پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

کروماکی Chromakey چیست؟ پرده سبز یا آبی و چرا

کروماکی یا Chromakey یک اصطلاح و یا یک تکنیک در فیلمسازیه که معمولا برای ساختن جلوه ویژه و حذف زمینه/بکگراند فیلم از اون استفاده میشه. در این کار از پرده آبی یا سبز استفاده میکنن تا سوژه های واقعی را در نماهای غیر واقعی قرار داده و آنها را ترکیب کنیم.

درک بیشتر کروماکی

در ویدیو زیر که از روی فیلم سینمایی ماتریکس 1 گرفته شده، از تکنیک کروماکی استفاده شده پشت سوژه پرده سبز گذاشتن و در زمان تدوین پرده سبز رو حذف کردن و نمای جدیدی بجای اون گذاشتن تا سینمایی تر بشه.

مدت زمان ویدیو : 2دقیقه

 

کروماکی Chroma key چیست

کلمه Key به معنای کلیدی بودن و Chroma هم به معنای رنگ می باشد که از ترکیب این دو، کلمه کلید رنگی بوجود آمد. استفاده از کروماکی یا کلید رنگی یک تکنیک محسوب می شود که از آن در تولید جلوه های ویژه و در مرحله پس تولید یا Post Production برای ادغام لایه ها با هم استفاده می شود. این تکنیک هم در عکس و هم فیلم برای حذف یک رنگ اصلی (همون کلید اصلی یا Key) کاربرد دارد.

در اجرای تکنیک کلید رنگی یا کروماکی از دو رنگ سبز و آبی استفاده شده است، البته با توجه به خلاقیت تولید کننده فیلم، می توان از هر رنگ تک بجای آبی و سبز نیز استفاده نمود اما چرا در حال حاضر سینماگران از زمینه سبز و آبی استفاده می کنند سوالی است که تا پایان به پاسخ آن خواهید رسید.

کلمه Chroma-key توسط شرکت NBC television broadcasts انتخاب شد. یکی از تنها شبکه های برودکست که در آن زمان وظیفه نمایش جهانی فیلم و تلویزیون را بر عهده داشت.

پکیج آموزشی نحوه ضبط کروماکی در اتاق

اگه تمایل دارید قدمهای اولیه شروع تکنیک کروماکی رو بردارید و در اتاق خانه یا محل کار، ویدیو با پرده سبز دقیق ضبط کنند و وارد تولید محتوا بشید دیدن ویدیو و تهیه پکیج زیر رو بهتون پیشنهاد میکنم.

 

دلایل استفاده بیشتر از رنگ سبز

به این دلیل که رنگ پوست انسان با هر دو رنگ در تضاد است. رنگی برای زمینه در فیلم سازی و جلوه های ویژه مناسب است، که سوژه قرار گرفته در مقابل آن در تون رنگ ها متفاوت باشد، یعنی وقتی رنگ سبز و آبی حذف می شوند، سوژه به صورت کامل باقی بماند. بطور مثال اگر رنگ زمینه آبی باشد و بخشی از لباس سوژه نیز آبی باشد، موقع حذف رنگ زمینه آبی، لباس سوژه نیز حذف خواهد شد.

blue screen vs green screen color wheel

به تصویر بالا توجه کنید. دایره مشخص شده بالا سمت چپ همان رنگ پوست است که رنگ آبی و رنگ سبز در بیشترین حالت تضاد با آن قرار دارند. تمام موضوع همین است که وقتی سوژه بر روی آنها قرار می گیرد آنقدر با هم تفاوت داشته باشند که براحتی تفکیک شوند. در نتیجه آبی و سبز دورترین فاصله با رنگ پوست انسان را دارند و این منطقی ترین حالت برای استفاده به عنوان پس زمینه است.

 

کاربرد رنگ زمینه آبی در جلوه های ویژه

در سال 1930 میلادی برای اولین بار توسط تیم RKO_Radio_Pictures از رنگ زمینه آبی در سینما استفاده شد. برای شما جالب خواهد شد اگر بدانید چگونه از این رنگ است استفاده نمود!

در آنها سالها خبری از ترنزیشن های دیجیتالی نبود، این تیم با رنگ زمینه آبی، ترنزیشن از نوع وایپ Wipe یا پاک کننده را خلق نمود که شبیه به برف پاک کن ماشین تصویر را پاک می نمود. به نوعی یک خلاقیت در ساخت ترنزیشن را ابداع نمود. اگر تمایل داشتید نحوه استفاده از این تکنیک را ببینید در لینک Flying_Down_to_Rio فیلم را پیگیری نمایید. البته 5 دقیقه از این فیلم برای بررسی استفاده از تکنیک رنگ زمینه آبی در این لینک قابل دیدن است. به نماهای پرواز هوایپما در فیلم توجه کنید، جای حیرت دارد که در سال 1933 چطور چنین تکنیکی اجرا شده که الان با جدیدترین ابزارها هم ساخته می شود.

استفاده از رنگ زمینه آبی در جلوه های ویژه تا سال 1970 ادامه پیدا نمود. یکی از فیلم هایی که به صورت کاملا حرفه ای از رنگ زمینه آبی برای جلوه های ویژه آن استفاده شد، Spiderwick Chronicles Set بود. فیلمبرداری این فیلم 4 تا 5 ماه طول کشید و مدت زمان 24 ساعت سوژه ها در مقابل رنگ زمینه آبی مشغول تمرین و فیلمبرداری بودند.

640px spiderwickchroniclessetنمایی از استودیو پرده آبی در فیلم Spiderwick Chronicles Set

استفاده از رنگ سبز در جلوه های ویژه

امروزه رنگ سبز دارای بیشتری استفاده از صنعت تلویزیون و فیلم است. جالب است بدانید که اولین بار از رنگ زمینه سبز در تلویزیون و برای ارائه گزارش آب و هوا استفاده شد. در آن زمان کارشناسان اعلام وضعیت جوی، تمایل داشتند که در مقابل دوربین لباس آبی بپوشند، به همین دلیل رنگ زمینه سبز نیز بوجود آمد.

استفاده از رنگ زمینه سبز در اخبار وضعیت آب و هوا

تا قبل از بوجود آمدن رنگ زمینه سبز، استفاده از رنگ زمینه آبی، یک عادت بود چون رنگ دیگری بررسی نشده بود اما پس از ملاحظات فنی زیاد، تصمیم بر این شد که در بسیاری صحنه ها از آن استفاده شود. می توانیم یکی از بزرگترین چالش ها را تمایل به استفاده از لباس با رنگ آبی بدانیم که در رنگ سبز برطرف گردید. شاید بگویید که مگر لباس سبز رنگ نیست ؟ البته که هست اما مصرفش خیلی کمتر از آبی است.

از آنجا که چشم انسان نسبت به طول موج های سبز، حساس تر است، به طور معمول قدرت سیگنال بیشتری دارد و نویز بهتری نسبت به کانال های رنگی دیگر دارد، بنابراین کروماکی صفحه سبز می توانند نتیجه تمیز تری را تولید کنند.

رنگ سبز یا آبی ؟

اینکه کدامیک انتخاب شود کاملا وابسته به شرایطی است که تیم فیلم سازی باید با تجربه و تخصص آن را انتخاب نماید. عواملی مانند لباس، روشنایی و موارد دیگر تاثیر گذار هستند که در پایین تک تک آنها توسط مانی سافت بررسی و با تشریح آورده شده است.

  • رنگ سوژه
  • روشنایی

 

1. رنگ سوژه.

رنگ سوژه بدون شک مهمترین عامل تعیین کننده رنگ زمینه است. اگر سوژه سبز باشد پس رنگ زمینه آبی خواهد شد. فرض کنیم از گیاهان تصویر می گیریم، گیاه سبز است پس سبز را نمی توانیم روی زمینه سبز بگذاریم چون سوژه که گیاه است همزمان با حذف رنگ زمینه، حذف خواهد شد پس آبی را بعنوان رنگ زمینه انتخاب می کنیم. اگر رنگ زمینه سبز انتخاب شده باشد ولی در یک صحنه، رنگ سوژه با رنگ زمینه یکی باشد، فقط در آن نما از رنگ بکگراند دیگر که آبی است استفاده خواهد شد، تیم فیلمسازی باید مواظب این موضوع باشد. 

به تصویر زیر توجه کنید، در زمینه آبی، حاشیه ابرها دارای تاریکی بیشتر و روشنایی کمتری است اما در زمینه سبز، حاشیه ی ابر دارای روشنایی بیشتری است، همین اختلاف در نوع روشنایی لبه ها درون هر رنگ، یکی از مهمترین عوامل انتخاب می باشد. نتیجه می گیریم که برای سوژه هایی با رنگ روشن، بهتر است از رنگ زمینه سبز استفاده کنیم، اما همچنان برای تصمیم گیری نهایی زود است.

برای سوژه های روشن ار رنگ سبز و سوژه های تیره زمینه آبی استفاده شود

اکثر مشکلات کار با زمینه سبز و زمینه آبی به زمان پس تولید و قراردادن یک نما بجای آنها باز میگردد.

فرض کنید از یک شخص با بکگراند سبز فیلم گرفته شده، لباس سوژه هم دارای ترکیب تون های رنگ سبز یا هم خانواده سبز است، این یکی از سخت ترین قسمت های کار خواهد شد چون قرار است در تصویری که خود سوژه دارای بخش های سبز است، پرده سبز حذف شود. پرده سبز را استفاده می شود تا در پس تولید کار راحت تر و سریعتر انجام شود، اگر قرار باشد برای حذف یک پرده سبز ساده ساعت ها وقت صرف شود که کار مهمی انجام نشده!

وجود رنگ های مشابه در سوژه و زمینه

ویدیو زیر را تا انتها نگاه کنید، به دلیل اینکه رنگ زمینه، آبی انتخاب شده و لباس سوژه نیز دارای مقادیر رنگ آبی و ترکیب با زرد می باشد، پس از حذف رنگ آبی زمینه، مقداری از رنگ لباس نیز نامرئی شده، این یک چالش است برای ویرایشگر ویدیو. هم لبه های لباس سوژه آسیب می بیند و هم لباس.

اول اینکه وقتی در خود سوژه رنگ های سبز وجود داشته باشد، موقع حذف پرده سبز بخش های سوژه که رنگ سبز دارند نامرئی می شوند یعنی رنگ خود را از دست میدهد، در این شرایط مجبور میشویم به سراغ کارهایی مانند : روتوسکوپ برویم تا شاید با انتخاب کامل اطراف سوژه، آنرا ماسک نماییم که کاری وقت گیر است، حالا متوجه شده اید که انتخاب رنگ لباس و جزییات سوژه در نتیجه نهایی یک ویدیو و حذف رنگ سبز چقدر می تواند موثر باشد.

توانایی نرم افزار در حذف رنگ زمینه خیلی موثر است. این ویدیو کلیپ به صورت کامل در نرم افزار فیلمورا ویرایش شده، این نرم افزار نیمه حرفه ای است و برای حذف رنگ زمینه، ابزارهای اولیه ای دارد اما اگر رنگ بندی سوژه و بکگراند، دقیق انجام شده باشد، عملیات حذف رنگ را بسیار مطلوب انجام خواهد داد، اما این تصویر ما بوده که دارای نقص فنی است.

 

2. کنترل روشنایی.

یکی از دلایلی که پرده سبز را برای فیلمبرداری انتخاب میکنند، داشتن لومیناسیتی (روشنایی) بالاتر نسبت به هر رنگ دیگری است.

 رنگ زمینه سبز بسیار درخشان تر ذخیره میشود، اما رنگ آبی دارای روشنایی کمتری نسبت به رنگ سبز است و از قدرت جدا کنندگی سوژه در زمان ویرایش ویدیو میکاهد. به همین دلیل در زمان فیلم برداری با پرده آبی نیازمند نورپردازی خیلی بیشتری هستیم تا با درخشنده نمودن پیکسل های آبی به درجه روشنایی رنگ زمینه سبز برسیم. به این صورت ضعف لومیناسیتی را جبران نموده و سوژه در پس تولید، بهتر تفکیک و جدا خواهد شد.

تاثیر روشنایی رنگ سبز در تولید فیلم که خیلی بهتر است رنگ آبی است

به عکس بالا خوب نگاه کنید، ستون اول سمت چپ، دو عکس پایین که ابر دارند شماره های 1 و 3، به ابر با بکگراند رنگ سبز توجه کنید (شماره 1)، حالا چشم خود را دو ستون سمت راست بیاورید، تا به ستون Green Channel برسید شماره 2، می بینید که زمینه سفید است ( در حالت نمایش کانال، رنگ سبز، سفید دیده می شود)، به حاشیه ی ابر در همان زمینه سفید بالای ابر را نگاه کنید، خیلی جزئی و کم، سایه مشاهده میشود.

بیایید سطر آخر که زمینه آبی است (شماره 3)، چشم خود را سه ستون سمت راست بیاورید تا به ستون Blue Channel(شماره 4) برسید، ابر را با بکگراند سفید و مقداری تیرگی و پیکسل های تاریک خواهید دید، اگر همین عکس را با کانال سبز قبلی مقایسه کنید، خواهید دید که رنگ سبز، دارای روشنایی بیشتری است.

برای درک بهتر، پشت سر هم به عدد 2 و عدد 4 نگاه کنید، در عدد 4 پیکسل های تیره بیشتری دیده می شود که همان رنگ زمینه آبی است. همین آزمایش نشان دهنده روشن بودن پیکسل های رنگ سبز است که در زمان پس تولید، دست ویرایشگر ویدیو را باز گذاشته و حذف بهتر رنگ سبز اتفاق خواهد افتاد.

دلایل استفاده از کروماکی سبز در ویدیوهای تیره

در توضیحات بالاتر به نتیجه ای اولیه رسیدیم که بهتر است برای ترکیب صحنه های روشن، از رنگ زمینه سبز استفاده نموده و برای ترکیب نماهای تیره، از زمینه آبی استفاده شود، اما در فیلم Thur و نمای زیر، چرا برای صحنه های تاریک از رنگ سبز استفاده شده ؟ منظور از ترکیب، نمای نهایی است که بجای کروماکی قرار داده می شود.

پرده سبز و پرده آبی موجب ترکیب ساده تر سوژه ها با صحنه های دیگر میشوند

شاید اینگونه بتوان گفت که چون در نرم افزارها برای کنترل بهتر رنگ زمینه سبز، تنظیمات خیلی بیشتری قرار داده شده که برخی از آنها در لیست زیر اشاره شده اند :

  • کنترل دقیق تر سایه ها
  • آنالیز بهتر روشنایی در رنگ
  • دقت بالاتر در رنگ لبه ها

البته تنظیمات خیلی فراتر از سه گزینه است اما بیشتر تمرکز روی آنها قرار داده شده. در نرم افزارها می توان بجای رنگ سبز، هر رنگ دیگری نیز انتخاب نموده اما به دلیل خواص فراوان رنگ سبز، به صورت پیش فرض این گزینه ها کارایی بهتری را دارند.

حتی با نورپردازی خیلی خوب، باز هم اگر همسان بودن رنگ ها در پرده سبز و سوژه وجود داشته باشد مشکلات بزرگ پابرجا هستند، نرم افزارها در بسیاری شرایط امکان جداسازی این شباهت را در تون های رنگ زمینه و سوژه ندارند. پس با چالش و سختی روبرو خواهیم شد.

 

دلایل استفاده از پرده آبی در جلوه های ویژه

پرده آبی مزیت خیلی بزرگی نسبت به پرده سبز دارد البته در شرایطی خاص. شخصی با لباس دارای رنگ سبز و موهای بلوند که همین موها دارای رنگ هم خانواده سبز نیز هستند، به دلیل داشتن تون های رنگ مشابه با زمینه سبز، در زمان کار با نرم افزار ما را خیلی به دردسر خواهند انداخت. حال اگر بجای پرده سبز، از پرده آبی در بکگراند استفاده کنیم، دیگر خبری از همسان بودن تون های مشابه سبز وجود ندارد، چون بکگراند پرده آبی است و هیچ وجه اشتراکی با موی بلوند و لباس با تون سبز ندارد، بکگراند آبی حذف میشود و دیگر نگران این نخواهیم شد که تارهای مو یا فلان جزئیات را باید بیشتر از دست بدهیم و این خبر خیلی خوبی است.

از طرف دیگر وقتی قرار است بکگراند غیرواقعی ما یعنی همان نمایی که وجود ندارد و میبایست بجای پرده قرار بگیرد، تاریک باشد، استفاده از رنگ آبی برای جلوه ویژه انتخابی بهتر است چون درخشندگی رنگها در آبی کمتر و در تاریکی بکگراند جدید، کمتر تاثیر میگذارد.

چه زمانی از پرده آبی در جلوه های ویژه استفاده کنیم؟

 

زمانهای استفاده از پرده سبز در جلوه های ویژه

ارزان تر بودن رنگ سبز به دلیل استفاده کمتر از ابزارهای نورپردازی، دریافت جزییات بیشتر و روشن تر، راحتی نشت رنگ سبز در نماهای روشن، گزینه هایی برای انتخاب رنگ سبز می باشند. رنگ سبز به طور طبیعی نور بیشتری را بازتاب می دهد و چقدر عالی خواهد شد که نمای نهایی شما نیز روشن باشد.
چه زمانی از پرده سبز در جلوه های ویژه استفاده کنیم؟

به تصویر بالا توجه کنید، تیم فیلمسازی قبل از اینکه شروع به ضبط نماید، با کارگردانی و دکوپاژ، تصمیم خود را گرفته که نمای نهایی پشت سوژه، روشن خواهد بود، پس می بایست از پرده سبز استفاده نماید. این یک نکته مهم بود که حال مرور نمودیم، قبل از ضبط فیلم، باید تعیین نموده باشید که نمای نهایی چه خواهد بود.

ترکیب فضای واقعی و غیر واقعی
از رنگ های زمینه سینمایی مانند سبز و آبی استفاده می کنیم تا سوژه های واقعی را در نماهای غیر واقعی قرار داده و آنها را ترکیب کنیم.

 

چالش جدا نمودن مو از رنگ زمینه.

از مهمترین مشکلاتی که در زمان حذف رنگ زمینه آبی و سبز وجود دارد، نواحی موها میباشد.

موی سر و موی دست اغلب کسانی که جلوه های ویژه کار میکنند را به چالش میکشاند مخصوصا زمانی که روشنایی بکگراند کم باشد و همچنین اگر دارای نورپردازی ضعیفی باشیم کار بسیار سخت خواهد شد. موها یک طرف، موهای افشان و با حرکت در طرف دیگر.

به همین دلیل است که بسیاری تیم های ایرانی مخصوصا، در زمان ضبط از پرده های آبی و سبز، از کلاه روی سر سوژه استفاده می کنند و برای جلوگیری از خرابی در نواحی دست ها، از لباس های آستین دار استفاده می نمایند.

بکگراند فلت (تخت)

چند واژه فنی

  • Chroma Key کروماکی
    اگر در یک دست پرده سبز و آبی را قرار دهیم و در دست دیگر کروماکی Chroma Key، هر دو تقریبا با هم برابر هستند. در این تکنیک، با لایه های زیادی کار میشود، لایه ها با هم ترکیب ( کامپوزیشن) میشوند تا صحنه ی نهایی خلق شود. در کروماکی تنظیم رنگ حرفه ای لازم خواهید داشت، چون سوژه ی شما از یک محیط (استودیویی) به فضای کاملا متفاوتی منتقل میشود پس باید مثل یک کالریست، نور و رنگ و سایه ها و تمام وجود سوژه خود را با صحنه ی جدید هماهنگ کنید که کار هر کسی نیست مگر اینکه تخصصی آموزش دیده باشد.
  • Keying کلیدها
    یکی دیگر از مراحل کار با پرده سبز را Keying میگوییم، در این مرحله که پس از فیلمبرداری انجام میشود، فایلهای با پرده سبز را به نرم افزار وارد نموده رنگ سبز را کاملا حذف میکنیم تا هیچ اثری از آن باقی نماند مخصوصا حاشیه بدن و موهای سوژه. وقتی سبز کاملا حذف شد میتوانیم هر تصویری را جای آن قرار دهیم. کلمه Keying در هر نرم افزار، بخشی را به خود اختصاص می دهد که حذف پرده سبز، ترمیم لبه ها، بررسی مت های سیاه و سفید و جزییات فراوانی را پوشش می دهد.
  • Spill اسپیل
    نشت رنگ زمینه بر روی سوژه است. وقتی نورپردازی انجام میشود، به دلیل بازتاب این رنگی مانند سبز و نورهای تولید شده، حاشیه سوژه مثلا موها و دستها، انعکاس رنگ سبز را به خود جذب مینماید، همین مشکل، چالش بزرگی برای همه ویرایش گران ویدویو و بحث جلوه های ویژه است. این گزینه در برخی نرم افزارهای حرفه ای، یک آپشن است که کمک بزرگی خواهد نمود.

 

چند تکنیک و دستور کاربردی

علوم تولید فیلم و ویرایش ویدیو، کاملا به هم وابسته هستند، هیچ وقت تصور نکنید با یادگیری یکی از آنها، دیگری کمرنگ خواهد شد. هر کدام دنیای خود و گره خورده به دیگری را دارد. از یادگیری متوقف نشوید، ما نیز در این راه به شما کمک خواهیم نمود.

  1. انتخاب جنس پرده سبز
    هیچگونه انعکاسی نداشته باشد، یعنی وقتی به آن نور می تابد، بازتاب نداشته باشد. تا میتوانید رنگ پرده سبز شما روشن باشد، چون رنگ روشن در زمان جداسازی سوژه مناسب تر است، جنس پرده سبز را فوم انتخاب کنید، فوم به دلیل انعطافی که دارد شکسته نمیشود، وقتی با کفش روی آن برویم دیرتر خراب میشود، همچنین میتوانید از پارچه و فوم استفاده نکنید، دیوار و کف استودیو را رنگ کنید، رنگ سبز روشن، اینکه دقیقا چه تون رنگ سبز باشد از تصویر زیر کمک بگیرید. 

    انتخاب خود پرده سبز بدون در نظر گرفتن رنگ آن، تابع شرایطی است، آیا فیلمبرداری شما همیشه در جای ثابت انجام میگردد؟ آیا نیازمند پرده سبز بزرگ هستید؟ آیا پرده سبز را باید جابجا کنید؟ آیا وقت کافی برای راه اندازی یک پرده سبز با ریل های سقفی را ندارید؟ آیا فضای خیلی بزرگی را برای پرده سبز و کروماکی باید آماده کنید؟ آیا قرار است در فضای باز پرده سبز را ضبط کنید ؟ پاسخ این سوالات تعیین کننده ی جنس، نورپردازی و کیفیت پرده سبز شما خواهند بود.

    نمونه رنگ مورد نظر

    بهترین طیف رنگ برای پرده سبز در استودیو کروماکی

  2. حذف سایه در ضبط سوژه با زمینه سبز
    فاصله سوژه را از پرده سبز حدود دو متر و بیشتر در نظر بگیرید تا هیچ سایه ای توسط سوژه ایجاد نشود چون سایه دار بودن سوژه در زمانی که سایه نمی خواهید، یکی از مشکلات بزرگ شما خواهد بود. نکه ی جالب دیگر اینکه با اینکار مانع ایجاد انعکاس یا Spill در اطراف سوژه خواهید شد.
  3. فرمت ضبط Raw
    تا میتوانید با فرمت Raw رکورد کنید، با بیت ریت بالا رکورد کنید، تفاوت زیادی میان جداسازی سوژه در پرده سبز میان ویدیو با بیت 8 و بیت 10 میباشد، هر چقدر بیت بیشتر داشته باشید کیفیت شما بی نظیر تر و مشکلات شما کمتر خواهد بود، این سعی را داشته باشید حتی اگر Raw نتوانستید رکورد کنید، میزان بیت را در تنظیمات دوربین بالا ببرید، اگر امکان رکورد با بیت بیشتر را نداشتید، با فرمت های دارای فشردگی کمتر رکورد کنید برای اینکار نیازمند شناخت دوربین خود هستید. بعنوان پیشنهاد سعی کنید فرمت ProRes 442 رکورد کنید.
  4. تفکیک نورپردازی
    نورپردازی به سوژه را انجام دهید، نورپردازی جداگانه نیز به بکگراند سبز انجام دهید، خیلی اوقات دیده ایم که افراد قصد دارند با دو عدد نور، بهترین نتیجه را بدست آورند اما این غیر ممکن است برای یک ویدیو ی حرفه ای، شما باید به سوژه و بکگراند، جداگانه نورپردازی کنید تا انعکاس تفکیک شود و سایه ها کنترل گردند. رعایت موارد زیر در نور پردازی زمینه سبز مهم هستند 1. نور تمام زمینه یکواخت باشد 2.نور نرم و پراکنده باشد 3.نور پردازی زمینه و سوژه کاملا جدا باشد
  5. افزایش سرعت شاتر
    تجربه مانی سافت بیانگر این موضوع است که هر چقدر سرعت شاتر دوربین در زمان فیلمبرداری بیشتر باشد، اطراف سوژه هایی که متحرک هستند کمتر بلور میشود، بلور کمتر یعنی حذف بهتر زمینه کروماکی. در زمان فیلمبرداری سرعت شاتر را بیش از 100 قرار دهید. اگر نیازمند ایجاد بلور یا موشن باشید، با یادگیری تکنیک های ویرایش ویدیو می توانید به سادگی انجام دهید. اما ویدیو خام را، بدون موشن بلور رکورد کنید البته این کار بستگی به موضوع پروژه شما دارد.
  6. جلوگیری از نشت رنگ سبز
    وقتی که نورپردازی با مشکل روبرو باشد، زمینه سبز، حاشیه های سوژه را با یک رنگ سبز روشن احاطه می نماید. این مشکل موجب خواهد شد که زمان پس تولید، مجبور شویم آنرا به سختی حذف کنیم، وقتی که حذف شود، اطراف بازیگر یک حاله که می بایست نورانی باشد ایجاد خواهد شد و همین نکته، تفاوت تکنیک های کروماکی توسط حرفه ای ها و غیر آن است.

    اگر نشت رنگ زیاد است در این شرایط چند راه دارید. می توان سوژه را ماسک نمود تا نشت اطراف آن حذف شود. نرم افزارهای حرفه ای این کار را با قابلیت ماسک انجام می دهند ولی افترافکتس و نرم افزارهای جلوه ی ویژه، توسط روتوسکوپ آن را انتخاب می کنند. رفتن به افترافکتس و نرم افزارهای این چنین، نیاز به تخصص و یادگیری دارد، پس چه بهتر که با نرم افزار ویرایش ویدیو این اتفاق صورت پذیرد. نرم افزار موکا پرو این قدرت را در اغلب نرم افزارهای ویرایش ویدیو در اختیار شما قرار خواهد داد.
  7. عمق میدان کم
    اگر زمینه شما با مشکلاتی مانند چین و چروک و شکستگی پارچه روبرو می باشد پیشنهاد می کنیم فیلم برداری را با عمق میدان کم انجام دهید تا بکگراند شما بلور شود و برخی اشکالات برطرف گردد.

 

نرم افزارهای کروماکی

نرم افزار ویرایش غیر خطی خود را درست انتخاب کنید تا در زمان حذف رنگ پرده سبز و آبی بتوانید کروماکی را درست اجرا نمایید. برای یک انتخاب درست می توانیم به نرم افزارهایی مانند :

  • فاینال کات پرو
  • اوید
  • پریمیر پرو
  • داوینجی
  • هیت فیلم

اشاره کنیم. برای انتخاب دقیق ، پیشنهاد میکنیم صفحه بهترین‌ برنامه‌‌های تدوین‌ سینما/عروسی/موزیک‌ویدیو/یوتیوب/اینستاگرام را ببینید.

 

ویدیو افکت/پلاگین برای حذف پرده سبز و آبی

در خصوص حذف رنگ زمینه در مرحله پس تولید، هر نرم افزار به همراه خود ابزارهایی را قرار داده اما برخی امکانات و ویدیو افکت ها نیز هستند که به نرم افزارها توانایی ویژه ای را اضافه خواهند نمود. یکی از این ویدیو افکت ها، بی سی سی BCC Continuum میباشد. با چند کلیک ساده، نتیجه ای شگرف را با دقت جدا نمودن تار مو را به شما هدیه می دهد.

برای آشنایی بیشتر صفحات 
1. انواع روش حذف پرده سبز - با افکت و پلاگین و
2. آموزش پلاگین بوریس کانتینیوم BCC Boris Continuum رو ببینید. قدرت در تفکیک تار مو و جزییات، موجب شده که سینمای هالیوود از این ویدیو افکت در اغلب پروژه های خود استفاده نماید.

 

صفحه سبز : جواب مثبت و منفی

بیایید با مزایای استفاده از صفحه سبز شروع کنیم. همانطور که قبلا ذکر شد ، بیشتر دوربین های دیجیتال اطلاعات بیشتری را در کانال سبز ضبط می کنند. این منجر به یک کروماکی تمیزتر در اطراف سوژه شما می شود ، و دارای مصنوعات نویز کمتری است. صفحه های سبز به نور کمتری احتیاج دارند ، بنابراین اگر بودجه خوبی داشته باشید بسیار عالی هستند. نشت در صفحات سبز می تواند ترکیب سوژه ب نمای روز را آسان تر کند ، زیرا رنگ سبز روشن تر است. این حالت طبیعی تری به کامپوزیت می بخشد. در بسیاری از جلوه ها و ابزارها، به طور پیش فرض برای حذف رنگ سبز تنظیم شده اند. این می تواند سرعت گردش کار شما در پس از تولید را افزایش دهد.

صفحه سبز ، جواب مثبت و منفی

مزیت ها

  • به نور کمتری نیاز دارد.
  • درخشندگی زیاد برای صحنه های روز مناسب است.
  • رنگ غیر معمول در لباس.

بدی ها

  • نشت رنگ می تواند خیلی یاد باشد ، مخصوصاً روی جزئیات و لبه های ظریف (یا موهای بلوند).
  • درخشندگی زیاد برای صحنه های تاریک یا شب عالی نیست.

 

صفحه آبی : جوانب مثبت و منفی

مزیت اصلی صفحه نمایش های آبی این است که میزان روشنایی رنگ به میزان قابل توجهی کمتر است. این به این دلیل است که رنگ آبی از میزان درخشندگی کمتری برخوردار است ، بنابراین به همان اندازه نور پس نمی زند. وقتی مجبورید از سوژه ها با جزئیات کوچک فیلم بگیرید بسیار کمک می کند ، زیرا پس از اتمام کروماکی می توانید آن جزئیات را حفظ کنید. در همین راستا ، قرار دادن افراد با موی بلوند روی صفحه سبز بسیار دشوار است و اغلب موهای شما را از بین می برد. سوژه های موی بور به راحتی در صفحه آبی رنگ کروماکی بهتری دارند. صفحه های آبی همچنین برای کامپوزیت های شبانه بهتر کار می کنند ، زیرا نور کمتری را به سوژه منعکس می کنند.

جوانب مثب و منفی استفاده از پرده آبی در فیلم

بزرگترین مشکل استفاده از آبی این است که برای نوردهی مناسب نسبت به صفحه های سبز به نور بیشتری احتیاج دارد. اگر روشنایی قدرتمندی در دسترس نداشته باشید یا بودجه کافی برای تأمین آن نوع نور را نداشته باشید، این می تواند مشکل ساز باشد. یکی دیگر از ویژگی های صفحه نمایش های آبی این است که رنگ آبی در لباس بسیار بیشتر دیده می شود. لباس هایی مانند شلوار جین آبی یا کت و شلوار مشکی رنگ. مشکی می تواند مشکل ساز باشد و برای کار در پس از تولید به کار بیشتری نیاز دارد.

خوبیها

  • نشت رنگ کمتر برای افراد با جزئیات و لبه ها
  • نور کم برای صحنه های تاریک یا شب

بدی ها

  • به نور بیشتری احتیاج دارد که می تواند گران باشد
  • با بسیاری از لباس های معمولی مشکل ساز می شود چون آبی در بسیاری وجود دارد.

 

موفقیت در کروماکی

چه کسانی موفق میشوند؟ آیا همه ؟ پاسخ این سوال به عوامل زیادی بستگی دارد:

  • چقدر پشت کار داشته اید.
  • خلاقیت شما چه میزان است.
  • نورپردازی پرده سبز چطور بوده.
  • جنس پرده سبز درست انتخاب شده.
  • با چه فرمت هایی رکورد انجام داده اید.
  • دوربین شما چه کیفیت و بیتی را ارائه داده.
  • در نرم افزار خود چقدر مسلط هستید.
  • آیا فنون هماهنگ سازی صحنه ها را خوب آموخته اید.
  • تمام دانسته های خود را به کار گرفته اید.
  • رنگ لباس درست انتخاب شده.
  • رنگ سوژه با زمینه هماهنگ بوده.

منبع 1

 

لینک مفید

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
امیرمهدی آغاز کننده
سلام من یه لپ تاپ دارم با رم۲و گرافیک۷۴۲و این نرم افزارهای ویندوز رو نمیتونم نصب کنم؛برای موبایل یه نرم افزار کامل میشناسید که باش بتونم کارهای زیادی انجام بدم؟مثلا کاین مستر و فیلم میکر و اینشات و...رو دارم ولی همشون نقطه ضعف دارن ولی کاین مستر خیلی بهتره
شما نرم افزار دیگه ای نمیشناسید؟؟
avatar
1400-04-01 12:02
درود بر شما. هر نرم افزار ویرایش ویدیو نقاط ضعف و قوت خودش رو داره. در حال برنامه ریزی یک آموزش کامل برای ویرایش ویدیو با موبایل هستیم. میتوانید در قسمت پکیج آموزشی پیگیری نمایید.
avatar
Tu6R آغاز کننده
سلام استاد خسته نباشید میخاستم بپرسم میشه در بکگراندمون عکس طبیعت یا یک چیز دیگر قرار بدیم
avatar
1399-11-07 13:38
درود بر شما. البته. چرا که نه. فقط موضوعی بنام هماهنگ سازی وجود داره که اگر اجرا نشه کاملا مشخصه سوژه و بکگراند کاملا از هم جدا بودن. می بایست در رنگ شناسی متخصصی بشید آموزش manisoft.ir/.../prpro-colorist به شما کمک می کنه.
avatar
یاس آغاز کننده
سلام من یه سوال در بارهی پرده سبز داشتم
من مثلا میخوام در یک کلیپ خودم رو دوتا کنم یعنی در یک قاب ولی دو تا باشم و اینکه بتونم به خودم در همان قاب برخورد داشته باشم یعنی مثلا خودم کنارخودم باشم و بتونم مثلا به خودم دست بزنم و کلن برخورد داشته باشم ولی یه جوری که طبیعی باشه. برای این چه کار کنم؟
avatar
1399-11-05 09:10
سلام
چند تایی بودن شخص وقتی بکگراند و نما یکی هست پرده سبز لازم نداره. دوربین روی سه پایه ، چند بار از خودتون تک تصویر می گیرید به نحوی که هر بار در محدوده تصویر قبلی نباشید. اما برای برخورد از خودتون با پرده سبز چند نما بگیرید ، جایی که خودتون هستید در نمای بعدی یک جعبه سبز شده بیارید با انگشت فشار بدین ، در تدوین خودتون رو بزارید جای اون جعبه. با تمرین می تونید انجام بدین. صفحه www.manisoft.ir/course را مشاهده کنید.

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.