پکیجهای آموزشی
Loading...

بجای پریمیرپرو از داوینچی یا فاینال کات استفاده کنیم؟

آیا واقعا وقت اون رسیده که نرم افزار پریمیرپرو را کنار بزاریم و از برنامه های دیگه ای مثل داوینچی، فاینال کات پرو، اوید، فیلمورا، کمتازیا و... استفاده کنیم؟ شاید آره شاید هیچوقت نباید از پریمیرپرو دست بکشیم. این صفحه راهنمایی صادقانه ای برای رسیدن به یک پاسخ منطقیه.

شفاف سازی
هیچ هدفی ندارم که بگویم نرم افزار پریمیر پرو را کنار بگذارید چون این موضوع میتواند یک اشتباه جبران ناپذیر باشد بلکه فقط میخواهم مانع از گمراه شدن تدوینگران تازه کار و حرفه ای های پریمیر پرو شوم که ممکن است به واسطه برخی تبلیغات ، احساس سردرگمی برایشان درست شده باشد و کمی در کار کردن با پریمیر پرو دو دل شده باشند این مسئله را به طور کامل شفاف خواهم کرد.

قبل از خواندن

  • این راهنما بدون داشتن هرگونه تعصب به نرم افزار پریمیر پرو نوشته شده است پس لطفا شما نیز آنرا اینگونه بخوانید.
  • این راهنما یک صفحه مقایسه این نرم افزارها با یکدیگر نیست.
  • نمیخواهیم شما از از یادگیری داوینچی ریزالو یا فاینال کات پرو یا هربرنامه دیگری منصرف کنیم چون این نرم افزارها ، از حرفه‌ای‌های تدوین فیلم هستند و شاید بتوانند برای هر فردی بر حسب نیاز وی ، یک انتخاب خوب باشند اما نه به این دلیل که بخواهید یک نرم افزار خوب دیگر را کنار بگذارید.

عواملی که موجب تردید تدوینگران پریمیر پرو میشوند

بسیاری افراد زمانی تصمیم به تغییر نرم افزار خود میگیرند که فکر میکنند نرم افزار فعلی ، کارهایی که میخواهند را نمیتواند انجام دهد. ولی واقعا چگونه میتوانیم مطمئن شویم که آیا نرم افزار نمیتواند و یا تدوینگر کدامیک؟

این نتوانستن ، چند دلیل دارد.

  1. تسلط
    تدوینگر تسلطی را که واقعا فکر میکند ، بر روی نرم افزار ندارد. بسیاری افراد اینگونه تصویر میکنند که پریمیر پرو همان چند پنجره ( سکانس ، پروگرم ، سورس ، افکت کنترل ، افکتس ) است و چون مدتی کم یا طولانی در آن چندین پروژه را انجام داده اند پس چیز دیگری ندارد که نیاز به یادگیری و استفاده داشته باشد. در سطح اینترنت منایع متعددی برای یادگیری این نرم افزار وجود دارد. آموزشگاه های فیزیکی زیادی هم هستند که میتوان به آنها مراجعه کرد و تدوینگران نیز احتمالا یکی را انتخاب نموده و از آن یاد گرفته اند اما سوال اینجاست که آیا تعداد 27 پکیج آموزشی پریمیر پرو مانی سافت را نیز دیده اند ؟ 
    این نرم افزار خیلی خیلی پرامکانات تر از چیزی است که به چشم میرسد و تا این لحظه ( 1402-07-04 ) که 27 پکیج برای ان ساخته ایم ، این تعداد خیلی بیشتر میشود چون نرم افزار آپدیت میشود و نیاز تدوینگران به تکنیک ها و توانایی ها و خلاقیت ها نیز بیشتر خواهد شد و این داستان به انتها نخواهد رسید.

  2. برنامه نمیتواند
    پس گذشتن از حالت اول ، به این میرسیم که واقعا ممکن است نرم افزار پریمیر پرو نتواند. اینکه یک نرم افزار نتواند کاری را انجام دهد طبیعی است اما مهم این است که راه حلی دارد یا خیر. در هر نرم افزاری که کار کنید ، پس از مدتی به این نتیجه میرسید که امکاناتی را که لازم دارید ، ندارد این موضوع برای داوینچی و فاینال کات و حتی اوید نیز وجود دارد ولی چاره نیز دارد.

    بوجود آمدن پلاگین و اکستنشن و امکانات جداگانه ای که بر روی نرم افزارها نصب میشوند. چاره ای است که از 25 سال قبل تا اکنون بوجود آمده است. شرکت های درجه یکی مانند Red giant - Boris مقدار 100 درصد افکت های خود را برای نرم افزار پریمیر پرو میسازند و برخی را برای سایر نرم افزارها هماهنگ میکنند و این البته سیاستی بین ادوبی و آنهاست. 

    در این پلاگین ها ، آنقدر افکت ، قابلیت ، ویژگی وجود دارد که تدوینگر در زمان روبرویی با آنها هم خوشحال میشود و هم ناراحت. ناراحت میشود چون زیاد هستند و باید آنها را یاد گرفت ولی خب عجله ای نیست. 

    از موضوع پلاگین ها که بگذریم ، نرم افزار پریمیر پرو ، تنها نرم افزاری تا این لحظه است که یک یار قدرتمند برای شرایط ویژه و افراد خلاق ، بنام افتر افکت را کنار خود دارد. با یک کلیک از سکانس پریمیر پرو به افتر افکت میریم ، یک یا چند تا از قدرتهای افتر افکت را همان لحظه میتوانیم بر روی کلیپ اعمال کرده و با یک ذخیره زدن همه چیز را در پریمیر پرو ببینیم آنهم بدون اینکه کار خاصی لازم باشد. به این قابلیت ، داینامیک لینک گفته میشود. که البته بین پریمیر پرو با نرم افزارهای دیگر ادوبی مانند ، Bridge - Photoshop نیز وجود دارد. همچنین در پریمیر قابلیت پروکسی وجود دارد.
    لینک مفید : 8 آموزش پروکسی ساختن در پریمیرپرو

  3. مشکلات برنامه
    اگر در ذهن خود اینرا دارید که نرم افزار فعلی تان مشکلاتی دارد ، باید بگویم که این موضوع برای تمام نرم افزارها وجود دارد. کافی است برای دیدن

    1.مشکلات عمده نرم افزار داوینچی ریزالو روی این لینک کلیک کرده و در بالای جدول نوشته شده ، Topics: 5794 یعنی فقط در سال 2023 و تا همین زمان ( 2023-09-25) تعداد 5794 خطا و مشکل توسط تمام اندک کاربران نرم افزار داوینچی به سایت رسمی او اعلام شده و داوینجی نیز مانند سایر شرکت ها ، وظیفه خود میداند که آنها را برطرف نماید.

    2.برای دیدن مشکلات عمده نرم افزار فاینال کات پرو این لینک را مشاهده کنید.

با 3 تا از مهمترین دلایلی که هر تدوینگر ممکن است بخاطر هر کدام ذهنش گرفتار آن شود که آیا باید نرم افزار تدوینم را عوض کنم، آشنا شده اید و اکنون میدانید که با کمی تحقیق میتوان موجب جلوگیری از هدر رفتن وقت و هزینه شد.

آموزشهای تخصصی پریمیرپرو

با بیش از 30 پکیج آموزشی از صفر تا خیلی فراتر تدوین را بصورت حرفه ای و تخصصی آموزش ببینید و کسب درآمد کنید.

...

پس بهترین نرم افزار تدوین فیلم دنیا کدام است؟

در شبکه های مجازی شنیده میشود که مثلا نرم افزار داوینچی حرفه ای ترین برنامه تدوین دنیا است. بدون تعارف ، جرات زیادی میخواهد که یک شخص بتواند چنین ادعایی در مورد این نرم افزار و یا نرم افزارهای دیگر مانند پریمیر پرو و فاینال کات نیز داشته باشد. 

بدون شک هیچ فردی حتی اگر با این 3 نرم افزار طی 5 سال صدها پروژه متعدد سبک و سنگین را انجام داده باشد ، به خود اجازه نمیدهد که چنین نظری را ارائه دهد چون میداند که روزی کاربران خواهند فهمید که حرفه ای ترین نرم افزار تدوین فیلم دنیا ، نرم افزار اوید مدیا کامپوزر Avid Media Composer است. میخواهید بدانید چرا ، چون 90 درصد فیلمهای هالیوود با اوید ادیت میشوند. اما بیاید این موضوع را مستند ارائه کنیم.

در گوگل تایپ کنید : how many hollywood movie editor with which softwares

در اولین گزینه این متن ظاهر میشود : 
What Editing Software Do Hollywood Movies Use? The vast majority of Hollywood movies are made using Avid's Media Composer, followed – in a distant second – by Adobe's Premiere Pro. Only a handful are edited in either Blackmagic Design's DaVinci Resolve, or Apple's Final Cut Pro.

توضیح میدهد که بیشترین تعداد فیلم با اوید و با فاصله ، پریمیر پرو و بعد از آن، سایر فیلمها با داوینچی و فاینال کات ادیت میشوند. روی این لینک برای مشاهده توضیحات بیشتر همان نتیجه بزنید. البته میتوانید سایر لینک ها را نیز بررسی کنید. نتیجه نهایی این خواهد بود که حرفه ای ترین نرم افزار تدوین دنیا ، اوید مدیا کامپوزر است.

بهترین‌ برنامه‌‌های تدوین‌ سینما/عروسی/یوتیوب/اینس
باید بین پریمیرپرو، فاینال‌کات‌پرو، داوینچی‌ و فیلمورا یکی را انتخاب کنید چون بجز Avid که دنیای دیگری‌است، اینها بهترین‌/حرفه‌ای‌ترین‌/مناسبترین‌
بیشتر بدانید
بهترین‌ برنامه‌‌های تدوین‌ سینما/عروسی/یوتیوب/اینستاگرام

تاریخهای تولید برنامه ها

مطابق این لینک نرم افزار اوید در دهه 1990 میلادی وارد صنعت فیلمسازی و تلویزیون شد در صورتیکه نرم افزار پریمیر پرو تازه در سال 2003 تولید شد ( لینک مستند ) و نرم افزار داوینچی مطابق این ( لینک مستند ) فقط برای این ساخته شد که با کارتهای تنظیم رنگ و بوردها مرتبط آن کار کند و یک نرم افزار تدوین نبود و نسخه ای از آن که میتوانستند تدوین های اولیه را بزند در سال 2003 و اندکی بعد از نسخه اول پریمیر پرو را ارائه نمود. نرم افزار فاینال کات پرو در سال 1998 مطابق این ( لینک مستند ) دارای سابقه ای خیلی بیشتر از پریمیر پرو و داوینچی میباشد ولی باز هم به آن حرفه ای گفته میشود اما حرفه ای ترین گفته نمیشود.

همانطور که متوجه شده اید ، با سابقه ترین آنها که همچنان با رزومه سنگین خود در صدر جدول میباشد ، نرم افزار اوید مدیا کامپوزر با لقب حرفه ای ترین نرم افزار تدوین دنیا قرار دارد. اگر میخواهید بدانید که چرا تیم های فیلمسازی هالیوودی این نرم افزار را انتخاب میکنند این لینک را مشاهده کنید.

تدوین با فاینال کات پرو

با نرم افزار فاینال‌ کات‌ پرو در کامپیوترهای اپل سریعتر از هربرنامه دیگری حرفه‌ای تدوین کنید و ویدیوهای حرفه ای بسازید

...

در نهایت

  • برچسب حرفه ای ترین بودن یک نرم افزار را صنعت فیلمسازی جهانی تعیین میکند و نه یک شخص یا تیم.
  • روزی ممکن است بخواهید از داونیچی ریزالو و یا فاینال کات پرو به نرم افزار دیگری بروید ، مانند همین امروز تحقیق گسترده انجام دهید.
  • با هر نرم افزاری که کار میکنید ، دست از یاد گرفتن آن برندارید چون سازندگان آنها تیم هایی بزرگ و با تجربه هستند و نکات پیچیده و خاص زیادی دارند.
  • نرم افزارهای پریمیر پرو ، داوینچی ریزالو و فاینال کات پرو ، از لحاظ تدوینگر بودن ، در رده حرفه ای قرار دارند.
  • هر کدام از 3 نرم افزار حرفه ای تدوین ، دارای امکانات و قابلیت ها و کارایی های ویژه ی خود هستند و با آپدیت شدن به نسخه های جدید ، امکانات جدیدتری هم اضافه میکنند پس آپدیت بمانید.
  • به خاطر چند قابلیت نه خیلی بزرگ ، نرم افزار خود را تغییر ندهید چون بسیاری از قابلیت ها ممکن است تا مدت ها به کار نیایند و اگر هم به کار آمدند میتوان برای برخی اوقات از نرم افزارهای کمکی استفاده کرد و نمی ارزد که به خاطر این کار ، یک نرم افزار خوب که با آن بصورت حرفه ای کار کرده اید را کنار بگذارید. بطور مثال در نرم افزار افترافکت قابلیتی بنام روتوسکوپی وجود دارد که دور سوژه را انتخاب میکنید و در نهایت ماسک میشود، در نرم افزارهای تدوین هم به تازگی ایجاد شده است. ممکن است بخواهید بخاطر چنین ویژگی، نرم افزار تدوین خود را تغییر دهید. این اشتباه را نکنید چون در 90 درصد و بیشتر پروژه ها نیازی به آن نیست و اگر نیاز شد با یک پلاگین مانند موکا پرو براحتی انجام میشود.

نقشه ای که مانی سافت برای هنرجوهایش کشیده است ، به تکامل رسانیدن توانایی های آنهاست.

آماده اید برای یک شروع موفق؟

مجموعه کاملی از پکیج و دوره های آموزشی تدوین با نرم افزارهای مختلف منتظر شما هستن.

...

در تلگرام مانی سافت را دنبال کنید
در اینستاگرام مانی سافت را دنبال کنید

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
امیرحسین وزانی آغاز کننده
سلام آقای ملکی ممنون از توضیحاتتون
کاملا منطقی و صادقانه و کامل بود. جدا از این موارد شما ذکر کردید هر نرم افزاری از هر طریقی میتونه بهتر باشه مثلا این رو باید قبول کنیم فیوژن داوینچی ( البته فعلا) به پای افتر نمیرسه حالا از نظر کارگریدینگ چطور؟ من هفت ساله با پریمیر و یکساله روی داوینچی هم اومدم
هردو رو همزمان استفاده میکنم ولی از نظر اصلاح رنگ داوینچی خیلی ابزار های قوی تری داره.
البته من برای اصلاح رنگ به داوینچی میام ولی برای تدوین پریمیر خیلی رابط پسندتری داره برام هنوز
البته که در پریمیر هم میشه رنگ های خیلی خوبی زد ولی داوینچی کارو راحت کرده برعکسش شاید بشه جلوه ی ویژه ای در فیوژن اجرا کرد ولی افتر یه چیز دیگس
avatar
1402-07-08 22:10
امیرحسین جان سلام. خواهش میکنم. خوشحالم که نظرت رو صادقانه گفتی. دقیقا همینطوره. ممکنه در برخی برنامه ها امکانات جذابی باشه اما وقتی پای یک کار دقیق و حرفه ای میاد وسط، دیگه باید سراغ برنامه ای که برای اون موضوع ساخته شده رفت.
هدفم این بود که بگم اگر کسی داوینچی یا فاینال کات رو هم کار میکنه، نباید برنامه اش رو عوض کنه چون خیلی از عدم نتونستن ها، ریشه در بلدنبودن و پراکنده یاد گرفتن ها داره چه بسا هر برنامه ای واقعا توانایی های بالقوه ای داره.
avatar
محسن آغاز کننده
منهم یک موقع داشتم خام تبلیغات داووینچی برای فروش آموزشهاشون را میخوردم شخصی برای یک پروژه باهاش کار کردم دیدم واقعا واقعا مزخرفه. فقط شاید کسی که با پرمییر و افترافکت کار نکرده رو راضی کنه
avatar
1402-07-08 19:41
محسن جان، بجز امکانات عمومی، هر برنامه ای برای نوع کاربری و نیازهایی ساخته شده. کاربرها باید با تحقیق و مراجعه به رفرنس های معتبر متوجه اطلاعات اشتباهی بشن که در شبکه های اجتماعی برای برخی شده افتخار.
avatar
رضا عباسی آغاز کننده
مفید بود ممنونم از شما برای مقاله مفید و آگاهی دادنتون
اما مشکلی که هست اینه که خیلیا مثل من شاید بخاطر نداشتن سیستم مناسب نتونند برن سمت نرم افزار دلخاهشان
avatar
1402-07-05 23:27
خیلی ممنون. الان دیگه همه نرم افزارهای حرفه ای نیاز به سیستم های مناسبی دارن و چاره ای نیست. در کنار این نرم افزارها، برنامه های دیگه ای مثل فیلمورا و امثال اون هم هستند که واقعا عالین و 100 درصد نیازهای افراد رو تامین میکنند و این افراد هستند که بدون تحقیق و به اشتباه ، در مسیر نرم افزارهایی میوفتن که فقط تبلیغاتشون زیاد بوده و عملا شاید تا مدت ها از بسیاری امکاناتشون استفاده نکنن. در قسمت مطالب مرتبط همین صفحه ، یک مقاله خوب برای معرفی بهترین برنامه های تدوین گذاشتیم بد نیست نگاهی بندازید. البته همیشه برای اضافه کردن محتوا بهش جا داره.

رویدادها

از سراسر مانی سافت