خلاصه

تصحیح رنگ فقط یکی از مراحل ساخت ویدیو میباشد اما همین مرحله تفاوتهای چشمگیری را در ویدیوی شما ایجاد نموده که میتواند موجب جذب طرفداران زیادی برای کارهای شما شود.

هر ویدیویی که رکورد میکنید بدون شک نیاز به تصحیح نور و رنگ یا اصلاح رنگ دارد چرا؟ چون تا این لحظه هیچ دوریینی هنوز نمیتواند رنگ سفید را دقیقا مانند چشم انسان ذخیره نماید به همین دلیل ظاهرا ساده مراحلی در :

  • ساخت فیلم های سینمایی
  • تدوین ویدیوکلیپ
  • تولید موزیک ویدیو
  • ساخت کلیپ فرمالیته و فیلم عروسی

و سایر بخش های مرتبط با ویدیو را برای ما ایجاد خواهد نمود، شک نکنید تمام تیم های تولید ویدیو دستکاری رنگ را انجام میدهند در غیر اینصورت ویدیوها جذاب نیستند و در انتقال احساسات موضوع فیلم ضعیفتر عمل خواهند نمود.

صحنه هایی که ما با چشم میبینیم با تفاوت زیادی در دوربین ها ذخیره میشوند مخصوصا اگر دوربین تعادل سفیدی را درست اجرا ننماید که بخشی از این موضوع به فیلمبردار بستگی دارد، دوربین ها هنوز نمیتوانند آنچه را که چشم ما میبیند ذخیره کنند پس میبایست عملیات تصحیح رنگ را بر روی هر ویدویی اعمال کنیم.

تصحیح رنگ فیلم، اصلاح رنگ فیلم، یک علم است نه یک نرم افزار و یا افکت.

شامل یادگیری قواعد و اصول و مراحلی است که یک کالوریست باید آنها را خوب بشناسد، شناخت خوب یک طرف و از طرف دیگر تجربیاتی که از اساتید بدست می آوریم و حین کار تجربه میکنیم موجب خواهند شد تا بتوان در زمان مواجه با ویدیوها و مشکلات مختلف موانع را از سر راه برداشت. برخلاف بسیاری از کسانی که فقط تبلیغ نرم افزار خاصی را انجام میدهند مانی سافت معتقد است که با هر نرم افزار حرفه ای تدوین که در حال تولید ویدیو هستید اگر دو قدم بزرگ را بردارید نیازمند هیچ برنامه ی دیگری نخواهید بود :

  • اصول و قواعد مربوط به هنر رنگ سینمایی را یاد گرفته باشید یعنی آموزش اصلاح رنگ یا تصحیح رنگ سینمایی را دیده باشید
  • نرم افزار و قابلیت هایش را در زمینه تصحیح رنگ سینمایی خوب شناخته باشید منظور شناخت افکت ها یا استفاده از پریست آماده رنگ نیست

اگر قدمهای یادگیری را درست بردارید شک نکنید نیازی به هیچ یک از گزینه های زیر نخواهد بود :

  • افکت های رنگ Color Effect
  • لوت Lut
  • لوک Look
  • پریست آماده Presets

فریب تبلیغات برای یک افکت رنگ خاص یا نرم افزاری فقط برای دستکاری رنگ را نخورید

نرم افزار فاینال کات، نرم افزار پریمیر، نرم افزار افترافکت، نرم افزار اوید، نرم افزار داوینچی، همه ی این برنامه ها در زمینه ی تصحیح رنگ عالی هستند، فریب تبلیغات را نخورید.

افرادی هستند که میگویند اگر تصحیح رنگ میخواهی فلان نرم افزار را یاد بگیر و ....

تصحیح رنگ حرفه ای فقط مختص به نرم افزار خاصی نیست شما باید قدمهای زیر را درست بردارید تا در هر نرم افزاری به صورت تخصصی دستکاری رنگ و اصلاح رنگ را انجام دهید :

  • دستکاری رنگ دارای قواعدی است که مدت ها طول کشیده تا به مرحله ی اجرا برسد
  • بهترین کاری که میتوانید برای موفقیت در دستکاری رنگ و اصلاح رنگ حرفه ای انجام دهید این است که نرم افزار تدوین فیلم خود را درست انتخاب کنید و آنقدر پشتکار داشته باشید تا به موفقیت برسید، انجام تدوین فیلم با یک نرم افزار و رفتن به نرم افزار دیگه برای دستکاری رنگ، غیرحرفه ای ترین کاری است که هر شخص میتواند در دوران تدوین فیلم و ساخت ویدیو برای خود بوجود بیاورد. مقاله بهترین نرم افزار ساخت کلیپ و تدوین فیلم را مطالعه کنید.
  • هر کجا مشاهده نمودید که اشخاصی سعی در ارائه اینکه برای دستکاری رنگ فقط فلان نرم افزار را باید یاد بگیرید اعلام میدارند، سریعا از وی فاصله بگیرید، چون اگر یک حرفه ای باشد اول اینکه نباید چنین موضوعی را مطرح کند، اگر شناخت کافی از چند نرم افزارها طی سالها بدست آورده باشد باید بداند که هر نرم افزار حرفه ای دارای توانایی های بی نظیری است که در دستکاری رنگ یا تصحیح رنگ فیلم و ویدیو به ما کمک میرسانند.


Adobe Premiere Pro CC 2014  davinciresolve12icon  finalcut  avid 

چرا باید فیلم ها را با فرمت راو Raw ضبط کنیم؟ تاثیر عالی در درجه بندی رنگ

مراحل دستکاری رنگ را بشناسید

ساده به شما بگویم، هر کاری که روی رنگ ها انجام میدهیم، دستکاری رنگ گفته میشود، خب داریم رنگ رو دست میزنیم. دستکاری رنگ با اهداف مشخصی به دو مرحله ی کلی تقسیم میشود که یکی برای تعادل و استانداردسازی و دیگری با توجه به نوع پروژه دارای هدفی مانند تاثیر بر روی احساسات مخاطب میباشد.

مرحله اول : تصحیح رنگ یا Color Correction دستکاری رنگ

وقتی دوربین نتواند تعادل را در میزان رنگ سفید اجزای تصویر رعایت نماید این شما هستید که باید وارد عمل شده و یکی از مهمترین مراحل دستکاری رنگ را اجرا کنید، یعنی استاندارنمودن مولفه هایی مانند :

  • اکسپوژر
  • کانترست
  • روشنایی
  • سفیدی
  • سایه
  • سیاهی
  • غلظت رنگ

یکی از دلایل مهمی که اغلب پریست های رنگ دانلود شده روی ویدیوهای شما تاثیر منفی میگذارند همین مرحله ی بسیار مهم است، تدوینگر شناخت کافی از فواعد و اصول تصحیح رنگ و نور ندارد، پریست را دانلود نموده و انتظار دارد ویدیو مانند حرفه ای ها زیبا و عالی جلوه نماید، هیچ حرفه ای از پریست رنگ دیگران استفاده نمیکند چون پریست رنگ برای ویدیو شما آماده یا تنظیم نشده پس خود را خسته نکنید و بجای اینکه پول و مخصوصا وقتتان را روی دانلود و خرید و آزمایش پریست رنگ کنید، در زمانی بسیار کوتاه تر هنر دستکاری رنگ را بیاموزید.

اگر فیلمبردار خوبی هستید یا دانش آموخته ی مانی سافت بوده اید باید تاکنون با قواعد و اصول فراوانی قبل از رکورد یک ویدیو را بدانید چون خیلی از موضوعات رنگ و نور فیلم به مرحله ی پری پروداکشن Pre-Production باز میگردد مرحله ای که میتواند بسیاری زحمات شما را در زمان پست پروداکشن Post Production حذف نموده و با سرعت بیشتری تدوین فیلم را جلو بیندازد.

استاندارد نمودن ویدیو از لحاظ نور و رنگ به سادگی کم و زیاد نمودن اسلایدرهای تنظیمی نیست

  • ابزارهای نظارت و دقت باید استفاده شوند
  • محدودیت های خود را باید بدانید
  • اینکه ما اصلا نباید سفیدی خالص داشته باشیم
  • نباید سیاهی خالص داشته باشیم
  • شارپ بیش از حد موجب خرابی خواهد شد
  • باید انواع ویدیوهایی مانند Raw و لاگ را بشانسید و اینکه چگونه استاندارد شوند.

آموزش ویرایش ویدیو فرمت لاگ Log، شستن ویدیو و درجه بندی رنگ حرفه ای

چند گزینه از مواردی که در آموزش اصلاح رنگ ویدیو و فیلم یا Color Correction اجرا میشوند:

  1. تصحیح شدت نور
  2. ایجاد توازن سفیدی یا وایت بالانس
  3. رفع مشکلات نویز
  4. رفع مشکلات سایه و روشنایی
  5. رفع مشکلات سفیدی و سیاهی

آموزش رایگان اکسپوژر Exposure با پریمیر

مرحله دوم : آموزش تصحیح رنگ یا Color Grade 

مرحله کالور گرید یا کالورگریدینگ ColorGrading در فیلم ، یکی از مراحل جذابی است که میبایست در آن خلاقیت خود را به کار بگیریم و تصمیم بگیریم که کلیپ و صحنه های ما :

  1. رومانتیک شود
  2. ترسناک شود
  3. جذاب یا شاداب شود
  4. ناراحت کننده شود
  5. ما را به سالها قبل ببرد
  6. سالهای آینده را برای ما تداعی کند ، باید یک حس را در بیننده ایجاد کند.

در عملیات کالورگریدینگ Color Grading رنگ ها تغییر میکند،نوردهی متفاوت میشود و تون های جدیدی بوجود می آید که موجب میشوند به بیننده حس و حال دیگری منتقل نمائیم و این موضوع فیلم و سناریو است که تصمیم میگیرد چه حسی از تصویر باید به بیننده منتقل شود.

چرا کالورگریدینگ Color Grading :

  1. ایجاد احساس جدید با توجه به موضوع کلیپ یا پروژه ویدیویی
  2. تغییر فضای ویدیوهای رکورد شده به فضای جدید
  3. همخوان نمودن یا مچ نمودن تصاویری که ممکن است در یک زمان رکورد نشده باشند
  4. بالا بردن کیفیت ویدیو
  5. جذاب نمودن صحنه ها

تئوری بسیار عمیق تصحیح رنگ

رنگ ها حرف برای گفتن دارند

دنیای رنگ فیلم و تصحیح رنگ فیلم از سه رنگ اصلی تشکیل شده، تمام پیسکل های رنگی که در فیلم میبینیم حاصل ترکیب یه رنگی قرمز، آبی و سبز میباشند که به بیلیون ها نوع خواهند رسید مقاله ی کاملترین پاسخ بیت رنگ 8bit , 10bit , 12bit عمق رنگ را مطالعه کنید.

هر رنگ به تنهایی دارای سه قسمت میباشد مثلا رنگ قرمز دارای سه بخش خود رنگ، غلظت و نور است و با کنترل و دستکاری این سه قسمت است که هیچ چیز مانع از اجرای خلاقیت و ایجاد احساس مورد نظر نخواهد شد. اگر دستکاری رنگ را یاد بگیرید بدون شک لذت بیشتری از مطالعه این صفحه خواهید برد.

دانلود کتاب رنگ Hue

تا میتوانید سخت تمرین کنید و تصحیح رنگ سینمایی را روی ویدیوهای زیادی انجام دهید، تجارب زیادی به دست خواهید آورد، مانی سافت در پکیج های کالوریست یا آموزش تصحیح رنگ حرفه ای نه تنها نرم افزار را یاد خواهید گرفت بلکه تجربیات گران بهایی را بدست می آورید و براحتی با تیم های فیلمسازی و ساخت موزیک ویدیو و کلیپ همکاری خواهید نمود و فرقی نمیکند داخل ایران باشید یا خارج ایران، توانایی داشته باشید درآمد خواهید داشت.

از هیو یا هو یا Hue یا رنگ چقدر میدانید؟

پریست آماده رنگ فیلم استفاده نکنید اگر تسلط ندارید

چرا مانی سافت دائما در حال جلوگیری از استفاده پریست رنگ فیلم است؟ حتما دلیلی دارد، دلیل بالاتر از اینکه بدلیل نداشتن استعداد ویدیوی شما در خصوص شرایط و نوری که تولیدکننده پریست در زمان استفاده از ویدیو مد نظر داشته که در نهایت در ویدیو شما منجر به رخداد بد پیکسلی شدن رنگ خواهد شد.

هر ویدیویی که شما بر روی آن از پریست آماده رنگ استفاده میکنید در بیشتر شرایط با مشکل پیکسلی شدن در بخش های رنگی و نوری خواهد شد و در بسیاری موارد شاهد آن خواهید بود که چرا با اینکه پریست آماده رنگ را در پریمیر یا فاینال کات بر روی ویدیو اعمال نموده اید و مقداری هم تغییرات میدهید اما همچنان ظاهر ویدیو شما با نمونه ای که فروشنده پریست آماده رنگ در کار خود گذاشته بسیار فاصله دارد،پاسخ مشخص است،ویدیو شما استعداد پریست آماده ی رنگ اعمال شده را ندارد.

در عملیات اصلاح رنگ فیلم کارهای زیادی صورت میگیرد در واقع مراحل و قوانینی در تصحیح رنگ فیلم وجود دارد که باید سلسله وار اجرا و دائم به عقب باز گردیم چون این مراحل بر روی بعدی های خود تاثیر میگذارند و کالوریست باید بتواند آنها را برطرف کند.

در اجرای تنظیم نور فیلم با پریمیر یا فاینال کات یا داوینچی ، چالش های بزرگی خواهید داشت چون اغلب ویدیوها استاندارد یا ایده آل نیستند و تازه زمانی احساس ضعف خواهید نمود که در مقابل تیم ها و افراد حرفه ای قرار میگیرید که از شما درخواست های حرفه ای دارند ، برای آن روز آماده باشید.

{manidownloadpackage 38}

تنظیمات دوربین خود را برای تصحیح رنگ فیلم یاد بگیرید

اگر علاقه ی بیشتری به شناخت رنگ و اصلاح رنگ فیلم دارید بهتر است در خصوص تنظیمات دوربین نیز تسلط داشته و فیمبردار خوبی باشید چون بسیاری از مشکلات کالوریست ها و کسانی که ویرایش ویدیو و در نهایت اصلاح رنگ فیلم را انجام میدهند از نحوه ی فیلمبرداری و تنظیمات دوربین است مانند مشکلاتی که در وایت بالانس دارند از ندانسته هایی که در خصوص نور دارند. برای اینکار پکیج های خیلی خوبی برای فیلمبرداری هوایی و دوربین های نیکون و کانن در پکیج ها ایجاد نموده ایم.

{manidownloadpackage 33}