پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

دوربین سنسور فول فریم/کراپ چیه و کدام بهتره؟

فول فریم و کراپ به اندازه سنسور دوربینهای دیجیتال میگن که فول فریم یعنی 35 میلیمتر و کراپ که از اون کوچکتره بین 22 تا 28 میلیمتره. هردوشون خوبن اما هردو برای هرعکاس به کار نمیاد و حتما باید با دونستن خوبی و بدی هاشون یکی رو انتخاب کنید. در این راهنما کامل توضیح دادم.

خلاصه : از اونجایی که خیلیها موقع خریدن دوربین دیجیتال ممکنه گیج بشن و دقیقا بین انتخاب دوربینهای فول فریم و کراپ دچار تردید میشن این راهنما کمکتون میکنه که این دوتا جی هستن و چرا و کدامیکی رو بهتره که تهیه کنید.

 

اول باید بدونید که سنسور چیه

سنسور قطعه ای در دوربین است که هر چه در مقابل لنز وجود دارد در نهایت روی آن به نمایش در می آید و در آخر همان محتویات روی کارت حافظه دوربین ذخیره میشود. در عکس پایین در مرکر دوربین، قطعه شیشه ای که مستطیل شکل و آبی رنگ میباشد، سنسور است. سنسور تمام دوربین ها دقیقا در همین قسمت قرار گرفته اند.

سنسور دوربین چیست؟

 

آشنایی با انواع اندازه های سنسور

به تصویر زیر نگاه کنید.

دوربین فول فریم چیست؟ تفاوت با کراپ. کدامیک بهتر است؟

 

اگر روشی وجود داشته باشد که معنای فول فریم و آشنایی با اندازه های سنسور را توضیح دهد، همین تصویر است.

  • پایین تصویر از سمت راست که آبی پررنگ و عدد 1/3.2 میباشد. این اندازه، کوچکترین سایز سنسور دوربین است. به مرکز تصویر نگاه کنید. همان کادر آبی پررنگ. به شما نشان میدهد که این اندازه این سنسور، آن مقدار از تصویر را میتواند ببینید و ذخیره کند و برای گرفتن نمای بیشتر، باید خیلی خیلی به عقبتر بروید که در بسیاری شرایط اصلا امکان پذیر است.
  • در انتها سمت چپ رنگ نارنجی مایل به قرمز، با عنوان Full Frame میباشد. به لبه های عکس نگاه کنید، همان رنگ وجود دارد به این معنا که این سنسور فول فریم میتواند این مقدار از نما را در یک کادر یا عکس ذخیره کند که در این مثال، بزرگترین سنسور نسبت به سایرین است.
  • به نارنجی با عنوان APS-C توجه کنید، به این سنسور اصطلاحا کراپ گفته می شود. در تصویر نیز مشخص است که از فول فریم کوچکتر بوده اما از سایر سنسورها بزرگتر است.

 

ارزش سنسور
ارزش سنسور دوربین بسیار بالاست آنقدر که روی قیمت، کیفیت، توانایی دوربین تاثیر فراوانی دارد ولی، سنسور دوربین باید بر اساس نیاز انتخاب شود و هر سنسوری برای هر عکاس مناسب نیست. این نیاز عکاس است که سنسور دوربین را تعیین میکند.

 

فول فریم چیست

به زبان ساده، اگر بعد از گرفتن عکس، دقیقا تمام چیزی که در چشمی دوربین دیدین ، منظورم گوشه های کادره ، در عکس هم گرفته شده به اون دوربین یا سنسور میگیم فول فریم Full frame ، یعنی دقیقا جزییاتی که در 4 طرف لبه  چشمی دیده باید توی عکس هم ذخیره شده باشه . بسیاری دوربین ها نمیتوانند محدوده کامل چشمی دوربین را در عکس ذخیره کنند که به آنها فول فریم گفته نمیشود.

دوربین فول فریم چیست؟ تفاوت با کراپ. کدامیک بهتر است؟

در عکس بالا بیرونی ترین کادر که نارنجی است را فول فریم میگوییم. دقیقا همان چیزی که در چشمی دیده میشود درون این کادر وجود دارد اما به کادرهای رنگی دیگر نیز توجه کنید. همه آنها از فول فریم کوچکتر هستند و محدوده کمتری از چیزی که در چشمی دوربین دیده میشود را ذخیره میکنند.

 

اشتباه
بسیاری افراد بدون دانستن تفاوت و مزیت های هر نوع سنسور، مستقیم به سراغ خرید سنسور فول فریم میروند که شاید یک اشتباه باشد! چون برای همه افراد، فول فریم کاربرد ندارد.

 

سنسور کراپ چه

به عکس زیر نگاه کنید. 2تا کادر سفید میبینید که بیرونی میشه فول فریم ولی داخلی همون کراپ هست.

آشنایی با دو سنسور پرکاربرد فول فریم و کراپ در دوربین های دیجیتال

 

الان شاید خیلی بهتر از قبل متوجه میشید که سنسور کراپ چه بخش هایی از عکس رو از دست میده و برای اینکه اون بخش ها رو بتونه بگیره 2تا راه داریم یا از لنزهای واید استفاده کنیم یا از جایی که ایستادیم خیلی بریم عقبتر که خیلی اوقات امکانش نیست و با این توضیحات هنوز دلیل نمیشه که مستقیم بریم و فول فریم رو بخریم چون فول فریم در بعضی عکاسها نمتونه توقع ما رو برآورده کنه.

 

اعداد طول و عرض سنسورها

هر کدام از سنسورها به صورت فیزیکی دارای طول و عرض هستند که با واحد میلیمتر اندازه گیری شده اند.

بزرگترین سنسوری که تاکنون ساخته شده است، مدیوم Medium نام دارد. مطابق عکس پایین عرض آن 50.7 میلی متر و ارتفاع آن 39 میلیمتر است. در رده بعد از آن فول فریم Full Frame با عرض 35 میلیمتر و پس از آن کراپ APS که خودش دارای سه اندازه یا سه مدل با کاراکترهای C و H در انتهای نام خود میباشد. یکی از سنسورهایی که امروزه جدید بوده و در دوربین های بدون آینه استفاده میشود، سنسور Four thirds یعنی چهار سوم میباشد. این سنسور کوچک است اما با کیفیت نیز میباشد.

اندازه طول و عرض سنسور دوربین های دیجیتالاندازه طول و عرض سنسور دوربین های دیجیتال

 

نکات مثبت و منفی سنسور فول فریم

در این بخش میپردازیم به معرفی چندین نکته مثبت از این نوع سنسور و دلایلی که موجب می شود انتخاب اصلی برخی عکاسان باشد.

1. ذخیره فضای بیشتر از نما

زاویه دید در دوربین های فول فریم بسیار باز و وسیعتر از سنسورهای کوچکتر از آن میباشد و همین اختلاف موجب قیمت خیلی بیشتر یک دوربین فول فریم با اندازه کوچکتر خود مثلا APC میشود.

فرض کنید در لوکیشن یا محیطی قرار گرفته با دوربین سنسور کراپ عکاسی میکنید، اگر دوربین شما فول فریم نباشد باید برای جا دادن کل نما و افراد چند قدم به عقبتر بروید اما چقدر؟ شاید تا دیوار پشت سر. تا جایی که همه افراد یا همه اشیایی که میخواهید درون کادر قرار بگیرند.

اگر دوربین فول فریم باشد به دلیل بزرگ بودن سنسور، فضای بیشتری از نما ذخیره خواهد شد و در بسیاری شرایط نیاز به عقب رفتن نیست. البته فول فریم هم تا جایی جوابگو است، وقتی که فول فریم هم نتواند تمام کادر شما را ذخیره کند نیازمند استفاده از لنزهای واید و سوپرواید به میان می آید.

LensCropFactor

 

در تصویر بالا، خطوط نقطه چین یا بریده شده که یکدیگر را قطع نموده اند سنسور کوچکتر از فول فریم است که نمیتواند تمام درخت را ذخیره کند اما خطوط قرمز رنگ همان فول فریم است که میبینید وقتی دو دوربین را دقیقا در یک نقطه قرار دهیم، فول فریم میتواند فضای بیشتری را از چهار جهت بالا، پایین، چپ و راست ذخیره نماید و این دلیل برتری بسیار بزرگی است برای اینکه بخواهیم از دوربین با سنسور فول فریم یا بزرگتر استفاده کنیم.

2. داینامیک رنج و عمق رنگ

سنسور فول فریم بخاطر تکنولوژی خود، توانایی ذخیره تون های رنگ بیشتری را در بخش های سایه و روشنایی دارد، یعنی یک تصویر با جزئیات خیلی بیشتر، و در نتیجه کیفیت بالاتر.

اگر به دلایلی در زمان گرفتن عکس، نور در عکس خیلی کم ذخیره شود با توجه به وجود جزییات بیشتر در پیکسل ها در زمان ادیت با نرم افزارهای ویرایش عکسهای راو Raw عکاس میتواند نوردهی را جبران نماید مانند زمانی که عکس بدون این مشکل بوده است.

نمونه عکاسی ستاره ها در شب و تصویر کوه و دریاچه و تاصیر فول فریم بودن سنسور

این سنسور اجازه میدهد که جزییاتی که در چشم در سایه ها مخفی شده اند را بازیابی نمود. این کار توسط نرم افزارهایی مانند کمرا راو و لایتروم امکانپذیر است. 

 

3. دریافت نور بیشتر و نویز کمتر

نمیتوان با سنسور کراپ انتظار داشت که در شرایط نور کم عکسهایی خوب گرفت. البته تنظیماتی وجود دارد که بتوان با تغییرات، عکس هایی روشن گرفت ولی به همان میزان نویز بوجود خواهد آمد و گاها آنقدر زیاد است که در زمان کاهش توسط نرم افزار، تصویر افت کیفیت خواهد داشت. سنسور فول فریم تصویر را با جزییات بیشتر و نویز کمتر ذخیره میکند. عکاسی از ستاره ها و نجوم در شب، موجب درخشیدن سنسورهای فول فریم میشود.

دریافت نور بیشتر و نویز کمتر در فول فریم

برای گرفتن عکسهایی روشن با عمق میدان خیلی کم، نیاز نیست که آیزو افزایش داده شود تا نویز تولید گردد. گرفتن عکس های بوکه و عمق میدان کم بخشی از زیبایی در هنر عکاسی هستند که فول فریم آنرا مهیا خواهد نمود.

4. رزولوشن و جزییات

اگر عکاس تجاری هستید و عکس هایی در اندازه های بزرگ باید بگیرید، بهتر است بدانید هر چقدر که عکس بزرگتر باشد، روزلوشن آن نیز باید بیشتر باشد اما کافی نیست. سنسور دوربین باید بتواند رزولوشن و جزییات زیاد را ذخیره کند. فول فریم دقیقا اینکار را انجام میدهید. برخی دوربین ها دارای مگاپیکسل بالا هستند ولی به دلیل کوچکتر بودن سنسور آنها نسبت به فول فریم، در مقایسه شکست خواهند خورد.

کوه های پوشیده از برف و وجود جنگل های میانی سر سبز

 

نکات منفی فول فریم

در دنیای دیجیتال شاید هیچ چیز مطلق مثبت یا منفی نباشد. با تمام مزیت هایی که از دوربین فول فریم میدانید اما نکات منفی نیز وجود دارد :

  • این دوربین ها گران هستند
  • سنگینتر هستند
  • فایلهایی که ذخیره میکنند حجم بیشتری دارند
  • سرعت ذخیره نمودن عکسهای پشت سر هم به نسبت پایینتر است

 

نکات مثبت و منفی سنسور کراپ

اگر دوربین های فول فریم تمام نیازهای یک عکاس را تامین می نمودند پس دوربین های کراپ بوجود نمی آمد. در آیتم های پایین متوجه اهمیت استفاده و انتخاب دوربین کراپ خواهید شد:

نکات مثبت

  • وزن دوربین سبک است
  • سرعت گرفتن عکس بسیار بیشتر است
  • حجم عکس هایی که ذخیره میکنند کمتر است
  • تعداد لنز برای چنین سنسوری خیلی بیشتر است
  • برای گرفتن عکس های پی در پی از حیاط وحش و ورزشی مناسب است
  • قیمت پایین تری دارد

نکات منفی

  • کیفیت عکس ها پایینتر است
  • عمق میدان کمتری ذخیره میشود
  • در زمان گرفتن عکس، عمق میدان دیده نمیشود
  • برای گرفتن عکسهای واید، نیازمند لنز واید است که بتواند فضای از دست رفته نسبت به فول فریم را جبران نماید.

 

چند توصیه فنی به علاقمندان عکاسی

مهم نیست چه دوربینی را انتخاب میکنید. در اینجا چندین نکته و روش وجود دارد که موجب می شوند عکسهایی عالی گرفته شود :

  • روی لنزهای فول فریم سرمایه گذاری کنید
    به گفته عکاسان حرفه ای، اگر از دوربین کراپ استفاده میکنید، برای آن حتما یک لنز فول فریم تهیه کنید. به نوعی روی لنزهای فول فریم سرمایه گذاری کنید. لتزها مسئول کیفیت بیشتر در عکس هستند و روی نتیجه بسیار تاثیرگذارند.
    اگر ممکن است در آینده، دوربین فول فریم تهیه کنید و الان میخواهید کراپ داشته باشید، خرید لنزهای فول فریم بجای لنز کراپ، انتخابی هوشمندانه است که موجب میشود در آینده فقط بدنه دوربین را تغییر دهید چون لنزهای مناسب آنرا دارید.
  • با فرمت راو Raw عکاسی کنید
    کیفیت اصلی عکس در فرمت راو ذخیره میشود. تا میتوانید از گرفتن عکسهای JPG با دوربین خودداری کنید. خبر خوب این است که هم دوربین فول فریم و هم کراپ، هر دو میتوانند فرمت راو را ذخیره کنند. فرمت راو موجب میشود جزییات خیلی زیادی در عکس ذخیره شود حتی اگر عکس شما ایراداتی داشته باشد، میتوانید در زمان ویرایش آنها را خیلی خوب برطرف کنید.
  • دوربین از شما یک عکاس نمیسازد
    دوربین مانند یک قلم مو برای یک نقاش است. مهمترین بخش گرفتن عکس، نگاه شماست. این شما هستید که زاویه و سوژه و ترکیب را تعیین میکنید و دوربین فقط آنرا ذخیره میکند. بدون توجه به اینکه چه دوربینی در دست گرفته اید، سعی نموده و عکس های خوب بگیرید.
  • تمرین کنید
    مهم نیست که دوربین فول فریم دارید یا کراپ. با آموزش صحیح و تمرین میتوانید با هر دوربینی عکس های عالی بگیرید. البته که دوربین و مشخصاتش مهم است ولی عکس را عکاس میگیرد نه دوربین.
  • ادیت کردن را یاد بگیرید
    100درصد عکسهایی که حتی با بهترین دوربینهای دنیا گرفته میشن، باید دستکاریهایی مثل تنظیم رنگ و نور روی اونها انجام بشه. گاها نیاز به کاهش نویز، کنترل وینیت و اصلاح کادربندی دارن. در پایین لینکهای مفید رو گذاشتم.

 

سوالات پرتکرار

کدام اندازه سنسور برای شما مناسب است؟

در حالی که ظاهرا برگ برنده با سنسورهای فول فریم است اما سنسورهای کراپ خیلی خوبی نیز وجود دارد. نوع عکاسی و نیازهای عکاس است که تعیین کننده سنسور هستند.

مانی سافت برای مدت ها از دوربین چهار سوم یعنی تقریبا نصف اندازه کراپ در پروژه های تجاری خود برای عکاسی و فیلمبرداری استفاده نموده است چون نیاز را تامین نموده. البته که اگر فول فریم بود شاید مزیت های بیشتری داشت اما وقتی پای هزینه ها به میان آید به ناچار شاید بهتر است گزینه های دیگر بجز فول فریم نیز باید بررسی شوند. بررسی مانی سافت مثبت بود.

مهمترین چیز این است که مشخص کنید از چه چیزی عکس میگیرید. بسیاری افراد شاید اصلا نیازی به فول فریم نداشته باشند. دوربین های کراپ، برای شروع خیلی مناسب هستند زیرا عکس با کیفیت عالی را با قیمت پایینتر میگیرند.

به یاد داشته باشید که مشخصات فنی گرانتر خوب است اما همه چیز نیست. اگر داشتن دوربین به شما الهام میدهد که بیرون رفته و عکس بگیرید، پس آنرا تهیه کنید.

با توجه به نوع عکاسی که میکنید دوربین رو تهیه کنید صفحه کدام دوربین عکاسی را بخریم؟ رو ببینید.

چرا بجای گفتن 36 یا 35 میلیمیتر از کلمه فول فریم استفاده میشه ؟

تصویر زیر را ببینید : 

علت نامگذاری سنسور 36 میلیمتر به فول فریم Full Frame

از سمت چپ اولین سنسور، فول فریم است، در اطراف حاشیه سنسور هیچ فضای خالی وجود ندارد و تصویر در تمام سطح سنسور تشکیل میشود. سنسور وسط را نگاه کنید، اطرافش کادر مشکی وجود دارد، عکس سمت راست، فضای مشکی اطراف خیلی بیشتر است.

وقتی در چشمی یا ال سی دی دوربین فول فریم نگاه میکنیم، تمام سطح سنسور را تصویر پر نموده و دقیقا همان چیزی که دیده میشود به صورت عکس یا فیلم ذخیره میشود اما در اندازه های کوچکتر از فول فریم، تصویری که دیده میشود با تصویری که ذخیره شده متفاوت است در واقع تصویری که در کراپ ها و پایینتر ذخیره میشود دارای محدوده کمتری نسبت به چیزی است که در چشمی و قبل از گرفتن دیده شده است و این یکی از اختلافات سنسور فول فریم با اندازه های کوچکتر از خود میباشد.

 

لینک مفید

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
پویا عطاریه آغاز کننده
خیلی دنبال همچین مقاله مفیدی بودم، تمام مواردی که برایم سوال بود مقایسه، بررسی و تحلیل شد
avatar
نادر جعفرزاده آغاز کننده
با سلام و درود
ممنون از متن روان و مفیدتون
avatar
1400-02-27 23:38
درود بر شما. تشکر از اینکه وقت گذاشتید. لطفا سایر بخش ها را نیز مشاهده کنید.
avatar
غلام رضا رهبر آغاز کننده
با درود واحترام
در جستجوی تفاوت دوربین های فول فریم با سایت شما و مطالب خوبی که به سادگی وروان توضیح داده شده آشنا شدم. خیلی عالی ومفید بود.
سلام
واقعا همینطور هستش
بسیار روان و ساده و مفهومی
avatar
1399-12-21 23:43
درود بر شما. خوشحالم که مفید واقع شده. بخش های متعدد سایت را نیز بررسی نمایید.
avatar
مرتضی آقاخانی آغاز کننده
خیلی آموزنده...
avatar
1399-12-21 23:41
سپاسگزارم

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.