پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

سیستم مورد نیاز برای تدوین، حداقل هزینه و قطعات مورد نیاز

مشخصات حداقل سیستم مناسب تدوین CPU CORE I3 - RAM 8 - SSD 256 - GPU INTEL هست که میتونه با اغلب برنامه ها بصورت روان کار کنه و اگه کندی داشته باشه باید قطعات رو ارتقا داد که البته بستگی به ویدیوها هم داره.

1.تعیین حداقل سیستم موردنیاز تدوین بر اساس نرم افزار

قبل از اینکه به سراغ خریدن یک کامپیوتر یا لپتاپ برید باید چند تا چیز رو مشخص کنید چون با دادن جواب به اونها اتفاقات خوبی میتونه براتون بیوفته و مانع از هزینه های اضافه بشید. هشدار میدهم که نیاز نیست تا برای تدوین یا ساخت هر نوع ویدیو کلیپی، کامپیوتر خیلی گران قیمت خریداری کنید. درسته که میتوانیم گرانترین کامپیوتر/لپتاپ را برای تدوین بخریم اما میتونیم پول اضافه ای که میخوایم خرج کنیم رو برای کارهایی دیگه مثل خریدن یک مانیتور خوب و حتی ارتقا برای بعدا کنار بزاریم.

نرم افزارهای تدوین فیلم به دو دسته نیمه حرفه‌ای و حرفه‌‌ای تقسیم میشن. اونهایی که حرفه‌ای هستن کامیپوتر قوی میخوان اما موضوع اینجاست که برای خیلی از ویدیوها اصلا نیازی نیست که با نرم افزار حرفه‌ای کار کنید مثلا برای ویدیوهای یوتیوب و اینستاگرام و آموزشی نباید از برنامه های حرفه‌ای استفاده کنید چون برنامه های نیمه حرفه‌ای میتونن خیلی سریعتر و جذابتر ویدیوهاتون رو تدوین کنن پس نرم افزار رو درست انتخاب کنید.

بهترین‌ برنامه‌‌های تدوین‌ سینما/عروسی/یوتیوب/اینس
باید بین پریمیرپرو، فاینال‌کات‌پرو، داوینچی‌ و فیلمورا یکی را انتخاب کنید چون بجز Avid که دنیای دیگری‌است، اینها بهترین‌/حرفه‌ای‌ترین‌/مناسبترین‌
بیشتر بدانید
بهترین‌ برنامه‌‌های تدوین‌ سینما/عروسی/یوتیوب/اینستاگرام

2.تعیین حداقل سیستم موردنیاز تدوین بر اساس نوع تدوین

تدوین فیلم/ویدیو همون ساخت ویدیو/کلیپه. فکر کنید ببینید میخواید چه نوع کلیپهایی بسازید. نوع کلیپ ها و خواسته های مشتریان و نیاز تدوینگران است که تدوین فیلم و کلیپ را به انواعی مانند معمولی ( غیرحرفه ای ) و حرفه ای تقسیم بندی میکند. همین اتفاق باعث میشود که روی انتخاب نرم افزار تدوین هم تاثیر بزاره و بدون شک روی سخت افزار هم تاثیرش رو میزاره.

این موضوع نباید شما رو نگران کنه که مثلا فکر کنید من حتما باید حرفه ای کار کنم. حرفه ای بودن یک کلیپ فقط تصویر آن نیست بلکه میتونه داستان و روایت و حتی تکنیکهای جذابی که انجام میدین باشه و اینکار خیلی ارتباط با حرفه‌ای بودن تدوین نداره.

تدوین کلیپ برای یوتیوب و اینستاگرام و ویدیوهای آموزشی و فیلم مستند، از نوع تدوین غیرحرفه‌ای هستن در این کلیپها معمولا خبری از جلوه های ویژه سنگین نیست فشار خیلی زیادی به سیستم وارد نمیشه. برای شروع کار انتخاب کنید که فعلا چه نوع تدوینهایی میخواید انجام بدین.

آموزش تدوین - یادگیری از صفر - دوره ها - درآمد - ب
به کارهایی که روی ویدیو انجام میدیم تدوین گفته میشه و کسی که اینکارها رو انجام میده بهش تدوینگر میگیم که شغلش میشه تدوین. اگه میخواید بدونید که چ
بیشتر بدانید
آموزش تدوین - یادگیری از صفر - دوره ها - درآمد - برنامه ها

3.تعیین حداقل سیستم موردنیاز تدوین بر اساس اندازه ویدیوها

شاید تعجب کنید که اندازه ویدیوها چطور میتونه در خرید کامپیوتر/لپتاپ تدوین فیلم موثر باشه!

1.3 طول و عرض ویدیو

هرچقدر که طول عرض و کیفیت ویدیو بزرگتر/بیشتر باشه به CPU و کارت گرافیک سریعتر/قویتر نیاز داریم مثلا تدوین ویدیوهای HD به اندازه 1280 در 720 فشار خیلی کمتری نسبت به FULL HD 1920 * 1080 و حتی ویدیوهای 4K به سیستم میاره. این مثال برای یک TRACK ویدیو بود مشکل بعدی زمانیه که چندین TRACK ویدیویی اجرا میشه و در هر کدام یک یا چند ویدیو گذاشته میشه.

البته روشهایی مثل پراکسی کردن ویدیو وجود داره اما همیشه راه حل نیست و خود سخت افزارها هم باید جوابگو باشن.

2.3 فرمت ویدیوها

هر ویدیو دارای یک فرمت خاصیه. برخی فرمتها PRORESS - HEVC - R3D - MKV - H264 - H265 گفته میشن. روانترین فرمت PRORESS هست که با پسوند MOV شناخته میشه چون نوعش اینطوره که دارای کمترین فشردگی در زمان ضبط شدن توسط دوربین فیلمبرداریه و CPU زحمت خیلی کمتری برای دیکدینگ اون میکشه پس سرعت تدوین با این فرمت خیلی بالاتر از بقیه است.

مرسوم ترین فرمتی که امروزه استفاده میشه H.264 هست که پسوند ویدیوهاش معمولا MP4 - MTS - M2TS هستن. اینها در اکثر دوربینها میزان فشرده شدنشون زیاده و CPU باید زحمت بیشتری برای دیکدینگ بکشه.

اگه پسوند ویدیوهاتون MOV باشه در بیشتر شرایط تدوین خیلی روانتری نسبت به بقیه اونها خواهید داشت اگر هم MP4 بود چاره ای نیست. اگه خودتون فیلمبرداری میکنید بهتره قبل از ضبط کردن روی MOV تنظیم کنید.

لینک مفید : دیکدینگ Decoding و کدینگ Coding در تدوین فیلم چیست؟

مقایسه اندازه های SD - HD - FHD - 4K - ویژه تدوینگ
در تدوین فیلم ویدیوهای متفاوتی از لحاظ اندازه و کیفیت بنامهای SD-HD-FHD-4K وجود دارد. به عنوان یک تدوینگر میبایست آنها را بشناسید. این راهنما توض
بیشتر بدانید
مقایسه اندازه های SD - HD - FHD - 4K - ویژه تدوینگران

اصلی ترین قطعات لپتاپ/کامپیوتر برای تدوین فیلم

درون هر لپتاپ و کیس و کامپیوتر رومیزی، قطعات متعددی وجود داره ولی فقط چند تا از آنها روی سرعت در تدوین فیلم تاثیر بیشتری میزارن.

gpu purple   processor purple   ram purple   storage purple

  • سی پی یو یا پردازنده 
    موقع خرید سیستم به سرعت این قطعه توجه کنید. معمولا میگن 7700 یا مثلا 12800 یا چیزهایی مشابه اینها. این عدد رو فرکانس میگن. بعضی سایتها اینطور مینویسن فرکانس پایه 5600 و تا 11200 بالا میره. هرچقدر که این عدد نهایی بالاتر انتخاب بشه در سرعت تدوین تاثیر بیشتری میزاره و کارها روانتر انجام میشه.

    موقع خرید با 2تا برند بنامهای AMD - INTEL روبرو میشید. هردو خوب هستن اما INTEL CORE مرسوم تره. ویدیویی رو آماده کردم که اطلاعات خوبی بهتون میده در مورد CPU. توجه نکنید که برای فلان برنامه است مهم اینه که از اطلاعات فنی اون استفاده کنید.
    لینک مفید : بهترین سی پی یو CPU برای پریمیرپرو - سرعت یا قدرت؟

  • کارت گرافیک
    قطعه دیگری که بعد از سی پی یو موجب سرعت بیشتر و تدوین روانتر میشود کارت گرافیک یا GPU نام دارد. برندهای مختلفی هرکدام مدلهای متفاوتی از آنرا میسازند. نوع نرم افزار تدوین شماست که تعیین میکند این قطعه کدام مدل و چه مشخصاتی داشته باشد.

    اگر یک کامپیوتر امروزی و جدید میخرید معمولا دارای یک کارت گرافیک بنام INTEL یا AMD است. این GPU برای نرم افزارهای نیمه حرفه‌ای بسیار کافی است ولی برای برنامه های حرفه‌ای کافی نیست. صفحه ای رو آماده کردم که در مورد کارت گرافیک اطلاعات خوبی بهتون میده و به نرم افزاری که اشاره شده اهمیتی ندین و از اطلاعاتش استفاده کنید.
    لینک مفید : کارت‌‌گرافیک مناسب پریمیر‌‌‌‌‌پرو - کدامیک و چرا؟

  • هارد دیسک
    میتونیم بگیم هارددیسک یا حافظه نگهدارنده اطلاعات. تمام چیزهایی که کامیپوتر/لپتاپ میبینید اعم از سیستم عامل ، فایلهای ویدیویی ، موزیک ها ، عکسها روی این قطعه کپی شده و نگهداری میشوند. انواع آن عبارتند از SATA - SSD - NVME. 

    معیار انتخاب این قطعه ، مقدار فضاییه که میتونه اطلاعات ذخیره کنه و همچنین مقدار سرعتی که در کپی و کات کردن اطلاعات داره. سریعترین اونها فعلا NVME و بعد SSD و بعد HDD هست اما بیشتر ظرفیت رو در بین اینها HDD میتونه نگهداری کنه و 2تای دیگه بیشتر برای داشتن سرعت بالاتر هستن. کامیپوترها معمولا یکی از SSD - NVME رو دارن برای نصب سیستم عامل و فایلهای پروژه و یکی از نوع HDD دارن که تمام اطلاعات دیگه رو در اون نگهداری کنن.

    اگه نتونستید SSD - NVME داشته باشید مشکلی نیست فقط کمی سرعتتون پایین میاد اما اگه تونستید داشته باشید یکی از پرسرعتها به ظرفیت 240 تا 500 گیگابایت و یکی از HDD به ظرفیت 2 تا 4 ترابایت رو خریداری کنید.

  • رم یا حافظه موقت
    این قطعه به حافظه موقت یا RAM معروف است. از لحظه ای که کامیپوتر/لپتاپ را روشن کرده و تا زمانی که آنرا خاموش میکنید تمام نرم افزارها ، سیستم عامل ، ویدیوها ، موزیک ، پروژه تدوین ، مرورگر و همه چیز ، بصورت موقت در آن لود میشوند.
    حداقل میزان RAM مقدار 8 گیگابایت است و هرچقدر بیشتر باشد بهتر است و محدودیتی ندارد.

حالا نگاهی به جدول زیر بیندازید. در زمان خرید به دنبال این حداقل ها در هر دستگاهی که میخواهید بگیرید باشید. 

حداقل مشخصات معمولی لپتاپ، کیس و کامپوتر رومیزی برای تدوین ویدیو
ردیف نوع قطعه مشخصات فنی
1 سی پی یو حداقل اینتل CORE I3 با هر سرعتی
2 مادربورد فقط در کیس قابل انتخاب است. روی مارک آن حساس نباشید.
کارت گرافیک آنبورد و جدید داشته باشد.
امکان افزودن تا 4 هارد در آینده را داشته باشد.
3 حافظه رم حداقل 16  گیگابایت
4 کارت گرافیک اینتل به صورت آنبورد یا قطعه جداگانه از نوع GT یا MX
5 هارد نگهداری اطلاعات 240 گیگابایت - SSD

حین خرید :

  • اگه لپتاپ میخرید و بیشتر اوقات در جای ثابتی هستید و کمتر جابجا میشید اندازه و کیفیت مانیتورش مهم نیست. بعضی هاشون بخاطر براق بودن مانیتور و 1 اینچ بزرگتر بودن چند میلیون گرانتر هستن، بجای اینکه چنین هزینه ای کنید یک مانیتور جداگانه 24 اینچ با موس و کیبورد جدا بگیرید تا لپتاپ مثل یک کیس بشه براتون. بهتون قول میدم این یکی از بهترین پیشنهاداتیه که ممکنه بهتون داده بشه.
  • اگه کیس میخرید خیلی پول خرج پوسته خود کیس نکنید چون وظیفه اش کنار هم بودن قطعاته. نمیگم بدترین رو بخرید بلکه خیلی هزینه اش نکنید.
  • مانیتوری که لپتاپ داره یا اونی که برای کیس میخرید باید حداقل بتونه اندازه 1080*1920 رو نمایش بده و کوچکتر به کار نمیاد.
  • بعضی برندها پول اسمشون رو ازتون میگیرن مثلا ایسوس یکی از اونهاست. اگه 2تا وسیله مشابه بودن ولی برندشون فرق میکرد اونی رو بخرید که ارزانتره.
  • بیشترین سرمایه گذاریتون رو روی CPU بزارید و بعد کارت گرافیک. چون این 2تا مخصوصا در لپتاپ ها تعویض یا ارتقا داده نمیشن اما هارد و RAM میشن.

شروع یادگیری فیلمورا

اگه تازه میخواید تدوین رو شروع کنید و به برنامه کاملا هوشمند و خلاق و خیلی سریع میخواید بدون شک فیلمورا اون چیزیه که میخواید.

...

کیس برای تدوین فیلم

خریدن کیس یکی از تصمیماتی است که تدوینگران باید به آن فکر کنند و البته این تصمیم برای برخی عالی و برای برخی دیگر ممکن است مورد قبول نباشد.

مزیت ها 
. اگر یک کیس و لپتاپ را با قطعاتی یکسان و با قدرت مساوی در نظر بگیریم، در نهایت قدرت کیس بالاتر است. 
. ارتقا دادن هر قطعه در کیس امکانپذیر است. 
. امکان اتصال هارد دیسک های بیشتری دارد. 
. اگر قطعه ای از آن خراب شود فقط با تعویض آن مجدد قابل استفاده است. 
. برای تدوین کردن ساعتهای طولانی و روزهای پشت سر هم طراحی شده است. 
. با افزایش یا اضافه کردن فن یا خنک کننده میتوان بهروری آن را افزایش داد. 
. قابلیت ارتقا موجب میشود که تا سالها نیازی به تعویض کامل دستگاه نباشد.

بدی ها 
. جای کافی لازم دارد. 
. امکان جابجا نمودن و بردن آن به جاهای دیگر سخت است و دائمی نمیتوان اینکار را انجام داد.

آموزشهای تخصصی پریمیرپرو

با بیش از 30 پکیج آموزشی از صفر تا خیلی فراتر تدوین را بصورت حرفه ای و تخصصی آموزش ببینید و کسب درآمد کنید.

...

دستگاههای یکپارچه لپتاپ، کامپیوتر رومیزی و مک بوک

خرید دستگاه های یکپارچه مانند لپتاپ های ویندوزی، لپ تاپ های مکینتاش، کامپیوترهای رومیزی نیز تصمیم دیگری است که تدوینگران با آن روبرو خواهند شد که دارای مزیت ها و بدی های خود میباشد.

مزیت ها
. جابجا نمودن آن یک امتیاز مثبت است.
. به دلیل یکپارچه بودن، امکان هنگ یا قفل کردن کمتری دارد.
. فضای خیلی کمی لازم دارد.

بدی ها
. امکان ارتقا تمام قطعات آن وجود ندارد. مثلا سی پی یو و کارت گرافیک را نمیتوان تغییر داد و شاید مجبور شوید کل دستگاه را عوض کنید. 
. اگر مشکل فنی یا سخت افزاری داشته باشد دستگاه تا زمان تعمیر به صورت کامل از کار خواهد افتاد. 
. در زمانهای طولانی تدوین کردن، دمای زیادی ممکن است تولید کند. این دما باعث کار کردن یکسره فن یا خنک کننده میشود که در نهایت باعث تولید صدا نیز میشود. تولید صدا را میتوان با دور نمودن دستگاه کمتر کرد اما دائما یکسره کار کردن فن ها، در دراز مدت میتواند موجب تعویض زود هنگام آنها شود. البته به جنس دستگاه و محیطی که در آن قرار دارد نیز بستگی دارد. اگر محیط خاک داشته باشد برای دستگاه ضرر دارد.

مانیتور مناسب برای تنظیم و درجه‌ بندی رنگ فیلم و ت
مانیتوری که IPS باشه و فضای رنگ sRGB 99% و حتما فضای رنگ Rec.709 رو حداقل داشته باشه برای اصلاح/درجه‌بندی/تنظیم رنگ فیلم کاملا مناسبه اما مولفه ه
بیشتر بدانید
مانیتور مناسب برای تنظیم و درجه‌ بندی رنگ فیلم و تدوین

سوالات پرتکرار

چرا مانی سافت مدل دستگاه معرفی نمیکند؟

هر روز مدل های جدیدی وارد بازار میشود. تنوع ها زیاد هستند. اگر مدلی نوشته شود هر روز باید آنرا با جدیدترها جایگزین نمود. به یاد داشته باشید که مشخصات فنی چیزی است که باید مدنظر گرفته شود نه مدل دستگاه. مدل دستگاه بر اساس نوع مشخصات فنی تعیین خواهد شد.

کدامیک از برندهای تولیدکننده از نظر مانی سافت معتبرتر هستند؟

بجز سخت افزارهای شرکت اپل، اغلب برندها خوب هستند. 99 درصد قطعات و لپتاپ ها و دستگاه های یکپارچه، توسط کشور چین ساخته میشوند. دارای اختلافات جزیی در کیفیت با یگدیگر هستند. تجربه مشخص میکند که اگر از دو تولیدکننده، دقیقا یک مشخصات یکسان را کنار هم بگذاریم، آنکه ارزانتر است اگر خریداری شود، تصمیم بهتری خواهد بود چون بسیاری از برندها پول نام خود را میگیرند.

در حال حاضر نمیتوان سایر برندها را با  مک بوک و سیستم های تدوین شرکت اپل مقایسه نمود. این برند دارای کیفیتی بسیار بالاست اما خب بسیار گرانتر نیز میباشد.

آیا این درست است که میگویند سخت افزار اپل از سخت افزار ویندوز سریعتر و روانتر است؟

برای رسیدن نه نتیجه ای درست، ابتدا بهتر است که یک لپتاپ از یک برند مانند DELL و یک مک بوک با همان مشخصات مشابه از اپل را با یگدیگر مقایسه نمود. در گذشته این اختلاف سرعت خیلی زیاد بود اما با ورود هارد دیسک های SSD و NVME سایر برندها نیز سرعت خیلی خوبی دارند. حقیقت این است که اختلاف سرعت شاید روی چند دقیقه باشد و نه روی چند ساعت. 

به دور از هرگونه تبلیغات برای اپل، بدنه و مانیتور و کیبورد و تاچ پد سخت افزار اپل بی همتا هستند و هیچ برند دیگری فعلا به این کیفیت نرسیده است اما دلیل نمیشود که این عوامل روی سرعت خود نرم افزار تاثیر بگذارند.

بهترین کامپیوتر رومیزی یا ALL IN ONE کدامست؟

دستگاه های آل این وان یا ALL IN ONE همان کامپیوترهای رومیزی هستند که شبیه به یک مانیتور بوده و موس و کیبورد به آن متصل میشود. اگر قصد خرید چنین دستگاهی را دارید بد نیست و گزینه مناسبی نیز میباشد اما معایبی مانند لپتاپ ها دارد که بالاتر توضیح داده شد. مشخصات فنی قطعات این دستگاه نیز مانند توضیحات بالاتر قابل انتخاب و خریداری است.

حداقل سیستم مورد نیاز برای تدوین ویدیوهای فورکی کدامست؟

CPU : CORE I5

RAM = 32

GPU = NVIDIA RTX 3050

HDD = NVME 500

آماده اید برای یک شروع موفق؟

مجموعه کاملی از پکیج و دوره های آموزشی تدوین با نرم افزارهای مختلف منتظر شما هستن.

...

رویدادها

از سراسر مانی سافت