پکیجهای آموزشی
Loading...
مانی سافت Manisoft

کمرا راو چیست - ویژگیها برای عکاس و طراح Camera Raw = ACR

یکی از نرم‌افزارهای شرکت ادوبی که مختص ویرایشهای روی عکس مثل تنظیم رنگ و نور ، درجه بندی و زیباکردن رنگ، رفع مشکلات عکس مثل نویز، تاریکی، خطای لنز، سفیدی زیاد و تغییر تمام کانالهای رنگ باهاش انجام میشن و البته خیلی بیشتر از این که در این صفحه توضیح دادم.

کمرا راو Camera Raw = ACR چیست

کمرا راو Camera Raw یکی از نرم افزارهای شرکت ادوبی است. این نرم افزار بصورت تخصصی ادیت روی عکسها را انجام میدهد. به این نرم افزار Adobe Camera Raw یا ACR نیز گفته میشود. کارهایی که روی عکس انجام میدهد شگفت انگیر و خیره کننده است به شرطی که فرد بدانید که تنظیماتش چه زمانی و برای چه کاری باید چگونه تنظیم شوند.

مدت زمان ویدیو : 6دقیقه

 

دلایل استفاده از کمرا راو

طی گذشت سالیان گذشته، سازندگان دوربین های دیجیتال سعی نموده اند تا دوربین های عکاسی، عکس را آنطور که چشم انسان میبینید ذخیره کنند اما هنوز موفق نشده اند که به صورت مطلق به چنین تکنولوژی دست بیابند و همین موضوع یکی از دلایل اصلی است که عکاس ها باید پس از گرفته شدن، با نرم افزار کمرا راو ویرایش شده تا به دید چشم انسان نزدیک شود.

  • کاهش نویزهای حاصل از نور خیلی کم یا خیلی زیاد.
  • افزایش کیفیت عکس.
  • استاندارد نمودن رنگ و نور.
  • درجه بندی یا گریدینگ رنگ.
  • کنترل کامل و خیلی دقیق مولفه های پرتوهای نوری.
  • ایجاد شارپ بیشتر.
  • تصحیح کادربندی.
  • رفع مشکلاتی مانند لکه و خرابی.
  • اجرای روتوش و ترمیم
  • به صورت اختصاصی برای ویرایش عکس های خام با فرمت راو Raw ساخته شده است.
  • این نرم افزار در دو سیستم عامل ویندوز و مک قابل استفاده است.
  • کمرا راو به صورت جداگانه وجود ندارد و درون نرم افزار بریج و فتوشاپ قرار گرفته و با آنها نصب می شود.
  • در نرم افزار بریج به صورت مکمل و در نرم افزار فتوشاپ به صورت یک پلاگین در منوی فیلتر در دسترس است.
  • مانند نرم افزارهای دیگر باید آپدیت شود تا عکس دوربین های جدید را نیز بتواند ویرایش کند.
  • سرعت انجام تغییرات در آن بسیار بالاست.
  • میتواند به صورت همزمان و گروهی عکس ها را ویرایش کند.
  • قابلیت تولید پریست آماده را دارد.

 

تصحیح رنگ عکس با کمرا راو

دوربین ها هنوز نمیتوانند آن جزئیاتی را که چشم انسان از یک نما میبیند را همانطور ثبت کنند به همین دلیل مرحله ای در کمرا راو بنام استاندارد نمودن رنگ و نور انجام می شود تا عکس نزدیک به دید انسان شود.

  • تنظیم میزان رنگ سفید در عکس
  • تعادل رنگ های آبی، سبز، نارنجی و صورتی چهار رنگی که در هر دوربین اگر درست تنظیم نباشند فصل و زمان عکس را تغییر خواهد داد یا راحتتر بگویم زندگی را در عکس تغییر خواهند داد که اغلب آنرا وایت بالانس White Balance میگویند که با مورد قبل مشترک هستند.

تصحیح رنگ عکس Color Correction یا استاندارد نمودن رنگ و نور عکس

 

کنترل چند گزینه کلیدی در هر عکس با کمرا راو

  • اکسپوژر Exposure که به میزان روشنایی در عکس گفته میشود.
  • کانترست Contrast که حد و مرز پیکسل های روشن و تاریک است و هر چقدر این فاصله کمتر باشد عکس دارای غلظت بیشتری در رنگ و سایه و روشنایی است.
  • روشنایی Highlight که به جرات میتوانم بگویم در دنیای تصحیح رنگ عکس حرف برای گفتن دارد و در بیشتر بخش های هرعکس دیده میشود حتی در سایه هایی که شما فکر کنید آنجا تاریک است، بازهم روشنایی وجود دارد.
  • سایه Shadows که همانند روشنایی بسیار مهم است و در بسیاری از بخش های یک عکس وجود دارد.
  • سفیدی White که به شدت باید از زیاد بودن وجودش در عکس پرهیز کنیم.
  • سیاهی Black همانند سفیدی، خالصش بسیار ناکارآمد و غیرحرفه ای است.

رفع مشکلات سفیدی و سیاهی

به عکس پایین توجه کنید، جاهایی که قرمز رنگ شده اند، یعنی دارای سفیدی خالص یا White است. هر جا که میزان سفیدی مطلق شود، یعنی در پیکسل های آن هیچ جزئیاتی وجود ندارد. مانند یک صفحه کاغذ سفید.

تصحیح رنگ عکس Color Correction یا استاندارد نمودن رنگ و نور عکس

بخش های سفید خالص و سیاه خالص هیچ رنگی به خود نمیگیرند و نمیتوانیم به آنها حس و حال جدید دهیم و مشکل بزرگتر اینکه سفیدی خالص و سیاهی خالص در چاپ بسیار بد خواهند شد گویی که آن بخش ها از عکس جدا هستند و ظاهری کاملا غیرحرفه ای دارند.

دستکاری عکس با کمرا راو و نتیجه ای که بدست خواهد آمد ارتباط مستقیمی با عکاسی و سبک نورپردازی دارد. هر چقدر عکس بهتری گرفته شود، جزئیات بیشتری در عکس ذخیره میشود و از آنجا که کمرا راو با جزییات سروکار دارد، بهتر میتواند روی آنها تاثیر بگذارد.

به عکس پایین توجه کنید، قسمت های آبی رنگ پیکسل هایی هستند که کاملا سیاه یکدست هستند معضل بزرگی در تصحیح رنگ عکس. این مشکل توسط عکاسان غیرحرفه ای ایجاد خواهد شد که چاره ای جز ویرایش و ایجاد تغییرات با نرم افزار کمرا راو و مشابه آن نخواهد ماند.

سفیدی و سیاهی یک چالش بزرگ در تصحیح رنگ عکس

به عکس پایین توجه کنید. سمت چپ عکس خام و عکس راست توسط کمرا راو و در کمتر یک دقیقه ویرایش شده است. اولین چیزی که در عکس خام نظر شما را جلب خواهد نمود نورهای سفید است که موجب افت کیفیت و از دست دادن جزییات در بخش هایی از عکس میشوند. کمرا راو میتوانید این میزان ثبت شدید نورها را کاهش دهد، رنگ را تغییر دهد و در نتیجه یک عکس استاندارد را بوجود بیاورد.رفع مشکلات تصحیح رنگ عکس

 

لینک مفید

موضوعات

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نمیشود
avatar
رضابیگ آغاز کننده
سلام وخسته نباشید خدمت استاد عزیز ،در خصوص آموزش کمرا راو من هر دوی آموزش‌ها رو تهیه کردم و بعد از چند بار دیدن آموزش‌ها تنها کمبودی که در آموزش ها دیدم نبود اصلاح رنگ و نور عکس‌های پرتره مخصوصا پرتره های داخل آتلیه هست ،در مورد اصول واستاندارد رنگ و نور پرتره داخل آتلیه هست با تجهیزات جدید نور پردازی مثل نور های ثابت و رینگ لایتها ،شما بیشتر بحثتون در مورد حس وحال عکس هست ولی در مورد حس و حال طبیعی رنگ پوست ،اصلاح سایه ها و اوراکسپوزها آموزشی ندادید در آخر هم برای اینکه اغلب همکاران هم مثل من خودشون چاپ عکس رو انجام میدن و با مشکلات روبرو میشن که منبع معتبری برای اصلاح اشتباه ندارن ،میدونم با این قیمت‌ها هیچ جایی آموزش های به این دقیقی ارائه نمیدن ولی ما هم به آموزش های شما عادت کردیم و امیدمون بشما که مارو راهنمایی کنید ،جسارت بنده رو ببخشید باتشکر از زحمات شما
avatar
1400-09-15 09:23
درود بر شما.
خوشحالم که اینگونه نوشتید. ما هم به بودن شما عادت کرده ایم و هر کلمه ای که میگیم به امید موثر بودنش در موفقیت شماست. دقیقا به نکته خوبی اشاره کردین. تا سری دوم acr هنرجو رو آماده درک صحیح از مباحث کردیم حالا نوبت پرتره و کاری روی اون هست. این پله ها از قبل برنامه ریزی شده. البته دوره های دیگری هم در ذهن داریم که فقط نیاز به زمان برای تولیدشان داریم‌. حتما تولید میکنیم‌. لطفا در هر دوره ای که تهیه کردین نظرتون رو بنویسید. سری های بعدیش در حال تولید هستند. چون از جایی کپی یا ایده نمیگیریم و فقط تجربه هستند مقداری زمان بر است. ممنون از توجهتون.
مهندس ملکی مانی سافت:
باسلام من خواستم ضمن تشکر از استاد عزیز حناب آقای ملکی،مطلبی خدمت دوستان عزیز عرض کنم،بنده از سال 1361 تا سال 1376 درصداسینما بعنوات فلیمبردار با دوربین 16 میلیمتری و منتور فیلم رکورد میکردم وبعداز آن با دوربینهای دیجیتال اون موقع ، مونتاژ رو با تیپ های بتاکم ومیکسرهای DFS ، تولید برنامهای تلویزیونی و حتی دربخش ساخت انمیشن بصورت فرم به فرم با دورببهای 16میلمتری و ساخت کلیب ، بعدا ازسال 1381 تا سال 1386 بخش پیامهای بازرگانی صدا وسینای استان هنراه باتولید آگهی روزانه حداقل 45 دقیقه داشتن ( 25 دقیقه تلویزیونی و20 دقیقه رادیویی ) بصورت 6 سال متوالی ،آلان هم شرکت تولید آگهی های تلویزیون وساخت برنامه را دارم که کل کار تصویر برداری و..... بصورت تیمی انجان میدیم ولی کارتصویر برداری وتدوین بعهده خودم و همکارم هست.باذکر مطلب فوق خواستم به دوستان عزیز گفته باشم با این همه تجربه کاری تا به امروز ، کلیه آموزشهای بسیار عالی مانی سافت که شامل : عکاسی و نورپردازی مدیریت آتلیه ، فتوشاپ ، پریمیرپرو و افترافکت را تهیه کردم و اگه اشتباه نکنم کلیه آموزشها را خودم دیدم تا متوجه شدم که با این همه تجربه ،به نسبت آموزشهای مانی سافت ، اطلاعات من حدودا 20درصد بوده ، بخاطر همین ضمن تشکر از استاد محمد ملکی بخاطر تولید آموزشهای جامع وبسیارعالی سرتعظیم فرود میارم وافتخار میکنم هنرجوی استاد ملکی هستم ممنون پیرمحمدلو
avatar
1396-11-29 10:30
سلام.
از شما بابت نوشتن مطالب صادقانه تشکر میکنیم.
برای ما نیز افتخاری است که در کنار اساتیدی چون شما هستیم.
avatar
رسول داداشی آغاز کننده
سلام
بنده چندان با تنظیمات دوربین آشنایی ندارم و عکس رو هم با فرمت RAW میگیرم.
آیا برنامه ادبی RAW این قابلیت رو داره که نورپردازی عکس گرفته شده را مطلقا جبران کنه یا تنظیمات دوربین هم باید صحیح باشه؟
اگه جواب سوالم مثبت باشه با حرفه ای شدن در این برنامه نیازی به تجهیزات نورپردازی آتلیه به جز در کمتر شدن کارهای ویرایشی عکس نخواهیم داشت.
ممنون میشم اگه راهنماییم کنین
avatar
1396-11-29 10:33
سلام
البته که 99 درصد مشکلات را جبران میکند اما بدانید که برای داشتن یک عکس خوب باید نور مناسب نیز داشته باشید اما نبود امکانات نورپردازی یک ضعف است البته درون استودیو ، اما در فضای باز با ترکسی فتوشاپ و ادوبی raw بسیار عالی میتوان مشکلات را برطرف نمود و حتی نورپردازی را شبیه سازی کرد اما نیازمند تجربه و علم است.
در نهاست ادوبی Raw قدرتی مطلق در تصحیح نور و رنگ عکس میباشد و یاد گرفتن اصول آن احتناب ناپذیر است اما اینکه چه کسی آنرا یاد میدهد و آیا خود وی مسلط است یا خیر ، همیشه نکته مهمی در یادگیری است.
avatar
1395-09-24 12:02
سلام
ادوبی را دقیقا برای همین نیازهایی که گفته اید تولید شده است.
چنانچه با ادوبی را و لایت روم مسلط شوید٬فقط زمانی به فتوشاپ خواهید رفت که قصد طراحی نمودن داشته باشید.
اگر افراد بدانند که چه لذتی در ادوبی را و لایت روم نهفته است٬هیچوقت به فتوشاپ برای کار روی عکس نخواهند رفت٬اما از آنجایی که اغلب به صورت غیر حرفه ای و غیر اصولی این برنامه ها رو یاد گرفته اند٬همیشه گرفتار ندانسته ها خواهند بود و ....
وجود یک نور آتلیه ای اغلب برای اینکه عکس دارای نور مناسبی باشد لازم است٬اما بدانید که عکسهای را به دلیل لایه لایه بودن و عدم پردازش داخلی دوربین٬حتی اگر در شرایط بدون نورهای اتلیه ای گرفته شده باشند.با را و لایت روم بی نظیر میتوان اغلب مشکلات انها را برطرف نمود.

خدمات اصلی مانی سافت

شاید برخی خدمات ما مناسب کسب و کار شما باشد

تولید آموزشهای کاربردی

در این سایت برای نرم افزارهای تدوین فیلم ، طراحی ، کار با وسایل عکاسی و فیلمبرداری و تولید محتوا ، دوره های جامعی تولید نموده ایم. از قسمت پکیج آموزشی بالای سایت وارد شوید.

فروش لایسنس نرم افزار اوریجینال

از برنامه های ادوبی گرفته تا فیلمورا ، فاینال کات پرو ، داوینچی و سایر برنامه های مرتبط با طراحی و ساخت ویدیو. با خیالی آسوده از خرید ، هر کدام را میخواهید برایتان تهیه میکنیم.

همکاری در تولید و تدوین ویدیو

چنانچه ویدیو یا پروژه دارید و میخواهید تدوین و ویرایش آنها را برون سپاری کنید ، تیم مانی سافت آماده همکاری میباشد. از پروژه های ساده گرفته تا جلوه های ویژه. انواع تغییرات در ویدیوها.

طراحی سایت های حرفه ای

علاوه بر تخصص در زمینه های طراحی گرافیکی و تدوین ویدیو ، طی سالیان گذشته ، سایت های حرفه ای زیادی راه اندازی کردیم. با خیال راحت میتونید از خدمات طراحی و پشتیبانی فنی ما در این زمینه استفاده کنید.
پیام ویژه دارید