی افراد تمام تلاش خود را میکنند که حتما دوربین فول فریم تهیه کنند اما پس از تهیه دوربین، متوجه میشوند که سرعت شاتر پایین است و نیاز آنها را برآورده نمیکند، پس کراپ سنسور و فول فریم همیشه نمیتوانند معیارهای اصلی خرید یک دوربین باشند.

    برای دیدن چند آموزش و تکنیک عکاسی صفحه آموزش/تکنیک عکاسی و نورپردازی در فضای بیرون و داخل - هدیه رو ببینید.
  • وزن و اندازه دوربین
    نکته ای که خیلی افراد به آن توجه نمیکنند، وزن و اندازه دوربین عکاسی است. دوربین هرچقدر سنسور بزرگتری داشته باشد، سنگینتر خواهد بود، هرچقدر دوربین سنگینتر شود، نگهداشتن طولانی مدت آن کار سخت تری خواهد بود. توانایی جسمی خود را بسنجید منظورم این نیست که نمیتوانید هر دوربین عکاسی را بدست بگیرید البته که میتوانید، اما موضوع زمانی است که مجبورید ساعتهای طولانی در همایش و مراسم و پروژه ها یک دوربین را با وزن زیاد حمل کنید و از همه بدتر دوربین شما یک لنز نیز دارد.

    فرض کنید یک دوربین کانن مارک3 دارید که مجهز به لنز 24-105 یا 70-200 است، اوه! چه وزنی، خود من که از نظر فیزیکی درشت هستم، بعد از مدت طولانی خسته میشوم، حاصل جمع وزن این دوربین با یکی از این لنزها، اصطلاحا شما را از کت و کول می اندازد. عرق شما را در می آورد و آرزوی زودتر تمام شد برنامه را دارید. یک عکاس باید صبور باشد و با حوصله، وزن سنگین دوربین شما را زود خسته نموده و شما از اجرای خلاقیت و نوآوری باز میدارد.

  • عمق میدان
    این معیار میتواند موجب جذابیت و حرفه ای بودن بسیاری از عکس ها شود. عکسهایی که پشت سوژه در آنها خیلی تار یا بلور است به کمک این قابلیت بدست می آیند البته لنز دوربین نیز به صورت موازی با این قابلیت همکاری میکند. 

 

قابلیت های جانبی دوربینهای عکاسی

در کنار مولفه های اصلی هر دوربین، چندین قابلیت یا ویژگی نیز میتواند موجب شود که میان چند دوربین عکاسی، دوربین های مشخصی را انتخاب کنید. این قابلیت ها در ابتدای عکاسی خیلی مهم نیستند و زمانی اهمیت پیدا خواهند نمود که عکاسی را بهتر یاد گرفته اید.

1.ذخیره دو گانه عکس

دوربین های امروزی به دلایل متعدد روش های مختلفی را برای ذخیره نمودن عکس بر روی کارت حافظه تعبیه نموده اند. مثلا دروبین کانن مارک4 به روشهای زیر میتواند روی کارت حافظه ذخیره عکس انجام دهد :

  • همزمان عکس را بر روی دو کارت حافظه ذخیره کند
  • میتوان تنظیم نمود فرمت Raw بر روی یک کارت حافظه و کیفیت Jpeg روی کارت حافظه ی دیگر و به اندازه ی کوچکتر ذخیره شود.
  • میتوان تنظیم نمود که عکسها روی کارت حافظه ی اول ذخیره شوند وقتی حافظه پر شد اتوماتیک ادامه عکسها روی کارت حافظه ی دوم ذخیره شوند.

این تنظیمات روی همه ی دوربین ها نیست، اینکه همزمان روی دو کارت حافظه دوربین ذخیره شود خیلی خیلی مهم است چون هر لحظه امکان سوختن یا گم شدن کارت وجود دارد، با این روش همیشه یک نسخه ی پشتیبان خواهید داشت.

2.لرزشگیر

شکی در این نیست که هرچقدر هم به درجه حرفه ای بودن در عکاسی برسیم، احتمالا رخ خواهد داد که عکس هایی تار بگیریم، تاری که ناشی از لرزش دست یا عدم دقت در زمان فشردن کلید شاتر است. با ایجاد لرزش حین گرفتن عکس، جزئیات عکس کاهش می یابد. در فتوشاپ فیلتری برای کاهش لرزش دست حین عکاسی وجود دارد اما تا حدی توانایی دارد و نباید اینطور فکر کنیم که اشکال ندارد عکسها اگر تار شد میتوانیم با برنامه های ویرایش عکس، آنها را تصحیح کنیم، تصحیح نمودن عکسی که با لرزش گرفته شده باشد، اغلب با شکست روبرو میشود و آن نتیجه که انتظار داشته باشیم را نخواهد داشت.

امکان لرزشگیر اغلب روی برخی لنزها وجود دارد اما در داخل تنظیمات دوربین نیز این امکان فراهم شده که به چند حالت الکترونیکی یا دیجیتالی میتواند در کاهش لرزش های ضعیف کمک زیادی داشته باشد. وجود لرزشگیر مهم است چون اگر نباشد هرچقدر هم که دقت داشته باشید ضربان قلب، نوع تنفس حین فشار دادن کلید شاتر، بدون شک لرزش ایجاد خواهد نمود اما داشتن این قابلیت لرزشگیر مانع از رخ دادن لرزش های اولیه میشود مگر اینکه دوربین خیلی تکان خورده باشد که دیگر کاری از لرزشگیر بر نخواهد آمد.

3.وای فای یا ارتباط بی سیم

دوربین های امروزی در سخت افزار خود مجهز به ارتباط بی سیم شده اند، با ارتباط بی سیم در دوربین دیجیتال میتوانید به فلاش ها، پرینت ها، گوشی موبایل متصل شوید و بدون کابل انتقال و پرینت و کنترل دوربین را انجام دهید.

خود من از دوربین پاناسونیک لومیکس جی اچ فایو GH5 استفاده میکنم، با قابلیت بی سیم میتوانم از طریق موبایل، تمام عملیات گرفتن فیلم، فوکس، شاتر اسپید، آیزو، گرفتن عکس و سایر تنظیمات را کنترل کنم که یک امتیاز محسوب میشود، اما خب باز هم بستگی به شما و نحوه کارتان خواهد داشت.

4.عمق میدان

من عاشق عمق میدان کم در عکاسی هستم. با عمق میدان خیلی کم، عکسهایی میگیرم که بکگراند یا پشت سر سوژه کاملا بلور و فوکس بر روی سوژه قرار میگیره، بکگراندی کاملا یکدست، بدون نویز، و سوژه ای کاملا برجسته. دوربین های فول فریم این قابلیت خیلی جذاب را به شما خواهند داد و نکته بارز این است که در دوربین فول فریم میتوانید قبل از گرفتن عکس، پیش نمایش واقعی عمق میدان را در نمایشگر ال سی دی دوربین ببینید و اگر مناسب بود عکس نهایی را ذخیره کنید. عمق میدان یا Depth Of Field به نوع لنز شما نیز بستگی دارد، در واقع دوربین باید امکان پذیرش عمق میدان خیلی کم و زیاد را داشته باشد تا بتواند از لنز استفاده کند. موقع خرید دوربین عکاسی میتوانید این گزینه را نیز بررسی کنید.

5.سیستم عکسهای مکرر یا Burst Mode

وقتی که به سبک ورزشی یا اکشن عکاسی میکنید، احتمالا عکسی که ذخیره میکنید تار خواهد شد، چون شکار یک سوژه با سرعت بالا در حرکت، کاری آسان نیست و اینطور نمیتوانیم بگوییم که فقط حرفه ای ها میتوانند با یک با دو شات زدن (عکس گرفتن) عکسی ثابت و بدون تاری را بگیرند، اصلا به این حرف گوش نکنید، تولیدکنندگان دوربین میدانند که حتی اگر سالها عکاسی کرده باشید باز هم با تار شدن عکس صحنه های خوب را از دست خواهیم داد، پس قابلیت برست مود Burst Mode را در دوربین تهیه نموده اند. وقتی که میخواهیم از یک سوژه ی متحرک عکس بگیریم، مهم است که دوربین ما در این حالت با نگه داشتن کلید شاتر، چند عکس پشت سر هم را در چه زمانی میتواند ذخیره کند، برخی دوربین ها 5 و برخی 12 فریم را میتوانند ذخیره کنند، این گزینه برای عکاسان اکشن و ورزشی و حیات وحش بسیار مهم باشد چون نمیتوانید با یک یا دو عکس به عکس مطلوب برسید مخصوصا اینکه در لوکیشنی که هستید ممکن است شرایط نور متغییر باشد و نمیتوانید پشت سرهم نوردهی را در فاصله های کوتاه زمانی تغییر دهید.

6.محافظت در برابر گرد و غبار و آب و ذرات

بعضی وقت ها چیزهایی میشنویم که عجیب به نظر میرسد، مثلا در مشخصات دوربین ها مینویسند، ضد گرد و غبار، ضد آب، یعنی چی؟ اغلب ما روی دوربین هایمان حساس هستیم و نهایت دقت را میکنیم که آب یا گرد و خاک روی آن تاثیر نگذارد، اما گاها رخ میدهد که در روز پروژه ی عکاسی، ناگهان باران میگیرد، سر صحنه ی ورزشی، موتور سوار با چرخش خود موجب پرتاب گل و لای و آب به دوربین شود، استرس وجود ما را میگیرد، دوربین چند میلیونی خیس شد، گلی شد، خاک گرفت، دقیقا همینجاست که برخی دوربین ها واقعا در برابر اینگونه اتفاقات محافظت میشوند، طراحی بدنه ی این دوربین ها به گونه است که مانع از ورود خاک، ذرات، آب به داخل و جاهای حساس شود یا حداقل از دوربین های دیگر خیلی کمتر نفود میکند.

 

آشنایی با دوربین های عکاسی بدون آینه Mirrorless و DSLR

دوربینهای عکاسی از لحاظ ساختار فنی به 2 دسته دی اس ال آر یا DSLR و بدون آینه یا Mirrorless تقسیم میشن که هر کدام نکات مثبت و منفی دارن البته بستگی به نوع عکاسی و شرایط عکاس.

کیفیتی که دوربین بدون آینه دارد مخصوصا در زمانی که نور کم است و دوربین DSLR امکان ذخیره مقدار زیادی نویز دارد که اصلا خوب نیست، دوربین بدون آینه با کیفیتی خیلی خوب حداقل نویز را ذخیره خواهد نمود. شرکت های تولید کننده هر یک در حال تولید سری های جدید دوربین های خود در ساختار بدون آینه هستند و احتمالش هست که در آینده همه ی دوربین ها بدون آینه شوند.

در ابتدی مقاله گفتم که در دوربین DSLR همان تصویری که در مقابل لنز است به یک آینه با زاویه 45 درجه منعکس شده و سپس به چشمی که ما در آن نگاه میکنیم بازتاب میشود، وقتی که کلید گرفتن عکس یا شاتر را تا انتها فشار میدهیم، آن آینه ی 45 درجه کنار میرود و هر چه که در چشمی دیده ایم روی سنسور پشت آینه ذخیره میشود که در نهایت روی کارت حافظه نگهداری خواهد شد، اما در دوربین بدون آینه، آن آینه 45 درجه دیگر وجود ندارد، تصویری که در مقابل لنز است مستقیم به سنسور و همزمان در چشمی و روی ال سی دی پشت دوربین نمایش داده میشود، وقتی کلید شاتر را فشار میدهیم همان لحظه روی کارت حافظه ذخیره میشود، این اتفاق که پس از سالها تجربه به دست آمده است، چند مزیت دارد

  • با حذف آینه عمر باطری بیشتر میشود چون نیازی به تغییر زاویه آینه به صورت مکانیکی ندارد.
  • بدون تغییر زاویه یا بهتر بگویم بدون آینه، دیگر صدایی مانند چیک چیک که بر اساس برخورد فیزیکی آینه رخ میداد، شنیده نمیشود.
  • با حذف آینه، دوربین کوچکتر میشود و همچنان سبکتر.
  • برخی عملیات مانند فوکس خودکار یا اتوماتیک روی خود سنسور انجام میشود که یعنی فوکس خیلی سریعتر.

شاید برخی بگویند که همچنان دوربین های با آینه دارای سنسور فول فریم هستند، خبر خوب اینکه دوربین های بدون آینه با سنسور فول فریم نیز تولیده شده اند پس دیگر جای نگرانی از نداشتن سنسور فول فریم در دوربین های بدون آینه نخواهیم داشت و میتوانیم تا اینجا کیفیت برابری را از لحاظ عمق میدان و کیفیت داشته باشیم.

با توجه به اینکه منظره یاب یا چشمی دوربین های بدون آینه دیجیتالی است، یعنی مستقیم از لنز به چشم شما میرسند، با نتیجه ای که رکورد میشود خیلی واقعی تر از دوربین های با آینه اس. خیلی اوقات رخ میدهد در دوربین های DSLR چیزی را که در چشمی دیده ایم، پس از گرفتن عکس متفاوت میبنیم، این اختلاف وحشتناک در دوربین بدون آینه رخ نمیدهد.

 

سرعت بیشتر عکاسی مدام در دوربین بدون آینه

به دلیل اینکه دیگر آینه ای در کار نیست و چند مرحله از زمان رسیدن نور لنز به سنسور وجود ندارد، پس سرعت گرفتن عکسهای پشت سر هم یا همان Burst خیلی بالاتر میرود، حالا که سرعت گرفتن عکسهای پشت سر هم بالاتر میرود، توقع تولیدکنندگان دوربین نیز بیشتر شده و امکان گرفتن عکسهای 6K را در دوربین ایجاد نموده اند.

در یک مقایسه ی کوچک، یکی از بهترین دوربین های کانن Canon 1dX Mark2 که با آینه میباشد میتواند 14 عکس پشت سرهم بگیرد اما دوربین های بدون آینه ی پاناسونیک جی9 یا سونی آلفا آ9 میتوانند هرکدام 20 فریم پشت سرهم میگیرند، یعنی یک عکاسی عالی.

اما... باید واقعیت را نیز در نظر بگیریم، برخی دوربین های بدون آینه امکان گرفتن 60 فریم هستند اما این یعنی پرشدن سریع کارت حافظه، گشتن بین 60 عکس برای اتنخاب بهترین آنها و در نهایت سرعت بالا در ذخیره سازی روی کارت حافظه، در انتخاب دوربین دقت کنید چه دوربینی مناسب کار شما میباشد.

جمع بندی

  • اگر از سوژه هایی با سرعت و پرتحرک عکس میگیرید به معیارهای مقدار آیزو زیاد باشد.
  • اگر از سوژه هایی پرسرعت عکس میگیرید سرعت شاتر در کسر ثانیه خیلی سریع باشد.
  • اگر برای عکاسی در شب دوربین تهیه میکنید آیزو و سرعت شاتر مانند دو گزینه قبل باشند.
  • اگر میخواهید پشت زمینه سوژه ها خیلی تار شود به صورتیکه که سوژه برجسته به نظر برسد لنز و دوربین به صورت همزمان باید عدد خیلی کوچکی را داشته باشند. مثلا دیافراگم یا اپرچر Aperture در اغلب دوربین ها حین عکاسی اعدادی بین 2.8 تا 22 دیده می شود هر چقدر که از عدد 2.8 اعداد کوچکتری داشته باشیم به تاری خیلی زیاد در بکگراند سوژه هم نزدیک تر خواهیم شد.
  • اگر میخواهید پشت زمینه سوژه تاری زیاد داشته باشد بهتر است از دوربین های با سنسور فول فریم و مدیوم تهیه کنید.
  • اگر ار حیات وحش و حیوانات و حشراتی که به صدا حساس هستند عکس میگیرید و فاصله شما به آنها تقذیبا نزدیک است بدانید که صدا شاتر یا صدای گرفتن عکس آنها را فراری میدهد در زمان خرید دوربین این نکته را حتما اشاره کنید که دوربین خیلی کم صدا باشد. اغلب دوربین های بدون آینه چنین قابلیتی را دارند.
  • انتخاب دوربین های بدون آینه در آینده نزدیک بیشتر میشود پس اگر چنین دوربینی با معیارهای شما سازگار بود تهیه کنید.
  • داشتن دو محل کارت حافظه و ذخیره همزمان عکس بر روی آنها خیلی خیلی حیاطی است چون ممکن است فرصت گرفتن دوباره عکسها در هر شرایطی نباشد.

 

سوالات پرتکرار

چرا عکسهای یک عکاس تار میشوند؟

  • بسیاری افراد در واقع دانش کمی دارند ولی ممکن است دوربین قوی داشته باشد
  • شاید دوربین خود را خوب نمیشناسند.
  • شاید دوربین آسیب دیده باشد
  • ممکن است لنز موجب این اتفاق شود

لینکهای مفید پایین صفحه رو حتما ببینید.

 

لینک مفید

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
مهدی صادقی آغاز کننده
سلام و احترام استاد ملکی
وقت شما به خیر
من یک کمک مهم ازتون میخواستم. قصد دارم برای تولید محتوا اینستاگرام دوربین تهیه کنم منتها بین خرید گوشی آیفون 13 پرومکس و دوربین سونی zv e10 که به تازگی برای ولاگرها ساخته شده مرددم. ممکنه لطف کنید بهم توضیح بدید کدوم رو تهیه کنم. واقعا به کمکتون احتیاج دارم.
پیشاپیش ممنون
avatar
1400-10-10 15:48
درود بر شما. در مورد آیفون اطلاعات دقیقی بهتون نمیتونم بدم. در مورد اینکه میگن فلان دوربین برای ولاگرها، شبیه به تبلیغاته اینکه بگن فلان دوربین برای اینکاره. همه چیز به نوع ویدیویی که میسازید بستگی داره. مثلا اگر بخواید پشت سوژه بلور باشه، موبایل خیلی کارآمد نیست. موبایل وقتی زوم کنید اغلب افت کیفیت داره مخصوصا اگر افکتهای تصویری هم بزارید ولی خب، اگر همه چیز عادی انجام میشه پس اغلب ووبایلها خوب هستند. جایی لیست کنید که کلا چه نوع ویدیوهایی قراره ضبط کنید، اینطور بهتره و نوع دوربین برای فیلمبرداری بهتر مشخص میشه.
avatar
سامان صیادی آغاز کننده
سلام استاد ممنون . ولی بودجه ی من تا 20 میلیون هست فقط برای دوربین برای لنز هم تا 7 میلیون تومان اگه میشه با این بودجه به من معرفی کنید.
avatar
1400-01-23 10:14
خواهش میکنم. در زمینه قیمت فعالیتی نداریم چون فروش ارائه نمیکنیم.
avatar
سامان صیادی آغاز کننده
سلام استاد اگر میشه برای من که تازه میخواهم وارد دنیای عکاسی بشم دوربین بهم معرفی کنید ژانر های عکاسی من طبیعت. منظره . و ساخت نیمه حرفه ای ویدیو هست میخواهم وارد عکاسی به صورت حرفه ای بشوم اگر میشود یک دوربین با لنز مناسب به من پیشنهاد بدید . ممنون
avatar
1400-01-21 18:21
درود بر شما. امیدوار بودم با از توضیحات فنی بالا بتوانید از میان دوربین های بازار یکی را تهیه کنید. اگر قصد گرفتن فیلم هم دارید دوربین های سونی و کانن مناسب شما هستند. دوربین هایی مانند کانن 90 دی ، مارک 3 ، 6 دی ، 7 دی خوب هستند و لنزهای متعددی هم دارند. در مورد لنز هم گزینه هایی مانند 18-135 و 24-105 برای شروع خوب هستند.سه خبر خوب برای شما. برای عکسها از لینک www.manisoft.ir/.../ و برای ویدیو از لینک www.manisoft.ir/.../ و برای کار با دوربین ها از لینک www.manisoft.ir/.../ کمک بگیرید.
avatar
ابراهیم رصایی آغاز کننده
باسلام از توضحات مختصر و مفید شما واقعا استفاده بردم بسیار عالی بود و می توان به خریدار اگاهی خوبی ارائه دهد باسپاس
avatar
1399-11-24 10:51
درود بر شما. از شنیدنش خوشحالیم. برای عکاسی و رنگ و طراحی آموزش های خوبی در www.manisoft.ir/course قرار داده ایم. استفاده نمایید.

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.