پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

آموزش درجه‌بندی‌رنگ در پریمیرپرو - کالرگریدینگ - Look

درجه بندی رنگ در پریمیرپرو به کارهایی مثل عوض کردن رنگ ، تغییر رنگی به رنگ دیگه ، ایجاد یک احساس با رنگ ، ساختن یک رنگ جدید از رنگ های قبلی گفته میشه در واقع مرحله دوم از دستکاری رنگها در فیلمه که بعد از مرحله 1 یعنی اصلاح/تنظیم رنگ انجام میشه و کاملا ضروریه.

آشنایی اولیه با درجه‌بندی رنگ در پریمیرپرو

بعد از مرحله خیلی مهم و حساس شماره1 که تنظیم/اصلاح رنگ و نور هست به مرحله2 یعنی درجه‌بندی رنگ میرسیم. در این مرحله کارهایی مثل  عوض کردن رنگ ، تغییر رنگی به رنگ دیگه ، ایجاد یک احساس با تغییر رنگ ، ساختن یک رنگ جدید از رنگهای دیگه انجام میشه. درجه بندی رنگ در پریمیرپرو هم برای زیباکردن و هم برای ایجاد یک نوع احساس در مخاطب انجام میشه تا مخاطب با جریان/داستان فیلم هماهنگ شده و به دیدنش ادامه بده. معادل انگلیسی درجه‌بندی رنگ Color grading گفته میشه.

مدت زمان ویدیو : 3دقیقه

درجه‌بندی‌رنگ در پریمیر پرو با لوک LOOK

یکی از ساده و سریعترین روشهای درجه‌بندی‌رنگ در پریمیرپرو استفاده از بخش Creative در پنجره‌ بنام Lumteri color است. بعد از ورود با آپشن Look روبرو میشید که آیتمهای متعددی درونش هست. به اینها لوک میگیم، پریستهای رنگی که توسط خود پریمیرپرو برای ما ساخته شده تا با سرعت بتونیم درجه‌بندی رو انجام بدیم. حالا میتونید در تایم لاین روی یک ویدیو کلیک کرده و در لوک آیتمها رو یکی یکی عوض کنید تا تاثیرش رو ببینید.

مدت زمان ویدیو : 4دقیقه

توضیح تکمیلی لوک Look

لوک ، یک فایل بسیار کم حجم که درونش اطلاعاتی برای دستکاری رنگ و نور ویدیوها ذخیره شده است. این فایل قبلا توسط نرم افزاری بنام Adobe SpeedGrade  ساخته میشد. محتویات آن نحوه تغییرات در رنگ ها وجود داشت که به آنها اطلاحا LUT یا 3D Look Up Table گفته میشود. این تغییرات بصورت مستقیم روی سه کانال رنگی قرمز - سبز - آبی ویدیو تاثیر میگذارند.

منظور از تاثیر، کارهایی است که شخص سازنده این فایل مدنظر بوده است. مثلا در زمان ساختن آن میتوانسته غلظت رنگها را کم کند و یا یک رنگ را به رنگ دیگری تغییر دهد.

این فایلها در نرم افزارهای ادیت ویدیو مانند پریمیر پرو، فاینال کات، داوینچی، افتر افکت، فتوشاپ و بسیاری برنامه های دیگر روی هر نوع ویدیو و عکس تغییرات را انجام میدهند و نیاز به فرمت خاصی نیستند.

به فایلهای لوک پریمیر پرو ، پریست رنگ هم میگویند.

درجه‌بندی‌رنگ در پریمیر پرو با تغییر رنگ بهار/تابستان به پاییز

بروز رسانی در 1402/9/27

بالاتر به ایجاد/تغییر احساس در مخاطب با درجه‌بندی رنگ اشاره کردم یک نمونه سادش در ویدیو آموزشی زیر هست که با در پریمیرپرو انجام دادم. تیمهای ساخت ویدیو ممکنه نتونن منتظر رسیدن یک فصل یا زمان خاصی بشن پس باید با تکنیکهای حرفه‌ای درجه‌بندی رنگ بتونن حداقل فصل بهار/تابستان رو شبیه با پاییز کنن تا ویدیو با داستان فیلم هماهنگ بشه و مخاطب از موضوع منحرف نشه. این تکنیک میتونه در جاهای مختلفی به شما کمک کنه.

مدت زمان ویدیو : 4دقیقه

حذف کردن بخش های ناخواسته درجه بندی رنگ پریمیر پرو

همانطور که متوجه که در ویدیو متوجه شده اید ، بخش هایی از تصویر بصورت ناخواسته در محدوده درجه بندی رنگ قرار بگیرند و میتوانند موجب خراب شدن نتیجه کار شوند. در این شرایط چند راه تکنیکی برای حذف بخش های ناخواسته در پریمیر پرو وجود دارد :

  • استفاده از ماسک خود پریمیر پرو
  • تغییر در اسلایدرهای HSL
  • استفاده از پلاگین حرفه ای موکا پرو
  • استفاده ترکیبی از برنامه افترافکتس

کارها همیشه آسان نیستند و یک کالریست COLORIST به تکرار گرفتار چنین مشکلاتی خواهد شد که برای برطرف نمودن آنها باید خود را آماده کند و همیشه بیشتر یاد بگیرد.

زیبایی و انتقال احساسات : دلیل اصلی درجه بندی رنگ

اینکه چرا و چه زمانی در یک پروژه ویدیویی با پریمیر پرو از کالر گریدینگ یا درجه بندی رنگ استفاده میشود میتواند دلایل مختلفی مانند ، تصمیم کارگردان ، روایت یا سناریو پروژه و از این قبیل داشته باشند تا به کمک آن بتوانند مخاطب را با موضوع ویدیو بهتر همراه کنند. پس از اینکه نوع درجه بندی مشخص شد ، توضیحات به کالریست COLORIST داده شده و او شروع به کار میکند و اینجاست که یک کالریست نقش مهمی را ایفا خواهند نمود.

اکنون در لیست زیر با تنوع زیادی از احساسات آشنا میشوید که یک کالریست میتواند با دانش درجه بندی رنگ ، هر کدام را در هر نما یا کل ویدیو ، به بیننده منتقل کند : 

  • رومانتیک
  • ترس
  • جذاب یا شاداب
  • ناراحت کننده
  • تداعی کردن سالهای دور گذشته
  • خشونت
  • جنگ
  • سرما
  • گرما

لینک مفید

موضوعات

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.
پیام ویژه دارید