پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

فوتیج چیست - انواع/کاربرد/خام/دستکاری‌شده/تدوین/دانلود

فوتیج کلا به ویدیوکلیپ یا ویدیوهای ضبط شده یا درست شده گفته میشه انواعی داره و هرکدامشون با مفهموم و کاربردی خاص. بعضی‌هاشون خام و دستنخورده و بعضی کاملا دستکاری شده. اونهایی که خام هستن در تدوین و ساخت پروژه‌های ویدیویی استفاده میشن حالا توضیحات بیشتر و جذاب رو ببینید.

فوتیج Footage

در هنر و صنعت تولید ویدیو و فیلم، فیلم خام، فیلمی که هیچ تغییری روی آن داده نشده است که معمولا توسط دوربین های فیلمبرداری ضبط میشود و برای استفاده در پروژه های ویدیویی، تدوین فیلم، تولید فیلم سینمایی، ساخت کلیپ و هر محصول ویدیویی از این نوع فیلم های خام استفاده میکنیم. این کلمه در زمینه ی فیلمبرداری و تدوین مورد استفاده قرار میگیرد. بعد از اینکه فوتیج با دوربین ضبط شد آماده ویرایش توسط نرم افزارهای تدوین فیلم خواهد بود، کاملا خام است، میتوانیم تصحیح رنگ کنیم، برش و کات انجام دهیم و هر نیاز دیگری که داریم را پیاده کنیم.

انواع فوتیج

حالا میخوام شما رو با انواع فوتیج هایی که وجود داره آشنا کنم.

فوتیج تلویزیونی

فوتیج هایی وجود دارد که بنام فوتیج خبری یا تلویزیونی مشهور هستند که معمولا در بین شبکه های خبر رواج استفاده دارند. مثلا برخی افراد در خیابان و محل زندگی خود، به دنبال ضبط نمودن فوتیج های خبری هستند که برای کانالهای تلویزیونی پر اهمیت است، پس اغلب دارای ارزش فراوانی هستند. 

فوتیج تلویزیونینمونه ای از فوتیج تلویزیونی

فوتیج کروماکی

این نوع فوتیج برای استفاده از ساختن پروژه های ویدیویی استفاده میشه. معمولا رنگ زمینه اش سبز یا آبیه. وقتی به نرم افزارهای تدوین میبریمش با افکتها اون رنگ زمینه رو پاک میکنیم و بجاش یه عکس یا ویدیو دیگه میزاریم و تکنیک ترکیب رو انجام میدیم. کروماکی یک تکنولوژی و یک تکنیک میتونه محسوب بشه. صفحه کروماکی Chromakey چیست؟ پرده سبز یا آبی و چرا رو ببینید.
در استوریهای اینستاگرامی یا حتی یوتیوب خیلی کاربرد دارن.

دانلود 3نمونه فوتیج کروماکی

فوتیج موشن گرافیکی

موشن گرافیک در حالت کلی به ویدیوهایی میگیم که بصورت دیجیتالی و با کامپیوتر درست شده باشه و انیمیشن/متحرک هست. انواع خیلی زیادی داره. معمولا برای گذاشتن بعنوان بکگراند در پس زمینه پروژه های ویدویی استفاده میشه. البته این توضیح من بستگی به خود فوتیج موشن گرافیکی هم داره.
میتونه کاملا صفحه ویدیو رو بپوشونه یا مشابه فوتیج کروماکی زمینه تک رنگ داشته باشه که بعد از حذفش بصورت معمولی روی ویدیو دیده بشه.

فوتیج مخلوط شونده

این نوع فوتیج ها در موزیک ویدیو، فیلم سینمایی، کلیپهای یوتیوب و اینستاگرام، کلیپهای لایف استایل و اینطور بگم در هرنوع پروژه ویدیویی کاربرد دارن. به اینصورته که بالای سر ویدیو اصلی قرار میگیره و با دستورات مخلوط به نحوی با ویدیو پایینش قاطی میشه که نماهای زیبایی رو بوجود میاره. البته اینکه چه فوتیجی رو با چه ویدیویی مخلوط کنیم خیلی مهمه و اینکه چه دستور مخلوطی هم اجرا کنیم بازهم خیلی مهمه.

فوتیج خام

این نوع فوتیج با دوربینهای حرفه ای ضبط میشه بخاطر نوع ضبط شدنش که معمولا با ساختار لاگ Log و یا راو Raw هست جزییات پیکسلی زیادی رو در خودش ذخیره میکنه تا تدوینگر در زمان سایت پروژه و اجرای دستورات تنظیم/درجه بندی رنگ بتونه رنگی رو که میخواد روی فوتیج اعمال کنه. البته این نوع فوتیج ها کیفیت خیلی بالایی دارن و نسبت به فوتیج های دیگه نویز و افت کمتری در حین کار دارن.

البته اینم بگم که کلمه خام به دو معنی میتونه باشه. فوتیجی که با هر دوربینی ضبط شده و در پروژه ها ازش استفاده میشه و فوتیجی با توضیحاتی که دادم.

در زیر یک نمونه از فوتیج لاگ Log رو میبینید که انگار کیفیتش پایینه و خاکستریه اما بعد از دستکاریهای رنگ و نور جذابیت خیره کننده ای رو بدست میاره.

فوتیج مت یا آلفا

این نوع فوتیج نتایج خیره‌کننده‌ای رو در پروژه ویدیویی خلق میکنه. فقط با یک تغییر در لایه بالای ویدیوی اصلی باعث میشه تا ساعتها کار برای اجرای اون تکنیک صرفه‌جویی بشه. در هر نوع پروژه ویدیویی کاربرد داره. فوتیجهای مت تعدادشون خیلی زیاده و میتونید اونها رو تهیه کنید.

فوتیج مکمل

این نوع فوتیج شامل خیلی از دسته بندیهایی مثل طبیعت، دریا، حیوانات و... میشه. چون خیلی از تدوینگرها امکان رفتن به نقاط مختلف رو برای تهیه کردن ویدیو ندارن پس استفاده از این نوع فوتیج ها در پروژه هاشون کمک بزرگیه. این فوتیجها در اینترنت به صورت رایگان وجود دارن و برخی سایت ها هم پولی ارائه میکنن.

 تفاوت فوتیج با کلیپ ویدیویی

در دنیای نگاتیوهای متحرک که بالاتر توضیح دادم، دو کلمه خیلی کاربرد دارند مخصوصا در میان تدوینگران و تولیدکنندگان ویدیو. این دو کلمه فوتیج، کلیپ ویدیویی هستند، اما چه فرقی با هم دارند، شاید تا این لحظه به همه ی فیلمهای متحرکی که دارید، میگفتین فوتیج، یا میگفتید کلیپ ویدیویی، اما از این لحظه باید این اصطلاحات رو حرفه ای تر یاد بگیرید یا وقتی با حرفه ای ها وارد صحبت میشید منظور شما رو اشتباه متوجه نشوند.

تفاوت بین فوتیج با کلیپ ویدیویی

  • فوتیج یا فیلم.
    معمولا به هر چیزی که به هر روشی با دوربین رکورد شده فوتیج گفته میشه، حالا میتونه فیلم دوربین های امنیتی باشه، مثلا از یک فروشگاه سرقت شده، پلیس به صاحب فروشگاه مراجعه کرده و میگه: فیلم یا فوتیج اون زمان سرقت رو دارید؟ و یا در مثالی دیگه، شما به یک عروسی دعوت شده اید اما فرصت نداشتید که حضورا به آنجا برسید، بعد از مدتی بخش هایی از فیلم عروسی را مشاهده نمودید، متوجه شده اید که مراسم عروسی خیلی خوبی برگزار شده است با اینکه در آن مراسم شرکت نکرده اید اما با دیدن بخش کوچکی از فیلم عروسی، متوجه اجرای مراسم شده اید. بدانید که در مدت زمان فوتیج محدودیت زمانی و مقداری وجود ندارد و میتواند خیلی طولانی باشد یا خیلی کوتاه باشد و بیشتر برای استفاده در کارهای دیگر یا بررسی کاربرد دارند.
  • کلیپ ویدیویی.
    کلیپ ویدیویی معمولا برای نمایش در مدت زمان کوتاه استفاده میشود و بیشتر در نمایش آنلاین مانند یوتیوب، اپارات و شبکه هایی از این قبیل به کار برده خواهد شد. به کلیپ ویدیویی، فیلم کوتاه خاص نیز میتوانیم بگوییم، مثلا میگویید، من آن کلیپ شما را که در حال کار کردن با دستگاه سوراخ کاری است را نگاه کردم، در این مثال وقتی میگید کلیپ را نگاه کردم، انتقال تخصصی بودن ویدیو را به مخاطب انجام نمی دید، اما وقتی میگید من آن کلیپ ویدیویی را نگاه کردم کاملا منظور اصلی که یک کلیپ ساخته شده کوتاه ویدیویی را نگاه کردین را خواهید رسانید. بعنوان یک شخص که در زمینه ی ویدیو فعالیت دارید باید با اصطلاحات تخصصی، خوب آشنا باشید چون ممکنه برخلاف اینکه یک تدوینگر ماهر باشید اما در زمان صحبت با افراد حرفه ای متوجه بشن شما فقط نرم افزار را بلد هستید و علم تدوین یا ویدیو را ندارید.

استوک فوتیج چیه و به چه کاری میاد

تفاوت فوتیج استوک (Stock) و آرشیو فوتیج (Archive)

اختلاف این دو بسیار کم است و اغلب از آنها بجای یگدیگر استفاده میشود اما برای درک بهتر، سعی میکنم توضیح مناسبی به شما در مورد استوک فوتیج و آرشیو فوتیج بدهم.

  • فوتیج استوک 
    به فیلم هایی میگوییم که در ساختار فیلم فعلی شما قبلا رکورد نشده است، مثلا در حال ساخت یک فیلم سینمایی یا کلیپ ویدیویی هستید، نیاز به استفاده از نمای دریا دارید، این نما در فیلم های خود شما رکورد نشده و فرصت رکورد آنرا نیز ندارید، حال از استوک فوتیج استفاده میکنید، این فوتیج استوک میتواند مصاحبه، اخبار یا هر موضوعی باشند. فرض کنید در حال ساخت یک مستند هستید، الان فصل تابستان است و موضوع مستند شما زمستان، با داشتن فوتیج استوک زمستان، بدون منتظر شدن برای رسیدن سرما، پروژه خود را به پایان میرسانید. مزیت دیگری که فوتیج استوک دارد، کاهش هزینه ها است، اگر بخواهید برای رکورد 2 دقیقه فوتیج از کشور یا محلی خاص راه بیوفتید، هزینه و زمانهای متعددی لازم خواهد شد، به این فکر نکنید که هم فاله و هم تماشا، وقتی درگیر کارهای حرفه ای شوید دیگر فرصت چنین تفریحی را نخواهید داشت چون زمان و کیفیت برای شما اولویت اول را خواهند داشت. کسانی که در آتلیه یا استودیو عکاسی فعالیت دارند خیلی اوقات از عکس هایی برای بکگراند سوژه استفاده میکنند که قبلا گرفته شده، مثلا نمای یک اتاق سفید که اصطلاحا وایت روم نیز گفته میشود. در مثال دیگری، میخواهید یک کلیپ ویدیویی مذهبی بسازید، با داشتن تصاویر زیبا از مشهد مقدس و زیارتگاه، کلیپ ویدیویی ما با فوتیج حرم متحول خواهد شد.
  • آرشیو فوتیج 
    اصطلاح آرشیو فوتیج معمولا برای فوتیج های قدیمی یا تاریخی مربوط به گذشته استفاده میشوند، مثلا فوتیج ها یا ویدیوهای مربوط به زمان جنگ ایران و عراق، یا ویدیوهای زمان انقلاب اسلامی، بسیاری از تدوینگران و تولیدکنندگان تصور میکنند وقتی کلمه آرشیو فوتیج گفته میشود باید به سالهای دور برگردیم و در این آرشیو باید با قدیمی ها روبرو شویم، اما این یک اشتباه است، درست است که میگوییم آرشیو، اما قرار نیست که در این آرشیو فوتیج همه چیز قدیمی باشد، آرشیو فوتیج و فوتیج استوک خیلی بهم شبیه هستند و شاید بتوانیم بگوییم در بسیاری مواقع میتوانند یکی باشند.

فوتیج از فیلم گرفته میشود.

جالب است بدانید که کلمه ی فوتیج از کلمه فیلم گرفته میشود، پس فوتیج فیلم است، اما اشتباه نگیرید، در ذهن ما وقتی که کلمه ی فیلم آورده میشود، خیلی سریع بیاد فیلم سینمایی خواهیم افتاد همان فیلمهای سینمایی یا مستند، اما باید بدانید که وقتی میگوییم فیلم، منظور نحوه ی ساخته شدن این فوتیج ها یا تصاویر متحرک است.

فوتیج از فیلم گرفته میشود

ارتباط فیلم با فوتیج

اجازه دهید که فیلم را برای شما بیشتر توضیح دهم، در سالهای قبل وقتی که فیلم ساخته میشد ( فیلم همان نگاتیو است)، یادتان بیاورید در سالهای گذشته دوربین های عکاسی مثل امروز حافظه نداشتند، و زمانی که قصد گرفتن عکس را داشتیم به عکاسی یا فروشگاه ها میرفتیم و سراغ فیلم 12-24-36 تایی دوربین عکاسی را میگرفتیم، یک حلقه به ما داده میشد و درون دوربین قرار داده و عکاسی میکردیم، جالب است بدانید وقتی میگوییم فیلم یعنی این حلقه هایی که کنار هم قرار گفته اند و پشت سر هم هستند، فیلم اینگونه ساخته شد، انگار که شما با دوربین عکاسی پشت سر هم از یک سوژه ی متحرک (برای درک بیشتر از حرکت داشتن) عکس گرفته اید، وقتی حلقه فیلم را به لابراتوار برای ظهور و چاپ میبرید، با نگاه کردن پشت سر هم عکسها متوجه میشوید که درون فیلمها ( همان قطعات مستطیل قهوه ای رنگ) احساس متحرک بودن سوژه در آنها را بدست خواهید آورد.

فوتیج از فیلم گرفته میشود

سالها گذشت و دوربین فیلمبرداری ساخته شد، دقت کنید چی گفتم، دوربین فیلمبرداری ساخته شد! بله، دوربینی ساخته شد که مثل دوربین عکاسی از این حلقه های نگاتیو درونش قرار میگرفت اما برخلاف دوربین عکاسی، میتوانست با چرخاندن یک اهرم یا دسته، نگاتیوها را پشت سرهم رد کند و از صحنه ها ضبط انجام دهد، وقتی آنرا مشاهده مینمودند دقیقا متحرک شده بود و افراد و اشیا دارای تحرک، در آن کاملا خوب به نظر میرسیدند که در این زمان مباحث فیلم 35 میلی متر و 16 میلی متر به میان آمد. حال میدانید که وقتی میگوییم فیلم منظور همان نگاتیوهای پشت سر هم قرار گرفته هستند که با گذشت سالها، امروز، به حافظه تبدیل شده است و نکته ی مهم اینکه وقتی میگوییم فوتیج، یعنی نگاتیوهایی که در کنار هم قرار گرفته اند و تصاویر متحرک بنام فوتیج را بوجود می آورند. 

شغل ارائه فوتیج

از اونجایی که نیاز به داشتن انواع فوتیج ها هیچوقت تمام نمیشه و تدوینگرها همیشه به دنبالشون هستن خیلی از سایتها و تیمها شروع به جمع آوری و فروش فوتیج کردن و در دسته بندیها امکان به فروششون میکنن. این کار میتونه یک شغل باشه و البته که کم دردسر نیست اما درآمدزاست. قیمت فوتیج ها خارج از ایران خیلی گرانتر و پرسودتره. شاید بدنباشه که بهش فکر کنید.

سوالات پرتکرار

فوتیج ها با چه نرم افزارهایی ادیت یا دستکاری میشن؟

نرم افزارهای زیادی وجود داره که برخی معمولی و برخی دیگه حرفه ای هستن. برای آشنایی با اونها صفحه بهترین‌ برنامه‌‌های تدوین‌ سینما/عروسی/موزیک‌ویدیو/یوتیوب/اینستاگرام رو ببینید.

فوتیج رو از کجا دانلود کنم؟

چطور میتونم تکنیکهای استفاده از فوتیجها رو یاد بگیرم؟

بهترین راهش اینه که نحوه ساختن ویدیو یا تدوین رو یاد بگیرید کم کم همه اش رو میتونید اجرا کنید. صفحه آموزش تدوین فیلم - شغل تدوین - نکاتی که یک تدوینگر باید بداند رو ببینید.

لینک مفید

پکیجهای آموزش ساخت ویدیو با فیلمورا

پکیجهای آموزش تدوین فیلم با پریمیرپرو

پکجیهای آموزش ساخت ویدیو با فاینال‌کات‌پرو در مکینتاش

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
Fguf آغاز کننده
چطوریه که اینقدر خوب توضیح میدید یعنی اینقدر روشن و واضح مگه میشه عاشق سایت خوبتون شدم
avatar
1401-07-24 13:56
سلام. از اینکه تلاش هایمان نتیجه ای ثمربخش داشته باشند انرژی زیادی میگیریم. ممنون از اینکه نظرتان را صادقانه اعلام نمودید. از جستجوی سایت برای پیدا نمودن چیزهای بیشتر استفاده کنید.
avatar
م آغاز کننده
ممنون. عالی بود این نوشته. هم در ایجاز. هم در تاثیر برای درک خواننده و هم در ویرایش. ممنونم
avatar
1401-03-20 13:51
ممنون از محبت شما.
avatar
MEWSHI آغاز کننده
عالی بود . تشکر.
خیلی توضیحات کامل در عین حال ساده و قابل فهم بود.
avatar
1400-08-07 18:27
ممنون از نظر شما.
avatar
Jalali آغاز کننده
واقعاً متأسفم برات آقای میلادی.
هنگامی‌که واژه‌ای از زبان بیگانه وارد زبان ما می‌شود، تلفظ آن نیز بومی‌سازی می‌شود. یعنی مطابق با نظام آوایی زبان مقصد (که اینجا فارسی مدنظر است) تغییر می‌کند.
درمورد کلمۀ archive، باید بدونید که این کلمه اصالتاً انگلیسی نیست و ما هم از انگلیسی قرض نگرفته‌ایم، بلکه از فرانسوی قرض گرفته‌ایم که اونها هم آرشیو (آغشیو=تلفظ خودشون) تلفظ می‌کنن.
درمورد کلمۀ stock، تلفظ «استوک» حداقل 100 برابر رایج‌تر از تلفظ استاک است. اگر به گفتۀ من شک دارید، کافیست در گوگل جستجو کنید و بسامد دو واژه رو ببینید.
به‌هرحال، از ابتدا این تلفظ باب شده و همه به این صورت تلفظ می‌کنند، به جز یک عدۀ خاصی که با زبان آشنا هستند و تلفظ انگلیسی اون رو به کار می‌برند.
از این واژه‌هایی که تلفظشون در زبان فارسی تغییر کرده، بسیار زیاده.
یک مثال می‌زنم:
Thomas: در فارسی توماس گفته می‌شود حال آنکه «ثامِس» است.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ممنون بابت مطلب مفیدتون. بنده در حال ترجمۀ یک ویدئو درمورد تصحیح رنگ‌ بودم که به اصطلاح footage برخوردم و می‌خواستم بدونم که آیا معادل فارسی شناخته‌شده‌ای داره که ظاهراً از همون فوتیج استفاده می‌شه.
avatar
1399-11-07 13:03
درود بر شما.
تشکر می کنیم که موجب افزایش دانسته های علمی ما و سایرین ر این خصوص شده اید. لطفا از لینک www.manisoft.ir/moushavere بابت موضوعات رنگ استفاده نمایید.

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.