پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

دکوپاژ در فیلمسازی چیست

مجموعه کارهایی مثل محل استقرار دوربین، نوع نورپردازی، زاویه دوربین، حرکت دوربین و بسیاری موارد دیگر که در قبل و حین فیلمبرداری یک پروژه ویدیویی انجام میشن رو دکوپاژ میگیم و بیشتر در سینما کاربرد داره. در این راهنمای مانی سافت نکات بیشتری ازش یاد میگیرید.

دکوپاژ چیست.

دِکوپاژ (به فرانسوی: découpage) تقطیع یا برش فنی، یکی از وظایف کارگردان است که شامل موارد اشاره شده در زیر میشود :

  • تصمیم‌گیری در مورد محل استقرار دوربین در صحنه
  • نوع نورپردازی
  • اندازه تصویر
  • زاویه دوربین
  • نوع حرکت دوربین
  • تعداد تصاویری که برای نمایش یک موقعیت لازم است
  • نوع اتصال نماها به یکدیگر
  • هر صدایی که قرار است در صحنه شنیده شود (هر صدایی غیر از دیالوگ‌ها، یعنی موسیقی و افکت‌های صوتی) و باقی جزئیاتی است که به فرایند تصویری شدن فیلمنامه (سناریو) مربوط می‌شود.

دکوپاژ فیلم نامه.

این وظایف که شاید نیمی از وظایف کارگردان باشد، باید پیش از فیلم‌برداری انجام شود و نتیجه آن در فیلم‌نامه دکوپاژ شده مشخص باشد. کارگردان‌ها ممکن است هنگامی که به مرحله فیلم‌برداری می‌رسند برخی از جزئیاتی را که قبلاً تعیین کرده بودند با توجه به شرایط تغییر دهند، ولی معمولاً بر اساس فیلم‌نامه دکوپاژ شده‌ای که خود تهیه کرده‌اند پیش می‌روند. برخی کارگردان‌ها نیز به دکوپاژ کردن فیلم‌نامه پیش از فیلم‌برداری اعتقاد ندارند و معتقدند در هنگام فیلم‌برداری است که کارگردان می‌فهمد فیلم‌نامه‌ای که در دست دارد باید چگونه ساخته شود. البته معمولاً روش اول، هم مرسوم‌تر است و هم کارامدتر. چون در زمان فیلمبرداری ، همه چیز از قبل برنامه ریزی شده ، وقت خیلی کمتر هدر میرود اما اگر در زمان فیلم برداری دکوپاژ فیلم نامه صورت گیرد ممکن است با تغییرات مکرر روبرو شود.

پکیج آموزشی اصول زیباشناسی در تدوین‌فیلم با پریم
پی به اسراری در تدوین فیلم میبرید که پروژه‌های موزیک‌ویدیو، فیلم سینمایی، عروسی که میسازید، خیلی تاثیرگذارتر و جذابتر و حرفه‌ای‌تر میشن. قراره زیباشنا
شماره پکیج : 32
تعداد دروس : 0
ورود به صفحه پکیج
پکیج آموزشی اصول زیباشناسی در تدوین‌فیلم با پریمیرپرو

اهمیت دکوپاژ.

نحوه دکوپاژ، ضرب آهنگ فیلم و حال و هوای آن را به تماشاگر منتقل می‌کند. برای مثال هر چه تقطیع بیشتر باشد (برش های بیشتری داشته باشیم) ، طول نماها کوتاهتر باشد و از زوایای بیشتری فیلم‌ برداری صورت گیرد، ضرب آهنگ فیلم نیز تندتر خواهد بود و این روش معمولاً در فیلم‌های پر زد و خورد، ترسناک و جنگی، روش مناسبی برای القای حس ترس و هیجان به تماشاگر است (یک نکته از فیلم سازی) و یا در فیلم‌هایی که کارگردان می‌خواهد تماشاگر هر چه بیشتر با شخصیت اصلی همراه شود و با چشم او به ماجرا نگاه کند، معمولاً از برداشت‌های بلند و از حرکت دوربین‌های طولانی و حتی برای بیشتر کردن این حس از نمای دیدگاه (POV) استفاده می‌کند.

تجربه بصری و سلیقه کارگردان.

نوع دکوپاژ فیلم به نوعی، نشان دهنده سلیقه بصری و سبک تصویری کارگردان است. برخی کارگردان‌ها هستند که به برداشت‌های بلند اعتقاد دارند، به این معنی که معتقدند فیلم باید تا حد ممکن به تجربه بصری بیننده در عالم واقع نزدیک باشد، به همین خاطر این کارگردان‌ها تا حد ممکن از تقطیع نماها خودداری می‌کنند، طرفدار نماهای بلند و حرکت دوربین‌های طولانی‌اند (این روش در بین کارگردان‌های اروپایی بیشتر مرسوم است). در عین حال برخی از کارگردان‌ها نیز طرفدار نماهای کوتاه و قطع‌های سریع هستند و معتقدند که باید تجربه بصری جدیدی را به تماشاگر ارائه داد (معمولاً کارگردان‌هایی که در نظام سینمایی آمریکا کار می‌کنند بیشتر طرفدار این روشند).

نحوه تدوین و ساخت کلیپ ساند دیزاین - Sound Desig
تدوین یک پروژه کامل ویدیویی با استفاده از تکنیک های ساند دیزاین Sound Design یا زیبایی شناسی صدا با پریمیر پرو - برای انواع ویدیوها.
شماره پکیج : 25
تعداد دروس : 16
ورود به صفحه پکیج
نحوه تدوین و ساخت کلیپ ساند دیزاین - Sound Design با پریمیر پرو - زیباشناسی صدا

حفظ تداوم فیلم.

یک نکته بسیار مهم و وظیفه بسیار خطیر بر دوش کارگردان آن است که، او باید به ویژه در تقطیع نماها و نوع اتصال آن‌ها به یکدیگر و در زاویه بندی دوربین، به گونه‌ای عمل کند که تماشاگر حس پرش و بریدگی نداشته باشد یا به عبارتی او باید احساس کند که فیلم تداوم دارد، زیرا در غیر این صورت ممکن است در اثر این پرش‌ها توجه او از فیلم کنده شود و چون حواسش پرت شده از همراهی با فیلم صرف نظر کند. علاوه بر این، کارگردان باید به گونه‌ای عمل کند که چشم و ذهن تماشاگر را خسته نکند. به‌طور خلاصه نماها باید به گونه‌ای باشند که نه آنقدر کشدار و بی‌تحرک باشند که خسته‌کننده به نظر برسند و نه آنقدر کوتاه و سریع که تماشاگر نه تنها اطلاعاتی به دست نیاورد بلکه دچار سرگیجه هم شود. افراط و تفریط به فیلم صدمات بسیاری وارد می‌کند.

ترانزیشن/ترنزیشن/Transitionچیست: آموزش/زیباشناسی/ت
ترانزیشن/ترنزیشن/Transition یک افکت دیجیتالی است که در نرم‌افزارهای تدوین فیلم برای رساندن معناهای مختلفی به بیننده مورد استفاده قرار میگیرد. دار
بیشتر بدانید
ترانزیشن/ترنزیشن/Transitionچیست: آموزش/زیباشناسی/تکنیک

فیلم‌نامه دکوپاژ شده.

ابتدا کارگردان هر سکانس فیلم‌نامه را به نماهای مختلف (اصطلاحا "پلان") تقسیم می‌کند (منظور هر برداشت دوربین است یعنی فاصله بین خاموش و روشن کردن دوربین). بعد از آنکه همه فیلم‌نامه به این صورت تقسیم‌بندی شد. پلان‌ها به ترتیب پشت سر هم قرار می‌گیرند. حال باید فیلم نامه دکوپاژ شده را روی کاغذ نوشت. برای هر پلان صفحه شامل پنج بخش است:

  • شماره سکانس و شماره پلان: باید شماره سکانس و شماره پلان را در جایی بالای هر صفحه هر نما نوشت.
  • نوع پلان: داخلی یا خارجی و محل فیلم‌برداری (به همان صورت که در فیلم‌نامه اصلی است)، همچنین روز فیلم‌برداری با توجه به برنامه‌ای که برای فیلم‌برداری تهیه شده، زیرا در این برنامه پلان‌ها به ترتیب فیلم‌برداری نمی‌شوند، بلکه برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها، پلان‌هایی که در یک مکان و در یک موضع رخ می‌دهند را با هم می‌گیرند. در این مرحله اگر منظم نباشید در زمان تدوین پلان ها با نرم افزار ، با مشکلات و سردرگمی روبرو خواهید شد.
  • وضعیت صحنه: آنچه را که در هر پلان رخ خواهد داد را می‌نویسند و در همان قسمت، نوع نما (کلوزاپ، لانگ شات و …) و نوع حرکت دوربین را با علامت‌های اختصاری مشخص می‌کنند. به این ترتیب که یک خط کسری می‌کشند و در صورت نوع نما، و در مخرج حرکت دوربین را با علائم اختصاری می‌نویسند.
  • دیالوگ: دیالوگ‌هایی را که در این نما بین شخصیت‌ها رد و بدل خواهد شد را در یک ستون می‌نویسند.
  • صداها و نوفه‌ها: همه صداهایی که در سر این صحنه شنیده خواهد شد، مثلاً صدای ماشین یا چکیدن قطرات آب یا رادیو و …. می‌توان در این بخش موسیقی را نیز مشخص کرد که آیا در این پلان موسیقی متن باشد یا نه، ولی معمولاً این کار را نمی‌کنند و بعد از آنکه فیلم‌برداری تمام شد دربارهٔ بخش‌هایی که باید موسیقی متن داشته باشند تصمیم گرفته می‌شود.

به این ترتیب یک فیلم‌نامه دکوپاژ شده خواهیم داشت.

شباهت دکوپاژ فیلم نامه و نرم افزار تدوین فیلم.

در نرم افزارهای غیر خطی تدوین فیلم مانند پریمیر پرو ، فاینال کات ، وقتی که قصد داریم شروع به تدوین ویدیو ها و پروژه کنیم ، پس از ساختن یک پروژه که اینجا همان کل پروژه فیلم یا موزیک ویدیو می باشد ، باید سکانس ایجاد کنیم. این سکانس ها نامحدود هستند. فرض کنید در زمان فیلم برداری یکی از بخش های کامل پروژه نماها یا پلان های کنار دریا یا ساحل هستند. در ساحل ، پلان های متعددی ضبط می شود که با کنار هم قرار گرفتن آنها یک سکانس تشکیل خواهد شد. در نرم افزار نیست همین اتفاق خواهد افتاد ، یک سکانس ایجاد شده و تمام پلان های مشترک و مرتبط را پشت سر هم و با نظم در آن قرار می دهیم. میتوانیم چندین سکانس داشته باشیم چون لازم است همانطور که پروژه فیلم برداری از سکانس های متعدد تشکیل شده ، اما بسیاری افراد این موضوع را در زمان تدوین با نرم افزار رعایت نکرده و همه آن را در یک سکانس قرار دهند که البته برای پروژه های بزرگ شاید اشتباه باشد. این موضوع به نحوه یادگیری شما بستگی دارد.

آماده اید برای یک شروع موفق؟

مجموعه کاملی از پکیج و دوره های آموزشی تدوین با نرم افزارهای مختلف منتظر شما هستن.

...

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.