پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

مراحل تبدیل شدن به طراح‌گرافیک دیجیتالی - گرافیست

برای اینکه یک طراح خوب بشید و باهاش پول دربیارید یا به موفقیت برسید باید در نرم افزارهای گرافیکی تسلط بالایی پیدا کنید، با هنر رنگ شناسی آشنا بشید و تکنیک زدن و قواعد طراحی گرافیکی رو یاد بگیرید.

خلاصه
امروزه خیلیها تصمیم میگیرن که وارد دنیای تولیدمحتوا و طراحی کردن بشن اما دقیقا نمیدونن طی‌کردن این مسیر چطوره و چه‌چیزهایی باید یاد بگیرن و چه‌کارهایی باید انجام بدن. تا اونجایی که میتونم و تجربه دارم نوشتم براتون تا بتونید یک طراح گرافیک خوب بشید.

 

آشنایی اولیه با اصطلاحات 

قبل از اینکه مراحلی رو بگم که باید طی کنید و به یک طراح خوب تبدیل بشید، بهتره با اصطلاحاتی که از این به بعد باهاشون زیاد سروکار دارید آشناتون کنم.

  • ادیت عکس و ویرایش عکس یعنی چه
    به مجموعه ای از تغییراتی که یک فرد بر روی عکس ها انجام میدهد تا به نتیجه دلخواه برسد، ادیت عکس و ویرایش عکس گفته میشود.
  • طراحی گرافیکی یعنی چه
    به مجموعه ای از کارهایی که یک فرد برای ترکیب و کنار هم قرار دادن انواعی از عکس ها و محتواهای تصویری انجام میدهد تا در نهایت یک عکس جدید خلق شود را طراحی گرافیکی میگویند. در طراحی گرافیکی حتی شاید لازم نباشد که عکسی از قبل وجود داشته باشد. با دستوراتی که در طراحی کردن یاد گرفته میشود میتوان بدون عکس اولیه، یک طرح گرافیکی جدید ایجاد نمود.
  • ادیتور عکس و ویرایشگر عکس و طراح یا گرافیست کیست؟
    فردی که با تمام توانایی هایش عکسها را دستکاری میکند، ویرایش های متعددی روی عکس ها انجام میدهد و با مهارت هایی که آموخته ، موجب میشود در نهایت یک طرح جدید که حاصل ترکیب لایه های گرافیکی میباشد ، ساخته شود و طرحی نو ایجاد میکند ، ادیتور عکس ، ویرایشگر عکس و طراح گرافیست گفته میشود.

چگونه ویرایش عکس و طراحی را شروع کنیم : ویرایشگر عکس کیست

 

چگونه شروع کنیم

عنوان ویرایشگر عکس، خیلی از وظایف و تخصص ها را دربر میگیرد که شاید در طی دوران کاری هر ویرایشگر، بسیاری از آنها مورد استفاده قرار نگیرند و شاید هم خیلی فراتر برود. برای تبدیل شدن به یک طراح و ویرایشگر عکس نیازمند مهارت هایی هستید که باید ریشه ای آنها را یاد بگیرید. هر شخصی میتواند خود را ویرایشگر بنامد اما آیا واقعا میتواند از عهده بسیاری درخواست های مشتری ها و متقاضیان برآید؟

ویرایش عکس و طراحی، برای افرادی که خلاق و با استعداد هستند مهارتی ایده آل است. اما لحظات شیرین و سخت خود را دارد. اکنون مراحل زیر را دنبال کنید.

ویرایشگرعکس یا طراح گرافیک یا هردو؟

در همین مرحله راه افراد از یکدیگر جدا میشود. البته این راه میتواند در انتها منتهی به یک مسیر نیز شود. اگر چه دو موضوع ویرایش عکس و طراحی شبیه به هم هستند ولی تقریبا مباحثی که دارند از مرحله ای به بعد متفاوت خواهد شد. وقت آن است که یکی از راه های زیر را انتخاب نمایید :

  1. ویرایشگر عکس.
  2. طراح گرافیک.
  3. ویرایشگر و طراح گرافیک بصورت همزمان.

 

1. ویرایشگر عکس چکار میکنه؟

ویرایشگر عکس فردی است معمولا روی عکس های گرفته شده توسط دوربین های عکاسی و یا موبایل، تغییرات انجام میدهید. تعداد کارهایی که یک شخص ادیتور عکس میتواند انجام دهد خیلی زیاد است. امروزه برای ویرایش عکسها نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از فتوشاپ ، ادوبی کمرا راو ، ادوبی لایتروم کلاسیک. هر سه نرم افزار توسط شرکت ادوبی ساخته شده اند. 

مراحل تبدیل شدن به یک ویرایشگر عکس

 

وظایفش

  • انتخاب عکس.
    ممکن است صدها عکس برای شما ارسال شود و از شما خواسته شود که بهترین عکس ها را انتخاب کنید. به‌عنوان ویرایشگر، باید بتوانید پتانسیل یک عکس را ببینید و پیش‌بینی کنید که بعد از ویرایش چگونه به نظر می‌رسد. 
  • برش، صاف کردن و تغییر اندازه.
    اولین قدمی که احتمالاً هنگام ویرایش عکس‌ها برمی‌دارید، برش و صاف کردن است – این به کادربندی مناسب عکس کمک می‌کند و بلافاصله آن را حرفه ای تر نشان می‌دهد. همچنین ممکن است نیاز به تغییر اندازه عکس داشته باشید، اگرچه این احتمالا یکی از آخرین مراحل در این فرآیند خواهد بود.

  • حذف یا اضافه کردن عناصر.
    اینجاست که جادوی ویرایش اتفاق می افتد. اگرچه این برای هر عکسی که ویرایش می‌کنید ضروری نیست، می‌توانید از نرم‌افزاری برای حذف اشتباهات، پس‌زمینه‌ها و افراد یا اشیایی که در پس‌زمینه حواس را از موضوع اصلی منحرف می‌کنند، استفاده کنید. شما همچنین می توانید عناصر خلاقانه مانند وسایل یا جلوه های ویژه را اضافه کنید. 

  • تنظیم تعادل رنگ سفید.
    همه شرایط نوری یکسان نیستند و برخی حتی می توانند عکس های شما را کمی زرد نشان دهند. خوشبختانه، می‌توانید با تنظیم دمای رنگ، سفیدی‌هایتان را واقعاً سفید جلوه دهید.

  • تنظیم نور.
    حتی اگر عکس‌ها در شرایط نوری ایده‌آل گرفته شده‌اند، ممکن است همچنان لازم باشد مواردی مانند نوردهی، کنتراست، سایه‌ها و هایلایت‌ها را تنظیم کنید تا آن‌ها واقعاً برجسته شوند.

  • تنظیم رنگ.
    تنظیم اشباع و درجه بندی رنگ یکی از مهم ترین مراحل در ویرایش عکس است. در اینجا، می‌توانید رنگ‌های خاصی را بهبود ببخشید، رنگ‌های دیگر را کمرنگ کنید و رنگ‌های جدیدی اضافه کنید تا به یک فضا و حالت خاص برای عکس خود برسید.

وقتی که وارد کار شوید با انواع نیازهای مشتریان و مشکلات متعددی در عکس ها روبرو خواهید شد. بسیاری از نیازها و تکنیک ها را میتوانید ریشه ای و آکادمیک یاد بگیرید و برخی دیگر را با تجربه و تمرین در حین کار بدست خواهید آورد.

لینک مفید 1 : آموزشهای ویرایش/ادیت عکس با کمرا راو Camera raw - ACR - هدیه

لینک مفید 2 : آموزشهای نرم‌افزار لایتروم کلاسیک Lightroom Classic - هدیه

 

2.انواع شغلهای یک طراح گرافیک یا گرافیست

یک طراح گرافیک وظایفی خیلی بیشتر از یک ویرایشگر عکس دارد و در عین حال یک طراح میتواند خیلی حرفه ای تر باشد.

یک طراح گرافیک کسی است که با نرم افزاری مانند فتوشاپ Photoshop به صورت کاملا حرفه ای کار کند. این نرم افزار برای اینکار بی همتا است و اغلب نیازهای هر طراح را برآورده خواهد نمود. 

وقتیکه تصمیم میگیرید یک طراح گرافیک شوید، چند نوع متنوع از طراحی پیش روی شما وجود خواهد داشت :

  • طراحی عکس عروس و داماد.
  • طراحی عکس کودکانه و نوزاد.
  • طراحی بنرهای اینترنتی.
  • طراحی و گرافیک وب سایت.
  • طراحی پوستر و تبلیغات تجاری.
  • طراحی عکس محصولات.
  • طراحی پست و استوری اینستاگرام.
  • مدیریت تیمهای گرافیک دیجیتالی.
  • طراحی ظاهر وب سایت.
  • طراحی بسته بندی محصولات.
  • طراحی لوگو و برند.
  • طراحی بروشور و تراکت.
  • همکاری در طراحی های تولید محتوا.
  • طراحی گرافیک اپلیکیشن موبایل.

 

اشتباه طراحان گرافیک تازه کار.
برخی تصور میکنند که چون مدتی با نرم افزار فتوشاپ کار کرده و تغییرات روی عکسها داده و طرح هایی ایجاد کرده اند پس فتوشاپ تمام است و طراحی یعنی همین.
در واقع اگر نگاهی به شاخه های طراحی که به آنها اشاره نمودیم بیندازید، مشخص است که برخی از آنها به دیگری ارتباطی ندارد مثلا طراحی عکس عروس و داماد با طراحی پوستر و تبلیغات تجاری.
بسیاری طراحان ممکن است اصلا وارد شاخه دیگری نشوند و شاید این کار، درست باشد چون وارد شدن به هر شاخه ای نیاز به تمرکز و ورود به آن کسب و کار دارد که در بسیاری شرایط، طراحان موفق به انجام موازی طراحی و جذب مشتری نخواهند شد.

 

کدام دسته از طراحی بهتر است ؟

پاسخ این سوال را چند عامل مشخص میکنند که آنها را مرور خواهیم نمود :

  • به عنوان یک طراح گرافیک به کدام نوع طراحی علاقه بیشتری دارید.
  • در موقعیت زندگی و مکانی شما کدام نوع طراحی ممکن است بهتر جواب بدهد.
  • آیا تیمی وجود دارد که شما را پس از یادگیری بعنوان همکار بپذیرد.
  • چه نوع کسب و کاری در حالت کلی میخواهید شروع کنید.

 

دستیارهای اصلی برای ویرایشگر و طراح

در میان تمام برنامه هایی که وجود دارد برخی از آنها خیلی پرکاربرد و واقعا بعنوان دستیارهایی حرفه‌ای هستن که در زیر بهتون معرفی میکنم : 

لینک مفید 1 : ادوبی بریج چیست Bridge - دستیار عکاس/طراح/تدوینگر

لینک مفید 2 : کمرا راو چیست - ویژگیها برای عکاس و طراح Camera Raw = ACR

لینک مفید 3 : لایتروم Lightroom Classic چیست - ویژه عکاسها و مراکز چاپ

لینک مفید 4 : نرم افزار فتوشاپ photoshop چیست - معرفی - انواع فتوشاپ + نکات فنی

لینک مفید 5 : یه نرم افزار دیگه ای هست بنام ایلوستریتور Illustrator که هنوز صفحه ای بابتش ایجاد نکردیم که جای هیچکدام از گزینه های بالا رو نمیگیره ولی خیلی کاربردیه.

 

سوالات پرتکرار

با روزی چندساعت وقت گذاشتن میتونم به موفقیت برسم؟

برای شروع نباید سخت بگیرید و زمانهای طولانی بزارید. بین 1 تا 2 ساعت کافیه. کم کم اگه علاقمند شدین دیگه حدومرز نمیشناسید و زمان از دستتون در میره و اونجاست که لذتش بیشتر میشه.

برای اینکه همه چیز رو از صفر و خوب یاد بگیرم کجا برم؟

در همین سایت از منوی عکس و گرافیک بالای سایت شروع کنید.

آیا برای اینکار تحصیلات دانشگاهی لازمه؟

خیر. دانشگاه میتونه خوب باشه اما برای موفقیت در بازار و کسب درآمد در این زمینه نیاز نیست.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.