پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

فایل HEIC چیست - چگونه آنرا مشاهده و تبدیل کنیم - ویندوز

موضوع : آشنایی کامل با فرمت فایل یا عکس HEIC بهمراه روشهای مشاهده و تبدیل و نمایش در ویندوز.

فایل عکس HEIC چیست.

فرمت فایل HEIC یک نوع عکس میباشد که توسط گوشی های اپل ذخیره میشود. سیستم عامل ویندوز امکان نمایش آنرا بدون داشتن کدک Codec ندارد و میبایست نرم افزار یا مکمل خاصی را روی آن نصب شود تا قابلیت مشاهده و تبدیل این فرمت فعال شود. نام کامل این فایل High Efficiency Image Container میباشد.

درباره کدک Codec بیشتر بدانید.

در گوشی های اپل میتوان فرمت ذخیره نمودن عکس را روی JPEG تنظیم نمود ولی در بسیاری شرایط، افراد از آن بی اطلاع بوده و عکس ها را گرفته اند. حالا باید روش های گفته شده در این صفحه را برای دیدن چنین عکسی انجام دهید. 

کارهای گفته شده در این بخش بر روی ویندوز 11 انجام شده اند و به این معنی نیست که روی ویندوز 10 امکان ندارند پس آزمایش کنید.

نحوه دیدن عکس HEIC در ویندوز با استفاده از کدک Codec ها.

ویندوز 11 به یک نرم افزار بنام Photo مجهز شده است که در وظیفه نمایش انواع عکس را برعهده دارد. وقتی که در ویندوز بر روی یک فایل HEIC دابل کلیک میشود پیامی به معنی نصب نبودن کدک های HEVC و HEIF نمایان میشود.

یامی به معنی نصب نبودن کدک های HEVC و HEIF نمایان میشود

ابتدا باید این دو کدک نصب شوند. دو فایل زیر را دانلود نمایید، از زیپ خارج نموده و به نوبت نصب نمایید و در نهایت سیستم را ریستارت کنید :

کدک HEVC نسخه 2

کدک HEIF نسخه 1

پس از نصب دو کدک مورد نظر میبایست در حالت عادی پیش نمایش آیکون های تصاویر و محتویات هر عکس را ببینید اگر چنین اتفاقی رخ ندهد به این معنی است که یکی از دو کدک مشکل دارند. در این شرایط مجدد روی عکس HEIC دابل کلیک کنید که احتمالا خطای زیر ظاهر میشوند :

خطای نمایش عکس heic در ویندوز11

ممکن است تعجب نمایید که در مرحله قبل این کدک را نصب نموده اید اما چرا خطای نصب نبودن آن داده میشود؟ این کدک در اصل پولی است و برای نصب آن در ویندوز11 حدودا 1 دلار باید آنرا از فروشگاه آنلاین ماکروسافت خریداری نمایید. ما نسخه رایگان و البته کامل آنرا برای دانلود گذاشته ایم اما ماکروسافت متوجه این موضوع میشود. اگر امکان خریداری آنلاین را دارید از این لینک خریداری نمایید.

تبدیل فایل HEIC به JPEG در ویندوز.

بسیاری از عکاسان موبایل و طراحان در ویندوز ممکن است موفق به فعال نمودن کامل نمایش و قابلیت ادیت عکسهای HEIC نشوند به همین منظور روشهای مناسبی را برای تبدیل نمودن این نوع فرمت به JPEG با بالاترین کیفیت توضیح میدهیم.

درباره JPEG بیشتر بدانید.

  1. روش آنلاین.
    برای اینکار ابتدا به این لینک وارد شوید. هر تعداد عکس که تمایل دارید در آن انتخاب نموده و کلید Convert را فشار دهید. این سایت فایلهای HEIC را با کیفیت خیلی خوب و کمترین افت به JPEG تبدیل میکند. پس از تبدیل میبایست آنها را در همان بخش دانلود نمایید. نکته ، این سایت عکسها را چند تایی تبدیل نموده و متوقف میشود، اگر کلید Convert روشن شد مجدد آنرا فشار دهید تا ادامه دهد.
  2. روش آفلاین تبدیل HEIC به JPEG در ویندوز با نرم افزار CopyTrans.
    یک نرم افزار خیلی خوب و سریع بنام CopyTrans HEIC وجود دارد.
    دانلود نرم افزار CopyTrans برای ویندوز پس از دانلود، از زیپ خارج نموده و نصب نمایید. روش کار به این صورت است که روی یک یا چند فایل HEIC راست کلیک نموده و گزینه Convert to JPEG with CopyTrans را انتخاب نمایید. پس از چند لحظه کوتاه، نسخه JPEG در کنار فایل اصلی ظاهر خواهد شد.

    روش آفلاین تبدیل HEIC به JPEG در ویندوز با نرم افزار CopyTrans

فرمت HEIC چه جاهایی کاربرد دارد.

با توجه به اینکه عکسهایی با این فرمت دارای کیفیتی عالی و حجم مناسب هستند برای چندین نوع فعالیت کاربرد خواهند داشت:

  • عکاسی
    بسیاری از عکاسان مستقل و به اصطلاح فلوئنسر از این فرمت برای گرفتن عکس از محصولات و افراد استفاده فراوانی دارند.
  • گرفتن صحنه های حرکتی
    گوشی اپل با این فرمت میتواند فقط با یک کلیک، تعداد زیادی عکس پشت سرعت با سرعت بالا و با کیفیت را ذخیره نماید. افرادی که از صحنه های پرتحرک یا حرکتی عکس میگیرند این فرمت برای آنها مناسب است.
  • تولید فایل GIF
    امکان تبدیل چندین فایل HIEC به یک فایل GIF انیمیشن در گوشی به سادگی انجام میشود.

نکات مثبت و منفی فرمت HEIC.

با توجه به اینکه این فرمت دارای مزیت های فراوانی است اما بهتر است با نکات منفی آن نیز آشنا باشید و بدانید چه زمان هایی ممکن است استفاده از آن مفید نباشد.

خوبی های فرمت HEIC.

  • این فرمت نصف حجم یک فایل JPEG را دارد و البته با کیفیت بالا که میتواند درون خود چندین عکس را نگهداری کند. به این معنی که میشود چندین عکس را در یک عکس ذخیره نمود در صورتی که فضای نگهداری کمتری لازم خواهد داشت مخصوصا برای افرادی که عکسها را آنلاین نگهداری میکنند.
  • در کنار اینکه این فرمت عکس ها را با کیفیت بالا اما تقریبا نصف حجم عکسهای دیگر ذخیره میکند، میتواند تا 16 میلیون رنگ را نیز نگهداری نماید.
  • پس از ویرایش این فرمت، امکان آن وجود دارد که طول و عرض و مشخصات اصلی عکس گرفته شده را مجددا در ساختار آن بازیابی نمود.

بدی های فرمت HEIC.

  • این فرمت خارج از اکوسیستم شرکت اپل، محبوبیت زیادی را بدست نیاورده است. به بالاتر توجه نمایید. دلیل ایجاد این راهنما وجود مشکلاتی است که کاربران در ویندوز براحتی نمیتوانند چنین فایلی را مشاهده یا ویرایش نمایند.

باز نمودن HEIC در فتوشاپ

اگر کدک های مورد نیاز گفته شده به درستی در ویندوز نصب نشده یا کار نکنند، در فتوشاپ نیز نمیتوان چنین عکسهایی را باز و ویرایش نمود. در نهایت اگر این مشکل حل نشود میبایست نسخه JPEG تبدیل شده ی آن را در فتوشاپ باز نمود.

پرسش و پاسخ درباره فایل HEIC 

آیا فرمت HEIC و HEIF یکی هستند؟

هر دو فرمت در واقع ساختار مشابهی دارند. کدک نصب شونده برای فرمت HEIC از نوع HEIF یا High Efficiency Image Format میباشد. فرمت HEIC همچنین بر اساس ساختار کدک HEVC یا High Efficiency Video Coding نیز ذخیره میشود. 

فرمت HEIC بهتر است یا فرمت JPEG؟

هر دو فرمت دارای مزایا و معایب خود هستند. فرمت HEIC میتواند همان کیفیت JPEG را اما با نصف حجم ذخیره کند. فرمت HEIC برای استفاده میبایست تبدیل شود. این موارد را نمیتوان خوبی و بدی دانست. هر کدام برای استفاده های مشخصی بوجود آمده اند.

منبع

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
lotf آغاز کننده
خیلی خیلی ممنونم از اطلاعاتی که دادین خیلی برام کارامد بود ممنونم ازتون :))
avatar
1402-10-16 21:40
خواهش میکنم. ممنون از اینکه نظرتون رو نوشتید.

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.