پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

سیستمهای پال PAL و ان‌تی‌اس‌سی‌NTSC چی هستن - تفاوت ها

اینها 2تا سیستم ارسال و نمایش سیگنالهای ویدیویی هستن که ارتباط مستقیم با پخش کننده ها مثل تلویزیون ها و فرستنده ها مثل شبکه های جهانی دارن اما تفاوت هایی دارن که در این صفحه باهاشون آشنا میشید.

معنای پال و ان اتی اس سی

  • PAL = Phase Alternating Line
    که در معنای فارسی به پال میگیم استفاده از فاز خط متناوب در واقع معنی سه کلمه ی پال هست و به نوع استفاده از برق شهری در گذشته و زمان اختراع این سیستم بر میگیرده.
  • NTSC = National Standard Television Committee
    که در معنای فارسی کمیته ملی استاندارد تلویزیون ترجمه میشود، بله این سیستم ان تی اس سی در نمایش تلویزیون های شبکه های سیما و ماهواره ای بیشتر کاربرد دارد.

رمزگذاری رنگ Color Encoding

وقتی اسم پال یا ان تی اس PAL , NTSC به میان می آید منظور سیستم رمزگذاری در رنگ ها به صورت آنالوگ میباشد که قبلا یعنی سالها قبل وقتی میخواستیم دیسک های دی وی دی و بلوری را روی تلویزیون نگاه کنیم معنای بیشتری داشت در واقع به نوع نمایش در تلویزیون های خانگی اشاره میشد.

درباره ان تی اس سی NTSC بیشتر بدانید

درباره ان تی اس سی NTSC بیشتر بدانید

یک سیستم رمزگذاری رنگ به صورت آنالوگ میباشد که سالها قبل برای مشاهده نمودن دیسک ها توسط دی وی دی پلیر در تلویزیون خانگی مدنظر بود. با گذشت زمان کانالهای تلویزیونی و ماهواره ای نیز بوجود آمدند یعنی سال 1950 میلادی و نقطه ی آغاز این سیستم در آمریکای شمالی بود، دقیقا در زمانی که تلویزیون ها سیاه و سفید بودند و تلویزیون های رنگی تازه تولید شدند و تکنولوژی نمایشی که در سیاه و سفید بکار میرفت دیگر کارایی نداشت.

در همین زمان ها هر شرکت تلویزیونی در امریکا شروع به تولید رمزنگاری یا تولید محدوده ی زیادی از رنگها نمودند (یعنی هر کدام هر تعداد رنگی که تمایل داشتند را در سیستم های خود تولید نمودند و این یعنی تفاوت در سیستم های رنگی شرکت های تولید ویدیو و پخش کننده ها با یکدیگر). این موضوع ادامه داشت تا سال 1953 که کمیته ملی استاندارد تلویزیون سیستم ان تی اس سی NTSC را ایجاد نمود و همزمان یک تلویزیون با همین سیستم شاخته شد که تنها هدف از ساخت سیستم ان تی اس سی NTSC یکدست نمودن نمایش کانالهای رنگ ها در همه نمایشگرها بود هم برای سیاه وسفید و هم برای رنگی ها.

پس از اینکه کمیته ی ملی استاندارد تلویزیون ( تیمی که قوانین سیستم های نمایشی را زیر نظر داشت ) سیستم ان تی اس سی را تولید نمود در همین زمان سیستم نمایش از آنالوگ به سمت دیجیتال تغییر جهت داد که به موجب این اتفاق، تعداد خطوط نمایشی در تلویزیون و همچنین تعداد فریم بر ثانیه نیز تغییر نموده و یکدست گردید.

درباره پال PAL بیشتر بدانید

یک سیستم رمزنگاری رنگ دیگری است که همزمان با ان تی اس در سال 1950 در کشور آلمان تولید شد و بیشتر در نمایش دی وی دی پلیرها کاربرد داشت.

وقتی سیستم پال PAL طراحی شد قرار بود با برخی نقاط ضعف مانند ضعیف شدن انتقال سیگنال در ان تی اس سی مقابله کند و آنرا بهبود بخشد که هدف اصلی برای پخش تصویر در اروپا بود ( پس آسیا چی ؟ )، این استاندارد جدید کاری را انجام میداد این بود که با برگرداندن سیگنال در هر خط فرستنده نمایش ان تی اس سی را بهبود میبخشید تا این میزان که توانست فرکانس تصویری در شبکه های محلی را تا 50 هرتز افزایش دهد. با اینکار بسیاری از کشورهای اروپایی به سمت استفاده از سیستم تصویری پال PAL گرایش پیدا نمودند.

درباره SECAM بیشتر بدانید

در دنیای تولید سیستم های نمایشی فرانسه هم دست روی دست نگذاشت و سیستمی را به نام sequential color with memory که میشود همان SECAM با معنای رنگ متوالی با حافظه که بهتر از ان تی اس سی NTSC بود را تولید نمود که بیشتر در فرانسه و اروپای شرقی مورد استفاده قرار میگرفت.

مقایسه ای اولیه میان پارامترهای ان تی اس سی NTSC با پال PAL

ردیف سیستم پال PAL مشخصات فنی
پهنای باند ویدیو ارسالی 5 مگاهرتز 4. مگاهرتز
حامل لاین صدا 5.5 مگاهرتز 4.5 مگاهرتز
تعداد خطوط قابل نمایش در تلویزیون 625/60 525/60
تعداد فرم بر ثانیه 25 29/97

با توجه به مقایسه که در بالا انجام دادیم بزرگترین اختلاف پال و ان تس اس سی در توانایی تعداد فریم بر ثانیه است که در پال 25 فریم بر ثانیه و در ان تی اس سی 29/97 یا همان 30 فریم بر ثانیه میباشد که میتوانست در هر ثانیه 30 فریم را در سیستم های نمایش خانگی با قدرت 60 هرتز نمایش دهد. با این حال مشکلی وجود داشت، تلویزیون های سیاه و سفید قادر به تفکیک و نمایش درست سیگنال ها نبودند چون این سیستم های کدگذاری هم برای سیاه و سفید بود و هم برای رنگ، سیاه و سفید درخشندگی زیاد تولید مینمود و تصویر خراب میشد، برای رفع این مشکل باید سیگنال های کرومیننس تقویت میشد که برای این موضوع میبایست یک آداپتور در تلویزیون های سیاه و سفید تولید میشد تا بتواند این افزایش کرومیننس را برای تلویزیون قابل حضم نماید، این افزایش سیگنال موجب طولانی تر شدن زمان انتقال هر فریم و کاهش 30 فریم بر ثانیه به 29/97 شد.

آها، پس جریان اینکه میگن 29/97 از اینجا شروع شد، این تنظیم در دوربین ها هست که میتوانید آنرا انتخاب کنید و اغلب 30 فریم نوشته نمیشود و 29/97 نوشته میشود، پس دلیلش این بود که با افزایش سیگنال ارسالی، زمان انتقال هر فریم بر ثانیه مقداری کاهش پیدا کرده و ... جالب بود نه ؟!

مشکل دیگری که مطابق جدول بالا وجود دارد، تعداد خطوط قابل نمایش در تلویزیون توسط هر دو سیستم است، در پال تعداد خطوط 625 میباشند و آن عدد 60 همان هرتز یا قدرت انتقال است اما در ان تی اس سی 525 خط در هر نمایش است.

جالب است بدانید که تعداد خطوط 625 در PAL همان 576i میباشد، یک نکته ی جالب، این عدد 576 چه چیزی را به یاد شما می آورد؟ بله، همان اندازه ویدیو در دیسک های دی وی دی است که اغلب ما تدوینگرها بارها و بارها برای مشتریها پروژه دی وی دی تولید کرده ایم که اندازه اصلی آن میشد 720 در 576. اما در سیستم NTSC در هر نمایش 525 خط هست که در نهایت به عدد 480 معروف است، این اختلاف بین 576 در پال و 480 در ان تی اس سی که میشود 96 خط، اختلاف خیلی واضحی در یک کیفیت پایدار نمایشی دارد یعنی تصویر در حالت 576 خیلی واضحتر و بهتر بود.

تولید دیسک دی وی دی برای NTSC و PAL

امروزه دیسک های دی وی دی در اندازه های 720 در 480 برای ان تی اس سی NTSC و 720 در 576 برای پال PAl و در تعداد 24-25 و 30 فریم تولید میشوند، در واقع باید بدانید که پخش کننده نهایی شما که میتواند تلویزیون باشد یا کانال تلویزیونی کدام یک را بهتر پخش خواهد نمود پس برای آن سیستم نوع خروجی خود را تنظیم خواهید نمود.

پیکسل های تصویر در سیستم پال PAL بزرگتر از سیستم NTSC هستند

پیکسل های تصویر در سیستم پال PAL بزرگتر از سیستم NTSC هستند

دنیای ویدیو و نمایشگرها از سال 1950 و 1953 تغییرات زیادی نموده و بسیاری از مشکلات نمایش پال و ان تی اس سی برطرف شده اند اما با این وجود همچنان بر روی خیلی از رسانه ها و دیسک ها و ابزارها برچسب های NTSC و PAL را میبینیم! مگر امروزه مشکلی در نمایش دیگر مشاهده نمیشود؟ پس چرا همچنان شاهد این دو گزینه روی خیلی از ابزارها هستیم؟

دلیل اصلی این کار قوانین کپی رایت یا محافظت از تولیدکنندگان است، برای جلوگیری از توضیح غیرقانونی فیلمها، نمایش های تلویزیونی و بازیهای رایانه ای در کشورهایی که برای آنها در نظر گرفته نشده اند، این قانون محدودیت منطقه ای (اروپا، آمریکا، آسیا، استرالیا و...) در بسیاری از تولیدات تصویری مدنظر گرفته میشوند، درست است که سیستم های امروزی امکان نمایش ان تی اس سی و پال را درست انجام میدهند اما قوانین پابرجاست و مقداری پیچیده.

چه مناطقی از پال PAL و چه مناطقی از ان تی اس سی NTSC استفاده میکنند؟

تمام استانداردها محدود به مناطق خاص جهان است. NTSC بیشتر در آمریکای شمالی ، کشورهای خاصی در آمریکای جنوبی ، فیلیپین ، میانمار ، تایوان ، کره جنوبی و ژاپن یافت می شود. PAL بسیار رایج است و بیشتر اروپای غربی ، چین ، هند ، استرالیا ، اکثر آفریقا و جاهای دیگر را در بر می گیرد. SECAM ، سیستم سوم ، در برخی از مناطق دیگر آفریقا ، روسیه و فرانسه مورد استفاده قرار می گیرد.

چه مناطقی از پال PAL و چه مناطقی از ان تی اس سی NTSC استفاده میکنند؟

در تصویر بالا مشخص شده است که چه محدوده ای از کشورها از سیستم های نمایشی استفاده میکنند.

ان تی اس دی NTSC یا پال PAL, کدام را انتخاب کنیم؟

ان تی اس سی بهتره یا پال؟ برای رسیدن به پاسخ، اگر تولیدکننده ویدیو هستید و کلیپ های ویدیویی شما برای اغلب کشورها مدنظر گرفته شده است، پس باید ان تی اس سی را انتخاب کنید چون کلیپ ویدیویی یا فوتیج های شما به کشورهایی که سیستم نمایشی پال ندارند ( بله واقعا وجود دارد) دیده شود که امکان نمایش با مشکلات تصویری ایجاد خواهد شد، اما اگر تولیدات ویدیویی شما در محدوده ی جغرافیایی مانند ایران بیشتر کاربرد دارند، پس انتخاب شما بهتر است که پال PAL باشد.

اختلاف در کیفیت پال PAL و ان تی اس سی NTSC

به دو اختلاف در این سیستم ها توجه کنید در واقع به انتخاب شما کمک بهتری خواهد نمود، پس از اینکه در مرحله ای قبل برای نمایش در منطقه مورد نظر که امروزه کمتر اهمیت دارید، نتیجه گرفتید، حالا باید دقت کنید که، تعداد فریم ها در ان تی اس سی NTSC بیشتر از پال PAL است اما در حالت دیگر، تعداد خطوط نمایشی در سیستم پال PAL بیشتر از ان تی اس سی NTSC است، پس تصمیم بگیرید که اگر میخواهید سوپراسلوموشن کار کنید NTSC بهتر است اما اگر دنبال وضوح بیشتر در تصویر هستید PAL موفق تر است.

تبدیل نمودن سیستم های پال و ان تی اس سی به یکدیگر

آیا میتوانیم این دو سیستم را به یکدیگر تبدیل کنیم؟ یعنی میتوانیم فایل رکورد شده یا تولید شده با پال را به ان تی اس سی تبدیل کنیم؟ جواب در مرحله ی اول بله میباشد، میتوانیم، اما در زمان تبدیل فایلهای این دو سیستم به یکدیگر، اگر پال را به ان تی اس سی تبدیل نمائید چون پال تعداد فریم های کمتری نسبت به ان تی اس سی دارد، باید به هر ثانیه ی آن 5 فریم بیفزایید، بلعکس اگر ان تی اس سی را به پال تبدیل کنید چون ان تی اس سی تعداد فریم های بیشتر دارد باید از هر ثانیه 5 فریم کاهش دهید. این توضیحات را دادم که بدانید شدنی است اما بهتر است اینکار را انجام ندهیم و اگر مجبور شویم و چاره ای نبود پس باید دست به کار شد.

پال PAL یا ان تی اس سی NTSC بودن یک فایل ویدیویی را چگونه تشخیص دهیم؟

معمولا با توجه به اندازه ی فایلهای ویدیویی براحتی میتوانیم تشخیص دهیم، اگر دیسک دی وی دی دارید، طول و عرض ان تی اس سی میشود 720 در 480 و پال میشود 720 در 576 پیکسل.

اگر با برنامه هایی مانند پریمیرپرو، فاینال کات، داوینچی و سایر برنامه های تدوین و کار با ویدیو کار میکنید، پس از وارد نمودن فایل ویدیو در پنجره ی ورودی مدیا از روی چند مشخصه میتوانید این اختلاف را بررسی کنید :

  • اگر طول و عرض همانطور که گفته شد 720 در 480 بود یعنی ان تی اس سی اما اگر 720 در 576 بود یعنی پال
  • با توجه به تعداد فریم نیز میتوانید تشخیص دهید، اگر 23.97 - 24- 25 بود یعنی پال اما اگر 30 بود یعنی ان تی اس سی اما ممکن است ویدیو تغییر یافته باشد پس راه حل دیگری باید بررسی شود.

 

سوالات پرتکرار

کیفیت پال بالاتر است یا ان تی اس سی؟

در زمان پخش این دو ساختار نمایشی در برودکست، تعداد خطوط ان تی اس سی 525 خط و پال 625 خط میباشد. از لحاظ تکنیکی سیستم پال 100 خط بیشتر از ان تی اس سی دارد، پس میتوانیم بگوییم کیفیت پال بالاتر است.

آیا بین این دو سیستم تفاوت رنگ وجود دارد؟

رنگها در ان تی اس سی مقداری از اشبا بیشتر برخوردار هستند. نمیتوانیم دقیق بگوییم که همیشه اینطور است چون نمایشگرها در مناطق جغرافیایی برای چنین سیستم های رنگی طراحی میشوند و کنترل شده نیز هستند و نمیگذارند که اشبا رنگها مخاطب را آزار بدهد.

 

لینک مفید

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
عرفان123454322 آغاز کننده
ایا بین palو ntscتفاوت رنگ وجود دارد
avatar
1401-07-26 20:07
به بخش چند پرسش و پاسخ در مورد PAL و NTSC در انتهای مطلب مراجعه نمایید.
avatar
محمد پرسپولیس آغاز کننده
استاد جان خسته نباشی تو ریسیور از pal استفاده کنیم یا ntsc؟؟؟
avatar
1401-06-23 11:36
سلام. متاسفانه در این مورد اطلاعی نداریم.
avatar
علی سلیمانی آغاز کننده
با عرض سلام و خسته نباشید،
چرا امکان دانلود ویدئو وجود ندارد،

ممنون میشم امکان دانلود ویدئو ها فراهم شود.
avatar
1400-04-04 22:37
سلام. پخش انلاین هستند.
avatar
فرزاد ربیعی آغاز کننده
استاد گرامی من باز خوب درک نمیکنم شبکه های تلویزون الان کیفیت های خوبی داره اندازه تصویر پال خیلی کمه 576 با این اندازه تصویر تو ال سی دی مات باید دیگه که
avatar
1400-12-25 19:31
نه دیگه شما فیلم ها را با نمایش در ال سی دی گوشی و رایانه اشتباه گرفتین.
یک ویدیو ۴۸۰p که پخش اکثر کانالهامون درحال حاضر هست،دانلود و در ال سی دی منزلتون !ملاحظه کنید...
در واقع فاصله شما با نمایشگر باعث اختلاف کیفیت دیداری هست و قرار نیست مات بشه !
امیدوارم راهنمایی کرده باشم
avatar
1400-02-15 23:58
پاسخ هایی که میدین رو در ادامه قبلی ها بنویسید تا بشه پیگیری کرد.

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.
پیام ویژه دارید