پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

تفاهم‌نامه/قرارداد تدوین ویدیو/ریلز/استوری/اینستاگرام/یوتیوب

اگه میخواید با تدوینگرها برای ساخت‌ویدیو/ریلز/پست/استوری/کلیپ قرارداد/تفاهم نامه ببندید و نمیدونید که چه چیزهایی برای دوطرف مهمه و چه نکاتی کلا باید رعایت بشه، در این راهنمای مانی سافت یک فایل برای دانلود گذاشتم تا قراردادهاتون با حداقل مشکل باشه.

تکامل قرارداد تدوین ویدیو
نکاتی که در این صفحه میخونید کم کم کامل شده و ممکنه در قراردادی که شما الان در حال بستنش هستید نکات جدیدی داشته باشه که در قرارداد ما نباشه. در انتهای همین صفحه نکات رو برای ما بنویسید تا بررسی و کاملتر و بهش اضافه کنیم.

تفاهم‌نامه یا قرارداد تدوین ویدیو چیه؟

وقتیکه میخواید با یک تدوینگر ویدیو کار کنید و بلعکسش وقتی تدوینگر ویدیو هستید و یک مشتری به سراغتون میاد ، میشه به سادگی پولی رد و بدل و کار شروع بشه همه چیز خوبه تا زمانی که توقع یکی از طرفین برآورده نمیشه یا یکی از اونها باعث اذیت شدن طرف دیگه میشه پس باید راهکاری وجود داشته باشه تا در چنین مواقعی بشه بهش مراجعه کرد و حق رو به حقدار داد به اون راهکار تفاهم نامه/قرارداد تدوین ویدیو میگیم.

دلایل نیاز به قرارداد برای تدوین ویدیو/فیلم

هدف اصلی قرارداد محافظت از هر دو طرف است که برای تکمیل یک پروژه معین با هم کار می کنند. اگر تهیه کننده ویدئو هستید یا در حال تولید ویدیو هستید ، مهم است که بدانید چگونه یک قرارداد تولید ویدیو را تدوین کنید. قراردادها حتی در سخت ترین شرایطی که ممکن است در آن قرار بگیرید از شما محافظت می کنند ، بنابراین مهم است که آنرا را نادیده نگیرید.

  • قراردادها یک سند حقوقی مکتوب ارائه می دهند که درک کاملی از روابط تجاری و محدوده کار را تعیین می کند تا هر دو طرف با آنچه قرار است انجام شود آشنا باشند.
  • قراردادها به تعیین حقوقی که پرداخت می شود و حقوقی که برای شما حفظ می شود ، کمک می کند
  • قراردادها از نظر قانونی لازم الاجرا و قابل اجرا هستند
  • قراردادها به محافظت از شما و مشتری کمک می کند
  • قراردادها به تعیین زمان و نحوه پرداخت شما و منابع در دسترس شما در صورت نیاز مشتری به شما کمک می کند.

مفاد اصلی تفاهم‌نامه یا قرارداد تدوین ویدیو

مفاد به آیتم هایی میگیم که در این قراردادها نوشته میشه و باتوجه به نوع پروژه ممکنه در برخی اوقات متفاوت باشه، نیاز به ویرایش داشته باشه که قبل از شروع کار باید تنظیم بشن.

  • تعریف نوع پروژه
    باید با شرح کامل نوشته بشه که قراره چه نوع ویدیوهایی ساخته و یا تدوین بشه. با اینکار چهارچوب فعالیت طرفین مشخصه. مثلا ریلز اینستاگرامی قرار ساخته بشه و در زمینه املاک هست. این حتما باید نوشته بشه.
  • مدت زمان ویدیو
    ویدیویی که در نهایت به یک فایل تبدیل میشه و به اصطلاح خروجی بشه میگیم، باید زمانش مشخص بشه. مثلا ویدیوهای 59 ثانیه ای برای ریلز. ممکنه مشتری بخواد 2تا ویدیو 59 ثانیه برای ریلز و 2تا ویدیو 15 ثانیه برای استوری سفارش بده و اشکالی هم نداره، پس این موارد رو بنویسید.
  • کیفیت اندازه ویدیو
    طول و عرض ویدیوها چند در چنده. مثلا فول اچ دیه یا فورکی و یا هر اندازه دیگه. فرمت خروجی و بیت ریت باید مشخص بشه. مثلا فرمت معمولی میشه mp4 و بیت ریت زیر 5 که شبکه های مجازی بتونن پخشش کنن. البته این موضوع برای ویدیوهای یوتیوب میتونه فرق داشته باشه ، بیت ریت بیشتر. این موارد رو تدوینگر باید از مشتری بپرسه و در قرارداد تدوین نوشته بشه.
  • زمان تحویل و تعداد ویدیو
    باید مشخص بشه که ویدیوهای مورد قرارداد چه زمانی باید تحویل داده بشن. مثلا مشتری امروز 5تا ویدیو تحویل داده تا تدوینگر 4تا ویدیویی که مورد قرارداد هست رو از اونها بسازه. با توجه به نوع ویدیوها و تکنیکها و نیاز مشتری ، باید توافق کنید که این 4تا ویدیو کی آماده میشه. ممکنه مشتری عجله داشته باشه و تدوینگر هم الان داره برای مشتریه دیگه ای کار میکنه پس ممکنه نتونه دقیقا در اون زمانی که مشتری میخواد، کار رو تحویل بده پس اگه مشتری موافق باشه توافقی انجام میشه که مثلا 5 روز بعد از تحویل ویدیوهای خام ، ویدیوهای ادیت شده تحویل داده میشن. این زمان تحویل به عواملی مثل 1.تعداد ویدیوهای خام 2.نوع تکنیکها 3.نیاز به زیرنویس 4.اجرای موشن گرافیک 5.تنظیم رنگ و نور وابسته است.
  • تهیه محتوا
    باید مشخص بشه که ویدیوهای خام، عکس و موزیک رو آیا مشتری آماده میکنه یا تدوینگر خودش باید بگرده و پیدا کنه. اگه تدوینگر باید پیدا کنه به دستمزدش اضافه میشه چون زمان بیشتری باید بزاره ، بگرده و یا شاید حتی باید بخره که در اون صورت اگه هزینه ای میکنه به قرارداد اضافه میشه و مشتری باید پرداخت کنه. در صورتیکه تدوینگر باید پیدا کنه زمان بیشتری برای تحویل ویدیو نیاز میشه مگر اینکه خود تدوینگر صلاح بدونه که زمان رو کم در نظر بگیره.
  • تعداد دفعات ویرایش مجدد
    یکی از چالشهای اینکار تغییرات مکرری هست که ممکنه نیاز بشه. این تغییرات ممکنه بخاطر این باشه که تدوینگر و مشتری نتونستن به یک نقطه فکری برسن حالا یا مشتری نتونسته خوب توضیح بده یا ممکنه تدوینگر خوب متوجه نشده باشه. راهکارش اینه که مشتری حتما نمونه ویدیو قبل از قرارداد به تدوینگر نشون بده و بگه من اینطوری میخوام و باز هم ممکنه ویرایش مجدد نیاز بشه چون ممکنه ویدیوی خوبی استفاده نشده باشه یا غلط املایی بجا مونده باشه و یا هر مورد دیگه ای. مواردی که تدوینگر اشتباه کرده بدون هزینه باید هر چقدر هستن اصلاح بشه اما مواردی که از سمت مشتری هستن باید محدود بشن چون با هربار دیدن ویدیو ممکنه ایده های جدیدی به ذهنش برسه و بخواد اعمال کنه و البته مشکلی نیست اما هزینش باید جداگانه پرداخت بشه. پس باید نوشته بشه که بابت هر ویرایش مجدد از سمت مشتری چقدر هزینه مجدد گرفته میشه که عددش توافقی هست.
    تعداد دفعات ویرایش باید 1 تا 2بار باشه اونهم در حد جزیی و نه اینکه کل پروژه تغییر کنه. اگر بخواد بیشتر از 20درصد پروژه رو تغییر بده یعنی یک ویدیو جدید دیگه داره ساخته میشه پس هزینه یک ویدیو جدید گرفته میشه. این مورد پیش میاد چون گاها در سیاست های کاری تغییراتی رخ میده و چاره ای جز تغییر ندارن.
  • نوع فعالیتهای درون پروژه
    تدوین کردن میتونه کارهای ساده ای مثل کات زدن، گذاشتن موزیک، نوشتن عنوان رو شامل بشه اما همیشه اینطور نیست و کارهایی مثل زیرنویس اتوماتیک و گرافیکی، بالانس صدای گویش و موزیک بکگراند، افکتهای صوتی، سانددیزاین، درجه بندی‌حرفه‌ایه رنگ و حتی طراحی کاور ویدیو هم نیاز بشه. تمام این موارد حتما باید نوشته بشن و حتما روی قیمت تدوین ویدیو هم تاثیر مستقیم میزارن.
  • گویش
    اگه روی ویدیوها باید گویش انجام بشه بهتره که مشخص کنید گویش رو مشتری تحویل میده یا متن میده و تدوینگر آماده میکنه. اگه تدوینگر آماده میکنه باید با 2 تا 3 نفر گوینده ی خوب صحبت کنه قیمتهاشون رو بگیره که معمولا دقیقه ای حساب میشه. برای اینکه دوباره کاری نشه، برخی سایتها هستن که نمونه صدای گوینده رو گذاشتن، اونها رو برای مشتری بفرسته و یکی رو انتخاب کنه. هزینه گویش رو بهتره که مشتری قبل از انجام گویش به تدوینگر پرداخت کنه چون اگه به هر دلیلی پروژه کنسل بشه یا تاخیر در پرداخت پیش بیاد، تدوینگر ضرر نکنه. تدوینگر میتونه بابت قبول این زحمت و پیگیرهای گویش، مبلغی رو به دلخواهش به قرارداد اضافه کنه.
  • زمان اعلام تایید یا تغییر
    مشتری باید زمان مشخصی داشته باشه تا بگه که ویدیو تاییده یا مطابق مفاد بالاتر که گفتم ویرایش مجدد لازم داره. معمولا 48 ساعت زمان مناسبیه. باید گفته بشه اگه تا 48 ساعت مشتری نسبت به اعلام تایید یا تغییر اقدام نکرد، پروژه تایید شده محسوب میشه و حق اعتراض نداره و میتونن با توافق مجدد ادیت ها رو انجام بدن.
  • مدت کلی قرارداد
    در چنین قراردادهایی بهتره که محدوده زمانی فعالیت دوطرفه تعیین بشه. تاریخ شروع و خاتمه همکاری منظورم هست. اینطور طرفین در اون بازه زمانی متعهد هستن.
  • نحوه پرداخت
    این موضوع کاملا توافقیه اما طبق تجربه من این حالتها وجود داره که :
    1. حداقل نصف مبلغ هر کلیپ یا عدد کلی مورد توافق طرفین در زمان عقد قرارداد از طرف مشتری پرداخت میشه.
    2. تدوینگر با توجه به برند بودنش میتونه کل مبلغ رو در ابتدا دریافت کنه میدونید چرا ؟ چون هر زمان که مشتری از پروژه انصراف بده برای تدوینگر ضرره حتی اگه تا نصف ویدیو تدوین شده باشه چون اون زمان رو میتونسته برای مشتریه دیگه ای کار کنه و اون مشتری رو از دست داده و مشتری فعلی هم که بقیه پول رو نمیده.
    3. طرفین اونقدر بهم اعتماد دارن که هیچ پولی اول داده نمیشه و وقتی ویدیو کامل شد پرداخت میشه.
  • مشخصات طرفین
    باید اطلاعاتی مثل شماره تلفن، ایمیل، اکانت شبکه اجتماعی، آدرس در صورت توافق، کدملی، تصویر کارت ملی، شماره حساب یا کارت بانکی، بنام خود اشخاص ثبت بشه. وجود این اطلاعات در زمان وجود مشکل برای پیگیری لازمه، گاها ممکنه بشه با رفتن به دفاتر دولتی کدملی هم احراز کرد.

قرارداد ببندین تا ضرر نکنید

یک نمونه قرارداد براتون آماده کردیم ابتدا دانلود سپس مطابق توضیحات بالا ویرایش و حتما ازش استفاده کنید.

...

تدوینگران بدانند

  • تا زمانی که نسخه نهایی ویدیو آماده نشده به مشتری نمایشش ندین. چون اطلاعی از ادامه کارهایی که شما میخواید انجام بدین نداره پس حق داره و با کلی تغییر و ایده به سراغتون میاد.
  • مانی سافت یک کانال داره که مشتری هارو اونجا معرفی میکنه. میتونید برای گرفتن کار جدید در کانال https://t.me/manisoftmakemoney جوین بشید.
  • با مشتریها بصورت آزمایشی چندتا ویدیو یا 1ماه کار کنید. اگه اخلاق کاری و احساس خوبی داشتید ادامه بدین.
  • اگه مشتریها با مبالغ کم شروع کردن اصلا نگران نشید منظورم اینه که ممکنه در شروع کار بجای اینکه چند میلیون تومان پول بدن بابت هر ویدیو بصورت تکی پرداخت کنن، اگه کار شما خوب باشه، کم کم اعتمادشون بیشتر میشه و یک مشتری عادی به یک مشتری پولساز تبدیل میشه و خوشحالتر میشید.
  • مشتریهای کوچک رو کم ارزش نشمرید. هر مشتری میتونه کم کم به مشتری بزرگ تبدیل بشه.
  • خوش اخلاق باشید. انعطاف داشته باشید. مشتری مدار باشید. منظم باشید.

مشتریان بدانند

  • ممکنه فکر کنید که شاید بهتره بیشتر از یک تدوینگر داشته باشید چون احتمالش هست تدوینگر1 بدقولی کنه یا نرسه پس برید سراغ تدوینگر2. این موضوع رو به نظرم زمانی اجرایی کنید که تدوینگر1 نشون داده در کارش خوب نیست یا بدقوله یا بی نظمه. بعضی تدوینگرا همزمان با چند مشتری کار میکنن که موجب میشه این مشکلات بوجود بیاد. اگه خیالشون از شما راحت باشه که دائما براشون کار دارید ممکنه مشتریهای دیگه رو کم کم کنار بزارن پس خیلی خوب میشه اگه فقط برای شما تدوین کنن البته بستگی به مبالغی داره که به توافق میرسید.
  • با تدوینگرها بصورت آزمایشی چندتا ویدیو یا 1ماه کار کنید. اگه اخلاق کاری، نظم، دقت و احساس خوبی داشتید ادامه بدین.
  • به تدوینگرها ویدیوهای خوب تحویل بدین تا کیفیت ویدیو نهایی عالی باشه و بهانه نداشته باشن که کیفیت ها خوب نبوده. اگه با فیلم گرفتن مشکل دارید از منوی بالای همین سایت پکیجهای آموزشی مربوطه رو تهیه کرده و یاد بگیرید.
  • میتونید توقع داشتن هر روز 1تاچند ویدیو رو از تدوینگر داشته باشید به شرط اینکه قرارداد خوبی باهاش ببندین و کاری برای مشتریه دیگه انجام نده.
  • سعی کنید در اوایل کار و تا رسیدن به درجه اعتماد بیشتر با مبالغ عادی کار کنید وقتی به اون درجه از اعتماد رسیدین میتونید مبالغ رو بیشتر کنید. البته که اگه یک تدوینگر هم خودش رو جای شما بزاره همین طرز فکر رو داره.
  • ممکنه نگران این موضوع باشید که یک ادیتور وسط کار ول کنه. واقعا هیچ تضمینی نیست اما با همون اطلاعاتی که در این قرارداد میگیرید، میتونید از طریق مراجع قضایی پیگیری کنید البته اگه پول داده باشید و کار انجام نداده باشه ولی خب همین هم که نیست ، شما وقت گذاشتید و کسی رو پیدا کردین و حالا دوباره باید شخص دیگه ای رو پیدا کنید پس این احتمال وجود داره.
  • اگه احساس کردین لازمه که قراردادتون کمی محکمتر بشه، به تدوینگر بگین که قرارداد رو توسط دفترخانه رسمی به هزینه خودتون رسمی کنید. اینطور در زمانی که خسارت جدی ببینید پیگیریش خیلی بهتر هست.
  • اگه دنبال تدوینگر هستید به کانال تلگرام https://t.me/manisoftmakemoney بیاید به پشتیبان تمام نیازهاتون رو بگین تا آگهی تون در اون صفحه گذاشته بشه.
  • اگه گاها تاخیر جزیی پیش اومد خیلی سخت نگیرید، در کشور ما مشکلات متعددی در زندگی افراد وجود داره اما نمیگم که کلا از حقتون بگذرید.

اخلاق حرفه‌ای

چه تدوینگر و چه مشتری، پیشنهاد میکنم همیشه حرفه‌ای باشید مخصوصا در زمانی که ناراحت هستید از طرف مقابل. اگه قصد دارید همکاری رو ادامه ندین حتما به طرف مقابل اطلاع بدین تا تکلیفش رو بدونه. اگه تدوینگر هستید و پروژه ای باز مونده و میتونید تمامش کنید، حتما تکمیلش کنید. با بوجود اومدن چنین اتفاقاتی روز به روز این بازار پردرآمد ترخیب میشه و به ظرر 2طرفه.

آماده اید برای یک شروع موفق؟

مجموعه کاملی از پکیج و دوره های آموزشی تدوین با نرم افزارهای مختلف منتظر شما هستن.

...

رویدادها

از سراسر مانی سافت