پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

مانیتور مناسب برای تنظیم و درجه‌ بندی رنگ فیلم و تدوین

مانیتوری که IPS باشه و فضای رنگ sRGB 99% و حتما فضای رنگ Rec.709 رو حداقل داشته باشه برای اصلاح/درجه‌بندی/تنظیم رنگ فیلم کاملا مناسبه اما مولفه های بیشتری وجود داره که حتما باید رعایت بشن و الی همیشه رنگ و نور ویدیوهای خروجی از برنامه های تدوین در دستگاه ها بصورت متفاوت دیده میشه.

مفاهیم
. تنظیم رنگ : یعنی استاندارد نمودن میزان نمایش نور و 3رنگ اصلی
. درجه بندی رنگ : یعنی تغییر و زیبا نمودن و ایجاد احساس با رنگها.
. تدوین فیلم : کارهایی که توسط نرم افزارهای کامیپوتری برای ساختن ویدیو کلیپ و فیلم انجام میشه.

نکات مهم در انتخاب مانیتور تدوین فیلم

اول میرم سراغ نکاتی از مانیتور که فقط برای تدوین کردن ویدیو باید مدنظر گرفته بشن و بعدش میریم سراغ نکاتی که برای تنظیم و درجه بندی رنگ باید بدونید.

باید بدانید که اکثر مانیتورها برای اغلب پروژه های تدوین فیلم مناسبند و شاید نیازی نباشد که برای مانیتور ، آنقدر هزینه کنید. آیتم های زیر را بررسی کنید:

  • حداقل رزولوشن باید 1920 در 1080 یا فول اچ دی باشد.
  • پنل نمایشی آن حداقل IPS باشد.
  • در تنظیمات یا منوهای آن امکان انتخاب فضای رنگی sRGB یا بهتر از آن Rec.709 باشد.
  • وقتی مقابل مانیتور می نشینید و زاویه دیدتان را بالا و پایین میکنید حاشیه های بالا و پایین آن نباید سایه یا تاریکی زیاد داشته باشد همچنین اگر زاویه دیدتان را افقی به چپ و راست حرکت دهید هم نباید سایه تاریک در چپ و راست مانیتور ببینید اصطلاحا به این مانیتورها زاویه 178 درجه میگن.
  • اگر پشت سر شما یعنی جایی که می نشینید شلوغ است، مانیتور با صفحه مات خریداری کنید.

مواردی که در بالا گفته شد، برای تدوینگرانی مناسب است که کاری مانند یک کالریست انجام نمیدهند.

کالریست Colorist در تدوین فیلم - وظایف/شغل/چطور بش
کالریست یا کالوریست هم یک شغله و هم یک شخصه که میتونه یک تدوینگر باشه و یا فقط در زمینه اصلاح و تنظیم و درجه بندی رنگ ویدیوها بصورت تخصصی و کاملا
بیشتر بدانید
کالریست Colorist در تدوین فیلم - وظایف/شغل/چطور بشیم؟

مانیتور خوب برای اصلاح و درجه بندی رنگ ویدیو

تدوینگرانی که در سطح حرفه ای تر در زمینه اصلاح و درجه بندی حرفه ای رنگ ویدیوها فعالیت میکنند باید در انتخاب مانیتور دقت بیشتری داشته باشند. مهم نیست با چه نرم افزاری تدوین ویدیو انجام میدهید چون تمام نرم افزارها از مانیتورهای خوب استفاده کامل را میبرند.

اکنون میپردازیم به آیتمهایی که در یک مانیتور مناسب اصلاح و درجه بندی رنگ باید وجود داشته باشند :

1. قابلیت داینامیک رنج بالا.

یکی دیگر از مولفه های انتخاب یک مانیتور برای استفاده در تدوین فیلم و تولید ویدیو داشتن تکنولوژی High Dynamic Range ( دامنه ی پویای بالا ) است که به واسطه آن، گامای اضافه روی صفحه نمایش بسیار کمتر و پیکسل ها بسیار درخشان تر و با وضوح بیشتر خواهند بود.

با مشاهده ی تصویر پایین متوجه خواهید شد که داشتن تکنولوژی های داینامیک رنج در مانیتور، تصویر شما چقدر متفاوت خواهد بود، در زمان خرید به این نکته داشته باشید.

در این سیستم شدت رنگ و کانترست تصویر تا حد یسیار خوبی بالا میرود.

انتخاب یک مانیتور برای استفاده در تدوین فیلم و تولید ویدیو داشتن تکنولوژی High Dynamic Range است

2. طیف رنگ و توانایی نمایش سیستم رنگ از Rec.709 و بیشتر.

در دنیای نمایش رنگ ها، موضوعی بنام فضای رنگ یا COLOR GAMUT وجود دارد. این فضا هرچقدر در مانیتور بیشتر باشد، میتواند رنگ های بیشتری را نمایش دهد. نمایش رنگ بیشتر یعنی دقت خیلی بالاتر در سایه های ویدیو.

در زمان خرید مانیتور برای یک اصلاح رنگ دقیق در ویدیو مانیتور حتما باید حداقل قادر به نمایش فضای REC.709 باشد. 

اهمیت فضای رنگ Rec709 در تدوین - Color Space/COLOR
Rec709 به فضای رنگی گفته میشود که در آن رنگ و نور فیلم شبیه به چیزی است که چشم انسان میبینید. چون هنوز خیلی از دوربین ها نمیتوانند مانند چشم انسا
بیشتر بدانید
اهمیت فضای رنگ Rec709 در تدوین - Color Space/COLOR GAMUT/P3

3. بیت بیشتر ، دقت بالاتر در نمایش رنگ ویدیو.

به سراغ مانیتورهایی با قابلیت نمایش بیت بیشتر بروید.

هر چقدر بیت بالاتر باشد جزئیات تصویر شما در کانالهای رنگ و سایه ها و روشنایی ها خیلی خیلی بیشتر است. هرچقدر جزئیات بیشتر باشد، مانیتور میتواند تفکیک بهتری را انجام دهد. مثلا مانیتوری که میتواند ویدیوهای 10 بیت را نمایش دهد، امکان نمایش میلیون ها رنگ بیشتر از مانیتوری را دارد که 8 بیت است.

در جدول زیر مشخصات تا 16 بیت نوشته شده است. در زمان خرید مانیتور به آنها توجه داشته باشید :

انواع بیت های رنگ در مانیتورهاانواع بیت های رنگ در مانیتورها

کاملترین پاسخ بیت رنگ 8bit , 10bit , 12bit و عمق ر
احتمالا درباره بیت رنگ Bit یا عمق رنگ یا عمق کیفیت یا Bit Depth شنیدین. در این صفحه بصورت فنی بسیاری از نکات آنرا یاد خواهید گرفت و تفاوت انواع 8
بیشتر بدانید
کاملترین پاسخ بیت رنگ 8bit , 10bit , 12bit و عمق رنگ

6 مانیتور عالی برای تصحیح رنگ و تدوین فیلم.

نوبت به معرفی چند مانیتور خیلی عالی برای تدوینگرانی میرسد که میخواهند اصطلاحا مو را از ماست بیرون بکشند. این مانیتورها در نمایش تعداد رنگ و نمایش جزییات در سایه ها خیلی خوب هستند. البته هر ساله مانیتورهای جدیدتری وارد بازار میشود که ارزش دارد آنها را نیز بررسی نمود.

1.مانیتور Dell Ultrasharp 32 ″ UP3216Q.

1.مانیتور Dell Ultrasharp 32 ″ UP3216Q

این مانیتور 32 اینچی است، با کیفیت 4K و رزولوشن 3840 تولید شده توسط شرکت دل Dell, خداییش این شرکت مانیتورهاش همیشه باب دل من بوده.

2.EIZO CG277-BK.

2.EIZO CG277-BK

اینهم یکی از غول های نمایش واقعی تصاویر بنام ای زو Eizo که دارای نمایشگر 27 اینچ است.

وقتی اسم گرافیک و چاپ به میان میاد، اغلب لابراتورها و مراکز چاپ با این برند مطرح آشنا هستند و کاملا قبولش دارند، نکته ی مهم اینکه الان دیگه این مانیتور فقط برای عکس و طراحی نیست، برای تولید ویدیو و تصحیح رنگ هم کاملا آماده به کار شده، قبلا بهانه ی خیلی ها این بود که مانیتور ای زو Eizo فقط برای چاپ و طراحی و عکاسیه، اما الان دیگه همه ی مصارف را میتوانید یکجا از آن داشته باشید.

مانیتور ای زو Eizo مجهز به تنظیمات کالیبره اختصاصی میباشد و یکی در مدل آن به دلیل کیفیت خیلی خاصش کلمه BK را گنجانده اند.

3.ASUS PA329Q 32 ″ 4K.

بهترین مانیتور سال 2020 برای تصحیح رنگ و تدوین فیلم

اما مانیتور ایسوس با اندازه صفحه نمایش 32 اینچ و رزولوشن 4K که یکی از برترین های خود برای تدوین فیلم و تصحیح رنگ است.

شرکت ایسوس مانیتورهای حرفه ای خود را با ابتدای نام ProArt به حرفه ای ها شناسانده است، همیشه سعی دارد از رقبای دیگر جلوتر باشد، به همین دلیل امکانات متفاوتی را در مانیتور حرفه ای برای تدوین فیلم و تصحیح رنگ می گنجاند.

4.Acer B5.

مشاوره انتخاب مانیتور برای تصحیح رنگ و تدوین فیلم

مانیتور 27 اینچ با رزولوشن 4k از شرکت ایسر.

5.BenQ ZOWIE XL2540 24.5 اینچ

بهترین مانیتور بنکیو برای تدوین فیلم و تصحیح رنگ در سال 2020

بهترین مانیتور بنکیو برای تدوین فیلم و تصحیح رنگ در سال 2020, دارای 24.5 اینچ و فول اچ دی با تنوع پورت های اتصال و قدرت رفرش فرکانس تا 240 هرتز.

6.Acer Predator XB272.

بهترین مانیتور ایسر برای تدوین فیلم و تصحیح رنگ در سال 2020

روی میز کار خود، یک مانیتور حرفه ای قرار دهید. مانیتورهای حرفه ای با دوام هستند و مدت طولانی مورد استفاده قرار میگیرند و به این زودی ها آنرا عوض نخواهید نمود، پس عملکرد خود را بالا برده و به سطح بعدی موفقیت و پیشرفت خود بروید.

تدوینگران و کالریست ها - مانیتور را حتما کالیبره کنید

مانیتورها اینگونه ساخته شده اند که در حالت عادی رنگ ها را خوب نشان دهند اما نکته ای بنام کالیبره کرده آنها را نباید دست کم گرفت چون ارتباط مستقیمی بین چشم ، صفحه مانیتور ، سیستم عامل و کارت گرافیک برای نمایش جزییات وجود دارد. مهم نیست چه مانیتوری میخرید، فقط آنرا باید کالیبره کنید تا همه چیز را به شما بهتر نشان دهد و خطای نمایش کمتر شود. ویدیو زیر برای شماست.

آموزش کالیبره‌ نمودن مانیتور در تمام ویندوزها
کالیبره نموده مانیتور یعنی استاندارد شدن میزان نمایش روشنایی، 3رنگ آبی و قرمز و سبز و کنتراست. کالیبره میکنیم تا رنگها و سایه ها رو خوب ببینیم تا
بیشتر بدانید
آموزش کالیبره‌ نمودن مانیتور در تمام ویندوزها

معرفی چند برند مطرح.

نوبت به آشنایی شما و چند مارک یا شرکت معتبر تولید کننده مانیتورهای حرفه ای و خیلی خوب برای تدوین و ادیت ویدیو برای انواع تدوینگرها میرسد.

1.برند بنکیو BENQ.

شرکت بنکیو یکی از برندهایی است که سالها در زمینه تولید محصولات نمایشی فعالیت دارد. در حال بررسی مانیتورهای متعددی بودم که تصمیم گرفتم دو لینک خیلی مهم را در اختیار شما قرار دهم. این شرکت دو محصول عالی و کاملا اختصاصی برای عکاسان و طراحان ، تدوینگران و تولیدکنندگان ویدیو تولید نموده است. در زیر دو لینک را برای بررسی کامل آنها قرار داده ام :

برند Dell.

شرکت دل یکی دیگر از تیم هایی است که در زمینه تولید مانیتورهای حرفه ای و مورد نیاز عکاسان، طراحان، تدوینگران ویدیو پیشرو میباشد. در زیر یک لینک مهم از مدلهای مانیتورهای مورد نیاز این دسته از کاربران تولید محتوای دیجیتال از شرکت دل قرار داده شده است :

 

سوالات پرتکرار

برای ویدیوهای یوتیوب و اینستاگرام چه مانیتوری مناسبه؟

مشخصاتی که در این لینک گفتم کافیه.

چگونه متوجه شویم که مانیتور چند بیت رنگ را نمایش میدهد؟

در ویندوزهای 10 و 11 و به بعد با راست کلیک روی منوی استارت و رفتن به setting در بخش display و advance display  مطابق تصویر زیر و قسمت مشخص شده، میتوان آنرا تشخیص داد.

چگونه متوجه شویم که مانیتور در حال استفاده چند بیت رنگ را نمایش میدهد

آیا میتوان مقدار بیت رنگ در مانیتور را کم و زیاد کرد؟

اگر مانیتور به طور مثال دارای 10 بیت رنگ باشد، در تنظیمات کارتهای گرافیکی انویدیا و ای ام دی، میتوان آنرا به 8 یا 6 کاهش داد اما در همین مانیتور نمیتوان آنرا به 12 بیت افزایش داد چون این مقدار بیت را ندارد که نمایش دهد.

در زمان خرید مانیتور چگونه متوجه شویم که دارای 10 بیت رنگ است؟

معمولا در مشخصات آن نوشته میشود که 10 بیت رنگ دارد. اما اگر چنین اشاره ای نشده بود اگر نوشته ی 1.07 billion hues یا 1.07 billion color را دیدید، به معنای همان 10 بیت است. 

میخوای رنگ عکس و فیلم رو خودت بسازی؟

از صفر تا حرفه‌ای با برنامه های مختلف بهتون یاد میدیم که قواعد تنظیم و درجه بندی رنگها در عکس و فیلم چطور انجام میشن.

...

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
امید حسینی آغاز کننده
درود به استاد عزیز، یک سوال داشتم، برای پریمیر بهتره مانیتور ultra wide 34 inch بگیرم یا ۲ تا flat 17 inch کنار هم استفاده کنم؟ با سپاس
avatar
1401-11-19 18:13
سلام. ۳۴ خیلی بزرگه و اذیت میشید مخصوصا اگر بهش نزدیک باشید. ۱۷ هم کوچکه و مناسب نیست. پیشنهاد میکنم ۲ تا ۲۴ اینچ برند دل مثلا مدل ۲۴۱۹ بگیرید خوب هستند.
avatar
سلمان آغاز کننده
سلام استاد
من برای کار گیم و هم ادیت میخوام مانیتور بگیرم
یک مانیتور باید چند درصد srgb و adobe rgb ساپورت کنه ؟؟ حد اقل برای شروع کار چقدر کفایت می کنه ؟
بین ۲ مانیتور زیر موندم کدوم بهتره
Mi surface 34 پنل VA با 121 درصد sRGB
ASUS vg27aq پنل ips با 99 درصد srgb و 7۱ درصد adobe rgb
کدوم بهتره ؟ اونیکه بهتره اصلا برای شروع خوبه یا پول دور ریختن
خیلی خیلی ممنون میشم اگر پاسخ بدین
avatar
1401-01-06 20:46
درود. توضیحات ما برای گیم نیست.
تا 70 درصد هم باشه کافیه.
دومی رو بگیرید.
avatar
1401-01-06 21:56
ممنون
من چون رفرش ریت بالا داشت برای گیم انتخابش کرده بودم
اما قصدم از سر زدن به اینجا مشورت با استاد کاری مثل شما برای یادگیری مسائل در مورد تنظیم رنگ و ادیت ویدیو (و انتخاب مانیتور برا اینکار ) بود بازم ممنون دمتون گرم
avatar
1401-01-06 22:35
خواهش میکنم. دوره کالوریست رو تهیه کرده و به تمام مبحث رنگ مسلط بشید.
avatar
محمدی زاد آغاز کننده
سلام استاد ببخشید میشه چند مدل به روز با بودجه زیر 5 میلیون با این مشخصات که خودتون گفتید و توی سایت مازستا فهمیدم، معرفی بفرمایید؟میخوام دو مانیتور کاملا یکسان مجموعا تا بودجه نه الی ده تومن بخرم حدودا
اینا نتیجه ویدیو شما و سایت مازستا هست:
قبل هرچیز در عمل کیفیت رنگ بالایی داشته باشه ینی صرفا رو کاغذ نباشه کیفیتش ✅21-24 اینچ ✅IPS or AH-IPS Panel ✅زوایه دید حداقل 178 درجه ✅ترجیحا HDR ✅حداقل فول اچ دی-این دو مانیتور با هم استفاده میشن پس اگر لازمه رزولیشن 2کِی معرفی بفرمایید اگرم نه که خیل دستم خالیه هزینه اضاف نکنم واقعا چون 24 اینچ برمیدارم فک کنم فول اچ دی کافیه دیگه نظر کارشناس شما مگر ردش کنه ✅60 هرتز کافیه ✅زمان تاخیر زیر 5 میلی ثانیه ✅SRGB ✅ARGB با درصد بالا ✅ترجیحا 10 بیت باشه
avatar
1400-11-09 20:00
درود بر شما. مدل معرفی نمیکنیم جناب محمدی زاد. مطابق مشخصات انتخاب برند و مدل با شما باشه بهتره.
avatar
زهرا تیرانی آغاز کننده
سلام و خسته نباشید
بین دو مانیتور BenQ GW2480T و Dell U2419H کدوم را شما توصیه می کنید؟ با توجه به این که کارم طراحی گرافیک و ویرایش ویدئو با نرم افزار filmora است.
avatar
1400-10-26 09:39
درود بر شما. dell را تهیه کنید.

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.